ayla
24-10-2011 om 10:56
Elisa, ervaringen 2 keer versnellen
We (school en wij) zijn er op dit moment over aan het denken om dochter een 2e keer te laten versnellen, hoe en wanneer is nog niet duidelijk maar het is wel waarschijnlijk dat het gaat plaatsvinden. Dit zou betekenen dat ze net een maand 10 is als ze naar het vervolgonderwijs gaat. De enige school die eigenlijk in aanmerking komt ligt ongeveer een half uur tot 3 kwartier fietsen van ons huis vandaan. Jouw zoon is ook 2 keer versnelt? Ik meen me te herinneren dat hij 7 over heeft geslagen? Ik vermoed dat we proberen dochter 5 te laten vol maken maar dat ze dan naar groep 7 gaat. Hoe heeft jouw zoon die 2e versnelling ervaren? En is hij nu de jongste in de klas? Merk je veel verschil tussen hem en de andere kinderen? Heb jij er spijt van nu naderhand? Ik had graag wat ervaringen gehoord.

Elisa Gemani
24-10-2011 om 12:00
Ayla
Ja, zoon heeft zowel groep 4 als groep 7 overgeslagen. Zonder problemen; hij moest alleen wel behoorlijk aan de bak met spelling en rekenstrategieen. En achteraf had ik hem liever bijvoorbeeld groep 6 laten overslaan als groep 7. Met name voor bovenstaande zaken.
Die 2e versnelling was niet wezenlijk anders als de eerste. De andere kinderen hadden in het begin wel zoiets van: "huh, wat moet dan kleine jonkie in onze groep" maar zoon bleef gewoon zichzelf en heel snel accepteerden ze hem volledig en respecteerden ze hem en had hij een grote vriendengroep in groep 8. Hij heeft nog steeds contact met hen op het VO ook al zitten ze allemaal in een andere onderwijsstroming.
Hij is nu wel de jongste in zijn klas (1 Gymnasium) maar niet de kleinste. In de andere Gymnasiumklas zitten nog twee jongere kinderen.
Ik merk in het omgaan met de andere kinderen absoluut geen verschil; hij past er naadloos tussen. Als je niet beter wist zou je hem (op zijn lengte na) ook 12, 13 jaar geven. Hij voelt zich helemaal happy op het VWO; hij is helemaal opgebloeid. Afgelopen week (herfstvakantie) is hij met twee klasgenoten 's avonds naar de kermis geweest (heeft hij helemaal zelf geregeld en afgesproken) en een van die jongens is ook nog eens komen logeren. Dikke pret hebben ze gehad
Wel is het echt een grote overgang en heeft hij echt extra hulp nodig met huiswerk opschrijven, plannen en maken. Maar dat komt vooral door zijn ADHD en gelukkig krijgt hij veel extra begeleiding uit zijn Rugzakje. Het gaat nu heel erg goed met huiswerk maken.
In andere zaken is hij wel duidelijk een paar jaar jonger en dat is als het gaat om zelfstandigheid. Ik zou hem bijvoorbeeld nog niet alleen met de metro laten reizen zoals een paar jongens uit zijn klas. Maar dat is logisch.
Verder is hij helemaal nog niet bezig met meisjes etc. maar hij is niet de enige. Voordeel is weer dat hij niet met een verliefd hoofd rondloopt en zich bezig kan houden met school
Ik heb er absoluut geen spijt van gehad; uiteraard had ikzelf ook eerst grote twijfels toen school met die 2e versnelling aan kwam zetten maar ik ben zo blij dat we het hebben doorgezet. Anders was zoon alleen maar nog meer gefrustreerd en verveeld geraakt. Hij heeft dat laatste jaar na de CITO echt uit moeten zitten en was volledig klaar met die "kinderachtige" basisschool, in alle opzichten. Hij werd echt bijna depressief, zijn slaapproblemen verergerden etc. Het is dat hij zo'n leuke vriendengroep in de klas had anders was het niet te doen geweest.
Maar nogmaals, ik zou zeker eerder voor groep 6 overslaan gaan dan groep 7. En dan zeker een handelingsplan laten opstellen (dat duurde hier te lang) met verrijking/verbreding/verdieping en de puntjes op de i zetten wat betreft spelling, schrijven en rekenstrategieen. En aandacht voor leren leren en plannen.
Ik kreeg hier op dit forum overigens een link naar de site van Tygo, een 9-jarige jongen die naar de brugklas ging. Ik heb zijn boek besteld zie http://www.tygomi.nl/index.html
Nu is Tygo denk ik wel heel erg hoogbegaafd; hij gaat de 2e en 3e klas VWO in een jaar doen en dat zie ik zoon absoluut niet doen maar ik denk dat zijn ervaringen wel nuttig en herkenbaar zijn.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Wees niet te huiverig voor een tweede versnelling. De Plusklasmentor van zoon (tevens ontwikkelaar van hb-materialen) zei ooit eens dat zelfs een "gemiddeld" kind de basisschool best in 6 jaar zou kunnen doen mits het onderwijs en de lesmethodes aangepast en verbeterd zouden worden en er meer ruimte zou zijn voor differentiatie.
Verder moet je je niet teveel aantrekken van "sociaal-emotioneel jong zijn" en meer van dat soort onzinkreten. Ieder kind is anders. Veel hb kinderen zijn juist sociaal-emotioneel voorlijk maar het wordt verkeerd geinterpreteerd.
Niets zo dodelijk als verveling op school. Deze kinderen hebben uitdaging nodig; die "worst" voor hun neus om zich te ontwikkelen en ontplooien. Dat hun geboortedatum toevallig afwijkt en niet in overeenstemming is met hun niveau van denken is bijzaak.
Komt wel goed, maar wel de vinger aan de pols blijven houden. En school moet zich ook inzetten op een positieve manier.
Succes en als je meer wilt weten, geef maar een brul

