Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Mussie

Mussie

01-05-2019 om 22:33

Eindexamen 2019

Ik heb er weer een! Een eindexamenkandidaat. Hij is best serieus aan het leren maar het niveau is wat hoog voor hem (HAVO). Hij moet er echt voor werken. Nog een week, dan gaan we beginnen. Hoe is het met de andere kandidaten?


Verwenpakket

Verwenpakket had ik ook gedaan toen dochter VWO-examen deed, met een cadeautje voor elke dag van de eindexamenperiode. Een zelfgemaakt geluksarmbandje heeft ze bij alle examens omgehad, en verder zat er een boekje bij van de stad waar ze ging studeren, thee, chocolade, een geurkaarsje, badbruisbal... allemaal rommel natuurlijk maar het gaat om het gebaar. Over twee jaar is de volgende aan de beurt, geen idee wat ik daarvoor zou moeten doen. Tegoedbonnen voor het trampolinepark waarschijnlijk, en een voetbal.

De CE-regel

Hier een kind dat er met de SE ‘goed’ voor stond; cijfers tussen 6-8. Uiteindelijk alsnog gestruikeld over de CE-regel.
Dat nr 1 geslaagd was, was een pak van ons hart. We gingen er vanuit dat nr 2, die er ‘goed’ voor stond, ook een fijn bericht zou krijgen.
Het CE is zo belangrijk. De race is pas gelopen als aan die CE- regel is voldaan.

Alle examenkandidaten en hun ouders succes gewenst.

Emmawee

Emmawee

03-05-2019 om 10:54

Flanagan

Wat bedoel je precies met de CE-regel? Dat je een 5,5 gemiddeld moet hebben enzo? Of nog iets anders?

Zus

Zus

03-05-2019 om 11:26

IngridT

Het bedenken van de afkorting EHBE is niet mijn verdienste. Ik reageerde op rutiel die dit bedacht .

CE regel is volgens mij inderdaad dat CE gemiddelde minstens een 5,5 moet zijn en er mag maar 1 onvoldoende zijn van wiskunde/Engels/Nederlands. Dus twee vijven voor bijvoorbeeld Engels en wiskunde betekent een herkansing.
Mijn dochter heeft trouwens twee extra vakken, dus daar wat ruimte om weg te strepen mocht dat nodig zijn (wel enorm zonde, het tot zover redden en op het allerlaatst dan toch vak(ken) weg moeten doen..).

De CE regel...

Is idd dat er 5.5 gemiddeld gescoord noet worden op de centraal examens.

De regels over hoeveel tekortpunten en zo gelden alleen voor de afgeronde eindcijfers ( dus per vak gemiddelde se-CE en dan afgerond op geheel getal)

Je kunt dus best slagen met 3 keer een 4 op een CE ( in theorie zelfs wel 3 keer een 3) als er maar genoeg dikke cijfers tegenover staan om die. 5,5 gemiddeld te halen, en als je voor die vakken met slechte ce cijfers genoeg se compensatie hebt om te zorgen dat het op je eindlijst allemaal weer acceptabel is.

Hier staat het wel overzichtelijk op een rijtje voor havo en vwo ( ik zit zelf niet zo in de vmbo regels, geef les op een lyceum)

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/eindexamens/havo/eindexameneisen-havo
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/eindexamens/vwo/eindexameneisen-vwo

voor Gruffalo

Hoi,
Even over Lyceo. Mijn zoon heeft vorig jaar eindexamen VWO gedaan en is (cum laude) geslaagd. Hij is nu eerstejaarsstudent en heeft zich aangemeld bij Lyceo. Tot mijn grote verbazing werd hij aangenomen als trainer economie terwijl hij dat niet studeert. Op de testdag had hij echter laten zien dat hij nog goed op de hoogte was van dit vak. Nu geeft hij training aan VWO leerlingen die bij Lyceo examentraining hebben aangevraagd.
Ik vind het nogal wat. Hij is toch geen leraar?? Hij is 19 en net zelf klaar met zijn middelbare school!
Gek genoeg krijgt hij heel goede recensies en hij vindt het zelf ook heel leuk om te doen.
Hoe hij de orde houdt? Hoe hij uitlegt? Hij weet niet eens het verschil tussen pedagogiek en didactiek. Maar het gaat blijkbaar goed. Ik blijf het wel vreemd vinden dat dit op deze manier georganiseerd is. Als je weet wat ouders betalen en wat hij ervoor krijgt uiteindelijk, dan is dit een leuk verdienmodelletje!

