Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Alle vmbo examens Maastricht ongeldig

Wow, niet normaal dit! Wat erg voor al die kinderen!

https://1848.nl/static/pdf/bb/e8/bbe8156e6648be35ce5433481a109c4488a97eb1.pdf


DE WET!!! Triva, Ginny en Kaaskopje

Het is ECHT heel simpel!

Sinds afgelopen schooljaar is in de wet toelatingsRECHT MBO vastgelegd dat de mbo school verplicht is ALLE leerlingen die zich voor 1 april hebben aangemeld moeten aannemen. Vanaf vmbo kader naar niv 4 en vanaf niv 2 naar niv 4 mag dus sinds deze nieuwe wet.

Niet alle mbo scholen hebben dit al goed geregeld of hebben hun regels aangepast, maar het is een RECHT van de leerling! Mbo's zijn er niet altijd blij mee, maar voor het eerst is voor de leerling een recht vastgelegd ipv een plicht!! De leerlingen in Maastricht zijn dus allemaal al aangenomen op het mbo.

En nogmaals, ELKE mbo heeft een eigen regeling "ongediplomeerde instroom". Dus alle leerlingen in Maastricht die naar het mbo willen, kunnen nu volgens deze regeling gewoon op eigen niveau starten in september.

Daarnaast: denk je dat de mbo's in Maastricht zitten te wachten op leerlingen die OF allemaal naar niv 1 gaan OF allemaal niet komen? Deze leerlingen worden gewoon op aangemelde niveau geplaatst en eventueel een bijspijkerprogramma voor Nederlands en rekenen. Alle andere vakken die ze gehad hebben op vmbo beginnen op het mbo weer opnieuw bij de basis. Dit omdat een mbo leerlingen binnen krijgt van veel verschillende scholen en daarom eerst iedereen op hetzelfde niveau wil hebben voor ze verder de verdieping in gaan.

Overigens: met de wet op passend onderwijs in je hand kan je waarschijnlijk ook nog wel wat voor elkaar krijgen.

@Triva: dat jij die brief van school hebt is logisch: school moet namelijk een behoorlijke administratie bijhouden en moet daar het vmbo diploma aan toe voegen OF een heel pakket aan papieren en toetsen waaruit blijkt dat er een gedegen beslissing is genomen om deze leerling toch te plaatsen. Let wel! Dit is bij de normale gang van zaken. Ik vraag mij overigens wel af of de brief van school juridisch houdbaar is met de nieuwe wet toelatingsrecht.

@Kaaskopje: jouw dochter zat nog in het oude systeem, toen ging het inderdaad veel moeilijker. Nu mag dat niet meer.

Oh en kaaskopje

Omdat door de wet van toelatingsrecht iedereen dus kan verlangen op een bepaald niveau geplaatst te worden, is de intake op het mbo dus wel belangrijk geworden.

Een zwakke vmbo kader leerling mag gewoon starten op niv 4. Een goede mbo school zal bij de intake adviseren op niv 3 te starten, maar dat advies mag de leerling naast zich neerleggen.

Uit de wet

Lynn, de toelatingsprocedure mbo staat in de wet.
Kaaskopje, de toelating hangt van de capaciteit af, dat is juist.
Maar die capaciteit is nu juist al vastgesteld door het van aanmelding, MBO bij de toelatingsprocedure.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-06-2018 om 13:40

MarSy

Oké, dat is duidelijke informatie. Dat had ik niet zo begrepen .

MoederVan3

MoederVan3

25-06-2018 om 14:24

MarSy, hier staat toch echt wat anders

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/middelbaar-beroepsonderwijs/aanmelden-en-toelaten-mbo
N.l. dat er ook aan de vooropleidingseisen voldaan moet worden. Dus een vmbo diploma of MBO-2.

Dat gebeurt wel vaker

Dat is geen wet maar een foldertekst.
Ik ben niet zo heel optimistisch als Marsy, (recht, recht, nou ja...)maar toch:
Er zijn twee momenten waarop de MBO school zelf de leerling op geschiktheid beoordeelt. Dat is bij aanmelding (voor 1 april) en tijdens het eerste schooljaar (het bindend studie-advies)
Dat diploma wat er in tijd tussen valt, heeft nauwelijks betekenis.Het kan het een noch het ander overrulen.
In de wet wordt wel iets genoemd over geschikte diploma’s, maar niet welke. Bovendien is er uitzondering voor de diplomalozen en een vangnet voor de kwalificatieplichtigen.
Het telt gewoon niet.