Elisa Gemani
24-10-2011 om 12:35
Aanvulling
Ter aanvulling: zoon zit dus niet op een "gewoon" Gymnasium maar een Gymnasiumklas voor meer- en hoogbegaafde kinderen. Deze klas is ontstaan uit het Plusklasonderwijs hier in de regio. Het is een soort Gymnasium+ met top-down leren, contextbreed en meer in de diepte met veel ruimte voor projecten, eigen initiatief, extra vakken etc. Het valt onder het gewone VWO en het is een gewone VWO-school.
Wat ik hoor van mijn zoon en andere kinderen uit de klas is dat ze eindelijk begrepen worden en dat ze zo blij zijn onder "gelijkgestemden" te zitten. Zoon zei enthousiast: "mam, ze begrijpen mijn grapjes!"
Ook op het VWO moet er dus wel iets zijn om deze kinderen tegemoet te komen.

ayla
24-10-2011 om 12:59
Elisa
De enige hiaten die dochter heeft liggen op het gebied van spelling en automatiseren van tafels. Met zowel begrijpend lezen als de gewone taalvakken is ze denk ik wel ver klaar met de basisschool en ook bij rekenen komt ze aardig ver. School gaat nu het plusprogramma nog meer uitbreiden maar heeft ook al aangegeven dat ze in dochter een typisch kind zien dat met 10 van de basisschool gaat. Waar ik me wel zorgen over maak, stel dat dochter 6 overslaat, bij ons beginnen dan juist de vakken zoals aardrijkskunde en geschiedenis. Bij geschiedenis heeft ze een bovengemiddelde kennis omdat daar haar interesse ligt, maar bij aardrijkskunde minder. Het is niet zo dat ze nu al alle provincies en hoofdsteden etc kent, daar zou ze dan ook met een achterstand beginnen. En als je nu al weet dat en kind nog een keer gaat versnellen, kun je de versnelling beter zo lang mogelijk uitstellen of juist zo snel mogelijk want dan kan ze al vakken meevolgen. Dan denk ik aan doorstromen naar zes tegen de kerst bijvoorbeeld.
Over het plusprogramma, ze compact en verrijkt natuurlijk al, werkt bij rekenen met routeboekjes en Kien, taal hoeft ze uitgezonderd van spelling niet meer te volgen, ze krijgt daar in plaats van pluswerk van de scholenstichting, bij lezen (nieuwsbegrip) werkt ze met B teksten maar dat zal waarschijnlijk aangepast worden naar de C teksten. Dit zijn echter teksten van groep 8 dus dit moet praktisch wel te doen zijn. Dit plusprogramma is echter nog niet uitdagend genoeg, ik ga na de herfstvakantie met school praten waar nog meer ingedikt en uitgedaagd kan worden. Op het hb-kind forum heb ik hier ook over geschreven. Daar kreeg ik de tip om het normale lesprogramma zoveel mogelijk los te laten, dus geen technisch lezen, geen begrijpend lezen meer laten volgen maar puur pluswerk, boekverslagen etc.
Mentaal kan ze een versnelling wel aan, ze is nog steeds erg gefocust op oudere kinderen, ouder dan haar klasgenoten, dus wat dat betreft maak ik me weinig zorgen. Ze wil trouwens zelf ook graag versnellen, al is dat natuurlijk niet doorslaggevend maar ik merk dat ze het zelf wel met alles gehad heeft. Het is meer het praktische, ze is dan toch twee jaar jonger dan de rest. Ik zie haar nog niet 3 kwartier in haar up fietsen. En hoe gaan vervolgscholen met 10 jarige om? Zijn er scholen die 10 jarige weigeren? De school die het beste voor haar zou zijn is een hoogbegaafdheidsprofielschool, geen gymnasium maar gewoon VWO, wel eventueel TTO

