Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Alle vmbo examens Maastricht ongeldig

Wow, niet normaal dit! Wat erg voor al die kinderen!

https://1848.nl/static/pdf/bb/e8/bbe8156e6648be35ce5433481a109c4488a97eb1.pdf


Triva

Triva

24-06-2018 om 22:31

Leg eens uit

' Zonder vmbo diploma mbo doen, levert niet eens een jaar vertraging op.'

Hoezo? Als je zou starten met een mbo4 opleiding, diploma afgekeurd en je moet nu bij mbo1 beginnen?

misschien iets uitgewerkter

Op het gevaar af mensen hier te onderschatten denk ik dat het misschien toch handig is om even iets meer in te gaan op Miriams betoog in #90.

Zij zegt volgens mij het volgende. De ouders gaan claims indienen. Een logische claim (misschien wel de enige die mogelijk is) is een claim tegen de school voor financiële compensatie van de geleden schade. Nog even los van een claim voor emotionele schade zou een logische claim zijn: kijk, ik heb schade geleden omdat ik mijn diploma niet heb. Voor die schade wil ik financiële compensatie.

Een schadeclaim heeft logischerwijs alleen kans van slagen als er schade is. De school zou een schadeclaim dus kunnen pareren met de stelling dat er geen sprake is van materiële schade, omdat de leerling op zijn/haar vervolgopleiding van keuze terecht kan, en daarmee niet in een nadeliger positie is gebracht door het feit dat dat diploma is ingetrokken.
En als dat klopt - de leerlingen zijn inderdaad onder de pannen - dan is daarmee meteen ook duidelijk dat je dat hele VMBO-diploma niet nodig hebt om te komen waar je wilt zijn.

Ik wist dat trouwens niet, want ik heb me nooit in de materie verdiept. Weer wat geleerd op dit forum. Maar ik ben kennelijk de enige niet die dit niet wist, ook in de stukken in de krant werd betwijfeld of leerlingen nu wel konden doorstromen naar de vervolgopleiding waar ze zich al voor hadden aangemeld.

Groeten,

Temet

Moeder

Moeder

24-06-2018 om 22:44

Wat ik bedoel

Natuurlijk gaat het vmbo niet op de schop Mlavel, dat weet je zelf ook. Zeker niet na dit drama, dat kost veel teveel mensen de kop, gaat niet gebeuren, vergeet het maar, met alle principes en idealen erbij.
In deze discussie gaat het om die leerlingen in Maastricht, daar moet een oplossing voor komen. En ook voor de leerkrachten die nu volgens sommigen de schuld krijgen. Binnen de kaders die er op dit moment zijn, hier en nu.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-06-2018 om 02:11

Gewoon vmbo en vmbo-t

Ik neem alle informatie voor wat het is, maar ik val toch een beetje over het onderscheid wat je maakt tussen 'gewoon vmbo' en 'vmbo-t'. Het is allemáál 'gewoon' vmbo, zolang het onderwijs onder de noemer vmbo plaatsvindt. Je had de informatie dus ook kunnen beperken tot dat je met een uitmuntend vmbo-t diploma mógelijk naar de havo kunt.

Het is waar dat je zonder diploma naar het mbo kunt, ook vanuit de havo. Maar ik vind dat je daar wel iets te luchtig over doet. Het is naar mijn idee bepaald niet gewenst dat een kind die weg af moet leggen als daar geen goede reden voor is. Dus lijkt mij een vooropleiding met een diploma en instroom op een passend niveau wenselijker dan 'ach, dan doe je toch gewoon 1, 2, 3, 4 en dan kom je er ook wel'. Een kind wat op een te laag niveau zit, kan door onderpresteren juist de mist in gaan. Zoveel mogelijk op het juiste niveau houden is beter en geeft ook minder tijdsverlies. Het is niet zo dat als je van mbo-2 naar -3 gaat, je daar het volgende schooljaar examen kunt doen, dus dat is toch een jaar extra minimaal.

