Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tango

Tango

12-09-2017 om 10:34

Alles kwijt raken en vergeten


Tango

Tango

17-05-2018 om 16:43

Engels

Heeft zoon gisteren gedaan. Hij kon er zelf niet echt iets over zeggen en kreeg nog geen cijfer. Ben dus benieuwd. Vandaag had hij wiskunde, beetje hetzelfde verhaal. Hij snapte sommige dingen wel en andere niet. Ik vond echt dat het er niet zo goed in zat. Gisteren hadden ze ook geen wiskunde maar cito. Snap dan niet dat ze zo'n toets niet later plannen. Maar goed, de wiskundedocent heeft ook wel eens een toets over laten doen, dus we wachten maar even af.
Volgende week heeft zoon een kort weekje. Inderdaad maandag vrij en dan dinsdag een sportdag. Wel donderdag een toets biologie en vrijdag Nederlands over spelling. Beide zijn wel te doen volgens mij. Spelling zit er na die jaren dyslexie-begeleiding aardig in. Maar dus wel weer even aan de bak.
Dochter had vandaag biologie en nu pas volgende week donderdag weer een examen (Drama).
Met pinksteren doen we niets bijzonders. We hebben een klusweekend ingelast want er moet een en ander gedaan worden: kast in elkaar zetten, lamp ophangen en nog een klusje in de keuken. Natuurlijk wordt het dan net weer erg warm
Maandag vier ik nog mijn verjaardag, want deze was een weekje uitgesteld omdat vorige week het zoontje van mijn zus ziek was. Ik denk dat we dan lekker aan een strandje in de buurt wat gaan eten. Hebben we vorig jaar ook een keer gedaan en was heel geslaagd. We nemen dan gewoon allerlei lekkers in de koelbox mee.

@nnemoon

@nnemoon

18-05-2018 om 07:04

Tango en Zomer

Tango, nog van harte gefeliciteerd!

Ik ben benieuwd hoe het gegaan is met je zoon zijn wiskunde en wat hij krijgt als cijfer voor zijn presentatie. Zoon had niets meer gehoord over het werkstuk en gisteren stond er een 7,8 op de lijst dus zal wel goed geweest. Heerlijk zulke vage opdrachten.

Zoon is gisteren naar de Mavo klas geweest. Het viel erg tegen. Hij kwam uit een klas van 14 in een klas met 31 leerlingen terecht. Hij vond het heel erg druk, had al zijn energie nodig om zich te kunnen concentreren. In de Mavo klas gebruiken ze andere boeken dus ook weer even aanpassen. Bij wiskunde viel hij midden in een hoofdstuk wat in zijn eigen klas nog niet behandeld is. Hij vond het heel moeilijk om die les met de klas mee te doen. Hij had echt zo iets van dit kan ik niet. Zelfs twee uur techniek viel tegen. Hij is gewend veel met zijn handen bezig te zijn met techniek. Hier zat hij bijna twee uur achter de computer. Hij kwam thuis en zei: "mam, ik ga niet naar de Mavo klas". Nog een jongen en meisje die vandaag meegingen uit zijn klas denken er zo over.

Zoon heeft geen LWOO indicatie, zit wel in zo'n klas omdat VMBO-b op deze school zo is ingericht. Als hij naar de Mavo klas zou gaan komt dat te vervallen. Ik heb nog geen idee hoe dit af gaat lopen. Qua cijfers zou hij naar kader kunnen, maar hij is volgens mij niet op zijn plaats in een Mavo klas.

Ik heb nog steeds last van mijn oor. Dinsdag MRI scan gehad, hoor ik pas eind van de maand uitslag van. Door het gebruik van de oordruppels kan ik deze week mijn gehoorapparaat niet gebruiken. Lekker rustig!

Van het weekend boekbespreking voorbereiden en repetitie Engels en hopelijk genieten van het lekker weer.

Tango

Tango

18-05-2018 om 14:01

Lastig zeg!

@nnemoon wat lastig zeg dat het nu zo onduidelijk is waar je zoon naar toe gaat. Wel goed dat hij zelf direct zo aangaf dat hij dit niet ziet zitten. Blijkbaar heeft hij die rustige leeromgeving nodig om te kunnen presteren zoals hij nu doet. Kan hij op de huidige school ook kader gaan doen of moet hij dan naar die andere klas? Of is dat ook nog niet duidelijk.
Mooi cijfer had je zoon voor het werkstuk! Blijkbaar hadden jullie toch het goede onderwerp bedacht.
Vervelend ook dat je nog last van je oor hebt. Inderdaad wel rustig zonder gehoorapparaat, maar vast niet altijd handig

Ik zag tot mijn verbazing net dat zoon een 7 voor zijn wiskunde heeft gehaald. Hij kan dus echt zelf niet inschatten wanneer hij iets goed heeft gemaakt. Gisteren zei hij dat hij het lastig vond en dat er opdrachten in stonden die hij niet snapte. Valt dus erg mee. Ben er blij mee.

Wij gaan hard aan de slag met biologie in het weekend. Daar heeft zoon donderdag een toets van. Verder vrijdag een toets Nederlands. Ook weer vaag: er staat grammatica en spelling van hoofdstuk 4 en 5, maar er staat in beide hoofdstukken geen paragraaf over grammatica. We leren dus alleen maar spelling. Moet wel lukken volgens mij. Het is niet heel veel.
En verder inderdaad van het mooie weer genieten. Heerlijk weer zo'n lang weekend.

Zomer

Zomer

18-05-2018 om 14:21

Lekker lang weekend!

Tango, inderdaad nog gefeliciteerd! Leuk idee zo bij het strandje! En als je de weersverwachting mag geloven kan dit ook prima! Spannend wat voor cijfer hij krijgt voor Engels en Wiskunde. Ja toetsen naast de cito's begrijp ik ook nooit zo goed. Hier doen ze dat ook. Hmmmm, inderdaad wat je zegt, een klusweekend. Ik denk dat, dat hier ook zo gaat gebeuren. Onze garagedeur moet nodig in de verf. Ziet er niet uit en dat lijkt mij een mooi klusje.. Met de nodige pauzes en lekker aanrommelen in de tuin komen we de pinksterdagen wel door. We gaan het zien.

