Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

26-03-2013 om 09:54

Waarom koningin maxima?

Het valt me iedere keer weer op. Iedereen heeft het maar over koningin Maxima. Dit hebben we toch nooit gedaan? De echtgenoten van koning of koningin zijn toch gewoon prins of prinses?
Waarom is het dan nu ineens koningin als het om deze Argentijnse dame gaat?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

27-03-2013 om 16:34

Je zal maar koning(in) zijn...

Ik heb geen probleem met discussies over de koninginnetitel en de historische achtergronden m.b.t. emancipatie van de vrouw en zo. Boeiend om te lezen. Maar discussies over het koningshuis verzanden altijd al snel in ontevreden praat en gezeur over uiterlijkheden en werkzaamheden.

Weet je... Je werkt je rot als lid van het Koninklijk Huis maar niemand die dat ziet. Die zien alleen maar glitter, glamour en af en toe een lintje doorknippen. Een leuk gesprek is niet mogelijk wegens knellende protocollen. Altijd mensen in lichte mate van paniek om je heen, want je schema, je veiligheid, en dat protocol...
Zegt mijn kind eens wat lelijks, dan berisp ik hem en zijn we het de volgende dag weer vergeten. Roept WA eens iets fouts in zijn jeugd, dan zien we dat veertig jaar later nog terug op televisie.
Elke week wel ergens een stuk van je in de kranten en tijdschriften. Positief of negatief. Elke misstap blijft je achtervolgen tot je laatste dag ("prins Pils", ja, wij waren zelf allemaal natuurlijk geheelonthoudende engeltjes tijdens onze studietijd).
Mensen die op een forum van ouders (en jij bent ook een ouder) gewoon roepen dat je kinderen lelijk zijn en op biggetjes lijken.
Mensen die afgeven op je rijkdom, je bezit, terwijl zij geen idee hebben om de hele dag in een glazen huis onder een vergrootglas te moeten leven.
Van Maxima kan je nog zeggen dat ze er zelf voor heeft gekozen. Maar haar vader heeft ze niet zelf mogen uitkiezen. En Wim-Lex had het al helemáál niet voor het kiezen.
Je mag best antikoningshuis zijn (by the way: wat kost een president, met telkens een wisseling die opnieuw moet worden ingewerkt?). Je mag best jaloers zijn op hun centen. En ik snap niet wat er mis is met de kinderen, zo beroerd zijn die drie A'tjes toch niet? Hoe zouden jullie het vinden om, naast kritiek op jullie functioneren (van mensen die het nooit van dichtbij hebben meegemaakt) ook nog regelmatig neerbuigende opmerkingen over jullie kinderen te moeten horen en lezen?
Ik verwacht dat niveau van Geenstijl, de Telegraaf en andere onderbuikmedia. Maar een béétje respect is toch wel mogelijk op dit forum dat altijd zo hard roept over normen, waarden en een hoog niveau?

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

27-03-2013 om 16:36

Oh, en

sorry voor de stijlfouten. Ik heb mijn schrijf-dag niet

Ik sluit mij aan

Bij Rode Vulpeninkt.
Verder heb ik te weinig last van het koningshuis om er een gefundeerde mening over te hebben

