Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

passiebloem

passiebloem

16-12-2016 om 22:52

wit is ook een kleur


Kaaskopje

Kaaskopje

18-12-2016 om 12:07

Als er geschikte mensen beschikbaar zijn die 'toevallig' joods of islamitisch zijn, kunnen die ook premier worden. Je ziet op burgemeestersstoelen ook joodse burgemeesters. Aboutaleb was hier een nieuwtje, maar daar zal het niet bij blijven, dat geldt ook voor een minister president. Althans, zolang deze posten niet afhankelijk zijn van directe verkiezingen.

Ik denk dat we ons juist moeten realiseren, dat onze maatschappij racistischer is dan we ons voorheen realiseerden. Ik heb het gevoel dat we vanuit een soort zelfgenoegzaamheid nooit verder nagedacht hebben dan 'zo zijn wij Nederlanders niet', maar onder de oppervlakte blijkt dat niet zo vanzelfsprekend te zijn. En natuurlijk mag je bij zo'n uitspraak niet heel algemeen stellen dat iedereen even racistisch is, maar ik denk wel dat het van realiteitszin getuigd om te vermoeden dat we allemaal wel eens ergens mee de fout in gaan op dit gebied. En dan kan het geen kwaad om daar eens over na te denken.

Li

Li

18-12-2016 om 12:52

Dan ben ik al verder dan de meesten, want ik vind het een algemeen menselijke neiging. Andere stammen moet je van je jachtgebied af schieten uit overlevingsdrang, zoiets.

Maar ja, veel beter dan het hier nu is zal het toch niet worden denk ik, hoeveel je er ook mee bezig bent. Roepen dat het hier zo verschrikkelijk is is feitelijk onjuist, want in de rest van de wereld is het erger. Het is de aard van het beestje.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-12-2016 om 13:10

Ik vind dat je bepaalde discussies doodslaat door de rest van de wereld erbij te halen. In Nederland ervaren veel mensen hun financiële situatie als nijpend en/of armoedig. Zijn ze dat vergeleken met mensen uit de knoek van Afrika of India? Nee, het schaamrood stijgt je naar de kaken vanuit onze positie als je die armoede ziet. Maar het is niet eerlijk om zo te vergelijken. Naar Néderlandse begrippen heerst hier wel degelijk armoede. Zo is het ook met onderwerpen als racisme en discriminatie. Je moet niet naar verweggistan kijken, maar naar de situatie hier.

Li

Li

18-12-2016 om 13:51

verkeerde vergelijking

Armoede is een maatschappelijk probleem. Als je het alleen hebt over racisme als maatschappelijk probleem, ben ik het met je eens: het is hier al goed, maar het kan zeker beter.

Maar het ging Bergman niet om de maatschappij, maar om een speciaal persoonlijkheidskenmerk dat wij westerlingen zouden hebben. Nou, ik herken het niet. We zijn niet racistischer dan de rest, integendeel. Natuurlijk kan het altijd beter in de maatschappij en moet er stevig opgevoed worden, maar daar ging dit niet over. Dit ging over een soort erfzonde, die met opvoeden niet op te lossen valt. Want de oudere kinderen deden het wel "goed", maar dat mocht dan niet van Sunny, want die waren al opgevoed. Tja.

Jo

Jo

18-12-2016 om 14:27

Ach

Quote Jaina: Dat zie je in praktische zaken (moeilijker om een baan te krijgen of een stage plaats te vinden) maar ook in andere minder tastbare zaken (bijvoorbeeld de manier waarop iemand als Sylvana Simons behandeld wordt.) Dit leidt tot concrete achterstelling van bepaalde bevolkingsgroepen.

Sylvana was ondanks haar donkere kleurtje presentatrice van verschillende TV programma's. Met andere woorden: ze had een droombaan waarvoor andere een moord zouden doen. Heb jij of ik ons ooit afgevraagd waarom het geen blanke was die dat programma presenteerde??? Ik in ieder geval niet. Nooit zijn discriminerende gedachtes bij mij op gekomen.

Maar zoals wel vaker in TV land raken mensen in vergetelheid. En prompt ontpopt Sylvana zich als politica die zich aansluit bij een partij met een dubieuze agenda en schreeuwt zij zich schoor van de daken dat zij (de gekleurde gemeenschap) gediscrimineerd wordt. En wat gebeurd er? Mijn gedachtes over deze dame heb ik danig bijgesteld. Niet omdat zij haar mening ventileert, maar de manier waarop zij dat doet. Discrimineer ik nu? Nee, want mijn afkeer tegen deze dame is niet vanwege haar huidskleur maar wel vanwege haar gedrag.

En ik deel de mening van @ Flanagan:
Door de aandacht op het verschil, wordt het verschil m.i. alleen maar vergroot.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-12-2016 om 14:28

Ja oké

Als je het inderdaad naar '\westerlingen' trekt, gaat het wel de grens over. Maar ik ben er inmiddels wel achter dat we 'ons' niet mooier voor moeten stellen dan de werkelijkheid is.

