Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Dochter (16) is discriminatiezaak begonnen


2302Eveline schreef op 22-07-2021 om 21:28:

[..]

Ze zat de eerste drie jaar op een onderbouw havo. Daar heeft nooit een probleem gespeeld. Ze hebben zelfs nog uit zichzelf haar aangeboden om direct naar 4 vwo te gaan omdat ze haar geen havo leerling vinden op basis van wat ze de afgelopen drie jaar heeft laten zien. Ze voldeed bij lange na niet aan de eisen maar we ervoeren altijd al dat die school het beste met de leerlingen wil.

Nu zit ze op een bovenbouw vwo van dezelfde school in de stad die dus duidelijk anders is dan de onderbouw in ons dorp… Mijn dochter zegt dat ze echt dacht dat wat er in de lessen van die twee leraren gebeurde normaal is omdat zij de enige was die er boos om werd. En dat ze dit zelf wilde oplossen.





Ik werkte op een werkplek waar hetzelfde speelde. Daar waren diverse medewerkers steeds ziek, soms ook langdurig. En als ze wat beters hadden gevonden waren ze weg. Ik kan me niet voorstellen dat er op die school geen andere signalen zijn van dat er gediscrimineerd wordt dan één klagende leerling? 



En ze hóéft niet te verschijnen. Dat mag en ze zal het waarschijnlijk ook willen, maar voor de afdoening van de zaak zou het niet uit moeten maken, zeker niet als je dochter netjes laat weten dát ze niet komt en waarom ze niet komt.

Je mag inderdaad heel trots zijn op je dochter, en je afvragen waarom je er op deze manier achter moest komen. Hopelijk komt ze volgende keer wel eerst even bij jullie voordat ze het hogerop zoekt. Schrijnend dat ze dacht dat het normaal was, zal ze geen ongelijk in hebben. De acties van iedereen om haar heen bevestigden dat.

Maar je weet er nu gelukkig van en kan je dochter steunen (wellicht sturen) in wat ze nu wilt. Want daar zal ze vast al goed over nagedacht hebben

Ik zou dochter vooral veel succes wensen.

Ik vind het jammer dat je zo weinig vertrouwen hebt in de maatschappij dat je vooral denkt dat dit "gehannes" gaat opleveren. Als dat zo is, dan is zo'n rechtszaak alleen maar extra hard nodig. En bovendien, als dat echt zo is, dan liever nu op school dan later met een werkgever. Een harde levensles maar wel een hele nuttige.

Ik ben skeptisch of de rechtszaak veel zal opleveren. Ze is niet op een duidelijke manier benadeeld (geschorst, onvoldoende voor schoolexamen, etc.) En of school helemaal "niets" gedaan heeft, dat is voor haar als klager niet aan te tonen. School kan vrij eenvoudig beweren dat ze wel "iets" gedaan hebben achter de schermen. Maar ze hoeft ook niet te winnen om hier als persoon sterker uit te komen.

Dat je dochter "iets" doet is sowieso beter dan dat ze opgeeft. Belangrijk is dat ze er een stukje erkenning uitsleept. Het liefst erkenning dat er iets gebeurd is wat niet mag en dat de school haar klachten daarover onvoldoende heeft opgepakt. Zelfs als het College een keiharde "ontkenning" vanuit de school slikt, zal dat nog steeds gepaard gaan met het krachtig afkeuren van het "onbewezen" gedrag waar ze die docenten van beschuldigt; en daarmee dus een stukje erkenning van de morele verwerpelijkheid van dat gedrag.

Neem je dochter dat stukje erkenning niet af. Laat haar die klacht vooral doorzetten. 

Ik hoop vooral dat je dochter onbelemmerd actie kan blijven voeren. Hier heb ik weleens gehoord over dat leraren niet ingrijpen als klasgenoten pesten, maar dat de school dit gedrag toestaat van hun personeel??? 

2302Eveline

2302Eveline

23-07-2021 om 14:12 Topicstarter

Ik ben vandaag bezig geweest met diverse personen van de school bellen. De mentor wist dat mijn dochter een klacht wilde indienen maar dacht dat het niet serieus is en niet gebeurt. En van de schoolleiding is degene die er over gaat pas in augustus weer bereikbaar… 

2302Eveline schreef op 23-07-2021 om 14:12:

Ik ben vandaag bezig geweest met diverse personen van de school bellen. De mentor wist dat mijn dochter een klacht wilde indienen maar dacht dat het niet serieus is en niet gebeurt. En van de schoolleiding is degene die er over gaat pas in augustus weer bereikbaar…

Nou, da’s dan mooi stom van die mentor. Wordt het tijd dat hij/zij de leerlingen serieuzer gaat nemen. Maar goed, er lijken op school dus nog wel een paar tussenstappen gezet te moeten worden. 

