Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tango

Tango

12-09-2017 om 10:34

Alles kwijt raken en vergeten


@nnemoon

@nnemoon

03-06-2018 om 16:52

Triva

Super om te lezen! Fijn dat hij daar aan de slag kan.

Tango

Tango

04-06-2018 om 09:44

Geweldig, Triva!

Wat fijn om te lezen. Wat zullen je zoon en jij blij zijn.
Mooi inkomen ook en goede verdeling, 3 dagen werken, 1 dag praktijk en 1 dag theorie.

Zomer

Zomer

04-06-2018 om 10:28

Deze week

@nnemoon, dochter valt er niet onder. Zij is van 2005. Maar dat onweer dat je zoon had tijdens kamp. Maar gelukkig is alles goed gegaan! Heb jij ook je best gedaan met snapchat haha. Wel vervelend zeg die hooikoorts en zo te lezen heeft je zoon het best heel heftig. Gelukkig kan hij vandaag even bijtanken. 6.4 voor tekstbegrip vind ik best goed maar ik begrijp je helemaal. Dochter zou hier met een beetje meer concentratie het ook veel beter doen. Inderdaad wat je zegt, te snel lezen.

Tango, volgens mij heeft dochter een ander wiskundeboek. Ik ben nu even kwijt waar haar hoofdstuk over gaat. Haar toets is verplaatst trouwens want ze is morgen vrij! Nu dus volgende week dinsdag pas. Maar goed, ze is een deel van de week op kamp en komend weekend logeetjes ivm. verjaardag oudste. We gaan dus wel vandaag en morgen alvast beginnen met leren. Jouw zoon dus ook al flink last van hooikoorts. Niks aan. Gelukkig woensdag een kort dagje. Aan jou de eer om een nieuwe naam te bedenken voor een nieuwe draad. Ik denk dat het ook niet meer zo heel lang duurt voordat gearchiveerd worden.

Dochter is hier dus morgen vrij en vandaag hoeft ze maar tot 11:35 uur. Gisteren is ze de hele dag met een meisje van haar klas op pad geweest bij een soort van manege. Van 's morgensvroeg tot 's avonds laat en die was helemaal af gisteravond.. Ik heb morgen vrij genomen en dan kan ze lekker morgen uitslapen. Woensdag dus kamp. Ze heeft er niet veel zin in maar we gaan het zien. Vaak als je verwachtingen laag zijn dan valt het meestal mee haha. Morgen rustig de tas inpakken en het weer wordt goed zo te zien.

Zomer

Zomer

04-06-2018 om 10:29

Triva

Wat goed zeg van je zoon! leuk om te horen! Heerlijk geld verdienen en ook nog naar school. Fijn dat hij bbl gaat doen! Laat je af en toe nog even horen hoe het gaat volgend schooljaar?

Zomer

Zomer

04-06-2018 om 10:41

Kaori

Heel veel succes voor je dochter! leuk dat je meeleest en er tips uit kan halen. Wat begeleiding betreft maakt het ook niet uit wel niveau een kind heeft.

Ik ben ook heel blij met deze draad en het zou leuk zijn als er nog meer mensen mee gaan schrijven. Maar op dit forum zijn er niet veel kinderen met een wat lager niveau.

Trouwens over vaardigheden gesproken. Het is niet zo dat elk kind die wat minder schoolslim is (want ik vind mijn dochter zeker slim en intelligent), ook meteen heel goed is met het werken met de handen. Gelukkig geldt dat voor veel kinderen wel en die kunnen daardoor echt een goed betaalde baan krijgen en opklimmen in het vakgebied. Mijn dochter is helemaal geen praktijkkind. Vindt het ook niet heel leuk om met haar handen te werken. Scoort ook het minst op praktijkvakken. Als je dan ook op een lager niveau zit dan is dat best lastig. Maar goed, dochter is wel meer een doener en ik ben er vanuit overtuigd dan onze kinderen goed gaan en ik zie dochter ook zeker gaan stapelen, al dan niet via de middelbare dan via het MBO maar ik wilde dat toch nog even noemen

Triva

Triva

04-06-2018 om 22:38

Zomer

Dat had mijn zoon ook niet hoor. Die eerste twee jaar waren afzien met al die algemene praktijkvakken en al die saaie theorie. Ik was ook bang dat hij zijn talent nooit zou vinden. Dat viel dus wel mee. Is administratief niet iets voor jouw dochter?

Kaori

Kaori

04-06-2018 om 22:55

Zomer en Triva

met 'handjes' bedoel ik de 'doeners', wat Triva al zegt, kan ook in de administratieve kant.

Wat een leuk nieuws over je zoon, het bewijs dat ze er wel komen. Veel succes en plezier voor hem in zijn nieuwe uitdaging.