Irritant ja

http://www.volkskrant.nl/boeken/sunny-bergman-kan-bij-mij-bijna-geen-kwaad-doen~a4435396/

Hanneke Groenteman schreef haar laatste boekbespreking in de Volkskrant over het boek bij de documentaire.

" Sunny Bergman: Wit is ook een kleur

Nijgh & Van Ditmar, €15.

Mijn allerlaatste stukje in deze fijne rubriek wijd ik graag aan een vrouw die ontzettend veel in haar mars heeft, onder andere de gave om mensen te irriteren. Mij niet. Ze heet Sunny Bergman, ze is documentairemaakster, activiste, schrijfster, politicologe, filosofe en oud-actrice van Goede tijden, slechte tijden. Ze kan bij mij bijna geen kwaad doen. Ik vind haar slim en dapper en goed in haar vak. En heel eigenzinnig. Dat laatste weten we natuurlijk allang. Door haar opmerkelijke persoonlijk/politieke documentaires over de cosmetische industrie (Beperkt houdbaar), racisme (Zwart als roet), vrouwen en seks (Sletvrees). En nu is er, tegelijk met haar nieuwe film Wit is ook een kleur, een gelijknamige bundel pittige columns. Dit is activisme/feminisme 2.0, beginnend met het duiden van het diepgewortelde seksisme en wit-isme bij kranten en omroepen. Daarna gooit Sunny bladzijdenlang knuppels in blanke Nederlandse hoenderhokken. Op VPRO.nl stonden deze columns al, maar gebundeld knallen ze lekker hard binnen. Over de kritiek en de haatmail die ze over zich heen krijgt, over etnisch profileren, het slavernijverleden, de zwartepietendiscussie, de feministische man (waar is hij?), xenofobie... Sunny Bergman is niet iemand om het klakkeloos mee eens te zijn, ze is iemand die je dwingt tot nadenken en positie kiezen. Fijn voor bij het kerstdiner!"

passiebloem

passiebloem

18-12-2016 om 16:21

"En ik deel de mening van @ Flanagan:
Door de aandacht op het verschil, wordt het verschil m.i. alleen maar vergroot."

Nee het verschil was al heel groot blijkbaar, maar wij als blanken merken dat niet. Wij worden niet "zomaar" aangehouden op straat door de politie. Wij worden niet keer op keer afgewezen bij sollicitaties omdat wij een niet westerse naam hebben. In die zin vind ik het goed dat er aandacht komt. Mooi hoe Hanneke Groenteman Sunny Bergman beschrijft. Tja ze prikkelt, ze irriteert, maar ze zet het onderwerp wel op de agenda! Het zou toch mooi zijn als het op een bepaald moment niet echt niet uit maakt wat je huidskleur en je afkomst is?

Half a twin

Half a twin

18-12-2016 om 16:56

ja jo gedrag is het woord dat ik zocht

Ik zal echt niet ontkennen dat er in Nederland gediscrimineerd wordt. Maar is het ook niet vaak zo dat de rascisme/discriminatie kaart getrokken wordt om bepaald gedrag te ontkennen?
Voorbeeld in de klas van zoon hadden twee jongens ruzie. De juf haalde de vechtersbazen uit elkaar. De jongens zijn nog steeds boos op elkaar en nu ook op de juf. Ze hadden het uit willen vechten. De blanke jongen roept tegen de juf dat zij zich er niet mee moet bemoeien. De Marokkaanse jongen roept stom wijf hou je bek. Beide jongens gingen over de grens van het toelaatbare. Voor de blanke jongen de eerste keer voor de Marokkaanse jongen de zoveelste keer. Beide jongens krijgen straf, moeten nablijven, krijgen een taakje en gesprek. De blanke jongen doet zijn taak bied na het gesprek excuses aan en mag gaan. De Marokkaanse jongen is boos dat hij een taakje krijgt, doet niets moppert nog steeds tegen de juf en als de juf opnieuw boos wordt noemt hij haar rascist en beschuldigt haar van discriminatie.
Persoonlijk vind ik dat geen discriminatie als hij zijn taak had gedaan en sorry had gezegd was het klaar geweest. Nu blies hij het zelf heel erg op om dan vervolgens te roepen dat hij gediscrimineerd wordt.
Niet ziend dat ijn gedrag en niet zijn kleur aanleiding was voor de straf. Volgens mij gebeurt dat vaker. Roepen dat er sprake is van rascisme of discriminatie zonder te kijken of eigen gedrag de oorzaak was.

Jo

Jo

18-12-2016 om 17:20

@ Passiebloem

Wat weet jij persoonlijk van discriminatie?

In de 23 jaar van mijn leven dat ik moslima was heb ik er 15 van met een hoofddoek gelopen. In die jaren ben ik 2x van mijn leven gediscrimineerd. Een keer door een paar snotneuzen na een terroristische aanslag die werd toebedeeld aan Moslim extremisten en een keer bij een sollicitatie. In beide gevallen had ik hier begrip voor.

