Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

De masturbatieles van mijn kind op school (groep 3) Gesloten.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ouders die het praten over grenzen, lichamelijkheid ed. op school ongemakkelijk vinden doen dat zelf echt niet beter met hun kind
Er zijn landen waar het niet mag, waar praten op school over homoseksualiteit, gevoelens en grenzen wordt gezien als aanzet tot seksueel onaanvaardbaar gedrag. En dat zijn niet alleen maar schurkenstaten zoals Rusland, maar ook delen van de USA bijvoorbeeld. Laten we daar in NL verre van blijven.

Prima filmpje lijkt me, en absoluut geen "masturbatieles". Hoe kom je erbij zeg.

Googleisjevriend schreef op 28-05-2022 om 19:59:

nou ik vind de sexuele voorlichting behoorlijk ver gaan tegenwoordig op basisscholen hoor. Als mijn kind van 6 s’ avonds in zijn bedje tegen me zegt “ als jij en papa gaan knuffelen en hij stopt zijn piemel in jouw plassertje dan komt er een baby “ , dan vind ik dit nog niet behoren bij deze leeftijdsgroep. Zelfs de 4 jarigen op deze school hebben ze al over zaadjes verteld. Sorry maar ik vind het absurd. Ik was zelf zover dat als een papa en een mama knuffelen dan komt er een zaadje bij een eitje en dan komt er een baby. Dat was tot nu toe voldoende. Ik had het ook liever zelf verteld dan de leraren op school.

En dan durft kind dadelijk niemand een knuffel te geven want dan komt er een baby. 

Onze kleuter weet prima dat zaadjes uit de piemel komen en als die bij het eitje bij de vrouw komt dat er een baby kan komen.

Dat een zes jarige niet weet dat een vrouw een vulva/vagina heeft maar het plassertje noemt vind ik schokkender . De juiste termen gebruiken zorgt er oa voor dat eventuele incest sneller wordt opgepikt omdat men weet wat kind zegt.

Viva-amber schreef op 28-05-2022 om 19:24:

De video is bedoeld als waarschuwing tegen misbruik en je haalt er blijkbaar een hele ander boodschap uit...bijzonder. Eerst post ook nog en meteen over seks met kinderen...tja dan weet je het wel.

Het is helemaal niet de eerste post?

BrightEchidna89

BrightEchidna89

28-05-2022 om 22:37

Heb het filmpje net gekeken en vind dat het prima in elkaar zit. Wil je ook nog bedanken voor de link, zodat ik dit morgen aan mijn stiefzoon kan laten zien.
Dus bedankt. 

Dat jij dit in de titel omschrijft als masturbatieles zegt eigenlijk meer over jou dan over het filmpje. 

EmmaT schreef op 28-05-2022 om 20:47:

Ouders die het praten over grenzen, lichamelijkheid ed. op school ongemakkelijk vinden doen dat zelf echt niet beter met hun kind
Er zijn landen waar het niet mag, waar praten op school over homoseksualiteit, gevoelens en grenzen wordt gezien als aanzet tot seksueel onaanvaardbaar gedrag. En dat zijn niet alleen maar schurkenstaten zoals Rusland, maar ook delen van de USA bijvoorbeeld. Laten we daar in NL verre van blijven.

Nee, als je zelf krampachtig bent rondom dit onderwerp, voelen kinderen zeker aan dat dit wel iets heel geheims en/of geks zal zijn en dat hun ouders hier heel ongemakkelijk van worden. 

Zelf hoop ik altijd juist over dit soort zaken in gesprek te kunnen blijven met mijn kinderen, zodat ik ze zelf kan blijven voorlichten ipv dat ze van armoede hun informatie van internet gaan halen of alleen via vrienden krijgen.

Reactie verwijdert. Dat kan korter: shady topics met een kwalijke reuk. Ik heb je gestaft TO

Wat een masturbarielariekoek!

Viva-amber schreef op 28-05-2022 om 19:24:

De video is bedoeld als waarschuwing tegen misbruik en je haalt er blijkbaar een hele ander boodschap uit...bijzonder. Eerst post ook nog en meteen over seks met kinderen...tja dan weet je het wel.

Is niet haar 1e post ze had ook iets tegen kanjertraining. En ik geloof iets tegen lentekriebelweek of zoiets op school. Edit lentekriebels was iemand anders.

