Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tango

Tango

12-09-2017 om 10:34

Alles kwijt raken en vergeten


@nnemoon

@nnemoon

13-06-2018 om 18:28

Zomer en Tango

Zomer, een 8,9 voor wiskunde? Super wat knap, hoofdstuk 9 toch. Zoon moet nog aan dat hoofdstuk beginnen. Wat laat bij jullie de Cito's, hier net na Pasen dus begin april al gehad.

Tango, ik hoop dat jouw zoon ook zo'n prachtig cijfer zal hebben. Hij vond het een goed hoofdstuk toch om te doen. Wie weet?

Zomer

Zomer

14-06-2018 om 09:02

Gefeliciteerd !!!!!

Met je dochter Tango! Wat een heerlijk gevoel! Nu kan je dochter echt gaan genieten! Zo leuk om al die geslaagden op social media te zien. Dochter haar beste vriendin is ook geslaagd. Daar had ik al een paar kleine cadeautjes voor gekocht. Samen zitten ze in een vriendinnengroep en nog 2 daarvan hadden ook examens. Eentje was geslaagd en eentje moet een her doen. Dus al met al goede resultaten.

Ja was echt super die 8.9. Ben heel benieuwd wat jouw zoon heeft Tango. Dochter heeft boek Moderne Wiskunde en hoofdstuk 9 ging over negatieve getallen.

Dochter net ziek gemeld. Die blijft vandaag thuis. Ik ben zelf ook vrij. Ze was gisteren steeds koud en dan weer warm en zo moe. Vandaag even flink vitamines naar binnen. Gebeurt normaal ook wel maar nu ben ik er om er wat meer op te letten . Morgen zien we wel even. Ja idd laat die Cito. Zo te zien lijkt het alsof de andere lessen compleet vervallen maar dat was de vorige keer niet zo. Toen gingen de reguliere lessen voor een groot deel wel door. Maar dat zie ik nu niet in portal. Zou wel fijn zijn als het echt alleen Cito is en verder geen leer- en huiswerk.

Zomer

Zomer

14-06-2018 om 09:04

Tango

Heeft hij vandaag die presentatie van Nederlands? Ja lastig he. 5 minuten lijkt weinig maar een presentatie van 5 min is best veel tekst.

Tango

Tango

14-06-2018 om 19:38

Morgen

Zomer, beterschap voor je dochter! Hopelijk knapt ze snel weer op. Het heerst volgens mij ook wel weer. Sprak vanmorgen twee collega's met allebei zieke kinderen.

Zoon heeft morgen de presentatie Nederlands. Hij heeft echt even een dipje. Gisteren ook druk omdat zijn zus geslaagd was. We gingen uit eten en hij moest toen ook eigenlijk nog biologie leren en maken. Schoot er helemaal bij in. Samen even snel de opgaven gemaakt (ik schreef op wat hij zei)en nog even de stof doorgenomen, maar hij was er echt niet bij met zijn gedachten. Vandaag had hij er SO over, geen idee of hij het aardig heeft gemaakt. Ook kreeg hij een cijfer over iets wat hij had moeten tekenen, twee tekeningen van een tomaat. Gelukkig hadden we (ik 1 en hij 1) die getekend en kreeg hij een 8. Wel een beetje lullig ook, want kinderen die het huiswerk niet gemaakt hadden kregen een 1 voor de tekening.
Zometeen nog even die presentatie gaan oefenen met hem. Hij heeft er weinig zin in en wilde het alleen met mij doen, dus niet zelf oefenen.
Hij had een 8,6 voor wiskunde. Ging over formules. Ik vond het een mooi cijfer, maar zoon had volgens mij echt op een 10 gerekend want vond het tegenvallen

Gelukkig een rustig weekend voor de boeg. Wel wat leren voor Engels, plantkunde en koken. Maar valt allemaal wel mee volgens mij. Even bijtanken kan geen kwaad.
Zoon zit denk ik ook niet lekker in zijn vel omdat hij momenteel niet kan voetballen. Hij heeft een gekneusde teen. Dat merk je dan ook meteen aan hem. Kan zijn energie niet goed kwijt en daar wordt hij erg chagrijnig van.

Tango

Tango

15-06-2018 om 20:34

Presentatie

Zoon heeft vandaag zijn presentatie gehouden, hij had een 7,5. Oorspronkelijk cijfer was een 7 en een halve punt extra omdat hij het de eerstvolgende les al had gedaan (net als 5 klasgenoten). Hij was redelijk tevreden. Ik vond het een erg mooi cijfer.