Mijn kinderen hebben allebei Turkse namen. Bij de eerste de beste sollicitatie naar een stageplek en werkplek zijn zij aangenomen. Een foutloze en verzorgde sollicitatiebrief en CV zullen hebben meegespeeld.

Discriminatie zit bij velen tussen hun oren. Maar vergeet 1 ding niet. Juist zij die zich door "de maatschappij" gediscrimineerd voelen dat zijn de personen die zich zelf ook buiten "de maatschappij" plaatsen door zich zelf in hokjes te plaatsen.

Ik heb ruim de helft van mijn leven tussen Turken gewoond. En je wilt gewoon niet weten hoe racistisch en intolerant dat volk is. Ik geef je als voorbeeld dat ik bij een net geopende pizza tent kwam en het personeel (van de 3e generatie) onderling Turks met elkaar sprak. Tegen de hindoestaanse eigenaar mijn verbazing hier over uit gesproken en werden zij (zeer terecht) berispt. Na enkele weken waren ze er niet meer werkzaam. Ontslag door discriminatie??

Half a twin

Half a twin

18-12-2016 om 21:23

Jo jouw vierde alinea precies hoe ik het zie

Degenen die zich het meest gediscrimineerd voelen door de maatschappij plaatsen zichzelf buiten de maatschappij door zich in een hokje te plaatsen. Het "discriminatie slachtoffer" te zijn hoe dan ook.
Er mogen 8 kinderen uit de klas opgegeven worden voor het scholen basketbal toernooi. De twee baskerballers mogen sowieso in het team. (Dat vergroot de winstkansen) De andere 6 moeten zich tijdens de gymles laten zien, bewijzen dat ze het spel beheersen. De afwijzing van 2 totaal niet balvaardige meisjes is logisch, dat zien ze zelf ook met hun in het team wordt er geen wedstrijd gewonnen. De afwijzing van het donkere jongentje dat goed kan voetballen maar niet basketballen al is hij nog zo enthousiast krijgt van hemzelf meteen het etiket rascisme/discriminatie. Alles wat niet gaat zoals hij hoopt is terug te voeren op rascisme of discriminatie. Hij zit altijd in de slachtoffer rol.

maria

maria

18-12-2016 om 22:43

en ik vind

bepaalde uitkomsten dan toch nog/weer schokkend.
Dat er nog zoveel discriminatie speelt bij politie, werkgevers.
Ik kan me ergens ook wel voorstellen dat je daar een beetje paranoia van wordt en wellicht moeilijker kunt onderscheiden waar nu precies wel en waar niet discriminatie een rol speelt.
Een soort van defensieve houding ontwikkelt, of zoiets.

Wat mij betreft blijven we in gesprek en strijden tegen discriminatie.

Triva

Triva

18-12-2016 om 22:46

beetje flauw

Mijn kinderen hebben allebei Turkse namen. Bij de eerste de beste sollicitatie naar een stageplek en werkplek zijn zij aangenomen. Een foutloze en verzorgde sollicitatiebrief en CV zullen hebben meegespeeld.

Beetje flauw aangezien vaak genoeg is aangetoond dat je met een dito brief en cv toch verder komt met een autochtone naam.

Wie de vragen stelt, beïnvloedt het antwoord

In de link van #5 wordt mij duidelijk dat een blanke vrouw (Sunny) met blonde haren de vraagsteller is. Als ze een blanke en een donkere pop ophoudt en aan een kind vraagt 'Wie wordt de baas?', kan het uiterlijk van de vraagsteller zelf van invloed zijn op het antwoord van een kind. Stel dat de vraagsteller een donkere huidskleur had, dan zou het mij niet verbazen dat een kind niet durft te zeggen dat de blanke de baas wordt en zodoende veilig voor de donkere pop kiest..
Hetzelfde geldt ook voor de vraag wie er stout is. Degene die de pop vasthoudt beïnvloedt de denkwijze van een kind.
Men kan wel zeggen dat een kind nog niet politiekcorrect denkt, blind zijn ze niet. Daarnaast is het feit dat de vraagsteller een stuk ouder is en kinderen daar vaak tegenop kijken.

Met andere woorden. In mijn beleving is dit een experiment van niets en zou ik niet vreemd opkijken als het resultaat een ander beeld liet zien wanneer de vraagsteller een andere huidskleur had of zelfs al als de ene pop hip gekleed was en de andere oudbollig.

Sunny kaart iets aan wat haar in haar jeugd opviel en denkt dmv een experiment te bewijzen dat dit komt door een gebrekkige opvoeding. Alsof een opvoeding debet is aan de heersende discriminatie. Ik ben van mening dat discriminatie zijn oorsprong vindt bij het gedrag van personen.

