Babs03
09-01-2026 om 21:10
Advies met dyscalculie
Volgend jaar gaat mijn kind naar het voortgezet onderwijs. We hebben hiervoor laatst voor de derde keer advies gekregen, dat is nu vmbo-gt (was in het eerste advies vmbo-kt). Ze hannest al vanaf groep 4 met rekenen en na lang wikken en wegen hebben we een dyscalculie test laten uitvoeren. Daaruit bleek dat er inderdaad sprake was van dyscalculie. Eind groep 7 had ze het rekenniveau van E4. Sindsdien mag ze hulp kaarten en rekenmachine gebruiken, ook bij de laatste Cito. Met de Cito is ze daardoor van een E score naar een C score gegaan. Helemaal prima dus.
Nu komt mijn irritatie mbt het schooladvies. Ze scoort op technisch lezen een A, begrijpend lezen lage A's en hoge B's, maar spelling schommelt tussen B en C met voor ww spelling nu een grote dip van A naar D (waar overigens de hele klas is gekelderd). In voorgaande jaren werd mij verteld dat alleen naar begrijpend lezen en rekenen werd gekeken waardoor ze (naar mijn mening) een laag advies kreeg van ergens in het midden. Maar nu ze een betere score voor rekenen heeft wordt wel ineens spelling bij het advies betrokken, wat de score weer naar beneden haalt.
Ik ben van mening dat vmbo-gt niet passend is bij de Cito scores, graag wil ik daarom jullie mening. Ze heeft op haar rapport voor motivatie, focus, sociaal emotioneel e.d allemaal plusjes, dus daar kan het ook niet aan liggen.
tsjor
12-01-2026 om 08:49
He5 bijzondere is dat je wil weten wat andere kinderen voor advies krijgen.
Mamajome
12-01-2026 om 19:24
tsjor schreef op 12-01-2026 om 08:49:
Inderdaad. Ik heb nooit het advies van alle andere kinderen uit de klas van zoon/dochter geweten. Wel met de ouders van beste vriendjes/vriendinnetjes maar dat was meer om te kijken naar welke school/niveau ze gingen, zodat ze konden aangeven bij wie ze in de klas wilden (ze mochten 2 namen doorgeven waarbij school dan probeerde daar rekening mee te houden). Zou niet eens weten hoe ik met de ouders van de niet vriendjes uit de klas in contact moest komen om dat te gaan bespreken. En als een ouder van een kind uit de klas van mijn kind (en waar mijn kind dus buiten klas nooit contact mee had) zou vragen wat voor advies mijn kind had, zou ik eerst eens willen weten waarom?
Babs03
13-01-2026 om 08:37
tsjor schreef op 12-01-2026 om 08:49:
Waarom? Een score is toch gebaseerd op hoe een kind in verhouding tot het gemiddelde heeft gepresteerd? En als dan het vermoeden bestaat dat daar iets scheef zit dan kan daar toch gewoon naar geïnformeerd worden? Ik begrijp niet waarom dat bij sommige ouders zo'n weerstand oproept. Je mag gewoon voor je kind opkomen hoor, als dat nodig is.
tsjor
13-01-2026 om 08:55
Babs03 schreef op 13-01-2026 om 08:37:
[..]
Waarom? Een score is toch gebaseerd op hoe een kind in verhouding tot het gemiddelde heeft gepresteerd? En als dan het vermoeden bestaat dat daar iets scheef zit dan kan daar toch gewoon naar geïnformeerd worden? Ik begrijp niet waarom dat bij sommige ouders zo'n weerstand oproept. Je mag gewoon voor je kind opkomen hoor, als dat nodig is.
Een advies is gebaseerd op wat een leerkracht ziet van een kind. Dat is inderdaad binnen een klas en dus in verhouding tot andere kinderen, maar ook tot de ervaring met betrekking tot eerdere trajecten. Een 8 met veel moeite en hulpmiddelen verkregen is een andere 8 dan wanneer iemand ogenschijnlijk nauwelijks moeite doet of een 8 van iemand die ervoor oefent. Het is niet zo dat één ouder van een kind kan gaan beslissen hoe dat gemiddelde eruit ziet en op basis daarvan wat dus het advies zou moeten zijn (ook van de andere kinderen blijkbaar). Als een ouder zich zo intensief zou gaan bemoeien met een klas zou ik daar als andere ouder spaansbenauwd van worden (en als leerkracht horendol).
Mugske
13-01-2026 om 09:00
Babs03 schreef op 11-01-2026 om 10:07:
[..]
Jeetje, dat artikel slaat echt de spijker op zijn kop. Wanneer ik in de (combinatie)klas van mijn dochter kijk word ik al onrustig. Lees voor de grap de werkboekjes maar eens door. Alles gaat naar mijn idee van de hak op de tak, er zit totaal geen verdieping meer in de lesstof. Ze leren je op drie verschillende manieren een optelsom te maken en dan moet zo'n kind zelf maar uitzoeken wat voor hem werkt. Er is nauwelijks sprake van herhaling; gewoon het ouderwetse stampwerk. Dat is ook het geval bij spelling de, rijtjes knallen totdat de basis er in zit. Dat zie je in geen enkel boekje terug. Daarbij nog het feit dat alle kinderen op 'hun eigen niveau' moeten werken. Overal in de klas zitten de 'plus' groepjes en groepjes die verlengde instructie nodig hebben, lekker op eigen niveau te werken (super motiverend voor de kinderen met een achterstand🙄). Die moeten ook weer allemaal apart instructies krijgen. En dat met een lerarentekort. Ik kan zo nog wel even doorgaan.
