Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

een 1 in groep 3


Wilgenkatje- schreef op 01-12-2022 om 14:21:

[..]

Wat een goed idee, ik wist niet dat dat bestond!

Wie weet voor in de schoen bij oma👍

PinkFlower schreef op 30-11-2022 om 19:09:

Ik lees nu pas dat je dagelijks oefenen niet bevorderlijk vindt voor het leesplezier. Waarom niet?
Het is ook maar net hoe je het als ouder brengt. Dochter zet zelf een timer van 10 min. Als ze daarna nog zin heeft leest ze verder en anders niet. Hoe meer ze lezen hoe beter ze worden, meestal dan. Zelf boekjes op niveau uitzoeken bij de bieb.

Ik liet ze meestal nog even in bed lezen als het bedtijd was. Was een mooie manier van tijdrekken vonden zij en ik dacht mooi...geoefend hahahah

Jonagold schreef op 01-12-2022 om 11:55:

Hier ook een kind dat lezen niet leuk vond, en het thuis niet wilde doen omdat het schoolwerk was. Tot we hem wat te lezen gaven dat hem wel boeide. Inderdaad de Donald Duck en Suske en Wiske, maar ook bijvoorbeeld 'Mijn eerste encyclopedie' en bijvoorbeeld de hele serie Hoe en waarom-boeken, die heeft hij ook allemaal al op zijn 5e uitgelezen. Hij kwam gewoon echt niet door die Avi-boekjes heen. Die verhaaltjes waren echt veel te kinderachtig voor hem en het taalgebruik stond veel te ver van zijn belevingswereld af. Dus ook ik raad aan om uit te zoeken waar je kind wél warm voor loopt qua onderwerp of verhaal en dat aan te bieden. Dat werkt volgens mij vele malen beter dan verplichte eenheidsworst Avi-boekjes.

Serieus? Wat is je probleem als een kind met 5 al een hele serie boeken heeft uitgelezen? Ik vermoed dat jouw kind al ver voorbij het avi niveau was van begin groep 3. Als je kind daar nog zit dan moet je dus wel kiezen voor die eerste boekjes. Natuurlijk kun je elk boek pakken wat je wil maar als je echt nog in de eerste maanden groep 3 zit moet het niet te moeilijk zijn.

Wilgenkatje- schreef op 01-12-2022 om 14:17:

[..]

Ha MamaE en alle andere reageerders, ik heb het nog even gecheckt. Want inderdaad, voor ik het weet worden er halve waarheden verspreid.

Er staat een 1 in het systeem dat de leerkracht bijhoudt. Ze heeft de moeder van kleindochter hierover gebeld (die deze 1 natuurlijk niet heeft gemeld, maar er wel van schrok) en haar aangespoord meer te oefenen omdat kleindochter anders straks de toets niet haalt. Ze probeert dat dagelijks maar als ze een avonddienst heeft (zorg) komt het er niet van. Zou niet gek zijn als de BSO er iets mee deed, met een speelse swing. Vader natuurlijk ook; hij is een praktisch opgeleid persoon voor wie boeken/voorlezen geen vanzelfsprekende dagelijkse kost zijn. Dingen over de natuur vertellen/laten zien en treinbanen bouwen ligt hem meer.

En juist vader die het zo moeilijk vindt is dus wellicht de aangewezen persoon om zijn dochter te helpen. Wellicht heeft ze het ook van vader? Hebben ze wellicht beiden dyslexie? Lezen dus lekker samen met die Donald Duck. Hij hoeft zelf niet voor te lezen, dat moet dochter doen. Beetje flauw dat alles op moeder aan moet komen.

Wilgenkatje- schreef op 01-12-2022 om 14:17:

[..]

Ha MamaE en alle andere reageerders, ik heb het nog even gecheckt. Want inderdaad, voor ik het weet worden er halve waarheden verspreid.

Er staat een 1 in het systeem dat de leerkracht bijhoudt. Ze heeft de moeder van kleindochter hierover gebeld (die deze 1 natuurlijk niet heeft gemeld, maar er wel van schrok) en haar aangespoord meer te oefenen omdat kleindochter anders straks de toets niet haalt. Ze probeert dat dagelijks maar als ze een avonddienst heeft (zorg) komt het er niet van. Zou niet gek zijn als de BSO er iets mee deed, met een speelse swing. Vader natuurlijk ook; hij is een praktisch opgeleid persoon voor wie boeken/voorlezen geen vanzelfsprekende dagelijkse kost zijn. Dingen over de natuur vertellen/laten zien en treinbanen bouwen ligt hem meer.

Waarom de BSO? Daar zijn wij niet voor. Wij maken ook geen huiswerk met de kinderen. Tenzij het een kind is dat dit graag wil maken en zelf kan. We zijn vaak met 16 kinderen op de groep. Ze moeten op school al genoeg, wij van de BSO zijn er om lekker mee te ontspannen na schooltijd. Wij gaan dus lekker erop uit. De natuur in, naar speeltuinen, lekker relaxen enz. 