Zo liep ik gisteren met een volle winkelwagen en onwillige knie over de stoep. Een moeder en haar jonge kind, jaar of 5-6, liepen mij tegemoet. Voor mij was het met winkelwagen over de tegels moeilijker uitwijken dan voor het kind. Toch keek het kind mij recht aan met de blik van, 'ik wijk niet van mijn lijn' . De moeder liep ernaast en had niets in de gaten, ze was zichtbaar met haar gedachten ergens anders. Er was voor hen makkelijker om samen een stap opzij te zetten omdat aan hun kant meer ruimte was. Anticiperen noem ik dat. 30 cm voor de kar, deed het kind alsnog een stap opzij.

Als ouders hun kinderen respect bijbrengen en goed gedrag, maakt het niet uit welke kleur.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-12-2016 om 01:56

Poppen en meer

Flanagan, Sunny heeft dit onderzoek afgekeken van een eerder gedaan onderzoek. Ik heb geen idee wie de poppen daar aan de kinderen liet zien, maar het resultaat was hetzelfde. Op zich zit er wel iets in wat je zegt. Het kan natuurlijk best zo zijn dat kinderen ook beïnvloed worden door de kleur van degene die de poppen en plaatjes laat zien. Maar dan nog geven ze dus een antwoord waarmee ze denken het juiste antwoord te geven. Wit is beter, zwart is slechter.

Het kan aan het tijdstip liggen, maar ik snap het verband met je verhaal over het winkelkarretje niet helemaal.

En als discriminatie verband houdt met het gedrag van personen, wil dat dat zeggen dat het eigen schuld is als iemand gediscrimineerd wordt?

Veel mensen worden tijdens hun opvoeding op een bepaald spoor gezet wat hun opvattingen betreft, maar dat wil niet zeggen dat ze door eigen keuzes te maken niet van dat spoor af kunnen wijken. Sunny heeft blijkbaar progressieve VPRO-ouders. Ik heb conservatieve VVD-ouders, die vroeger in Afrika een zwarte meid en boy hadden. Mijn vader kon blij glimlachen bij de herinnering aan het mooie schuurtje waar de boy kon slapen. Hij heeft later verteld, na kritische vragen van ons en schoonzoon, dat hij prima contact had met zwarte collega's. Dus hij discrimineerde niet. Hij kon leuk met ze praten. Dat geloof ik graag overigens. Maar mijn eerste herinnering aan zwarte mensen in Néderland, is dat ik het maar raar vond dat er een zwarte meneer naast mij ging zitten in de tram. Ik was toen 3 denk ik. Ik vraag me wel eens af hoe mijn ontwikkeling was verlopen als ik daar volwassen was geworden. Was ik dan meegegaan in het Apartheidssysteem? Of was ik op de bres gesprongen voor de zwarte en gekleurde Afrikaan? Een neiging die ik in Nederland wel heb ontwikkeld. Ik durf het werkelijk niet te zeggen. Ik ben nu opgegroeid in Nederland, waar de omgang (over en weer) met anders gekleurden minder problematisch was en is Daardoor heb ik o.a. een andere weg in kunnen slaan dan mijn ouders. Ik zeg niet dat zij bewust discrimineren, maar ze vinden het wel beter om de diverse werelden gescheiden te houden, omdat we zo anders zijn en er daardoor problemen kunnen ontstaan. Uit ervaring weet ik dat dat niet volledig onzin is. Verschillen in cultuur en bijbehorende opvattingen kunnen voor problemen en misverstanden zorgen. Maar als je geen contact met elkaar zoekt of hebt, leer je ook nooit van en over elkaar.

Jo

Jo

19-12-2016 om 07:25

@ Triva

Kun je specifieker aangeven waarom je mijn praktijkvoorbeeld als flauw bestempeld?

Mijn kinderen hebben geen Nederlandse naam en vermelden ook niet in hun brief cq CV dat zij een Nederlandse moeder hebben.
Ook een groot deel van hun vriendenkring bestaat uit personen met niet-Nederlandse namen en ook zij hebben stageplekken gevonden. Nooit heb ik iets gehoord van discriminatie op namen op de arbeidsmarkt.

Mijn Turkse buurvrouw van 39 heeft een jaar of 6 geleden haar vaste baan opgezegd omdat zij ze het geren en gevlieg zat was. Omdat het bedrijf moest inkrimpen kon zij vertrekken met een leuke premie en een ruime periode WW. Na het verstrijken van de WW periode kwam zij er achter dat zij toch graag weer buiten de deur wilde werken. Ze spreekt niet vloeiend Nederlands en haar schrijven is nog minder. Heeft op zijn hoogst een middelbare school opleiding op MAVO niveau. Wel een jaar of 8 werkervaring op een administratieve afdeling van een transportbedrijf. Maar geen diploma's. Is moeder van 3 meiden tussen de 1 en 7 jaar en draagt een hoofddoek. Ze solliciteert weinig.

Vraag: hoe groot is de kans dat zij zuiver wordt afgewezen op haar naam? ........... en toch mekkert zij dat ze wordt gediscrimineerd!!!

