Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Amsterdamse

Amsterdamse

05-05-2018 om 20:13

Eindexamen 2018


Pennestreek en Tango

Mijn dochter is te lui en vergeetachtig om boeken in haar kluisje te bewaren anders had het ook ons scenario kunnen zijn

Fijne vakantie Tango! En inderdaad, op vakantie kun je ook leren. Wij hebben vorig jaar de familie nog ‘geirriteerd’ omdat dochter tijdens een familieweekend ook gewoon moest leren. Dochter vond het geen probleem. Familie vond het onzin.

Hier is morgenochtend heel vroeg de examenstunt en ‘s avonds het examengala. De examenstress begint nu toch wel toe te slaan want dochter heeft ineens een stuk minder zin in morgen. Wordt nog een pittige periode op dat vlak komende tijd.

karin

karin

08-05-2018 om 09:35

hier ook

Hier doet dochter van 18 mbo 4 examen. Weinig spannend, Nederlands en Engels zijn al afgesloten en ook de vakken die bij haar opleiding horen zijn al klaar en allemaal met prima cijfers.

De komende twee maanden is ze bezig met de proeve van bekwaamheid, daar heeft ze de afgelopen twee maanden al aan kunnen wennen door een proef pvb te maken en die ging ook prima.

Dus dochter zit haar tijd uit op school en werkt het liefste thuis, op school is het een vreselijk lawaai altijd en daar kan ze zich niet echt concentreren.

Veel succes voor jullie kinderen allemaal!

Tango,

Dus de ouders van de vriendin vonden het goed dat hun dochter met anderen een midweek op vakantie ging, terwijl ze voor een belangrijk examen staat?
Mijn kind zou er wel heel erg goed voor moeten staan, voor ik daar mee akkoord ging.

Ontspanning is belangrijk, maar geconcentreerd naar die weken toegroeien zoals je naar een topprestatie toe werkt, ook. En daarna is het tijd om te oogsten.

Vorig jaar ging het fout; kind had er geen vertrouwen in. Dit jaar is dat vertrouwen er wel, gelukkig.
Het vertrouwen hebben in jezelf, is zo essentieel voor succes.

Jay

Jay

08-05-2018 om 12:11

Havo examen hier

Mijn oudste dochter van 17 doet straks eindexamen havo. Heeft 1 jaar langer dan gepland over de havo gedaan, voornamelijk vanwege faalangst. Hiervoor heeft ze nu sinds september begeleiding en dat heeft erg goed geholpen. Ze heeft echt geleerd realistischer over zichzelf en school te denken ipv 'dat kan ik toch niet, dat examen, dat lukt nooit....' En ook met plannen is ze bij die begeleidster erg goed geholpen.

Voor 2 vakken staat ze niet erg goed (na en sk) en ze heeft 2 examentrainingen van Lyceo gedaan (2 x een zaterdag en een zondag van 9 tot 5), hier heeft ze ook veel aan gehad zegt ze.

Nu hangt er al weken een schema op haar slaapkamerdeur waarop per dag staat wat ze gaat leren, helemaal zelf gemaakt zonder ouders en zelfs zonder faalangstbegeleidster

Ik hoop heel erg dat ze het haalt want ze heeft ontzettend veel zin in de HBO opleiding die ze gaat doen, en op kamers gaan. Dus duimen maar!

jay

Wat een herkenning hier. Dochter is door faalangst gezakt vorig jaar ( op het CE want ze stond er prima voor, is gezakt met mooie punten ) en heeft ook training gehad. Het positiever en realistischer denken werkt goed he?
Het overkwam haar toch nog even het 2e examen, maar ze kon t nu wat beter wegfilteren.
De grootste tip die ze kreeg was, laat t examen even liggen als je die paniek/angst voelt en ga jezelf in een andere situatie verplaatsen waar je je wel prettig in voelt. Dan ebde t weg zei ze.

Lusithania

Lusithania

08-05-2018 om 14:07

Hier ook eentje

Hier doet dochter havo-examen. Wiskunde D is al afgerond, dus nog 6 vakken te gaan.
Maandag mag ze beginnen met natuurkunde.
Het gala is hier vlak voor de uitslag. Daarvoor moet ze nog wel van alles voor haar jurk doen. De galajurk laten wij speciaal maken. Ik wil graag dat ze een keer kan stralen in iets dat 'gewoon' goed zit i.p.v. net niet zoals eigenlijk met alle kleding het geval is.

