Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Kiki

Kiki

08-05-2010 om 14:35

Burgerservicenummer voor peuterspeelzaal

Ik heb mijn zoontje opgegeven bij de peuterspeelzaal en dingen op het inschrijfformulier leeggelaten, waaronder de gevraagde burgerservicenummers van kind, man en ik
en het opleidingsniveau en beroep van ons

Ik vond beide dingen geen meerwaarde hebben voor een peuterspeelzaal.
Nou werd ik afgelopen week opgebeld door de peuterspeelzaal dat mijn zoon na de grote vakantie welkom is, maar dat we nog wel de burgerservicenummers moesten doorgeven en opleidingsniveau + beroep ouders

Toen ik vroeg waarom ze die nodig had, kwam ze niet echt met een bevredigend antwoord 'ja dat hebben we nu eenmaal nodig'
Dat heb ik dus geweigerd.
Ik krijg er verder geen kinderopvangtoeslag voor, dus burgerservicenummers hebben ze verder niet nodig.
Ook hebben ze niets te maken met wat ik doe, wanneer ik het doe en wat ik en man gestudeerd hebben.

Die vrouw wist duidelijk niet wat ze er verder mee aanmoest en zou het even overleggen en mij terugbellen.

Moet een peuterspeelzaal burgerservicenummers hebben?
Wat heeft een peuterspeelzaal aan het beroep en opleidingsniveau van de ouders.
Ik wil voor het gesprek volgende week een beetje voorbereid zijn

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

08-05-2010 om 15:43

Is heel 'normaal' hoor

De precieze ins en outs weet ik niet (staan wel in het archief, want het is al eerder gevraagd), maar straks op school moet je ook je hele hebben en houwen weer overleggen.

Niet op de psz

Alleen aangewezen organisaties mogen met het burgerservicenummer werken. Ik ken geen wet die peuterspeelzalen aanwijst. Volgens mij mogen ze helemaal niet met het burgerservicenummer werken.
De psz in kwestie is verplicht zelf aannemelijk te maken dat zij dat nummer nodig hebben en mogen gebruiken. Welke wet?
Scholen wel. Daar moet je het nummer bij inschrijving verstrekkken (dat is overigens pas als de lln werkelijk geaccepteerd wordt. Niet op wachtlijsten of voor een loting).
Naar opleidingsniveau van de ouders mag altijd gevraagd worden, maar je hoeft er nooit antwoord op te geven. Ook niet op school.
Groet,
Miriam Lavell

Nee

Peuterspeelzalen vallen daar niet onder. (art1.2.b.)
Groet,
Miriam Lavell (die in die wet ook geen aanwijzing vindt voor het moeten doorgeven van het bsn aan de opvang. Wel aan de gemeente bij de aanvraag toeslag)

Link

zie http://www.burgerservicenummer.nl/rondreis_langs_organisaties/gebruik_van_bsn/organisaties_op_alfabet/Z
Peuterspeelzalen en kinderopvang staan er niet bij. Zij mogen het nummer niet gebruiken.
Je kunt hier http://www.mijnprivacy.nl/signaal/Pages/Signaal_geven.aspx een signaal geven over deze overtreding van de wet. Die is gigantisch trouwens. Googelen op peuterspeelzaal burgerservicenummer levert 15.200 hits op. Veel inschrijfformulieren. Mag allemaal niet.
Groet,
Miriam Lavell

Is er wel

2. Tot kinderopvang worden niet gerekend:
etc.
Maar het doet er niet toe want ook kinderopvang mag geen bsn gebruiken.
Groet,
Miriam Lavell

Claudia B

Claudia B

08-05-2010 om 20:21

Kiki

Het BSN nummer is (nog) niet nodig voor de petuerspeelzaal.

