Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Cadeau voor jongens en meisjes bij diploma-uitreiking middelbare school

Afgelopen week heeft mijn dochter diploma-uitreiking gehad (yeah!). Na afloop was er voor alle kinderen een tasje met wat cadeautjes, aparte versie voor de jongens en de meisjes. Kauwgum, snoepjes, en voor de jongens het tijdschrift Kijk en voor de meisjes een glamourtijdschrift. Echt hè, geen grapje.

Ik mag nu van mijn dochter geen klacht indienen, maar ik vind het echt belachelijk. Dat kan toch niet?! 
Wat zouden jullie doen?


Doen? Niks.

Als er al een jongen in de klas is die dat glamourtijdschrift wil lezen, of een meisje dat kijk wil hebben, lijkt het me makkelijk zat om een keertje te ruilen.

Persoonlijk (heel persoonlijk) vind ik dat we een beetje doorslaan in het genderneutralenietzwartwitenvooralgeenrascismediscriminatiegedoe.

Je kunt hoog en laag springen, in de meeste gevallen vinden de meiden zo'n glamourtijdschrift leuker en er zijn maar weinig jongens die erop zitten te wachten.

Nou én?

Ik zou waarschijnlijk niets doen, maar ik zou het wel stom vinden. Zowel dochter als ik vinden Kijk veel leuker. Wij hebben niets met glamour. Maar goed, een gegeven paard mag je niet in de bek kijken.

Beide dames hier zouden niet blij zijn met een glamourtijdschrift. Ik zou niet weten waarom de meiden van een school niet ook iets educatiefs mogen krijgen. 

Vreselijk. Op de basisschool hier is dat ook zo. Elke Sinterklaas weer. De meisjes krijgen een pluizig tasje of een kralensetje, de jongens een verrekijker of een auto. Mijn meisjes zijn dan jaloers op de jongens en snappen niet dat Sinterklaas ze blijkbaar zo slecht kent. 

Maar ik zeg er nooit iets van. De ouderraad bepaalt dat soort dingen en daar loop ik met een grote boog omheen. 

Cat-Tea schreef op 09-07-2021 om 17:24:

Doen? Niks.

Als er al een jongen in de klas is die dat glamourtijdschrift wil lezen, of een meisje dat kijk wil hebben, lijkt het me makkelijk zat om een keertje te ruilen.

Persoonlijk (heel persoonlijk) vind ik dat we een beetje doorslaan in het genderneutralenietzwartwitenvooralgeenrascismediscriminatiegedoe.

Je kunt hoog en laag springen, in de meeste gevallen vinden de meiden zo'n glamourtijdschrift leuker en er zijn maar weinig jongens die erop zitten te wachten.

Nou én?

Hier ben ik het dus helemaal mee eens! Niks aan toe te voegen.

Ik zie het probleem niet. Meisjes en jongens zijn gewoon verschillend. Goed om ze daar al jong bewust van te maken. 

Gefeliciteerd. Een klacht gaat wat ver, maar ik zou er denk ik nog wel een mailtje tegenaan gooien waarin ik mijn verwondering erover  uitspreek met een vraag naar de reden waarom ze het zo gedaan hebben in plaats van de jongeren zelf te laten kiezen.

Ik hoop niet voor die arme docentes (ik weiger aan elk beroep een piemel te hangen) dat ze als kerstpakket een Douglasbon in hun maag gesplitst krijgen.

Ja, hier indertijd ook een intens verdrietige groep drieleerling, omdat sinterklaas haar zo slecht kende en haar ook het roze opschrijfboekje gaf en niet het stoere spionnenboekje.

In het geval van de ts vind ik het vooral erg dat gedaan wordt alsof wetenschap niets voor meiden is. Als die jongens een autoblad hadden gekregen, of de meiden Onze Taal, het Historisch Nieuwsblad, De Groene Amsterdammer was het minder erg geweest. Nog steeds stereotypering, maar dan mogen de meiden in ieder geval nog iets leren.

Wat mij dan weer op valt is dat er bijna altijd neerbuigend over de zgn meidenvariant. Roze (bwegh)vs stoer (tof), amusement vs educatief.

Alsof je op iets leerzaams zit te wachten na al dat blokken. Had  die kinderen gewoon een bioscoopbon gegeven.

Het doel van een gaatjesvrije generatie in 2040 gaat ook niet gehaald worden met zakjes snoep.

Ik zou er vooral niet blij mee zijn omdat het ene tijdschrift kennisgericht en educatief is en het andere tijdschrift amusement. Dat geeft wel iets weer over hoe belangrijk de school leren voor meisjes vindt. Als allebei amusement waren of allebei kennisgericht zou ik het minder erg vinden. Alsnog zou ik liever hebben dat alle kinderen hetzelfde tijdscrift krijgen.


Het waren de woorden van de groepdrieleerling. En dat boekje was nu eenmaal roze (gestreept, in diverse tinten roze), meer was er echt niet over te zeggen. Bij het spionnenboekje zat een pen waarmee je met onzichtbare inkt kunt schrijven. Mijn zevenjarige vond dat in ieder geval stoer. Net als ik toen ik die leeftijd had.

En Kijk vind ik educatief, en een glamourtijdschrift niet. Ze hoeven van mij niet per se iets educatiefs te krijgen, maar wel allemaal iets ontspannends of allemaal iets educatiefs.

Is roze trouwens neerbuigend? Ik zit nu in een fuchsia blouse te typen.

Ik zou me eerder zorgen maken om de inhoud van de tijdschriften dan het onderscheid jongens/meisjes. Ik kan nu al raden dat het glamourtijdschrift hysterisch taalgebruik bevat.


Overigens vind ik het glamourtijdschrift wel enigszins educatief, omdat er dan in ieder geval stimulans is om te lezen. 


In een glamourtijdschrift ben ik altijd zeer snel uitgelezen. Misschien een column.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.