Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

een 1 in groep 3


GinnyTwijfelvuur schreef op 01-12-2022 om 19:39:

[..]

Maar maar maar, in die Cito-schaalverdeling is 1 toch juist het hoogste niveau. Dus dan zou een 1 toch juist hartstikke goed zijn?


het is 1 dec, de citotoetsen zijn toch in januari?

Ysenda schreef op 01-12-2022 om 17:32:

[..]

Ik denk dat lezen zonder zaklamp onder je dekens onmogelijk is.

En het is zeer waarschijnlijk ook helemaal niet schadelijk. Hooguit vermoeiend voor de ogen.

https://www.gezondheidsnet.nl/zien/verpest-lezen-in-het-donker-je-ogen

Lezen van heel dichtbij (en dat doe je als je onder de dekens leest) is schadelijk voor de ogen. Het is achterhaald dat het alleen maar vermoeiend is. 

https://oogfonds.nl/nieuws/veel-lezen-blijft-belangrijkste-oorzaak-bijziendheid/

https://www.diakonessenhuis.nl/folders/progressieve-myopie-bijziendheid

https://www.maasziekenhuispantein.nl/onze-zorg/behandeling-onderzoek/myopie-bijziendheid-en-leefstijladviezen

https://www.oogartsen.nl/brilsterkte/bijziendheid-myopie/

Sorry voor de bronnenspam en het is ook nog eens off-topic, ik heb een beetje een hangup met oogziektes, zeker als ze voor een deel vermijdbaar zijn. 

Aiden schreef op 01-12-2022 om 19:42:

[..]

het is 1 dec, de citotoetsen zijn toch in januari?

Klopt, januari en juni

Maar als het alleen in het systeem staat en naar de ouders is gecommuniceerd, wie heeft het dan tegen het kind gezegd, de juf of de ouders?
In ieder geval, thuis lezen is belangrijk. Dat moeder niet elke avond tijd heeft is te begrijpen gezien haar werk, maar vader kan daarin ook iets betekenen. Niet alles is altijd leuk in het grootbrengen van je kinderen en dat hoeft ook niet. Er zijn er ook die niet van tandenpoetsen houden. Dan zeg je ook niet 'laat maar zitten, komt er niet van'. 
Boekjes die aansluiten bij de interesse, voorlezen, etc. is belangrijk. Juist voor kinderen die niet zo goed mee kunnen komen met lezen. Lezen is voor het hele leven belangrijk. Niet omdat iedereen een boekenwurm moet worden, maar om te kunnen functioneren en om informatie van bijvoorbeeld de overheid te kunnen begrijpen. 
En nee, dat is geen taak van een BSO. Op de BSO zijn kinderen om te chillen en te spelen. Als ze graag lezen is dat prima, maar je kunt niet verwachten dat een begeleider tijd heeft om met alle kinderen één op één ondersteuning te bieden. 

De BSO is er inderdaad om te chillen en te spelen. 

Beweren dat ze daar huiswerk moeten gaan begeleiden is niet zo belachelijk als vinden dat de juf aan kinderen moet leren tandenpoetsen.

Bij de bso van zoon (inmiddels al jaren geleden dus) hadden ze al huiswerk toezicht. Hoefden ze dat 's avonds thuis niet meer te doen. Na het drinken even een half uurtje asn de slag en ze waren klaar

Ik vond het shocking toen zoon van school wisselde en naar een andere bso zou kunnen dat het daar idd alleen spelen en ophokken was. Geen kunst, geen sport, geen huiswerkbegeleiding, alleen spelen. Zoon wilde er ook na 3 dagen niet meer naar toe, voor de vakantieopvang ging hij weer naar de oude bso. De gewone dagen was hij dat korte tijdje alleen thuis, hele dagen was nog te lang toen.

GinnyTwijfelvuur schreef op 01-12-2022 om 19:39:

[..]

Maar maar maar, in die Cito-schaalverdeling is 1 toch juist het hoogste niveau. Dus dan zou een 1 toch juist hartstikke goed zijn?


Oh, verhip, je hebt gelijk. Natuurlijk dat is ook zo.   Ik vond het zo'n raar verhaal, een leerkracht die een derdegroeper een 1 geeft, dat ik even niet helder meer nadacht.

De rest van het verhaal, die paradox van een lagere gemiddelde leeftijd en die hogere lat klopt wel.