Lyceo

Eindexamentraining is geen lesgeven en je hoeft er geen leraar voor te zijn. De leerlingen oefenen de stof die jij niet hebt hoeven samenstellen, je hoeft geen nieuwe stof aan te bieden of werkvormen te verzinnen en ook differentieren naar niveau is niet nodig. Als trainer help je waar nodig en legt soms nog wat extra uit. Orde houden is doorgaans ook niet nodig want er wordt genoeg betaald en/of wie er zit wil meestal gewoon slagen. Dat is echt wat anders dan regulier lesgeven. Wel een hele leuke bijbaan voor je zoon! Mijn dochter geeft bijles en dat mag ze in alle vakken waar ze een ronde 7 of meer voor had op haar examen.
Een verdienmodel is het zeker maar dat is de hele schaduwindustrie rondom het reguliere. Als al het geld wat daarin omgaat nou eens naar de scholen ging... maar mijn eigen kind zit ook op huiswerkbegeleiding dus ik ben geen haar beter.

Emmawee,

Zie uitleg IngridT wat betreft de CE-regel. Zelfs als de SE cijfers genoeg compenseren, kan je tegen een herkansing aanlopen omdat de CE- cijfers op 5,3 of 5,4 uitkomen. Dat is heel sneu want de ll krijgt eerst een dreun te verwerken en mag zich meteen klaarstomen voor een herkansing, amper vier dagen later.

Dochter (dyslect) deed Nederlands over want dat was een 4,5. Dat moest een 5,7 worden. Niet zo’n grote opgave, zou je denken. Het werden gestresste dagen met een tweedaagse herkansingsweekend op school. De herkansing werd een 5,3. Dat was net te weinig. dus Het jaar erop ging ze vavo doen.

Zoon deed gelijkertijd vmbo-t. Omdat we er flink bovenop zaten; samen met zijn vader, volgens strak programma, de stof doornemen en examens oefenen, is hij geslaagd terwijl hij er minder rooskleurig voor stond. Ook hij had zijn gedachten meer bij andere zaken zoals zijn vervolgopleiding. Dochter stond er beter voor; we gaven haar de ruimte om het zelf in te delen. Misschien te veel ruimte.
Dat is ook de boodschap; een ehbe-doos is leuk, maar sommige lln hadden achteraf meer aan sturing.

Emmawee

Emmawee

03-05-2019 om 16:45

Bekend

Oké, dit is allemaal bekend. Ik kende de term CE-regel niet.

Zoon staat voor Nederlands en Wiskunde een 6, dat maakt het spannend. Zijn leraar Nederlands verwacht dat hij zijn examen prima gaat maken. Een 7 zit er gewoon in.

Wiskunde is spannend. Is altijd een probleem geweest. Maar zijn laatste tentamen maakte hij opeens heel goed, dus vandaar de 6.

Voor economie staat hij net aan een 6. En dat vindt hij ook echt erg lastig.

Engels gaat eigenlijk altijd wel goed.
Geschiedenis en muziek ook, al moet hij voor muziek wel nog even stevig leren voor die 8 op zijn eindlijst (want dat wil hij graag).

We moesten gisteren even flink de teugels aantrekken, maar vandaag is hij goed bezig. Met geschiedenis. Even beginnen met 'lichte kost'. Straks gaan we samen aan de slag met wiskunde.

Nog een volle week te gaan...

Lou

Wat aandoenlijk, je moodswingende dochter!

skik

bedankt voor de info over lyceo. Ik ga dochter er zo heen brengen, twee lange dagen natuurkunde van 9 tot 5. Of het haar helpt zal echt afhangen van de leraar. Ze heeft verschillende (detail)vragen, ik hoop dat ze beantwoord kunnen worden.
Dochter heeft de instelling ' het is twee dagen herhaling van de stof en oefenen, dat kan sowieso geen kwaad'. Laten we het daar maar op houden, dan kan het alleen maar mee vallen.

