Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

een 1 in groep 3


MamaE schreef op 02-12-2022 om 10:53:

[..]

Ik bedoelde het niet negatief hoor. Ik denk dat mijn dochter dat heel leuk zou vinden. Alleen met twee begeleiders lukt dat gewoon niet. Ze sturen ook echt wel bij of verzinnen iets als spel met een parcours of zo waar ze dan aan mee kunnen doen als ze dat willen. In de vakanties zijn het hele dagen en doen ze vaak ook leuke dingen.

Hier zitten lang niet alle clubjes in de buurt en om eerlijk te zijn vind ik dat ook geen taak van een BSO. Leuk dat ze het aanbieden en mensen daar blij mee zijn, maar om het nu te gaan verwachten van een BSO gaat me wel wat ver. Niet alles hoeft altijd te kunnen.

Ze gaan ook niet naar alle clubs, ze bieden 1 voetbalvereniging aan, en 1 zwemschool en nog een gymvereniging.

Verder is de gemeente heel actief met beweegcoaches, die komen 1 dag per week op de bso en dan bieden ze bv een blok judo aan en aan het eind een scholentoernooi. Kunst wordt gedaan door een stagier die een opleiding tot docent kunst doet. 

Ze zijn wel heel creatief met het aanboren van support. Willen ze een thema ruimtevaart doen dan vragen ze de ouders of die nog iemand weten die iets kan organiseren. Zo is Andre Kuipers ooit na zijn presentatie op school ook naar de bso gekomen. Ook ouders geven soms een workshop. 

Het uitgangspunt van deze kinderopvangorganisatie is dan ook opvang van 0 tot 13 jaar van 7 tot 7. De bijna 4 jarigen komen ook wel eens op de bso voor een activiteit, de net 4 jarigen gaan wel eens terug naar de peuters voor een bezoekje. De locaties worden gescheiden door een hek op de speelplaats. 

MamaE schreef op 02-12-2022 om 10:53:

[..]

Hier zitten lang niet alle clubjes in de buurt en om eerlijk te zijn vind ik dat ook geen taak van een BSO. Leuk dat ze het aanbieden en mensen daar blij mee zijn, maar om het nu te gaan verwachten van een BSO gaat me wel wat ver. Niet alles hoeft altijd te kunnen.

Of het een taak is van de bso dat bepaalt de bso zelf. Kwestie van vraag en aanbod waar een commercieel bedrijf als een bso op inspringt. Bij een heel klein groepje kinderen is de vraag een aanbod weer heel anders dan hier met een paar honderd kinderen. Dan is de diversiteit van gezinssituaties ook veel groter.

"Niet alles hoeft te kunnen" , op zich niet nee maar ieders gezinssituatie is anders. Veel alleenstaande ouders bijvoorbeeld die het ook moeten bolwerken. Vriendinnetje van dochter gaat 4 dagen per week naar de bso, haar moeder is overleden en haar vader werkt 4 dagen. Clubjes of zwemles kunnen niet altijd in het weekend of op die ene dag dat vader thuis is ( hier overal enorme wachtlijsten) dus prima als het zo geregeld kan worden.

On topic, als een kind wat meer huiswerk krijgt is het fijn als de bso er in ieder geval de mogelijkheid toe biedt om het daar te doen. ' s avonds na het eten zijn ze er vaak te moe voor.

stimuleren van lezen kan op allerlei manieren, kijk wat bij kind en ouders past. Snuffel in de bieb, vraag tips aan de medewerkers daar. 
Er zijn ook samenleesboekjes. Ouder en kind lezen ieder een of meerdere rollen / personages. Mijn dochter vond het leuk als ieder personage een eigen stemmetje heeft.  
Er zijn ook allerlei taalspelletjes. Of een ouderwetse letterbak. 

Oei, dat is echt wel heel sneu. Voor kind, voor ouders en voor de werklust en motivatie (voor leren). Een 1.. dat is toch geen aanmoedigingsbeleid? De juf verdient een 1!

Ik ben blij dat ik dat toen uitbesteed heb aan de logopediste (dankzij een verwijzing van de huisarts). Dat ging toen om letterherkenning, eind groep 2. Kind wilde graag letters herkennen zoals de rest van de klas maar de klas was te rommelig en chaotisch. En het was een voorwaarde voor groep 3.

Toen ik naar de kleuterjuf keek had ik zoiets van, laat ik iedereen een plezier doen door het uit school te halen. Kind is niet alleen vwb letterherkenning bijgespijkerd maar werd in 6 weken gelijk klaargestoomd om te lezen. Kind had 3 maanden voorsprong en vond het heerlijk. Kan het je zó aanraden. Kind kreeg gelijk een fijne leerervaring en werd zelfverzekerder. Groep 3 is al zo pittig voor de kleintjes.

Besteed het uit aan een professional die de leermethode kent. Dan heb je tenminste ook nog leuke gesprekken thuis met je kind. (Groot)ouders zijn er voor de aanmoedigingen en complimenten!  

De logopediste zat toen in het basispakket dus er waren geen extra kosten. Dat zal nu toch ook wel zo zijn?

Maar wie heeft die 1 dan aan kind verteld?

Wilgenkatje-

Wilgenkatje-

05-12-2022 om 21:15 Topicstarter

Max88 schreef op 01-12-2022 om 14:36:

[..]

Wie weet voor in de schoen bij oma👍

Geregeld! 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.