Triva

Triva

25-06-2018 om 03:23

Temet

Ja je kunt naar het MBO maar dan alleen naar niveau 1. Dat is het niveau waar je naar toe mag met praktijkonderwijs. Sommige leerlingen met praktijkonderwijs stromen uit op niveau 2. Basis strromt uit op niv 2, kader en mavo stromen uit op 3 en 4. Met overgangsbewijs naar havo 4 mag je naar niveau 4. Je wil je kind dat afstevende op niveau 3/4 ( en ik wil mijn kind wat niv 2 gaat doen) niet op niv 1 hebben.

Natuurlijk denk ik ook wel dat een mbo nu slim kan zijn. Leerlingen op papier in niv 1 zetten maar op hun eigen niv lesgeven. Zie je het voor je: al die lege mboklassen en dat vmbo wat volgend jaar 25% meer leerlingen kwijt moet? Maar roepen dat een vmbodiploma niets waard is want je kunt toch naar niv 1 is weer hoogopgeleid fout denken.

Juffie

Juffie

25-06-2018 om 06:55

Schuld

Van nu.nl:
Een woordvoerder van de LVO zegt in een toelichting dat de administratie de achilleshiel blijkt. ''Onze docenten hebben hun hart op de juiste plaats waar het gaat om educatie, maar in administreren blonken ze niet uit.

''Ze waren volgens hem soms gemakzuchtig, nonchalant of slordig bij het invullen van alle vakjes na gemaakte werkstukken en proefwerken in het derde en vierde jaar. Soms werden resultaten van twee toetsen ten onrechte samengevoegd", aldus de woordvoerder.

Proberen ze nu echt te beweren dat het een administratief probleempje betreft? Wat een grove schande dit. Heeft je kind geen les gehad in een vak, wordt er niet getoetst en zomaar een cijfer neergezet (door wie eigenlijk?), en dan komt dat omdat de betreffende fictieve docent niet administreren kan. Waarom zitten die lui daar nog?

Ik ben benieuwd naar wat allemaal nog naar buiten komt. Dit is een grote stinkende beerput.

Ook op andere niveaus

Zie dit bericht van 7 mei jl. In totaal moeten 125 Maastrichtse docenten worden verplaatst naar andere scholen in de provincie, waarvan 45 docenten van porta mosana.
https://www.limburger.nl/cnt/dmf20180506_00061271/ouders-porta-mosana-in-verzet-tegen-reorganisatie

Schandalig dat het bestuur van LVO de schuld afschuift naar de docenten en de onderwijsinspectie. De voorzitter van het CvB had al langer een probleem met die lastige onderwijsinspectie, zie zijn blog van 16 december 2015:
https://www.stichtinglvo.nl/nieuws/2015/12/blog-andre-postema-inspecticide/

En de ouders, die stemmen met de voeten en kiezen voor een school buiten Maastricht. En het schoolbestuur maar roepen dat de LVO scholen tot ‘de top vijf scholen van Nederland’ horen. Er is voldoende plek voor alle kinderen in Maastricht en geen reden om buiten de stad naar school te gaan - het gebruikelijke riedeltje van schoolbestuurders.

Pief

Pief

25-06-2018 om 08:26 Topicstarter

Fraude

https://www.1limburg.nl/onderwijsinspectie-sluit-fraude-bij-examendebacle-niet-uit?context=topstory

Het bestuur probeert het idd te schuiven op een admininistratief probleem en onhandigheid van docenten. Maar de inspectie heeft wel degelijk aanwijzingen voor fraude. In mijn optiek kan het niet anders dan dat niet alleen docenten, maar ook het bestuur hiervan moet hebben geweten. Ben benieuwd of de inspectie dat ook kan aantonen. Maar eerst richt de inspectie zich op de situatie van de individuele leerlingen. Later komt er een onderzoek.

Lynn

Lynn

25-06-2018 om 08:47

2 leden LVO moeten opstappen

Gelukkig. Er worden maatregelen getroffen bij de top.