Wat betreft opleidingsniveau van de ouders, dit wordt gevraagd omdat als ouders beide een lage opleiding hebben ze in aanmerking komen voor de "verlaagde ouderbijdrage" wat betekent dat je 105 euro per jaar betaald aan de peuterspeelzaal aan ouderbijdrage en niet de, hogere, normale ouderbijdrage.
Dit komt vanuit de overheid die deze regel heeft ingevoerd om zo zoveel mogelijk peuters te kunnen bereiken die, op welk vlak dan ook (sociaal, taal e.d.) een achterstand (kunnen) hebben.
Ik weet het het ligt echt niet altijd aan de opleiding van de ouders, maar dit is zo vastgesteld vanuit de overheid. Als de ouders geen lage opleiding hebben gehad en de peuter komt op de peuterspeelzaal en er blijkt toch een achterstand te zijn dan komen de ouders alsnog, met terugwerkende kracht, in aanmerking voor de verlaagde ouderbijdrage.
Vandaar dus de vraag over de opleiding van de ouders. Het is inderdaad helemaal vrij om deze vraag niet te beantwoorden op het formulier. Toch zal er dan inderdaad over gebeld worden maar het is wel heel vreemd dat degene die jou belde daar niet de goede uitleg van wist het is juist zo'n belangrijke regel en het kan heel makkelijk uitgelegd worden. Ouders kunnen dan altijd nog besluiten om de opleiding in te vullen/door te geven of niet.
Als de ouders beide een lage opleiding hebben dan krijgen zij hier informatie over en de vraag of er geinformeerd mag worden bij het CB (controle opleidingsgevens bij hen in het dossier). Ouders kunnen ook hier aangeven of zij het willen of niet. Zo niet dan geen verlaagde ouderbijdrage.
Dit even in vogelvlucht (ben zelf dus degene die hier achter de verlaagde ouderbijdrage en inschrijvingen aangaat).

Groetjes,
Claudia

Voor jouw informatie

Claudia, begrijp ik goed dat je op een psz werkt?
Ter informatie dan "Wat betreft opleidingsniveau van de ouders, dit wordt gevraagd omdat als ouders beide een lage opleiding hebben ze in aanmerking komen voor de "verlaagde ouderbijdrage"
Dat mag zo zijn, maar dat betekent ook dat de psz geen opleidingsgegevens mag hebben van ouders die daarvoor niet in aanmerking komen. Daarmee zou de WBP overtreden worden (overtollige gegevens).
Korting op de ouderbijdrage zou op een apart formulier met uitleg aangevraagd kunnen worden. Als dat een goede uitleg is, dan zullen niet laag opgeleide ouders uit zichzelf die gegevens niet verstrekken.
Zouden ze dat per ongeluk wel doen, dan moeten die gegevens vernietigd worden.
Groet,
Miriam Lavell

Lage opleiding/ouderbijdrage

Ik vind het vreemd dat bij een lage opleiding ervan uitgegaan wordt dat iemand in aanmerking komt voor een lagere ouderbijdrage.
Ik zou denken dat het logischer is om de ouderbijdrage te koppelen aan inkomsten.

elsje78

elsje78

08-05-2010 om 23:30

Kiki

Ik was net zo verbaasd als jij toen ik hoogst behaalde diploma, met naam en adres van MIJN school moest opgeven. Erbij stond dat het mogelijk was dat er gecontroleerd ging worden of ik daadwerkelijk daar het genoemde diploma had gehaald. (controle door een accountant)

Een redelijk geirriteerd mailtje later begreep ik van de directrice dat het gevraagd werd omdat als ouders een laag niveau hebben, er meer geld voor dat kind beschikbaar komt. (en steekproefsgewijs werd dat
gecheckt door een accountant)

dit is trouwens bij de basisschool waar dochter naar toe gaat, geen psz

Groetjes

Claudia B

Claudia B

09-05-2010 om 10:15

Wil40

Inderdaad is het vreemd dat bij een lage opleiding er van uitgegaan wordt dat iemand in aanmerking komt voor de lagere ouderbijdrage. Want die lagere ouderbijdrage is er om peuters te bereiken met een (taal)achterstand, ouders over de streep te trekken hun peuter naar de peuterspeelzaal te doen en zo een achterstand te verkleinen (ook door middel van speciale groepen, VVE). Maar de eerste criteria is echt het opleidingsniveau van de ouders. De peuterspeelzalen hebben deze regel niet in het leven geroepen en hebben ook geen zeggenschap gehad over het hoe en wat van deze regeling. Het wordt verder op gemeenteniveau geregeld en verder vorm aan gegeven, waar de peuterspeelzaal dan wel weer wat inbreng kan hebben maar de basisregels blijven zoals die vastgesteld zijn.