Aiden schreef op 01-12-2022 om 15:01:

[..]

Serieus? Wat is je probleem als een kind met 5 al een hele serie boeken heeft uitgelezen? Ik vermoed dat jouw kind al ver voorbij het avi niveau was van begin groep 3. Als je kind daar nog zit dan moet je dus wel kiezen voor die eerste boekjes. Natuurlijk kun je elk boek pakken wat je wil maar als je echt nog in de eerste maanden groep 3 zit moet het niet te moeilijk zijn.

Moet dat nou op zo'n toon?

Ik had geen probleem, de juf had een probleem. Vond dat zoon netjes de Avi-boekjes moest lezen, en dat deed ik dus braaf, want het was mijn oudste en dus wist ik niet beter. Maar die boekjes kreeg ik er dus met geen mogelijkheid doorheen thuis. Met als gevolg zoon overstuur, ik boos en gefrustreerd en een juf die vond dat kind onvoldoende (goed) las. Dus toen ben ik 'burgerlijk ongehoorzaam' geweest en heb gedacht, het is belangrijker dat hij met plezier leest dan dat hij het volgens de regels van school leert. Vandaar dus. 

Jonagold schreef op 01-12-2022 om 15:33:

[..]

Moet dat nou op zo'n toon?

Ik had geen probleem, de juf had een probleem. Vond dat zoon netjes de Avi-boekjes moest lezen, en dat deed ik dus braaf, want het was mijn oudste en dus wist ik niet beter. Maar die boekjes kreeg ik er dus met geen mogelijkheid doorheen thuis. Met als gevolg zoon overstuur, ik boos en gefrustreerd en een juf die vond dat kind onvoldoende (goed) las. Dus toen ben ik 'burgerlijk ongehoorzaam' geweest en heb gedacht, het is belangrijker dat hij met plezier leest dan dat hij het volgens de regels van school leert. Vandaar dus.

Ja sorry dat haalde ik totaal niet uit de tekst. Ik heb altijd gekeken wat mijn kind aankan en ik wist dat het niet uitmaakte wat er gelezen werd. Vreemd dat een juf zoveel verplicht aan een kind van 5 die duidelijk tot meer in staat was. Mijn kind met dyslexie kon zo'n boek echt niet lezen voor groep 6.

Nou snap ik het die I is gewoon de nieuwe, nou ja nieuw voor onze generatie dan, schaalverdeling van de cito-toetsen in het leerlingvolgsysteem/Parnassus. Wat vroeger A, B, C , D, en E was. En dan was A nog onderverdeeld in A+ en gewoon A.  B is gemiddeld, zowel C en D zijn zorgelijk, en met veel E' s ging het richting speciaal onderwijs. Nou correspondeert die A - E schaal niet niet  1 op 1 met de nieuwe schaalverdeling.

Wat onpedagogisch zeg, om dat zo'n kind te vertellen. Die toetsten waren oorspronkelijk ook helemaal niet bedoeld als rapportcijfer maar een indicatie voor de leerkracht hoe het met de ontwikkeling van individuele  kinderen en voor de effectiviteit van je onderwijs voor de groep.

De makke is dat door het verschuiven van de op OOL zo afgefakkelde 1 oktobergrens de gemiddelde leeftijd 3 maanden gedaald is terwijl de lat wat een kleuter/kind moet beheersen veel hoger gelegd  is. Vroeger begon je pas in groep 4 met meerlettergrepige woorden en grappen als -eeuw .IMHO span je het paard achter de wagen, doordat veel kinderen  overvraagd worden, haken er steeds meer af. Opbrengst van het Nederlandse leesonderwijs is dramatisch gedaald ondanks de opgeschroefde eisen.

Zelf ooit in het jaar kruik voor een groep 4 gestaan, wij gaven ouders van achterblijvers wel eens bladen uit een map speciale leesbegeleiding mee. En tips om het op een speelse manier aan te pakken, zodat het ook leuk blijft.

 

Knutselkei schreef op 01-12-2022 om 14:50:

[..]

Ik liet ze meestal nog even in bed lezen als het bedtijd was. Was een mooie manier van tijdrekken vonden zij en ik dacht mooi...geoefend hahahah

Ik las een tijdje terug over iemand die zogenaamd niet doorhad dat kind altijd onder de dekens stiekem verder las met een zaklantaarn. En het kind vroeg zich nooit af hoe het kon dat de batterijen van de zaklamp nooit leeg waren en dat er altijd verse boeken rondslingerden.

Nou is lezen onder de dekens met een zaklamp niet goed voor je ogen, maar dat is een ander verhaal. Ik vond het wel een leuke speelse manier van leesbevordering.

