Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

passiebloem

passiebloem

16-12-2016 om 22:52

wit is ook een kleur


Kaaskopje

Kaaskopje

21-12-2016 om 10:15

Lieverdje

Waarom perspectiefje en buurtje? Om zo aan te geven dat ze last heeft van een beperkte blik?

Ik denk dat je kunt stellen dat ze wat gevoeliger is voor wit/zwart verschillen en problemen dan veel anderen, omdat ze een gemengd gezin heeft en progressief opgevoed is. Dat zie je ook aan Anouk. Zou zij zich ook in de Zwarte Pieten-discussie gemengd hebben als ze met een boeren-hollander getrouwd was geweest en boerenkooltjes als kinderen had gehad? We zullen het nooit weten. Wel denk ik dat iemand die vanuit een positie als van Sunny, Anouk of mijn vroegere kennis de verschillen dichtbij kan zien, er de vinger beter op kan leggen dan iemand als ik. Zij ziet wat er gebeurt (kijk... hier had ik bijna een d-t taalfout gemaakt. Ik had al gebeurd geschreven, maar gelukkig zag ik het nu zowaar ) met 'kleur' ten opzichte van haar eigen 'niet-kleur'.

lieverdje

lieverdje

21-12-2016 om 10:16

grapje zeker?

" Tenzij je productiewerk gaat doen, dan maakt het niet uit of je een oplijding hebt gedaan."

Aah, Kaaskopje, dat meen je niet serieus toch?

Maar verder: of een sollicitatiebrief met een paar taalfoutjes erg is of niet. Ik vind van wel. Solliciteren is een serieuze zaak, je laat je van je beste kant zien en zó moeilijk is het niet om een foutloze tekst voor te bereiden. Als je het zelf niet kunt, dan vraag je een ander om met je mee te kijken. Met een foutloze brief geef je aan dat het voor jezelf een serieuze zaak is, foutjes die te voorkomen zijn, zijn onzorgvuldig. Net als dat je een tekst niet nakijkt voor je hem verstuurt of afdrukt.

Het kán zijn dat je een werkgever treft die daar niet zo zwaar aan tilt, maar dat weet je van tevoren meestal niet.

Bulk

Bulk

21-12-2016 om 10:21

productiewerk

" Tenzij je productiewerk gaat doen, dan maakt het niet uit of je een oplijding hebt gedaan."

Aah, Kaaskopje, dat meen je niet serieus toch?=====

Klopt niet. Oplijding zal een grapje zijn, maar als feit klopt het ook niet. Wij stonden met mensen van de universiteit, hbo, mbo tot grof gezegd vroeger crimineel aan het werk.
Het aanbod van mensen is zo groot dat ze kunnen kiezen.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-12-2016 om 10:23

Lieverdje

Nee, ik overdreef hier een beetje met het gebruik van de ij, maar zo ligt het natuurlijk wel een beetje. Iemand die groente moet verpakken, zal waarschijnlijk niet vastgepind worden op 'u vind' ipv 'u vindt'. De kans is aanwezig dat zo iemand ook aangenomen wordt naar aanleiding van telefonisch contact met alleen de voorwaarde dat diegene wel een cv stuurt of meeneemt naar de eerstvolgende afspraak.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-12-2016 om 10:32

Bulk

Nou kun je nagaan, als het daar al zo belangrijk is... Maar dan komt de kritische taalblik dus voort uit 'luxe'. Zou het aanbod beperkt zijn, dan zou een taalfoutje in dat soort functies niet dramatisch zijn.