Ysenda schreef op 01-12-2022 om 22:23:

Bij de bso van zoon (inmiddels al jaren geleden dus) hadden ze al huiswerk toezicht. Hoefden ze dat 's avonds thuis niet meer te doen. Na het drinken even een half uurtje asn de slag en ze waren klaar

Ik vond het shocking toen zoon van school wisselde en naar een andere bso zou kunnen dat het daar idd alleen spelen en ophokken was. Geen kunst, geen sport, geen huiswerkbegeleiding, alleen spelen. Zoon wilde er ook na 3 dagen niet meer naar toe, voor de vakantieopvang ging hij weer naar de oude bso. De gewone dagen was hij dat korte tijdje alleen thuis, hele dagen was nog te lang toen.

Toezicht is wat anders dan begeleiding. Hier op de BSO mogen kinderen ook hun huiswerk maken. Er is een rustige hoek voor aangewezen zonder gillende kleuters. Hier mag ook gelezen worden. 

Maar ze krijgen geen hulp of begeleiding, laat staan 1 op 1. Daarvoor zijn er niet genoeg begeleiders en het is ook niet hun taak. Het is ook niet verplicht, het huiswerk mag ook thuis gemaakt worden.

Het bericht van TS kwam over als 'ouders hebben niet genoeg tijd en/of zin om te oefenen met lezen dus dat moet de BSO dan maar doen'.

Ysenda schreef op 01-12-2022 om 22:23:

Bij de bso van zoon (inmiddels al jaren geleden dus) hadden ze al huiswerk toezicht. Hoefden ze dat 's avonds thuis niet meer te doen. Na het drinken even een half uurtje asn de slag en ze waren klaar

Ik vond het shocking toen zoon van school wisselde en naar een andere bso zou kunnen dat het daar idd alleen spelen en ophokken was. Geen kunst, geen sport, geen huiswerkbegeleiding, alleen spelen. Zoon wilde er ook na 3 dagen niet meer naar toe, voor de vakantieopvang ging hij weer naar de oude bso. De gewone dagen was hij dat korte tijdje alleen thuis, hele dagen was nog te lang toen.

Bij ons op de BSO doen we niet aan huiswerkbegeleiding. Wil een kind het zelf maken en is er plek voor prima maar we zijn niet voor niks een Buiten Schoolse Opvang en geen school. Ze moeten al genoeg leerwerk op school doen. De BSO is voor lekker spelen en relaxen. We hokken de kinderen niet op, bij ons zijn ze 90% van de.tijs lekker buiten bezig. 

De meeste kinderen gaan 1 of 2 dagen naar de bso bij ons. Dan gaan we niet ook nog school dingen doen verplicht. 

MamaE schreef op 01-12-2022 om 22:45:

[..]

Toezicht is wat anders dan begeleiding. Hier op de BSO mogen kinderen ook hun huiswerk maken. Er is een rustige hoek voor aangewezen zonder gillende kleuters. Hier mag ook gelezen worden.

Maar ze krijgen geen hulp of begeleiding, laat staan 1 op 1. Daarvoor zijn er niet genoeg begeleiders en het is ook niet hun taak. Het is ook niet verplicht, het huiswerk mag ook thuis gemaakt worden.

Het bericht van TS kwam over als 'ouders hebben niet genoeg tijd en/of zin om te oefenen met lezen dus dat moet de BSO dan maar doen'.

Bij die van zoon was het na het drinken eerst je huiswerk maken, waar dan ook een begeleider was om te helpen, en dan pas de andere activiteiten. 

Kunst in het atelier, muziek bij de muziekleraar of sport met de sportinstructeur of je eigen sportclub, of zwemles maar ook koken in de grote keuken. Ook vrij spelen kon altijd. 

Ysenda schreef op 01-12-2022 om 22:53:

[..]

Bij die van zoon was het na het drinken eerst je huiswerk maken, waar dan ook een begeleider was om te helpen, en dan pas de andere activiteiten.

Kunst in het atelier, muziek bij de muziekleraar of sport met de sportinstructeur of je eigen sportclub, of zwemles maar ook koken in de grote keuken. Ook vrij spelen kon altijd.

Hoeveel begeleiders heb je dan wel niet nodig om kinderen naar sportclubs en zwemles te brengen/halen, te koken, toezicht, kunstlessen etc.?

Als je alle kinderen extra instructie gaat geven of hardop met ze gaat lezen, lijkt me dat in een stilteomgeving ook storend voor de rest. Kinderen die hier op school extra leesbegeleiding krijgen, krijgen dat buiten de klas, door een onderwijsassistent. 

