Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tango

Tango

12-09-2017 om 10:34

Alles kwijt raken en vergeten


Tango

Tango

18-11-2017 om 15:43

Flanagan

Ik geloof dat het probleem toch ook vooral in het luisteren zit hoor. Zoon geeft aan dat hij het moeilijk vindt om Engels te verstaan. Nou begrijp ik dat wel, want we gingen iets luisteren om te oefenen en ik moest zelf nog af en toe heel goed luisteren wat er nou gezegd werd. Er werd best snel en niet altijd heel verstaanbaar gesproken.
Het zijn verder inderdaad multiple choice vragen, maar vrij korte zinnen en meestal alleen a en b. Dus dat lukt op zich wel als hij de tekst begrepen heeft.

@nnemoon

@nnemoon

18-11-2017 om 16:02

Tango

Wat sneu voor je zoon dat hij tijdens de opdrachten dierverzorging af moest haken. Hoe konden jullie nu weten dat het ook praktijk zou zijn? Beetje communicatie is wel handig zeker als school weet dat hij allergisch is. School had dan misschien mee kunnen denken voor een oplossing.

Ben en benden, super! Ja Nederlands is pittig hoor.

Bij zoon zijn sommige dingen niet geautomatiseerd. Hij moet bijvoorbeeld bij Engels zinnetjes vertalen. De zinnen kan hij zo zeggen, maar hij begrijpt niet dat iedere zin begint met een hoofdletter en eindigt met een punt. Zo laat hij waardevolle punten liggen, wat dus helemaal niet nodig is.

Triva

Triva

18-11-2017 om 16:10

Tango

Mijn zoon heeft het nog sneller en nog erger dan jouw zoon maar als ik de 2 avonden voor hij in aanraking komt met katten of dieren in stro (niet op school gelukkig) een cetirizinetabletje van de Lidl geef voor hij gaat slapen heeft hij nergens last van. Hij slaapt er ook nog eens goed op.

Tango

Tango

18-11-2017 om 23:26

Zou willen dat dat hielp, Triva

Zoon hier slikt al allergie-medicatie vanwege huisstofmijt-allergie en hooikoorts. Werken voor zijn reguliere klachten prima, maar niet voor deze extreme aanraking met allergenen. Meestal gaven we als hij dierverzorging had zelfs een extra tabletje. Hielp onvoldoende. Zolang hij de dieren niet aan hoeft te raken gaat het wel, maar handelingen met dieren is teveel. Het vervelende is dat de docente dierverzorging totaal niet reageert op onze vragen via de mail. Ik vroeg me al af of zo'n kapje voor de neus en mond zou werken, alleen voor de opdrachten. Zijn maar korte opdrachten: dieren op de juiste manier vasthouden etc. Hij hoeft het dus niet lang te dragen. Maar zou graag willen dat school zelf met zoiets kwam. In de buitenlucht gaat het mogelijk ook beter. Maar dat doen ze ook niet.

@nnemoon

@nnemoon

20-11-2017 om 08:21

Zoon ook allergisch

Zoon hier is ook allergisch voor gras, pollen, huisstofmijt, dieren enz. Heeft daarnaast ook vaak eczeem, galbulten en krentenbaard. Hij slikt Desloratadine. Je moet voor zijn plezier niet naar een tuincentrum of dierentuin gaan, maar voor de rest gaat het wel. Ik begrijp dat je zoon er heel veel last van heeft door in een afgesloten ruimte de dieren op te moeten pakken en vast houden. Raar dat de school niet een beetje meedenkt. Zoon hier heeft geen dierverzorging op school dus geen last van maar ik vroeg of hij op een andere manier last heeft. Hij zei van het zaagsel in het techniek lokaal.