Gruffalo

Je dochter heeft 100% gelijk dat het helpt! En haar vragen zullen ook echt wel beantwoord worden. Mijn dochter, die altijd met hangen en wurgen een 5,5 haalde voor haar schoolexamens natuurkunde en scheikunde heeft voor allebei online examentraining gedaan (en Lyceo biedt meer) en had uiteindelijk voor allebei de vakken een ruime 7. Succes bij het eindexamen voor je dochter en ook voor jou, spannende tijden!
Ik surveilleer altijd bij het eindexamen en als je dan die bleke gespannen bekkies ziet heb ik echt met ze te doen. Maar de overgrote meerderheid haalt het gewoon.

Pennestreek

Pennestreek

04-05-2019 om 15:34

Zoon is relaxt

Hier doet zoon examen havo. Sommigen hier zullen wel weten dat hij van Heel Ver komt. Het lijkt erop dat hij het wel gaat halen.

Op de Speciaal Onderwijs begint het examen nu pas. Ze hebben geen schoolexamens gehad, alleen oefentoetsen en -examens, dus nog gaan echte cijferrs. Vanaf maandag het centraal schriftelijk. Hij start dinsdag met Nederlands. In juli hebben ze dan van alle vakken nog eens een mondeling examen. Ergens tussendoor moet hij ook nog zijn profielwerkstuk presenten en verdedigen. Op 19 juli is het laatste mondelinge examen, en dan is zaterdag de 20e de diploma-uitreiking.

Hij vindt het leren erg lastig, dus hij heeft besloten om alleen maar oefenexamens te maken. Dat is voor hem denk ik een goede methode. Zijn kennis is zeker toereikend, maar het op de juiste manier op papier krijgen is een uitdaging. Dus oefenen, oefenen, oefenen. Als hij blijft focussen op wat er goed gaat (dat is verreweg het meeste) dan komt het allemaal wel in orde.

mooi

app van dochter: student legt de stof duidelijk uit, morgen komen de hoofdstukken aan bod die zij moeilijk vindt. Kleine klas van 14 studenten. Ze is positief. gelukkig, geen 200 euro weg gegooid.

Alison fijn je positieve verhaal, daar doe je het uiteindelijk voor! knap hoor om voor beide vakken 1,5 punt omhoog te gaan.

over drie weken is alles afgelopen en zijn veel van deze scholieren op examenreis ik kijk er naar uit!

Bloempot

Bloempot

06-05-2019 om 09:33

Pennenstreek

Het verbaast me dat jouw zoon morgen al het examen Nederlands heeft terwijl mijn zoon (ook HAVO) dat pas volgende week heeft . Of is het toch een ander examen ?
En dat nu alles tegelijkertijd komt lijkt me erg zwaar, veel sterkte voor je zoon .

Pennestreek

Pennestreek

06-05-2019 om 10:00

Bloempot

Dat is Nederlands schrijfvaardigheid. Het onderdeel schrijfvaardigheid/leesvaardigheid is bij de talen een verplicht onderdeel voor staatsexamenkandidaten, naast hun centrale examen voor de talen. Vandaar.

Wel jammer voor zoon dat hij de eerste 3 dagen nu juist de vakken heeft waar hij de meeste moeite mee heeft. Nederlands schrijfvaardigheid dus morgen, woensdag ICT (is op zich geen punt, maar hij heeft dat pas dit jaar gekozen, en heeft dus twee jaar theorie in een jaar moeten doen, hij is daardoor wat onzeker) en wiskunde op donderdag. Aan de andere kant, dan heeft hij dat allemaal maar gehad.

Avondeten

Ik vroeg in die tijd wel eens wat ze ‘’s avonds wilden eten. Een variant van EHBE.
Voor hen een blijk van betrokkenheid.
Zo was het avondeten ook een moment loslaten en ontspannen.