Ik wil niet beweren dat discriminatie op naam / uiterlijk niet voor komt. Maar ik ben wel van mening dat hierop te vaak de nadruk wordt gelegd terwijl er ook andere factoren een (grotere) rol spelen.

passiebloem

passiebloem

19-12-2016 om 08:01

Jij maakt jou voorbeelden tot de waarheid. Fijn dat jullie geen ervaring hebben met discriminatie rond om sollicitaties maar dat wil niet zeggen dat dit er niet is. Jij bent niet de maat.
Ik ben een blanke Nederlandse vrouw, ik heb blanke kinderen en herken zelf niks van discriminatie. Maar dat wil niet zeggen dat het er niet is.
Ik heb een stuk van de documentaire gekeken. (ik wil de rest later kijken vanwege tijdsgebrek.) En hetgeen wat Sunny laat zien is precies wat hier ook gebeurd. Vertel dat er veel meer gediscrimineerd wordt als dat wij blanke mensen ervaren en er wordt zeer ongemakkelijk gereageerd. Hier ook! Als je echt niet gediscrimineerd wil worden moet je maar vertrekken naar een land waar alle mensen dezelfde huidskleur hebben (hallo, deze mensen wonen misschien al meerdere generaties in Nederland), discriminatie hoort er nu eenmaal bij, het is hier nog beter dan in de rest van de wereld etc etc...
Ik heb bewondering voor mensen als Sunny die laten zien hoe subtiel discriminatie aanwezig is. Ik hoop werkelijk dat we als samenleving daar een verandering in kunnen bewerkstelligen!

Half a twin

Half a twin

19-12-2016 om 08:28

de ervaring van Jo is niet de maat

Maar dat betoogt Jo ook helemaal niet. Net als ik probeert Jo uit te leggen dat sommigen wel heel makkelijk de discriminatie/rascisme kaart trekken. Niet aangenomen na een sollicitatie is gelijk discriminatie zonder zich af te vragen of ze wel de beste man voor de job waren. Functie eis was bijvoorbeeld goede beheersing van de Nederlandse taal in woord en geschrift. Met een sollicitatiebrief met 2 spel fouten ga je al onder op de stapel. Pas als alle andere sollicitanten nog meer fouten maken wordt er nog een keer naar jouw brief gekeken. Meteen roepen dat het rascisme/discriminatie is is wel heel makkelijk.
Overigens kan het wel effect hebben. Een van de juffen van mijn zoon kreeg dat zo vaak te horen dat ze heel voorzichtig werd. Liever een Nederlander de schuld geven dan weer toegeroepen krijgen dat ze discrimineert. Mijn zoon kwam dan thuis met het verhaal dat de Marokkanen de baas waren in de klas. Zelfs de juf moet doen wat zij zeggen. Zo discrimineerde een blanke juf uit angst blanke kinderen. Dus als blanke ervaring met discriminatie? Ja!

Contact

@Kaaskopje, ik ging even van de hak op de tak. Maar het voorval met het jongetje leverde voor mij wel de bevestiging op wat mij vaker opvalt: respectloos gedrag. Het lijkt het jongetje niet te zijn meegegeven om rekening te houden met anderen. Door het niet meekrijgen van het rekening houden met anderen, (ook al is het een vrouw of een minder valide), maakt dit voor een ander wel moeilijk om contact te willen maken met een ik-figuur. Het besef dat dit een cultuurding is, vergroot alleen maar de afstand. Het staat intergratie in de weg en leidt tot discriminatie.
Is het dan eigen schuld dat iemand gediscrimineerd wordt? Ten dele wel. Maar niet om de huidskleur maar door het niet open staan van gelijkwaardig contact. Zo belangrijk is een respectvolle houding.

Verder denk ik dat een werkgever bj de keuze rekening houdt met de culturele kwaliteiten van een sollicitant in het algemeen. Moet de nieuwe werknemer vroeg beginnen en stipt op tijd komen, is het verstandig vooral een Aziatisch persoon uit te nodigen. Zo heeft iedere cultuur zijn eigen plus- en minpunten. De werkgever puzzelt voor de beste combinatie; voor ik-figuren is niet snel een plekje.

Jaina

Jaina

19-12-2016 om 10:47

Flanagan

Dat meen je toch niet? Dat het een goed idee is dat een werkgever selecteert op vooroordelen en zogenaamde culturele kenmerken? Zie je niet in dat dit juist discriminatie is? Dat je bepaalde vooroordelen tot kenmerk maakt van een bepaalde culturele en etnische groepering en dat je vervolgens die veralgemeniseert en daar op gaat selecteren?
En ja, ik weet dat het gebeurd. Elk onderzoek dat is gedaan met cv's onder verschillende namen opsturen wijst uit dat Jan Bakker eerder wordt uitgenodigd op een gesprek dan Mohammed Amin.