Tango

Tango

20-11-2017 om 14:02

Ja, lastig

Ik vind het ook lastig. Zoon geeft gelukkig verder geen last aan bij andere lessen. Het valt dus op zich best mee. In het dierlokaal heeft hij ook vooral last als hij de dieren moet oppakken. Hij is een aantal keer alleen in het dierlokaal geweest zonder handelingen te doen met dieren, dan gaat het een stuk beter. School denkt op zich wel mee, want met het keuzevak, toen hij ook voor iets met dieren ingedeeld werd, werd hij meteen op iets anders gezet en heb ik nog overleg met die mevrouw gehad of hij evt. wel iets met honden in een ander lokaal kan doen. Het is echt alleen de docent Dier die niet reageert en meedenkt. Ze had ook tegen zoon gezegd dat hij later in de pauze maar terug moest komen om de handelingen af te maken. Dat lukte helemaal niet. Zoon had echt veel last en is zelfs naar huis gegaan. We kijken het deze week even aan, hij heeft nu voorlopig de laatste les. Daarna weer een periode een ander vak. Zou alleen fijn zijn als we weten wat ze met de toets doen verder en of hij het nog af moet maken. Ik ga hier de mentor maar even voor inschakelen.

Tango

Tango

20-11-2017 om 21:52

Vervolg

Had mijn laatste mail doorgestuurd naar de mentor. Toch bijzonder dat je dan wel reactie krijgt.
De docente van dier gaf aan dat ze graag had gezien dat zoon zelf naar haar toe was gekomen om het te bespreken. Tja dat ging lekker natuurlijk vorige week. Ik leg het net voor aan zoon en hij zegt: waar vind ik die mevrouw dan als ik geen les van haar heb?
Echt serieus neemt ze het probleem ook niet want ze gaf aan dat hij wel af en toe naar buiten mag lopen. Dat helpt dus echt onvoldoende als hij flink last heeft. Tenslotte wilde ze nog wel even melden dat hij toch echt ook in Dier examen moet doen dus dat we dan wel naar betere medicatie moeten gaan kijken. Pfff, dat is over ruim 3 jaar!
Ik werd er dus niet helemaal blij van.

Triva

Triva

20-11-2017 om 21:57

Tango

In dier examen doen? Hebben ze geen keuzes op die school?

Tango

Tango

20-11-2017 om 22:25

Schoolgids

Dat vroeg ik me dus ook meteen af, Triva. Heb net de schoolgids er eens op nageslagen maar die biedt niet echt duidelijkheid. Je doet examen in profiel Groen, maar er staat niet bij uit welke vakken dit dan bestaat en of hierbinnen meerdere mogelijkheden zijn.
Is ook echt iets waar je naar vraagt als je 1. op deze school terecht komt omdat je kind nergens anders aangenomen wordt en 2. nog niet weet dat je kind veel allergischer is voor dieren dan je eerder gedacht had.

Triva

Triva

20-11-2017 om 23:22

Tango

Sinds vorig jaar is alles op de schop gegaan. Je kiest een profiel in het derde jaar en in het vierde mag je keuzevakken doen, ook bij andere profielen. Als jouw school maar 1 profiel heeft (groen) dan zijn er nog steeds heel veel keuzes: https://nieuwvmbo.nl/bovenbouw/profielen/groen/

De school van mijn zoon heeft meer profielen en talloze keuzemogelijkheden maar ja als bijna niemand een keuzevak kiest dan wordt die ook niet gegeven natuurlijk.

Tango

Tango

21-11-2017 om 09:38

Dank Triva

Ik ga het nog wel navragen op school hoe het precies zit. Vind dat ook van latere zorg. Het gaat er om dat het probleem voor nu opgelost wordt. En dat de docente een beetje mee gaat denken. En dan niet in de zin van: dan loopt hij toch af en toe naar buiten. Iedereen die een beetje weet hoe een allergie in elkaar zit begrijpt toch dat dat niet helpt?!

Triva

Triva

21-11-2017 om 09:43

klopt.

Daarom, doe dit via de huisarts, regel een vrijstelling en vervangende opdracht.