2302Eveline

2302Eveline

23-07-2021 om 14:19 Topicstarter

Mija schreef op 23-07-2021 om 14:17:

[..]

Nou, da’s dan mooi stom van die mentor. Wordt het tijd dat hij/zij de leerlingen serieuzer gaat nemen. Maar goed, er lijken op school dus nog wel een paar tussenstappen gezet te moeten worden.

Vind ik ook. Ik vrees dat mijn dochter de eerste op de school is die serieus een probleem heeft met de grapjes van twee leraren en daarover klaagt.

2302Eveline schreef op 23-07-2021 om 14:12:

Ik ben vandaag bezig geweest met diverse personen van de school bellen. De mentor wist dat mijn dochter een klacht wilde indienen maar dacht dat het niet serieus is en niet gebeurt. En van de schoolleiding is degene die er over gaat pas in augustus weer bereikbaar…

Nou ik denk dan dat dit absoluut nodig is en een goede stap is om de mentor wakker te schudden en haar leerlingen wat serieuzer te nemen.

In dit geval is het de juiste stap als de school haar klacht niet serieus neemt. Zo'n cultuur kan je niet alleen veranderen. Ik hoop dat het college het wel serieus neemt.  Ik ben al wat ouder maar in mijn kindertijd vonden mensen het grappig om mij als grap aap te noemen en opmerkingen zoals apen horen niet op school maar in een dierentuin. Ik had toen geen mogelijkheden zij gelukkig wel.

ik blijf alleen van mening dat dochter jullie in had moeten zetten. Dan hadden jullie naar mentor toe kunnen stappen en die had het dan misschien wat serieuzer genomen. Het lijkt echt dat er stappen zijn overgeslagen, zowel vanuit school als vanuit dochter.

Neemt niet weg dat er echt actie ondernomen moet worden en dat gedrag van beide docenten niet kan.

Imi

Imi

23-07-2021 om 15:02

Wat vreselijk, Wasmachine....

Ik herinner me nog levendig dat de meester van de 4e klas lagere school een Vietnamees bootvluchelingenkind in de klas luidop voor aap uitschold. Nee, we vonden dat zeker niet grappig of gewoon, maar tegen een woeste meester ging je niet in.

2302Eveline schreef op 23-07-2021 om 14:12:

Ik ben vandaag bezig geweest met diverse personen van de school bellen. De mentor wist dat mijn dochter een klacht wilde indienen maar dacht dat het niet serieus is en niet gebeurt. En van de schoolleiding is degene die er over gaat pas in augustus weer bereikbaar…

Flauwe reactie van die mentor. Pas als je dochter ermee buiten de school treedt denkt hij of zij dat het serieus is? 

Heb je er al contact over gehad met andere ouders die het verhaal over de discriminerende docenten bevestigen, of bevestigen hoe klachten erover worden afgehandeld? (Als hun kinderen het durven te bevestigen…) 

Imi schreef op 23-07-2021 om 15:02:

Wat vreselijk, Wasmachine....

Ik herinner me nog levendig dat de meester van de 4e klas lagere school een Vietnamees bootvluchelingenkind in de klas luidop voor aap uitschold. Nee, we vonden dat zeker niet grappig of gewoon, maar tegen een woeste meester ging je niet in.

Ik kan me voorstellen dat dat bij de dochter van TO ook speelt. Op mijn vroegere werkplek werd er weleens geklaagd over foute leidinggevenden, maar dat ging dan heel stiekem en zoveel mogelijk anoniem.

Mija schreef op 23-07-2021 om 14:17:

[..]

Nou, da’s dan mooi stom van die mentor. Wordt het tijd dat hij/zij de leerlingen serieuzer gaat nemen. Maar goed, er lijken op school dus nog wel een paar tussenstappen gezet te moeten worden.

Ik vind het erg makkelijk om met een vinger naar de mentor te wijzen. We weten niet hoe de gesprekken met de mentor zijn verlopen. We weten ook niet hoe de dochter van to het gesprek is aangegaan. Pubers kunnen daar zelf nog wel eens een andere visie op hebben ( met de nadruk op kunnen) 
Ja, een school moet zeker serieus met dit soort zaken omgaan, maar ga eerst eens goed het gesprek aan met school. 


Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.