Ik ben een groot voorstander van anoniem solliciteren. Natuurlijk is dat maar de eerste stap. Als vervolgens Fatima en Lieke beiden op sollicitatiegesprek komen dan kan de werkgever alsnog besluiten voor Lieke te kiezen die weliswaar minder ervaring heeft maar die tenminste geen hoofddoek draagt. Dat zal je niet kunnen voorkomen maar de eerste stap kan je wel anoniem doen en daardoor hopelijk de kansen meer gelijk maken.

Jaina

Jaina

19-12-2016 om 10:54

Jo (Sylvana)

Je kan het wel of niet eens zijn met de mening van Sylvana Simons maar dat doet er echt helemaal niet toe. Echter zij heeft ontzettend veel haat over zich heen gekregen omdat ze als zwarte vrouw een mening durft te verkondigen die afwijkt van het gemiddelde.
De meeste mensen lijken de partij waar ze is bij is aangesloten af te keuren en ik begrijp prima waarom dat zo is. Echter Sylvana krijgt enorm veel meer over zich heen dan de beide heren die de partij hebben opgericht. Natuurlijk zullen die hun portie haatmail ook wel krijgen maar de reactie op SS is disproportioneel.
En dat komt deels omdat ze een vrouw is en deels vanwege haar huidskleur.
Als vrouw een afwijkende mening hebben kan nog net maar als donkere vrouw een mening hebben dat moet je niet willen.
De reacties op SS geven echt heel goed weer dat er nog steeds is enorm scheef zit in de maatschappij en dat veel mensen zich heel makkelijk bedienen van racistische argumenten (en seksistische) om iemand het zwijgen op te leggen.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-12-2016 om 11:31

Flanagan

Ik was al bang dat je het meende. Ik schrik daar wel van eigenlijk.

Weet je hoeveel witte mensen ik tegenkom die geen centimeter opzij gaan en kijken alsof dat hun volste recht is? Dagelijks! Moeders die hun kind van school afhalen of er naartoe brengen. En als je op een stoep loopt die net iets te smal is voor 3 of 4 personen? Ik schiet meteen naar achteren om ruimte te maken, ook omdat tegenliggers op de een of andere manier denken dat zij dat niet hoeven te doen. Gistermiddag nog, ik liep met mijn hond richting straat, staat er een oudere vrouw, 60 of zo, op mijn paadje op iemand te wachten. Prima hoor. Toen ik vervolgens vriendelijk vroeg of ik mijn eigen tuin uit mocht lopen keek ze me ijzig aan. Ik zal haar wel ergens mee gestoord hebben of zo...

Dat jongetje uit jouw voorbeeld is je misschien inderdaad aan het uitdagen, hopelijk groeit hij over dat gedrag heen. Zo niet, dan is hij goed geïntegreerd.

Je hoeft er niets voor te doen om gediscrimineerd te worden. Ook harde werkers, goede ouders, ijverige kinderen, goed gedrag, maar behept met een getinte huid, worden gediscrimineerd. Maar goed... ergens zullen ze het wel verdiend hebben blijkbaar.

Half a twin

Half a twin

19-12-2016 om 11:49

Sylvana versus Aboutaleb

Wat Sylvana over zich hhen heeft gekregen is te erg en teveel. Dat even als eerste zeggen, op die manier ga je niet met elkasr het gesprek aan.
Maar is het ook niet haar gedrag dat dat oproept? Ze is fel kiest scherpe woorden trekt snel de rascisme kaart. Aboutaleb daarentegen heeft ook een meningmaar spreekt rustig kiest zij woorden zorgvuldig en dat scheelt een hoop denk ik.
Sylvana wordt door mij in het hokje veel geschreeuw en weinig wol geplaatst. Daar ga ik niet speciaal voor zitten om haar mening te horen. Van Aboutaleb wil ik wel horen hoe hij over bepaalde onderwerpen denkt hij brengt zijn standpunt rustig en beheerst. Laat mij meer nadenken dan die schreeuwers.
Flanagan zegt het treffend, sommigen staan niet open voor gelijkwaardig contact en dat staat integratie in de weg en lokt discriminatie uit.
Respect afdwingen lukt niet door hard te schreeuwen en met vingers te wijzen. Dat staat gelijkwaardig contact in de weg. Wat niet wil zeggen dat je iemand dan maar met haatmail moet bestoken. Wat gij niet wilt dat u geschied doe dat ook een ander niet.

