Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Eindexamens 2025

De eindexamens staan voor de deur. Mijn oudste doet eindexamen Havo. Ze staat overal net aan voldoende voor en is hard aan het leren. Wie vindt het leuk om mee te praten?

Zoon komt net thuis van examen wiskunde B (havo). Hij had het niet afgekregen, heeft iets van 4 opgaven niet gemaakt (van de 18). Hij vond het vooral hele lange opgaven. Hij hoopt op een hoge n-term, zodat het hopelijk meevalt. 

Meer kandidaten hier met wiskunde B? 

Ja hier ook havo wiskunde b. Dochter heeft altijd wat langer nodig voor ze er iets over kan/wil zeggen (dat komt waarschijnlijk pas vanavond ergens) maar ze was wel net binnen de 2 uur klaar.

Nu alleen nog scheikunde

Ze hadden er 3 uur voor. Heeft jouw dochter het binnen 2 uur gemaakt, of bedoel je dat ze net binnen de 3 uur klaar was?

Fijn dat ze alleen scheikunde nog moet. Zoon ook, maar daarvoor ook nog economie en aardrijkskunde... 

Hier ook een zoon die wiskunde B gedaan heeft vanmiddag. Heeft het idee dat ie het matig gemaakt heeft. Dus we hopen heel erg op een voldoende 🤞🏻

Mijn zoon had net natuurkunde gemaakt en hij verwacht een 4,5. Hij gaat die 5,5-regel niet halen, denkt hijzelf. Hij kwam huilend thuis, ik vind het heel sneu voor hem. Hij weet de exacte cijfers die hij heeft niet, maar het gaat een natuurkunde, scheikunde of Engels herkansing worden. Al wordt het waarschijnlijk natuurkunde of scheikunde, maar hij blijft niet stilzitten. Hij gaat nog een maandje aan de bak met scheikunde en natuurkunde. Hij heeft hele erg faalangst en heeft last van slaapdeprivatie en zit niet lekker in zijn vel. Ik vind het heel moeilijk om hem zo te zien. Hij is toegelaten tot zijn droomstudie (numerus fixus studie), het zou dus heel vervelend voor hem zijn als hij zijn diploma niet haalt. Hoe vonden jullie kinderen het natuurkunde examen?

ah shit Wonderland. Bij jou dus ook de sfeer omgeslagen door die rotexamens. En extra zuur als je ingeloot bent maar gezakt zou zijn. Moet je toch niet aan denken. Heeft ie een plan B of wordt het dan het jaar opnieuw doen.

Hier is het ook gekanteld. Zoon dacht wel te slagen, maar had geschiedenis ook slecht al gemaakt.Dat examen heeft ook enorm veel klachten gekregen.
En daar komt vandaag een drama Wiskunde A bovenop. Het was niet te doen, zei hij.
De oefenexamens behaalde hij rond de 6+, maar dit examen leek in niks op de oefenexamens volgens hem. Was een drama. Als hij een 2-3 gehaald heeft, mag hij blij zijn, denkt hij.
Hij kijkt niks na dus het is echt afwachten. Maar hij zegt zelf dat hij nu definitief gezakt is, met ook de slechte Geschiedenis erbij.
Vind het zo sneu en K.

Nu nog 1 examen, hopelijk kan hij daar nog moed voor opbrengen, maar het is nu gewoon K.

hier ook een havo wiskunde B kandidaat die tot vanochtend overtuigd was dat ze zou zakken op de 5,5 regel. Wiskunde ging wel aardig. Toch maar na gekeken en ze mist uiteindelijk 4 punten, wat betekent dat ze rond de 9 uitkomt. Super gedaan dus. Vrijdag nog scheikunde maar daar maakt ze zich geen zorgen over. Wat een last is er van haar afgevallen. 
de andere wiskunde B kandidaat is zeker ook niet ontevreden en zal rond de 7 uitkomen wat hij heeft nagekeken. 

wat balen voor jullie kinderen, mamaonbekend en wonderland. Hopelijk valt het allemaal mee. Sterkte voor de laatste loodjes.

Lavande schreef op 20-05-2025 om 17:41:

Ze hadden er 3 uur voor. Heeft jouw dochter het binnen 2 uur gemaakt, of bedoel je dat ze net binnen de 3 uur klaar was?

Fijn dat ze alleen scheikunde nog moet. Zoon ook, maar daarvoor ook nog economie en aardrijkskunde...