MoederVan3

MoederVan3

25-06-2018 om 14:57

Ik heb de wet ook gevonden

Wet educatie en beroepsonderwijs titel 1 inschrijving. Art. 8.1.1 en volgende.

Marianne

Marianne

25-06-2018 om 15:04

Raar

Maar het is toch raar dat een opleiding geen diploma-eis heeft? Bij elke vervolgopleiding moet de inschrijving in orde zijn voor de eindexamens. Dan geldt gewoon aangenomen onder voorbehoud, definitief bij slagen. En dan zou voor het VMBO ineens het diploma niets voorstellen en niet nodig zijn omdat de inschrijving voor de examens is?

Verplicht onderwijs

Marianne, het is niet alleen inschrijving, maar ook toetsing. Het mbo beoordeelt bij de inschrijving of de leerling geschikt is. Eigenlijk zoals vroeger het vo over toelating van leerlingen basisschool besloot. Daar kwam ook geen diploma meer aan te pas.
Voor heel veel leerlingen in het MBO verplicht onderwijs. Die leerlingen moeten gewoon naar school. Ook als ze geen diploma hebben.

als je de krantenstukken leest...

In de stukken in de kranten wordt er volop gespeculeerd op het bieden van mogelijkheden aan de leerlingen om de eventuele gaten nog deze vakantie te dichten zodat alsnog een geldig diploma kan worden afgegeven. En er wordt bekeken of leerlingen alsnog kunnen worden toegelaten tot de vervolgopleiding

En dat terwijl ze feitelijk al *zijn* toegelaten tot de vervolgopleiding.

Nu ik dit allemaal zo lees zou ik, als het een kind van mij betrof, geloof ik de vervolgopleiding aanschrijven en vragen om een duidelijke uitspraak: klopt het dat mijn kind is toegelaten per volgend schooljaar? Zo nee, waarom dan niet?

Is het antwoord ja, dan is verder ingewikkeld doen voor een diploma niet meer nodig en kan het kind desgewenst alsnog de bloemetjes buiten zetten deze zomer.

En is het antwoord nee, dan moet er dus een rechtszaak begonnen worden tegen die MBO-opleiding die om onjuiste redenen een toelating intrekt. Niet tegen de VMBO-school die deze narigheid veroorzaakt heeft.

Ik hoop maar dat die advocaat hier meeleest of zich in de materie heeft verdiept. Dat we niet krijgen dat er een schadeclaim tegen de VMBO-school spaak loopt omdat de procedure tegen de MBO-school had moeten worden gevoerd, waarvoor het dan inmiddels te laat is (ik vermoed tenminste dat een beslissing tot intrekking van de toelating een bestuursrechtelijk besluit is waartegen binnen zes weken bezwaar moet worden gemaakt, maar dat kan ik mis hebben, ik heb het niet nagezocht.)

Miriam, Mar Sy, misschien moet éen van jullie een ingezonden stukje naar een landelijke krant sturen met de strekking: Maastrichtse VMBO'ers - ga maar lekker op vakantie.

Groeten,

Temet

Dat lijkt mij het meest succesvol

“En is het antwoord nee, dan moet er dus een rechtszaak begonnen worden tegen die MBO-opleiding die om onjuiste redenen een toelating intrekt. ”
Inderdaad. Dat zou ik ook doen.
Ik denk dat daar meer succes ligt dan in enige andere procedure.

Stukkie schrijven... hmmm.
Heb ik daar tijd voor?

MoederVan3

MoederVan3

25-06-2018 om 15:54

Temet, lees de wet en de memorie van toelichting

Er zijn gewoon harde toelatingseisen. Alleen kan het bevoegd gezag hier naar boven toe van afwijken op grond van een toelatingstoets. Niet naar beneden, zoals na het introduceren van de rekentoets veel voorkwam op het MBO. Als ik de wet en de memorie lees is het toelaten van een leerling onder voorbehoud van het behalen van een vmbo diploma volstrekt legaal en is er geen sprake van recht op plaatsing onafhankelijk van het wel of niet behalen van het diploma.
Overigens zou ik als ik een Maastrichtse ouder was het MBO van mijn kind wijzen op de mogelijkheid om het kind ook zonder diploma toe te laten.