Claudia B

Claudia B

09-05-2010 om 10:16

Mirjam

Ik ga dat meenemen!
Bedankt voor je toelichting.

Claudia B

Claudia B

09-05-2010 om 10:24

nu vragen we dus bij inschrijving direct naar de opleiding van ouders. Als deze voldoen aan de criteria voor de verlaagde ouderbijdrage dan gaat er een brief met uitleg e.d. naar de ouders om verder ook toestemming te vragen voor overleg met cb ter controle van de opleiding.
We moeten dat dus anders op gaan stellen.

Kiki

Kiki

09-05-2010 om 11:06

Wat suf

Lage opleiding is toch niet gekoppeld weinig geld en/of achterstanden. Volgens mij verdiend een vuilnisman vrij aardig.

Nou, ik weet genoeg iig. Ik ga het verder niet invullen.
Ik heb ook genoeg munitie om gaten te schieten voor elk argument waarmee ze komen

Meenemen

Claudia, zie http://www.cbpweb.nl/Pages/adv_z2006-00154_2.aspx en dowload ook het advies.
Dit gaat over basisscholen. Ik kan me voorstellen dat jij in je overleg mensen tegenkomt die niet geloven wat je zegt en daarbij het argument 'maar de basisschool doet het ook zo' gebruikt.
En dat is (helaas) maar al te vaak waar.
Maar het mag niet. Zie de laatste zin van het advies "Tevens verdient het aanbeveling om de voorbeeldouderverklaring zodanig aan te passen dat daaruit duidelijk wordt dat ouders die een opleiding genoten hebben die niet meetelt voor de gewichtenregeling hun opleidinggegevens in ieder geval niet hoeven te vertrekken. Immers, er zou dan sprake zijn van een disproportionele, onrechtmatige, verwerking door de scholen omdat de verwerking van die gegevens niet noodzakelijk is voor het doel."
Het gaat bij jullie niet om de gewichtenregeling, maar om een andere. Wat wat blijft staan is de doelbinding die de WBP voorschrijft. Gegevens beheren die het doel niet dienen (van ouders die niet in aanmerking komen voor de regeling) is net zo disproportioneel en onrechtmatig.
Groet,
Miriam Lavell

Vic

Vic

09-05-2010 om 15:28

Kiki (heel o.t.)

Een vuilnisman verdient max zo'n 2300 (bruto) per maand. 't is niet heel weinig, maar toch ook niet 'vrij aardig', lijkt me.

Nasha 1st

Nasha 1st

09-05-2010 om 15:35

Nou vic....

ik vind het nou ook niet onaardig hoor! Mijn man verdient maar ietsjes meer in een behoorlijk risicovol beroep!!!

Claudia B

Claudia B

09-05-2010 om 17:55

Miriam

Bedankt voor je link, ga ik zo even naar kijken.
Ik zit in de hogere geledingen van de psz zeg maar, het komt dan ook niet zo vaak voor dat mijn argument niet gelooft wordt, maar extra informatie hierover is altijd prettig.
We kijken ook zeker naar wat basisscholen doen op bepaald gebied. Maar op deze dus niet (nog niet dan .

Ben op internet al een ouderverklaring tegengekomen dus die pas ik even aan onze situatie aan en neem ik mooi mee Kunenn we die gelijk gaan gebruiken!
(het gaat bij ons ook om de gewichtenregeling, daaruit komt de verlaagde ouderbijdrage voort en de VVE).

Bedankt weer!

Groetjes,
Claudia

Vuilnisman? beetje off topic

Niet dat er iets mis mee is met een gelukkige vuilnisman. Maar ik ken meerdere mensen met een LBO opleiding die riant verdienen. Dat zijn voornamelijk ondernemers. Zeker geen last van een taalachterstand en wonen zeker niet in een achterstandswijk.
Hebben er vaak al jong voor gekozen liever te werken dan door te leren.
Grappig die vooroordelen: Lager opgeleid=vuilnisman=achterstandwijk=taalachterstand= lagere ouderbijdrage
Maar goed het ging hier over het BSN.

Claudia B

Claudia B

10-05-2010 om 09:32

Tja

en dat vooroordeel komt van de overheid............