Hoedan

Hoedan

06-05-2019 om 11:08

Hier ook

Hier dochter die VMBOt doet. Ze heeft het momenteel moeilijk ivm fysieke en mentale issues. En ging het laatste half jaar nauwelijks nasr school. Hulp hiervoor is opgestart. Gelukkig staat ze er zeer goed voor en hoeft ze eigenlijk niet echt te studeren nog maar ze heeft enorme faalangst en is dus nu al zo gestressed dat ze slecht slaapt. Haar eerste examen is donderdag.
Zo'n EHBE pakketje vind ik een erg leuk idee!

rutiel

rutiel

06-05-2019 om 12:57

Werk

Hmm, hier nu toch nog een puntje waar ik even mee zit: zoon krijgt geen vrij van zijn werk!! Ik vind het echt schandalig dat hij tijdens zijn examenperiode ook nog naar dat stomme baantje moet. Maar volgens zoon is er geen vervanger en moet hij dus wel. Kijk, als hij er nou riant voor zou staan zou het nog wat anders zijn. Maar nu maak ik me toch wel zorgen.

Ik neig naar op hoge poten bellen naar de werkgever en desnoods maar ontslag nemen. Maar ja, zoon is 18-plus. Dus dan kan dat eigenlijk niet meer. Of wel? Wat zouden jullie doen?

Maja

Maja

06-05-2019 om 13:21

lyceo

Heeft hier 3 jaar geleden top gewerkt.
Kind ging daar ook heen, aangezien schooldocenten nu niet echt duidelijk waren.
In combinatie met Lyceo en een herretje (met adviezen vooraf van de docent van het betreffende vak) is het allemaal toch gelukt...

Paddington

Paddington

06-05-2019 om 13:36

Bij mij ook een HAVO-klant

Ze is erg serieus en heeft dan ook behoorlijk veel stress. Ik probeer haar te laten begrijpen dat niemand van haar verwacht dat ze elke dag, de hele dag aan het studeren is. Dat het juist belangrijk is om ook te ontspannen.
Ze staat er goed voor, dus ik heb er vertrouwen in. Ze heeft ervoor gekozen om deze week en volgende week bij haar vader te blijven. Daarna komt ze weer naar mij toe.
Omdat ik weet hoeveel ze in de stress zit hebben we een weekje Londen gepland in de periode van 'wachten op de uitslag'. Hopelijk helpt dat om haar.

In september wil ze beginnen met studeren aan de HTS. Talen liggen haar helemaal niet en daar heeft dan ook de meeste twijfels over.

Lou

Lou

06-05-2019 om 13:51

rutiel

Wat wil je zoon zelf? Vindt hij dat hij moet werken omdat zijn werkgever dat zegt, of wil hij dat zelf ook wel graag? Bij dat laatste zou ik het denk ik maar loslaten als ik jou was, hooguit wat adviseren. Bij dat eerste zou ik er een groter punt van maken: luister zoon, jouw werkgever kan wel zo veel zeggen maar jij moet natuurlijk helemaal niets. Als jij netjes vrij hebt gevraagd dan heb jij het goed gedaan, en als je werkgever geen vervanger heeft voor jou dan is dat niet per se een probleem waar jouw examens onder moeten lijden.....

vlinder72

vlinder72

06-05-2019 om 13:52

Zoon ook

Hij staat er redelijk voor. Een 5,7 voor wiskunde en de alle andere vakken tussen de 6,2 en 6,5.

Hij leert niet zo snel (zwaar dyslectisch) en zit boordevol stress. Hij is nu vooral bezig met M&O en wi en vergeet dan de andere vakken. Wij proberen hem wat te sturen maar dan schiet hij helemaal in de stress.

Hij wil zo graag slagen. Hij heeft zo'n hekel aan de middelbare school.

Het worden zware weken hier in huis. Komende week in ieder geval zijn voetbaltrainingen en wedstrijden afzeggen. Dat kost hem teveel tijd en daardoor teveel stress.

Lou

Lou

06-05-2019 om 13:58

In de watten

Ik heb geen speciaal pakket maar de dame wordt wel in de watten gelegd, inderdaad met avondeten naar haar voorkeur, ik ben wat extra thuis (dat vindt zij fijn), en zojuist heb ik een kruik op haar voeten gelegd omdat die zo koud werden door het lange stilzitten. Tussendoor lopen en dansen doen we ook.