Zomer

Zomer

24-11-2017 om 14:26

Tango en @nnemoon

Tango

Vervelend zeg die allergie Uit je berichten kan ik niet echt opmaken dat de leerkracht dierenverzorging nu zo behulpzaam en meedenkend is. Jammer. Wat ik ook altijd jammer vind is dat zo leerkracht meteen zegt dat het zo jammer is dat de leerling niet zelf naar hem/haar is toegekomen. Lekker makkelijk want vaak is daar al een laconieke houding van de leerkracht aan vooraf gegaan. Ik ben benieuwd hoe dat zit met die opdrachten. Ben je daar al achter? Het klopt wel dat je inderdaad een examen groen hebt. Wat dat precies inhoudt weet ik (nog) niet maar dat werd bij de introductie wel verteld. Niveau maakt niet uit en alle leerlingen doen in examens in groen. Te minste op de school van mijn dochter wel. Maar wie weet is dat ook al op de schop gegaan zoals Triva zegt. Maar goed, dat is inderdaad latere zorg. Nu eerst een oplossing voor dit.

Klopt, die 7.9 was inderdaad op de toets die niet in Magister stond en toch doorging.

@nnemoon

Wat goed zeg van je zoon! Vakken op Kader! Gaat vast heel goed. Krijgt hij dan 2 cijfers? Op Basis en Kader of alleen Kader? En wat fijn dat school die kans biedt. School van dochter doen hier ook niet moeilijk over. Te minste dat is wat ik hoor en wat ze ook tijdens informatiebijeenkomsten en op de schoolsite zeggen. Ik ben benieuwd. Dochter scoort ook hoog en zit met de kernvakken ruim boven de 7.5. Op de andere vakken tussen de 7/7.5. Wij hebben half december een mentorgesprek. Ik ben benieuwd wat zij gaat zeggen.

Hier komende week weer 2 toetsen. Engels en Biologie. Vanavond de leermomenten weer even inplannen. Verder was het van de week wel heel erg slecht weer. Te minste maandag t/m woensdag. Steeds regen. Niks aan en dochter was me daar toch een potje chagrijnige. Ze zei nog, dat je me met dit weer naar school laat gaan . Ik merk dat ik al een beetje aan het aftellen ben naar de kerstvakantie toe. Lekker 2 weken vrij! Dochter heeft trouwens sinds deze week dierenverzorging. Ze was erg enthousiast. Volgens mij werken ze met periodes bij school en gaat dan het rooster over de kop. Is dat bij jullie ook zo? Dit is volgens mij 3 keer per jaar. Wellicht verandert er niet veel. Even afwachten!

Tango

Tango

24-11-2017 om 19:58

Ha, Zomer

Leuk dat je ook weer schrijft. Zo houden we ons draadje een beetje levend.
Wij hadden een zware week deze week. Zoon had 4 toetsen. Uiteindelijk viel er nog eentje uit maar dat hoorde we pas de ochtend dat hij hem had. Was dus echt zwaar maar we zijn er doorheen gekomen. Zoon had Bloem, M&M en Engels. Cijfer Engels heeft hij al terug, een 7,1. Bloem was een deel praktijk, bloemschikken en daarnaast theorie. Hij vond het niet heel moeilijk. M&M was lastig, zei hij. We hebben echt flink hard geleerd en zoon heeft er zelfs een oefenwedstrijd van de voetbal voor afgezegd. Volgende week gelukkig weer een rustigere week. 1 SO Engels en een toets Nederlands. Maar op maandag en donderdag, deze week was alles op woensdag en donderdag, dus ook nog vlak na elkaar.

Wat een mooie cijfers haalt jouw dochter, Zomer! Fijn toch dat het zo goed gaat. Zoon kreeg hier vandaag ook een onverwachte toets trouwens. Van techniek. De docent zei dat het in Trajectplanner stond. Nou echt niet, ik heb de hele week gekeken. Zoon kreeg meteen het cijfer, een 6,2. Hij vond het slecht, maar ik vond het eigenlijk best knap.