@nnemoon

@nnemoon

16-06-2018 om 16:49

Tango

Een prachtig cijfer voor zijn presentatie en een 8,6 voor zijn wiskunde vind ik ook geweldig!

@nnemoon

@nnemoon

16-06-2018 om 17:01

Zomer en Tango

Zomer, is je dochter alweer een beetje opgeknapt?

Afgelopen week was hier een pittig weekje. Vier toetsen en een extra opdracht inleveren voor DTV in verband met zijn 1. Hij was zo gespannen als een snaar en niet echt prettig in de omgang. Voor de toets van vrijdag hoorde hij pas donderdag wat hij precies wel en niet moest leren. Hij was zo boos dat het weinig zin had om samen te gaan leren want dan kan hij zich toch niet rustig concentreren. Door de black out met zijn spreekbeurt legt hij de lat alleen maar hoger voor zichzelf. Wij als ouders willen alleen dat hij zijn huiswerk maakt en zijn best doet. Als dat inhoudt dat hij een 5 of 6 haalt voor een toets, prima dan heeft hij zijn best gedaan. Maar hij wil absoluut geen zessen halen en zeker geen onvoldoendes. Hij heeft volgende week voor de laatste keer een mentor gesprek. Hij gaat zeggen dat hij last van faalangst heeft en dat hij daardoor de lat te hoog legt voor zichzelf. Die keuze heb ik hem gegeven anders maak ik zelf een afspraak met zijn mentor.

Ik kreeg al een mail van Van Dijk van de week voor het terugsturen van de boeken. Gaat gelukkig allemaal via school maar ik dacht bij Van Dijk zitten ze er ook klaar voor.

Tango

Tango

16-06-2018 om 17:18

@nnemoon

Wat vervelend zeg voor je zoon! En ook erg raar dat je pas een dag van tevoren hoort wat je moet leren voor een toets. Was het wel een beetje te doen om het te leren of weet je het niet? Wat goed dat je hebt gezegd dat je zoon dit met de mentor moet bespreken. Is het vertrouwen in de mentor inmiddels weer een beetje hersteld bij je zoon?
Gelukkig is jullie heftige week weer voorbij. Is het volgende week weer wat rustiger? Vervelend dat ze zoveel in 1 week proppen. Hebben we hier ook een paar keer gehad. Is voor zoon hier ook niet goed te doen.Gelukkig valt het deze laatste periode mee. Komende week wel drie toetsen, maar allemaal goed te leren denk ik. Als zoon maar een beetje te motiveren is. Ik vroeg hem vanmiddag zelf al aan Engels te beginnen, kreeg ik een hoop geklaag en gemopper. Ik zei toen dat hij zelf een herkansing had aangevraagd (omdat hij voor die toets eerder laag had gescoord) dus dan ook zelf aan de slag moest. Hij staat voldoende voor Engels dus echt noodzakelijk is het niet. Ben benieuwd of hij wat gaat doen. Hij is op het moment erg passief, mede door die gekneusde teen. Hij heeft zelfs nog niets voor vaderdag gekocht. Heb hem al twee keer herinnerd. Tja, dan houdt het op hoor.
Zomer, hoe is het met jouw dochter? Is ze alweer opgeknapt. Zoon hier klaagt ook al over keelpijn en man had het ook al, is ook bijna zijn stem kwijt. Zal toch wel een virusje zijn of zo.

@nnemoon

@nnemoon

18-06-2018 om 10:23

Tango en Zomer

Tango, hoe gaat het met je zoon zijn teen en zijn verkoudheid? Akelig om de laatste weken de motivatie te vinden om te gaan leren.

Zomer, is je dochter al opgeknapt?

Ik las net op Somtoday dat zoon zijn 1 is aangepast naar een 5. Er was iets misgegaan tijdens het doorsturen van de opdracht, computer vastgelopen of zoiets. Nou ja hij staat nu gelukkig een 5,2 in plaats van een 3,2. Hij moest voor vandaag een extra opdracht inleveren dus wie weet kan hij er nog een klein zesje van maken op zijn rapport.

M&N was te doen hoor om te leren. Mentor had gezegd dat et hele boek moest, maar achteraf vielen er nog een paar moeilijke hoofdstukken af dus het was best goed te doen. Zoon had zelfs het idee dat hij het wel redelijk had gemaakt. M&M en M&N zijn niet echt zijn beste vakken. Docente had hem tijdens de toets er ook nog opgewezen dat er vragen op de achterkant stonden. Lief van haar dat ze er aan denkt dat sommige dingen voor zoon niet van zelfsprekend zijn.

Hier staat voor de hele week nog geen huiswerk, kan nog veranderen.