Tirza G.
24-10-2011 om 14:58
Kiezen uit twee kwaden
Een meisjesgeluid dan even in dit jongensdraadje Vriendin heeft tweemaal versnelde dochter, ging met 10 naar de brugklas, moest ook ver fietsen enzo. Het is géén feest. Leertechnisch niet (ze zit nu in de bovenbouw, doet alle profielen + extra vakken en verveelt zich nog te pletter) maar sociaal-emotioneel al helemaal niet.
Meisjes gaan anders met elkaar om dan jongens, wat Elisa vertelt herken ik ook wel van mijn eigen zoon. Als je goed kunt **** (vul maar in, computeren, skaten) boeit het verder niet hoe oud je bent en wat voor kleur haar je hebt. Bij meiden ligt dat anders. Daar is voorál je haarkleur interessant en of jij dan een 10 gehaald hebt voor een vak een stuk minder. Ja, óók op een categoriaal gymnasium. Dat valt ontzettend tegen, en zwaar. Juist omdat meisje alles heel goed kan beredeneren en rationaliseren snápt ze gewoon niet waarom A. haar klasgenoten het zo bar interessant vinden wat zij-zei-dat-hij-zei-toen-zij-keek-enzovoort en B. dat ze mensen die dat niet interesseert zo makkelijk buitensluiten. Vergis je niet in meisjes. Die zijn venijnig.
Tirza

ayla
24-10-2011 om 15:17
Tirza
Ik ben blij hoor met het meisjesgeluid. Dochter snapt de meiden nu al vaak niet, die 8 en 9 jarige kunnen verschrikkelijk venijnig tegen elkaar zijn. Dochter bemoeit zich dan ook over het algemeen niet heel veel met de meiden in haar klas. Mijn hoop is idd een beetje dat als ze eenmaal op het vervolgonderwijs zit meer mensen om zich heen heeft die ook zijn zoals haar. Maar ja, dat hoeft dus niet. Dochter is verder een hele sociale leuke meid, ook gewoon bezig met oorbellen, kettingen, make-up, verliefd zijn etc. Ze is qua gedrag niet het prototype nerd wat je in de films ziet. Echter het gedrag van de meisjes van haar leeftijd mbt vriendschappen heeft ze niet.

Elisa Gemani
24-10-2011 om 17:29
Ayla
Mijn zoon heeft niet zoveel met taal, spelling etc; zijn "ding" was en is juist rekenen De basisschool hamerde vooral op het niet laten liggen van bepaalde basisvaardigheden en -stof dus op het voorkomen van hiaten. Uiteindelijk bleek dat allemaal wel mee te vallen. Zoon heeft bepaalde basisstof ook niet hoeven doen en ging in veel vakken meteen aan de slag met de extra taken. Het is allemaal in een handelingsplan vastgelegd dus hoe het precies in elkaar zat zou ik na moeten kijken. Ik heb me nooit al te veel beziggehouden met wat hij nu wel of niet voor welke vakken deed.
Wel ben ik met hem in groep 8 op dringend advies van school naar een Remedial Teacher gegaan voor rekenstrategieen en het oefenen voor de CITO. Niet omdat hij kennis miste maar omdat zijn aanpak te omslachtig was en te chaotisch. Uiteindelijk heeft hij er best wat aan gehad maar aan de andere kant vond de Remedial Teacher dat het probleem vooral aan die nieuwe rekenmethode lag.
Als ik jou was zou ik gaan voor doorstromen naar groep 6 met de Kerst. Nadruk juist leggen op vakken die ze wat minder leuk vindt (op het VO zullen ze echt aan de bak moeten met alle vakken) en vooral op spelling en het schrijven; alsmede basisvaardigheden rekenen. Zoon heeft in 6 weken nog nooit zoveel hoeven te schrijven en daar had hij best veel moeite mee. Nu niet meer. De kinderen moeten echt veel en op tempo goed en duidelijk kunnen schrijven.
Ik weet verder niet wat het beleid is van middelbare scholen. In onze regio zijn er drie middelbare scholen en geen van die drie weigert jonge kinderen. Dat mag volgens mij ook niet eens.
Ook hier hebben we eventjes het TTO overwogen maar dat idee hebben we vrij snel verworpen toen we hoorden dat het niet zoveel meerwaarde zou hebben voor zoon behalve dan dat alles in het Engels is. Verschillende hb kinderen zijn juist van het TTO gegaan en naar "onze" school gekomen. Idem die van een categoriaal Gymnasium kwamen omdat ook daar niet voldoende uitdaging en verdieping werd gegeven. Heel veel kinderen uit de klas komen van heinde en verre op de fiets en met het ov omdat alleen deze onderwijssoort geschikt is voor die kinderen. Ja, ook de jongere kinderen. Het is niet wenselijk maar soms kan het niet anders.
En vergis je niet; in 6 weken heb ik zoon zien groeien en opbloeien op alle fronten. Zijn zelfstandigheid is met sprongen vooruit gegaan, net als zijn zelfvertrouwen.
En voor de rest; tja, problemen zijn uitdagingen en aan alles is een mouw te passen. Je kan toch geen koffie-dik kijken. Gewoon in het diepe springen en dan de vinger aan de pols houden. En vertrouwen hebben! Succes!

