Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Amsterdamse

Amsterdamse

05-05-2018 om 20:13

Eindexamen 2018


Tango

Hier nog geen enkele brief over een OV kaart terwijl dochter voor twee opleidingen staat ingeschreven.

Hier gaat het leren moeizaam. Het mooie weer helpt ook niet echt mee. Dochter doet elke dag wel wat maar te weinig naar mijn idee. Stress was er van de week even maar nu weer helemaal niet.

BO

BO

13-05-2018 om 09:53

theorie

Tango bedankt.

Het vervelende is dat ik nu mijn hele hoofd vol heb met informatie en ik nu eigenlijk weer hoe ik elke puber door dat theorie-examen kan krijgen maar ik kan er niks mee. Mijn systeem heeft gewoon gewerkt.

Ik zat in de wachtruimte met oudste zoon en de een na de ander die er uit kwam was gezakt. Het is echt een kwestie van serieus nemen en er niet te makkelijk over denken en na het standaardleren veel proefexamens doen maar ELKE fout opschrijven en dat blijven leren. Ik had bijna 30 kantjes volgekladderd in een schriftje en dat de laatste dag nog doorgenomen en nog slaagde hij de avond ervoor niet voor een proef-examen. Zoon zit bij de ANWB en daar heb je een slagingsgarantie voor theorie en praktijk (het tweede examen betalen zijn) maar ik weet nu hoe ze het doen. Het hele programma moet je volgen met de theorie voorgelezen, met veel (9x75) recent toegevoegde vragen, 10 oefenexamens en dan 5 examengarantie-examens. Van die laatste 5 moet je er 3 halen en werkelijk waar nadat hij voor de eerste was gezakt hebben we alles opgezocht waar we over twijfelden (je had geen tijd) en nog zakte hij er voor eentje.

Echt alle fouten opschrijven, dus als je het gewicht van een vrachtwagen fout hebt: opschrijven dat een vrachtwagen een maximale massa van 3500 heeft. Dat regelmatig leren en hops kind slaagt gewoon. Oudste zoon zei ook al dat die proefexamens van de ANWB expres veel moeilijker zijn dan de echte examens. Hij had het veel minder goed geleerd, had ook 2 examens niet gehaald voor de garantie maar slaagde gewoon. Vriendin had 25 proefexamens gemaakt, er maar 3 gehaald en ook geslaagd.

Blabla

Blabla

13-05-2018 om 12:09

Juul

HIer iets vergelijkbaars aan de hand gehad. Ook ik heb even moeten slikken toen kind na twee jaar extra niet het diploma haalde wat ik ik opgrond van zijn capaciteiten verwacht had. Het is zo fijn als een jongere op zijn plek zit, en de motivatie uit hemzelf komt in plaats dat je er maar moet trekken. Zie het als positief dat je kind na zes jaar met tegenzin op school nog enthousiast over een opleiding wordt. Ook zonder dat hij een diploma haalt zal hij zijn voordeel kunnen doen met de extra kennis die in die jaren op de havo vergaard heeft.

karin

karin

13-05-2018 om 12:23

Tango

Tango, even een vraagje; je zei in een eerder berichtje dat je dochter met Engels begint, maar ik ken toevallig het schema van vmbo tl omdat een vriendin van dochter ook eindexamen doet en die heeft maandag al Nederlands en dinsdag al wiskunde.

Het viel me gewoon op, hoop niet dat ze in alle stress een verkeerde dag in haar hoofd heeft!

Succes voor allen!

Tango

Tango

13-05-2018 om 15:10

Karin

Ja, klopt hoor. Ik hoorde ook van dochter dat ze met Nederlands begint en dinsdag wiskunde. Blijkbaar had ik ergens verkeerd gekeken, maar zij heeft het in ieder geval goed in haar hoofd zitten.

Lieve mama’s

Ik ga duimen voor jullie kinderen de komende tijd. En voor jullie succes met alle spanningen en wees lief voor de kandidaten.