Contact tussen mentor en zoon is weer goed. Mentor had op de dag van het kamp te horen gekregen dat haar contract niet werd verlengd. Normaal gesproken heb je in de zorgklas bij zoon op school twee jaar dezelfde mentor, dus dat kwam hard binnen. Ik vind het heel jammer dat ze weg gaat, de reden weet ik niet en dat is iets tussen school en haar natuurlijk, maar het is zo'n lief mens. Zij heeft echt alles over voor haar klas, heeft een warm hart en ziet het goede van iedere leerling. Ik hoorde dat er meerdere docenten niet blij waren met haar vertrek. Ik wacht even of ik een uitnodiging krijg voor de ouder en kind gesprekken van dinsdag 26 juni. Zo niet dan stuur ik haar nog een mailtje om haar te bedanken, want zoon heeft heel veel aan haar gehad het afgelopen jaar.

Tango

Tango

18-06-2018 om 14:04

Moeizaam

Het gaat hier nog steeds een beetje moeizaam. Zoon was vanmorgen echt niet fit. Wilde eigenlijk niet naar school maar ik heb een beetje doorgedrukt en hem met de auto gebracht. Ben thuis aan het werk dus kan hem zo wel ophalen als hij uit is.
Hij had nog steeds keelpijn en is verkouden. Ook die teen is nog niet over, krijg er niet goed hoogte van. De ene keer doet hij er van alles mee en dan weer klaagt hij erover.

Voor de hele moeilijke techniektoets had zoon een 5,5. Viel me nog erg mee. Ik denk voor zoon hetzelfde. Voor M&M staat er nu een 5,5 voor de boektoets. Eerder hoorde ik 5,3. Scheelt weer net iets. Hij staat nu precies een 6. Ik ga er verder maar niets mee doen, maar volgend schooljaar hoop ik op een wat meer meedenkende docent voor dit vak.

Wat jammer zeg dat jouw zoons mentor weg gaat. Je schreef altijd positief over haar. Het leek me echt een zeer betrokken vrouw. Maar helaas gebeuren die dingen. Zie het hier ook, sommige fijne docenten verdwijnen opeens weer.
Ik weet eigenlijk niet of zoon volgend schooljaar dezelfde mentor houdt. Zoon zelf zei laatst van wel, maar wist het ook niet zeker. Hij hoopt eigenlijk van niet, want hij vindt hem niet altijd zo prettig meer. Ik heb soms ook mijn twijfels, maar over het algemeen komen we er samen wel uit. We zien het dus wel.

Nog even de laatste weken doorkomen, het schiet alweer hard op. Zoon ging van het weekend zelf wel aan de slag met de Engelse inhaaltoets. Vanavond even overhoren. En dan nog plantkunde beginnen. Hij heeft ook nog koken, maar dat is nauwelijks leerwerk, vooral praktijk. Kijken we dus 1 keertje door. De docente had zelf gezegd dat je hier niet echt voor hoefde te leren. Kijk, dat scheelt dan weer.

@nnemoon

@nnemoon

18-06-2018 om 14:47

Tango

Hoe gaat het trouwens met zijn knie? Ga je door nog voor na de fysio? Akelig dat hij niet helemaal fit is.

Een 5,5 voor techniek is mooi als je zag wat hij daar allemaal voor moest leren. Wat moet ik me voorstellen bij plantkunde?

Tango

Tango

18-06-2018 om 15:43

@nnemoon

Knie gaat wel redelijk nu, maar hij voetbalt ook niet momenteel. Dus dat scheelt. Hij loopt nog wel bij de fysio. Vorige week ging de afspraak niet door, deze week moet hij weer. Ik wil dat ze ook even naar het lopen kijkt. Zoon draait momenteel zijn rechtervoet wat naar binnen. Mogelijk toch vanwege klachten aan ofwel knie ofwel zijn teen. Ik ben er niet helemaal gerust op.

Ik weet eigenlijk niet of dat vak echt plantkunde heet hoor, maar het gaat in ieder geval over de verzorging van planten, zaaien etc. Zoon vond het een leuk vak. Hij heeft een tomatenplant gezaaid en deze doet het heel goed. Van de week groeiden er al 5 tomaten aan. Was leuk om te horen hoe hij erover vertelde.

Zomer

Zomer

19-06-2018 om 10:41

Tango en @nnemoon

Tango, vervelend dat je zoon ook niet heel fit is en dan ook nog niet gekneusde teen. Niks aan. Maar wel even goede cijfers zeg!!!! Dat dan weer wel! Super! Ook die voor techniek. Vooral veel stof is gewoon lastig. Ik herken dochter wel in je verhalen. Hier ook moe en een beetje klaar met school. Gelukkig hier naast de cito's geen toetsen deze week dus dat is wel fijn!. Ik zag komende maandag een SO staan. Hopelijk gaat het middels fysio snel beter met je zoon en dat hij snel weer kan gaan voetballen. Leuk die tomaten. Mag hij die ook mee naar huis nemen? Ik heb van dochter nog nooit wat gezien.