Asa Torell
24-10-2011 om 17:49
Nou inderdaad tirza
Deze ervaring heb ik als meisje (niet versneld, wel tienen, overigens wel redelijk nerdy) ook. En de jongens moeten je dan ook al niet, kan ik je vertellen. Maar volgens mij hoef je daar dus helemaal niet voor versneld te zijn, dus ik denk dat het op sociaal-emotioneel vlak niet per se veel uitmaakt voor Ayladochter of ze wel of niet nogmaals versneld wordt. Hooguit moet ze niet te veel van de middelbare school verwachten.

Kobalt
24-10-2011 om 18:09
Nou asa...
.. dat vind ik wel erg sombertjes klinken hoor.
Mijn dochter is ook een echte nerd, (ze is er zelfs trots op). De kans dat je andere nerds (mannelijk en vrouwelijk) tegenkomt, is op het VWO toch wel groter dan op de basisschool. En dan kun je in de pauze heerlijk met hun over DNA, Japanse anime, Minecraft en de Quest praten. Volgens mijn dochter heeft ze het best gezellig op school.

Asa Torell
24-10-2011 om 18:20
Kobalt
Is ook zo, ik herkende het verhaal van Tirza gewoon zo enorm, terwijl ik inmiddels heel veel mannen ken die ook 'de beste van de klas' waren zonder dat het problemen gaf. Maar het kan ook heel anders, dat lees ik hier inderdaad vaker.

Elisa Gemani
24-10-2011 om 20:34
Tygo
"Een school voor voortgezet onderwijs (VO) kan een kind weigeren. Het schoolbestuur beslist hierover. De school moet wel goede redenen hebben om een kind te weigeren.
Redenen om een kind niet toe te laten kunnen zijn:
- Er is geen passend schooladvies of de uitslag van de Cito-eindtoets is te laag.
- De school is vol.
- De school kan niet de zorg bieden die de leerling nodig heeft.
- Bijzondere scholen mogen leerlingen weigeren wanneer de godsdienst van de ouders of leerling niet past bij die van de school. Tenzij er binnen redelijke afstand van het woonadres van de leerling geen openbare school is.
Als je kind wordt geweigerd is het schoolbestuur verplicht om schriftelijk de reden hiervan uit te leggen. Ben je het niet eens met de argumentatie dan kun je binnen zes weken, eveneens schriftelijk, bezwaar aantekenen. Het schoolbestuur moet vervolgens binnen vier weken een beslissing nemen nadat jullie zijn gehoord over de zaak." (www.rijksoverheid.nl)
Ik had hier zelf al navraag over gedaan bij twee middelbare scholen in onze woonplaats en alletwee vermeldden ongeveer het volgende: "wij hanteren geen leeftijdsdiscriminatie waar het gaat om toekomstige leerlingen. Als een toekomstige leerling aan alle kwalificaties en voorwaarden voldoet en de school niet vol zit laten we ook een jongere of oudere leerling gewoon toe. Wel moeten wij als school dan zeker weten dat wij in staat zijn om de (extra) zorg en aandacht te geven die een dergelijke leerling nodig zou kunnen hebben. Dit geldt met name voor toekomstige leerlingen jonger dan 10 en ouder dan 15 jaar. Echter met het oog op de invoering van het beleidsplan Passend Onderwijs hebben wij als school straks automatisch ook zorgplicht voor deze leerlingen en mogen we deze leerlingen dus ook niet weigeren op grond van hun geboortedatum."
Van een andere middelbare school wist ik al dat die jongere leerlingen aannam omdat daar een vriendje van zoon zit die ook nog maar 10 jaar was bij aanmelding.
Nu was Tygo geen 10 jaar maar 9 en kennelijk is dat voor veel scholen dus een brug te ver. Dat vind ik discriminatie en onterecht.

Elisa Gemani
24-10-2011 om 20:43
Nog iets
Nog iets: er zullen steeds meer leerlingen komen die "jong" zijn als ze klaar zijn met de basisschool. Het VO kan daar maar beter op voorbereid zijn. Op "onze" school kijkt men echt niet vreemd meer op van die kleine jonkies die er rondlopen. Er zijn er meerdere van 10 jaar en zelfs jonger en men gaat er vanuit dat er volgend jaar weer meer aanmeldingen zullen zijn van (zeer) jonge toekomstige leerlingen. Vandaar ook dat school zich o.a. ook erg bezighoudt met de aansluiting op het WO van met name VWO'ers die op 15- of 16-jarige leeftijd eindexamen hebben gedaan.

Irene
24-10-2011 om 20:59
Elisa, vraagje
..."er zullen steeds meer leerlingen komen die jong zijn als ze klaar zijn met de basisschool"
Waar baseer je dat op? Met de huidige opkomst van het leonardo(basis)onderwijs zou ik juist verwachten dat het er minder gaan worden. Immers, op het leonardo wordt niet versneld.

Jillian
24-10-2011 om 23:49
Ayla
Waarom geen gymnasium? Of is dat niet in de buurt?
Ik was vorig schooljaar op de open dagen van verschillende middelbare scholen en het viel me op dat bij het gymnasium een aantal 10 jarigen in de brugklas zat en op de scholengemeenschap was de jongste 11. Op het gymnasium nog even nagevraagd en zij gaven aan de ouders van jonge kinderen vaak eerder voor het gymnasium kiezen omdat de school kleiner is en de extra vakken toch wat meer uitdaging geven. Misschien toch een overweging waard? Het lijkt me prettig als de school wat expertise in dit heeft. Daarnaast zorgen Grieks/Latijn toch voor een extra uitdaging.