Die BSO van jullie klinkt heel luxe. De meeste scholen/BSO's zullen dat niet kunnen bieden. Zeker niet met de personeelstekorten van tegenwoordig.

MamaE schreef op 01-12-2022 om 23:27:

[..]

Hoeveel begeleiders heb je dan wel niet nodig om kinderen naar sportclubs en zwemles te brengen/halen, te koken, toezicht, kunstlessen etc.?

Als je alle kinderen extra instructie gaat geven of hardop met ze gaat lezen, lijkt me dat in een stilteomgeving ook storend voor de rest. Kinderen die hier op school extra leesbegeleiding krijgen, krijgen dat buiten de klas, door een onderwijsassistent.

Die BSO van jullie klinkt heel luxe. De meeste scholen/BSO's zullen dat niet kunnen bieden. Zeker niet met de personeelstekorten van tegenwoordig.

Er is ook een groot verschil tussen bso's. Hier gaan bijna alle kinderen wel een paar middagen naar de bso. Alleen van de school van mijn kinderen al zo'n 250 kinderen per dag en dan zitten er 4 basisscholen naast elkaar. Rondom de school zitten er 8 verschillende bso's die allemaal verschillende faciliteiten aanbieden. 

Bij de bso van mijn kinderen zitten ze op leeftijd ingedeeld en gaan ze na school eerst wat eten of drinken met hun bso juf/ meester en daarna kunnen ze kiezen. Er is een kunst atelier voor creatieve activiteiten, kinderkookcafe, chillruimte waar je lekker kunt lezen, bordspelen, puzzels kunt maken, toneel/ danslokaal en een speelgoedruimte. Beneden is een minigymzaal en ze hebben een eigen speelplein. En ze hebben een stiltelokaal voor huiswerkmaken dat wordt begeleidt door een medewerker die ook helpt met lezen. Als kinderen naar sport of zwemles gebracht moeten worden kan dat ook maar dat doen wij niet, ik weet ook niet of veel mensen daar gebruik van maken.  Hier bieden de meeste bso's dit wel aan maar ze bieden ook verschillende diensten, een andere bso die hier ook in de wijk zit biedt bv warme maaltijden aan en de mogelijkheid dat kinderen er blijven slapen voor ouders die bv avond of nachtdiensten draaien. 

Maar er zit een groot verschil tussen bso's en ook waar je woont. Mijn vriendin woont in een kleine plaats op het platteland, daar gaan slechts een handjevol leerlingen nasr de bso wat dan een lokaal in de school is wat bemant wordt door een van de leerkrachten of onderwijsassistenten die met elkaar rouleren.

Hier gaan de scholen een contract aan met een externe bso.

Gingergirl schreef op 02-12-2022 om 09:10:

[..]

Er is ook een groot verschil tussen bso's. Hier gaan bijna alle kinderen wel een paar middagen naar de bso. Alleen van de school van mijn kinderen al zo'n 250 kinderen per dag en dan zitten er 4 basisscholen naast elkaar. Rondom de school zitten er 8 verschillende bso's die allemaal verschillende faciliteiten aanbieden.

Bij de bso van mijn kinderen zitten ze op leeftijd ingedeeld en gaan ze na school eerst wat eten of drinken met hun bso juf/ meester en daarna kunnen ze kiezen. Er is een kunst atelier voor creatieve activiteiten, kinderkookcafe, chillruimte waar je lekker kunt lezen, bordspelen, puzzels kunt maken, toneel/ danslokaal en een speelgoedruimte. Beneden is een minigymzaal en ze hebben een eigen speelplein. En ze hebben een stiltelokaal voor huiswerkmaken dat wordt begeleidt door een medewerker die ook helpt met lezen. Als kinderen naar sport of zwemles gebracht moeten worden kan dat ook maar dat doen wij niet, ik weet ook niet of veel mensen daar gebruik van maken. Hier bieden de meeste bso's dit wel aan maar ze bieden ook verschillende diensten, een andere bso die hier ook in de wijk zit biedt bv warme maaltijden aan en de mogelijkheid dat kinderen er blijven slapen voor ouders die bv avond of nachtdiensten draaien.

Maar er zit een groot verschil tussen bso's en ook waar je woont. Mijn vriendin woont in een kleine plaats op het platteland, daar gaan slechts een handjevol leerlingen nasr de bso wat dan een lokaal in de school is wat bemant wordt door een van de leerkrachten of onderwijsassistenten die met elkaar rouleren.

Hier gaan de scholen een contract aan met een externe bso.