Fransien

Fransien

25-06-2018 om 15:55

Miriam

Gewoon doen! Waarschijnlijk schudt dat de boel aardig wakker. Dan kun je hele leuke reacties krijgen van kinderen die hun diploma niet gehaald hebben en toch naar het MBO willen gaan omdat ze daar al toegelaten zijn.

MoederVan3

Ik heb nu geen tijd om die stukken na te lezen, misschien komt dat nog. Maar als jij gelijk hebt, dan nog is er alleen maar een probleem als dat voorbehoud daadwerkelijk gemaakt is.

Wat mij treft in de hele discussie is dat dit punt nergens aan de orde komt. Iedereen gaat er als vanzelfsprekend vanuit (dat ging ik ook) dat een leerling niet toegelaten *kan* worden op een vervolgopleiding als er geen geldig VMBO-diploma ligt.
Dat is dus in zijn algemeenheid niet waar. Maar niemand die het daarover heeft.

Groeten,

Temet

MoederVan3

MoederVan3

25-06-2018 om 16:26

Temet

Dat ben ik met je eens.

En trouwens

Moedervan3, er ligt kennelijk een toelatingsbeslissing. Met of zonder voorbehoud. Als die is gemaakt zonder voorbehoud, is de leerling in wezen binnen. Als die is gemaakt met voorbehoud dan zou ik als ouder doen wat jij zegt: school aanschrijven en bepleiten dat in dit specifieke geval wordt toegelaten ook al ligt er geen diploma.

Tegen een besluit van het MBO daarover kan dan vervolgens weer actie ondernomen worden (hetzij - jouw lijn - omdat ze redelijkerwijs dat voorbehoud niet zouden mogen inroepen, hetzij - lijn Miriam/MarSy -omdat dat voorbehoud niet mag)

En nogmaals: je moet dan dus bij het MBO zijn. Want dat is dus het andere punt: pas als je wilt doorstromen naar het MBO en dat niet kan door dit debacle, pas dan is er sprake van materiële schade waarvoor je de VMBO-school aansprakelijk kan stellen, Maar dat die doorstroming niet mogelijk is, moet dan toch eerst nog maar blijken.

Het mooiste zou natuurlijk zijn als de bewuste MBO-opleidingen nu gewoon op eigen initiatief de bewuste leerlingen zouden aanschrijven dat zij welkom zijn. En dan kunnen die leerlingen de vakantie in gepaste ledigheid doorbrengen,

Het zal wel niet gebeuren, aan alle kanten zal wel worden uitgedragen dat het toch belangrijk is dat deze kinderen proberen de gaten te dichten en alsnog dat diploma te bemachtigen. Het hele onderwijsveld zou anders laten zien dat de keizer wel bijzonder luchtig gekleed gaat. Maar mooier zou het zijn als de leerling, de toelatingsbeslissing voor de vervolgopleiding op zak, zou zeggen 'steek dat VMBO-diploma maar waar de zon niet schijnt, ik ga nu vakantie vieren waar de zon wel schijnt'.

Groeten,

Temet

Angela67

Angela67

25-06-2018 om 16:46

temet en miriam

willen jullie samen even dat ingezonden schrijven!
gouden combi
gr Angela

Mag ik die gebruiken?

Temet “Het hele onderwijsveld zou anders laten zien dat de keizer wel bijzonder luchtig gekleed gaat”
Tranen met tuiten ven het lachen.
Ik leen ‘m van je, als het nog van een stukje komt.
Overigens zullen de landelijke kranten een stukje in deze richting niet zomaar plaatsen. Het ongeloof wint het maar al te vaak van de feitelijke informatie.
Aan krantenredacties is niks menselijks vreemd.
Maar de redactie van ons aller Ouders Online Magazine, die willen vast wel.
Nu nog tijd vinden en juist dat weet ik nog zo net niet.

Angela67

Angela67

25-06-2018 om 16:51

kom op

doorpakken temet en miriam, het oor is nu gewillig dus the world is your oyster!
gr Angela

nee

Ik verschuil me hier op dit forum achter een alias met de bedoeling daar nooit en te nimmer achter vandaan te komen, dus ik publiceer niks samen met andere forummers.

Nee, Miriam en/of MarSy kunnen dit desgewenst prima alleen dan wel samen af. En mocht Miriam nog een jurist willen laten meelezen, dan heeft ze - weet ik toevallig - nog een broer die advocaat is dus dan kan ze die vast wel strikken. Niet dat ze het nodig heeft.