@nnemoon, ok ik begrijp het, geen LWOO maar wel kleine klassen. Ja dat is dan wel even een overgang. Groot deel vreemde klas, andere boeken. Zo jammer voor je zoon dat er geen aparte KB klas is. Maar als ik zo lees dat de ander kinderen dit ook niet zo zien zitten is er misschien nog een mogelijkheid tot een bb/kb klas volgend jaar? Of zal dat niet zo makkelijk zijn? Vast niet. Dochter mag volgende jaar nog enkele vakken op KB niveau doen en kijken hoe dat gaat. Dan wordt er voor de overgang naar klas 3 gekeken naar het definitieve niveau. Dochter is gemotiveerd voor KB. Het zou mooi zijn maar BB is ook prima. Dan gaan we gewoon stapelen met MBO (2 en daarna 3). Maar goed, nu loop ik wel erg op de zaken vooruit. Eerst dit jaar afronden

Maar bah zeg dat je nog steeds last hebt van je oor. Hoor je helemaal niks zonder gehoorapparaat? Ik heb namelijk zelf ook een gehoorprobleem aan 1 oor. Geen gehoorapparaat. Jongste heeft het van mij geerfd en hoort ook aan 1 kant niet goed. Heeft op de basisschool een gehoorapparaatje gehad, ook in de hoop dat het leren beter zou gaan maar dat was niet zo. Ze had hem ook alleen maar voor school. Thuis en elders is het niet nodig. Ze hoort aan de slechte kant 50 procent en de andere oor gewoon goed. Op de middelbare wilde ze het niet en het fijne is dat er bij de KNO arts heel goed op gereageerd werd. Die vonden het geen enkel probleem en dat maken ze zo vaak mee als kinderen in de puberteit komen ze dat niet meer willen. En gelukkig heeft dochter de luxe dat het met haar verminderde gehoor ook geen probleem is.

Ik zag net op portal dat dochter volgende week een toets Nederlands heeft en ze moet een PowerPoint presentatie maken bij MM. Gaat over de aarde. Net even gekeken en die man heeft alle vragen al in een PowerPoint voorgeschreven dus dat is heel fijn. Het waren wel veel kantjes, dus een uitgebreid werkstuk. Ik kon zo snel niet zien wanneer het klaar is. Nog even kijken straks. Dus niet helemaal huis- en leerwerk vrij dit weekend maar gelukkig ook niet heel druk

Zomer

Zomer

18-05-2018 om 14:24

Tegelijk Tango

Volgens mij waren wij tegelijk aan het typen. Ik zit op mijn werk en er komt af en toe wat tussendoor.en had daardoor nog niet jouw bijdrage gelezen Maaaaar wat goed zeg die 7!!!!! In the pocket! Succes dit weekend! en veel plezier maandag!

Tango

Tango

22-05-2018 om 22:47

Sportdag

Zoon had vandaag sportdag, nou ja vanmorgen. Ze waren om 12.30 u. al weer klaar. Gelukkig bleef het droog na de flinke regenbui vanmorgen om 7.00 u. Zoon vond het saai zei hij, maar daarna kwamen toch wel de verhalen. Dat ze gewonnen hadden met voetbal, dat er met bounceball (soort hockey met knotsen) niet genoeg ballen waren waardoor ze zijn voetbal moesten gebruiken en er een stick kapot ging omdat die bal veel te zwaar was. Dat een klasgenoot zoons voetbal in de sloot schoot en hem eruit ging halen en toen zelf de sloot ingleed. Nee, saai was het volgens mij helemaal niet, maar het zal meer een puberwoord zijn
Hij ging na de sportdag met 2 vrienden bij McDonalds eten. Rond 14.00 u. was hij thuis.
Morgen weer een lange dag school tot het achtste uur. Donderdag ook maar dan eerste twee uur vrij. En nog steeds cito's. Heel onhandig ook want op sommige uren staat en een cito en een toets gepland. Toch maar leren dus, want je weet maar nooit.

Zomer

Zomer

23-05-2018 om 11:50

Rustig

Tango, nog steeds cito's? Duurt wel lang zeg. Hier is het volgens mij 1 week. Ik moet zeggen dat ik er wat gemengde gevoelens bij heb. Ik bedoel, als je kind verder goed mee komt waarom dan steeds weer die cito's afnemen? Kost i.i.g. voor dochter een hoop energie.

Haha, saai is een woord dat hier veel wordt gezegd. Ik zou bijna zeggen dit was hun eerste woordje maar dat was het nog net niet Maar saai werd hier op de basisschool al veelvuldig gezegd. Wel gezellig dat hij leuke dingen doet met vrienden! Sportdag is hier ergens in juni. Ik las ook iets over een zwemwedstrijd. Dochter vindt dat soort dingen helemaal niet zo leuk. Vooral dat massale omdat het vaak met de gehele onderbouw is.

Ik moet zeggen dat het hier nog best rustig is met huiswerk en toetsen. Morgen wel eentje van Nederlands. Oja en die PowerPoint moet nog af. Daar hebben we tot 1 juni de tijd voor. Dochter had al veel in de klas gedaan. Ik heb er nog niet naar gekeken. Ga ik vanavond doen. Komend weekend willen ze het heel warm hebben. Wij hebben toevallig niks op de planning staan en dat ga ik lekker zo houden. Hoe ouder ik word hoe meer last ik heb van de warmte..... Morgen lekker vrij!

Tango

Tango

23-05-2018 om 17:26

Vind het ook lang

Die cito's. Vandaag kwam zoon ook echt moe thuis, had twee cito's gehad. Wiskunde ging wel goed zei hij, Nederlands was moeilijk. Het lijkt wel examenweek!
Morgen dus cito terwijl hij eigenlijk een toets biologie heeft, die toets is nu verzet naar vrijdag. Dan heeft hij ook een toets Nederlands. Ik vind het maar rommelig zo. En extra tijd levert het voor ons niet op, want op donderdagavond heeft zoon weinig tijd om te leren. We doen dus gewoon biologie vanavond en nederlands morgenavond. De toets Engels van vandaag is naar volgende week verzet.
Ik hecht ook totaal geen waarde aan de cito's, vind het niet belangrijk. Het gaat goed met zoon op school en hopelijk hecht school er ook niet teveel waarde aan. Maar het mag inderdaad wel een beetje minder ja.

