Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Alle vmbo examens Maastricht ongeldig

Wow, niet normaal dit! Wat erg voor al die kinderen!

https://1848.nl/static/pdf/bb/e8/bbe8156e6648be35ce5433481a109c4488a97eb1.pdf


Moeder

Moeder

25-06-2018 om 20:06

Kaaskopje

Waar dan?

MoederVan3

MoederVan3

25-06-2018 om 20:15

NOS journaal

Het MBO Maastricht denkt aan maatwerk.
Dat biedt perspectief voor de gezakt en.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-06-2018 om 20:27

Moeder

Ik heb er een opgesnord: voor de opleiding sport en bewegen krijg je een toelatingstest. Daarnaast kun je een toets krijgen voor taal en rekenen.

MoederVan3

MoederVan3

25-06-2018 om 20:37

Sport en bewegen

Die toelatingstoets van sport en bewegen is een "bijzondere" toelatingstoets. Dat mag als er bijzondere kwaliteiten nodig zijn om de opleiding te kunnen volgen, muziek, dansen, sport. Ajax heeft in samenwerking met een MBO een opleiding tot profvoetballer.

Topje van de ijsberg

Ik vrees dat dit debacle slechts het topje van de ijsberg is, een symptoom van de situatie in Maastricht. Alle VO scholen in die stad vallen onder dat ene bestuur en de verhalen over schaalvergroting, fusies, lesuitval en massa-ontslagen van leerkrachten komen niet alleen van het vmbo. Het zure is dat je verder weinig keuze hebt, of je moet naar een buurgemeente.
Blijkbaar hadden de docenten “compassie” (is letterlijk zo gezegd) met de leerlingen en vond men dat ze geen slachtoffer mochten worden van de organisatorische perikelen. Met dit als gevolg. Het onderzoek zou zich dus niet alleen op de organisatie van de examens moeten richten, maar veel breder getrokken moeten worden. Hopelijk gaat het hele LVO op de schop.

Triva

Triva

25-06-2018 om 23:18

Kaakopje

Ze mogen niet afwijzen op die taal/rekentoets.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-06-2018 om 23:32

Nee dat is zo

Zie titel.

Lynn

Lynn

25-06-2018 om 23:53

advocaat

Uit een van de linkjes hierboven: " ....advocaat Wouter Geertsen, die de belangen behartigt van ruim 130 leerlingen."

Wie gaat Wouter mailen dat hij dit draadje even moet lezen, omdat er mogelijk nog relevante informatie in staat over toelating tot het MBO? Ik ben zelf morgen erg druk anders zou ik het wel even doen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

26-06-2018 om 01:11

Toelatingsrecht???

Tjee MarSy, had je dat niet een maand of twee eerder kunnen vertellen? Dat had hier in huis een hoop stress gescheeld...

Het is namelijk zoals Lynn zegt: ' Maar waarschijnlijk zijn ze dan aangenomen "mits ze slagen voor hun VMBO-opleiding" en daar mankeert het dan aan.' Onder deze voorwaarde is mijn kind dus aangenomen op het mbo.

En de tekst die Triva aanhaalt in haar laatste post heb ik letterlijk woord voor woord zien staan in de toelatingsmodule.

Eigenlijk wordt deze case interessanter met het uur. Alleen jammer dat het over de rug van 354 scholieren is. Ik hoop dst ze het mbo (ook) aanspreken. Hier valt nog wel wat te winnen qua duidelijkheid.

Triva

Triva

26-06-2018 om 07:03

Ginny

Hoezo moet het mbo duidelijker zijn? Dat toelatingsrecht is er omdat leerlingen eerder te horen kregen dat de opleiding vol was. Dat is nu dus niet meer zo ( bij verreweg de meeste opleidingen) mits je voor 1 april hebt ingeschreven. Zonder diploma kun je op niveau 1 beginnen.

Zonder diploma niv 1

Is dus ook niet waar, want bijna elk mbo heeft de mogelijkheid om daarvan af te wijken.

Had ook een student die vanwege vmbo basis diploma startte op niv 2,voor 1 oktober op niv 3 zat en voor de kerst op niv 4. Bleek hij op de middelbare school van VWO naar havo, naar mavo naar basis was gegaan.