"Bij zowel het College van Bestuur als de Raad van Toezicht van de Stichting Limburgs Voortgezet Onderwijs (LVO) moeten twee leden per direct opstappen vanwege de kwestie rond het VMBO Maastricht."

Zie verder

https://www.nu.nl/binnenland/5329115/twee-bestuursleden-limburgs-voortgezet-onderwijs-stappen-per-direct.html

Maar wanneer komt er nou het besluit dat de organisatie moet opsplitsen? Wie denkt werkelijk dat een monopolie (of sovjet-situatie, zoals ik ergens voorbij zag komen) goed is?

Marianne

Marianne

25-06-2018 om 08:53

Dat blog

Wat was dat tenenkrommend. De inspectie kijkt mee, en da's maar lastig want wij weten het allemaal beter.....En 'ik kom vande Universiteit dus ik ben superieur en kan het allemaal beter.' Nou dat hebben ze gemerkt in Maastricht.

Dat stuk van Nu.nl is al net zo erg: het is allemaal administratie en wat slordige docenten, verder is er niks aan de hand en de voorzitter van het clubje zit nog stevig op zijn plek. En als we dat maar hard genoeg roepen dan komt dat in de krant en denk iedereen dat het hier een wassen neus en een overreagerende inspectie is. Het is op Nu in ieder geval al aan het lukken.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

25-06-2018 om 08:58

Ik mag toch hopen

Dat die ouders een goeie advocaat in de arm nemen, zodat ze er niet mee akkoord hoeven te gaan dat kinderen met een nu ongeldig vmbo-t of kader diploma worden afgeserveerd richting mbo-1. Te gek voor woorden dat dat hier als oplossing wordt gezien.

Beetje alsof je met je vwo diploma naar de TU kon, en het nu alvast op de mts mag gaan proberen. Kun je echt met droge ogen beweren dat dat een acceptabele oplossing is, waarbij kinderen geen schade oplopen?
Totaal niet geloofwaardig.

Onderzoek

Er staan geen namen bij van de aftredende bestuurders, op de website van stichting LVO staat ook niks. Postema blijft zitten dus dan is zijn nog niet lang geleden aangetreden collega nu de Sjaak en wie uit de raad van tiezicht?

Fraude moet onderzocht worden. Dat is ook bewust ten voordele van leerlingen de ogen sluiten of iets afronden. In 1Vandaag werd een gedupeerde jongen geïnterviewd en die liet in magister zien dat hij een 8 had gekregen voor een toets die hij helemaal niet gedaan had. Er was dus op zijn minst al een vermoeden dat er iets niet klopte.

De actie alle kinderen hun diploma toch gewoon te geven omdat ze de stof beheersen is sympathiek en begrijpelijk. Maar als Slob besluit alle 345 kinderen alsnog hun centraal schriftelijk te laten behouden, dan weet ik nog wel een hoop kinderen in het land die een toets ban het PTA hebben gemist maar daarvoor geen voldoende score cadeau kregen van school en die ook op het centraal schriftelijk hebben bewezen met een dikke voldoende dat ze de stof beheersen. En toch niet geslaagd zijn omdat het cijfer voor het schoolexamen te laag is om gemiddeld een voldoende te halen.

Toelating mbo 3/4 kan wel

Triva “Ja je kunt naar het MBO maar dan alleen naar niveau 1.”
Nee. Je kunt ook op de andere niveaus toegelaten worden. Zie #82 “Toelating mbo 3/4 kan wel” van MarSy.
Maar zelfs als je de route via mbo1 zou volgen, dan kost dat niet noodzakelijkerwijs extra tijd. Binnen het mbo versneld doorstromen is heel gewoon. Elke mbo laag kent meerdere snelheden.