Periodes hebben ze hier ook. Zoon is nu klaar met dierverzorging en krijgt nu extra techniek. Het zijn volgens mij periodes van 12 weken. Daarna zal er weer iets anders komen. Zoon wil eigenlijk graag koken dus ik zal eens vragen of hij dat ook nog krijgt.

En ja die dierverzorging. Ik weet het echt niet meer hoor. Gisteren had hij dus de laatste les van deze periode. Ik had de docente dus per mail gevraagd het er over te hebben met zoon. Was niet gebeurd. Hij had de toets ook niet af hoeven maken en ze gingen naar de boerderij. Geen idee wat er met de toets gebeurt. Volgens zoon had ze wel gezegd dat ze hem alleen na ging kijken als hij af was. Zoon komt dan niet op het idee te vragen wanneer hij dat dan moet doen. Hij heeft nog ergens iets staan wat nog af moet, voor Nederlands. Mentor zou hier op letten, heeft hij destijds gezegd. Dus dat zal wel goed komen. Maar bij dierverzorging weet ik het niet. Het is inderdaad geen toegankelijke docente volgens mij. Ze reageert nauwelijks op de mail en legt alles bij zoon. Wij willen ook best dat hij leert dit soort dingen zelf op te pakken, maar ja dat gaat niet in 1 keer.
Over dat examen ga ik zeker nog vragen. Examen groen is heel breed natuurlijk. Geen idee wat daar dan aan dierverzorging bij komt en of er binnen Groen nog keuzes zijn. Wij hebben die introductie ook een beetje gemist omdat zoon natuurlijk eerst naar een heel andere school zou gaan.

Triva

Triva

24-11-2017 om 20:07

Zoals ik volgens mij al zei, in het derde jaar zijn het vaste vakken (modules) en in het vierde jaar mag je van alles kiezen (keuzevakken) waar het gaat om de praktijkvakken. Het is net anderhalf jaar geleden helemaal veranderd dus er zullen niet nu weer veranderingen komen.

De theorievakken zijn Ned, Eng, wisk en keuze uit bio of nask
https://nieuwvmbo.nl/bovenbouw/profielen/groen/

In de derde volg je de vier modules die hier staan: https://nieuwvmbo.nl/bovenbouw/profielen/groen/

en in de vierde volg je vier keuzevakken die onder die modules staan. School hoeft niet alle keuzevakken aan te bieden. Als ik goed kijk staan er twee modules met dieren in. Als school dus heeft gekozen voor 5 modules waaronder die 2 met dieren zul je er 1 moeten volgen.

Dit kun je wel op de site vinden van school.

Triva

Triva

24-11-2017 om 20:07

oja

Misschien even vragen om een andere naam voor dit draadje?

Tango

Tango

24-11-2017 om 23:08

Duidelijk

Bedankt voor dit duidelijke overzicht, Triva. Ik had werkelijk geen idee waar dit stond. De site van de school is ook dusdanig onduidelijk dat ik het daar nog niet heb kunnen vinden. Ik zal nog eens zoeken.
En dan nog, als zoon een vak met dieren moet doen, is het daadwerkelijke praktijkstukje maar heel klein in verhouding met de rest lijkt me als ik de eisen zie. En dan hangt het bij zoon ook nog af met wat voor dieren hij te maken krijgt. Knaagdieren en kippen veroorzaken de meeste problemen. Voor katten en honden heeft hij geen allergie volgens mij.
Wat ik zo bijzonder vind in het verhaal is dat school doet alsof hij de eerste is bij wie dit voorkomt. Kan me dat niet voorstellen. Oke, als je weet dat je kind allergisch is kies je misschien niet voor deze school. Maar dan moet er wel een keuze zijn natuurlijk. En verder, wij wisten ook niet dat hij zo allergisch is. Eerder merkten we wel dat hij soms last had als hij bij een kind speelde waar een cavia of konijn was. Maar dat viel over het algemeen nog best mee.
En andere naam voor het draadje? Weet ik niet eigenlijk. Wij weten het nu toch te vinden?

