Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Mussie

Mussie

01-05-2019 om 22:33

Eindexamen 2019

Ik heb er weer een! Een eindexamenkandidaat. Hij is best serieus aan het leren maar het niveau is wat hoog voor hem (HAVO). Hij moet er echt voor werken. Nog een week, dan gaan we beginnen. Hoe is het met de andere kandidaten?


rutiel

rutiel

07-05-2019 om 12:50

Ja ach die zoon

Nee ingrijpen is misschien niet echt meer aan de orde. Ik heb zoon fijnzinnig (hoop ik) aan zijn rammelend puberverstand proberen duidelijk te maken dat de afweging tussen een succesvolle afsluiting van het VWO en het blijmoedig blijven rondhuppelen in de pizzabakkeriji niet zo heel ingewikkeld hoeft te zijn. Over twee maanden neemt hij daar toch ontslag (als, ja ALS hij slaagt natuurlijk, grrrrrr....)

Maar hij vond het "geen probleem" om te werken. Tja...

Ik heb ook niet zo het idee dat beide kandidaten echt veel zitten te blokken. Zorgelijk wel. Of niet?? Kan me uit mijn eigen examenperiode niet zo herinneren. Volgens mij deed ik echt niets anders dan leren in die tijd.

moedermaria

moedermaria

07-05-2019 om 17:29

stress.....

bij de moeder van de havokandidaat. Meneer zegt doodleuk dat hij niet gaat leren, want 'geen zin'. Hij lijkt heel ontspannen maar volgens mij komt zijn gedrag voort uit examenstress to the max.
Sluit zich op in z'n kamer, geen idee wat hij allemaal doet, en komt alleen naar beneden om te gaan sporten en om te eten.
Hij staat er redelijk goed voor maar ik hou m'n hart vast..... Misschien dat een verwenpakketje helpt

Rutiel

Ik weet nog best wat ik deed tijdens mijn eindexamen: de examens maken en meteen door naar het zwembad. Ik had wel veel talen, daar heb je het meeste werk eerder in het jaar.
Eindexamens behandelen geen nieuwe stof, en doordat de stofhoeveelheid zo groot is wordt er meestal niet heel diep op een onderwerp ingegaan. Bovendien hebben die kinderen bij elk vak eindexamens geoefend dus ik snap dat ze er niet zoveel zin in hebben...

Mijn dochter heeft wel meer zitten leren dan ik indertijd maar ook niet nachten doorhalen ofzo. Met goede cijfers geslaagd.

morgen

morgen het eerste examen, scheikunde. Dochter heeft vandaag eerst rijles, gaat dan een proefexamen maken, dan even naar de sportschool en o ze wil ook nog een schilderij afmaken. Redelijk relaxed, ik vind het wel een fijne sfeer zo.

ik heb zelf twee keer examen gedaan (havo/vwo) en beide keren was het erg warm in mei. het was een heel fijne tijd met veel vrije uren, zwemmen of met een examenbundel buiten in de tuin. In ieder geval weinig stress.

Bij dochter weet ik dat ze in de laatste SE-week in maart ook al alle stof voor het examen moest kennen. Het is sinds die tijd echt herhaling. Examens oefenen lijkt me dan inderdaad het handigste. Dochter neemt zo nu en dan wel de Samengevat door.

Zus

Zus

08-05-2019 om 09:49

morgen

Ja, morgen scheikunde ook voor mijn dochter. Meteen het vak waar ze het meest tegenop ziet. Vandaag is ze ergens gaan logeren, geen idee wanneer ze weer terug is. Voor de examenkandidaten ben ik blij dat het niet zo'n lekker weer is. Anders ook zo zweten in de aula/gymzaal.
Moedermaria, zou best kunnen dat je zoon toch stiekem zit te leren in zijn kamer

Lou

Lou

08-05-2019 om 09:53

morgen

Scheikunde heeft mijn dochter niet, maar jarig is ze wel morgen. We gaan er iets leuks van maken en dan overmorgen start examens. Inderdaad fijn dat we niet in een hittegolf zitten!