Jo

Jo

19-12-2016 om 12:03

@ Passiebloem

Bedoel je dat mijn woonomgeving, een gemengde wijk, een gemengde vriendenkring, in een gemeente aan de Zuid West kust van NL, niet repressief is voor het hele land? Of komt het door mijn opvoeding waarbij ras, godsdienst en seksuele voorkeur absoluut geen issue was?
Als kind zijnde weet je niet beter en denk je dat iedereen zo ruimdenkend is. Tot ik in een relatie belandde met een Turk (en een Turkse gemeenschap) . Waar respect voor Joden, Christenen, Hindoestanen, heidenen, homo’s, andersdenkende ver te zoeken was/is. Waar integratie door ongekend chauvinisme ver te zoeken is. Waar o.a. producten van Ariel in de ban worden gedaan wegens banden met Israël. De Turkse TV en Turkse taal hoogtij viert en de kloof met de Nederlandse maatschappij niet wordt gedicht maar in stand wordt gehouden. Sterker nog , ik zie de kloof de laatste jaren zelfs vergroten. Is de Nederlandse maatschappij schuldig aan die kloof?
Uiteraard zijn hierop uitzonderingen. Maar doorgaans zijn dit mensen die juist weer afstand hebben genomen van hun eigen gemeenschap. Dit zijn voornamelijk hoger opgeleide personen.
Turkse werkgevers , zoals de eigenaren van supermarkten, restaurants, döner salons, reisbureaus, beveiligingsbedrijven, uitzendbureaus voor pijpfitters/lassers hebben doorgaans alleen allochtonen in dienst. Is hier spraken van discriminatie omdat zij liever werken met ons kent ons mensen?
Mijn zoon verwacht ook te moeten verhuizen omdat in onze woonomgeving weinig kans is op een geschikte baan bij de opleiding die hij nu volgt en reizen niet tot zijn favoriete bezigheid hoort. Omdat hij erg honkvast is, is verhuizen een grote stap. Maar als honkvastigheid geen toekomst biedt dan is de keuze snel gemaakt. Zoals een bekend Nederlands gezegde luidt: als de berg niet tot Mohammed komt zal Mohammed tot de berg gaan!

Jo

Jo

19-12-2016 om 12:05

@ Jaina

“Je kan het wel of niet eens zijn met de mening van Sylvana Simons maar dat doet er echt helemaal niet toe.”
Doet er niet toe!!!!

Haar mening en de manier waarop zij dat uit is toch juist de reden dat zij wordt gevierd of verguisd? Een blanke Hollandse vent met dezelfde mening en spreekpodia zou evenzeer shit over hem heen hebben gekregen van personen die het niet met hem eens zijn. Als je jezelf in de spotlights zet en een mening ventileert van een relatief kleine minderheid dan kan je ook verwachten dat de meerderheid het hier niet mee eens is en van zich laten horen. Maar goed ik heb mij verre gehouden van heel die Zwarte Pieten discussie, dus ga hier ook niet verder op in.

En die oprichters van DENK…….. Ach, Sylvana is een grote publiciteitsstunt voor een partij die polarisatie juist in de hand werkt.

En de programma makers gaat het alleen maar om kijkcijfers. Vuurwerk is aantrekkelijk maar kan bij onjuist gebruik voor gevaarlijke situaties zorgen.

Li

Li

19-12-2016 om 12:08

naar een ander land

waar je in de meerderheid bent vertrekken is een serieus alternatief hoor, of zijn we zo van onszelf overtuigd dat we denken dat àlles beter is dan hier weggaan?

On topic: ik zou die reactie van Sunny Bergman op de zwarte en witte boekverkopers niet gehad hebben. En weet je waarom niet? Omdat ik het voorrecht had een semester lang college te hebben van een zwarte wetenschapper, die door zijn kennis en intellect ver boven iedereen uitstak.

Het gaat dus om rolmodellen, en dan niet één Obama in het buitenland, en al helemaal geen Gloria Wekker met haar rancune, maar meerdere mensen die hun intellect mogen ontwikkelen en een goede positie bereiken. Dat begint deels thuis (màg je je eigenlijk wel ontwikkelen?), maar vooral bij het advies op de basisschool. Daar deugt niets van. Niet eens vanwege racisme, maar gewoon omdat er niet echt naar potentie gekeken wordt. En op de middelbare school zit je dan vast op een bepaald niveau. Daar zou de aandacht naar moeten uitgaan. Niet naar de erfzonde van "de witte mens" - die racistische term alleen al, bah.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-12-2016 om 12:48

Half a twin

Maar is het ook niet haar gedrag dat dat oproept? ===

Mijn heel erg eigen mening is, dat ik vind dat Sylvana de zaak niet 100 procent goed doet door zich zo 'black power"-achtig, zwart vs wit, op te stellen. Tot ze de politiek in ging had ik niet zoveel moeite met haar. Mooi dat ze zo vol is van zwarte muziek en daar een soort ambassadeur van is. Ik vond dat ze regelmatig wat doorsloeg in dat 'black power-gedrag', maar goed ieder zijn ding. Maar sinds ze in de politiek zit vraag ik me wel af waarom ze uitgerekend met DENK in zee is gegaan. DENK is vooral een pro-Erdogan-Turks/Marokkaanse-wij willen ook vrij op Suikerfeest- partij in mijn ogen. De zwarte Nederlander is bijzaak. Ze laat ook niet zien dat ze veel inzicht heeft en op haar taak als politica berekend is. Dáár reken ik haar nu op af, niet op haar kleur. Maar ook al vind ik dit, keur ik alles wat wijst op discriminatie in haar richting ontzettend af. Net als alles wat ze om haar oren krijgt. Het is te gek voor woorden dat welke politicus dan ook (ja zelfs Wilders) beveiliging nodig heeft vanwege politieke of persoonlijke uitspraken. Met de dood bedreigd worden is nooit verdiend, net als discriminatie niet. Nooit.