@nnemoon

@nnemoon

26-11-2017 om 11:23

Zomer en Tamgo

Fijn dat het met jullie kinderen ook goed gaat op school. Hier geen periode onderwijs in een bepaald vak maar in het begin van het schooljaar een keuze moeten maken voor foodlab, techniek, dienstverlening en sport of dienstverlening en kunst. Zoon heeft gekozen voor techniek en krijgt iedere week 8 uur techniek. Het zijn twee blokken van vier uur. In die vier uur gaan andere kinderen uit zijn klas dus koken, sporten enz.

Tango, ik vind het wel een beetje flauw dat de docente dierverzorging het initiatief bij je zoon legt. Lekker makkelijk. Zij had hem ook even kunnen benaderen om samen een oplossing te zoeken. Ik hoop dat de dokter een oplossing heeft. Je zoon vindt dierverzorging juist leuk. Hoe ging het met het bloemschikken? Het lijkt me zo leuk als je dat kan.

Leuk om de link te lezen die Triva heeft gegeven. Groen is eigenlijk heel breed om examen in te doen.

Dinsdag is het bij zoon op school leerlingendag. 's morgens is er dan geen school maar ieder leerling heeft dan een persoonlijk gesprekje van een kwartier met de mentor. Dit gaat over de voortgang, het welbevinden op school en samen doelen opstellen voor de komende periode. De praktijklessen 's middags gaan wel gewoon door.

Zoon heeft drie doelen. Rustiger lezen met begrijpend lezen, hij schiet als een gek door de tekst wat meestal zijn cijfer niet bevorderd. Hij wil daarnaast proberen bij toetsen te denken aan het schrijven van hoofdletters aan het begin van iedere zin. Wat bij ons vanzelfsprekend is, is bij hem helaas niet geautomatiseerd. Het is zo zonde dat hij bij de toets hierdoor punten laat liggen. En hij gaat zoals eerder gezegd Engels en wiskunde op kader proberen.

Op 15 december krijgt hij zijn rapport.

Tango

Tango

26-11-2017 om 12:21

Hier ook mentorgesprek

@nnemoon, hier heeft zoon ook komende week mentorgesprek. Dit is op donderdag het eerste uur, normaal mentoruur. Elke week zijn er drie leerlingen aan de beurt en komende week hij dus. Het is alleen jammer dat er hier niet van tevoren stil wordt gestaan bij wat je wil bespreken of doelen. Zal dus meer een vrijblijvend gesprekje worden. En daar is zoon niet zo goed in. Ik vroeg hem van de week wat hij wilde bespreken en dan weet hij dus niets. Uiteindelijk kwamen we er op dat hij wilde zeggen dat 4 toetsen in 1 week (en dan nog binnen 2 dagen) teveel is. Over de dierverzorging wilde hij eigenlijk niets zeggen. Hij is daar wel een beetje klaar mee.
Wat knap dat jouw zoon zo goed kan bedenken wat zijn doelen zijn!
Ja, ik vind het ook flauw van die docente hoor. Ze heeft blijkbaar ook niet erg door hoe zoon in elkaar zit. Ik laat het maar even. Zoals gezegd, zoon heeft nu voorlopig geen dierverzorging. In de tussentijd ga ik het wel eens met de huisarts bespreken. Ik weet alleen dus niet wat ze met de toets gaat doen. Zoon zegt dat als hij nu een voldoende heeft, ook al is het een zesje, dat hij dat prima vindt. Ik vind het wel jammer, want hij vond dierverzorging echt leuk, maar doordat die docente niets aanpast voor hem vindt hij het nu niet leuk meer omdat hij er zoveel last van krijgt.
Het bloemschikken ging volgens zoon wel goed. Hij vindt er niet veel aan, maar het is beter dan dierverzorging zegt hij, want voor bloemen is hij niet allergisch.
Zoon krijgt hier 1 december zijn rapport. Half december zijn de docentengesprekken.

