Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

koentje

koentje

26-10-2011 om 16:42

Wat vinden jullie van mauro?

DEN HAAG - De jonge Angolees Mauro Manuel moet terug naar naar zijn geboorteland.
Dat heeft minister Gerd Leers (Immigratie en Asiel) woensdag gezegd tegen de Tweede Kamer. De Kamer had aangedrongen op een verblijfsvergunning voor de achtienjarige Mauro, die 8 jaar geleden naar Nederland kwam.

Volgens Leers was vanaf de eerste aanvraag van Mauro het uitgangspunt dat hij terug zou keren naar Angola. Maar op aandrang van de Kamer besloot de minister onlangs nog eens naar de zaak te kijken.

Leers wil het beleid 'consequent' uitvoeren en ziet geen mogelijkheden om de jongen te laten blijven. Mauro heeft het nieuws inmiddels gehoord, zei Leers. "Dat zal niet leuk zijn."

Teleurgesteld

Mauro en zijn pleegfamilie zijn buitengewoon teleurgesteld, zo zei de advocaat van Mauro woensdag. Mauro en zijn familie wachten de komende tijd met veel spanning de discussies in de Tweede Kamer af, rond zijn zaak.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sassie

Sassie

26-10-2011 om 17:16

Weet je

Persoonlijk vind ik het niet kunnen om iemand 8 jaar in een land te houden en daarna te besluiten dat hij toch weg moet. Ik vind dat je dit gewoon niet kunt maken.

Als hij al terug had gemoeten, hadden ze dat direct moeten doen en niet na 8 jaar.

Ik vind het in en in triest.

Fiorucci

Fiorucci

26-10-2011 om 18:36

Triest

Ik heb het erg met hem te doen, en lotgenoten die er ongetwijfeld zijn, want deze jongen staat symbool voor vele anderen vermoed ik.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

26-10-2011 om 18:52

Bizar

vind ik het. En inhumaan. Ik schaam me langzamerhand dat ik Nederlander ben. Zoals hier met mensen wordt omgegaan. Mensen die al zo lang hier zijn, die zo geworteld zijn in onze maatchappij. Hoe bestaat het dat we tegen hen zeggen dat ze hier niet mogen zijn. Het gaat over Mauro, maar ook over een boel anderen. Ik vind het ook een raar argument dat gezegd wordt dat mensen niet beloond mogen worden voor het rekken van hun verblijf. De meesten hebben gebruik gemaakt van de eindeloze proceduremogelijkheden die ons land had/heeft.
En wat ik ook heel raar vind is dat het ook nog eens kortzichtig is: we lopen te klagen dat onze maatschappij vergrijst, maar we sturen jonge mensen die een positieve bijdrage aan onze maatschappij kunnen en willen leveren, zomaar weg.
Ik had Leers ooit wel hoog zitten (al ben ik geen fan van het CDA), maar in plaats van zich neer te leggen bij een uitspraak van de rechter, probeert hij nu constant punten te scoren bij de PVV. Ik vind het werkelijk onbestaanbaar. Bah, nogmaals: op dit soort momenten schaam ik me voor mijn Nederlanderschap.
Aagje

Vic

Vic

26-10-2011 om 19:07

Ja, die doet het goed

Dat vind ik altijd zo'n vreselijk linksopruiende uitspraak "Ik schaam me langzamerhand dat ik Nederlander ben." Gutteguttegut, echt irritant.
Die mensen voeren de wet uit. Die wetten zijn gemaakt door mensen waar wij met zijn allen voor gekozen hebben. En als je je dan zo schaamt voor je Nederlanderschap, moet je er misschien maar wat aan gaan doen...
Ik vind trouwens wel dat Mauro zou moeten kunnen blijven. Mag hij ook zijn opleiding niet afmaken hier?