lieverdje

lieverdje

19-12-2016 om 13:02

Sunny Zeurkous

Ik bekijk de documentaires van Sunny altijd met grote interesse. Ze heeft ook nu weer een punt, wat hier iemand (Skik geloof ik) zei:
"Het kan echt geen kwaad om je als blanke bewust te zijn van de white privilege die je dagelijks geniet. Snap je meteen dat 'gewoon jezelf aan je schoenveters omhoog trekken' of 'niet meteen de racismekaart trekken' jegens donkere mensen misplaatst is. "
Ben ik het helemaal mee eens.

Aan de andere kant denk ik wel elke keer weer: zucht, daar trapt ze weer een paar open deuren in met haar amsterdamse zeurstemmetje. Ik vind haar op zich heel dapper, maar alsjeblieft, laat een ander die docu inspreken, op zijn minst. Of maak de stijl van de documentaire minder persoonlijk; ik heb namelijk een beetje de neiging om er tegenin te gaan omdat Sunny bij mij iets van irritatie opwekt. Ik weet ook niet of ze nou werkelijk zo naief is dat ze niet eerder heeft opgemerkt dat ze meer bevoorrecht is dan haar gekleurde vriendinnen.... maar blijkbaar wel. Daarom slaat ze naar mijn idee hier en daar ook wel de plank mis: de situatie met dat hekje 'verboden toegang', waar haar gekleurde vriendin niet langs durfde te gaan is daar een voorbeeld van. Sunny heeft iets ontdekt, nl. dat haar voorrechten niet vanzelfsprekend zijn voor iedereen, en zoekt óveral naar bevestiging van haar ontdekking.

Het experiment met de poppen vind ik ook niet helemaal zuiver. Het is maar net wat je ervaringen zijn als kind: dat het zwarte kindje als het domste wordt gekozen, kan aan vanalles liggen. Hier zou het zomaar omgekeerd kunnen zijn, het slimste kind van de klas hier is namelijk donker, maar in veel gevallen zal het een gekleurd kind (zeker in de jonge kleuterleeftijd) niet goed nederlands spreken bijvoorbeeld. Blijkt ook nog eens dat de kinderen die ze heeft gevraagd allemaal 'progressieve linkse' ouders hebben, wellicht uit Sunny's vriendenkring. Maar het zou zomaar kunnen dat die progressieve kliek in zijn geheel tamelijk naief is. Hier stond ik laatst toch even met de oren te klapperen toen ik een kennis (hoogopgeleid, progressief en goedbedoelend) blij hoorde opmerken dat zwarte mensen niet konden zwemmen. Hoezo? Nou, een gezamenlijke Afrikaanse kennis wilde zwemles nemen, omdat hij in zijn jeugd dat niet had geleerd. Hij werd blijkbaar afgeraden het te proberen, want afrikanen zouden heel lastig de slag te pakken krijgen. Net als dat afrikanen wel heel hard kunnen lopen. Jaja.

pia

pia

19-12-2016 om 13:12

waarom

Wat ik mij afvraag is waarom een kind MOET kiezen tussen een zwarte en witte pop en waarom het niet beide poppen ook als optie heeft.

lieverdje

lieverdje

19-12-2016 om 13:21

je gediscrimineerd voelen

Dat is wel een lastige.
Ik heb een vriendin van Turkse afkomst, hier geboren, helemaal Nederlands/Turks. Zij heeft blijkbaar nog regelmatig het gevoel dat zij/haar gezin wordt buitengesloten. Haar dochter (een klasgenootje van mijn kind) bijvoorbeeld wordt maar weinig uitgenodigd op kinderfeestjes en als meestal niet of laatste gekozen. Ik denk dat het ligt aan dat meisje: het is nógal een pittig ding, die nogal dwingend overkomt en sociaal wat te leren heeft. Het broertje van het meisje, idem dito. Het zijn een beetje een prinsje en prinsesje, zeg maar. Maar bij vriendin zeurt toch in het achterhoofd: wij zijn Turks, wij zijn (een beetje) anders en daarom hoort mijn dochtertje er niet bij.
Ik denk dat het soms wel waar is dat er discriminatie mee speelt, maar ook wel weer niet. Ik denk dat veel mensen geneigd zijn om de oorzaken falen en afwijzing buiten zichzelf te zoeken. In het geval van een ander uiterlijk, is het makkelijk daar naar te wijzen. Maar dat geldt niet alleen voor afkomst, maar ook voor seksuele geaardheid bijvoorbeeld, of randstad v.s. platteland.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.