Zomer

Zomer

29-11-2017 om 14:37

Aftellen

Hier gaat het net als bij Tango. Ook elke week een aantal kinderen bij de metnor op gesprek. Dochter heeft het al gehad. Mentor vroeg naar de leuke en minder leuke vakken en verder wist ze het niet meer, aldus dochter Ik weet niet wanneer dochter haar rapport krijgt. Ze heeft deze week ook nog 2 toetsen. Wij hebben ook half december het mentor gesprek.

@nnemoon, wat goed inderdaad dat je zoon zijn doelen zo helder kan weergeven. Heeft je zoon ook de ambities om iets met techniek te doen? Volgens mij is daar ook best veel werk in.

Tamgo, ben je al wat wijzer geworden over dat dierenverzorging? Nog contact kunnen krijgen met de leerkracht? Dochter heeft nu dierenverzorging en vindt dit erg leuk. Bloemschikken heeft dochter net afgerond en dat vond ze helemaal niet leuk. Op dat vak heeft ze tot nu toe haar enige onvoldoende, een 5 en het was een praktijkopdracht. Ze had ook nog 2x een 6.5. Niet helemaal haar ding

Hier zijn we toch een beetje aan het aftellen naar de kerstvakantie toe. Merkt wel dat ze wat moe is de laatste dagen. Morgen nog een toets engels. Die zit er al goed in. Voor volgende week volgens mij niet veel. Zou fijn zijn! Doen ze bij jullie nog aan Sinterklaas op school. Hier gaat dochter het dobbelspel doen met de hele klas. Iedereen koopt een paar cadeautjes voor max 5 euro. Wat schoolfeest betreft lees ik alleen maar de bovenbouw. Ik ben benieuwd of ze voor de onderbouw ook nog wat doen.

Tango

Tango

29-11-2017 om 22:28

Ziek

Zoon is hier net 3 dagen ziek thuis geweest. Hopelijk kan hij morgen weer naar school. Morgen een drukke dag; toets nederlands en wiskunde (laatste was vorige week niet doorgegaan). Zit er allebei best goed in. De scholen van zoon en jouw dochter, Zomer, lijken echt op elkaar. Is het ook een Wellant-school?
Zoon vond bloemschikken ook niet echt leuk, maar het viel me mee hoor. Hij klaagde niet. Hij heeft nog geen cijfer terug. De laatste week sowieso weinig cijfers binnen, wat ik vreemd vind want vrijdag krijgt hij zijn rapport. Hij moet nog iets afmaken voor Nederlands. Is door vertrek van docent destijds niet gebeurd. Hopelijk kan dat deze week nog want anders heeft hij onterecht een onvoldoende voor Nederlands op zijn rapport. Van dierverzorging niets meer gehoord. Ik laat het zitten hoor. Ik blijf niet vragen/mailen.
Het enige waar ik nu nog over mail (ik wil dat mailen echt minderen, haha) is de digitale boeken. We hebben ze bijna allemaal, maar een aantal moeten nog ergens opgeslagen worden en ik weet niet waar. Het valt me een beetje tegen hoe school hier in staat, want ondertussen wordt er wel verwacht dat bepaalde opdrachten ermee gemaakt worden.
Hier niet echt een Sinterklaasfeest, maar de brugklassen gaan met z'n allen bowlen maandagmiddag. Ook erg leuk en gelukkig geen surprise o.i.d. maken, want dat vindt zoon al lastig genoeg.