Het is eigenlijk weer een heel nieuwe topic op zich. Maar zoals je ziet is het een onderwerp wat mij ook bezighoud.
Ik vind het juist goed dat kinderen op hun eigen niveau werken en leren. Voorwaarde is wel dat school en docenten daarop toegerust zijn. Op de jenaplan school van kind was dat goed geborgd (daar zitten 3 leerjaren in 1 groep). Kinderen kunnen dan bijv extra instructie krijgen voor taal en meer uitdaging voor rekenen. Beter dan gemiddeld onderwijs voor iedereen, dat werkt dus niet als je niet gemiddeld bent. In alle vormen van onderwijs weten kinderen heel snel wie wel/niet goed is in rekenen, taal of sport. Dat verandert niet door meer/minder instructie of groepjes.
Mugske
13-01-2026 om 09:02
Babs03 schreef op 13-01-2026 om 08:37:
[..]
Kan ook gewoon voelen alsof men wil opscheppen over eigen kind, net als vroeger klasgenoten die vroegen 'wat had jij voor cijfer voor die toets, ik had een ....' terwijl je verder weinig contact met ze had.
tsjor
13-01-2026 om 09:11
Mugske schreef op 13-01-2026 om 09:00:
[..]
Ik vind het juist goed dat kinderen op hun eigen niveau werken en leren. Voorwaarde is wel dat school en docenten daarop toegerust zijn. Op de jenaplan school van kind was dat goed geborgd (daar zitten 3 leerjaren in 1 groep). Kinderen kunnen dan bijv extra instructie krijgen voor taal en meer uitdaging voor rekenen. Beter dan gemiddeld onderwijs voor iedereen, dat werkt dus niet als je niet gemiddeld bent. In alle vormen van onderwijs weten kinderen heel snel wie wel/niet goed is in rekenen, taal of sport. Dat verandert niet door meer/minder instructie of groepjes.
Het merkwaardige is wel dat de resultaten van alle kinderen systematisch achteruit gaan. Met andere woorden: dat 'eigen niveau' zakt steeds verder weg.
Babs03
13-01-2026 om 09:27
Mugske schreef op 13-01-2026 om 09:00:
[..]
Daar ben ik het wel mee eens. Probleem is dat er over het algemeen niet genoeg (goed opgeleid) personeel is om dat te bewerkstelligen. Op papier is het een goed plan, maar in de praktijk is het denk ik niet goed werkbaar. Mijn dochter zit bijvoorbeeld in een combinatieklas met 36 kinderen. Ik geloof niet dat zij allemaal op hun eigen niveau kunnen werken zonder bepaalde kinderen tekort te doen.
Babs03
13-01-2026 om 09:31
Mugske schreef op 13-01-2026 om 09:02:
[..]
Kan ook gewoon voelen alsof men wil opscheppen over eigen kind, net als vroeger klasgenoten die vroegen 'wat had jij voor cijfer voor die toets, ik had een ....' terwijl je verder weinig contact met ze had.
Ik denk dat van een vmbo een vmbo/havo advies willen maken niet bepaald opschepperig is. Dus dat is zeker niet de intentie😅
anomarie
13-01-2026 om 15:26
maar wat levert het je op? Met een tl/havo advies wordt je niet in een havo klas geplaatst.
Babs03
13-01-2026 om 17:14
anomarie schreef op 13-01-2026 om 15:26:
maar wat levert het je op? Met een tl/havo advies wordt je niet in een havo klas geplaats
Babs03
13-01-2026 om 17:15
anomarie schreef op 13-01-2026 om 15:26:
maar wat levert het je op? Met een tl/havo advies wordt je niet in een havo klas geplaatst.
Het levert een eerlijk advies op.
tsjor
13-01-2026 om 17:33
Het is naar om het advies van de leerkracht daarmee als oneerlijk te benoemen. De leerkracht zit er niet om je kind te pesten.
TrefleQ
13-01-2026 om 20:36
Twee van mijn kinderen hebben toch echt een niet passend, te laag, schooladvies gekregen. En een kind overvragen is niet fijn, maar ondervragen ook niet. Inmiddels is alles rechtgetrokken en op een passend niveau afgestudeerd. Maar duidelijk is dat de leerkracht het 2 keer niet goed had ingeschat
Theekopje
13-01-2026 om 21:10
ik snap het wel van to.
Hier een advies gekregen waar wij onze vraagtekens hebben. We vinden het eigenlijk niet passend. Ze heeft eigenlijk tot nu toe alleen dit jaar extra werk gekregen voor rekenen. Heeft havo/vwo advies. Zagen wij niet aankomen.
De kinderen uit de klas die al langer levelwerk hebben, hebben havo advies gekregen. Ik vraag mij dan wel af, hoe komt dit? Ik heb hierover gesproken met 1 moeder, en dat was puur wederzijdse interesse.
We snappen het nog steeds niet. Helaas is de juf weg en staan er alleen maar invallers voor de klas en is de iber met een burn out thuis. Dus er echt achter komen nu doe ik niet.
to ik zou de laatste toetsen en doorstroomtoets afwachten en kijken wat daaruit komt. En daar dan her gesprek over voeren.