Kaaskopje

Kaaskopje

27-03-2013 om 17:17

Hypotheek en belasting

De belasting is naar mijn idee ook broekzak vestzak en wat de hypotheek betreft... zou op een Paleis van een paar honderd jaar normaliter nog een hypotheek rusten? Als je als gewone burger de hypotheek netjes hebt afgelost, kunnen je kinderen er ook hypotheekvrij in wonen. Of dat belastingtechnisch verstandig is, is een ander verhaal, maar het kan.
Wij hebben met mijn schoonmoeder ook altijd discussie over het Koningshuis. Man, als er één tegen is, dan is zij het wel. De argumenten waarom het Koningshuis dan wel een achterlijke bedoening zou zijn, volgens haar: wat doen ze nou helemaal? Dat teert maar op ons geld! Het kost alleen maar geld. Zij hoeft het niet te doen met een AOW'tje (nee, maar ze geeft het wel weg, zeggen wij dan). Een president is beter, enz.. En als we dan zeggen dat een president ook bakken vol geld kost, dan valt dat allemaal wel mee. Als we het krijgen over de economische waarde van een koningshuis, dan laat ze duidelijk merken daar totaal geen kaas van gegeten te hebben, maar wimpelt het wel weg als 'ik moet dat nog zien'.
Ik stem bij verkiezingen wel links, maar ik heb totaal geen probleem met een stelsel als van ons land. Dus inclusief oud en nieuw rijk, adel en Koningshuis. Iedereen heeft binnen dat stelsel zijn nut, de een iets minder of meer dan de ander. Ik denk dat we nog heel wat kunnen leren van 'oud geld' wat betreft consuminderen, want 'oud geld' zit op z'n geld, want dat is weer voor de volgende erfgenaam. Bovendien blijkt adel in sociaal opzicht zijn steentje bij te dragen. Ik wist tot voor kort eigenlijk niet eens wat die mensen allemaal doen.
Het Koningshuis is een bedrijf. Een tijdje terug kregen we een kijkje achter de schermen van het Britse Koningshuis en dat hele stel heeft het echt verschrikkelijk druk. Met núttig werk (vind ik). We zien dat niet allemaal, maar het gebeurt wel. Bij een President heb je geen hele familie om de President heen die daar plichtsgetrouw in mee (moet) gaan. Bij een President moet die familie vervangen worden door personeel. En die krijgen dan heus geen minimumloon.

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

27-03-2013 om 17:18

Ach, weet je...

Ik heb geen uitgesproken mening over het koningshuis. Het is een vreemd systeem dat je op basis van geboorte je beroep krijgt toebedeeld, maar hey, dan heb je al vanaf je geboorte een voorbereiding op een job die je tot op zo hoog mogelijke leeftijd moet volhouden

Ik snap best de mensen die het onzin en achterhaald vinden, die hun vraagtekens hebben bij de macht van het koningshuis (maar die macht ligt toch allang in handen van de media? Kijk maar naar de verkiezingen en de verkiezingsstrijd vooraf, afgelopen jaar!). Ik snap best dat men zich ergert aan schandalen (met Bernhard in gedachten, en de soms best onnozele acties van zijn kleinzoon). Maar zouden presidenten zo kreukvrij zijn, zijn alle ministers wel zo brandschoon? En als er eens eentje tegen de lamp loopt, heeft hij zo weer een leuk baantje (ik noem een Jack de Vries die moest opstappen nadat hij een lelijke scheve schaatst schaatste en echt niet aan lager wal raakte).

Ik begrijp het best, al die vraagtekens rond het koningsshuis, de twijfels over het nut, de kosten (een president is vast niet goedkoper).

Maar alsjeblieft... Het zijn mensen, ze verdienen respect.

Ik ken politici die ik bij wijze van spreken wel kan schieten, waar ik misselijk van word als ik hun gezicht al zie, waarvan ik me af vraag hoe ze in vredesnaam zo'n verantwoordelijke job konden krijgen en waarvan ik hoop dat ze echt een keer een leuke lucratieve aanbieding in het bedrijfsleven krijgen zodat ze niet nog meer schade kunnen aanrichten (en wie ik bedoel, dat is nu even niet belangrijk). Maar het komt geen moment in mij op dat ik mijn afkeer van deze personen doortrek in het persoonlijke, sneren ga uitdelen richting kleedgedrag (of haardracht ), echtgenoten tegen het licht ga houden of ze wel innemend zijn en hoe spontaan dat is, en hun kinderen omlaag haal puur op uiterlijkheden.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-03-2013 om 17:19

Haha

Ik heb een hele tijd gedaan over het schrijven van mijn bijdrage. Dus het kan zijn dat ik in herhaling val naast de voorgaande reacties.

Anneke

Anneke

27-03-2013 om 17:47

Manda, zo kennen we je weer...