Ik kende een jongen

een klasgenoot en goede vriend van mijn dochter, hier gekomen als AMA, later woonde hij in bij een vaag familielid/kennis. Hij was kindsoldaat geweest en had de meest vreselijke dingen meegemaakt. Hier had hij last in de vorm van "even weg zijn", toen mijn dochter bij hem thuis was heeft ze ooit voorkomen dat hij tijdens zo'n episode zijn huis in de fik stak (pannetje op het vuur vergeten). Hulpverlening deed er niets aan, hij had de meest suffe voogden ooit, die elke paar maanden wisselden. Hij wist steeds dat hij op zijn 18e terug moest, naar een land waar hij geen toekomst had omdat je daar de juiste mensen moet kennen. Hij sprak de taal niet eens. Hier in Nederland mocht hij geen bijbaantje, hij mocht niet met klasgenoten mee naar het buitenland met school. Vlak voor zijn achttiende verjaardag heeft hij de keus gemaakt in de criminaliteit te verdwijnen, hij vermoedde dat hij in zijn thuisland binnen een paar maanden dood zou zijn. Mijn dochter heeft nog een paar jaar sms-jes van hem gehad, dat het hem goed ging. Sinds een jaar is het stil...

Aagje Helderder

Aagje Helderder

26-10-2011 om 20:34

Hij is fijn vic

om dat af te doen als linksopruiende uitspraak. Volgens mij zou het ook niets met links of rechts moeten zijn. Het heeft te maken met humaniteit, dat overstijgt partijpolitiek. En als ik zeg dat ik me schaam om Nederlander te zijn, dan heeft dat alleen maar te maken met mijn oprechte gevoel van schaamte hoe in ons land met mensen ingegaan wordt.
Ik heb toevallig de laatste tijd het nodige gehoord over hoe er met asielzoekers wordt omgegaan. Hoe fouten, door de Nederlandse overheid gemaakt (officiële papieren van asielaanvragers die kwijt raken terwijl ze in bezit zijn van de IND, waarmee ook de het bewijs dat de aanvrager gevaar loopt in het land van herkomst kwijt is) afgewenteld worden op asielzoekers. Hoe er altijd van uit gegaan wordt dat 'men' liegt. Hoe alle twijfel die er redelijkerwijze kan zijn wordt uitgelegd in het nadeel van mensen die toch al zwak staan. Hoe mensen die willen meewerken aan terugkeer, maar van hun oorspronkelijke land geen papieren krijgen en dus buiten hun schuld niet weg kunnen, worden behandeld als vuil/ Daarmee bedoel ik dat ze met een jonge baby worden ondergebracht in niet hygiënische behuizing, dat er geen voorzieningen zijn voor medische zorg, dat een kind niet op tijd vaccinaties krijgt omdat het gewoon niet belangrijk gevonden wordt. Nee, ik dacht ooit in een beschaafd land te wonen, maar sinds ik wat verhalen van binnenuit gehoord heb geloof ik daar niet meer in. Dat is niet linksopruiend, dat is harde werkelijkheid...
En het wrange, de mensen die ik ontmoet heb zijn mensen die jong zijn en hard willen werken, die willen investeren in hun toekomst, die een buitengewoon goede bijdrage kunnen leveren aan onze maatschappij.
Dat heeft nauwelijks met regels te maken.
Aagje

Je kan je toch schamen

voor bepaalde regels, wetten, publieke personen ??

Ik bedoel daar is ook reden toe, we zijn al een paar keer op de vingers getikt over de schending van mensenrechten hier in NL. Ook bijvoorbeeld wat een partij als de SGP zoal doet, uitsluiten van vrouwen bijvoorbeeld, daarvoor hebben we ook al eens een berisping over gekregen.

Ja daar schaam ik mij voor. Net zoals de Italianen zich schamen voor Berlusconi, de corruptie etc etc. Ach we zijn toch nu ook wel een heel rottig land op dit gebied. Ik bedoel, er zitten ook kinderen in gevangenissen omdat er geen alternatieve opvang was op dat moment. etc. En we zijn zo rijk met zijn allen, kwestie van keuzes maken.

Ik vind het wel meer dan gezond dat je je ook kritisch opsteld, ja je mag je van mij dus best openlijk schamen voor je Nederlander zijn als ons land weer eens in het internationale een flater slaat.