Zomer

Zomer

30-11-2017 om 08:01

Tango

Beterschap nog voor je zoon! Is hij vandaag weer gegaan? Ik krijg dochter af en toe niet uit bed en de woensdag en donderdag moet ze vroeg op omdat ze het eerste uurt les heeft. Morgen heeft ze maar een kort dagje en ook nog eens later beginnen. Kan ze wat langer liggen! Nee, geen Wellant school maar wel een groene school en die verschillende denk ik niet zoveel onderling. Ik moet zeggen dat ze hier vrij vlot de cijfers er op zetten en vaak weet dochter het dezelfde dag nog. Dat is heel fijn. Ik begrijp wel dat je mailt over die digitale bestanden. Jammer dat dit nog niet in orde is. Bij ons op school hebben ze hier speciaal een ICT medewerker voor. Leuk zeg, dat bowlen! Haha, nee gelukkig geen surprises meer. Dochter was daar altijd moeilijk toe te zetten. Vaak maakte ik iets. Ik ben ook geen knutselaar dus het leek ook alsof het door een kind was gemaakt Dochter vindt techniek niks aan. Ook bloemschikken niet maar net als jouw zoon klaagde ze daar niet echt over maar ik hoor haar elke woensdag klagen over dat ze die volgende dag weer techniek heeft. Ze ziet er echt een beetje tegenaan lijkt het wel. Ze heeft het 2 uur in de week en gewoon het hele jaar door. Ik kom er ook niet echt achter wat ze daar nu precies doet. Ik ga dit tijdens het mentorgesprek even vragen.

Doen jullie thuis nog aan Sinterklaas? Wij wel. Ik ben vandaag vrij en ga alles inpakken zometeen. Kop thee er bij en gaan.....

@nnemoon

@nnemoon

30-11-2017 om 09:08

Zomer/Tango

Tango, is je zoon weer opgeknapt? Hopelijk dat hij fit genoeg is voor zijn toets wiskunde en Nederlands.

Zoon heeft maandag ook een toets wiskunde. Hij moest ook iets kunnen berekenen over breuken op zijn rekenmachine. Het stond een beetje onduidelijk in het boek, dus hij gaat het vandaag even aan de docente vragen. Is wel handig als hij dat weet voor maandag. Oh ja ik las begin van de week op Somtoday dat hij vrijdag een boekverslag in moet leveren. Ik vraag heb je het boek al uit, nee net in begonnen. Dus als de bliksem boek mee naar huis en thuis uitlezen. De vragen over het boek heeft hij gisteren al gemaakt nu moet hij alleen nog een korte samenvatting van het verhaal maken. Ik ben blij dat ik het op tijd zag.

Wat leuk dat ze gaan bowlen en een dobbelspel doen in plaats van surprises. Hier wel sinterklaas surprises in de klas. We zijn ook niet echt van de creabea. Zoon gaat met hulp van vader een pizza maken van vilt en van de pizza keten een echte doos gekregen om hem in te doen. Een paar kleine cadeautjes erbij en het is klaar. Daarna nog een basketbalwedstrijd en 's middags vrij. We doen thuis niet aan Sinterklaas omdat ik tot 20.00 uur moet werken.

Hier is ook het ook een beetje aftellen richting vakantie. Ventje is best moe. School kost hem veel energie en de laatste weken veel toetsen gehad in verband met het rapport. Zelfs twee voor lichamelijke opvoeding.

Het mentor gesprek bij zoon is niet vrijblijvend. Je spreekt samen een doel af en dat komt zwart op wit te staan en ouders krijgen er ook een kopie van. Het is om ze zelf bewust te maken van hun resultaten en om iedereen in de boot te houden. Zoon krijgt voor Engels en wiskunde iets meer stof en bij de toetsen een paar opdrachten extra. Voor het schrijven van hoofdletters heeft de mentor een leuk idee, dus we wachten af.

Zoon heeft voor techniek gekozen omdat hem dat het leukste leek. Ik weet niet of hij daar echt iets in gaat doen hoor. Hij vindt het best moeilijk, maar het is een leuke man en vrouw die de lessen verzorgen en het is best afwisselend. Ze gaan ook bij bedrijven kijken en kunnen het veiligheids diploma (VCA) halen via school. Hij heeft inmiddels een blokkalender, een plantenbak en een kerstster gemaakt.