Gemeente

"en dat vooroordeel komt van de overheid............ "
De gemeentelijke overheid dan. De extra subsidie die gemeenten krijgen op basis van de gewichtenregeling VVE, kan ook als extra geld aan de psz worden uitgekeerd. Zodat die psz actief wat kan doen aan mogelijke achterstand die samen zou kunnen hangen met opleidingsniveau van de ouders.
Dat was logischer geweest.
Ik denk niet dat van de korting zoals die nu gebruikt wordt, wervende kracht uitgaat. Die ouders die inschrijven, hoeven niet meer overgehaald te worden.
Groet,
Miriam Lavell

Claudia B

Claudia B

10-05-2010 om 16:57

Inderdaad

ook ons idee Miriam.
Maar ook via het cb komen peuters onze kant op en dan is de verlaagde ouderbijdrage wel een argument om ouders over de streep te trekken.

De psz krijgt ook extra geld voor voor actief wat doen aan de mogelijke achterstand. Hier is de VVE groep, een 3e en 4e dagdeel voor peuters met die achterstand, zij krijgen in een kleinere groep gerichtere aandacht (al spelenderwijs natuurlijk).

Nicci

Nicci

11-05-2010 om 14:46

Waarom

Waarom wil je je opleidingsniveau niet verstrekken? Principieel, of denk je dat ze er echt gekke dingen mee gaan doen?

Het lijkt me dat ze er meer aan hebben dan aan je huisadres.

Hanne.

Hanne.

11-05-2010 om 22:08

He?

mijn huisadres hebben ze nodig om de rekening te versturen, maar wat moeten ze met m'n opleidingsniveau doen? Kan je 2 dingen noemen?

Vic

Vic

11-05-2010 om 22:18

Suf

Ik vraag me dat ook wel eens af, maar ik ben dan ook zo'n sufkop die vragenlijstjes gewoon invult als ik ze uitgereikt krijg. Ik ben alleen voorzichtig met GGD-lijsten (door schade en schande), maar het maakt me verder niet zoveel uit dat iemand weet wat mijn opleidingsniveau is of waar ik werk.

Nicci

Nicci

12-05-2010 om 11:31

Nou...

(Hanne, je hebt gelijk wbt de rekening, al gaat dat bij ons via automatische incasso

Als ze mijn kind iets proberen te leren, dan lijkt het me toch soms wel nuttig om te weten of en wat zijn ouders hebben geleerd. Als er iets is, bijvoorbeeld. Het maakt dan minder uit of hij woont op nummer 2 of 20, bedoelde ik.

Als grove indicatie natuurlijk, anders krijg ik alle ikhebmbomaarhadmakkelijkhbogekund-mensen weer over me heen.

drs nicci, die het desondanks vast niet helemaal snapt

Sancy

Sancy

12-05-2010 om 12:06

Huh?

Nicci: "Als ze mijn kind iets proberen te leren, dan lijkt het me toch soms wel nuttig om te weten of en wat zijn ouders hebben geleerd. Als er iets is, bijvoorbeeld."
Kun je uitleggen waarom dat handig is?

Nicci

Nicci

12-05-2010 om 13:42

Vertel

Vertel me eerst dan eens even waarom jullie vinden waarom het nadelen heeft.

Wat heeft nadelen?

Nicci, dan zul jij toch eerst moeten vertellen waarvoor het dan precies gebruikt wordt.
Groet,
Miriam Lavell

Nicci

Nicci

12-05-2010 om 13:57

Pfff

"Moet" ik dat? Hoezo? Ik probeer er alleen maar achter te komen waarom iedereen er zo op tegen is om haar opleidingsgegevens te verstrekken. Ik zie geen nadelen, maar als jullie dat wel zien, vertel dat dan. Daar vraag ik naar. Doen ze er iets geks mee? Zijn jullie alleen maar tegen big brother? Wat is het probleem? Ik heb ook een kind op de peuterschool, dus vertel.

Zie je wel een voordeel?

Er is heel veel over te zeggen Nicci. Maar of dat relevant is hangt veel af van wat jij erover denkt. Je ziet geen nadeel zeg je. Maar welk voordeel zie je dan wel? Hoe kunnen jouw opleidingsgegevens worden ingezet? Wat kan er wel wat zonder niet kan?
Of heb je eigenlijk geen idee?
Groet,
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.