Zilverenpot
25-10-2011 om 07:26
Dochter ook 2x versneld
Mijn dochter is in mei in groep 5 overgestapt naar groep 6. Daarvan heeft ze nog 2 maanden meegemaakt en is meegegaan naar 7. Groep 8 heeft ze ook overgeslagen.
Versnellen ging eigenlijk allemaal prima. Alleen heeft school er nooit iets extra's aan gedaan, dus ze heeft altijd wel wat hiaten gehad.
Vriendinnen had ze nooit, ze kon beter met de jongens overweg. Rechttoerechtaan en geen gekonkel.
Met 10 ging ze naar het gym. In eerste instantie ging dat best goed, ze zat in een kleine klas met weinig meisjes waardoor er 1 groep ontstond en ze erbij hoorde. Ondertussen is ze van school gewisseld, ze zit in de 5e en ze valt overal buiten. Ik weet niet of dat met leeftijdsverschil te maken heeft, ik denk eerder met haar gesloten karakter.
Toch denk ik nog steeds dat we goed hebben gedaan aan die versnellingen. Ze is nu in ieder geval eerder die vreselijke schooltijd door

karin hoek
25-10-2011 om 18:31
Toch kan het sociaal best lastig worden
onze dochter is een vroege leerling en heeft daarnaast één klas overgeslagen. Dat was lange tijd een heel goede oplossing en ik sta nog steeds achter die keuze.
Maar nu ze in 4 Gym (TTO) zit, heeft ze zelf last van het leeftijdsverschil met medeleerlingen.
Gelukkig beginnen de lichamelijke verschillen wat weg te trekken nu ook zij een groeispurt krijgt, maar sociaal emotioneel (en dus ook qua puberen) loopt haar ontwikkeling nu achter op haar klasgenoten. Het afgelopen jaar heeft ze vaak gevraagd of ze zou kunnen blijven zitten, ... , ik snap wel dat dat voor de school geen alternatief is. Maar voor onze dochter is het nu even niet zo leuk tussen twee jaar oudere medeleerlingen.
Toch zouden wij opnieuw voor versnellen kiezen.

ayla
26-10-2011 om 09:00
Reactie
Dochter hoort er wel bij in de klas, daar zorgt ze wel voor, ze past zich aan aan het niveau van anderen, zowel bij kinderen als volwassenen. Alleen kost haar dat veel energie. Voor haar zou het daarom fijner zijn in een schoolomgeving te zitten met meer kinderen zoals zij, ik hoop dat ze dat vind op het vervolgonderwijs.
Mijn angst voor alweer een snelle 2e versnelling is dat ze binnen een jaar alweer boven niveau is, en dan? Wat doen ze nog in groep 8?
Een gymnasium is ook een optie, vanwege het feit dat die TTO een begaafdheidsprofielschool is dacht ik daar als eerste aan maar het gym zou ook kunnen. Er is er wel maar 1 in onze stad maar die ligt wel beter bereikbaar.
volgende week heb ik een gesprek met de meester en de directeur, die laatste sluit aan omdat hij toch wat meer kennis en ervaring heeft. We gaan dan praten om het plusprogramma meer uit te breiden. Ik was zelf aan het denken aan boekverslagen, presentaties etc. En kijken welke vakken eventueel kunnen vervallen of aangevuld kunnen woren uit hogere groepen. Bijvoorbeeld technisch lezen, taal en begrijpend lezen. Ook moeten we kijken wat we doen met de hiaten binnen spelling. De tafels redt ze wel, die zijn we al een paar weken aan het oefenen. En haar motoriek, die is erg slecht, kan ze het tempo bijbenen als ze versneld wordt.
Eem uiterste optie zou het leonardo zijn, ik kan haar echter niet zelf brengen en halen, dat redt ik gewoon niet, als ik echter iets met leerlingvervoer zou kunnen regelen dan zou dat wel een optie zijn. Het voordeel is dan dat in ieder geval een 2e versnelling niet zou hoeven

Irene
26-10-2011 om 11:23
Ayla
Op onze school werken ze nu met Levelwerk (google maar eens) en dat is best een goede methode. Zoon van 7 in groep 5 werkt ermee en vindt er genoeg uitdaging in. Er is ook voor alle vakken wel wat vervangends. Onze zoon doet in de klas een paar vakken nog gecompact mee, maar voor de rest doet hij eigenlijk voornamelijk levelwerk. Hij heeft bijvoorbeeld ook "toestemming" om tijdens klassikale lessen van bijv. geschiedenis of aardrijkskunde of wat dan ook, ondertussen zijn eigen werk te doen. Zo gaat hij zich niet zitten vervelen en pikt er toch de dingen uit die hij nog niet wist (dat zijn er niet veel maar toch). Verder haalt hij alleen maar tienen en hoge A's voor alle toetsen, maar met het levelwerk is het zo toch wel te doen op het moment.
Hier was aanvankelijk het probleem dat er geen geld meer was om voor groep 5 de kist van het levenswerk te kopen (er waren al wel kisten voor groep 6 t/m 8 maar toen was het budget op). Dat hebben wij opgelost door de kist voor de school te betalen. Zoon in groep 8 werkt er dus ook mee en ook daar zitten hele leuke vakken bij. Wiskunde en Duits bijvoorbeeld, maar ook cultuur, met heel gevarieerde opdrachten.
Dus nou ja, misschien is er meer mogelijk dan nog een versnelling!