Ginny “Dat die ouders een goeie advocaat in de arm nemen, zodat ze er niet mee akkoord hoeven te gaan dat kinderen met een nu ongeldig vmbo-t of kader diploma worden afgeserveerd richting mbo-1. Te gek voor woorden dat dat hier als oplossing wordt gezien.”
Het is in het belang van advocaten om dit verschil tot enorme proporties en dus advocatenkosten waardig op te blazen. Want daar valt flink tijd in te steken en aan te verdienen. Maar het levert niks op want het is misschien aanvankelijk een teleurstelling, maar uiteindelijk toch geen echt nadeel.

Ginny “Beetje alsof je met je vwo diploma naar de TU kon, en het nu alvast op de mts mag gaan proberen”
Nee, daar lijkt het in de verste verte niet op. De schotten tussen de mbo niveaus zijn zeer flexibel. Wie met het juiste niveau toch op mbo1 instapt, kan voor de kerst al op mbo2 zijn beland en het jaar daarop aan mbo 3/4 beginnen. In 2 jaar, want er zijn dan al onderdelen afgerond.

Verfrissend

Moeder “Natuurlijk gaat het vmbo niet op de schop Mlavel, dat weet je zelf ook. Zeker niet na dit drama, dat kost veel teveel mensen de kop, ”
Nou, dat lijkt me nou juist zo verfrissend. Stel je voor, een heel jaar examinering ertussenuit en het mbo voortaan voor “studenten” 18+ ers, die zich daadwerkelijk gaan kwalificeren voor het hoger onderwijs (mbo3/4)
Dan zal er nog wel wat moeten voor volwassenen die zich bijscholen, maar dat lijkt me nu typisch bij de vavo horen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

25-06-2018 om 09:30

Dat betwijfel ik toch zeer

Wij staan hier aan de start van een mbo-4 opleiding met van jaar 1 zeer veel stages.
Ik betwijfel heel sterk dat deze opleiding bereid zou zijn om voor 1 of 2 leerlingen , want zo gaat dat vaak, haar hele programma om te gooien zodat dat kind toch in de reguliere 3-4 jaar zijn diploma kan halen.
Het probleem wordt dan doorgeschoven naar de mbo-opleidingen. Mooi als dat zou kunnen, maar ik zou als ouder hier wel wat vraagtekens bij hebben. En meer vertrouwen hebben in de juridische weg.
Je roept heel hard dat die schotten er niet zijn. De praktijk lijkt hier, in een andere regio, in ieder geval anders te zijn.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

25-06-2018 om 09:31

Met van is

met vanaf jaar 1, of eigenlijk dag 1....

Hier en nu

Nog even moeder “Binnen de kaders die er op dit moment zijn, hier en nu.”
Het ontbreken van waarde van het vmbo diploma _is_ hier en nu. Zonder diploma doorstromen kan al.
Ik vind werkelijk dat vmbo leerlingen voor de gek worden gehouden.
Dat kost velen ook nog eens onverwacht geld: ze stromen in op mbo 3/4 maar zakken binnen 2 jaar af naar mbo 2 waarmee de studiefinanciering van een gift naar een lening omgezet wordt.
Volstrekt onredelijk voor een opleiding die velen verplicht zijn te volgen.
Het is werkelijk veel eerlijker om een harde scheiding te maken tussen leerplichtig onderwijs en bovendien om de zwakste leerlingen net zoveel middelbare schooltijd te geven als de beste leerlingen.

Triva

Triva

25-06-2018 om 09:44

miriam

Dat kan Marsy inderdaad zeggen maar ik heb zwart op wit dat mijn zoon niet wordt aangenomen als hij geen diploma haalt.

Natuurlijk kan het MBO (dat zei ik al) de leerlingen aannemen op papier op niveau 1 maar ze de lessen laten volgen op niveau maar je weet vooraf niet wat dat betekent. Het moet sowieso vertraging hebben ten opzichte van normaal maar het is altijd beter dan nog een jaar VMBO. Roepen dat het VMBOdiploma niets waard is begrijp ik nog steeds niet. Als je 16 bent en gezakt bent neemt het MBO je hier niet aan. Ze zullen best iets kunnen met bepaalde situaties maar ik geloof er niet in dat mijn zoon plaatsing had kunnen afdwingen als hij gezakt was.