Gelukkig Gooi je puberale buien er gerust uit.

Zo kennen we je weer. Misschien ben je hier wel de allergrootste snob. Je hebt het belachelijk goed, maar durft nog te klagen over van alles en nog wat. En jeetje, 10% heeft het misschien nog beter in NL dan jij en inderdaad behoor je tot de absolute upperclass van de wereld. Inderdaad, shaking hands met Maxima en je houdt dus blijkbaar niet van je eigen positie. Een stuk lachewekkender dan al die NL-ers die het prima vinden dat we een koningshuis hebben in NL (heel simpel, iemand moet het land vertegenwoordigen, bezoeken aan andere landen gaan altijd met handelsmissies gepaard, dat levert de BV Nederland heel veel geld op, Mijn man gaat regelmatig mee met zo'n handelsmissie. En ik heb 100 x liever dat Bea, Willem en Maxima ons land vertegenwoordigt, dan doe eens een gooi, Wilders...)

Trouwens, ik zou echt helemaal nooit met Maxima willen ruilen. Niet voor mezelf en al helemaal niet voor mijn kinderen. Je bent publiek bezit. En je kinderen ook. Gruwel. Vreselijk. Maxima heeft daar zelf wel eens over verteld dat ze te verliefd was om haar liefde te laten gaan, maar dat ze helemaal niet zat te wachten om haar leven op te geven (ze zei het natuurlijk wel iets diplomatieker).

En het lijkt me voor jou ook helemaal niets, kun je nooit eens lekker tekeer gaan op het OO forum (of zou Maxima hier een nick hebben?). Dus wat zeur je nou?

En die foute vader. Heel vervelend. Ook voor haar. Zeker in combi met haar positie in NL. Maar kan zij daar iets aan doen? Denk je ook zo over NSB - kinderen? Heerlijk, om zo lekker oppervlakkig en overal tegen aan te schoppen en de geschiedenislessen te vergeten.

Hmm toch wat jaloers dus maar dan naar mij

Anneke toch, wat typerend dat op het moment dat er wel kritisch naar het konginshuis gekeken wordt door mij er mensen zoals jij dan heel naar persoonlijk moeten worden. Het raakt je blijkbaar erg. Hm dat vind ik ook zo vreemd, dat slaafse opkijkend naar DE prins en DE prinses.

nee ik deel die emotie niet. Weg ermee, het is niet van deze tijd totaal niet democratisch en ik hou inderdaad niet van die oneerlijkheid ten opzicht van andere ambtenaren die wel belasting betalen, vestzak broekzak zou dan voor hen ook gelden.

Maar ik stoor in een sprookje, ik hou trouwens ook niet van Zwarte Piet en Sinterklaas en ben ook niet gelovig inderdaad. En niet uit puberaal gedrag (wat kenmerkend is voor de intentie van Anneke achter haar posting, nee ik reageer met een volwassen kritische en afkeurende blik) maar omdat ik een koningshuis om bovengenoemde redenen niet wenselijk vindt.

Ik vind het dan wel weer fijn voor Maxima en Willem dat er zoveel zwijmelde fans zijn, daar moeten ze het dan maar voor doen, vlaggetje in de hand etc.

Oh nog even inhoudelijk

Anneke, zo'n argumentje die je even noemt over liever Bea dan Wilders.

We zien het bij het Belgische koningshuis, een prins die totaal onverantwoordelijk en onhebbelijk leeft, toch tonnen krijgt omdat hij de zoon is van de koning. Dat is mijn punt, we hebben het getroffen in die zin, nog geen coke snuivende hoerenbezoekende prinsen de revue zien passeren, dus gaat het om individuen die bepalen of de monarchie populair is.

En dat is dus totaal niet van deze tijd. En ik denk ook dat ze het doen en accepteren omdat het een geweldige kans is, dit leven, deze privileges, deze rijkdom moeten wel van die orde zijn anders zie je er namelijk van af. Het idee om inderdaad niet je oprechte mening te kunnen geven, lijkt mij inderdaad vreselijk en in die zin ook regelrecht in gaan tegen de grondwet.