Hier in de omgeving is een werkgever die altijd mensen zoekt voor productiewerk,. Je kunt het niet zo gek verzinnen of ze willen je daar wel hebben. Er is altijd werk. (Voor je nu denkt "waarom werk jij daar dan niet? Ook daar zijn grenzen. Tempo bijvoorbeeld.)

lieverdje

lieverdje

21-12-2016 om 10:36

kaaskopje

Dat is waarschijnlijk wel waar, maar de niet witte medemens die hinder ondervindt van zijn achternaam bij sollicitatie, zal meestal een baan ambiëren die iets meer om het lijf heeft dan productiewerk. Dus dan is een correct geschreven sollicatiebrief wel belangrijk.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-12-2016 om 10:42

Lieverdje

Ja, in die combinatie weer wel.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-12-2016 om 10:45

Bulk

Ik kan het niet laten: ik lees je reactie net opnieuw, maar is crimineel ook een opleidingsvorm? )

Bulk

Bulk

21-12-2016 om 11:00

hahaha

Hahaha nee, er stond eerst iets anders; maar ik bedoel dat daar alle lagen van de samenleving vertegenwoordigd waren plus Polen als volledig land (grapje).

==Nou kun je nagaan, als het daar al zo belangrijk is... Maar dan komt de kritische taalblik dus voort uit 'luxe'. Zou het aanbod beperkt zijn, dan zou een taalfoutje in dat soort functies niet dramatisch zijn.

Hier in de omgeving is een werkgever die altijd mensen zoekt voor productiewerk,. Je kunt het niet zo gek verzinnen of ze willen je daar wel hebben. Er is altijd werk. (Voor je nu denkt "waarom werk jij daar dan niet? Ook daar zijn grenzen. Tempo bijvoorbeeld.)===

Ik begrijp je, ik zou het je niet aanraden, het is uitbuiterij. Ik ben blij dat ik er weg ben.
Denk dat je met je ogen daar zou struikelen, al zou je willen.
Bij ons was het aanbod sollicitanten op 5 plekken voor dit werk: 350 mensen en dat zonder inmenging van een uitzendbureau. Je brief moest er dus helaas wel degelijk uitspringen.

Triva

Triva

21-12-2016 om 11:15

Kaaskopje

Er zit nog heel veel tussen een dolfijntje op de schouder en een volgetattoeërde (geen enkele zin om de spelling op te zoeken maar ik kan het wel) doktersassistente. In een ziekenhuis heb je ook vaak korte mouwen en het is echt niet erg lang meer houdbaar om jonge mensen alleen aan te nemen zonder zichtbare tattoo.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-12-2016 om 11:29

Triva

Het zou best interessant kunnen zijn om daar onderzoek naar te doen. Niet dat ik dat op me ga nemen, maar ik zou dat best eens willen weten. Is een tattoo onderhand zo algemeen geaccepteerd dat je er niet om wordt afgewezen?

passiebloem

passiebloem

21-12-2016 om 18:24

"Ik wens jou veel succes met je onderzoek naar jezelf. Je kunt het hard gebruiken. Want je oordeelt veel, ook over mij. Om met de woorden van Sunny te eindigen. Jij denkt dat jouW witte denken de standaard is! "

Ik heb al mijn stukjes aan jou nagelezen en ik zie geen enkele veroordeling van jou als persoon. Ik reageer op wat je schrijft. Maar ik ken je niet en ik weet niet wie je bent dus waarom zou ik jou als persoon veroordelen?

Wat betreft mijn spelfouten. Ik weet dat ik veel spelfouten maak, combinatie van vroeger slecht aangeleerd en een vorm van dyslexie. Dat veranderen is niet zo makkelijk, heb het wel geprobeerd maar dat is me niet gelukt. Alle belangrijke teksten, ook sollicitatiebrieven laat ik nalezen en corrigeren. Tja gelukkig zijn deze teksten geen sollicitatiebrieven, dus ja daar staan fouten in. Maar goed ik ken mijn mindere kanten hoor! Gelukkig kan ik me in een sollicitatiegesprek wel staande houden. Ik werk al bijna 20 jaar en ik heb twee HBO opleidingen gedaan, dus ook daar red ik me wel
Ik kom in mijn werk allerlei mensen tegen met allerlei achtergronden. Gemotiveerd en niet gemotiveerd, die misschien al dan niet ten onrechte roepen dat ze gediscrimineerd worden. Maar daarnaast zie ook zeer gemotiveerde mensen. In mijn eigen familie zijn ook gekleurde mensen aanwezig. Zij worden werkelijk wel gediscrimineerd (bv op schiphol.) Daarom heb ik deze voorbeelden niet gebruikt.
Wat ik van Sunny heel knap vind is dat ze bloot legt hoe verborgen dat racisme is. Iemand die zijn kind op een "zwarte" school doet als blanke en dan eigenlijk denkt dat mensen daar blij mee zullen zijn. Heel subtiel. Ik had misschien hetzelfde kunnen denken. Nooit bij stil gestaan dit een vorm van racisme is. Van mezelf beter voelen als die ander. Dat vond ik leerzaam aan de documentaire. Dat is ook wat ik leer uit deze discussie. Echte veranderingen kun je alleen maar zelf doen.