@nnemoon, dat klinkt inderdaad als een pittige week voor je zoon. Wel goed dat hij kan aangeven waar hij last van heeft. Hij heeft deze week het gesprek met zijn mentor toch? Wat jammer dat ze weg gaat zeg. Is het al definitief of zit er nog een kans in dat ze toch nog mag blijven? Ik hoop dat dochter haar mentor houdt maar daar heb ik nog niks over gehoord. Ik weet ook niet of dit gebruikelijk is op deze school. Dochter maakt het niet zo heel veel uit denk ik maar mij wel haha. Ik vind haar echt een topper. We gaan het zien! Trouwens, heerlijk geen huiswerk deze week! Heb jij ook even rust wat school betreft.

Dochter is nog niet fit maar wel weer naar school. Inderdaad, even een zetje gegeven, net als jouw zoon Tango. Man was maandag thuis en heeft haar gebracht en gehaald dus dat was wel lekker. Vandaag weer op de fiets. Had haar wat geld gegeven voor wat lekkers te kopen. Dat vond ze wel leuk. Ze is nog best verkouden maar gelukkig geen drukke week. Vind ik zelf ook niet erg. We moeten nog wel dat van MM aanpassen. Daar zijn wel nog niet aan toegekomen en dochter zou nog informeren wanneer dat ingeleverd moet worden. Vrijdag heeft ze weer MM dus ik wil het in ieder geval voor vrijdag klaar hebben. Hier zijn we heel voorzichtig aan het aftellen. Ik denk dat dochter de komende 2 weken nog aan de bak moet en dat het dan klaar is. Dan moet ze nog wel naar school maar geen toetsen meer. Ik zag dat ze rond de 12e juli de cijfers klaar moeten hebben. Er komt de 2e week van de vakantie een vriendinnetje logeren bij dochter. Dat staat al gepland. Verheugd ze zich erg op.

Triva

Triva

19-06-2018 om 17:43

5,5

Het viel mij wel op dat van alle cijfers tussen 1 en 10 mijn zoon verreweg het meeste thuiskwam met een 5,5 in de eerste twee jaren

Tango

Tango

19-06-2018 om 21:24

Grappig, Triva!

Zoon haalt hier ook veel cijfers rond de 5,5 en 6 en dan ook weer af en toe een uitschieter naar 7 of 8. Deze week inderdaad 2 keer een 5,5. Met eentje waren we extra blij, dat was voor M&M. Hij had eigenlijk een 5,3 maar kreeg op de cijferlijst opeens 5,5. Misschien dat de docent nu toch bedacht had dat het niet handig was een kind met dyslexie een boektoets te geven waarvoor heel veel gelezen moest worden.

Tango

Tango

19-06-2018 om 21:38

Zomer

Zoon gaat weer iets beter. Vandaag een toets voor Engels ingehaald. Had hij eerder een 3 voor gehaald, nu een 6,3. Kijk dat tikt weer lekker aan. En inderdaad ook weer op de fiets vandaag. Zonder klagen.
Verder nog een 7,3 voor godsdienst. Zoon vindt dat een stom vak, maar aan de cijfers merk ik dat nooit
Gisteren had de docente Engels nog een rare actie. Ze moesten een leestoets doen en zoon (en een aantal anderen) doen dit met Kurzweil op een laptop. Docente had echter geen zin om de laptops te halen, dus moesten ze het gewoon op papier doen. Zoon zei dat hij w.s. een 1 had. Later zag ik dat hij een 5 had gehaald. Heb toch maar even een mailtje naar de docente gedaan met de vraag waarom het niet op Kurzweil kon. Uiteraard kwam docente met een andere versie van het verhaal (ze had geen tijd gehad de laptops te halen), maar in ieder geval mag zoon en nog een jongen die een 3 haalde het morgen weer over doen. Gelukkig onder de les, want zoon was al bang dat hij het voor of na schooltijd zou moeten doen. Had hij ook geen zin in.