Groeten,

Temet

Pief

Pief

25-06-2018 om 17:17 Topicstarter

Gedraai

Dat is een interessante invalshoek Mirjam! Zeker de moeite van een stukkie waard.

Intussen laat de minister duidelijk weten wat hij van het gedraai van het bestuur vindt.

https://www.1limburg.nl/minister-boos-over-uitleg-bestuur-scholenkoepel-lvo?context=default

Pief

Pief

25-06-2018 om 17:18 Topicstarter

Triva

Triva

25-06-2018 om 17:23

nee marsy

Ik ben goed op de hoogte van de 1 april regeling maar net wat moedervan3 al schrijft zijn er meer eisen dan inschrijven voor 1 april. Je moet wel die vooropleiding gehaald hebben om op het niveau in te stromen waar dat op aansluit. Anders is het nog steeds; niveau 1.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/middelbaar-beroepsonderwijs/aanmelden-en-toelaten-mbo

Recht op toelating tot de mbo-opleiding van je keuze (toelatingsrecht)

Een student heeft in principe recht op toelating tot de mbo-opleiding van zijn keuze als hij:

op uiterlijk 1 april is aangemeld bij de mbo-opleiding;
de vooropleiding heeft behaald voordat het mbo-schooljaar begint;
deelneemt aan de verplichte intakeactiviteiten voor die opleiding.

Een student die aan alle eisen voldoet, kan soms toch worden geweigerd. Dat kan wanneer er meer aanmeldingen zijn dan opleidingsplekken. Daarnaast mogen sommige opleidingen extra eisen stellen. Denk aan een dansopleiding of een sportopleiding. Een student die zich hiervoor aanmeldt, moet ook aan de aanvullende eisen voldoen. Er is een regeling met in de bijlage de opleidingen die aanvullende eisen mogen stellen.

Moeder

Moeder

25-06-2018 om 17:37

Toelatingstoets?

Mijn dochter heeft een motivatiegesprek gehad en een opdracht moeten doen voor haar mbo-opleiding. Dat is om te bepalen of je genoeg kennis over de opleiding hebt en of je een goede keuze hebt gemaakt (april). De cijferlijst bij haar kaderdiploma maakte dat (in combinatie met gesprek en opdracht) ze naar niveau 4 kon. Anders was het niveau 3 geworden.
Zonder kaderdiploma was dat toch wel erg ingewikkeld geworden allemaal.
Nee, je bent nog lang niet klaar met leren met alleen een vmbo-diploma, maar dat het allemaal niks voorstelt? Wat een onzin.
En van een toelatingstoets voor het mbo heb ik nog nooit gehoord. Waar komt dat vandaan MLavel? Je wordt toegelaten met een vmbo-diploma.

MoederVan3

MoederVan3

25-06-2018 om 17:52

Moeder

Als jouw dochter recent is toegelaten dan heeft het MBO van jouw dochter zich niet aan de wet gehouden. Ze zijn verplicht kader leerlingen op nv 4 te plaatsen indien de leerling dit wil.
Artikel 8.2.1 lid 6 WEB beschrijft de toelatingstoets. Dit is overigens kan en niet moet. MBO beslist. Kort samengevat MBO mag wel hoger plaatsen, niet lager.
Zonder diploma ben je dus afhankelijk van wat het MBO beslist.

MoederVan3

MoederVan3

25-06-2018 om 17:55

Voorbehoud

Toen mijn zoon zich aanmeldde voor zijn mbo3 BBL opleiding kreeg hij ook een toelating met voorbehoud, was hij heel beledigd over want hij had kopie van mbo2 diploma meegestuurd.

Lente

Lente

25-06-2018 om 18:01

M Lavell , je hebt tijd zat

Gewoon hier een dag niet schrijven en die energie in je artikel stoppen ..........

bicyclette

bicyclette

25-06-2018 om 19:42

alle nieuwsberichten op een rijtje

Voor wie alles wil lezen wat de media hierover schrijft: LVO houdt haar de website zelf een overzicht bij:

https://www.stichtinglvo.nl/nieuws/2018/6/mediaoverzicht-vmbo-maastricht/

Kaaskopje

Kaaskopje

25-06-2018 om 19:59

Moeder

Ik heb ook wel eens ergens niet van gehoord en dan is het er toch .

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.