Emmawee

Emmawee

26-10-2011 om 23:08

Ik besprak het vandaag met mijn kinderen

Zo neutraal mogelijk. Dit is de wet. We moeten ons allemaal aan de wet houden. Daarom moet deze jongen weer terug naar het land waar hij vandaan komt. En dat vindt hij heel erg en dat vinden veel mensen heel erg en toch moet het.
Stoffer (8) was hoog verontwaardigd. Blik hoorde het rustig aan en zei toen: ik vind het zo erg dat ik er bijna van moet huilen.
Als ik trots kan zijn op mijn land als het gaat om bijvoorbeeld het homohuwelijk, dan kan mij ook schamen voor deze gang van zaken.
Ik hoor dat het nu bij Pauw en Witteman wordt besproken. Even kijken.
Groeten, Maw.

Belle Époque

Belle Époque

27-10-2011 om 00:21

Drommels

Gerrit Z voorspelde afgelopen dag een echte recessie. Diezelfde GZ was ooit de man die ze, toen hij nog minister van financiën was, in een supermarkt los lieten lopen, en vervolgens hopeloos faalde toen hij een stronkje witlof moest prijzen met zo'n bonnetjesweegschaal en totaal geen idee had wat zo ongeveer de prijs van dagelijkse boodschappen waren.

Vervolgens deed hij iets bij een bank die mensen verleidde een lening/hypotheek te nemen, ook al was dat niet zo'n goed idee ("Oké, ik ga wel naar de DSB...").

Ik ben er nog steeds niet uit of ik dit schandalig, belachelijk of humoristisch vind...

Maylise

Maylise

27-10-2011 om 02:05

Rechts

Het is geen linkse mening dat je voor inhumane praktijken je schaamt. Waarom zou dat een linkse mening zijn? Waarlijk rechtse vrije markt kapitalisten geloven in volledig vrije migratie. Dat is namelijk ook vrije markt.

In elk geval schaam ik me ook voor een regering die zulke inhumane praktijken hanteert. Het zal wel opruiend zijn maar ik moet zeggen dat ik het in de jaren 90 een stuk leuker vond om Nederlander te zijn dan nu. Niet dat het in andere landen beter is maar ik vind het jammer dat het beleid zoveel harder is geworden de afgelopen jaren.

Deze jongen moet natuurlijk gewoon blijven. Hij is hier als klein kind gekomen. Dit is zijn thuis.

krin

krin

27-10-2011 om 09:13

Voor de twitteraars

Volg @mauromagblijven
Maakt vast geen zak uit, maar ja.
Het zou trouwens wat zijn, zijn als schaamte een zuiver linkse eigenschap was. Wat maakt dat rechts? Schaamteloos?
Dit is geen links/rechtsverhaal. Dit gaat rechtdoordemidden over echte mensen.

Leony

Leony

27-10-2011 om 10:28

Teken hier de petitie!

http://petities.nl/petitie/mauro-moet-blijven--2

Groetjes, Leony

Ik heb getekend!

Ik vind het namelijk niet kunnen dat als iemand hier als kind is gekomen en graag wil blijven, weg moet. Nederland is in die jaren een thuisland geworden, terwijl het land van afkomst inmiddels onbekend is geworden. Daarnaast is dit kind opgevoed om het in de Nederlandse maatschappij te kunnen redden, niet in de maatschappij van een ander land.

Gr. Poezie.

Belle Époque

Belle Époque

27-10-2011 om 12:14

Vic en maylise

Het is zooo rechts om meteen iets links te noemen

Ja, nu doe ik het zelf ook, maar dan andersom

Weet je... Laten we alsjeblieft ophouden met dat naar links en rechts wijzen (en die schoen past mij ook). Laten we kijken naar een groep kinderen waar Mauro inmiddels het gezicht van is geworden (en waardoor hij, als ik de woorden van Leers moet geloven, nu extra benadeeld is).
Ik geloof niet meer in petities, die worden schamper lachend onderin een la gedouwd, maar ik ben benieuwd of er geen organisaties o.i.d. zijn die zulke kinderen kunnen laten onderduiken, zoals we in de oorlog ook met joden deden?

Sorry, dat was een Godwin, geloof ik...

Belle Époque

Belle Époque

27-10-2011 om 12:14

Krin

"Dit is geen links/rechtsverhaal. Dit gaat rechtdoordemidden over echte mensen."