Vanmiddag had zoon ook weer eens met vrienden afgesproken, vond ik fijn voor hem. Hij is nog wel verkouden, veel hoesten en zo. Maar verder wel weer redelijk actief. Maandag is hier altijd een lastige dag voor zoon. De overgang naar de schoolweek en zo. Dinsdag gaat dan weer beter. En daarna is de donderdag weer moeilijk. Is ook een lange dag hier.
Wat hier verder echt niet meehelpt is het WK voetbal. Zoon wil zo'n beetje alle wedstrijden volgen en leren komt dan echt op de tweede plek. Net met moeite even de stof voor Planten doorgenomen. Gelukkig wist hij al vrij veel en was het niet erg moeilijk.
Geen idee of die tomaten mee naar huis mogen. Zou wel leuk zijn. Ik zie hier wel af en toe iets van school. Vooral techniekwerk en kookproducten worden mee naar huis genomen. Dat laatste is vaak erg lekker!

@nnemoon

@nnemoon

20-06-2018 om 08:42

Zomer en Tango

Tango, wat super van een 3 naar een 6,3 en dan nog wel voor Engels, knap hoor! en een mooi cijfer voor godsdienst. Zoon heeft hier geen godsdienst. We zijn wel gelovig, hij zit ook op catechisatie maar niet op een Christelijke school. De reden hiervoor is dat ze op deze openbare school meer zorg bieden aan de leerlingen dan op de Christelijke hier. Zoon zou het liefst gym laten vallen. Hij sport graag en veel, maar hij snapt niet waarom hij cijfers moet halen voor het theoretische gedeelte van gym. Hij mag ook bepaalde onderdelen niet doen met gym, is bekend op school maar hij krijgt dan wel een 6 als cijfer. Anders kunnen ze geen rapportcijfer samenstellen. Wat akelig die leestoets van Engels bij je zoon. Ik snap zo'n docente ook niet hoor. Je zoon zit al het hele jaar in die klas, zij weet dat hij dyslectisch is en gebruik maakt van Kurzweil. Waarom zou je hem dan eerst nog mee laten doen met de toets zonder laptop en dan later weer opnieuw laten doen. Is toch dubbel?

Hier wordt ook naar de voetbal gekeken. Normaal eten we om vijf uur, nu al twee keer met het bord op schoot. In de pauze kan ik dan snel even de afwas doen.

Wat leuk die tomatenplant, mijn vader doet dat ook ieder jaar in zijn tuin, dus daar kan ik me wel iets bij voorstellen.

Beterschap voor jullie kinderen! Hier geen zieken maar wel twee met dikke ogen van de hooikoorts. Zeker met die wind vliegt er van alles.

Zomer

Zomer

20-06-2018 om 10:56

Raar

Wat raar van die leerkracht Engels. En is het niet zo dat hij er recht op heeft of ga ik nu te ver? Terecht dat hij hem over mag doen maar eigenlijk had het niet moeten gebeuren. Ik snap daarom ook wel dat je zoon geen zin had om voor of na school dit te gaan doen. Wel fijn dat hij nu een 6.3 heeft!!!!

Wat grappig van dat Goddienst. Ik had dat zelf vroeger ook. Wij zijn niet Christelijk maar ik heb wel op een Christelijke middelbare school gezeten en ook ik had altijd hele goede cijfers voor Godsdienst haha. Volgens mij was dat ook het hoogste cijfer op mijn rapport

Dochter hier net zo. Maandag is altijd een omschakeldag. Dat was op de basisschool al zo. Ik zelf had daar vroeger ook altijd last van. Ook donderdag is de minst favo van dochter. Ze heeft dan gym en techniek en dat vindt ze het minst leuk. En inderdaad, hier ook de langste dag. Hier dan geen voetbal Man kijkt wel maar nu Nederland niet mee doet leeft het bij mijn dochters en mij totaal niet. Anders volgen we met zijn allen wel Nederland. Leuk trouwens dat zoon weer actief afspreekt!

@nnemoon, vind ik ook raar hoe dat gaat bij gym. Dan wordt je als het ware gestraft op iets waar je totaal geen invloed op hebt en niks aan kan doen. Sterkte met zoon zijn hooikoorts, niks aan.

Dochter had gisteren ook een cijfer terug van plantkunde (ik weet zo ook niet hoe het precies heet ) Een 7,5 had ze. Het was voor een stekbak maken. Ze is nog erg verkouden. Lijkt wel erger te worden maar is vandaag al om 13:00 uur vrij dus een kort dagje. Ze had wel slecht geslapen afgelopen nacht. Vanavond maar even wat eerder naar bed. Ze heeft maandag een SO van bio en zo te lezen is het niet veel maar meer stampwerk. Dus met een beetje goed je best doen kan je hier gewoon een hoog cijfer op halen. Nu wilde ik daar gisteravond mee beginnen maar het was zomaar 22:00 uur en ik was het helemaal vergeten. Had het nog tegen dochter gezegd maar die kwam er zelf ook niet mee. Maar vanavond gaan we er voor zitten!