Zoon vindt meestal activiteiten die anders zijn ook niet zo leuk. Nu was het een sportdag op een voor hem bekend terrein (de voetbalclub waar hij zelf speelt) dus dat helpt al. En het was fijn dat hij heel vroeg al klaar was en dus samen met vrienden erheen ging en daarna naar de macDonalds. Massaal was het hier ook wel, want het was een sportdag van de eerste 3 leerjaren. Maar verdeeld over heel veel velden, dus dat scheelt dan wel.
Ja, wordt warm het weekend. Zoon moet gelukkig al vroeg voetballen zaterdag. Zondag staan we op een marktje met spullen uit mijn man zijn bedrijf. Hij heeft een online speelgoedhandel. Ben benieuwd of die warmte helpend is voor de toeloop of juist niet.

@nnemoon

@nnemoon

24-05-2018 om 08:42

Zomer en Tango

Tango, super een 7 voor wiskunde, knap hoor! Ik las dat je dochter d'r verkering uit is. Zonde voor haar, wel slechte timing in verband met haar examen zeg.

Saai is hier ook een heel veel gebruikt woord. Zoon houdt helemaal niet veranderingen, alles wat niet gewoon les is vindt hij niet prettig. Hij kan het dan moeilijk overzien en kost hem veel moeite om zich aan de situatie aan te passen. Een halve dag gaat redelijk, een hele dag loopt hij al snel op zijn tandvlees en een paar dagen net als kamp volgende week kost hem ongelovelijk veel energie.

De docente van M&M vond zijn werkstuk inspirerend. Kun je volgens mij ook alle kanten mee op?! Maar er ontbraken een paar hoofdstukken. Kan ik me heel goed voorstellen als je niet eens het thema weet. We vonden het cijfer prima dus we laten het gewoon zo.

Zomer, jouw dochter hoort ook best wel slecht als ik het zo lees. Knap dat zij het redt op school zonder gehoorapparaat. Ik red het helaas niet zonder. Volgende week dinsdag pas terug naar KNO arts en tot die tijd zonder gehoorapparaat, dus alles mono en één op één gesprekken. In de privé situatie niet zo erg maar zakelijk niet zo handig.

Zoon was gisteren onverwachts de hele middag vrij ivm bezoek van de basisschool.

Zoon had dinsdag zijn spreekbeurt. Heel goed voorbereid en hij kon het allemaal uit zijn hoofd. Thuis kwam hij aan de 10 minuten. De spreekbeurt was verdeeld in twee delen. Eerst vragen zoals: titel, schrijver, illustrator, wat voor soort verhaal, wanneer en waar speelt het verhaal, doel van de schrijver, thema van het boek, eigen mening enz.
en daarna het verhaal in eigen woorden. Het eerste deel ging heel goed. Toen hij aan het tweede deel moest beginnen werd hij helemaal wit en wist totaal niets meer. Een black out volgens de mentor. Hij kreeg een 6,8 wel jammer want er had veel meer ingezeten.

Tango

Tango

24-05-2018 om 11:19

Sneu zeg

@nnemoon, van die spreekbeurt. Hoe was je zoon eronder? Lijkt me zo verdrietig voor hem om mee te maken.
Zoon hier had een 7 voor de presentatie Engels. Ik weet werkelijk niet hoe hij het voor elkaar heeft gekregen want zo goed had hij het niet voorbereid. Blijkbaar gaat het spreken in de klas hem toch steeds beter af. Dit hebben ze op de basisschool ook veel geoefend, echt vanaf groep 3 al. Levert misschien nu iets op.
Wat spannend dat je zoon volgende week op kamp gaat. Ik hoop zo voor hem dat het goed gaat. Ging hij nou ver weg? Of viel dat mee? I.v.m. evt. tussendoor ophalen.

En dat saai, ik heb er ook nog eens over nagedacht. Hier is het vooral om er makkelijk vanaf te zijn denk ik. Hij had gewoon geen zin om er iets over te vertellen. Later komen dan toch de verhalen, als hij daar voor open staat. En soms is het ook echt saai, zoals de excursie naar het Archeon laatst. Daar vond hij volgens mij echt weinig aan. En dan hoor je ook weinig terug. Ben overigens nog benieuwd of daar nog een opdracht op volgt. Laat wel lang op zich wachten. Zoon moest tijdens de excursie foto's maken want die zouden later in een opdracht verwerkt moeten worden.

Ja, ongelooflijk slechte timing van die vriend van dochter om het uit te maken. Maar was al blij dat hij het niet een week eerder had gedaan, want toen moest ze nog beginnen aan haar examens. Nu had ze er gelukkig nog maar eentje. Het is sneu voor haar, want ze was echt weg van hem (wij minder, maar ja daar gaat het niet om ) en ze zag het ook helemaal niet aankomen.

@nnemoon

@nnemoon

24-05-2018 om 13:24

Tango

Zoon vond het akelig. Mentor pakte het goed op, hij mocht gewoon stoppen en even een appje sturen naar zijn ouders. Hij verontschuldigde zich naar ons dat hij stil viel en of wij dat erg vonden. Ik vond het alleen jammer omdat hij zo lang bezig was geweest met de voorbereidingen, maar hij kan niet meer als zijn best doen. Ik denk dat er ook een stukje last van de puberteit mee te maken heeft. De baard in de keel en bij iedere zin overslaan en meiden die daarom lachen is ook niet echt bevorderlijk voor zijn zelfvertrouwen.

Hij gaat met zijn klas op de fiets op kamp naar Cadzand. Dat is ongeveer 26 km enkele reis, dus niet ver. Ik ga er van uit dat hij niet opgehaald hoeft te worden hoor. Zijn mentor gaat mee en die kent haar pappenheimers wel.