Jay

Jay

08-05-2018 om 14:08

Lilian

Ik heb altijd wel geweten dat dochter snel onzeker was en haar eigen kunnen sterk onderschatte, maar ik merkte pas dat het écht een probleem was toen ze vorig jaar haar theorie-examen wilde halen. Ze had volop les gehad (ik geloof 3 ochtenden van 4 uur) en ook examens geoefend maar ze zakte, wat natuurlijk niet zo bijzonder is want een hoop zakken de eerste keer, maar het was meer dat ze toen zei 'ik was zo zenuwachtig dat ik heel erg moest trillen en ik wist helemaal niks meer'. Met het havo-examen in het vooruitzicht het volgende schooljaar dacht ik toen: nu moeten we er echt hulp voor gaan vragen.
Op school aan een docent gevraagd wat er mogelijk was, en zij kende een buro'tje dicht bij school.

Ik merkte na een aantal maanden (waarin ze elke week een gesprekje had van 45 minuten) al echt dat dit dochter erg goed hielp, voor school maar ook allerlei andere dingen, zoals haar supermarkt-baantje. Want je kunt als moeder wel van alles zeggen en allerlei tips geven, maar het werkt toch veel beter voor een puber als een ánder dit zegt (plus deze mensen hebben er natuurlijk ook wel wat meer verstand van en ervaring mee).

Of ze het examen daadwerkelijk gaat halen....ik weet het niet want ze heeft het wel moeilijk met natuur- en scheikunde. Staat daar dacht ik een 5,5 en 5 voor dus ja.....afwachten maar, meer kunnen we niet doen!

Maar het fijnste vind ik wel dat ze langzaam maar zeker meer zelfvertrouwen krijgt en steeds doelgerichter kan werken.

Tango

Tango

08-05-2018 om 18:08

Flanagan

Ja dat zal dan wel dat die ouders dat goed vonden. Daar ga ik toch niet over? Bovendien zit deze vriendin niet voor haar examen maar zit ze in het eerste jaar van het MBO en moet daar toetsen voor leren. Prima vond ik. Ook nu zijn ze weer aan het leren nadat we eerst een paar uur aan het water hebben gezeten.

Voorbereiding

Hoe onze kinderen zich ook voorbereiden, ik hoop dat ze allen mogen slagen en het VO kunnen afronden.

Dora

Dora

09-05-2018 om 10:03

Nou

Hier is de examenkandidaat net terug van haar logeerpartij en ik zie een ander kind, vol zelfvertrouwen! De dames hadden goed gewerkt en ze zit nu in een flow. We hopen er maar het beste van.

Toch mooi dat ze hun eigen oplossingen gaan zoeken, al hou je als ouder soms je hart vast !

logeren of vakantie

Ik had het prima gevonden als zoon paar dagen op vakantie was gegaan of uit logeren. Dan had ik me ook een stuk minder geergerd aan de minimale inspanningen die in deze weken worden geleverd.
Hij zal het vooral moeten hebben van vers fruit en mijn opgewekte belangstelling tijdens de examenperiode.

Eindexamentraining is gecreëerde behoefte

Dat schrijft deze lerares, zij houdt ons allen (ouders, scholen en leraren) een spiegel voor. https://michellevandijkschrijft.nl/2018/05/10/4368/

Ha. Mijn examenkandidaat ligt zelfs voor op schema.,.

Is eergisteren en gisteren om alvast eens iets te proberen en te kijken hoe t is 2 keer op hospiteerbezoek geweest in zijn toekomstige studiestad. Hij had zich voor een paar kamers ingeschreven, en was uitgenodigd.... 1e avond wat onwennig, klikte ook niet helemaal qua type mensen volgens mij. 2e avond veeel leuker qua huis en mensen, en holy moly....dezelfde avond nog een telefoontje....hij heeft al een kamer voor hij zijn eerste examen gemaakt heeft......

Even een mooie OOL- touch..,.. de caramelbrokken (oftewel ‘millionaire’s shortbread, recept van lidwientje-van-OOL ) die hij ‘s middags had gebakken om mee te nemen vielen in bijzonder goede aarde...ze zullen wel niet de doorslag hebben gegeven, maar toch....

Ingrid

Amsterdamse

Amsterdamse

10-05-2018 om 17:33

Kamer!