Stenna

Stenna

27-03-2013 om 20:32

Nee natuurlijk

is het niet netjes zo over uiterlijkheden te praten. Maar dat is niet speciaal omdat het koningshuis is. Zulke dingen zeg ik ook wel eens over andere kinderen. Foei toch. Maar niks is lekkerder dan zo nu en dan krengen over andermans kinderen of kledingstijl toch (als ze het niet horen dan he)? Nee, niet netjes, zeker niet. Maar ach, beter dan oorlog voeren of anderen op straat in mekaar tremmen als hun kop je niet aanstaat.

Als politici zich zo gedragen kun je ze wegsturen of niet meer op ze stemmen. Met een koningshuis zit je opgescheept. Dat is het verschil en dat is uit de tijd.

Je zult maar in de upperclass geboren zijn

Het is niet je keus waar je geboren wordt. Maxima hoort bij een upperclass Argentijnse familie. Wat had ze moeten doen? In een arbeidershuisje gaan wonen en in een fabriek gaan werken?
Het is nooit slim om op iemand af te geven vanwege afkomst. Ik vind dat Maxima haar talenten prima gebruikt heeft. En dat kan je niet van de hele upperclass zeggen.
Ik kom uit een hoge Indiase kaste. Niet mijn keus. Als kasteloze had ik in Nederland misschien meer sier kunnen maken, maar ik was hier dan waarschijnlijk nooit gekomen. Ik kan er niets aan doen. Beoordeel mensen op wat ze met hun afkomst en opvoeding doen. Verwacht niet dat ze ineens hun afkomst en opvoeding verloochenen.
Ik waardeer Maxima om wat ze doet in haar positie. Ik vind haar niet ineens beter als ze in een rijtjeshuis gaat wonen.

Anneke

Anneke

27-03-2013 om 21:01

Manda

Jij kijkt niet kritisch naar het koningshuis. Jij gooit al je frustraties er uit. En Maxima is de pietlut. Maakt mij geen donder uit, maar het komt behoorlijk puberaal en lachwekkend over.
Gelukkig had je zelf al door dat je gewoon stikjaloers bent op zo'n leventje als Maxima. Op zoek naar haar zwakke plek. Een vaag baantje (duh? En dat zegt iemand die wat doet met verfjes en lampjes?), lelijke kindjes, te rijk, te veel kapsones, niet gewoontjes genoeg.

Niet omdat het om Maxima of wie dan ook gaat. Zulke mensen kunnen het nooit goed doen. Als ze wel luizenpluist op school is er commentaar, als ze niet luizenpluist is het ook niet goed. Als ze wel met haar kinderen fietst is het niet goed, als ze het niet doet is het ook niet goed (ik geloof er trouwens geen barst van dat ze in het openbaar zou hebben gezegd dat ze nooit met kinderen zou gaan fietsen... dat hebben ze haar wel duidelijk gemaakt. Ze heeft wel aangegeven wat ze opvallend vind ik NL).

Ik heb een knetterrijke vriendin. Ook is ze heel lief, betrokken en mooi. Ai ai, dat is een combi die veel vrouwen niet leuk vinden. Haar man is multi multi miljonair. Ik zie ook hoe mensen op haar reageren. Zij krijgt altijd commentaar achter haar rug om. Ze werkt niet, ze doet het voor het geld, ze is aan het patsen, als ze komt schoonmaken op school wordt er achter haar rug gegniffeld, als ze toevallig niet kan krijgt zij als enige flink commentaar. Ze heeft voor 1500 euro nieuwe leesboeken voor schoolbibliotheek gesponsord, dat heeft ze anoniem gedaan, toch lag het op straat. In plaats van een dankjewel kreeg ze achter haar rug om allen maar gesneer. Dat zou ze vast doen omdat zij dan wel een dag eerder op vakantie kon.

Echt, zo ontzettend genant... Vrouwen kunnen soms onderling zo venijnig zijn. Grappig, dat zie je bij mannen nooit.