@nnemoon

@nnemoon

05-06-2018 om 08:20

Boos op mentor

Zoon is "boos" op mentor. Ach boos is niet het goede woord, hij voelt zich in de steek gelaten. Hij heeft heel duidelijk van tevoren aangegeven dat hij kamp vreselijk vindt en dat hij hulp nodig heeft bij zijn oogdruppels en advies voor extra medicatie. Hij zag haar een beetje als zijn houvast zal ik maar zeggen. Bij aankomst op de camping is zij direct vertrokken en zoon heeft het gevoel gehad dat hij alleen was. Hij durfde geen hulp te vragen voor zijn ogen wat heel duidelijk zichtbaar was toen hij thuiskwam. Een paar dagen prednison doet gelukkig wonderen, behalve voor zijn boze bui. Hij praat niet erg positief over haar op dit moment. Zijn vertrouwen in haar is een beetje weg en dat is zo jammer want het klikte zo goed. Ik weet het is een puber en je moet dingen niet te letterlijk nemen. Ik begrijp zijn gevoel maar ik wil ook dat hij begrijpt dat dingen anders lopen dan dat je nu eenmaal verwacht. Dat zij ongetwijfeld een hele goede reden moet hebben gehad om naar huis te gaan en dat wij die reden niet hoeven te weten omdat zij ook gewoon een privé leven heeft. Zoon is net een aardappel (Eigenheimer) die laat niet snel los wat hem dwars zit en zal dit ook niet snel uitspreken. Hij vond het erg moeilijk om naar school te gaan vanmorgen. Hij was bang dat de mentor gelijk gaat vragen hoe het kamp was. Ik heb gezegd dat hij mag zeggen dat hij het jammer vindt dat zij er niet bij was, maar dat durft hij niet. Hij gaat zeggen dat hij NIET over het kamp wil praten.

@nnemoon

@nnemoon

05-06-2018 om 08:24

Goed met zijn handen

Die uitdrukking gebruiken ze vaak bij kinderen op het VMBO. Als je iets minder goed kunt leren wordt er vaak gezegd, hij is goed met zijn handen. Nou hier echt een onhandige zoon, die zijn cijfer juist naar beneden haalt door zijn praktijk opdrachten.

Doeners is een beters woord.

@nnemoon

@nnemoon

05-06-2018 om 08:31

Te rustig!

Ik gaf al aan dat het hier veel te rustig was met huiswerk. Met nog 24 dagen te gaan om cijfers in te leveren krijgt school het ook opeens op zijn heupen. Dus volgende week staan er drie repetities op de planning. Ik mag hopen dat er niet nog één bijkomt.

Oogdruppels

@nnemoon, het gebeuren om de oogdruppels kan je ook gebruiken om je zoon te doen beseffen ‘minder afhankelijk’ te worden van anderen. Dat hij gaat inzien dat meer zelfredzamer worden, een groot goed is omdat je weet dat het je sterker maakt.

Hier weigerde een puber van zijn 14e mijn begeleiding omdat hij wilde ‘los komen’. Een heel gezond element in de ontwikkeling. Jouw zoon gun ik ook die bevestigingen dat je zeer zeker in staat bent om dingen zelf te doen. Dat je iemand anders durft te vragen de druppels in je ogen te doen als een juf niet aanwezig is.

De ogen waren pijnlijk; een volgende keer zal hij inzien niet meer te gaan zitten wachten tot hulp naar hem toe komt. Dan vraagt hij het aan een ander of doet hij het zelf.

Tango

Tango

05-06-2018 om 09:52

Handen

Hier een beetje hetzelfde hoor. Zoon is ook helemaal niet zo handig. De cijfers voor techniek zijn heel wisselend. Sommige praktijkoefeningen weet hij buitengewoon knap uit te voeren. Zo had hij laatste een olifant helemaal uitgezaagd als een puzzel. Zat echt mooi in elkaar. Zagen gaat dus redelijk goed. Andere dingen lukken weer niet. Hij moest laatst een soort grijper maken van metaal, had hij dan weer een 5 voor. Tekenen e.d. is ook echt zijn hobby niet. Voor kunst en cultuur scoort hij standaard een 6-je.
Koken vindt hij weer wel erg leuk. Maar alleen op school. Thuis wil hij zelden helpen, maar ja puber natuurlijk
Ik heb bij zoon werkelijk nog geen idee welke richting hij zou moeten kiezen. Het liefst wil hij iets met sport. Gelukkig hoeven we nog niet te kiezen.

Tango

Tango

05-06-2018 om 10:07

@nnemoon

Ik begrijp jouw zoon wel heel erg hoor. Mijn zoon zou denk ik ook heel boos zijn in deze situatie en zich in de steek gelaten hebben gevoeld. Ik begrijp ook niet zo goed waar dit dan mis is gegaan. Had zoon met de mentor afgesproken dat zij zou helpen met de oogdruppels? Want dan vind ik dat ook wel een beetje de fout van de mentor. Zij had dan aan iemand anders kunnen vragen dit over te nemen. Maar misschien was het op het laatste moment dat ze niet kon blijven (door omstandigheden of zo) en heeft ze er niet meer aan gedacht dit te vragen aan iemand. En ik snap ook wel dat ze die omstandigheden niet verteld heeft, maar helemaal niets zeggen maakt het wel heel onduidelijk allemaal.
Misschien vertelt ze er vandaag nog iets over en gaat het weer goed komen tussen haar en je zoon. Ik zou dat even afwachten. Mogelijk merkt ze wel aan je zoon dat hem iets dwars zit.