nou, fout of niet

ik blijf tòch gewoon hopen op een witte kerst

Half a twin

Half a twin

21-12-2016 om 21:09

Helaas wel met een zwart randje

Na die aanslag op die Russische ambassadeur, die aanslag op de kerstmarkt in Berlijn. Werpen toch een schaduw over de voorpretdagen.

lieverdje

lieverdje

22-12-2016 om 09:14

zwarte school en racisme

"Wat ik van Sunny heel knap vind is dat ze bloot legt hoe verborgen dat racisme is. Iemand die zijn kind op een "zwarte" school doet als blanke en dan eigenlijk denkt dat mensen daar blij mee zullen zijn. Heel subtiel. Ik had misschien hetzelfde kunnen denken. Nooit bij stil gestaan dit een vorm van racisme is. Van mezelf beter voelen als die ander. Dat vond ik leerzaam aan de documentaire. Dat is ook wat ik leer uit deze discussie. Echte veranderingen kun je alleen maar zelf doen."

Jaa, die ervaring hebben wij ook. Onze kinderen hebben eerst op een gemengde school gezeten, ook niet heel zwart, maar het was een van de weinige scholen in de buurt die niet 100% wit+hoogopgeleid was. We wilden voor onszelf en de kinderen niet een exclusief hoogopgeleide omgeving hebben (ik ben zelf wel hoogopgeleid, maar kom niet uit een hoogopgeleid milieu). Helaas beviel de school niet, o.a. vanwege de nare sfeer (heel repressief) en de betutteling in het lesprogramma en door het docententeam. Alles ademde een sfeer van het heropvoeden van lastige kinderen en hun ouders. Niet alleen de buitenlandse ouders overigens, maar ook de laagopgeleide. Wat dat betreft kun je denk ik ook een aardig dik boek schrijven over de discriminatie van laagopgeleiden :-\

Men was echt wel verontwaardigd dat we onze blonde slimme kindertjes weghaalden....'Men', dat waren de directeur en leraren en een paar witte ouders. Nu zitten de kinderen op een nagenoeg witte school, met veel hoogopgeleiden. En vreemd genoeg ervaar je daar minder discriminatie. De paar gekleurde gezinnen die er zijn, mengen zich beter. Waar dat door komt.... omdat de ouders bewust een witte school opzoeken? Of is er een bepaald keerpunt: bij zoveel % allochtonen slaat de intolerantie toe? Ik weet het niet. Ik spreek wel eens buitenlandse ouders, afrikanen, aziaten (niet op onze school) die hun kinderen juist op een witte school willen omdat ze niet tussen de 'buitenlanders' (moslims) willen zitten.

Alison

Alison

22-12-2016 om 10:30

Hoe??

Ik meng me niet in de discussie, ik lees alleen mee want eerlijk gezegd heb ik nooit contact met niet-kaaskoppen.

Maar bij Lieverdje lees ik: " Ik spreek wel eens buitenlandse ouders, afrikanen, aziaten (niet op onze school) die hun kinderen juist op een witte school willen omdat ze niet tussen de 'buitenlanders' (moslims) willen zitten"

Echt??

ijsvogeltje

ijsvogeltje

22-12-2016 om 10:34

logisch toch?