En dit is maar 1 voorbeeld, ik ken er nog veel meer.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-06-2018 om 08:51

Spuit 11

doet ook nog even een duit in het zakje

Zoals Triva zegt, zo lees ik het eigenlijk ook overal. Het is en blijft zo dat je zonder diploma heel vervelend nergens bent. Ja, mbo 1, maar dat wil je niet als je denkt vmbo-kader of -tl gehaald te hebben. En ook niet met -basis. Ten eerste is het volledig onder je kunnen, daarnaast is de voorstelling van zaken dat je zonder tijdverlies alsnog het hele riedeltje wel op eigen niveau kunt halen, véél te rooskleurig. Om dat te kunnen moet een kind harder werken, voor betere cijfers en bepaald niet elk kind krijgt dat voor elkaar.

Triva

Triva

26-06-2018 om 09:45

Marsy

Waar staat dat ik zeg dat iemand niet tussentijds kan opstromen? Daar ging het niet over. Jij houdt maar vol dat ze zonder diploma plaatsen, daar zal best een uitzondering voor zijn maar dat gaat dan om mensen uit het buitenland ofzo, niet om 16 jarigen zonder diploma want dan gaan alle gezakte leerlingen dit jaar hun plaats alsnog opeisen.. Lees die tekst nu eens.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

26-06-2018 om 13:47

Dat zeg ik niet Triva

De situatie is (mij) niet duidelijk.

Mijn kind is aangenomen op een opleiding met maar een beperkt aantal plaatsen. En dan wat MarSy.
Wij zijn in de veronderstelling: niet slagen is opleidingsplek kwijt.
Verder geheel hypothetisch want diploma lijkt hier wel in the pocket te zijn.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

26-06-2018 om 13:49

Jij houdt vast aan je eigen gelijk

MarSy en M Lavell zeggen iets dat daar haaks op staat.
Mochten zij gelijk hebben, dan valt er nog wel wat te winnen aan duidelijkheid.
Ook bij jou.

Geschiktheidsonderzoek.

Onder de 18 jaar eerst je Vmbo diploma halen heeft de voorkeur van Mbo scholen.
Onder de 18 jaar word je zonder diploma in een entree klas of niveau 1 geplaatst.
Dan wordt er gekeken op welk niveau rekenen en taal je zit en kan je bij goede resultaten snel opstromen.

Dus leeftijd van de leerling en omstandigheden van het niet behalen van het diploma spelen ook mee.

Maar er is een alternatief dat je zelf kunt aanvragen bij de opleiding van je keuze.
Dat telt voor Mbo, Hbo en de Uni.
Een geschiktheidsonderzoek.
Bij Hbo heet het, dacht ik, de 21+ test.
Je kan dan direct op passend niveau geplaatst worden, ook Mbo niveau 3 of 4.
Moet er wel plek zijn, dat is de "mits".
Ik heb me net bij 2 Mbo opleidingen en 2 Hbo opleidingen aangemeld

Dus ik trek de conclusie dat deze leerlingen uit Maastricht niet "zomaar" zonder diploma geplaatst worden, maar dat het zeker niet onmogelijk is.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-06-2018 om 16:35

Wil

Voor zover ik het bekeken heb en begrijp, klopt wat je zegt helemaal.

Dat wordt een druk jaar voor je komend schooljaar .

Daar gaat het wel over

Triva “Waar staat dat ik zeg dat iemand niet tussentijds kan opstromen? Daar ging het niet over. ”
Daar gaat het wel over. Het gaat over de schade van het ontbreken van een diploma, of de winst van het hebben van een diploma. Zonder diploma kun je in net zoveel tijd het mbo doorlopen als met diploma.
Maar ook omgekeerd: met diploma kun je door het bindend studieadvies onder je veronderstelde diplomaniveau zakken.
Leerlingen die mbo 3/4 beginnen en al voor de kerst het bindende advies krijgen om eerst nog maar eens mbo 2 te proberen. Er is geen vmbo diploma dat je daartegen kan beschermen.

Dit gaat natuurlijk niet om natte vingerwerk. Er moeten daadwerkelijk hiaten in kennis en vaardigheden, of anders motivatie, gevonden en aangetoond worden.
Omgekeerd kan ook: als er veel meer kennis en vaardigheden gevonden worden dan verondersteld dan kan de kandidaat doorstromen.