Zijn het lastige toetsen die je zoon heeft volgende week? Hier heeft zoon er deze week 2. Op 1 dag dus. En vandaag eentje ingehaald die er nog stond voor Engels. Verder merk ik dat het schooljaar voor zoon eigenlijk te lang is. Hij begint nu echt weer te kwakkelen. Gisteren thuisgebleven met buikpijn en misselijkheid. Hij heeft ook echt heel lang liggen slapen, terwijl hij toch niet heel laat naar bed was gegaan de dagen ervoor. Maar mogelijk slaapt hij door de warmte en hooikoorts toch slechter. Vanmorgen ook met moeite weer naar school. Hij begon nu weer over oorpijn. En hij heeft nog steeds last van zijn knie. Helpt ook niet mee.
Gisteren miste hij door ziekte ICT en hij moest van mij een mailtje naar de docent sturen om met haar te overleggen over die opdracht die nog af moest. Je merkt dan dat hij dat heel lastig vindt. Hij kon wel redelijk iets op papier zetten, met wat hulp. Maar hoe je dan zoiets verstuurd, geen idee. ICT is echt zijn vakgebied niet volgens mij. Maar goed hij heeft het wel gedaan. Ook weer een stapje richting zelfstandigheid.

Tango

Tango

05-06-2018 om 11:29

Zelfstandigheid

Nog even een reactie op jou, Flanagan. Ik denk dat onze kinderen zich allemaal op hun eigen manier ontwikkelen, ook w.b. zelfstandigheid. Mijn zoon zegt zelden dat hij iets zelf wil doen en geen hulp meer wil. Hij vindt het juist heel fijn als ik nog dingen voor hem doe. Ik probeer hem wel steeds meer zelf te laten doen, maar dat gaat echt in kleine stapjes. Ook omdat hij snel overbelast/overprikkeld raakt en dan lukt het echt niet en moeten we eerder een stapje terug doen.
Wij maken dus ook echt keuzes in welke stapjes hij zelfstandiger kan worden en wat we nog doen voor hem. Hij heeft ook zeker stappen gezet in zelfstandig zijn tas in pakken en een heel stuk zelfverzorging, bijvoorbeeld douchen etc. Maar bij hem gaan deze dingen dus veel langzamer dan bijv. bij jouw zoon, Flanagan.
Hulp vragen is wel echt nog een lastig iets bij zoon. Thuis durft hij dat prima. Bij anderen blijft het lastig. Vandaar dat ik @nnemoon haar verhaal zo herken. Zou hier waarschijnlijk hetzelfde gaan.

Tango,

Lees de post niet als kritiek in kader van te veel pamperen. Eerder als een moment waarop een kind zelf gaat veranderen om degelijke situaties niet meer te hoeven meemaken.
In de gesprekken over tegenslagen, kan een ouder aangeven voor hun kinderen klaar te staan en daarbij vragen of hij het zelf liever zou willen oppakken. Daarmee spreek je een bepaald vertrouwen uit.
Losweken van je ouders gaat in stapjes...gebeurtenissen zoals de oogdruppels kunnen een kind wel triggeren omdat zijn ouders er ook niet waren om hem te helpen.

@nnemoon

@nnemoon

07-06-2018 om 08:35

Trigger

Ik zou willen dat sommige dingen, gebeurtenissen bij hem zouden werken als een trigger maar helaas. Maandag bijvoorbeeld had hij onverwachts een hele dag vrij. Ik moest om 6.00 uur met de trein en man stapt om 7.00 in zijn auto en we komen tegelijk om 17.00 weer thuis. Er was dus niemand die dag die zijn ogen zou kunnen druppelen en die zien er op het moment echt belabberd uit. Zoon kan makkelijk een dag alleen zijn, is zelfstandig genoeg met douchen, aankleden, eten en zichzelf bezighouden. Hij vond het een leuk idee om naar mijn zus (zijn tante) te gaan om de koffie, maar het komt NIET in hem op om dan zijn oogdruppels mee te nemen en het aan haar te vragen. Je kent die uitdrukking misschien wel een ezel stoot zich in het algemeen niet twee keer aan dezelfde steen. Nou bij ons geldt eerder de uitdrukking die ezelin dat stomme dier stoot zich wel een keer of vier. Ach we herhalen alles 100 keer net als zijn leerwerk (haha) en hopen dat misschien ooit het kwartje (tegenwoordig 10 eurocent) mag vallen. In het geval van de druppels mijn zus heeft ook vreselijk last van hooikoorts en heeft altijd druppels bij de hand dus het was zo opgelost.