Ik ben benieuwd wat je zoon nog moet doen met die foto's van het Archeon.

@nnemoon

@nnemoon

24-05-2018 om 13:31

Presentatie Engels

Wat een mooi cijfer voor je zoon zijn presentatie. Super! En dat in het Engels, knap hoor!

Zomer

Zomer

25-05-2018 om 12:52

Alweer bijna weekend!

Tango wat een goed cijfer voor die presentatie van Engels zeg! Wow, een echte opsteker! Wat je zegt over saai. Dat wordt hier te pas en te onpas gebruikt maar inderdaad, dochter heeft soms ook geen zin om te kletsen. Ik moet ook nooit meteen er bovenop duiken met vragen want dat werkt averechts (was vroeger met mijzelf ook zo trouwens) Ik laat haar vaak even en dan komen de verhalen vanzelf wel. Je hoort ook vaak wel aan de toon of iets echt saai was of gewoon omdat ze even niks anders weet te zeggen Wat sneu zeg voor je dochter en wat een beroerde timing. Gaat het alweer een beetje met haar? Is ze trouwens al klaar met de examens?

@nnemoon, inspirerende werkstuk! Kijk, daar wordt je blij van!!!! Mag ik vragen wat het onderwerp was? Dochter is namelijk nu ook bezig en zij moet het hebben over de krachten van de natuur etc. Oei een blackout, heel sneu. Gelukkig wel begrip van de leerkracht. Mijn dochter hoort aan een kant 90/100 procent en de andere kant 50 procent. Is dat echt zo slecht? Ik hoor minder. Ik hoor aan de ene kant rond de 100 en de andere kant ben ik nagenoeg doof. Ik heb nooit een gehoorapp gehad. Nu zijn er wel nieuwe technieken dus misschien dat ik eens voor mijzelf gaan infomeren. Ik merk sinds het laatste dat ik meer moeite krijg met drukte ruimtes en ook met etentjes met meerdere personen. Nu hebben dochter en ik dit al vanaf de geboorte (ik was trouwens niet vanaf de geboorte aan 1 oor doof, dat is in de loop van de jaren minder geworden) Dus we weten ook niet beter. Geldt dat ook voor jou, vanaf je geboorte?

Oooh spannend hoor kamp. Hopelijk een beetje goed weer!

Zomer

Zomer

25-05-2018 om 13:07

Hier

Hier was van de week de gymles een zwemles geworden. Dochter zag daar zo tegenop. Waarom kon ik niet helemaal helder krijgen maar is eigenlijk een beetje wat jij, @nnemoon zegt, de puberteit en dan last hebben van allerlei ontwikkelingen daarom heen. Het ene kind vindt dit soort dingen ook lastiger dan een ander kind. Dochter is erg lang en tenger en dan in bikini vond ze toch wel erg confronterend denk ik. Vooral dat iedereen je dan ziet en dan voelt ze zich enorm beken terwijl dat in de praktijk helemaal niet zo is maar ja, dat zit echt in haar hoofd. Zo zit er ook een meisje met overgewicht maar die is uiteindelijk wel gaan zwemmen. Supergoed vind ik dat. Ik heb hier uiteraard gespreken met dochter over maar het is zo lastig om En die ontwikkeling door te maken En zo onzeker te zijn. Maar goed, wel zwemspullen mee maar ik voelde al dat het hem niet ging worden. Inderdaad, op school enorm last van hyperventileren. Zelfs nog in het zwembad terwijl al was gezegd dat ze niet mee hoefde te zwemmen. Heel lastig zulke dingen want ze kan heel goed zwemmen, heeft abc dus daar ligt het niet aan maar we hebben als gezin inderdaad de laatste 2 jaar niet echt gezwommen terwijl we dat daarvoor regelmatig deden.

Gisteren had dochter toets Nederlands. Had ze wel een goed gevoel over. Voor de komende week staat er weinig huiswerk in en ook nog geen toets. Ik vind het wel lekker relaxed zo Jullie zonen volgende week ook een rustig weekje?

Tango

Tango

25-05-2018 om 13:23

Zwemmen

Wat sneu ook voor jouw dochter, Zomer, met dat zwemmen. Was het onverwachts dat het een zwemles werd? Daar heeft zoon hier ook vaak moeite mee, dat er opeens iets verandert. En inderdaad misschien toch als gezin weer eens gaan zwemmen. Doen wij ook helemaal niet hoor, maar zoon gaat de laatste tijd wel af en toe met vrienden dus die is dat wel een beetje gewend. Ik merk bij hem ook helemaal nog geen onzekerheid over zijn lichaam, maar hij verandert ook nog niet erg dus mogelijk komt dat nog wel.

Dochter is nog wel aardig van slag. Ik had vanmorgen een aanvaring met haar over kamer opruimen. En dan merk je dat ze een heel kort lontje heeft. Begrijpelijk, maar sommige dingen moeten wel gebeuren natuurlijk. Ze is gelukkig klaar met haar examens. Ze gaat volgende week heel veel werken, maar haar ex is ook collega van haar dus dat is dan weer lastig.

Hier volgende week voor zoon een redelijk rustige week. De toets biologie is wel verzet naar maandag maar zit er al aardig in. Van het weekend nog even doornemen. Verder staat er nog niets.
Er komen nog wel wat lastige dingen aan zag ik. Zoon moet begin juli een snuffelstage lopen in een bedrijf van iemand die hij kent. Toen ik het hem vertelde begon hij al te protesteren. Hij vindt dat heel lastig. Ik heb gezegd dat hij er vandaag uitleg over krijgt en dat we rustig gaan rondkijken. Mijn man heeft een eigen bedrijf dus dat zou evt. kunnen en we kennen ook nog wel wat anderen die een bedrijf hebben. Hij stelde zelf al wel voor zijn voetbaltrainer die eigenaar is van een kledingzaak. Vond ik wel goed bedacht. Gaan we ook proberen. Maar ik vind het spannend voor hem.
Verder had ik wat gedoe met een docent ICT. Zoon heeft een 1 staan voor een opdracht die hij niet heeft ingeleverd. Het is een heel lastige opdracht: kalender maken met feestdagen, plaatjes etc. er in. Alleen die dagen op de juiste plek is al niet te overzien voor hem. Docent verwachtte nu volgens mij dat we dat thuis maar gingen maken. Dat vond ik niet helemaal terecht. Ik vind dat er ook een deel op school gemaakt moet worden. Zoon is er naar mijn idee niet voldoende in begeleid. Hij liep steeds vast op hetzelfde, een instelling die hij niet goed kreeg. Ben benieuwd of we eruit gaan komen.

