Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Eindexamens 2025

De eindexamens staan voor de deur. Mijn oudste doet eindexamen Havo. Ze staat overal net aan voldoende voor en is hard aan het leren. Wie vindt het leuk om mee te praten?

Hoe was scheikunde bij jullie kinderen gegaan? Mijn zoon kwam gisteren heel treurig naar huis, hij zei dat hij het verpest had en nu bang is dat hij gaat zakken op de 5,5-regel. Natuurkunde is zijn enige toets nog die hij moet maken, hopelijk maakt hij die goed. En anders wordt het een herkansing.

Engels ging trouwens ook heel slecht. Hij denkt dat hij daar een 4,5 of 4,8 voor heeft gehaald, terwijl hij voor de oefentoetsen rond de 7 scoorde. Hij voelt heel veel stress en slaapt ontzettend slecht. Tegen mij vertelde hij dat hij ongeveer 5,5 uur per dag sliep. Zijn jullie kinderen ook gestresst?

Wonderland_73 schreef op 17-05-2025 om 07:30:

Hoe was scheikunde bij jullie kinderen gegaan? Mijn zoon kwam gisteren heel treurig naar huis, hij zei dat hij het verpest had en nu bang is dat hij gaat zakken op de 5,5-regel. Natuurkunde is zijn enige toets nog die hij moet maken, hopelijk maakt hij die goed. En anders wordt het een herkansing.

Wat jammer joh! Scheikunde viel zoon hier erg mee, hij had veel erger verwacht in ieder geval. Het is z'n slechtste vak en hij kan nooit zo goed inschatten hoe hij toetsen gemaakt heeft, dus het kan alle kanten op vallen. Maar vervelend dat die van jou er zo'n slecht gevoel over heeft, hopelijk kan hij zich nog even oppeppen voor natuurkunde. Hier volgt daarna nog biologie op vrijdag. Succes nog met de stress!!

Mijn dochter heeft ook verschrikkelijk opgezien tegen scheikunde. Meteen na de toets appte ze dat het lastig was. Thuis gekomen heeft ze nagekeken met de N term van vorig jaar, waarschijnlijk zit ze toch nog net op een voldoende. Ik hoop het zo voor d’r!

Wonderland_73 schreef op 17-05-2025 om 07:33:

Engels ging trouwens ook heel slecht. Hij denkt dat hij daar een 4,5 of 4,8 voor heeft gehaald, terwijl hij voor de oefentoetsen rond de 7 scoorde. Hij voelt heel veel stress en slaapt ontzettend slecht. Tegen mij vertelde hij dat hij ongeveer 5,5 uur per dag sliep. Zijn jullie kinderen ook gestresst?

Engels was niet makkelijk, maar ging hier best goed.

Ja hier ook slecht slapen en een hoop stress. Zo sneu ontzettend sneu. Ik weet ook niet zo goed hoe ik dochter daarin kan helpen. Ik maak ontbijt, lunch, haal extra dingen in huis die ze lekker vindt. Veel meer kan ik niet doen.

Gelukkig werk ik veel thuis, dus ben er als ze me nodig heeft, voor de rest zal ze het zelf moeten doen.

Volgende week vrijdag alleen nog biologie. Dan zit deze extra stressvolle periode er weer op. Dan afwachten 

Dochter doet gespreid examen havo, dit jaar ne en du en muziek. Die laatste ging echt slecht, dus hopen op een goede N term. Volgend jaar doet ze ak gs en bio. Ik denk dat ze moet inzetten om op de SE zo hoog mogelijk te scoren zodat ze op het CE wat kan lijden. Zij en ik waren wel heel blij dat ze alle examens in 1 week had. 

Netherfield schreef op 17-05-2025 om 08:23:

Dochter doet gespreid examen havo, dit jaar ne en du en muziek. Die laatste ging echt slecht, dus hopen op een goede N term. Volgend jaar doet ze ak gs en bio. Ik denk dat ze moet inzetten om op de SE zo hoog mogelijk te scoren zodat ze op het CE wat kan lijden. Zij en ik waren wel heel blij dat ze alle examens in 1 week had.

Met een gespreid examen moet je nogsteeds aan de 5,5-regel voldoen. Ook al eindig je met allemaal voldoendes als eindcijfer maar als je niet aan de 5,5-regel voldoet, zak je.