@nnemoon

@nnemoon

07-06-2018 om 08:36

Zomer

Zomer, hoe is het vertrek geweest van je dochter naar het kamp. Zag ze het zitten? Heb je al iets gehoord of moet je ook gewoon wachten totdat zij weer terug is?

@nnemoon

@nnemoon

07-06-2018 om 08:50

Tango

Wat akelig voor je zoon dat het schooljaar voor hem te lang wordt. Ik merk dat hier ook meestal net voor een vakantie dan loopt hij echt op zijn laatste benen. Vervelend dat hij nu net die les ICT miste. Wat knap dat je zoon goed is in zagen. Leuk die puzzel lijkt mij.

Hoe zijn de toetsen gegaan? Hier volgende week drie toetsen. Nederlands, Engels en wiskunde (hoofdstuk 8). Alle drie goed te doen als we maar op tijd beginnen, zodat we het in kleine stukjes kunnen doen. Als ik late dienst heb ben ik om 21.00 uur thuis en dat vind ik te laat om nog iets aan het huiswerk te doen, dus valt die avond af.

Voor je dochter is het ook een spannende tijd. Op de site van de school hier staat een klok die terug loopt totdat het moment dat de uitslagen bekend zijn. Ik vind dat leuk om te zien. Heeft ze al veel zin in d'r nieuwe opleiding?

Tango

Tango

07-06-2018 om 09:31

Lang

Het schooljaar duurt blijkbaar niet alleen voor zoon te lang, ook voor o.a. de mentor. Ik kreeg gisteren een wat geïrriteerde mail van de beste man dat zoon een opdracht moest inleveren voor Nederlands. Had maandag moeten gebeuren maar toen was zoon afwezig. En blijkbaar kon het niet wachten tot de volgende les Nederlands (vrijdag). Ik moest zoon er even op aanspreken. Heb maar even terug gereageerd met het bericht dat wij niet hadden begrepen dat het ingeleverd moest worden (stond niet bij het huiswerk, alleen dat je het moest uitwerken) en dat ik het samen met hem had gemaakt omdat hij vast liep met de opdracht en hem had laten vertellen en ik had geschreven. En dat het dan ook zo ingeleverd zou worden omdat we door de twee toetsen geen tijd hadden om het nog aan te passen. Daarna reageerde hij slechts met: bedankt voor uw mail. Ik heb zoon dus niet aangesproken, maar hem wel de opdracht even in zijn tas laten stoppen. Hopelijk levert hij het vandaag in.
Beetje jammer dat mentor na bijna een jaar nog niet begrijpt hoe zoon in elkaar zit. Als hij geen Nederlands heeft komt het niet in hem op om dan die opdracht mee te nemen. Ook al had mentor er (achteraf gezien) dinsdag al om gevraagd.

Deze week verder veel gerommel in het rooster. Gistermiddag 4 uur uitval i.v.m. bezoek van groep 7 leerlingen. Een gymles die gisteren uitviel moest vandaag het 1e uur ingehaald worden. Tja, zoon was daar niet blij mee, terwijl hij echt geen hekel heeft aan gym, maar hij zit al tot het 8e op school vandaag. Toch ging hij vanmorgen zonder klagen de deur uit. De maandag extra rust heeft weer even goed gedaan. De twee toetsen zijn ook vandaag. Techniek was echt teveel om er in te krijgen. Wiskunde vond zoon een makkie. Hebben er 1 keer aan gezeten en zoon gisteren zelf nog even. Ben benieuwd of hij er een mooi cijfer voor heeft.
Wat naar voor je zoon, @nnemoon, dat het niet goed gaat met zijn ogen. En dat hij zelf niet bedenkt het druppelen aan zijn tante te vragen. Maar wel herkenbaar hoor.
En spannend, Zomer dat jouw dochter nu op kamp is. Ben heel benieuwd hoe het gaat. Ze heeft in ieder geval mooi weer.

Dochter hier heeft het bijna te druk om af te tellen. Veel aan het werk en met vriendinnen op pad. Prima, want dan gaat de tijd lekker snel. Nog een week wachten en dan weten we het. Ik hoor haar nog niet veel over de nieuwe opleiding, maar volgens mij heeft ze er wel zin in. Is ook wel goed voor haar om echt iets te gaan doen waar haar interesse ligt. Ze gaat een MBO opleiding doen in de richting van toerisme en animatie. Is echt wel haar ding. Ze is heel sociaal naar andere mensen en ook kinderen. Echt een heel ander kind dan zoon. Is zo bijzonder om te zien.

@nnemoon

@nnemoon

08-06-2018 om 10:15

Tango

Zoon zou dat hier ook hebben. Als er niet duidelijk bij gezegd wordt inleveren dan komt het al niet aan laat staan dat hij het op een dag moet inleveren dat hij dat vak niet eens heeft. Die logica zou bij hem ook volledig ontbreken.