Juul

Juul

13-05-2018 om 22:18

Blabla

Ik ben benieuwd naar hoe hoe het nu is? Wil je daar wat over zeggen? Is het allemaal goed gekomen? Je hebt helemaal gelijk. Die basis die hij nu heeft neemt niemand hem meer af. Maar ik heb momenteel visioenen van niet afgemaakte opleidingen en doodlopende wegen. Het is nu overigens hier geen onderwerp van gesprek. Elke keer als we het er samen over hadden waren we het in ieder geval eens dat het het beste was als ie “gewoon” zou slagen. Morgen begint het, hij is gespannen. Ik hoop dat het examen een beetje te doen is. Een slechte start lijkt me niet fijn.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

13-05-2018 om 23:59

Kan wel

Waarschijnlijk komt het wel goed, maar ook via de mbo-route zijn er nog kansen genoeg. Toevallig sprak ik laatst iemand die twee jaar geleden gezakt was voor de havo, mbo 2 is gaan doen, en nu bezig met mbo niveau 4. Op de een of andere manier boeit dit haar wel, en heeft ze ook echt een doel voor ogen.

Pennestreek

Pennestreek

14-05-2018 om 11:23

Hier toch ineens zenuwen gisteravond

Terwijl ze toch heel relaxt de afgelopen weken door is gekomen had ik gisteravond laat toch ineens een overstuur meiske in mijn armen. Want ze was bang dat ze toch niet genoeg punten haalt om naar de Havo te mogen, en dan moet ze naar het MBO, wat ze eigenlijk echt niet wil. Maar een peptalk en even lekker haar rug kriebelen hielpen gelukkig om haar in slaap te krijgen. En vandaag begint ze vol goede moed aan haar Nederlands.

Ze heeft nu eerst nog een oefenexamen bij de docent, voor wie wil. Op zich heeft ze het niet nodig, Nederlands moet wel lukken, maar ze heeft zich toch aangemeld. Alle oefening is meegenomen, en het is ook wel gezellig om tussendoor met haar leerjaargenoten op school te zijn. Ik heb er alle vertrouwen in, en heb haar vanochtend gezegd dat ze er ook een beetje van moet genieten, dat examen. Is toch een bijzondere periode, zo met je klasgenoten. Ik vond het een mooie tijd, heel intens.

En een beetje afscheid nemen ook; ook al blijft ze als het goed is op deze school omdat ze nog Havo wil gaan doen, een groot aantal klasgenoten gaat wel door naar een Mbo-opleiding. Maar dat heb ik maar niet gezegd .

Bloempot

Bloempot

14-05-2018 om 11:30

Veel succes

Veel succes voor alle examenkandidaten en alle ouders die in spanning zitten. Ik leef met jullie mee . Volgend jaar zijn wij hier aan de beurt !

Paasei

Paasei

14-05-2018 om 11:55

Klaar voor

Vanochtend heeft ie nog even druk zitten appen met een klasgenoot die ineens aan het stressen was over een bepaalde formule (vanmiddag beginnen ze met wiskunde).. 'relax joh.. je kunt er nu toch niets meer aan doen.. neemt een joint en ga Friends kijken op Netflix'.. gelukkig was dat van die joint een grapje..

Mam is geloof ik meer gestresst dan hij.. Succes en sterkte allemaal!

Paasei

Hier ook stress bij mama Maar bij dochter ook wel. Vandaag nog geen examen dus ze zit hard te leren nu. Wel met de nodige opstartproblemen. Was toevallig vrij vandaag voor wat andere dingen maar kan haar mooi aan het werk houden.

Amsterdamse

Amsterdamse

14-05-2018 om 12:28

En ze is weg

Net de deur uit voor Nederlands. Gisteren stuiterend door het huis, vandaag ook nog wel gespannen, maar iets rustiger.
Ben benieuwd!

Nicolette

Nicolette

14-05-2018 om 12:33

weg

En ze is weg. Best vrolijk en zingend. Ze heeft het zekere voor het onzekere meegenomen: 4 nieuwe pennen, nieuwe staafjes voor het vulpotlood, een gewoon potlood, 2 geodriehoeken (niet van de hema), passer, Nederlands woordenboek, een grafische rekenmachine, die van haar broer, reserve batterijen en een dopper water en een banaan. Alles dubbelop dus. Adviezen van broer en zus op zak. Met zoveel vertrouwen moet het wel goedkomen. Wiskunde is dan ook niet haar slechtste vak, fijn om mee te beginnnen, dus.
Ik bedoelde niet dat baksels per se omkoperij zijn bij hospiteren maar voordat iedereen kind laat bakken (of zelf), het kan zo wel uitgelegd worden. Het belangrijkste is dat je een eenheid/huis treft met wie het klikt. Pff, ik wilde dat dochter al zo ver was dat ze een kamer heeft. Ze gaat studeren in een stad waarvan je denkt dat het niet moeilijk is maar het tegendeel is waar. Na de examens zal ze er even flink aan moeten trekken om iets te vinden. Ik geloof dat dat tegenwoordig via facebook gaat?