Tango

Tango

20-06-2018 om 15:52

Word er gek van...

Nu vandaag weer zo'n actie. Ik haalde zoon eerder op voor fysio. Zei hij dat hij vrijdag een toets wiskunde heeft over hoofdstuk 10. Stond naar mijn idee niet van in trajectplanner. We hebben dus ook niets geleerd, ik weet niet eens waar het hoofdstuk over gaat. Ik ging nu net kijken, het staat er inderdaad niet. Wel had de docent er nu opgezet dat ze morgen vragen mogen stellen over het hoofdstuk vanwege de toets vrijdag. Ik heb maar weer gemaild met de docent. Wordt wel een beetje lastig zo hoor. Volgende week staat er al een inhaaltoets voor wiskunde (ze mogen eentje over doen die onvoldoende was), maar zo moeten we er dus twee tegelijk gaan leren. En voor maandag moet er ook nog iets voor M&M geleerd worden. Pff, zou nu echt blij zijn als het schooljaar voorbij is.
En oh zo herkenbaar, Zomer, wat jij schrijft over dat je dochter zelf niet komt om te leren. Hier gaat dat helaas ook zo. En het wordt er aan het eind van het schooljaar niet beter op, de motivatie is aardig weg.

@nnemoon, de docente zei dat ze aan zoon gevraagd had of hij het Engels wel zonder Kurzweil wilde doen. Hij had dus maar ja gezegd. De andere jongen dus ook. Volgens zoon had ze niet gezegd dat het later over mocht. Vandaag had hij het over gemaakt, maar hij vond het nog moeilijker dan gisteren. Ik neem aan dat het hoogste cijfer telt.

Theorie van gym krijgen ze hier niet voor zover ik weet. Alleen praktijk. Zoon kreeg laatst een 7,5 voor de sportdag, vond hij eigenlijk laag. Maar maakt niet uit want hij krijgt standaard een G op de cijferlijst, geen cijfer dus. Dit geldt alleen voor gym.
En hier is het dus juist zo dat de Christelijke school de meeste begeleiding biedt. De openbare school heeft geen LWOO. Wij zijn zelf niet gelovig, maar ik vind het prima dat zoon er wel iets over leert.

Tango,

Is het echt nodig om die wiskunde toets over te doen; heeft hij voldoende compensatie om over te gaan? Liever één toets goed dan twee matig.
En volgend jaar tellen de cijfers van het eerste jaar in principe toch niet meer mee.
Dus strategisch met je energie en tijd om gaan, juist in de laatste weken.

Tango

Tango

20-06-2018 om 17:23

Nee, hoeft niet

Hij hoeft die toets inderdaad niet over te doen, dat wil hij zelf graag Ik neem dan ook liever die nieuwe toets goed door met hem. Maar geen idee dus of dat lukt want voorlopig lijkt hij hem dus a.s. vrijdag te hebben. Ik heb net in het boek gekeken en het gaat over symmetrie, heel veel tekenen (gespiegeld), dat gaat heel lastig worden voor zoon, want tekenen vindt hij erg moeilijk. Is dus niet even een kwestie van een uurtje leren volgens mij. Ik ga eerst maar afwachten wat de docent gaat antwoorden. Heb zoon wel alvast aan het werk gezet om de theorie van hoofdstuk 10 door te nemen.

@nnemoon

@nnemoon

20-06-2018 om 18:38

Tango

Toch vind ik het raar van die docente Engels dat ze het vraagt als ze weet dat hij normaal gesproken kurzweil gebruikt.

Wat akelig dat die toets niet vermeld stond in Trajectplanner. Hier is Somtoday niet leidend is dat bij jullie ook zo voor Trajectplanner of juist wel? Wist je zoon het echt niet of had docent het wel in de les gezegd en was hij het vergeten thuis te zeggen. Hier moet namelijk een toets wel een week van tevoren aangekondigd zijn. Ik vind trouwens ook dat ze bij jouw zoon met wiskunde door dat boek vliegen hoor. Zoon hier is van de week net begonnen in hoofdstuk 9 en jouw zoon heeft alweer een toets over hoofdstuk 10. Dat spiegelen gaat hier ook nog een moeilijk hoofdstuk worden. Hij heeft dit een klein beetje gehad op de basisschool met een spiegeltje. Hij werd er toen heel erg duizelig en misselijk van, hoop dat dat nu beter mag gaan. Wat Flanagan zegt is een goed idee, je concentreren op één toets en niet op allebei. Ik snap ook dat het akelig is zo kort dag.