Ik denk ook dat zoonmaria stiekem zit te leren. De rest van de tijd staat z'n kop op cool maar die uren op z'n kamer zit hij te blokken en te zweten en te zenuwen

hier

mag zoon omdat hij in de 5e zit en verder dus gewoon les heeft van school 1 dag vrij 'opnemen'. Hij heeft gekozen voor de dag voorafgaand aan het examen, al speelt vast ook mee dat hij die dag van het 1e tot het 9e les heeft...

hier stijgt de spanning en daalt het humeur

Ik ga vanaf vandaag maar in de stand "negeer iedere snauw en grauw" en vraag lief of ze nog wat lekkers wil.
Morgen scheikunde en dan is in ieder geval de kop er af.

pam

pam

08-05-2019 om 11:30

hier ook

morgen scheikunde en grieks. Ook meteen de vakken waar ze het meest tegen op ziet. Vanavond eten we haar lievelingseten en voor de andere dagen mag ze ook haar wensen kenbaar maken. Was ze er voorheen van overtuigd dat ze cum laude wilde slagen, nu wil ze 'alleen' maar slagen. Cijfers maken haar niet meer uit zegt ze.

Mussie

Mussie

08-05-2019 om 19:01

Wiskunde, en Kenfan

Morgen wiskunde. Ik heb t niet meer van de zenuwen. Zoon ook niet. Die heeft nu een paar proefexamens gemaakt en had zoveel stress. Ik ben beetje bang dat het gewoon te moeilijk voor hem is. Ik heb hem nu laten stoppen met oefenen, het is wel goed geweest. En dan vanavond ook nog Ajax, ja het klinkt onbelangrijk, maar zoon ziet dat anders.
Kenfan, ik ben het zo met je eens over dat stomme Nederlands wat toch eigenlijk zo’n leuk vak is. Wat zonde en wat ontzettend jammer dat het zo vergald is voor iedereen.

Ja, wiskunde

Vanmorgen zou ik samen met dochter wiskunde oefenvragen doen. We gingen gezellig samen aan haar bureau zitten. Het begon met een vraag over procenten en statistiek. Geen idee. Dochter zag me zo puzzled kijken en vragen dat ze me weggestuurd heeft. Ik kan er echt niets meer mee.
Toen zag ze op haar appgroep dat er vanmiddag een examenuitleg wiskunde bleek te zijn op school. Dus daar is ze hupsakee naar vertrokken.
Aan de school zal het niet liggen, die zetten zich geweldig in.
Dan ben ik zo opgelucht dat het niet meer van mij afhangt, wat een gedoe dat was op de basisschool en de onderbouw van het voortgezet onderwijs. Tot ook dochter naar het speciaal onderwijs ging.
Ook bij zoon heb ik gemerkt dat ik het tot en met HAVO3 nog wel kan volgen, maar daarna weet ik het niet meer bij te benen. Blij dat ik dat examen al lang geleden achter de rug heb.

Morgen wel een extra trui mee. Omdat het altijd heet is in de gymzaal,waar het examen gehouden wordt, had dochter zich luchtig met een luchtig vest gekleed.
Bleek het ineens dinsdag stervenskoud te zijn.
Je moet ook overal op voorbereid zijn.

succes

Heel veel succes allemaal!

Examenmam

Examenmam

09-05-2019 om 08:14

Grrrr

Mijn zoon staat een 6,6 gemiddeld voor zijn SE en gaat er van uit dat hij vandaag wel even genoeg punten bij wiskunde haalt om veilig te komen staan voor de 5,5 gemiddeld. Hij denkt dus vandaag al te weten of hij slaagt of niet. Zo gaat het dus al zijn hele schoolperiode en is daarmee nog niet op zijn bek gegaan, als je afstroom van gymnasium naar havo niet meetelt...... Verschrikkelijk zelfverzekerd en ik kan geen spoor van spanning ontdekken. Als ik hem niet achter z’n vodden zit doet ‘ie volgens mij nog minder en ik heb daar moeite mee.
Ik ben het tegenovergestelde , zie overal beren, wat als....hij ziek wordt, zijn arm breekt.... Zal blij zijn als deze periode voorbij is. Succes aan iedereen!