Het valt me op trouwens dat ze helemaal niet echt zit te leren. Ze maakt stapels en stapels oude examens, en als ze iets niet weet dan zoekt ze dat later wel op in het boek, maar gewoon alle stof nog eens doornemen van A tot Z, nee. Ze weet alles wel ongeveer en scoort op die oude examens steevast zessen. Of dat een goed teken is of niet, weet ik niet.

Ik vind het wel een bijzondere periode zo. Kind de hele dag thuis, afwisselend prikkelbaar en stikgelukkig en radeloos en woedend, maar er heerst ook wel een speciale vorm van gezelligheid.

Pirata

Pirata

06-05-2019 om 14:15

Hmmm

Die van mij blijft er tot nu toe heel ontspannen onder. Misschien een beetje tè....

Kauwgom

Vandaag heb ik, op verzoek van dochter, een paar soorten kauwgom in huis gehaald. Ze heeft van school begrepen dat het het meest effectief is om je hersenen aan de gang te krijgen om 20 minuten voor de toets te gaan kauwgom kauwen.
Maar wel een beetje goede kauwgom want goedkope rommel is soms snel de smaak kwijt en dan is het zo 'werken' met kauwen.

Zus

Zus

06-05-2019 om 18:03

baantje

Rutiel, ik denk niet dat je als moeder kunt bellen naar de werkgever van je volwassen (in leeftijd dan, wij weten beter...) zoon. Als hij niet kan werken, moet hij toch zelf assertief genoeg zijn. En anders is het misschien een prettige afleiding?
Lou, mijn dochter is ook alleen aan het oefenen en niet stof aan het herhalen. Lijkt mij in dit stadium ook niet meer echt wat toevoegen. Belangrijker is dat ze gevoel krijgen voor de type vragen en hoe ze de antwoorden moet formuleren.
Ik heb een plantje voor haar gekocht om tegenaan te kijken als ze bezig is aan de voorbereiding. Planten schijnen rustgevend te zijn

Over dat baantje

Toch even een tegengeluid. Bij een kind dat zo kantje boord staat dat een baantje de balans de verkeerde kant zou laten doorslaan, zou ik wel ingrijpen. Kind ervan doordringen dat een extra jaar op school met de kosten die daarbij gepaard gaan niet opwegen tegen een de baten van baantje waar zijn toekomst niet ligt, Van een achttienjarige verwacht ik nog niet dat hij/zou opgewassen is tegen een pushende werkgever die zijn probleem bij zijn werknemers neerlegt. Zeker niet bij een die ervan blijk geeft dat ie zijn prioriteiten nog niet kan stellen, De eindexamenperiode vind ik ook niet de geschikte tijd voor een assertiviteittraining. Desnoods belt ie maar af dat ie met de smoes dat ie zelf van goede wil is, maar dat ie mag van zijn bemoeizuchtige ouders. Heeft de werkgever dan nog spatjes, dan stuur ik 'm mail of tie soms solliciteert naar de Koude Douche van Radar of een rol in Kanniewaarzijn.

Hier gaat verder alles zijn gangetje, kind brengt nog wel 't suffertje rond, doet zijn sport, alleen voor zijn vrijwilligerswerk heeft ie een pauze ingelast.
Hij zit hele dagen op zijn kamer oude examens te maken. Gisteren heb ik dat van Nederlands met hem bekeken. Wat een formele aanpak, alles is puur teksttechnisch, alsof het een betavak betreft. Het zal ongetwijfeld makkelijker nakijken zijn met zgn eenduidige antwoorden. Maar 't vergalt wel 't plezier in een vak, geen wonder dat de studie Nederlands totaal uit de gratie is.

baantje

Dochter was hier twee weken geleden ook in paniek toen bleek dat haar werkgever haar de dagen voor examen gewoon iedere dag had ingeroosterd (weliswaar maar steeds een paar uur, maar wel midden op de dag). Ik had ook de neiging om in te grijpen (want ze moest uiteraard zelf vervanging zoeken en bij voorkeur iemand niet ouder dan 17) uiteindelijk bleek een oudere collega haar teamleider te hebben gesproken en heeft het opgelost. Zo niet dan had ze van mij ontslag mogen nemen. Er zijn nog meer supermarkten en in onze regio komen ze mensen te kort.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.