Terschelling
30-04-2025 om 10:47
Eindexamens 2025
De eindexamens staan voor de deur. Mijn oudste doet eindexamen Havo. Ze staat overal net aan voldoende voor en is hard aan het leren. Wie vindt het leuk om mee te praten?

Marit!
21-05-2025 om 18:12
ach naar weer zeg! Hoe is Frans gegaan bij je dochter, Kim? Dat had ze toch/ zag ze tegenop? Dochter is bekaf hier maar was tevreden over Frans. nog 1 te gaan, maar biologie zou wel eens heel lastig kunnen worden. Blij als t klaar is.

Kimdekim
21-05-2025 om 18:21
Marit! schreef op 21-05-2025 om 18:12:
ach naar weer zeg! Hoe is Frans gegaan bij je dochter, Kim? Dat had ze toch/ zag ze tegenop? Dochter is bekaf hier maar was tevreden over Frans. nog 1 te gaan, maar biologie zou wel eens heel lastig kunnen worden. Blij als t klaar is.
Frans ging niet bizar slecht. Ze had wel tijd tekort maar begreep iig van het grootste gedeelte van de teksten waar ze over gingen. Ze zal er nooit een heel goed punt voor halen maar een 5 zal ik al fijn zijn

Lavande
21-05-2025 om 18:41
Zoon hier vond economie vandaag wel goed gaan. Hij is weinig spraakzaam als het om de examens gaat.
Hij heeft in de afgelopen weken erg weinig gedaan. Wat een verschil met wat ik hier lees van sommige die zich suf geoefend hebben met proefexamens. Hier niks van dat alles, buiten dan de examentrainingen die hij vanuit school aangeboden kreeg.
Hij zegt nu elke ochtend dat hij nog even wat stof doorkijkt (voor het examen van die middag🙄).
Morgen en overmorgen nog aardrijkskunde en scheikunde.

Wonderland_73
21-05-2025 om 18:59
Kimdekim schreef op 21-05-2025 om 17:57:
[..]
Hier ook een huilende dochter na natuurkunde. 5 oefenexamens gemaakt allemaal tussen de 8,2 en de 9,1 en ze denkt dat ze hier met geluk een 5,5 voor heeft, maar misschien ook lager. Ik was niet zo bang voor de 5,5 regel omdat dochter goed is in natuurkunde, economie en wiskunde. Maar nu denk ik dat die regel haar best wel eens kan pakken. Dochter is ook toelaten tot een NF studie en stond er voor de examens heel goed voor. Laagste cijfer was een 6,5. En de examens vallen zo tegen. Dochter heeft echt heel goed geoefend en geleerd alleen voor oefenexamen van Frans had ze een onvoldoende verder alles boven de 6,5. Ik weet niet of de stress nu meespeelt maar dochter zegt dat de meeste examens dit jaar echt heel anders zijn dan de examens van voorgaande jaren. Het is iig de ene teleurstelling na de andere.
Mijn zoon had redelijke cijfers gehaald voor de centrale oefenexamens natuurkunde, maar dit keer is het hem helaas niet gelukt. Echt ontzettend balen. Hopelijk wordt de N-term hoog en valt de schade mee. Eigenlijk zegt mijn zoon precies hetzelfde als jouw dochter; het examen zag er heel anders uit dan voorgaande jaren. En hij heeft ook de ene teleurstelling na de andere moeten verwerken.
We hopen dat op 12 juni de vlag alsnog uit kan. Moet jouw dochter nog examens maken of is ze al helemaal klaar?
Mijn zoon is nu klaar met de examens, maar hij is nog hard aan het leren voor een mogelijke herkansing. Sommige leerlingen die al zeker weten dat ze geslaagd zijn, hebben nu vakantie.
Hij schaamt zich dat het zo is gelopen en voelt zich een mislukkeling. Ik vind het een heel lastige situatie.
Ik hoop van harte dat hij het haalt en ik vind de uitslag zenuwslopend...

Yeps
21-05-2025 om 19:18
Ik kom er net achter dat dochter en ik een vakantie hebben geboekt in de week dat ze haar diploma uitreiking heeft ....echt hoe dan...we hebben er verschillende keren met verschillende mensen naar gekeken en hebben t gewoon echt niet gezien. Al ruim 1000 euro betaald en een groot gedeelte niet terug te krijgen. Wat een drama!!

Marit!
21-05-2025 om 19:43
Wonderland_73 schreef op 21-05-2025 om 18:59:
[..]
Mijn zoon had redelijke cijfers gehaald voor de centrale oefenexamens natuurkunde, maar dit keer is het hem helaas niet gelukt. Echt ontzettend balen. Hopelijk wordt de N-term hoog en valt de schade mee. Eigenlijk zegt mijn zoon precies hetzelfde als jouw dochter; het examen zag er heel anders uit dan voorgaande jaren. En hij heeft ook de ene teleurstelling na de andere moeten verwerken.
We hopen dat op 12 juni de vlag alsnog uit kan. Moet jouw dochter nog examens maken of is ze al helemaal klaar?
Mijn zoon is nu klaar met de examens, maar hij is nog hard aan het leren voor een mogelijke herkansing. Sommige leerlingen die al zeker weten dat ze geslaagd zijn, hebben nu vakantie.
Hij schaamt zich dat het zo is gelopen en voelt zich een mislukkeling. Ik vind het een heel lastige situatie.Ik hoop van harte dat hij het haalt en ik vind de uitslag zenuwslopend...
Wat balen zeg! Hopelijk valt t ook voor jouw zoon mee! Een mislukkeling is hij natuurlijk niet, maar ik snap wel dat het zo kan voelen. Ik denk dat dochter dat ook zou hebben als ze zakt.
Nou was ze overwegend positief maar dat wil uiteraard nog niet zeggen dat de cijfers dat ook allemaal zijn. Ze heeft niks nagekeken en je kan er flink naast zitten, in positieve dan wel negatieve zin. Ik hoop dat we straks op 12 juni een heel positief draadje hebben en dat iedereen lekker slaagt! Het is ze zo gegund allemaal.