Weg!

Weg voor wiskunde! Kreeg geen lunch door zijn keel. Dan maar een krentenbolletje mee want die hersenen hebben veel energie nodig. Opbeurende mededeling vooraf: zelfs ik heb het ooit gehaald dus jou gaat het zeker lukken
Veel succes voor alle kandidaten en ouders!

goh

Mijn zoon is nog nóóit van zijn leven zó vroeg van huis gegaan

Maar zenuwachtig, nee. Hij heeft er wel zin in geloof ik. Ben heel benieuwd hoe hij straks weer thuis komt!

Veel succes en sterkte enzo allemaal. Nog 2 weken en dan is het allemaal weer achter de rug (hopelijk)...

Blabla

Blabla

14-05-2018 om 15:07

Juul

Zoon begon ooit met een vette eindcito score in een gymnasiumbrugklas en het werd uiteindelijk een havodiploma. Na 7 jaar hangen en wurgen,duwen en trekken, gefleem en gemopper, stressvolle proefwerken, gedub over wel of niet dure huiswerkbegeleiding of een diagnosetraject in gaan (allebei niet uiteindelijk) Het laatste jaar, na de overstap van VWO5 naar havo5 heeft hij helemaal geen klap meer uitgevoerd. Is meteen op kamers gegaan na het eindexamen, want ik trok al die passiviteit niet meer, en had het schrikbeeld van een gamende, veeleisende over het eten zanikende eindtwintiger permanent als een zoutzak op de bank.

Hij is nu ergens in de twintig, in het laatste jaar van een HBO-opleiding waarvan hij en ik dachten dat hij hem zou passen. Dat is uitgekomen.Doordat hij zes jaar op het vwo had gezeten een voorsprong had op studiegenoten. Hij loopt nog steeds niet het vuur uit zijn sloffen, maar hij werkt gericht aan zijn toekomst, doet wat hij moet doen, heeft een bijbaan, presteert goed op stages en een toekomstig werknemer zal een goede aan hem hebben. En dan heeft hij ook nog ergens een leuke verkering opgeduikeld. We kunnen weer goed samen door een deur. Meer dan dat. Naast die lamballerigheid is het zo'n geestige, gevatte jongen met een hoop zelfrelativering.

Destijds voelde dat havo-diploma als een falen van zijn en mijn kant. Achteraf ben ik blij dat we niet alles op alles hebben gezet om hem door het vwo heen te slepen, dan was hij op de uni vastgelopen.

Veel succes voor je zoon, hopelijk neemt het vooruitzicht van een opleiding waar hij zin in heeft en waar hij hoe dan ook naar toe kan, wat druk de ketel.

Niks uitgezwaaid.

Ik moest werken, en zoon hoefde pas tegen 12 en weg. Tja.

Heb wel zelf het natuurkunde examen gemaakt zostraks. Opgave 1 was niet leuk om mee te beginnen. Lastige vraag over electromagnetische straling / radar. Denk dat de meesten daar niet blij van werden. Voor de rest vond ik het wel goed te doen. Zowel qua niveau als qua lengte. Benieuwd wat de leerlingen er straks over zeggen. Ga zo weer even heen.....

Ingrid

Lusithania

Lusithania

14-05-2018 om 16:33

Ingridt

Mijn dochter is stuiterend naar school vertrokken en ik ben benieuwd wat ze er van vond.
Ik zal het straks wel horen.

Nou

Zoon was voor 4 uur al weer thuis en vond het heel goed te doen (wiskunde .
Nog 6 te gaan. Volgende week donderdag wordt de zwaarste dag, met Grieks èn economie. Maar dat is nog ver weg...

Mari39

Mari39

14-05-2018 om 16:49

eerste examen

zit er op. Nederlands. zoon was zenuwachtig, omdat nederlands niet zijn sterkste kant is, en hij er niet voor kan leren, althans niet echt. Meer oefenen. Van een stevig examen nask of wiskunde wordt hij totaal niet zenuwachtig, hiervan wel. Hij heeft er wel een goed gevoel over.