"Maar bij Lieverdje lees ik: " Ik spreek wel eens buitenlandse ouders, afrikanen, aziaten (niet op onze school) die hun kinderen juist op een witte school willen omdat ze niet tussen de 'buitenlanders' (moslims) willen zitten" Echt??"

Verbaast je dat? Ik vind het juist heel logisch. Als je graag wilt integreren, dan wil je juist niet in een omgeving zitten met alleen maar niet-Nederlanders.

Fransien

Fransien

22-12-2016 om 10:52

Gemengde school

Wij hebben een school waar er flink wat buitenlandse kinderen zitten, maar die komen uit totaal verschillende landen.
Bij mijn dochter in de klas zit een Bulgaars meisje, een Iers meisje, een jongen uit Madagaskar, twee Marokkanen (meisje en jongen), een Poolse jongen, een Frans meisje, een jongen uit Curacao, een Turkse jongen en een Afgaans meisje. Dat is net iets meer dan een derde van de klas.
Juist de moeder van de Marokkaanse jongen is zo blij dat ze naar deze school is overgestapt, dan zat haar kind niet meer tussen als die Marokkanen en leerde hij eindelijk goed Nederlands. Als je haar hoort over buitenlanders, zo zou ik nooit durven praten. Zij wil ook absoluut niet dat haar zoon met andere Marokkaanse kinderen speelt en als je haar hoort over de standaard Marokkaanse vrouwen met hoofddoek (heeft zij niet) dan hoor je over elkaar controleren, dorpsroddel en zorgen dat je niet over de tong gaat vanwege je reputatie en onderlinge kift, het elkaar amper gunnen dat je kind naar de havo gaat bijvoorbeeld. Zij heeft als een van de weinige Marokkaanse vrouwen een baan, een goede. Tot overmaat van ramp is zij kostwinner sinds het bedrijf waar haar man werkte failliet is gegaan. Ze zit in een vrij uitzonderlijke situatie en wordt daarom door de andere Marokkaanse vrouwen echt niet geaccepteerd en dat heeft op de vorige school geleid tot pesten en buitensluiten van haar zoon.

Half a twin

Half a twin

22-12-2016 om 11:16

Hier ook meegemaakt op de basisschool van mijn kinderen

Gekleurde ouders die hun kinderen van school haalden, omdat ze de school te "zwart" vonden. Die inderdaad meer integratie mogelijkheid zagen op een witte school. Op een gekleurde school met grote moslimpopulatie is dat moeilijker. Zeker in de moslimgemeenschap hier in het dorp is de sociale controle erg groot. Ouders werden er op aangesproken dat ze hun kinderen lieten spelen bij niet moslims.
Toen mijn kinderen nog op de basisschool zaten heb ik met een goed geïntegreerde moslim moeder geprobeerd het "cement" te zijn tussen de autochtone en moslimouders. Geprobeerd elkaars keuzes over en weer te begrijpen. Diepgaande gesprekken gevoerd over de (on)mogelijkheden om bij elkaar te eten, de no-go vanuit hun overtuiging om dochters te laten logeren bij blanke gezinnen. Uit haar verhalen begreep ik dat ze sommige ouders heeft kunnen overtuigen om hun kinderen ook eens bij mij te laten spelen, dat ik echt bereid was rekening te houden met hun voedingsregels. De moslim vriendinnen van mijn dochter zijn allemaal op haar partijtjes, omdat ik bereid was mij te verdiepen in wat wel en niet mocht. Uiteindelijk heeft de dochter van dame waar ik goede gesprekken mee voerde zelfs hier gelogeerd. Zij had aangegeven wat de belangrijkste argumenten waren om het niet goed te keuren, ik heb aangegeven wat ik daaraan kon doen en toen gingen die ouders akkoord. Meestal ontbijten wij in de vakantie in pyjama, nu waren we voor het ontbijt aangekleed.