Jij wordt er maar gelukkig mee. Wat je zegt over een ander, zegt meestal meer over jezelf.

Anneke (geen zwijmelende fan)

Leuk hoor, op een openbaar forum lelijke dingen zeggen over andermans kinderen. Zijn jullie vergeten dat de prinses van Zweden anorexia heeft gehad dankzij kritiek in de media over haar uiterlijk?
Dat is een groot nadeel van lid zijn van de koninklijke, iedereen mag alles over je zeggen, zelfs als je nog maar kind bent.

Anneke

Anneke

27-03-2013 om 21:54

Manda

Jaloers naar jou. Ja, er zullen veel mensen willen ruilen met de financiele mogelijkheden die jij hebt. Met name mensen die niet zomaar hun baantje op kunnen zeggen, mensen die niet de tijd hebben om te dromen over een volgend huis, mensen die niet zomaar een suikerspinmachientje voor hun kinderen kopen.
Maar maak je niet ongerust. Ik ben niet jaloers. Ik laat me niet uit of ik bij die groep hoor, bij jouw inkomensgroep of een paar inkomensgroepen daarboven.

Stom

Dat bashen en info uit andere draadjes halen! Daar gaat het toch niet over hier? Vooral iemands beroep/passie zo kleinerend beschrijven, ect niet aardig.

Ik ken mensen die vanwege het regime van toen naar NL zijn gevlucht. Heb ze 1x iets over Maxima gevraagd maar ze gingen heel hard lachen - niet van de lol zeg maar
Er zit zoveel meer achter al doe betrekkingen dan wij (kunnen) weten, ik bewonder de mensen wel, die zich erin vastbijten en dingen willen uitvogelen (zoals de memoires van Bernhard, enz).

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

28-03-2013 om 07:12

Zwijmelen

Goh, dus iemand die een opmerking maakt over oordelen, veroordelen en vooroordelen, en met name over het afzeiken van kinderen vanwege hun uiterlijk (wat is daar eigenlijk mis mee?) op een openbaar forum, is meteen hetzelfde als een zwijmelende fan...?

Weer wat nieuws geleerd!

Ik snap dat ook niet

laat die kinderen er indd buiten, ik vind ze er overigens alle 3 zo grappig anders, ze lijken totaal niet op elkaar qua gezicht.

Conference

Conference

28-03-2013 om 12:34

Je zult maar koningin zijn

Ik had toen ik 6 was de ambitie om koningin te worden, maar ik ben blij dat ik door de tijd die ambitie toch maar heb laten varen. Naast dat Alex niet echt mijn tiep is, en ik als koningin niet minder wil zijn dan de koning, word je van een status zoals Maxima, of Amalia, niet vrolijk. Zodra je naar buiten stapt, word je aangestaard of je een zeldzame aap bent. Ik heb het gezien toen ik een aantal maanden terug meeging naar een hockeywedstrijd van mijn nichtje. Het bleek dat ze tegen het team van Amalia moest hockeyen. Staat moeder Maxima daar, met een X aantal beveiligers om haar heen, als een fanatieke supporter van haar kind, Amalia aan te moedigen, terwijl alle ouders van de tegenpartij haar letterlijk met open mond aan staan te gapen en het hele bestuur is opgetrommeld om te zien hoe Amalia haar hockeykunstje doet. Net of je bijzonder goed moet kunnen hockeyen, als je een kroonprinses bent. Ik vind het heel knap dat de mensen van het koningshuis niet knettergek worden van dit soort aandacht.

Stenna

Stenna

28-03-2013 om 23:01

Toch spijt

Ik heb nu toch een beetje spijt van mijn onaardigheid over het uiterlijk van de kinderen. Jullie hebben wel gelijk, eigenlijk, dat dit op een openbaar forum niet hetzelfde is als thuis gekscherend tegen elkaar, op de bank voor de t.v. Bedankt dat jullie daar op wezen, ik had daar niet zo bij stilgestaan. Ze zullen maar mee lezen hier, als ouders. Wilde dat ik mijn reactie terug kon nemen, dat is het nadeel van fora: dat dit niet kan.

dc

dc

29-03-2013 om 08:09

Stenna

Je kunt forumbeheer vragen je reactie te verwijderen. De meisjes zelf zouden er over 20 jaar nog op kunnen vallen.