Triva

Triva

30-11-2017 om 10:07

hier

Zoon zit dus in de vierde en heeft afgelopen mei stage gelopen en nu loopt hij ook stage en mijn hemel wat heeft hij het naar zijn zin. Echt het is zoveel beter geworden sinds de derde, geen gedoe meer met al die vakken als gesch, aard en bio. Veel te veel leeswerk, schrijfwerk met zijn dyslexie en daar waar bio een supergoede methode had was die van aard en gesch een monster.

Hij loopt stage van half 8 tot half 5 en de dagen gaan drie keer zo snel als op school zegt hij. Alleen maar leuke appjes en foto's.

@nnemoon

@nnemoon

30-11-2017 om 10:33

Triva

Wat leuk om te lezen dat je zoon het zo naar zijn zin heeft op zijn stage. Gaat hij hierna een MBO opleiding volgen in de richting waar hij nu stage in loopt?

Triva

Triva

30-11-2017 om 10:46

annemoon

We hopen dat hij bij één van de stageplaatsen, of viavia een BBL opleiding mag volgend, dus 4 dagen werken en 1 dag naar school. Ik hoop dat hij daarmee een MBO2 en daarna MBO3 opleiding kan doen. Hij kan nu in ieder geval goed laten zien wat hij waard is en we hebben alleen stage-adressen aangeschreven die stonden op deze site: http://iwnederland.nl/leerbedrijven/

@nnemoon

@nnemoon

30-11-2017 om 12:24

Triva

Klinkt goed. Vier dagen werken en een dag naar school. Leren in de praktijk zal ik maar zeggen en laten zien wat hij al kan.

@nnemoon

@nnemoon

30-11-2017 om 13:55

Schoen zetten

Mijn zoon had gisteren zijn schoen mogen zetten bij techniek. Leuk zicht al die veiligheidsschoenen naast elkaar. Hij kwam net thuis met een klein hamertje. Staat heel leuk aan zijn sleutelbos. De sfeer was helemaal goed ondanks dat hij dwars door een regenbui moest.

Tango

Tango

30-11-2017 om 17:33

Triva

Bedankt voor jouw succesverhaal. Zo fijn om ook iets te horen over een kind dat dezelfde richting heeft gevolgd en dan zo goed terecht is gekomen. Hopelijk werkt het voor onze kinderen ook zo.

Zoon is vandaag nog niet naar school geweest. Is niet echt heel ziek (meer) maar wel steeds nog buikpijn. Vorig jaar had hij ook vaak buikpijn, eigenlijk omdat hij niet naar school wilde. Ik heb het idee dat dit nu niet het geval is. Hij wil aan 1 kant wel naar school maar het lukt echt nog niet. Voor morgenochtend een afspraak bij de huisarts gemaakt. Maar even laten kijken voor de zekerheid. Want duurt al best lang zo en hij gaat wel veel missen op die manier.
Zag net nog wel een 6,4 voor M&M binnen komen. Die toets had hij vorige week en vond hij moeilijk. Valt dus reuze mee weer. Ik hoop dat hij morgen ook wel naar school kan. Heeft ook een korte dag, net als zomerdochter. Eerste 3 uur vrij en dan nog 3 uurtjes. Woensdag en donderdag zijn hier lange dagen tot het achtste uur. Alleen donderdag eerste uur vrij, als hij geen coachgesprek heeft. Best pittig vind ik.
Wij vieren thuis wel Sinterklaas, met mijn ouders en zus. Ook surprises erbij. Zoon ging het dit jaar helemaal zelf doen heeft hij gezegd. Ben daarom blij dat hij niet voor school ook nog iets hoefde maken.

Oh ja en dat techniek, ik snap dat wel, Zomer. Ik had datzelfde vroeger met handvaardigheid. Moesten we dingen van hout maken etc. Dat kon ik helemaal niet goed. Ik zag daar dan ook echt tegenop. Inderdaad maar even goed vragen wat ze precies doen en of er ook nog opdrachten komen die meer bij jouw dochter passen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.