Precies.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

27-10-2011 om 12:54

Stel je eens voor

Stel je eens voor... je eigen 18-jarige kind komt je vertellen dat hij/zij graag naar Afrika wil. Niet na zijn studie, maar nu. Helemaal zelf, in zijn eentje. Om er te wonen. "Ik vind er vast wel een baantje!" En niet bijvoorbeeld Zuid-Afrika of Namibië ('Afrika voor beginners'), maar naar Angola. of all places.
En daar gaat hij. Zonder geld, zonder beheersing van de taal, zonder diploma, zonder levenservaring, zonder achtervang in het land zelf, op naar Angola.
Bizar. Ik heb er geen woorden voor.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-10-2011 om 15:20

Ijsvogeltje

Mijn dochter heeft de fantasie dat ze in Afrika stage gaat lopen voor school. Dat mag soms. Ik vertelde dat aan mijn schoonmoeder. Haar reactie: "en dat vinden jullie goed????' Haar ogen vulden zich met afschuw en verontwaardiging toen ik zei 'ja, waarom niet?'
Maar mijn schoonmoeder is bijna net zo verontwaardigd omdat ik mijn dochters niet meer van een ontbijtje voorzie op hun 18de/20ste, dus ik neem het maar niet zo zwaar op

Kaaskopje

Kaaskopje

27-10-2011 om 20:09

Joyeux

Ik weet niet of je daar vanuit kunt gaan. Ik heb een collega die als adoptiekind uit Zuid-Amerika naar Nederland is gekomen. Ze heeft een accentje alsof ze uit Suriname of de Antillen komt, maar ze woont hier al vanaf haaf zevende. Ik heb sterk de indruk dat ze haar accent een beetje cultiveert, uit trots voor haar afkomst. Ik betwijfel of ze nog serieus Portugees spreekt. Een kind dat al van onder de tien in Nederland woont verleert volgens mij heel makkelijk zijn moedertaal als het niet bijgehouden wordt.

Taal verleren

ik was bijna 3 toen ik in NL kwam een maand later sprak ik geen woord Koreaans meer.

Verder, vriendinnetje op de lagere school, emigreerde voor kerst op haar 8e terug naar Engeland (Engelse ouders, spraken dus thuis Engels) en vlak voor de zomervakantie kwam ze even langs en sprak geen NL meer.

het is bij taal gewoon zo simpel, als je het wil blijven onthouden en spreken moet je dat regelmatig doen, zo niet dan verleer je het heel snel als kind.

Jillian

Jillian

27-10-2011 om 23:32

Joyeux

De taal kan je makkelijk verleren. ik ken verschillende adoptie kinderen die op latere leeftijd geadopteerd zijn (basisschool leeftijd) en die hun moedertaal volkomen verleerd zijn. Ik heb hetzelfde ook wel gehoord van gezinnen die vanuit het buitenland naar Nederland zijn gekomen en waarvan de ouders ook Nederlands zijn. Deze kinderen zijn de taal van het land waar ze woonden ook helemaal kwijt. Alleen als je een taal regelmatig blijft horen dan blijft het hangen. Kinderen kunnen heel makkelijk nieuwe talen aanleren maar ze lijken talen ook veel vlugger weer te vergeten.

Fiorucci

Fiorucci

28-10-2011 om 07:19

Joyeux

Mauro vertelde gisteren op tv dat hij geen woord angolees meer spreekt. Daarnaast: Heeft hij daar uberhaupt nog familie? Of komt hij daar aan en mag hij het zelf uitzoeken?

Schamen

Ik mag me best schamen Nederlander te zijn.... Het is onzin te wijzen op het feit dat ze wetten uitvoeren die gemaakt zijn door mensen die "we" zelf hebben gekozen. Ik heb héél anders gekozen dan dit kabinet, en heb zeker niet gekozen voor mensen die dit soort wetten maken. De partij van mijn keuze zit niet in het kabinet, in plaats daarvan komt er een partij in waar ik het ontzettend mee oneens ben (PVV) en doet deze regering dingen die ik vreselijk vind.

"We" in de zin van de mensen om mij heen, hebben hier niet voor gekozen. "We" als "meerderheid Nederlanders" misschien wel - en dat geeft me dan genoeg reden om me te schamen Nederlander te zijn.

Meer to the point, terug naar Mauro : als je hier al sinds je tiende bent en nu al acht jaar "vernederlandst" bent, vind ik niet dat je terug zou moeten naar een land waar je niet thuis bent en geen toekomst hebt.