Zoals ik had verwacht is er nog een repetitie bijgekomen en wel van M & N, dus volgende week 4 toetsen. De docente van M & N vermeld dit nooit in Somtoday maar zoon begon er gelukkig vanmorgen zelf over. Ik heb hem geadviseerd nog een keer precies na te vragen wat hij moet leren en dat hij zijn boek mee naar huis moet nemen. Is wel makkelijk als je van het weekend er na wil kijken.

Mentor had hier begin van de week gezegd dat ze over drie weken iets te horen krijgen, wat geen leuk bericht zal zijn. Ik houd niet van zulke vage berichten, zeg het wel of zeg het niet denk ik dan. Het kan van alles zijn en vind het ook geen handige timing in verband met het oog op het leren van de toetsen. Zoon maakt zich zoregn dacht dat ze misschien ernstig ziek is en vroeg aan mij of ze dood gaat. Ik heb gezegd dat het van alles kan zijn, dus ook dat bijvoorbeeld de klassen opnieuw ingedeeld gaan worden ofzo.

Zoon zijn ogen zijn echt erg op het moment. Hij heeft er zelf weinig last van, maar hij ziet er gewoon niet uit met van die bloed doorlopen ogen. Ik moet zeggen dat bij techniek al dat zaagsel en het buiten gymen er ook niet echt goed aan doen.

Zomer

Zomer

08-06-2018 om 11:04

Kamp en meer

@nnemoon,

Hoe gaat het inmiddels met je zoon vwb. boosheid richting mentor? Ik begrijp je zoon namelijk heel goed. Hij geeft duidelijk aan waar de pijnpunten zitten, hij denkt dat hij goede afspraken heeft gemaakt en vervolgens is zij er niet. Heel goed dat jij het relativeert door te zeggen dat het misschien een privekwestie is waardoor zij weg moest maar dan had ze dat misschien even moeten zeggen. Ik ben benieuwd of zij er zelf nog iets over gezegd heeft. En natuurlijk is het fijn als je zoon zelfredzaam is en iemand anders vraagt maar er zijn genoeg kinderen die daar moeite mee hebben en daar niet eens bij stilstaan. Zoals ook mijn dochter haha. Dat besef komt pas later. Triggers werken hier alleen als het echt echt van levensbelang is of iets dergelijks. Natuurlijk zijn we daar mee bezig maar het beklijft niet altijd meteen. Daarnaast is ze ook aan het puberen en vindt ze zaken niet altijd even belangrijk haha Hoe ouder ze wordt hoe beter het gaat gelukkig. Net wat jij zegt, als ze alleen thuis is dan redt ze zich prima!

Dat wordt even flink aanpoten met 4 toetsen volgende week. Gelukkig wordt het volgende week wel minder warm want ik merk dat dit hier wel zijn weerslag heeft.

Tango,

Nou het duurt voor dochter ook te lang voordat de zomervakantie begint. Maar dus ook voor je zoon zijn mentor. Jammer dat ze zulke dingen niet op portal zetten zodat jij het ook kan lezen. Dat doen ze hier trouwens wel. Vooral haar mentor is een kei daar in. Ik ben benieuwd wat hij voor een cijfer heeft van wiskunde. En techniek, wie weet heeft hij dat toch wel goed gedaan.

En superspannend voor je dochter!!!! (en voor jullie) maar gelukkig dus veel afleiding!

En hier, dochter en kamp ging wisselend goed en niet goed. Woensdag vol goede moed vertrokken op de fiets. 35 km naar de bestemming en daar doen ze dan zowat de hele dag over. Op zich prima te doen al moet ik er zelf niet aan denken met dat warme weer. Want het is net even te warm. 'Savonds laat belde de mentor. Dochter zat te hyperventileren, paniekerig dus mentor had ons meteen gebeld en niet zelf nog de boel gaan rekken. Dus heel fijn en dochter werd ook meteen rustiger. Gisteren is gewoon weer door man gebracht en gisteravond weer opgehaald. We hadden meteen besloten dat ze niet meer bleef slapen. Wilde ze zelf ook niet en die afspraak hadden we destijds ook met de mentor gemaakt. Vandaag is ze er ook weer naar toe en ze fiets dan met de groep weer mee terug. Onderweg hebben ze nog een activiteit. Heel jammer maar tis niet anders. Dochter was ook echt oververmoeid. Nu zijn alle kinderen moe maar bij haar is het net een tikkeltje meer. Ze zit er dan helemaal door heen en dat zie je ook aan haar. Vooral geestelijk er doorheen.

Gelukkig dit weekend bijkomen. Maandag had ze een proefwerk Nask en woensdag Wiskunde. Gaat we mee aan de slag!