Aangezien zoonlief de neiging heeft om op het allerlaatste moment een klaslokaal binnen te schieten, heb ik hem nu maar gestimuleerd om een half uur van te voren aawezig te zijn. Dat lukte niet helemaal maar toch goed op tijd. Er waren er die er ruim een uur voor aanvang waren zo zenuwachtig waren ze. De schatjes!!!

Morgen wiskunde.
Hoe ging het bij jullie kinderen?

Nicolette

Nicolette

14-05-2018 om 18:36

begin

Het is begonnen en 1/8 is achter de rug. Het ging prima. Ze had tijd genoeg, ook nog genoeg om het een keer na te kijken. Ze had daardoor een foutje ontdekt, dat ze heeft verbeterd. En ze moest ook nog een keer naar de wc. Dat was awkward geweest, zoals ze zei. Morgen Frans, daar ziet ze aanzienlijk meer tegenop.

Ziezo

De zwaarste dag zit er gelijk al op, wiskunde B viel mee! Nu de talen en geschiedenis, dat komt wel goed. Hier ook volgende week economie en Grieks op een dag. Maar dat is toch minder stressy dan wiskunde voor ons talenkind. Hij zag best een beetje wit vandaag, al vond ie dat zelf onzin natuurlijk.

Triva

Triva

14-05-2018 om 22:33

Phryne

Waarom niet meteen mbo4?

Tango

Tango

14-05-2018 om 22:38

Hier Nederlands

En was wel te doen volgens dochter. Wel had ze weinig tijd, dus niet alles op kunnen schrijven om thuis nog na te kijken. Ze was vooraf best gespannen. Was blij dat ik tussen mijn werkafspraken nog even thuis was zodat ze met iemand kon praten.
Dochter ging thuis wat vragen nakijken en liep alweer te stressen want ze had er twee fout verbeterd (eerst goed, maar na verbeteren toch fout). Ook had ze een rekenmachine mee willen nemen om de woorden te tellen zei ze, maar was ze vergeten.
Morgen wiskunde, maar daar staat ze heel goed voor, gaat denk ik wel lukken. Denkt ze zelf ook.
Woensdag is echt de lastigste dag voor haar met Engels en geschiedenis.

@nnemoon

@nnemoon

15-05-2018 om 07:17

Leuk om te lezen

Ik vind het erg leuk om dit draadje te lezen. Succes voor de kinderen en ik duim voor iedereen. Sommige moeders lijken het spannender te vinden als het kind zelf.

Ook leuk om te lezen hoe IngridT het examen vond. Jij bent docent en hebt daar een heel andere kijk op. Ik hoop dat jouw klas het ook goed gemaakt heeft.

Paasei

Paasei

15-05-2018 om 07:50

Ging goed

Wiskunde ging goed hier! Zoon kwam vol bravoure thuis. Wel pas na half 6: hij heeft de volle 3 uur examentijd gebruikt. En daarna nog nagepraat met de anderen. Dat herinner ik me nog wel van 'vroegah'; dat zenuwachtige gedoe wanneer anderen een ander antwoord hadden gegeven dan ik.. maar tegenwoordig kun je alles nazoeken op internet..

Nu is wiskunde voor hem een eitje. Het moeilijkste stuk komt hier ook volgende week pas; dinsdag sochtends Duits en smiddags biologie. Talen mogen voor hen sowieso direct afgeschaft worden. En dan nog sochtends! Wie verzint dat.. )

Mussie

Mussie

15-05-2018 om 08:09

Zelfde over wiskunde B

Ook hier was zoon zeer te spreken over wiskunde B. Maar ook hier zit daar het probleem niet. Vrijdag wordt de lastigste dag: Nederlands. Wel echt fijn dat hij zo positief van start is gegaan. Succes allemaal!

Phryne Fisher

Phryne Fisher

15-05-2018 om 08:47

Triva

Geen idee. Ze wilde zelf erg graag werken en misschien was dat niet mogelijk met niveau 4.

Dora

Dora

15-05-2018 om 09:27

Wiskunde B was hier ook goed te doen. Een opsteker voor mijn zenuwachtige dochter, die de rest opeens ook wat zonniger inziet!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.