Martine

Schamen?

Martine, ik ben niet van plan me te gaan schamen voor het feit dat ik een Nederlander ben. Zoals je voor jezelf al aangeeft, zo sta ik ook: de partij van mijn keuze zit niet in het kabinet, evenmin in de vorige kabinetten die deze wetten hebben gemaakt.
Jij zegt: " "We" als "meerderheid Nederlanders" misschien wel (hiervoor gekozen) - en dat geeft me dan genoeg reden om me te schamen Nederlander te zijn." Hoewel ik het me kan voorstellen - mij niet. Want wat de rest van de inwoners van Nederland vindt, heeft nog altijd niet te maken met de keuzes die ik maak. Ik ben niet van plan me te gaan schamen voor iets dat een ander doet of beslist. Sterker nog, die schaamtegevoelens zouden me wellicht weerhouden van actie ondernemen. En juist actie ondernemen is het constructiefste dat ik kan doen bij dergelijke situaties.

Vic

Vic

28-10-2011 om 09:33

Regels

Ik had het er gisteren irl over met wat mensen. Wij vinden de regel vreemd. Vziw mogen AMA's tot hun 18e in Nederland blijven. Dan krijg je dus altijd dit soort situaties als kinderen op jonge leeftijd naar Nederland worden gestuurd om daar hun heil te zoeken. Dat Nederland geen alleenstaande kinderen weer terug stuurt naar Verweggistan is logisch, want dat zou inhumaan zijn. Maar wat dan? Ze kunnen niet gaan bepalen dat AMA's altijd mogen blijven, want dan kun je een toestroom van onbeheerde kinderen verwachten (daar heb ik dan persoonlijk weer niets tegen, maar dat vinden alle partijen ongewenst).
Maar goed. Irl kom ik waarschijnlijk allemaal aparte mensen tegen, want ze zijn toch niet zo en masse 'tegen' als jullie. Hoe zouden jullie dit dan willen oplossen? Een pardon voor alle (160?) AMA's die nu in hetzelfde schuitje zitten? En dan daarna?
Overigens denk ik dat er in dit geval heel goed naar de individuele omstandigheden zijn gekeken (vanwege de aandacht), en dat er dus een juiste beslissing is genomen. Als het een meisje uit Afghanistan was geweest, had ze niet terug gehoeven.

Emmawee

Emmawee

28-10-2011 om 09:33

Maar toch

Ik vind dat Mauro moet blijven.
Maar de andere kant van het verhaal is, dat we de wereld niet kunnen redden. Wel deze jongen en dat zou mooi zijn en nobel en goed. Maar zou het aan de andere kant niet heel oneerlijk ten opzichte van andere Angolese jongens die hier het geluk zijn gaan zoeken en dat niet gevonden hebben? Die niet opgenomen zijn in een liefdevol pleeggezin? Die van opvang naar opvang zijn verhuisd en niet de kans hebben gekregen om Nederlands te gaan spreken met een Limburgs accent?
Is Mauro een schrijnend geval? Of heeft hij juist te veel geluk gehad? Ik ken schrijnender 'gevallen' als het om uitzettingen gaat. Kijk maar eens: http://zembla.vara.nl/Afleveringen.1973.0.html?&tx_ttnews%5Btt_news%5D=37478&cHash=a692a958d1847224dc5e86684026245f
Dan valt het met Mauro (hoe triest ook) misschien nog wel mee.
Volgens mij laat de hele asielproblematiek gewoon keihard zien hoe slecht de rijkdom over de wereld is verdeeld. Een getraumatiseerde Nederlandse jongen van 18 naar Afrika sturen is onbarmhartig, maar gelijkertijd is dit hoe de wereld in elkaar zit.
Nogmaals, ik vind ook dat hij moet blijven. Maar dat we zo geschokt zijn (ik ook) laat misschien vooral zien hoe graag we onszelf normaal gesproken afzijdig houden van wat er echt aan de hand is.
Groeten, Maw.

Nee joyeux

het gaat mij niet om of hij de taal nog spreekt, hij had best les kunnen nemen.

hij is hier als kind gekomen, kon blijkbaar niet direct terug want zijn zaak moest bekeken worden, de uitvoering duurde zo lang dat hij inmiddels meerderjarig is en zo is ingeburgerd dat hij hier liever wil blijven.