Mussie

En nou is Ajax ook nog zo jammerlijk uitgeschakeld, daar zal je zoon echt ziek van zijn. Hopelijk kan hij het van zich af zetten.

Succes iedereen!

pam

pam

09-05-2019 om 09:05

zenuwen

dochter was vanmorgen redelijk rustig, dus ik heb er alle vertrouwen in. Man daarentegen is zo zenuwachtig als wat. Gaat normaal gesproken om 6 uur naar zijn werk, maar nu stond hij er op om dochter naar school te brengen. Het zal allemaal wel goed komen.
Veel succes voor alle examenkandidaten (en ouders)!

Paniek

Grote paniek vannacht en tranen. Het schoot even door mij heen: o, nou gaat ze melden dat ze het examen niet gaat maken en of ik even de school wil afbellen. Het verhaal van de schoolweigering van mijn dochter als het haar weer eens teveel werd.

Maar het was een ander verdriet. Haar zorgvuldig gekoesterde navelpiercing waar ze al ruim een half jaar elke dag voor zorgt dat het niet gaat ontsteken en goed blijft zitten, echt wel een zorgenkindje, begon los te laten. Ik heb niets met die dingen maar gelukkig kon ik me goed beheersen en even bij haar zitten om het verdriet er over mee te maken en uit te horen.

Gelukkig vanmorgen alweer in de houding om de laatste, door haar gisteren al verzamelde, onderwerpen even in bed door te nemen, met youtubefilmpjes.
En nu is ze, na een uitgebreid gezond ontbijt, alles alweer in haar tas aan het verzamelen om op pad te gaan. Nog even de kauwgumpjes uit het papier halen om in haar broodblik te doen, want er mag niets ritselen tijdens het examen.

Opluchting, zucht.

Ik heb....

Gisteren een mailtje verstuurd naar al ‘mijn’ ouders om ze succes te wensen, en ( want ik ben vandaag niet op school) vanochtend een appje naar de klas met een soortgelijke inhoud.....

Spannend!

Maandag hebben ze natuurkunde, ik ben zo benieuwd hoe ze het gaan doen......een aantal moet echt boven zichzelf uitstijgen om het te gaan halen.......ik gun het ze natuurlijk van harte...maar t worden nog wel een paar spannende weken .....

Ingrid

Iedereen hier met een kandidaat....

Ook sterkte en succes!

Ja, Natuurkunde

Natuurkunde was vroeger een van mijn favorieten. Vanwege het kernenergieprotest in 'mijn' tijd had ik een spreekbeurt bij maatschappijleer waarbij ik de werking van een centrale uit kon leggen, ik zie me nog voor het bord staan tekenen.
Maar gisterochtend raakte ik in verwarring van de 1e vraag die ik met dochter deed bij Wiskunde. De procenten en verschillen moesten berekend worden op de kans dat het zich zou herhalen met een formule met een P. Huh, een P, was die formule niet met een kleine letter? En ik herkende de rest ook niet, iets aftrekken boven de streep en delen door een aantal onder de streep.
Gisteravond schoot me ineens te binnen dat ik me vergistte met Natuurkunde! Daar heb je de formule p -voor druk- dat je berekent door de uitgeoefende kracht per oppervlakte te berekenen. P staat voor probablity-kans.
Zou dat in mijn tijd ook al een P geweest zijn bij wiskunde? Dan ben ik het vergeten, want ook op de universiteit moet ik iets van kansberekening hebben gehad en ik was niet slecht met Methoden en Technieken. Ik had alleen nog graag een cursus SBSS gedaan, want toevallig net niet gunstig gegeven werd zodat ik het toch gemist heb.
Maar dat haalt zoon nu voor mij in tijdens zijn pre-master. Die heeft vrijdag een bepalende toets of hij door mag naar zijn Master volgend jaar.
Af en toe komt hij even uit zijn boeken aan mij uitleggen hoe het nu zit met de 'standaarddeviatie' en dergelijken. Helaas willen mijn hersenen het niet meer vasthouden.
Gelukkig lukt het tot nu toe beiden goed om het thuis kalm en sociaal te houden.

Anne.....