Ja, wij wonen dus in een klein dorp. De school hier telt zo'n 80 leerlingen in totaal. Op woensdag en vrijdag wordt er niet eens BSO aangeboden omdat er dan te weinig vraag is (niet rendabel). Vanaf groep 7 gaan veel kinderen niet meer naar de BSO maar blijven dan alleen thuis. Ik denk dat er zo'n 20-30 kinderen per dag naar de BSO gaan.

Ze kunnen buiten spelen, binnen spelen, spelletjes doen, knutselen, lezen/huiswerk maken, maar qua toezicht zijn er eigenlijk altijd maar twee begeleiders (geen onderwijspersoneel). Dus kinderen overal heen brengen, kooklessen, tekenlessen en muzieklessen, dat zit er niet in. Het is echt opvang, geen entertainbedrijf. Ik verwacht dat ook niet.

Overigens is dochter met haar huiswerk in 15-20 minuten per week wel klaar, los van het lezen, maar dat doet ze ook wel uit zichzelf. Dat doet ze niet op de BSO, daar is spelen met andere kinderen veel leuker. 

MamaE schreef op 02-12-2022 om 09:59:

[..]

Ja, wij wonen dus in een klein dorp. De school hier telt zo'n 80 leerlingen in totaal. Op woensdag en vrijdag wordt er niet eens BSO aangeboden omdat er dan te weinig vraag is (niet rendabel). Vanaf groep 7 gaan veel kinderen niet meer naar de BSO maar blijven dan alleen thuis. Ik denk dat er zo'n 20-30 kinderen per dag naar de BSO gaan.

Ze kunnen buiten spelen, binnen spelen, spelletjes doen, knutselen, lezen/huiswerk maken, maar qua toezicht zijn er eigenlijk altijd maar twee begeleiders (geen onderwijspersoneel). Dus kinderen overal heen brengen, kooklessen, tekenlessen en muzieklessen, dat zit er niet in. Het is echt opvang, geen entertainbedrijf. Ik verwacht dat ook niet.

Overigens is dochter met haar huiswerk in 15-20 minuten per week wel klaar, los van het lezen, maar dat doet ze ook wel uit zichzelf. Dat doet ze niet op de BSO, daar is spelen met andere kinderen veel leuker.

Jammer dat je entertainbedrijf zegt daarmee maak je het erg negatief. Ze vangen kinderen op en brengen de tijd door d.m.v. verschillende activiteiten (dat is iets anders dan lessen) hiermee is er voor ieder wat wils tenslotte hebben niet alle kinderen dezelfde interesses, en blijft het leuk om er heen te gaan.  Thuis doe je ook niet elke dag hetzelfde. Alleen maar toezicht houden vind ik niet voldoende, kinderen bezig houden hoort er ook bij. Kinderen naar bv zwemles brengen of een andere sport club is een service die ze bieden. Vergeet daarbij niet dat hier in de stad alles heel dicht bij elkaar zit waardoor het makkelijk te organiseren is, anders zou het niet kunnen.

Gingergirl schreef op 02-12-2022 om 10:41:

[..]

Jammer dat je entertainbedrijf zegt daarmee maak je het erg negatief. Ze vangen kinderen op en brengen de tijd door d.m.v. verschillende activiteiten (dat is iets anders dan lessen) hiermee is er voor ieder wat wils tenslotte hebben niet alle kinderen dezelfde interesses, en blijft het leuk om er heen te gaan. Thuis doe je ook niet elke dag hetzelfde. Alleen maar toezicht houden vind ik niet voldoende, kinderen bezig houden hoort er ook bij. Kinderen naar bv zwemles brengen of een andere sport club is een service die ze bieden. Vergeet daarbij niet dat hier in de stad alles heel dicht bij elkaar zit waardoor het makkelijk te organiseren is, anders zou het niet kunnen.

Ik bedoelde het niet negatief hoor. Ik denk dat mijn dochter dat heel leuk zou vinden. Alleen met twee begeleiders lukt dat gewoon niet. Ze sturen ook echt wel bij of verzinnen iets als spel met een parcours of zo waar ze dan aan mee kunnen doen als ze dat willen. In de vakanties zijn het hele dagen en doen ze vaak ook leuke dingen. 

Hier zitten lang niet alle clubjes in de buurt en om eerlijk te zijn vind ik dat ook geen taak van een BSO. Leuk dat ze het aanbieden en mensen daar blij mee zijn, maar om het nu te gaan verwachten van een BSO gaat me wel wat ver. Niet alles hoeft altijd te kunnen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.