@nnemoon

@nnemoon

28-05-2018 om 08:44

Zomer en Tango

Zomer, wat akelig voor je dochter. Jammer dat het dan zo spannend is dat ze er niet meer van kan genieten. Ik moet zeggen dat wij als gezin ook niet vaak zwemmen. Zoon heeft erg last (jeuk en uitslag) van chloorwater, zeewater gaat goed, maar ik hou niet zo van zand. Zoon moet op kamp drie dagen in zwembroek lopen in verband met veel watersporten zoals surfen, suppen enz de mentor heeft gevraagd wie daar moeite mee heeft. Zoon vroeg van de week ook of hij er "normaal" uitzag in zijn zwembroek. Ik zie die mentor ook al voor me heel de dag in bikini, haha! En over zwembroeken gesproken zoon zijn zwembroeken paste niet meer dus snel even nieuwe gekocht en oh ja zijn regenpak, de mouwen van zijn jas kwamen tot half zijn armen dus ik moet ook nog om een nieuw regenpak.

Gisteren even de tent opgezet. Dat was een vraag van school, graag even oefenen met kind in het opzetten van de tent. Ze worden natuurlijk wel geholpen maar als ze zelf alvast een stukje kunnen doen is dat wel handig. Het is wel een volksverhuizing hoor wat er mee moet op kamp. Tent, matje, slaapzak, regenpak, tas. Het is maar goed dat ik woensdag vrij ben. Ik zie hem met al die spullen op de fiets nog niet naar school gaan.

Dat werkstuk van M&M was een vage. Zoon wist het onderwerp niet en we hadden geen gegevens gehad maar wisten wel dat zijn bezoek aan het Watersnoodmuseum er in verwerkt moest worden. Dus toen werd het maar de Watersnoodramp van 1953. In het werkstuk de ramp, de oorzaak en de gevolgen van de ramp verteld, de bouw van de stormvloedkering en wat er nu wordt gedaan aan controle van de dijken. Docente vond het inspirerend maar misschien moest het wel gaan over waterrampen wereldwijd ofzo?

Ik vind het hier te rustig met huiswerk. Vorige week niet veel, van de week weinig in verband met kamp. En dan nog maar vier weken tot de laatste lesdag (29 juni). Zul je zien dat alles in die vier weken gepropt moet worden.

Tango, snuffelstage wat spannend ik ben benieuwd hoor. En wat akelig dat cijfer van ICT. Het maken van die kalender heb je al eerder genoemd jammer dat de docent niet ziet dat hij er zo'n moeite mee heeft. Wat is er mis mee dat hij hem een beetje op gang helpt of een stukje samen doet?

Zomer

Zomer

28-05-2018 om 13:15

Tango en @nnemoon

Tango, sneu voor je dochter. Hopelijk slijt het liefdesverdriet snel. Ze heeft nu in ieder geval lekker vrij van school! Had je nog wat gehoord van de ICT leraar? Snuffelstage, ooh dat vindt dochter ook lastig. Wel fijn dat je zoon meedenkt. Ik zou ook kijken naar iets waar hij zich lekker comfortabel bij voelt. Ik ben benieuwd of dochter dat ook nog krijgt. Ik zit in gedachten al onze familie en - kennisenkring bij langs te gaan . Dochter zou iets met dieren helemaal geweldig vinden.

@nnemoon, ja dat geloof ik meteen die volksverhuizing. En dat voor 3 dagen. Maar goed, als hij het maar naar zijn zin heeft. Een sportieve bedoeling als ik dat zo lees! Als het weer blijft zoals het nu is dan treft hij het wel. Ik zou wel hameren op goed insmeren en extra zonnebrandcreme meenemen. Oei, inderdaad stilte voor de storm en jullie hoeven inderdaad niet meer zo lang. De vakantie komt er bijna aan. Hier komende week ook weinig. Wel op 5 juni een wiskunde toets.

Op zich zouden we best een keertje willen zwemmen maar de meiden hadden daar zelf niet meer zoveel zin in. Dan blijft het er ook bij. Maar goed, wie weet moeten we dit toch maar weer eens gaan doen. Als het goed is krijgen we vrijdag een boekje mee met daarin alles over het kamp. Tot nu toe gaat dochter gewoon mee en heeft ze er ook zin in! We gaan het zien. Dochter had trouwens een 5.5 op Nederlands. Viel haar vies tegen want ze vond het zelf goed gaan. We zijn ook heel benieuwd waar de fouten zitten. We wachten nog even tot ze de toets meekrijgt naar huis.

Dus het is bij jullie ook rustiger met huiswerk e.d.. Dochter vindt het wel lekker zo en ik eerlijk gezegd ook wel. Vooral met het warme weer slapen we beide niet zo heel goed en dat heeft toch ook wel weer zijn weerslag op dochter. Ze is goed te spreken hoor maar met die warmte gaat alles soms net even wat moeizamer. Dus ook ik geniet volop van het weinige schoolwerk

@nnemoon

@nnemoon

29-05-2018 om 11:47

Zomer

Even terugkomend op de problemen met het gehoor. Ik weet niet wat slecht is en dat is natuurlijk voor ieder mens anders. Ik hoor aan de rechterkant slecht al vanaf mijn tiende. Ik heb een trommelvlies met een eigen wil. Er zit een putje in en dat groeit dan verder in de vorm van een trechter mijn gehoorgang in. Ik ben er al twee keer aan geopereerd omdat het helemaal tussen mijn gehoorbeentjes zat vastgegroeid. Door litteken weefsel hoor ik nu nog minder. Ik was gewend altijd mijn hoof te moeten draaien als ik iets wilde verstaan, op den duur kreeg ik zelfs last van mijn nek. Vier jaar geleden een gehoortoestel op proef en ik moet zeggen het is voor mij een uitkomst. Ik hoef mijn hoofd niet meer te draaien en ik hoef geen moeite meer te doen om mensen te kunnen verstaan. Soms denk ik weleens dat het niet nodig is, maar dan merk ik goed het verschil als de batterij opeens leeg is.