Juliea
27-10-2011 om 13:23
Waarom
Waarom wordt er in heel Nederland toch zo moeilijk gedaan om deze kinderen zo krampachtig in hun groep te houden met allerlei pluswerk. Zitten hun medeleerlingen wel te wachten op weer een presentatie van hbpietje?
Als alle basisscholen de slimme kinderen zo snel mogelijk door de basisschool jagen kun je zo op de helft van alle VOscholen een hele klas opzetten op het hoogste nivo van kinderen van dezelfde leeftijd.
Ongeveer 2 tot 3% is hoogbegaafd dus op elke 33-50 brugklassen kun je een hele brugklas vullen met hele jonge kinderen die fijn bij elkaar kunnen blijven en niet als ze 14 zijn geconfronteerd worden met hun oudere klasgenoten die wel uitgaan en een brommer kopen.
Maar nee: dat is veel te eng. Weet je wat we bouwen dure Leonardoscholen waar niet elk kind op terecht kan omdat het te duur is en waar ze lekker in kleine klasjes mogen doen wat ze veel goedkoper op het VO kunnen doen in een grote klas van gelijken. Ik vind dat we helemaal op de verkeerde weg zitten.
Sommige VO scholen hebben het door en zetten die jonge kinderen bij elkaar maar als de basisscholen hier nu eens aan gaan meewerken wordt dit een succes en kan elk hb kind met 9 of 10 jaar aan het VO beginnen.

Elisa Gemani
27-10-2011 om 15:26
Irene
Sorry, ik zag nu pas je berichtje. Zoveel Leonardo scholen zijn er (nog) niet en daarnaast zijn er best veel ouders die of het schoolgeld niet kunnen betalen danwel er liever niet voor kiezen om hun kind op een school te doen met alleen maar hoogbegaafden.
Ik had mijn zoon niet op een Leonardo school kunnen en willen doen om bovengenoemde redenen. Hij zit dan nu wel in een klas met meer- en hoogbegaafde kinderen maar wel op een gewone school.
Daarnaast zal het nog wel even duren voordat er genoeg Leonardo-scholen zijn om tegemoet te komen aan alle hb kinderen. Het CBO stelt dat ongeveer 10% van de leerlingpopulatie onder de noemer "meer- danwel hoogbegaafd" valt. Een groot deel van die kinderen kan volgens de criteria van de Leonardo-scholen niet naar een Leonardo-school omdat hun IQ lager is dan 130. Ter vergelijking: een IQ van 111 is al bovengemiddeld.
In iedere klas zitten er dus ongeveer 2 tot 4 meer- danwel hoogbegaafde kinderen die aangepast les(materiaal) nodig hebben en/of niet ontkomen aan versnellen.

ayla
28-10-2011 om 08:39
Reactie
Levelwerk ken ik wel maar onze school gebruikt het niet. Onze scholenstichting heeft denk ik zelf iets vergelijkends gecreëerd, kisten met een variatie aan pluswerk. Dit zijn verschillende pluismappen, opdrachten voor op de pc, engels en spaans. Kinderen kiezen onder begeleiding hier iets uit en mogen dat maken. Er is natuurlijk wel een niveau beperking, een groep 4 leerling mag niet hetzelfde pluswerk maken als ene groep 8 leerling. Daar ligt denk ik ook gedeeltelijk het probleem. Dochter zit op een school met meerdere HB kinderen alleen het probleem is dat dochter in het HB gebied ook vrij extreem is, zonder dat ze iets doet gaat ze als een razende door alle stof heen. Dus ook de andere HB kinderen gaan minder snel dan zij. Ik heb deze week ook met dochter gesproken over haar wensen en zij had de voorkeur ervoor 5 en 6 in 1 jaar te doen en dan aan het einde van het jaar door te stromen naar 7, ze wilde liever niet halverwege het jaar in een andere klas geplaatst worden.
Vanaf wanneer laten jullie kinderen aan een gesprek deelnemen? Ik doe tot nu toe de gesprekken zonder aanwezigheid van dochter maar soms vraag ik me af of dochter niet gewoon erbij moet zijn, het gaat toch om haar en ze is verstandig genoeg om mee te denken.

ayla
28-10-2011 om 09:19
Nee p
De school werkt met combi klassen, dus de groep 5 van dit jaar zit volgend jaar in een 6/7 combi, dus als zij naar 7 zou doorstromen zou ze bij groep 6 blijven, qua ruimte gezien dan. En als ze nu al wat dingen met groep 6 kan meedoen kan ze ook weer aan die klas wennen. Ik snap haar redenering wel.