Wat is de andere optie, terug naar waar ? Terug naar zijn land wordt dan gezegd, maar waar precies dan in dat land, gewoon dumpen op het vliegveld ? Je kan mensen alleen terug sturen als er een thuis is of valt te maken want anders is de illegaliteit de laatste optie en ik vind een land met enorme groepen illegalen geen prettige optie.

Vic

Vic

28-10-2011 om 10:48

Manda

Volgens mij is het een regel dat AMA'S mogen blijven tot ze 18 zijn. Ze hebben bij Mauro dus niet 9 jaar lopen zoeken waar hij heen moest. Hij wist altijd al dat hij tot zijn 18e mocht blijven. Zijn moeder woont nog in Angola.

krin

krin

28-10-2011 om 11:08

Eens, emmawee

Het stinkt aan alle kanten. Misschien moet het onderscheid 'echte' vluchteling en economisch vluchteling eens op de schop.
Verder vind ik het moeilijk dat een zo belangrijk onderwerp nu wordt toegespitst op één persoon. Het is bjina onmogelijk om het niet met Mauro te doen te hebben, hem te gunnen dat hij hier kan blijven, maar nu wordt het hele scheve systeem erachter wel verhuld, terwijl het daarom zou moeten gaan.

Mark van Abcoud

Mark van Abcoud

28-10-2011 om 11:15

Jammer, maar helaas

Het is natuurlijk heel lullig voor Mauro en voor zijn pleegouders en ik zou ook niet graag de persoon zijn om hem het slechte nieuws te vertellen, maar feit is gewoon dat hij op geen enkele manier aanspraak maakt op verblijfsvergunning.

AMA's worden niet teruggestuurd als ze minderjarig zijn en als ze eenmaal meerderjarig zijn kunnen ze blijven alsze een zogenaamd schrijnend geval zijn. D.w.z. er bijzondere omstandigheden zijn waarom het heel slecht of onverantwoord zou zijn om ze terug te sturen. Dat kan zijn dat iemand ernstige gezondheidsproblemen heeft, dat iemand gevaar zou lopen in het herkomstland, daar geen enkele toekomst op zou kunnen bouwen.
Van al dit is geen sprake bij Mauro, hij is gewoon geen schrijnend geval. Hij is op zijn tiende op het vliegtuig naar Nederland gbezet door zijn moeder. Hij en zijn familie werden daar niet bedreigd, zijn moeder deed dat omdat ze dacht dat beter voor hem zou zijn, of voor haar of voor allebei. In Nederland is asiel aangevraagd, met een vals verhaal (niet zozeer zijn schuld alswel van de asielindustrie daaromheen). Die asielaanvraag is tot in laatste instantie afgewezen door de rechter, hij is kortom geen asielzoeker. Hij wist al jaren dat hij terug zou moeten op zijn 18e. De vorige staatsecretaris Albayrak van de PvdA heeft ook besloten dat hij terug moest, haar minister Hirsch-Ballin vond dat ook. Het is gewoon een heel duidelijk geval, hij maakt gewoon geen aanspraak op de uitzonderingsregel. Als je hem laat blijven, moet je gelijk iedere AMA laten blijven en dan maak je het wel heel makkelijk voor alle mensenhandelaars.

Hij kan gewoon terug naar Angola, het is daar veilig, hij heeft daar een moeder. Angola is een land in opbouw, de burgeroorlog is voorbij, het land heeft olie en maakt een grote economische ontwikkeling door. Hij heeft hier een goede opleiding genoten en ze kunnen hem daar heel goed gebruiken.

Het lullige is dat hij nu een speelbal is geworden van een politiek spelletje. De PvdA wil ineens dat hij mag blijven terwijl twee jaar geleden hun staatssecretaris het tegenovergestelde vond. Hij wordt gewoon gebruikt als een breekijzer in de coalitie en speciaal het CDA door de linkse partijen, die heel cyinisch een dubbelspel spelen.

Ik weet er blijkbaar

te weinig van af om hier over dit specifieke geval iets zinnigs te zeggen. Als ik Vic en Mark's reacties lees sta ik er ook weer anders in.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.