Tango

Tango

29-05-2018 om 22:04

Huiswerk

Hier is het ook erg rustig met huiswerk. Zoon had vandaag ook nog studiedag, dus dat was ook lekker. Kwam nog erg goed uit, want hij had gisteravond een feestje bij de voetbal omdat ze kampioen waren geworden, compleet met kinderchampagne, kampioensshirts en zelfs een ritje op de platte kar. Helemaal geweldig!

Ik ging net nog maar even kijken naar het huiswerk en zag dat hij een 7,3 gehaald had voor biologie. Hij was er zelf heel verbaasd over want vond het heel moeilijk. Hij had het op zich best goed geleerd vond ik, maar hij kan het dan toch lastig inschatten hoe het ging.
Volgende week staat er nu een toets techniek over een heel boek en dan nog een hoofdstuk uit het tweede boek. Vind ik nogal veel. Ik zal zoon even laten vragen wat hier de bedoeling van is. Verder hebben ze bijna allemaal dinsdag inhaaltoets van toetsen die ze eerder gemist hadden. Mooi geregeld.
Van ICT niets meer gehoord. Het viel ook nog uit gisteren, dus dat hielp ook al niet mee. Ik wacht deze week even af en ga dan de mentor er even over mailen.
Verder hoop ik niet dat er ineens weer heel veel toetsen gaan komen, want dat ging de vorige keren echt mis bij zoon. Hij overziet dat dan echt niet.

Wat een onderneming dat kamp, @nnemoon! Ze moeten zeker veel meenemen! Hier gaan ze in het tweede jaar dus en ook in tenten, maar volgens mij staan die dan gewoon al klaar. Zoon zou ook echt geen tent op kunnen zetten, haha. Wel slim inderdaad om thuis te oefenen.
Ik ben heel benieuwd hoe het zal gaan met jouw zoon. En wanneer gaat jouw dochter, Zomer?

Ik lees dat jouw zoon uit zijn zwembroeken gegroeid was, @nnemoon. Wat groeien ze hard ineens hè. Ik moest ook alweer nieuwe schoenen bestellen voor zoon hier. Waren al weer te klein. Hij heeft ze denk ik net 3 of 4 maanden. Zwembroeken had ik laatst inderdaad ook gekocht, omdat hij dus vrij regelmatig gaat zwemmen met vrienden en we ook in de vakantie naar een meer gingen. Zoon wil altijd zo'n kleine zwembroek en dan een zwemshort er overheen. Ik merk bij hem geen onzekerheid over lopen in zwembroek. Hij is ook veel gewend natuurlijk met de voetbal. Daar douchen ze ook samen.

Zomer

Zomer

30-05-2018 om 12:08

Vandaag een kort dagje!

Dochter is al om half twaalf vrij! Zijn jullie een beetje bijgekomen van het warme weer? Op het werk was (is) de airco stuk en liep het op tpt 29 graden. Daarna nog een etentje en in het restaurant was het wel 35 graden, pfffff sauna. Ik ben een paar keer met de rokers (rook zelf niet) naar buiten gelopen want pffff, echt heel warm.

@nnemoon, bedankt voor je uitleg van het gehoorprobleem. Hier is het een erfelijk iets. Misschien dat ik eens ga informeren voor mij zelf. In grote groepen en in drukke ruimtes ervaar ik meer overlast. Verder ben ik mijn hele leven al gewend om strategisch te gaan zitten zodat ik het goed hoor Is je zoon trouwens nu op kamp?

Tango, zo heeeee, je zoon gaat goed zeg!!!! De warmte doet hem goed haha Super dat mooie cijfer van bio! En dan ook nog kampioen! Gefeliciteerd!

Dochter gaat volgende week op kamp. Ben heel benieuwd! Hier vanavond en morgen nog druk bezig met de powerpointpresentatie. Die moet vrijdag af zijn. Ook vanavond met Wiskunde beginnen te leren. Volgende week dinsdag een toets. Kortom, even weer in het gareel. Ga zo nog even spieken op portal of er nog wat bijgekomen is.

Tango

Tango

30-05-2018 om 22:31

Warmte

Geen idee of het door de warmte komt hoor bij zoon. Ik merkte wel dat hij in de winter echt een dip had. Heel veel moeite met opstaan 's morgens en zo. Dat gaat inderdaad beter. Maar nu wel weer veel hooikoortsklachten. Dat is ook niet alles. Maar verder gaat het inderdaad goed.
Volgende week heeft hij ook wiskunde erbij gekregen. Naast de grote toets techniek, allebei op donderdag. Dat wordt dus weer aanpoten. Ik heb techniek even bekeken. Het zijn 3 hele lange hoofdstukken (van 11 of 12 paragrafen). Gelukkig hebben ze elk een samenvatting en een proeftoets. Dat gaan we dus oefenen. Meer lijkt me niet te doen. Er zit ook veel praktijk bij dat je over kan slaan. Het is dus wel te doen.
Nu nog wiskunde bekijken. Omdat zoon dat op de ipad heeft weet ik nooit waar hij precies mee bezig is. Iemand die weet waar hoofdstuk 9 over gaat? Had jouw dochter nou ook getal en ruimte, Zomer?
Van de ICT docent gelukkig ook bericht. Ze gaat akkoord met mijn voorstel. Ze gaat maandag met zoon alle maanden goed in het document zetten en stuurt het dan naar mij zodat we het dan thuis kunnen invullen. Ik zal nog even vragen wanneer het ingeleverd moet worden. Maar fijne samenwerking dus.