Marit!
21-05-2025 om 19:44
Yeps schreef op 21-05-2025 om 19:18:
Ik kom er net achter dat dochter en ik een vakantie hebben geboekt in de week dat ze haar diploma uitreiking heeft
....echt hoe dan...we hebben er verschillende keren met verschillende mensen naar gekeken en hebben t gewoon echt niet gezien. Al ruim 1000 euro betaald en een groot gedeelte niet terug te krijgen. Wat een drama!!
Oh...oeps...en nu?

Yeps
21-05-2025 om 19:50
tja ik weet t nog even niet. t Missen van de uitreiking lijkt me geen optie, kijken of we korter kunnen gaan, maar ik weet niet of ik de vlucht kan aanpassen Het is echt zo balen. Dochter verheugt zich enorm op de vakantie samen maar ook ondenkbaar om de uitreiking te missen

Kimdekim
21-05-2025 om 20:16
Wonderland_73 schreef op 21-05-2025 om 18:59:
[..]
Hij schaamt zich dat het zo is gelopen en voelt zich een mislukkeling. Ik vind het een heel lastige situatie.Ik hoop van harte dat hij het haalt en ik vind de uitslag zenuwslopend...
Dochter heeft morgen nog bedrijfseconomie. Zij voelt zich ook een mislukking en roep gisteren wanhopig uit... hoe kan ik nou nog nooit een onvoldoende hebben gestaan op een rapport en nu misschien zakken. Ik hou er iig voorzichtig rekening mee.

anomarie
21-05-2025 om 23:39
Wat een stress geeft het toch. Zeker als je altijd goed hebt gescoord en/of ingeloot is. Hopelijk valt het allemaal mee. Of kunnen ze zich met een herkansing herpakken.

anomarie
22-05-2025 om 08:43
Yeps schreef op 21-05-2025 om 19:50:
tja ik weet t nog even niet. t Missen van de uitreiking lijkt me geen optie, kijken of we korter kunnen gaan, maar ik weet niet of ik de vlucht kan aanpassen Het is echt zo balen. Dochter verheugt zich enorm op de vakantie samen maar ook ondenkbaar om de uitreiking te missen
Misschien even contact opnemen met school. Je bent volgens mij niet verplicht om bij de uitreiking te zijn, hoewel dat natuurlijk super jammer is. Of misschien online aansluiten?

Ysenda
22-05-2025 om 20:16
anomarie schreef op 22-05-2025 om 08:43:
[..]
Misschien even contact opnemen met school. Je bent volgens mij niet verplicht om bij de uitreiking te zijn, hoewel dat natuurlijk super jammer is. Of misschien online aansluiten?
Je kunt ook een andere afspraak halen om te tekenen en je diploma op te halen.
Vinden scholen niet leuk maar hef kan wel.
Komt op mbo en hbo vaker voor dan op het vo maar als je kind het geen probleem vind om die uitreiking te missen kun je het vragen.

Anna-Oniem
22-05-2025 om 20:59
Kind is klaar met examens. Zegt dat het goed gegaan is. We zullen het wel zien. Slagen wordt het toch niet met maar de helft van de vakken. Maar het zou leuk zijn als deze 3 wel gehaald zijn, nadat kind de moed heeft gevonden om dit toch nog te doen in plaats van helemaal niet meer naar school te gaan.
Nu maar vakantie, en daarna een nieuwe start op het mbo.

Marit!
22-05-2025 om 21:13
Anna-Oniem schreef op 22-05-2025 om 20:59:
Kind is klaar met examens. Zegt dat het goed gegaan is. We zullen het wel zien. Slagen wordt het toch niet met maar de helft van de vakken. Maar het zou leuk zijn als deze 3 wel gehaald zijn, nadat kind de moed heeft gevonden om dit toch nog te doen in plaats van helemaal niet meer naar school te gaan.
Nu maar vakantie, en daarna een nieuwe start op het mbo.
En dat is ontzettend knap! Je kind mag zó trots zijn op zichzelf. Op mijn vso zetten we regelmatig andere trajecten in, tweejarig of deelcertificaten. Dat is soms zo hard werken voor ze, terwijl het voor henzelf lijkt of ze t opgeven. Ik vind het doordouwers en heb groot respect voor deze leerlingen, welk pad ze ook volgen! Ik hoop dat jouw kind volgend jaar op het mbo lekker op z'n plek komt en ervaart dat het wel lukt. En dat de vlag straks uit mag voor de behaalde certificaten

Anna-Oniem
22-05-2025 om 21:31
Dank je wel! En de vlag gaat hier zeker uit als kind het gehaald heeft!