Zomer

Zomer

08-06-2018 om 11:20

@nnemoon onze berichten gaan net langs elkaar heen

Ik lees nu pas je laatste bericht . Nou dat is inderdaad niet handig van juf om zoiets te melden. Daar kan ik zelf persoonlijk ook niet zo goed tegen. Je zit nu toch steeds te denken want het kan zijn. Ik begrijp dat ook nooit zo goed. Je zoon is wel erg betrokken als ik dat zo lees. Lief hoor. Maar ik hoop dat hij het ook een beetje kan loslaten.
Vervelend zeg die ogen. Hopelijk gaat dat volgende week een stuk beter!

Tango

Tango

08-06-2018 om 20:52

Kamp

Zomer, wat fijn dat het zo kon met het kamp en dat de mentor meteen belde toen het niet goed ging. Heeft je man haar nu twee keer opgehaald en weer gebracht? Mooi dat ze zo toch verder alles kon meemaken.
Dat met het fietsen had zoon hier vorig jaar met groep 8 kamp. Ze moesten toen ook iets van 30 km fietsen met allerlei activiteiten onderweg en het was ook zo warm. 's Avonds werd hij weer opgehaald omdat (heel handig) er kennismakingsavond was op zijn nieuwe school. Hij was toen ook al helemaal op, buikpijn etc. dus hebben hem toen later teruggebracht naar het kamp, hij is eerst nog mee naar huis geweest. Ik had gebeld met de juf en die vond het maar zozo (was een juf die hem niet zo goed begreep), maar uiteindelijk ging het daarna wel weer goed en is hij het kamp goed doorgekomen.
Zoon had uiteindelijk vandaag pas wiskunde, gisteren ging het opeens niet door. Techniek ging wel door en was heel moeilijk zei hij. Wiskunde vandaag was goed gegaan. Nou zegt hij dat laatste zelden, dus ik ben echt benieuwd wat hij dan gehaald heeft.
Zoon had van de week ook nog een soort boektoets M&M. Ze moesten vragen uit het boek maken voor een cijfer. Zoon haalde een 5,3. Vond ik dan achteraf weer niet raar. Waren lastige stukjes tekst waar ze vragen over moesten maken, niet heel handig als je dyslexie hebt. Thuis lees ik dit soort tekstjes dan voor, dat gaat heel goed. Ik snap niet dat dit op school dan niet gebeurt. Er zijn veel meer kinderen met dyslexie die dit toch ook moeilijk zullen vinden.

@nnemoon, ik snap dat ook niet dat een mentor zoiets zegt. Zeg het dan over 3 weken inderdaad. Heel vervelend. Maar soms doen mensen rare uitspraken. Hier had de mentor laatst gezegd dat er mogelijk nog wel leerlingen uit de klas blijven zitten. Zoon maakte zich meteen zorgen hierover. Ook niet erg handig vond ik dus.

Hier wordt het ook weer aanpoten voor komende week. Zoon moet een powerpoint maken voor een presentatie voor Nederlands en ook spreekkaartjes daarvoor moeten maandag al klaar zijn. Verder moet hij dinsdag in de les een Engels boekje lezen en daar daarna een boekverslag over maken wat de volgende dag moet worden ingeleverd. Geen idee hoe dit zal gaan, want zoon kan naar mijn idee echt nog geen Engels boek lezen en ik weet ook niet of dit verslag op school of thuis gemaakt moet worden. Zoon had ook nog geen idee.
Donderdag dan nog een SO biologie. Dus flink druk weer.

Tango

Tango

08-06-2018 om 20:54

@nnemoon

Wat vervelend dat het niet goed gaat met je zoon zijn ogen. Kan hij bij techniek niet iets van een veiligheidsbril dragen dacht ik nog. Gelukkig dat hij er niet veel last van heeft.
Bij zoon hier gaat het momenteel redelijk goed met zijn hooikoorts. Blijkbaar is bij hem de piek weer voorbij. Of de medicatie werkt goed. Geen idee.

@nnemoon

@nnemoon

12-06-2018 om 09:20

Zomer en Tango

Zomer, wat akelig van je dochter dat ze af en toe hyperventileert. Heeft ze dat vaker? Zonde nu net op het kamp maar goed dat die mentor gelijk belt en jullie haar konden halen en brengen. Heeft ze toch nog leuke dagen gehad?

Zomer, je zei dat mijn zoon zo betrokken was en dat je dat lief vindt. Hij merkt aan mensen hoe ze in hun vel zitten en dat is soms heel vermoeiend. Ik ben vrij stil en als hij thuis is en ik zeg weinig dan vraagt hij steeds mam ben je boos? Hij is voor veel jongens in de klas een soort steun en toeverlaat.

Tango, spannend voor je dochter. Ik ben heel erg benieuwd. Hoe is het met je zoon afgelopen met techniek? Niet handig zo'n boektoets bij M&M, raar dat ze daar geen rekening mee houden. Ik ben ook benieuwd naar dat Engelse boekje, lijkt mij best pittig. Zoon hier had een repetitie van Engels en moest een soort verhaaltje schrijven over de vakantie.