@nnemoon, ik ben zo benieuwd hoe jouw zoon het heeft op kamp. Hoor je iets van hem of moet je wachten tot hij vrijdag weer terug is? Spannend hoor. Ook voor jouw dochter, Zomer. Die gaat ook al bijna dus.

@nnemoon

@nnemoon

31-05-2018 om 07:38

Tango en Zomer

Hoofdstuk 9 van wiskunde heet formules, zoon hier zit nog in hoofdstuk 8. Een 7,3 voor bio super! Jeetje wat moet hij veel leren voor techniek. Wat moet ik me daar bij voorstellen allemaal theorie of gereedschapskennis? Fijn dat het opgelost wordt met het werkstuk voor ICT en dat docente ook een stukje meehelpt.

Super dat je zoon kampioen is geworden met de voetbal. Ik weet dat nog toen zoon op voetbal zat, echt leuk voor die gasten. Ik las ook dat ze in de sloot waren gesprongen, zonder shirt en schoenen. Dat deden ze hier gelukkig niet gingen wel met kleren en al onder de douche staan.

Zoon schaamt zich normaal eigenlijk niet om zijn lichaam, badkamer deur is bijvoorbeeld nooit op slot. En met techniek staat hij drie keer in de week in zijn onderbroek midden in de klas om zich om te kleden in zijn techniekkleding. Ik denk dat het meer zijn hormonen zijn en de giechelende pubermeisjes uit zijn klas waar hij onzeker van wordt.

Zoon had hier nog een cijfer terug voor tekstbegrip. Hij had vorige keer een 6,4 vond ik niet bijzonder. Hij leest namelijk zo ontzettend snel dat hij er over heen leest en een tekst gewoon niet begrijpt. Ik had hem op zijn hart gedrukt rustig lezen en terugkijken in de tekst. Hij had een 5,6, was ik niet erg blij mee. De laatste tekst had hij gewoon niet begrepen. Vijf vragen achter elkaar fout. Jammer, tekstverwerking blijft zijn zwakke punt. Hij heeft hier jaren RT voor gehad op de basisschool.

Ik heb niet zo'n last van de warmte. In het ziekenhuis waar ik werk is het eigenlijk altijd warm. Maar zo'n etentje als jij Zomer in zo'n warm restaurant lijkt mij nou niet echt prettig. Zoon heeft wel heel erg last van de hooikoorts op het moment. Soms mogen ze een uurtje naar het park naast school als het erg warm is. Erg leuk maar het uur daarna kun je zoon wel opvegen. Hij heeft nu tabletten en oogdruppels mee op kamp. Hij heeft op het moment het meeste last van gras en fluitekruid.

Gisteren is zoon op kamp gegaan. Hij zag het wel zitten, gezonde spanning noemde hij het. Het was wel een volksverhuizing hoor en omdat man 's morgens vroeg de auto meeneemt naar zijn werk moest ik met zoon mee op de fiets om zijn spullen naar school te brengen. Zijn telefoon mag niet mee dus ik weet tussen door niet hoe het gaat. Ik heb nog uitleg gekregen over zijn telefoon. Hij stuurt namelijk iedere morgen en avond een snapchat naar zijn vrienden. Daar krijg je dan punten voor ofzo en als je stopt ben je dat kwijt ofzo iets. Dus nu mag ik dat doen. Mijn ouders wonen in de straat van school en wilden zoon ook even gedag zeggen. Ik liep mee naar het schoolplein nergens zoon te bekennen. Dan mis je zijn telefoon. Gelukkig kwam hij net aangefietst, hij was even met een jongen wat snoep gaan kopen. Ik ben wel benieuwd hoe het gaat. Gisteren zag ik dat het weerbericht daar tussen de middag regen en onweersbuien af gaf. Lekker als je dan je tentje op moet zetten. Aan de ene kant is het wel lekker rustig zonder hem, maar aan de andere kant mis ik hem ook wel. Het is een lieve, sociale knul.

Zomer, ik ben benieuw hoe jouw dochter het zal hebben op kamp. Ik hoop in ieder geval beter weer als bij mijn zoon. Als ik hier naar buiten kijk vind ik het maar grauw en regenachtig.

Kaori

Kaori

31-05-2018 om 09:55

meegenieten

Dames, ik geniet al het hele jaar van het wel en wee van jullie super kinderen.
Wat zijn ze gegroeid dit jaar, en wat heb ik veel geleerd over wat ik kan verwachten volgend jaar. Want hoewel dochter er toch een havo advies heeft uitgesleept zou ik niet verbaasd zijn geweest als het een kader advies zou zijn geweest.

Ik heb veel geleerd over begeleiding en planning en het helpen hierbij.

Ik hoop dat jullie volgend jaar weer verder gaan want het is super om te lezen wat ook jullie kinderen op basis gewoon moeten verstouwen. Het wordt nogal onderschat.

Ik zei van de week nog tegen iemand: dingen waar ik in mijn dagelijks leven wat aan heb heb ik niet op de havo geleerd maar gewoon op LTS/LHNO. Die handjes zijn veel belangrijker dan die hersens, daar heb je er maar een paar van nodig.

Ze komen er wel die kinderen van jullie.

Tango

Tango

31-05-2018 om 10:30

Bedankt, Kaori!

Voor jouw complimenten over ons draadje. We gaan gewoon door hoor. Ik heb hier en daar al eens een forumlid getipt om mee te lezen omdat hij/zij een kind in groep 8 heeft met een zelfde advies. Mogelijk stappen er dus weer nieuwe ouders in. Misschien dat we het draadje een andere naam moeten gaan geven voor meer herkenning. Maar dat komt dan wel in de zomervakantie of zo.