Nee ik bedoel echt binnen twee uur. Maar ze is altijd heel snel klaar. Meestal als één van de eersten weg. Bij twee examens moest ze zelfs wachten tot ze weg mocht omdat ze binnen het uur al klaar was.

Dus het zegt verder niet zo veel

Hier viel Natuurkunde wel tegen. Het was lastig en vooral ook heel veel. Hij denkt een 4 en hoopt op een hoge N- term.

Hier heeft dochter vandaag haar eerste examen van dit schooljaar gehad. Vorig jaar gezakt op havo en dit schooljaar doet ze 3 vakken opnieuw (wiskunde A, Eco en Aardrijkskunde). Aardrijkskunde blijft gewoon niet lukken en daarvoor heeft ze al een onvoldoende ingecalculeerd, maar dan moeten die 2 andere vakken wel lukken.

Vorig jaar had ze in het eerste tijdvak een 5,2 voor wiskunde en bij de herkansing een 5.1. Dit jaar lijkt het beter te zijn gegaan. Dochter verwacht met een N-term van 1 tussen de 6 en de 6,5 uit te komen. Dat vak zou  dus binnen moeten zijn.

Wel heel veel stress voor eco. Dat leverde vorig jaar een 4,1 op bij het CE, maar dat vak had ze toen door omstandigheden ecbt te weinig aan gedaan. Ze gaat nu het examen beter in dan vorig jaar, maar de cijfers daalden in de loop van dit schooljaar wel. Nu dus wel stress over dat vak. Hoop zo dat ze minimaal rond de 5 uitkomt, liefst nog wat hoger. Punten sprokkelen dus morgen.

Magnoliatakje schreef op 20-05-2025 om 19:40:

Hier viel Natuurkunde wel tegen. Het was lastig en vooral ook heel veel. Hij denkt een 4 en hoopt op een hoge N- term.

Ik hoop voor ze ook op een hoge N-term. Mijn zoon zei tegen mij dat anderen de toets wel te doen vonden, dus dat hij geen hoge N-term verwacht. Hoe vonden de klasgenoten van jouw kind het natuurkunde examen?

Hij heeft niet veel klasgenoten gesproken na het examen maar die paar die hij sprak vonden het lastig. Leerkracht vond hem ook pittig voor de leerlingen. Maar ja, hrlaas zegt dat weinig, maar met een beetje mazzel is de N- term hoog. Zo jammer dat je zo lang moet wachten totdat je zekerheid hebt. Nog 3 weken en een dag.

Wonderland_73 schreef op 20-05-2025 om 18:31:

Mijn zoon had net natuurkunde gemaakt en hij verwacht een 4,5. Hij gaat die 5,5-regel niet halen, denkt hijzelf. Hij kwam huilend thuis, ik vind het heel sneu voor hem. Hij weet de exacte cijfers die hij heeft niet, maar het gaat een natuurkunde, scheikunde of Engels herkansing worden. Al wordt het waarschijnlijk natuurkunde of scheikunde, maar hij blijft niet stilzitten. Hij gaat nog een maandje aan de bak met scheikunde en natuurkunde. Hij heeft hele erg faalangst en heeft last van slaapdeprivatie en zit niet lekker in zijn vel. Ik vind het heel moeilijk om hem zo te zien. Hij is toegelaten tot zijn droomstudie (numerus fixus studie), het zou dus heel vervelend voor hem zijn als hij zijn diploma niet haalt. Hoe vonden jullie kinderen het natuurkunde examen?

Hier ook een huilende dochter na natuurkunde.  5 oefenexamens gemaakt allemaal tussen de 8,2 en de 9,1 en ze denkt dat ze hier met geluk een 5,5 voor heeft, maar misschien ook lager.  Ik was niet zo bang voor de 5,5 regel omdat dochter goed is in natuurkunde, economie en wiskunde.  Maar nu denk ik dat die regel haar best wel eens kan pakken.  Dochter is ook toelaten tot een NF studie en stond er voor de examens heel goed voor.  Laagste cijfer was een 6,5. En de examens vallen zo tegen.  Dochter heeft echt heel goed geoefend en geleerd alleen voor oefenexamen van Frans had ze een onvoldoende verder alles boven de 6,5. Ik weet niet of de stress nu meespeelt maar dochter zegt dat de meeste examens dit jaar echt heel anders zijn dan de examens van voorgaande jaren.  Het is iig de ene teleurstelling na de andere. 

ah, wat een vervelende verhalen in deze laatste pagina's 
Ik hoop van harte dat het voor iedereen meevalt en het toch goedkomt.

Hier nog twee examens, en dan begint het grote wachten.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.