Eigen programma

Ginny “Ik betwijfel heel sterk dat deze opleiding bereid zou zijn om voor 1 of 2 leerlingen , want zo gaat dat vaak, haar hele programma om te gooien zodat dat kind toch in de reguliere 3-4 jaar zijn diploma kan halen.
Dat hoeft helemaal niet. De leerlingen moeten hun dossier vullen met de verplichte onderdelen. Dat kan voor alle leerlingen een beetje een andere volgorde zijn. Ze doen niet per se alles allemaal op hetzelfde moment. Een werkstuk of stage of toets op mbo 2 kan moeiteloos ook gelden voor mbo 3/4. Het is niet als het vo waar elk vak met elk niveau een beetje moeilijker wordt. Het gaat meer over het uitbreiden, je krijgt meer.
Ginny “Je roept heel hard dat die schotten er niet zijn. De praktijk lijkt hier, in een andere regio, in ieder geval anders te zijn.”
Ik roep niks hard, ik zeg het gewoon. Er is geen regionaal verschil.
Het is wel waar dat de scholen erg gewichtig kunnen doen over de niveau’s. Net zoals er gewichtig wordt gedaan over dat vmbo examen.

Schijn

“Dat kan Marsy inderdaad zeggen maar ik heb zwart op wit dat mijn zoon niet wordt aangenomen als hij geen diploma haalt.”
Dat is schijn.
Er zijn ook leerlingen die dit jaar voor de 2e keer examen doen. Als ze weer niet slagen moeten ze van school wisselen. Ze moeten naar het mbo. Zonder diploma.
Niet het diploma, maar het intakegesprek en eventueel toets is doorslaggevend voor het mbo.
Inschrijven doen leerlingen voor 1 april. Dan hebben ze nog geen diploma.
Dat de leerlingen op het hard gedrukt wordt dat ze wel hun best moeten doen voor het examen, is omdat de vmbo scholen anders met ongemotiveerde leerlingen het examen ingaan. Heel begrijpelijk.
Maar een beetje onzin dus.
Net op het nieuws de Onderwijsraad die wil dat het vmbo wordt herzien om betere aansluiting bij het havo. Er schijnen nogal wat hiaten te zijn op Nederlands en wiskunde.
Tja. Logisch. Geef die leerlingen een jaar extra, of beter nog twee jaar extra en maak van het havo niveau een extra uitstroomniveau; van vmbo-t naar vhbo klassen 5 en 6.

Triva

Triva

25-06-2018 om 10:24

miriam

Ja mijn zoon mag naar het MBO maar niet naar het niveau wat hij wil. Sterker nog hij mag niet naar de BBL die hij wil want die is voor niveau 2,3 en 4. Het zou voor hem dus een enorme klap zijn om in te schuiven op niveau 1 want daar zitten dus ook alle dropouts die nog naar school moeten maar niet meer willen en nog geen diploma hebben.

Het grote geheim

Maar dat is het dus Triva.
Deze situatie in Maastricht zal “het grote geheim” onthullen dat die grote klap helemaal niet, of maar een klein beetje hoeft te vallen.
Jouw zoon is via het intakegesprek en de intaketoetsen geplaatst op het niveau. Dat is een beoordeling door de mbo school zelf. Het is voor die school moeilijk vol te houden dat ie zonder vmbo diploma niet op dat niveau binnen mag.
Maar als men dat al zou willen voor een of andere schijnformaliteit, dan mag hij wel gewoon het onderwijs op zijn niveau volgen.
De WEB noemt dat expliciet.
In voortgezet onderwijs mag dat ook, maar daar gebeurt het niet. In het mbo mag het en daar gebeurt het ook.
Nou ja, om de schijn hoog te houden wordt de leerling voor de vorm niet op 3/4 aangenomen, maar op 2. In de praktijk volgt hij 3/4 en stroomt tussentijds op. Dat mag allemaal.