Fransien
28-10-2011 om 10:00
Pluswerk en versnellen
Hier ook een dochter die doodongelukkig is in haar klas. Er is wel pluswerk, maar alleen voor rekenen en dochter zit met rekenen nou net tussen gewoon plusboekje en rekentijgers in, ze heeft rekentijgers maar gaat daar flink langzamer doorheen dan de andere tijgertjes. Dochters talent ligt nou net op het taalkundige vlak, ze heeft een enorm gevoel voor taal gecombineerd met een primaire spraak-taalstoornis (en ik vermoed bij haar dyslectie). Ik ga inzetten op flink wat pluswerk voor taal voor haar, maar ik wil de versnel-optie ook niet uitsluiten, dochter loopt namelijk sociaal enorm voor (en emotioneel stukken minder). Ik ben bij versnellen erg bang voor het meidenvenijn, dochter is een hele lieve meid, ligt goed in haar huidige klas, speelt ook graag met de wat slimmere meiden uit haar klas, maar is een solist in hart en nieren.

Fiorucci
28-10-2011 om 11:52
Ho nou ot
Ik wil helemaal het pluswerk niet afschaffen, er is nog een groep kinderen die niet voor leonardo in aanmerking komen maar wel pluswerk hard nodig hebben! Er is een hele wereld tussen een normale inteligentie en hoogbegaafd.

Juliea
28-10-2011 om 13:04
Pluswerk
Juist wel pluswerk afschaffen en kinderen gewoon door laten werken en eerder naar de middelbare school. Als ze daar bij elkaar zitten heb je geen meidenvenijn anders dan het gewone meidenvenijn.
Waarom toch dat tegenhouden?

Fiorucci
28-10-2011 om 18:47
Juliea
Waarom moet dat zonodig op het vo? Hier is overigens (groep 8)geen sprake van venijn om de verschillende niveaus in de klas. Als er iets niet geaccepteerd wordt door de leerkrachten is dat het wel. Daarbij, mijn dochter scoort met taal,zaakvakken,lezen,engels etc zeer,zeer hoog, maar met rekenen iets bovengemiddeld, maar ook niet meer dan dat. Er zijn heel veel kinderen die niet met alle vakken even hoog scoren en presteren.

Elisa Gemani
28-10-2011 om 19:15
Plusklas/materiaal
Differentieren en Plusklas(materiaal) moet juist meer en beter aangeboden worden op de basisschool. Niet iedereen is even meer- danwel hoogbegaafd en ook niet-meer/hoogbegaafde kinderen kunnen behoefte hebben aan extra uitdaging en ieder kind heeft wel een of meerdere vakken waar hij/zij minder goed in is. Ook meer- en hoogbegaafde kinderen.
Een kind moet gewoon zoveel mogelijk op zijn/haar eigen niveau kunnen leren. Het liefst binnen een klas/groep. Pas als dit niet mogelijk is of niet voldoende lijkt te zijn, kan je over versnelling gaan praten.
Daarnaast moeten basisscholen zorgen voor een betere aansluiting op het VO. Meer aandacht voor "leren leren", plannen en huiswerk geven/maken. Ik merk aan zoon dat dat zijn grootste struikelpunten zijn nu op de middelbare school. Hij heeft nooit huiswerk hoeven maken, nooit geleerd te leren, nooit hoeven leren voor een repetitie oid.
En dan komt het VO in zicht en ook daar moet men beter ingesteld raken op niveauverschillen en meer- danwel hoogbegaafde kinderen. Het is toch te belachelijk voor woorden dat een meerdere malen versneld kind van 9 niet wordt toegelaten op een reguliere middelbare school puur vanwege zijn leeftijd of dat het alleen op een Leonardoschool aan zijn trekken zou kunnen komen. Oftewel een uur reizen, alleen maar tussen zeer hoogbegaafde kinderen zitten; nee dankjewel.
Een beetje risico nemen hoort erbij. Gewone scholen hebben best de mogelijkheid en de middelen om een hb kind goed onderwijs te kunnen geven. Dan maar wat experimenteren en voor alles is een eerste keer. Soms zijn er geen hapklare oplossingen. Al doende leer je en niet geschoten is altijd mis. Tja en soms blijkt iets niet te werken. Nou en? Dan zoek je naar een andere mogelijkheid. Zekerheden bestaan niet. Maar het gaat om het proberen en om je best te doen. En niet al te huiverig te zijn voor "wat als". Gewoon ervoor gaan. En dan zal je zien dat het na een wat moeizaam begin steeds beter gaat. Van al die ervaringen leer je en daar kunnen anderen weer van profiteren.
Meer- en hoogbegaafde kinderen moeten het doen in een gewone maatschappij dus waarom deze kinderen segregeren? Het gaat juist om integratie.