Zoon heeft vrijdag een toets M&N en weet niet wat hij moet leren. Het staat niet op Somtoday en docente reageert niet op e-mailtje van zoon. Zij is ook tot en met donderdag niet op school. Zoon probeert het vandaag via de mentor.

Hij heeft ook DTV (digitale en technische vaardigheden) twee uur per week, maar dat is volgens mij de helft van de keren uitgevallen. Op het eerste en tweede rapport geen cijfers voor gehaald. Nu met drie weken nog te gaan willen ze ook daar cijfers van hebben. Zoon kreeg gisteren een toets over de theorie wat behandeld was in de les. Zoon neemt op school weinig op maar haalde gelukkig een 5,5. Toen een opdracht om op de computer iets te maken. Zoon snapte er niks van, een zorgdocente heeft hem geholpen maar snapte het ook niet. Gevolg hij heeft nu een 1. Een 5,5 en 1 is gemiddeld een 3,2 op zijn rapport. Zoon gaat vandaag vragen of hij het nog een keer mag doen maar dat is op zijn school niet de gewoonte dat je iets opnieuw mag doen. Het moet ook na schooltijd want het moet op school gebeuren. Zoon was heel boos, beetje machteloos. Hij gaat het ook bespreken met de zorgdocente, zij heeft hem geholpen en ze heeft gezien dat hij er hard aan gewerkt heeft. Het laagste cijfer op zijn rapport is tot nu toe een 7 en nu staat er opeens een 3 op zijn rapport.

Tango

Tango

12-06-2018 om 12:27

Vervelend

Tjonge vervelend zeg van dat cijfer voor DTV. En wel herkenbaar hoor met die cijfers allemaal op het laatste moment. Hopelijk mag je zoon het nog een keer over doen. Als de zorgdocente hem ook niet kon helpen is dat niet zijn schuld natuurlijk.
Hier dus ook opeens allerlei cijfergedoe. Met Engels kreeg zoon gisteren een luistertoets met de vragen ook in het Engels gesteld. Daarvoor was dit altijd in het Nederlands. Hij heeft een 4,4 gehaald zag ik net. Wordt ik ook niet zo blij van. Op het laatste moment nog even het cijfer omlaag.
Het cijfer voor techniek komt natuurlijk ook nog. Zal ook niet best zijn, want zoon vond het echt erg moeilijk. Volgende week staan er nog een toets koken (theorie) en nog iets met plantenverzorging (theorie en praktijk). En een inhaaltoets Engels, want zoon mocht nog een cijfer ophalen van een toets die hij slecht gemaakt had. Vind ik dan weer jammer als er dan tegelijk weer lage cijfers binnen komen.
Zoon is verder wel goed bezig. Vorige week was op donderdag wiskunde uitgevallen (en dus ook de toets) vrijdag ging het wel door en mocht je de toets maken als je dat wilde. Hij en nog 2 anderen hadden dit gedaan, met het idee dan zijn we er maar vanaf. Vond ik goed van hem. A.s. vrijdag heeft hij een presentatie Nederlands. Hij is dan ook 1 van de eerste, dat wilde hij graag want dan kan je een hoger cijfer krijgen zei hij

Hoe gaat het met je zoon zijn ogen, @nnemoon? Gaat het alweer wat beter? Wat mooi dat jouw zoon zo betrokken is, maar zal inderdaad ook soms vermoeiend voor hem zijn. Zoon hier heeft dat niet zo. Hij is wel gevoelig voor stress en zo, maar niet zo voor gevoelens van anderen. Het lijkt ook vaak dat hij daar geen ruimte voor heeft. Soms ook ineens wel. Laatst was de vogel van mijn schoonouders weggevlogen en daar maakt hij zich dan weer heel veel zorgen over. Gelukkig kwam het beestje weer veilig terug.

We gaan nog even wat drukke weken in met veel toetsen e.d. maar het gaat allemaal wel opschieten zeg. Bijna alweer een schooljaar voorbij. Vanmorgen kreeg ik een mail van de mentor over een afsluitend uitstapje op 25 juni. Ze gaan met de klas waterskiën, dat kan hier vlakbij. Zoon heeft het nog nooit gedaan maar heeft er wel zin in. Ik ben heel benieuwd of het een beetje lukt. Misschien ga ik wel even kijken, als hij dat goed vindt natuurlijk.

Morgen de uitslag van het examen van dochter. Wordt nu toch wel erg spannend.....