Triva

Triva

25-06-2018 om 10:34

nee

Je mag zonder vmbodiploma ook niet op niveau 2 beginnen, alleen op 1.

Ja en als je dus een overgangsbewijs hebt naar havo 4 mag je naar niveau 4.

Goed triva

Jawel, dat mag wel.
Maar geloof wat je wilt geloven.
Ik ben geen evangelist.
Ik hoop van harte dat het de school in Maastricht lukt om alle leerlingen op hun vervolgopleiding te krijgen.
Ik hoop van harte dat dit hele gedoe ertoe leidt dat dat kostbare examenjaar vmbo beter geschrapt kan worden. Het is onderwijsgeld dat beslist beter ingezet kan worden.

Het CE zou moeten meetellen voor het STAATSexamen

Als je staatsexamen doet, zijn de CE's daar ook een onderdeel van.

Als ik de minister was zou ik de CE's verklaren tot geldig onderdeel van een eventueel staatsexamen, en de leerlingen toestaan zich met terugwerkende kracht voor het staatsexamen van dit schooljaar aan te melden.

Ik zou die school na al het gesjoemel vooraf echt geen schoolexamens achteraf meer laten afnemen. De motivatie voor dat gesjoemel met schoolexamens was dat een groot deel van de stof niet onderwezen is en daar verandert niets aan. Het is nu eenmaal supermakkelijk om te sjoemelen met de schoolexamens. Het schoolexamen is een "steekproef" uit heel veel stof (bij de talen en de zaakvakken echt veel meer stof dan het centraal schriftelijk) en als die steekproef wordt afgestemd op dat wat je behandeld hebt in de les, of als de inhoud van de steekproef van te voren wordt "gelekt" naar de leerlingen, is dat aan de hand van de schriftelijke tentamens niet aan te tonen, terwijl leerlingen wel een groot deel van de stof niet beheersen. De enige manier om de twijfel over de waarde van het diploma voor deze leerlingen weg te nemen is door de steekproef door een afhankelijke partij te laten uitvoeren: de staatsexamen-commissie.

Fraude?

Ik begrijp je oplossing niet helemaal Syboor.
Die examens zijn ongeldig verklaard omdat het geheel (SE + CE) door de tekorten bij het SE niet tot een diploma kan leiden.
De Inspectie heeft geen andere bevoegdheid dan iets zeggen over de CE’s. Maar misschien moet je bij een school die zo rommelt met de administratie en tekorten wegmoffelt, ook wel aannemen dat die CE’s ook niet helemaal zoals het hoort zijn afgenomen.
Ondertussen gaat het om een voorlopig besluit en is men hard aan het zoeken of er niet toch leerlingen zijn bij wie de administratie wel voldoet.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-06-2018 om 11:45

Miriam en Triva

De normale weg is: zonder diploma van vmbo: niveau 1 mbo. Wat wel kan, als je overtuigd bent over voldoende kennis te beschikken, is een toelatingstest. Van de website van de Friese Poort:

"Wanneer je door omstandigheden niet over het vereiste diploma van een vooropleiding hebt, maar denkt dat je over voldoende capaciteiten beschikt, dan heb je de mogelijkheid om een toelatingsonderzoek aan te vragen. De toelatingscommissie van de vestiging, waar je jouw opleiding wilt volgen, kan besluiten tot een toelatingsonderzoek om te kijken of je geschikt ben voor de gekozen opleiding. Zij bepalen op grond van het onderzoek of je toelaatbaar bent of niet."

Maar dat is niet zomaar even iets, wat iedereen op zijn sloffen kan. Helaas is mijn dochter hier niet doorheen gekomen, terwijl ze een goede algemene ontwikkeling heeft (is toen ze 11 was op bovengemiddeld getest). Maar toen ze vanuit mbo2 naar een mbo4 opleiding wilde, is dat niet gelukt.