EmmaT schreef op 01-12-2022 om 13:51:Doet me denken aan de in zogenaamd makkelijke taal geschreven geschiedenisboeken voor VMBO. Allemaal losse zinnetjes zonder tekstverbanden of signaalwoorden. En dan over onderwerpen als Israël en de Palestijnen of WOII. Geen touw aan vast te knopen 🤯

Ik ben mijn hele werkzame leven al tegenstander van het zogenaamd 'aansluiten' bij niveau en interesse van de doelgroep. Vaak schiet dat door naar enorm flauwe kost die niet uitdaagt, niet spannend is, en ook niet makkelijker te begrijpen.

Ginevra schreef op 01-12-2022 om 16:25:

[..]

Ik las een tijdje terug over iemand die zogenaamd niet doorhad dat kind altijd onder de dekens stiekem verder las met een zaklantaarn. En het kind vroeg zich nooit af hoe het kon dat de batterijen van de zaklamp nooit leeg waren en dat er altijd verse boeken rondslingerden.

Nou is lezen onder de dekens met een zaklamp niet goed voor je ogen, maar dat is een ander verhaal. Ik vond het wel een leuke speelse manier van leesbevordering.

Ik denk dat lezen zonder zaklamp onder je dekens onmogelijk is.

En het is zeer waarschijnlijk ook helemaal niet schadelijk. Hooguit vermoeiend voor de ogen.

https://www.gezondheidsnet.nl/zien/verpest-lezen-in-het-donker-je-ogen

Ginevra schreef op 01-12-2022 om 16:28:

[..]

Ik ben mijn hele werkzame leven al tegenstander van het zogenaamd 'aansluiten' bij niveau en interesse van de doelgroep. Vaak schiet dat door naar enorm flauwe kost die niet uitdaagt, niet spannend is, en ook niet makkelijker te begrijpen.

En het stigmatiseert enorm: 'Jij hoeft geen moeilijke zinnen te lezen want je bent toch dom'. Ja zo wordt het ook nooit wat.

De leesboekjes in groep 3 sluiten aan bij de letters die al aangeboden zijn. Daarom krijg je van die gekke woorden. Verder moet het ook voldoen aan bepaalde eisen van medeklinker-klinker-medeklinker. Mkm-woorden zijn de makkelijkste, pas later komen woorden met twee en later meer medeklinkers achter elkaar. Vergelijk bijvoorbeeld het woord 'kat'  met 'kast'. 
De woorden moeten ook klankzuiver zijn. Ga er maar aan staan, als schrijver!
In november moeten alle letters beheerst zijn en dan komen de grappen als woorden met -eeuw, -ieuw, auw, ng/no, meerdere lettergrepen, samengestelde woordeb (dakpan, wipkip) en open lettergrepen.
Open lettergrepen is eind groep 3, in groep 4 wordt de regel uitgelegd.
In de meeste klassen zijn twee soorten boeken: boekjes die horen bij de methode en die precies aansluiten bij het geleerde en boeken naar interesse.

nee in groep 3 geen punten hier, pas vanaf groep 5. Vind t ook raar een 1 aan zo'n klein te geven. Zou t aankaarten bij directie of ouderraad.

kenfan schreef op 01-12-2022 om 15:49:

Nou snap ik het die I is gewoon de nieuwe, nou ja nieuw voor onze generatie dan, schaalverdeling van de cito-toetsen in het leerlingvolgsysteem/Parnassus. Wat vroeger A, B, C , D, en E was. En dan was A nog onderverdeeld in A+ en gewoon A. B is gemiddeld, zowel C en D zijn zorgelijk, en met veel E' s ging het richting speciaal onderwijs. Nou correspondeert die A - E schaal niet niet 1 op 1 met de nieuwe schaalverdeling.

Wat onpedagogisch zeg, om dat zo'n kind te vertellen. Die toetsten waren oorspronkelijk ook helemaal niet bedoeld als rapportcijfer maar een indicatie voor de leerkracht hoe het met de ontwikkeling van individuele kinderen en voor de effectiviteit van je onderwijs voor de groep.

De makke is dat door het verschuiven van de op OOL zo afgefakkelde 1 oktobergrens de gemiddelde leeftijd 3 maanden gedaald is terwijl de lat wat een kleuter/kind moet beheersen veel hoger gelegd is. Vroeger begon je pas in groep 4 met meerlettergrepige woorden en grappen als -eeuw .IMHO span je het paard achter de wagen, doordat veel kinderen overvraagd worden, haken er steeds meer af. Opbrengst van het Nederlandse leesonderwijs is dramatisch gedaald ondanks de opgeschroefde eisen.

Zelf ooit in het jaar kruik voor een groep 4 gestaan, wij gaven ouders van achterblijvers wel eens bladen uit een map speciale leesbegeleiding mee. En tips om het op een speelse manier aan te pakken, zodat het ook leuk blijft.

Maar maar maar, in die Cito-schaalverdeling is 1 toch juist het hoogste niveau. Dus dan zou een 1 toch juist hartstikke goed zijn?


Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.