Zomer

Zomer

12-06-2018 om 14:26

Tango en @annemoon

@annemoon, het hyperventileren bij dochter is begonnen in groep 7. Ik had het eerst niet zo door. Ze kan slecht tegen te veel suiker en wordt dan misselijk als ze in bed ligt tot overgeven toe. Maar vaak had ze heel weinig suikerspul gehad dus ik dacht, misschien is het eten net verkeerd gevallen. Maar goed, achteraf was dit al een voorbode. De allereerste keer was toen ze verkeersexamens moest doen. Ze zag daar zo tegenop en de leerkracht dacht dat het wel meeviel en onderschatte het (ik ook hoor en we hadden die avond daarvoor nog de route gereden). Ze kreeg een paniekaanval, overgeven en hyperventileren. Later ging dit eigenlijk van kwaad tot erger. Er speelde nog meer op school. Ook in groep 8 veel last van gehad. Vorig jaar nog bij de doktersdienst gezeten want we kregen haar er niet meer uit om het zo te zeggen. Daarna heeft ze middels fysio hulp gehad en eigenlijk is het sinds deze school heel goed gegaan. Alleen dat kamp was een trigger. Daar zag ze dus ook heel erg tegenop. Maar voor de rest speelt het gelukkig heel weinig. We werken er wel aan en hebben ook gesprekken met haar er over. Externe hulp (afgezien van de fysio) wil ze momenteel niet dus dat laten we ook even zo. Afgezien van het kamp heeft ze er totaal geen last meer van gelukkig.

Je zoon is een hele gevoelige jongen zo te lezen. Wel een hele fijne eigenschap maar hij moet denk ik ook wel er goed voor zorgen dat hij niet te veel problemen van anderen op zijn schouders neemt.
Oei een toets van M&N is best pittig. Raar dat er geen informatie over op staat. Als hier een toets niet staat vermeld dan gaat ie ook niet door. Ik ben benieuwd of je zoon nog via de mentor wat informatie heeft gekregen. Dat is wel raar gegaan met dat DTV. Ik hoop dat hij het over mag doen. Als een zorgdocent de materie ook al niet begrijpt….. Ik vind het wel knap dat je zoon dit ook meteen bespreekbaar maakt. Dochter is hier (nog) wat passiever in. Die vindt dat een hele stap zulke dingen.

Tango, spannend morgen! Ik heb net even wat gekocht voor de beste vriendin van mijn oudste want die hoort morgen ook de uitslag! Ben je zelf ook vrij? Jammer van die 4.4 maar vragen in het Engels is ook best pittig. Je zoon heeft het inderdaad best druk zeg. Gelukkig Nederlands al klaar! Wel leuk waterskien. Heb ik ook ooit gedaan toen ik heeeeeeeeeel jong was haha.

Hier valt het echt mee wat huiswerk en toetsen betreft. Vandaag had ze een Nasktoets maar dat stelde niet veel voor. Meer wat stampwerk, te vergelijken met topo zeg maar. Ze appte net dat ze een 7.5 had. Heel goed natuurlijk maar dit was een kwestie van symbolen onthouden dus je zou er makkelijk een 10 voor kunnen halen. Maar goed, merk dat dochter ook wel toe is aan vakantie en die 7.5 is wel in the pocket natuurlijk. Morgen wiskunde. Man had gisteren met haar geleerd en dat ging heel goed. Mag hij het vanavond nog een keer doen. Voor de rest staat er niks. Oja die powerpoint voor M&M was niet goed. Ze moest het vanuit het boek doen en wij hadden de informatie van internet gehaald. Daar moeten we nog even voor gaan zitten maar dat was er nog niet van gekomen. Vrijdag heeft ze weer M&M en daarvoor wil ik het aangepast hebben.

Zomer

Zomer

13-06-2018 om 16:43

En?

En Tango, is je dochter geslaagd? Ik hoop het zo!

Hier had dochter een 8.9 op de wiskundetoets dus dat is een enorme opsteker!!!! Ze was gisteren vroeg naar bed gegaan want ze was moe terwijl ze dinsdagochtend nog redelijk heeft uitgeslapen. Ze is gewoon niet fit maar dit cijfer maakt veel goed . Volgende week heeft ze de hele week cito. Ik zie nog geen toetsen staan dus hopelijk blijft dat zo!

Tango

Tango

13-06-2018 om 17:31

Ja, geslaagd!

Dochter belde om 13.15 u. al van haar werk met de mededeling dat ze geslaagd was. We zijn dus heel blij!

Vervelend hoor dat je dochter niet fit is. Zoon hier is ook wel moe hoor. En het is gewoon echt druk die laatste weken. Gisteren ging hij zijn presentatie voor Nederlands oefenen, deze moest 5 minuten duren maar hij was veel te kort. Meteen weer stress. Uiteindelijk heb ik maar wat extra tekst voor hem in elkaar gezet wat hij weer in de powerpoint heeft gezet.
Wel een geweldig cijfer voor wiskunde, een 8,9!! Zoon zit hier ook nog op zijn 10 te wachten, zei hij. Hij denkt in ieder geval dat hij een goed cijfer heeft voor de laatste wiskunde toets. Zou hier ook wel welkom zijn, zo'n oppepper.

@nnemoon

@nnemoon

13-06-2018 om 18:22

Geslaagd!

Super, dat ze geslaagd is voor haar examen!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.