Bedankt, @nnemoon! Formules dus. Ik ben heel benieuwd. Is niet echt mijn sterkste onderdeel. Techniek is inderdaad veel theorie over hefbomen, stroom etc. Ook al niet mijn vakgebied. Ik schakel mijn man dus maar even in want die heeft die kennis gelukkig wel. Ook veel praktijkopdrachten die overgeslagen kunnen worden neem ik aan. En gereedschapskennis zag ik ook wel hier en daar. Van alles wat dus. Zal een lastige klus worden. We beginnen het weekend, gelukkig geen afspraken staan, dus dat moet lukken.
Ja, was geweldig dat kampioensfeest. Zoon heeft het er nog over. Dat ritje op die kar was echt geweldig. En die stinksloot neem je dan maar voor lief. Inmiddels is alles weer schoongewassen.
Wat vervelend dat jouw zoon ook zoveel last heeft van hooikoorts. Zoon hier dus ook, voor het eerste jaar. Vorig jaar alleen lichte klachten. We zijn dus nog erg aan het uitproberen wat helpt. Welke tabletten slikt jouw zoon?
Ik ken dat wel van snapchat, mijn dochter doet dat ook. Ik zou niet weten hoe het werkt hoor. Lukt het jou?
Spannend dat je niets hoort vanuit het kamp. Jammer dat het niet zulk mooi weer is. Hier is het al weer erg warm en een beetje nevelig maar niet echt bewolkt.

@nnemoon

@nnemoon

02-06-2018 om 19:38

Kamp

Kaori, leuk om te horen dat er andere genieten van dit draadje. Ik wens je dochter veel succes volgend schooljaar in de brugklas van de HAVO.

Zoon is terug van kamp en het viel hem eigenlijk een beetje tegen. Bij aankomst ging zijn mentor gelijk weer terug naar huis. Zij zal natuurlijk een goede reden hiervoor gehad hebben maar dit past niet bij zoon in zijn systeem. Je moet niet iets beloven wat je niet waar kan maken bij hem, dat vergt teveel aanpassing bij hem. Gelukkig hadden ze het erg druk met de tent opzetten enz. zodat hij het een beetje een plekje kon geven. De volgende dag de hele dag wateractiviteiten gedaan, dus de hele dag in het water gelegen dat was wel te zien aan zijn bruine koppie. Hij vindt watersporten erg leuk dus hij heeft wel genoten van die dag. 's nachts de tent uit in verband met het onweer en 's morgens gewoon weer om 7 uur opstaan. Hij was eigenlijk helemaal niet zo moe toen hij thuiskwam, hij is best sportief en dat fietsen stelde volgens hem ook niets voor. Hij had op de boot nog een leuk gesprek gehad met een docente waar hij niet zo'n klik mee heeft. Ik vond dat wel leuk om te horen, hopelijk hebben ze door het kamp elkaar beter leren kennen.

Vandaag de tent even uitgehangen. Ze hadden in een onweersbui de tenten af moeten breken en hun spullen in moeten pakken. Alles was dus drijfnat mee naar huis gekomen.

Tango, zoon slikte eerst Aerius maar omdat dat vorige zomer opeens niet leverbaar was is hij overgegaan op Desloratadine en dat gaat goed. Zoon gebruikt geen neusspray omdat hij daarvan juist meer moet niezen en vaker bloedneuzen heeft. Hij heeft ook oogdruppels op advies van de oogarts, maar omdat hij zijn ogen niet zelf kan druppelen en vier tot zes keer op een dag moet druppelen gaat dat nog weleens mis. Zijn ogen zijn dan weken rooddoorlopen. Hij krijgt dan oogdruppels met Prednison als nood oplossing.

Hij keek net op het rooster, vallen maandag voor hem de eerste zes uur uit. Hoeft hij alleen het zevende uur naar school voor Engels, maar voor één uur hoef je eigenlijk niet naar school dus ik denk dat hij maandag nog een dagje vrij heeft. Niet gezellig voor hem maar ik heb maandag een vroege dienst en zit om 6.00 uur al in de trein.

@nnemoon

@nnemoon

02-06-2018 om 19:55

Prik?

Ik las net dat kinderen die geboren zijn tussen 1 mei 2004 en 31 december 2004 een oproep krijgen voor groepsvaccinatie Meningokokken ACWY. Vallen jullie kinderen ook in de doelgroep?

Tango

Tango

02-06-2018 om 23:16

Prik

Nog niets gehoord over die prik. Zoon hier valt inderdaad ook binnen die groep.
Fijn dat het kamp goed is gegaan. Was de mentor er de hele tijd niet meer bij? Dat is wel bijzonder, ook omdat jullie dat blijkbaar niet wisten. En wat heeft hij het verder goed gedaan! Heel fijn. Nu lekker thuis bijkomen.
Had hij nog last van hooikoorts of viel het mee met het minder mooie weer?
Zoon had vandaag minder last. Wij zijn begonnen met Loratadine, gewoon van de drogist. Voorheen had zoon levocetirizine maar dat deed niet meer voldoende. Een paar dagen fenofexidine geprobeerd via de huisarts maar dat deed helemaal niets. Als de Loratidine blijft werken ga ik die vragen via de huisarts.
Neusspray hier hetzelfde, zoon gaat er heel erg van niezen. Oogdruppels wil hij niet, hij vindt dat vervelend en kan het denk ik ook niet zelf inbrengen.
Lekker een vrije dag maandag! Hier heeft zoon woensdag een korte dag in verband met een doemiddag voor groep 7. Ook lekker en komt goed uit want hij heeft de volgende dag twee toetsen.

Triva

Triva

02-06-2018 om 23:48

Voila

Degene die drie jaar op jullie voorloopt is aangenomen bij installatiewerk nedeland, aangenomen bij zijn stagewerk als leerwerkplek én hij mag er nu al vakantiewerk doen. Vier jaar geleden wilde de voschool hem niet hebben en moest hij maar naar praktijkonderwijs. Gelukkig wilden twee andere voscholen hem wel!
https://iwnederland.nl

Triva

Triva

02-06-2018 om 23:56

En inderdaad

Start een nieuw draadje en noem het basis/kaderleerlingen.

Triva

Triva

02-06-2018 om 23:59

Oja

Hij gaat 650€ per maand verdienen en ze gooien alle mbo niveaus bij elkaar met 1 dag praktijkles. Je leert wat bij je past. Ook nog 1 dag theorie en dus drie dagen werken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.