Even iets heel anders kunnen ze bij jouw zoon op school blijven zitten in de eerste? Hier van VMBO-B t/m VMBO-T zijn klas 1 en 2 een soort doorlopende lijn. Hier kun je dus eigenlijk niet blijven zitten tenzij je heel veel tekorten staat of als de docenten denken dat het in een bepaald geval beter is.

Spiegelen


https://youtu.be/0cUb2G4b_Jw

Ik weet niet of dit filmpje helpt bij het oefenen, Anders zijn er op YouTube nog andere filmpjes, vb spiegelen in een lijn.

Succes.

Tango

Tango

20-06-2018 om 22:54

Anders

Het spiegelen in het hoofdstuk wat zoon moet leren ziet er anders uit. Je moet een spiegel naast het figuur zetten en dan eigenlijk het spiegelbeeld tekenen. Zoon vond het heel lastig, heb er vanmiddag even met hem naar gekeken.
Inmiddels heeft de docent gemaild dat er morgen met de klas naar een oplossing wordt gekeken. Het was een foutje van hem want hij had de klas niet aangevinkt bij de toets, zodat zowel ouders als kinderen niet konden zien dat er een toets was. Wel had hij het in de klas genoemd. Hij bedankte me voor mijn oplettendheid. Is een fijne leraar, om die reden vond ik het al raar dat het er niet in stond.

Tango

Tango

20-06-2018 om 22:58

@nnemoon

Naar wat ik van zoon begreep kan je op deze school wel blijven zitten. Mentor had het hier laatst dus over gehad, wat stress gaf bij zoon, want stel je voor....
Maar zeker weten doe ik het eigenlijk niet, heb er niets over gehoord. De verwachting is ook niet dat zoon blijft zitten, hij staat overal voldoende voor.
En nog even over die toets. Ze gaan inderdaad erg snel door het boek heen. Naar mijn idee te snel want zoon had werkelijk nog geen opdracht van hoofdstuk 10 gemaakt. Hij wist dus ook echt niet wat de bedoeling was van dat spiegeltje. Hij legde het gewoon plat op het papier. Ik hoop dus dat ze er nog even wat meer tijd aan gaan besteden en het liefst zou ik willen dat de toets helemaal vervalt.

Triva

Triva

21-06-2018 om 09:31

ik vermoed

dat je op een school met een brede brugklas niet kan blijven zitten omdat ze gewoon na 2 jaar pas kijken of je verder gaat met basis, kader of zelfs theoretisch. Als je aparte basis en kaderklassen hebt is dat een ander verhaal. Op de school van mijn jongste kon je dus wel blijven zitten, vooral ook op basis want ze doen er alles aan om die kinderen binnen te houden omdat de kans groot is als je ze laat gaan dat je een groot probleem voor de maatschappij aan het veroorzaken bent.

Tango

Tango

21-06-2018 om 14:14

Denk het ook, Triva

Hier dus geen brede brugklas. Basis en Kader zit apart.
Mijn ervaring is dat er ook op scholen met enkele brugklassen voor kan komen dat je niet kan blijven zitten. Bij dochter op haar vorige school was dat zo. Zitten blijven mocht niet, je stroomde dan meteen af. Maar dat was dan ook geen basis, maar theoretisch.

Tango

Tango

21-06-2018 om 14:19

Planning

De toets wiskunde is verzet naar volgende week zag ik op trajectplanner. Nu dus een hele volle week, maar gelukkig de laatste. Ik heb net maar even een strakke planning gemaakt vanaf het weekend. Elke dag 1 of 2 vakken ingepland (meer is echt niet haalbaar voor zoon, naast maakwerk, maar dat staat nog niet gepland). Druk, maar het moet lukken. Hij wil zelf heel graag die andere wiskundetoets ook over doen, dus moet hij er wat voor over hebben.
Gelukkig zijn de voetbaltrainingen gestopt, dat geeft al meer tijd. En dat WK kijken gaan we echt even indammen

@nnemoon

@nnemoon

22-06-2018 om 08:30

Triva en Tango

Triva, zoon hier zit niet in een brede brugklas maar in gewone VMBO-B brugklas. Ze doen er hier ook alles aan om de kinderen aan boord te houden. Zo heeft elke leerling op VMBO-B zowel zonder of met indicatie LWOO. Dat houdt op deze school in dat de groepen maximaal 15 leerlingen hebben, het meeste maakwerk op school gedaan wordt en dat er tijdens de kernvakken (Nederlands, Engels, wiskunde en rekenen) een extra docent aanwezig is. Zoon noemt haar zorgdocent. Zoon hier heeft dus moeite met rekenen en automatiseren. Soms snapt hij het met de gewone uitleg, soms moet het voor hem nog tig keer herhaald worden. Bij de laatste repetitie wiskunde wilde het kwartje gewoon niet vallen en dan neemt de zorgdocent zoon gewoon even apart om één op één met hem te oefenen. Ze willen er echt uithalen wat er inzit. Waarom ze op deze school hanteren dat je niet kan blijven zitten in de eerste klas weet ik ook niet.