Versneld door het mbo is inderdaad wel mogelijk, maar geloof me, dat is bij lange na niet iedere leerling gegeven om daarin te slagen. Als je je best moet doen om het mbo te halen en dus niet met twee vingers in je neus, dan lijkt me de versnelde weg geen goede beslissing.

Dus op papier is er van alles mogelijk, Miriam, maar de praktijk is dat jij daar veel te luchtig over doet. Je ontbeert naar mijn gevoel toch echt de nodige kennis over het mbo, vanuit de praktijk. Wat op papier staat is niet altijd de praktijk.

Wat mbt de leerlingen uit Maastricht dus wel kán, is dat ze massaal een toelatingsonderzoek aanvragen. Niet geschoten is altijd mis. Zonder dat onderzoek gaan ze naar mbo 1.

Is al geweest

Kaaskopje, dat toelatingsonderzoek is al geweest.
Alle leerlingen moeten een toelatingsonderzoek doen in April. Het is de mbo school die - ongeacht het diploma dat je hoopt te halen - bepaalt of je toelaatbaar bent tot het door jou gewenste niveau op de door jou gewenste opleiding.
Ze zijn dus al geschikt bevonden.
In april hadden ze ook geen diploma en hadden ze hun SE’s ook niet afgerond. Het kan niet waar zijn dat die twee maanden zo enorm veel uitmaakte voor de toelaatbaarheid en dat papiertje al helemaal niet.
Ik denk dat het makkelijk wordt om toelating te verlangen bij de MBO school, dan om dat hele diploma circus te herhalen.

Lynn

Lynn

25-06-2018 om 12:33

MBO's en toelatingstoets

Het gaat om erg veel leerlingen.

Ik denk dat de MBO's in Maastricht er niet op zitten te wachten volgend jaar half legen klassen (of erger) te hebben.

Dus in die zin denk ik dat de MBO's in Maastricht er ook wel aan zullen meewerken om de leerlingen toe te laten op die MBO's.

Mirjam, jij schrijft "Alle leerlingen moeten een toelatingsonderzoek doen in April." Weet je dat zeker? Hoe kom je daar bij? En voor welk niveau zouden ze dan toelating gedaan hebben?

Uit Kaaskopjes post #118 leid ik overigens af dat je die toelatingstoets alleen moet doen als je op een hoger niveau wilt instromen.

Mocht het daadwerkelijk zo zijn dat al die 354 leerlingen (nou ja, minus het deel dat naar de havo wil - ander probleem trouwens voor hen!!) al een toelatingstoets hebben gedaan in april voor niveau 3 of 4 en ze zijn daarop aangenomen, dan is er natuurlijk een veel kleiner probleem. Maar waarschijnlijk zijn ze dan aangenomen "mits ze slagen voor hun VMBO-opleiding" en daar mankeert het dan aan. Zouden ze dan vervolgens zeggen: je bent toch welkom, ook al heb je je VMBO-diploma toch niet?

Kaaskopje

Kaaskopje

25-06-2018 om 12:44

Miriam

Oh, als dat al geweest is, heb ik dat gemist. Ik kan het nergens vinden. Je zegt dat ze het in april moeten doen, het is juni, was dat een vergissing of bedoel je volgend jaar?

Maar ik vind het wel wat hooghartig om te stellen dat iedereen toelating kan 'verlangen', dat hangt toch echt van de eigen capaciteiten af. Of wil je dat leerlingen met valse verwachtingen, die ze toch echt krijgen als ze zomaar door de toelatingstoets zouden komen, alsnog stranden als het niveau te hoog gegrepen is?

Ik zag bij mijn korte zoektocht naar informatie overigens iets om woest van te worden. De toelatingstoets voor de pabo heeft géén betere leerkrachten opgeleverd. Daar is mijn dochter dus op gestrand. Nu zit ze in de WIA omdat werken in de zorg niet meer gaat. Is het niet om te gillen? Of ze zichzelf nu nog kan motiveren om dit alsnog te proberen... ik weet het niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.