Het is trouwens voor alle leerlingen die in aanmerking komen voor studiefinanciering voordeliger om op te stromen dan om af te stromen.
Er zijn heel veel leerlingen/ouders die dat niet weten

(Mbo
Doet u mbo 1 of 2, dan mag u de aanvullende beurs altijd houden.
Doet u mbo 3 of 4? Dan is uw beurs een lening. Alleen als u binnen 10 jaar uw diploma behaalt, wordt uw aanvullende beurs een gift. Behaalt u geen diploma, dan moet u alles terugbetalen. Hierop is één uitzondering: hebt u tijdens uw eerste 12 maanden studiefinanciering een aanvullende beurs gekregen? Dan mag u die maanden aanvullende beurs houden, ook als u geen diploma behaalt.)

Kaaskopje

Kaaskopje

27-06-2018 om 10:10

Miriam

Als je eerst je mbo 1 of 2 diploma haalt, kom je daarna nieuw binnen op mbo 2, 3 of 4. Bij 2 blijft het een gift, maar voor 3 en 4 is de studiefinanciering een lening, die terugbetaald moet worden als je er niet in slaagt om dat diploma te halen. Hopelijk slagen de meesten, dus dan is er geen probleem, maar als dat niet het geval is, dus wel. Het is dus niet zo dat je eenmaal binnengekomen op 1 of 2 je gratis het vervolg mag doen, hopelijk dacht je dat niet.

Zou het echt zo zijn dat veel ouders dit niet weten?

Weten heel veel mensen niet

Met regelmaat komt ook hier op het forum terug dat mensen zich niet realiseren dat starten op niveau 3/4 en eindigen op niveau 2, betekent dat er een studieschuld ontstaat (als in “daar hebben wij ons op verkeken”)
Dat is ook wel begrijpelijk, want de MBO school brengt de overstap/het studie-advies als iets dat in het belang van de leerling is. Over nadelen als deze wordt helemaal niet gesproken.
Aan de andere kant denken heel veel mensen dat je met vmbo g/t nu eenmaal aangewezen bent op mbo 3/4. Als een soort logische opbouw waar dat diploma ook werkelijk in telt.
Maar dat is dus niet het geval.

Niet zeuren, een diploma is een diploma

Volgende week ben ik weer automobilist. Dan is een beetje typen tussen de bedrijven door niet meer mogelijk. Vandaag wel dus me toch maar weer even verdiept in dat mbo. Ik vroeg me af hoe vaak dat eigenlijk voorkomt, dat afstromen in het mbo. Dus ik naar de CBS statistieken. Maar ik kon het niet vinden.
Bij uitleg vond ik “Bijvoorbeeld: een deelnemer staat op 1 oktober van het basisjaar ingeschreven bij niveau 2, maar haalt aan het eind van het jaar een diploma op niveau 1; deze leerling staat dan in de tabel als mbo niveau 2 met diploma.”

‘t Is maar een voorbeeld, maar het laat eens te meer zien hoe weinig bestuurlijke belangstelling er feitelijk voor die diploma’s is.
Het CBS doet hier alsof een diploma een diploma is, maakt niet uit wat. Dat heeft het CBS niet in haar eentje bedacht. Kennelijk is er geen belangstelling voor de werkelijke cijfers: Hoeveel leerlingen slagen op het niveau waar ze begonnen?
En er lijkt al helemaal geen belangstelling voor het pijnlijk voelbare verschil tussen een mbo1 en mbo2 diploma. Of, dat kan ook, tussen een mbo3 en mbo1 diploma.

V@@s

V@@s

27-06-2018 om 19:11

Goed nieuws voor de leerlingen

https://www.rijksoverheid.nl/regering/bewindspersonen/arie-slob/documenten/kamerstukken/2018/06/27/kamerbrief-over-stand-van-zaken-examens-vmbo-maastricht

Maar een schoolbestuur dat nog steeds verantwoordelijkheden afschuift. Geen wonder dat ze de vervangende schoolexamens dus ook niet zelf mogen maken. Het vertrouwen daarin is duidelijk weg.

Ik vind trouwens dat deze minister hele heldere brieven schrijft.

Isella

Isella

27-06-2018 om 22:35

Wat een brief!

Zo wat een brief! Zo helder zie je ze niet vaak. En wat een geweldig nieuws voor de leerlingen dat in ieder geval hun examencijfers blijven staan. Misschien heeft de minister hier wel meegelezen, velen hier hebben allerlei scenario’s geschetst van wat ook zou kunnen en dit lijkt me een redelijke oplossing.
Ben wel benieuwd hoe het de huidige derdeklassers vergaat. Kan me voorstellen dat zij ook te weinig les en stof hebben gehad en dat dat zich volgend jaar gaat wreken.