Zoals je zelf al schrijft zijn de meeste kinderen niet met seks bezig op deze leeftijd. Masturberen is hier daarom ook helemaal niet aan de orde.
Wat kinderen al wel kunnen merken is dat het soms ‘kriebelt’. Dat is een normale ontwikkeling. Het is de ouder die vaak de associatie met seks legt, niet het kind. 
Verder is dit niet waar het filmpje over gaat en lijkt het mij alleen maar fijn als mijn kinderen op deze manier extra voorgelicht worden over wat wel en niet oké is.

Maar goed, ik werk in het onderwijs, dus TS zal mijn mening sowieso niet waarderen. Maar als docent en vertrouwenspersoon in het vo kom ik helaas te vaak leerlingen tegen waarvan het beter was geweest als ze dit filmpje wel hadden gezien. 

De meeste kinderen zijn inderdaad niet bezig met seks, maar het is wel goed om eerlijk te zijn over hoe kinderen gemaakt worden en dat je lijf van jou is, maar soms niet helemaal (zoals bij dokter of tandarts die wel eens iets moeten doen wat je niet wil, maar wel nodig is). Juist doordat er in sommige gezinnen niet gepraat wordt over voorlichting, lichamelijke integriteit en wat er oké is en wat niet, is het goed dat school dit soort filmpjes laat zien. Die zijn daar ook voor ontwikkeld, toegespitst op de leeftijdsgroep. 

Er zijn kinderen die al jong masturberen. Dat zullen ze niet zo noemen, maar het geeft een fijn gevoel. Ik zou dat niet verbieden, maar wel erbij zeggen dat ze dat alleen op haar kamer mag doen en niet in het openbaar. Net zoiets als poepen; dat doen we allemaal, maar wel op de wc en niet waar iedereen bij is en dat kan zien.
Dat wil niet zeggen dat er uitgelegd moet worden hoe kinderen dat fijne gevoel bij zichzelf op kunnen wekken en dat ze daarmee gaan oefenen. Dat vind ik dan wel weer te ver gaan.



Je kan je kind niet overal tegen beschermen en kinderen zijn ook erg geneigd hun ouders te beschermen als ze iets overkomt en er dus niets over zeggen. Des te beter is het als een kind op school leert wat passend gedrag is en zich leert verweren op een goede manier. 

Jonge kinderen weten zelf ook heus al dat als ze hun geslachtsdeel aanraken dat (onbewust) een lekker gevoel geeft. Jongens die nog in de luier zitten pakken ook vaak zelf hun piemel vast...

Daarnaast is het beter dat kinderen zo vroeg mogelijk van alles op de hoogte zijn. Anders krijg je dat kinderen op TV seks zien, denken dat het normaal is als ze seks hebben met hun ouders en als 12-jarige bevallen: uitspraken.rechtspraak nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBGRO:2012:BW4225&showbutton=true&keyword=bevallen+12+vader

Viva-amber schreef op 28-05-2022 om 19:24:

De video is bedoeld als waarschuwing tegen misbruik en je haalt er blijkbaar een hele ander boodschap uit...bijzonder. Eerst post ook nog en meteen over seks met kinderen...tja dan weet je het wel.

Eerder de 220ste post

Aviendha schreef op 28-05-2022 om 19:38:

Ik heb het filmpje gekeken en ben het helemaal met je eens. Vind dit echt te ver gaan ik heb totaal geen zin in discussie verder maar wilde laten weten dat je echt niet als enige zo denkt. Man en ik gaan hier ook naar vragen bij het zoeken naar een school voor zoon.

Ik ga mezelf ietsje nuanceren. 

De titel van dit topic sta ik dan weer niet achter. Het masturbatiestukje is niet wat ik te ver vind gaan. Ik vond de volwassen geslachtsdelen en de boodschap dat sommige volwassenen aan je willen zitten, en dingen in je willen stoppen, soms snachts, te expliciet en ongenuanceerd. Ik denk dat het sommige kinderen bang en wantrouwig kan maken en ik hoop dat de juf er meer context aan geeft/dit met de kinderen bespreekt. Ik zou het zelf wel willen weten als kind zo'n filmpje heeft gezien zodat we er thuis nog over kunnen praten. 

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.