Goede integratie is iets dat van twee kanten moet komen. Als witten moeten wij proberen te begrijpen waarom bijvoorbeeld die moslimvrouw die hoofddoek zo belangrijk vindt , zodat wij meekunnen denken om tot een aanvaardbare oplossing te komen. In de ziekenhuiskeuken waar ik werkte wilde een oudere moslima haar hoofddoek ophouden tijdens het werk, de chef vond dat niet hygiënisch genoeg. Toen duidelijk was waar het echt om ging (vreemde mannen mochten haar haar niet zien) Is besloten dat ze iedere dag twee van die wegwerp haarnetjes over elkaar zou dragen die haar haren bedekten. De andere schoonmakers droegen die netjes alleen als ze moesten helpen bij het opscheppen van eten aan de lopende band.
Een werkbare oplossing die door overleg tot stand is gekomen. Simpelweg verbieden zorgt alleen maar voor meer weerstand.

Li

Li

22-12-2016 om 11:38

hier ook

zeer gemengd, dus de blanke Nederlandse kinderen maakten ongeveer de helft van de populatie uit en de rest kwam werkelijk overal vandaan. Bij vriendschappen maakte het niets uit. Zo kreeg je het verheffende spektakel van een joods en een katholiek kind, die samen bovenop de aanvallers van een islamitisch kind sprongen

Maar inderdaad lag dat misschien ook aan de populatie. Die islamitische moeder pikte het ook terecht niet toen haar zoon HAVO advies kreeg, dat moest VWO worden. Nu doet hij het uitstekend op het VWO.

Half a twin

Half a twin

22-12-2016 om 11:41

Fransien

Dat contoleren, zorgen dat je niet over de tong gaat is volgens mij iets dat bij alle religies voorkomt. Hier in het dorp/regio zie ik dat bij de moslims, bij de gereformeerde gemeente en ook wel (zij het in iets mindere mate) bij de katholieken. Helaas behoor ik van huis uit tot de laatste groep en ben ik ook nog eens kind van bekende en gewaardeerde dorpsbewoners.
Je wilt niet weten wat mijn ouders over mij te horen kregen tijdens bijeenkomsten van hun kerkelijke club.
En tot mijn spijt moet ik toegeven dat ook ik mijn best heb gedaan om nog meer roddel en achterklap te voorkomen. Ook ben gaan proberen zo min mogelijk over de tong te gaan, als ik met een moslima stond te praten nauwlettend in de gaten hield wie van de katholieke club langsliep. Als ik mevrouw C langs zag komen belde ik mijn moeder maar weer even, dan was ze voorbereid op de roddels die ze te horen kreeg bij de club.
Echt heel naar, vooral voor mijn ouders, dat ze steeds moesten horen hoe hun dochter afdwaalde van het "goede" pad.
Alle details hier neerzetten vind ik niet kies. Dan wordt het verhaal te herkenbaar ook voormandere jonge ouders die dan wellicht het gedrag van hun ouders herkennen.

lieverdje

lieverdje

22-12-2016 om 11:56

Half a twin

Bewonderenswaardig, je inzet om de wederzijdse integratie te verbeteren! Of misschien had je ook wel geluk met die andere moeder, die zich daar ook voor wilde inzetten.
Nu hadden onze kinderen eigenlijk niet echt de allochtone kinderen als vriendjes, dus ik heb me er niet heel erg mee beziggehouden. Wel altijd de spreekwoordelijke deur opengehouden voor contact, maar het wilde niet echt lukken. Bijna niet op het schoolplein met andere ouders; nog wel moslimkindertjes over de vloer gehad en die wilden dan niks eten of drinken (en dan wil je bij het 3e kind toch stiekem schreeuwen: maar er zit echt geen varkensvlees in dat koekje!!). Het kwam dus niet tot diepe vriendschappen met die kinderen. Wel jammer hoor, vind ik. Er zit bij mijn kind een jongetje in de klas (van Sri Lankaanse ouders) die nooit speelafspraakjes heeft (en dus ook geen kinderfeestjes). Het verhaal gaat dat je bij hem niet binnen mag spelen....tijdens de pauze doet hij leuk mee volgens mijn zoon, maar tot diepere vriendschap komt het niet, op zo'n manier. De ouders zie ik bijna nooit op het schoolplein dus vragen hoe dat zit en hoe zij er tegenaan kijken, doe je ook niet snel dan.