Hoofdletter P hebben we ook hoor, bij natuurkunde. 😀😀 Dat is vermogen (Power)

Ingrid

aaaaaahhhh

Nou ja, P met hoofdletter dan! Echt die ken ik niet, zou die P bij Natuurkunde in 'mijn tijd' al wel bestaan hebben? Of, er vallen gaten in mijn geheugen.......
En dan goed opletten of je met de P bij Wiskunde of bij Natuurkunde te maken hebt.

Dat doet me denken aan mijn tijd op Chirurgie in het ziekenhuis. Er kwam een patient terug van de OK. Op het overdrachtblad stond in grote letters, lukraak op de pagina, 'A P'

Wij zoeken naar een 'Anus Praeternaturalis', een kunstmatige buikuitgang voor poep, bleek het een 'Angina Pectoris', pijn op de borst door hart/circulatieklachten, te zijn
Gelukkig in mijn leerlingentijd zodat ik een natuurlijk argwaan heb ontwikkeld tegenover die afkortingen.

Kleine p bestaat ook hoor....

Dat is idd druk.

Er zitten gewoon te weinig letters in het alfabet....v (snelheid) en V (volume). F (kracht) en f (frequentie). M (moment) en m (massa). T(temperatuur) en t (tijd)

T is niet anders......

Scheikunde

MIjn dochter vindt dat ze scheikunde (vwo) 'wel okay' gemaakt heeft...

Emmawee

Emmawee

09-05-2019 om 22:06

De beste tip

Mijn zoon (VMBO-T) zei vandaag dat de beste tip die hij had gekregen, was: beschouw je examen als een gewone toets.
Hij is wel volop aan het oefenen voor economie (maandag) en het enige wat ik nu nog doe is uitstralen dat ik er vertrouwen in heb.
Morgen Nederlands en dan is de kop eraf. En is het meteen weekend.

Zus

Zus

09-05-2019 om 22:20

Scheikunde

Dochter in tranen want scheikunde bij lange na niet af gekregen. Totale paniek tijdens laatste half uur. Hopelijk kan ze het wel van zich afzetten en morgen met frisse moed aan Nederlands beginnen.

Emmawee

Emmawee

09-05-2019 om 23:07

Zus

Ach wat een vervelende start voor je dochter. Hopelijk gaat Nederlands morgen beter.

Meghan

Meghan

09-05-2019 om 23:32

Hier

Heeft zoon wiskunde A op Havo gedaan vandaag. Kwam in mineur thuis; had een aantal vragen niet kunnen maken uit tijdgebrek. T was ook best moeilijk vond hij.
Geen fijne start. Volgende week weer verder.

Wiskunde A te veel en te moeilijk

https://www.ad.nl/binnenland/ruim-20-000-examenklachten-helft-over-havo-wiskunde-a~a2682b4e/

Er kwamen veel klachten binnen over Wiskunde, het zou te moeilijk zijn en het was teveel. Dochter klaagde vanmiddag wel over tijd tekort en ze vond het ook wel pittig, maar misschien gaat het dan wel in de punten schelen als er zo geklaagd wordt.

Minister Arie Slob nam de telefoon aan bij het LAKS. Hij was een dagje op bezoek.

okay

hier ging scheikunde net als bij de dochter van Thera ' wel okay' wat meestal een ruime voldoende betekent. Ze had bij vraag 16 geen idee wat ze moest doen, en bij de laatste vraag had ze in alle haast maar wat neergezet. maar de rest was volgens haar veel minder moeilijk dan de gemiddelde schooltoets.

vandaag Nederlands. Ze heeft gister niets meer gedaan en gaat vanmorgen een oefenexamen doen. prima. Dit weekend gaat het pittig worden, want ma/di/wo 4 examens waarvan 3 waar ze veel voor moet leren (kunst, economie, biologie).

Examenmam

Examenmam

10-05-2019 om 07:39

Minder dan gehoopt

Zoon, die hoopte heel veel 5,5 compensatie uit wiskunde te halen vond het lastig. De oude wisk. A examens die hij geoefend had waren eigenlijk 8+ en ruim tijd. Nu heeft hij net de laatste vraag gehaald en verwacht op ongeveer 7 uit te komen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.