Verder ben ik het niet met je eens, het zijn 3 mooie hollandse meiden. Wil je frele dametjes om je heen, dan kun je beter 400 kilometer zuidelijker gaan wonen

Ah joh

Die gaan hier echt nooit lezen hoor, die kans schat ki heeeeel gering.

Anneke

Anneke

29-03-2013 om 15:47

Vertigo, waarom niet?

Zouden de prinsesjes nooit een dwarse bui hebben? Of nooit een grote mond hebben? Zou zij altijd weten wat je het derde prinsesje op haar vijfde verjaardag moet geven? Nooit een off-day hebben omdat de drie meiden elkaar in de haren vliegen?

Hm oke

Maar dan in het archief zoekend op 'hoe behandel ik prinsesjes'..? Zouden ze dan hier uitkomen?
Als het wegkan, is het het veiligst natuurlijk..

Ik denk trouwens toch echt niet dat ze hoer zullen komen. Die hebben later supernannies. Misschien dan in de rubriek 'werk, recht en GELD'

Kaaskopje

Kaaskopje

29-03-2013 om 23:37

Kinnesinne

Ik vind het toch een beetje op kinnesinne lijken hoor dat er zo over het geld en de leefstijl van koningin/koning en prinsessen wordt gemopperd. Voor zover ik weet werkt de huidige generatie en de meesten volgens mij niet in 'domme' baantjes, maar in functies waar een goede opleiding bij nodig is. En als ik een goed bij de functie passend inkomen zou hebben, zou ik ook een 'nanny' inhuren voor de uren waarin ik moet werken. Alleen zou ik het dan waarschijnlijk een au pair of oppas aan huis noemen.

mona

mona

30-03-2013 om 10:30

Kinnesinne

zo is dat.

Wat vind je van de levensstijl van voetbalvrouwen? Popsterren, veelverdienende TV-persoonlijkheden? We kunnen nog wel even doorgaan met bashen als het moet.

Tijgeroog

Tijgeroog

30-03-2013 om 11:28

Praktisch

Even heel praktisch: ik denk dat Máxima liever een Argentijns forum op zou zoeken. Net zoals hier aardig wat Nederlandse moeders die in het buitenland wonen schrijven.

Geschrokken

Geschrokken van de praat over de kinderen van het koningshuis. Dat past een goed forum niet. Discussie wel, dat is prima. Maar zo over kinderen praten is een stap te ver vind ik.
Ik waardeer de spijt van Stenna heel erg. Hopelijk kunnen die berichten eruit over hoe lelijk die kinderen zouden zijn.

Kaaskopje

Kaaskopje

31-03-2013 om 20:00

Eens geerke

Ik vond het ook niet prettig.

JansjeRommy

JansjeRommy

31-03-2013 om 20:44

Sympathiek

Ja, wel sympthiek die reacties, maar ook wel naief. De koningskinderen kunnen op internet echt wel wat ergere dingen over zichzelf vinden hoor. Dit is een intens braaf forum en je kunt de dingen die gezegd zijn ook als grappige opmerkingen lezen, lees eens wat andere fora. Daar kan heel wat meer. En dan zit er nog een heel segment onder waar de honden geen brood van lusten. Iedere bekende, en veel minder bekende Nederlander(s) ook, moeten daar inmiddels mee leven.

P

P

31-03-2013 om 21:34

Tja

Het was niet de eerste keer dat ik las dat iemand dacht dat Amalia het Downsyndroom had maar zeggen dat je de meiden lelijk vindt vind ik echt heel vreemd. Waarom denk je dat over kinderen, laat staan dat je het typt? Dat intrigeert mij wel.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.