Hahahaha, goed zeg, al een kamer, IngridT. Meteen al zo echt, ook.

Dochter heeft het wel zwaar, ze is moe en ik denk ook wel dat ze het nu spannend vindt worden. ‘Ik ben echt UITGEPUT, mam’ met de nodige puberdrama.
Ze doet het verder goed, loopt voor op het ruime schema en er is genoeg tijd iedere dag voor ontspanning. Zondag is echt vrij, dan moet ze van mij niksdoen. En krijgt ze een full body massage

Esther68

Esther68

10-05-2018 om 20:00

Hier

Een dochter die in de 3e schoolexamenperiode totaal in de stress schoot en daar ook nog eens vrij lang in bleef hangen (en daardoor lang niets deed aan haar inhaalexamens).

Maar nu is ze gewoon steady aan het leren en examens aan het oefenen.

Daar ben ik vooral erg blij mee.

Heb er dan ook vertrouwen in dat het vast goed komt. Ze staat er volgens mij (ik weet niet alle cijfers, Magister is afgesloten voor ons) nog steeds wel redelijk goed voor, volgens mij een vijf maar ook zevens en een 8, dus compensatie voor evt. onvoldoendes.

Esther68

Esther68

10-05-2018 om 20:01

IngridT

"Even een mooie OOL- touch..,.. de caramelbrokken (oftewel ‘millionaire’s shortbread, recept van lidwientje-van-OOL ) die hij ‘s middags had gebakken om mee te nemen vielen in bijzonder goede aarde...ze zullen wel niet de doorslag hebben gegeven, maar toch...."

Nou..... zou zomaar wel de doorslag hebben kunnen geven (bij verder gelijke geschiktheid) . Goede zet in elk geval. En heel fijn.

Zou je het recept hier nog eens willen vermelden? Moet er hier ook eentje op kamers .

Ja esther (ot)

Dat dacht ik ook, dochter stapt over naar andere studie in andere stad en is op dit moment aan t hospiteren, ze appte net al dat er voor dr gevoel wel 1000 mensen waren, . Ik zei vanmiddag al neem een zak sushi rijst mee en zeg dat je de sushi maakt als je in de kamer zit hahaha.
Nu maar dr kook en bakkunsten mondeling goed brengen.
Maar caramel kan ook goed vallende t recept willen wij ook graag.

Nicolette

Nicolette

11-05-2018 om 08:11

iets meenemen

Geweldig dat je zoon nu al een kamer heeft. Dochter wacht de examens af en begint dan maar die kan evt als noodoplossing bij opa en oma verblijven. De noodzaak zoals toen bij oudste is wat minder en dat geeft wat minder druk. Natuurlijk niet een ideale situatie maar beter dan 2 uur op en neer reizen.
Een baksel meenemen kan ook averechts werken..Bij oudstes eenheid komt geregeld iemand met een baksel aan. Aanvankelijk voelde men zich schuldig als men dan iemand niet de best passende kandidaat von, tegenwoordig eten ze het met smaak op en nemen het niet mee in de beslissing. Tegenwoordig denken ze vaak dat iemand zo hen wil omkopen en daar trappen ze niet in.

Ingridt

Wow, niet alleen steady lerend maar ook even een kamer regelen. En dan hier een zoon die gewoon zijn boeken op school laat liggen....
Gelukkig heb ik volgend jaar weer een examenkandidaat (jij toch ook? want volgens mij zijn onze jongsten even oud 10-2001?). Die is wel heel zelfredzaam. Dan kan ik ook wat rustiger achterover leunen, wat wel mijn natuurlijk ouderhouding is.

caramelbrokken/ omkoperij/ etc

Alkes, totaal niet over nagedacht of die brokken als omkoperij gezien zouden worden. Oudste woont in een pandje dat we zelf gekocht hebben, dus dat was alleen wat gestress in een licht overspannen huizenmarkt, en daar kwam geen gehospiteer aan te pas...dus dat voorstel van mij aan middelste om iets lekkers mee te nemen was volstrekt naïef en onschuldig. Gelukkig heeft t niet in zijn nadeel gewerkt...

Jongste is idd van oktober 2010 maar zit in v4 ( conservatief doorstroombeleid destijds op de basisschool). Dus dat duurt nog een jaartje langer...