Hier ook echt veel stress. Dochter zit alleen maar binnen. Ze vindt haar uiterlijk normaal heel belangrijk. Nu heeft ze vet haar, afbeladderde nagellak en draagt ze geen makeup.  Ze heeft geen n ruimte voor iets anders. Ze reageert maar mondjesmaat op vrienden.  Ze gaat zelfs de huldiging voor het landskampioenschap van het voetbal (als het de goede kant op gaat) aan zichzelf voorbij laten gaan terwijl ze voor de examens dacht daar ze dat sowieso naartoe zou gaan.  

Hier ging scheikunde ook erg moeizaam. Dat is een onvoldoende. Nu hopen dat natuurkunde wel goed gaat. Want anders wordt het inderdaad spannend door de 5,5 regel.

hier ook enorme stress en grote angst voor de 5,5 regel. Zo idioot dat je kan zakken met allemaal voldoendes op je eindlijst omdat je je examens verknald. Ze gaat van de ene paniekaanval naar de andere.

wat sneu voor jullie kinderen, echt balen dat scheikunde zo lastig was. Dochter had dat van een vriendin ook gehoord dat t heel moeilijk was. Vervelend ook van alles stress, wij mogen in onze handjes knijpen want dat valt hier reuze mee. Slapen is weliswaar niet altijd top, ze is erg moe maar dat heeft ze normaal ook. Gister niks gedaan, vandaag weer aan de bak. 

Heel veel sterkte voor jullie kinders, nog ff en dit is voorbij! 

Kimdekim schreef op 17-05-2025 om 09:09:

Hier ook echt veel stress. Dochter zit alleen maar binnen. Ze vindt haar uiterlijk normaal heel belangrijk. Nu heeft ze vet haar, afbeladderde nagellak en draagt ze geen makeup. Ze heeft geen n ruimte voor iets anders. Ze reageert maar mondjesmaat op vrienden. Ze gaat zelfs de huldiging voor het landskampioenschap van het voetbal (als het de goede kant op gaat) aan zichzelf voorbij laten gaan terwijl ze voor de examens dacht daar ze dat sowieso naartoe zou gaan.

Zou je haar niet kunnen stimuleren om wel te gaan? Even uit haar hoofd, even lekker losgaan. Dan lukt het leren daarna misschien ook weer beter.

Schemerlampje schreef op 17-05-2025 om 11:42:

[..]

Zou je haar niet kunnen stimuleren om wel te gaan? Even uit haar hoofd, even lekker losgaan. Dan lukt het leren daarna misschien ook weer beter.

Ik probeer mijn dochter inderdaad tussendoor te laten ontspannen (frisse neus halen dmv wandelen oid) of te blijven sporten.

Maar dat laatste vind ze teveel tijd kosten, ze wil die tijd liever besteden aan leren. Ook eeuwig het idee dat ze te weinig doet of gedaan heeft voor een vak.

Heb de 5,5 regel even opgezocht. Die kende ik niet. Maar das wel ruk idd. 

Netherfield schreef op 17-05-2025 om 15:05:

Heb de 5,5 regel even opgezocht. Die kende ik niet. Maar das wel ruk idd.

Niveau van de schoolexamens moet vergelijkbaar zijn met CE.  Vroeger was dat nog wel eens een dingetje.  Even heel gechargeerd: Zonder die regel is het mogelijk dat leerlingen met een rij 8 en hun schoolexamen afronden, om  dan tijdens het CE alleen maar 3en te halen. Dat levert een lijst vol afgeronde 6en op.  En dat wil men niet, dat dat zo kan.  Het CE is ook een soort v landelijke neutrale ' borging' van het niveau van de examens. Ik vind dat eigenlijk wel goed moet ik zeggen.  Het geeft scholen ook iets minder ruimte om leerlingen te matsen met te gemakkelijke schoolexamens.sterker nog: er wordt door het landelijk college v Toetsing en examens ieder jaar ( per vak!) gecheckt of onze schoolexamen cijfers  min of meer op zelfde niveau liggen als de cijfers  van het centrale examen. En terecht.  

En wees nou eerlijk. Een 5 5 gemiddeld. Over alle examens. Da's toch niet zo'n bizarre eis? 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.