Tango, gelukkig dat die toets is verzet, maar het wordt een pittige week als ik het zo bekijk. Succes met het leren. Zoon hier heeft volgende week de laatste lesweek. Een verkort rooster zonder huiswerk en op vrijdag twee uur les en daarna een feestelijke afsluiting van het eerste jaar met de brugklassen in het zwembad.

Zomer

Zomer

22-06-2018 om 11:07

Tango en @nnemoon

Tango, ik vind het super dat je zoon die wiskundetoets toch over wil doen. Getuigt van motivatie! Helemaal zo aan het eind van het jaar. Wordt inderdaad een pittig weekje met ook nog eens mooi weer maar volgens mij blijft de hittegolf uit als ik vooruitkijk. Te minste, bij ons wel Dat scheelt ook hoor want met dat hele warme weer is leren ook geen pretje. En die voetbalwedstrijden kijken wordt denk ik ook minder toch, er zijn volgende week denk ik minder wedstrijden te zien toch? Of heb ik dat mis?

@nnemoon, oooh heerlijk zeg die laatste lesweek volgende week en dan lekker vrij! Heeft hij ook nog toetsen volgende week of is het al klaar? Trouwens, wat je vertelde over wiskunde en zorgdocent. Toevallig had dochter de laatste keer dit ook. Zij en nog een paar anderen zijn apart genomen door een andere leerkracht om wiskunde door te nemen en ze zei toen zelf dat ze het daarna volledig begreep. Daarom ook die 8.9. Blijkbaar had ze dat ook net even nodig. Maar dit was wel de eerste keer dat het zo ging. Het is niet een standaard iets volgens mij die zorgdocent.

Dochter hier zit wel op een brede vmbo school BB t/m TL zit in 1 gebouw en daar zit ook nog het Groene Lyceum bij in. Alleen de bovenbouw van het Lyceum zit elders volgens mij. En toch is het nog een kleine school met max 450 leerlingen. Hier blijven ze ook niet zitten in de eerste twee jaren. Je stroomt dan af of je gaat als bb leerling toch naar het praktijkonderwijs. Ze doen er wel alles aan om dat te voorkomen maar ze hebben een samenwerking met een praktijkschool een aantal km verderop. Omgekeerd gebeurt gelukkig ook. Vanuit de praktijkschool komen er leerlingen op school van dochter. In klas 3 wordt je op je niveau geplaatst. Dochter heeft de motivatie om naar KB op te stromen en op zich heeft ze hier ook de cijfers voor maar in klas 3 wordt dat pas echt bepaald. Dus ze mag nog jaar aantonen of het haar gaat lukken. Ik weet niet hoe streng ze hier zijn. Ze waren in het verleden hier wel makkelijk in. Liever een leerling met 6jes op TL dan negens op KB (aldus de leerkracht destijds bij een informatieavond, maar dat is al wel van meer dan 5 jaar geleden toen we daar gingen kijken voor oudste maar die heeft toen voor een andere school gekozen) maar ik weet niet of dat nog steeds zo is. Maar daar komen we volgende jaar wel achter. Komt vast goed. Tot nu toe zeeeeeeeeeer tevreden over de school, medewerking, gesprekken, interactie etc. Echt zo fijn. En volgens mij is zittenblijven bij alledrie hier totaal niet aan de orde! Dat hadden we vorig jaar rond deze tijd nog niet kunnen bedenken , alleen maar hopen.

Dochter had trouwens nog 3 cijfers voor techniek terug. 2x een 6.5 en 1x een 9. Ze staat nu een 6.6 en dat wordt afgerond naar een 7. Dochter blij. Er staat nog een 1.1 voor een niet afgemaakte opdracht. Ik ga dochter daar nog 1x op wijzen maar heb niet de indruk dat ze het nog gaat afmaken. Ik ga mij er ook maar niet meer druk om maken. Eigen beslissing. Leren voor het SO van maandag a.s. ging gisteravond best moeizaam. Vanavond hoop ik dat het beter gaat. Het is best makkelijk stof. Het is vooral stampwerk maar dochter heeft zo geen zin meer. Ze gaat voor een voldoende zei ze. Prima

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.