Voor de liefhebbers toch maar het recept ( ook lekker om gewoin voor jezelf te maken...als je niet op de calorieën hoeft te letten...het is echt gruwelijk vet en zoet..)

Deze hoeveelheden zijn voor een rechthoekig bakblik van ongeveer 20*30. Ik maak meestal 2/3 van onderstaand recept, en dan past het in mijn ronde springvorm van (geloof ik) 24 cm.

Bodem:

250 g bloem, 75 g suiker en 175 g roomboter tot samenhangend deeg kneden. Bakpapier op bodem vorm/blik en deeg als dunne laag erop. Goed aandrukken en glad maken. Ongeveer 20 min bakken op 180 graden (het moet lichtbruin worden, zeker niet te donker)

In de vorm laten afkoelen.

2 blikjes gecondenseerde melk (gezoet) met 100 g (riet) suiker ( gewoon mag ook hoor, smaakt niet erg anders) en 100 g roomboter in magnetronbestendige schaal doen. Ik neem een beslagkom, en zet er in de magnetron een bordje op tegen t spetteren. Caramelspatters in je oven is niet fijn.
Deze mix moet een minuut of 12 in de magnetron op hoog vermogen. Let op: heel vaak roeren met garde! De eerste paar minuten kun je wel steeds na 2 of 3 min kijken en roeren, maar als het begint te bubbelen / caramelliseren is elke minuut wel zo slim. Anders heb je kans op verbrande zwarte spikkels n je caramel. Let op. T spul wordt gloeiend heet, en er komt erg veel damp vrij bij het roeren.

Als de caramel wat gebruind is ( na die ongeveer 12 min) over de koekbodem gieten, en wederom laten afkoelen. Duurt wel even.

Daarna 250 g chocolade smelten ( ik doe half om half puur en melk)/kan au bain Marie, ik doe t meestal ( heel voorzichtig, laag vermogen) in een droge schaal in de magnetron.

Gesmolten chocolade over de caramel gieten. Wederom laten afkoelen ( duurt wel even. Koelkast kan helpen indien tijdnood)

Als t echt afgekoeld is in KLEINE vierkantjes snijden. T spul is echt mega machtig. 3 bij 3 cm is wel de max. Voorzichtig snijden ( heet mes - wel droog- helpt!) om te voorkomen dat het chocolaagje los breekt bij snijden.

Eet smakelijk! ( en -zie alkes- gebruik op eigen risico.....geen garantie dat t werkt........)

Ingrid

Oeps.

T was Nicolette die het over potentiële omkoperij had. Niet Alkes. Sorry! Slordig gelezen.....

en IngridT

Ik denk dat jouw jongste niet van 2010 is. Dan zou het een verre van conservatief doorstroombeleid zijn geweest als ze nu al in 4V zat

Hahaha alkes

2001........

BO

BO

12-05-2018 om 10:38

eerste horde is genomen

Theorie-examen in 1x gehaald (en dat op het niveau van VMBO-Basis: supertrots!).

Dora

Dora

12-05-2018 om 11:15

Lekkere instapper

Dochter vond wiskunde B op maandag wel een "lekkere instapper". Nou, ik hoop het...

De problemen zitten bij Nederlands en scheikunde (vindt ze niet leuk).

Paasei

Paasei

12-05-2018 om 12:04

Stress begint op te komen

Zoon begint nu, nu het zo dichtbij komt, toch wel wat meer te zweten. De stress wordt voelbaar zeg maar. Hij heeft wat last van de prestatiedruk en is niet meer zo zijn relaxte zelf. Ondanks het feit dat hij zich weinig druk hoeft te maken; hij staat er goed voor en zou het gewoon moeten kunnen halen.

Ondertussen is de stufi (dat woord kende hij helemaal niet..) aangevraagd en wordt er ook hier gezocht naar een kamer in studiestad. Zou niet zo'n drama moeten zijn, het is geen Amsterdam... Maar om hem te overtuigen van het feit dat hij 'nu al' moet reageren op kamers terwijl eind augustus de introductie-week pas begint valt niet mee!

Hij kreeg trouwens een brief van de uni waar hij staat ingeschreven; ze organiseren een 'na-examen-introductie' waarbij de a.s. studenten eind mei worden uitgenodigd om vast kennis te komen maken. Iets met overnachting in een studentenhuis en al. Ik was aangenaam verrast door het initiatief!