Half a twin

Half a twin

22-12-2016 om 12:07

Geluk

Dat had ik inderdaad. Dat die andere moeder wilde dat haar kinderen meedraaiden in het normale schoolse leven. Dus speelafspraakjes hadden, bij feestjes waren enz. Ze was heel erg voor integreren maar droeg wel de "erfenis" van de Marokkaanse gemeenschap met zich mee waarbinnen het soms moeilijk laveren was. Zij heeft zelfs geprobeerd contact te maken met een totaal niet geïntegreerd moslimgezin, waarvan alle kinderen heel erg buiten de groep vielen maar het is haar niet gelukt. Daarvan zei zij ook dat als je zo wilt leven en niet wilt meedoen, je beter terug kunt gaan naar het land van herkomst.
Integreren is een compromis zoeken tussen wat echt moet volgens je overtuiging en wat kan wel wat minder streng.

Jaina

Jaina

22-12-2016 om 12:14

Heterogeen v homogeen

Heterogene omgevingen zijn vaak prettiger voor mensen die net niet bij de groep horen. Als iedereen anders is val je minder op. Er kan in dat soort groepen een grotere acceptatie zijn voor mensen die wat afwijken van de groep vanwege bijvoorbeeld hun afkomst.

Voor kinderen vind ik een gemengde school dan ook het meest plezierig. Echter dan moet het wel een echt gemengde school zijn. Een 'zwarte' school met bijvoorbeeld vooral Marokkaanse kinderen is ook niet echt gemengd. Een zwarte school waar 30 nationaliteiten bij elkaar zitten is wel weer gemengd en heeft niet echt een dominante cultuur.
Het moet natuurlijk ook maar net in de omgeving aanwezig zijn en vaak moet je kiezen uit een redelijk mono-ethnische zwarte school en een witte school. Zeker buiten de grote steden waar je natuurlijk sowieso een gemengder populatie hebt.

Allochtone ouders kiezen uiteraard ook wel bewust voor een meer witte school vanwege de integratie. Toen wij naar Nederland verhuisden jaren terug wilde mijn man (die zelf Arabier en moslim is) een school met weinig Arabische en/of moslim kinderen. Dat was vanwege de integratie. Volgens hem zou het makkelijker zijn voor onze kinderen om te integreren in Nederland als ze op school vooral met cultureel Nederlandse kinderen zouden spelen. En daar had hij ook wel een punt. Daarvoor woonden we niet in Nederland en onze kinderen spraken wel Nederlands maar niet super goed. De dominante cultuur in Nederland is autochtoon. Dat is ook logisch en niks mis mee maar het is wel belangrijk om je ook die cultuur thuis te voelen als je hier een toekomst wil opbouwen. En school is daarvoor een ideaal middel.

Mijn kinderen hadden altijd veel vriendjes uit allerlei culturen maar ook veel Nederlandse vriendjes waardoor ze bij allerlei soorten mensen over de vloer kwamen. Dat heeft ongetwijfeld geholpen zich goed thuis te voelen en zich echt deel te voelen van de maatschappij.

En natuurlijk was het voor mijn kinderen vele malen makkelijker omdat ze een Nederlandse moeder hebben. Mijn man is nooit echt goed geïntegreerd maar daar hadden de kinderen verder geen last van omdat ze mij hadden. Anders was het met schoolwerk en zo ook best moeilijk geweest.

Nu wonen we al weer jaren in Frankrijk en ook hier heb je uiteraard zwarte en witte scholen. Bij ons in de stad zie je helaas ook bij de middelbare scholen een duidelijke scheidslijn tussen de resultaten van 'witte' en 'zwarte' scholen. Hierdoor hebben wij de de keuze gemaakt voor een privé school en die zijn automatisch een stuk witter. Ergens wel jammer (zo'n voorstander van privé onderwijs ben ik niet) maar goed de resultaten van de school zijn toch wel heel belangrijk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.