Reconstructie

In dagblad Trouw gisteren een loepzuivere reconstructie hoe de examencrisis in Maastricht zich jarenlang opbouwde: https://www.trouw.nl/samenleving/reconstructie-hoe-de-examencrisis-in-maastricht-zich-jarenlang-opbouwde~ac855c1c/

In Maastricht woedt al jaren een veenbrand van onvrede over het voortgezet onderwijs. Ouders hebben weinig vertrouwen in LVO en dat gaat zo ver dat meer dan 1400 Maastrichtse kinderen buiten de stad naar school gaat. Omdat LVO alle scholen bestuurt en de enige werkgever voor docenten, heeft de stichting veel macht.

“Dat monopolie is verklaarbaar. Vanaf 1995 zijn schoolbesturen steeds groter geworden omdat vanaf dat jaar het ministerie van onderwijs de manier van financieren veranderde. Scholen werden zelf verantwoordelijk voor hun uitgaven en vanwege de enorme bedragen die daarmee zijn gemoeid, gingen scholen steeds meer samenwerken. Tel daar de krimpproblematiek in Zuid-Limburg bij op en zo ontstaat een bestuur met 23 scholen. Ideaal is zo’n monopolie echter niet, waarschuwde de Onderwijsraad al in 2008.”

De fusies van de Maastrichtste scholen in 2016 tot 1 vmbo, 1 havo en 1 vwo stuitte op weerstand van ouders, docenten en de gemeenteraad. In Nederland hebben scholen echter veel vrijheid om zelf te bepalen wat ze doen. Omdat LVO en de gemeente er niet uitkwamen wie verantwoordelijk was, werd er bij een speciale rechtbank om arbitrage gevraagd. Op 14 juni was de zitting, de uitspraak volgt. Ik ben benieuwd.

Exact, Bermbrand

Dit artikel verwoordt precies mijn zorgen. Alle aandacht gaat nu (terecht ook) naar de schoolexamens dus men wil de PTAs in het hele land gaan onderzoeken. Terwijl het probleem natuurlijk niet primair daar ligt, maar juist in de situatie in Maastricht, die heel specifiek is. Voor mij is het duidelijk dat dit examendebacle het gevolg is van de reorganisaties en de schaalvergroting in het Maastrichtse LVO met hun plannen voor categoraal onderwijs, fusies ed. En dat geldt niet alleen voor het VMBO maar voor alle VO scholen in Maastricht. Dat kon gewoonweg niet goed aflopen en zie hier het resultaat.
De rol van de inspectie vind ik hierin ook zeer dubieus aangezien er meerdere klachten zijn binnengekomen maar men heeft steeds gewezen op de eigen verantwoordelijkheid van de school. De school stond al onder verscherpt toezicht en toch kon dit gebeuren?Een blunder.
De basisscholen hebben nu terecht het vertrouwen in het LVO opgezegd. Ik vraag me af hoelang hoogste LVO man Postema op zijn plek blijft zitten.

Temet

In een andere analyse, vandaag in de Volkskrant, staat dat de onderwijsinspectie bewust een stapje terug moest doen. Vanuit Den Haag is verordoneert dat de schoolbesturen eerste verwoordelijk het toezicht op de schoolexamens moest zijn. Het ministerie en de inspectie gaan uit van vertrouwen van de grote machtige schoolbesturen op de eigen scholen. Dat kan best de reden zijn dat de onderwijsinspectie niet adequaat heeft gereageerd op de klachten van ouders. Conform het vertrouwensmodel werden ouders die een klacht bij de onderwijsinspectie verwezen naar het verantwoordelijke schoolbestuur.

Autonome en machtige schoolbesturen (in Maastricht zelfs een monopolie) en een onderwijsinspectie die uitgaat van vertrouwen in goed intern toezicht, is een set up for failure ...

André Postema

Schreef zelf nog niet zo lang geleden een zeer kritisch stuk over die bemoeizuchtige onderwijsinspectie dat hij “inspecticide” noemde. Hii vond dat de inspectie nog verder terug moest treden en het toezicht meer aan de schoolbesturen onderling moest overlaten.

Het stuk stond ooit in Trouw en prijkte tot voor kort trots op de website van stichting LVO maar daar kan ik het niet meer vinden.

Lynn

Lynn

05-07-2018 om 19:46

typo

Andre Postema ipv Postma

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.