Noordenveld

Noordenveld

12-05-2018 om 12:31

Hier ook 1

Gymnasium met extra vakken. Kind met ASS. Staat er goed voor, 1 x 7 en de rest negens en tienen. Cum laude gaat lukken. Geen stress, er is nog heel veel tijd om met vrienden te gamen. Vorige week op vakantie heeft hij geen boek ingekeken. Huiswerk en planning hebben wij ons nog nooit mee bezig hoeven te houden.

Na dit jaar komt er hopelijk voldoende uitdaging. Hij gaat tegelijkertijd wiskunde en informatica studeren.

Juul

Juul

12-05-2018 om 13:08

Dilemma

Oudste doet examen Havo. De eerste twee jaar havo gingen moeiteloos. Daarna werd het één grote worsteling. Onderweg nog een keer blijven zitten. En nu wordt het heel spannend. Hij wil hierna een mbo 4 opleiding doen. Is daar erg enthousiast over en ik denk ook dat de richting heel goed bij hem past. Hij heeft aangegeven dat hij havo 5 niet over wil doen als hij zakt. Ook geen vavo. Ik vind het heel lastig. Ik snap dat ie er klaar mee is. Ik snap ook dat ie graag iets wil doen waar hij wel enthousiast over is. Maar ik vind het toch wel heel jammer als hij zes jaar met die havo bezig is geweest en dan uiteindelijk geen diploma heeft. Ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie vinden.

Juul,

De vavo vraagt zeker een gedisciplineerde werkhouding van de studenten. Ook al hebben ze een paar deelcertificaten te halen, dan nog is het belangrijk gemotiveerd te blijven.
Hier eentje die via vavo een paar deelcertificaten wilt halen. Op de vavo werd aangegeven dat het slagingspercentage lager ligt dan landelijk gemiddelde omdat studenten het of onderschatten of te veel ernaast gaan bijverdienen of de studenten moeten wennen aan de andere boeken of een combinatie van verschillende factoren.

Het is natuurlijk wel vreemd dat een 6- vwo’er eerst een diploma moet halen voor diegene zich kan aanmelden bij een HBOopleiding, terwijl een 4e jaars havist zich zo kan inschrijven bij een MBO.

Ik heb de indruk dat een MBO bol-opleiding nog redelijk theoretisch opgezet is; wat is voor hem dan zo anders? Waarom geen vavo maar wel MBO-bol? Tijdens een MBO heb je ook toetsen te maken en hoofdstukken te leren.
Hier eentje die MBO BBL doet; werkend leren. Maar ook deze heeft zich over boeken te buigen en toetsen succesvol af te ronden.

Het hangt dus helemaal van het verloop van het examen af; net niet geslaagd, dan via vavo twee deelcertificaten. Zwaar gezakt, dan direct naar mbo daar hij daarvoor gemotiveerd is.

Tango

Tango

12-05-2018 om 20:42

Stress

Hier nu ook meer stress. We zijn weer thuis van onze midweek. Dochter heeft best wat gedaan. Vandaag heeft ze Engels geoefend en dat is echt haar struikelblok. Op een oud examen had ze de eerste 6 vragen al fout. Man heeft net een uur met haar gezeten. Hopelijk heeft het wat opgeleverd. Ze riep opeens ook dat ze veel te weinig aan wiskunde had gedaan (terwijl ze daar een 8 voor staat en bij de examentraining na een uur wegging omdat ze alles al begreep) en moest ook opeens maandag nog 2 1/2 uur werken bij haar bijbaan. Was ik niet zo blij mee. Echt wel stress dus.

BO, wat knap zeg van die theorie! Dat geeft hoop voor mijn zoon die ook op Basis zit. Maar die is pas 13 en heeft nog een tijd te gaan.

En dan nog even een vraag. Dochter doet nu voor de tweede keer VMBO-T examen. Ik weet nog dat ik vorig jaar een brief kreeg (ik denk van een overheidsinstantie) over het aanvragen van de OV-kaart en wanneer je dat moest gaan doen etc. Dit jaar heb ik nog niets gezien. Weet iemand of je die ook weer gewoon krijgt als je opnieuw examen doet? Ik vond het wel handig, anders moet ik het allemaal weer gaan opzoeken.
Ze staat ingeschreven voor vervolgonderwijs, dus dat is wel geregeld. Maar die OV en volgens mij ook Digid, hoe zat dat ook alweer?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.