Linda Kroel
30-10-2011 om 15:14
Zoon
Hier nog een ervaring met 2x versnellen. Zoon is op de basisschool vanuit groep 7 naar de middelbare gegaan (school deed niet aan versnellen, maar situatie was niet te houden).
Naar een gymnasium. Helaas was het niveau hier vrij laag (of misschien wel gemiddeld, dat weet ik niet). Sociaal ging het zo-zo, wel wat vrienden, maar meer 'vijanden'. Dat had denk ik niets met zijn leeftijd te maken.
Toen halverwege de tweede klas overgestapt naar een ander gymnasium en dat bleek een gouden greep! Sociaal ging het opeens super, qua niveau ging het een stuk beter en uiteindelijk zag ik mijn zoon groeien. Dit was een zeer flexibele school.
Het idee was dat zoon de laatste 4 jaar in 2 jaar zou doen omdat hij geen het niet zag gebeuren dat hij zich ooit prettig zou voelen op school. Niets (b)leek minder waar en hij heeft t/m halverwege 5 gym met de klas meegedaan (wel met alle 4 de profielen, extra vakken en buitenschoolse uitdaging).
Maar begin 5 gym ging het mis en in februari ging het goed mis; alle frustratie kwam eruit. Het kwam er op neer dat het eigenlijk nooit helemaal goed was gegaan, maar omdat het voor zoon prettiger voelde dan de situatie daarvoor vond hij dat hij geen recht van spreken had. Helaas was zoon de middelbare school sociaal en cognitief volledig ontgroeit. Wij als ouders en de docenten ook hadden het niet in de gaten gehad, en hij had zijn frustratie niet aan school gelinkt.
Voor mij voelt het nog steeds alsof we geen keuze hadden, maar hij heeft toen in 2 maanden het schoolexamenprogramma afgerond en heeft cumlaude zijn diploma gehaald.
Nu (met 16) studeert hij en doet hij daarnaast nog 2 extra programma's. Als ik had geweten wat voor verademing dit nu voor hem is, had ik in het verleden minder spastisch gedaan over versnellen en had hij misschien met 14 of 15 kunnen instromen. Dat is achteraf natuurlijk, en dat had ook weer andere problemen met zich meegebracht.
Cijfers zijn nu zeer goed, volgend jaar wil hij een extra studie oppakken. Hij is de jongste (ook de kleinste), maar dat weet de rest niet eens. Eigenlijk gaat het super. Dit had ik van tevoren niet verwacht. Sociaal is het niet optimaal, maar dat is het voor hem nooit geweest, ook niet toen hij tussen leeftijdsgenoten zat.
De moraal van mijn verhaal; voor sommige kinderen is het funest om kunstmatig in het standaardtempo te worden gehouden. Mijn zoon klaagt dan wel niet snel over het niveau, ik merk zeer goed dat wanneer hij eindelijk een beetje uitgedaagd wordt hij sociaal en emotioneel ook groeit. Uiteindelijk heeft die chronische onderuitdaging er alleen maar voor gezorgd dat hij slecht in zijn vel zat en een sociale fobie ontwikkelde. Daar is nu echt niets meer van te zien. En wat hij er daarnaast nog meer van geleerd heeft, is natuurlijk geoorloofd vervelen, aanpassen, zichzelf wegcijferen, sociale wenselijkheid etc. Soms heel nuttig, maar als het chronisch wordt, heb je een afslag gemist.
Het is heel lastig om de urgentie van versnellen in te schatten. Hadden wij de urgentie keer op keer wel gezien, had mijn zoon met 14 ofzo op de universiteit beland. Wat dat betreft heeft ons inadequate handelen nog een voordeel gehad; dat hij nu met 16 op geen enkele manier geen volwaardig student is.

Linda Kroel
30-10-2011 om 15:41
Ter aanvulling
Oh ja, iets wat ik de helft van de tijd vergeet, maar wat zeker ook van belang is; zoon heeft ADHD.
(Zo heeft hij nu op de uni nog regelmatig dingen als 3+2=6, 3^3=9 en minnen die halverwege een berekening verdwijnen of verschijnen. Ik vind het eerlijk gezegd wel humoristisch. )

ayla
31-10-2011 om 09:08
Reactie
Linda, jeumig, met 16 studeren, hoeveelste jaar is hij nu? Ik kan me voorstellen dat het ergens voor hem een verademing is. Ik zie aan dochter dat zij de basisschool eigenlijk ook al ontgroeid is, ze is echter een meester in aanpassen. Maar helemaal ontspannen is ze nooit. Je ziet altijd een stressfactor bij haar.
Pluswerk volledig afschaffen vind ik geen goed idee. Er zijn genoeg kinderen die het met pluswerk prima doen in hun eigen klas met hun eigen leeftijdsgenoten. Die moet je niet versnellen, daar worden zij denk ik weer ongelukkig van.
Ik wil in ieder geval iedereen bedanken voor de reacties, het heeft dingen wel helder gemaakt, nu donderdag eerst weer eens praten

Annie Anders
31-10-2011 om 16:07
Ayla
Even onder een nick... misschien leest school mee (we hebben allebei een evenoud slim kind).
Welk pluswerk doet je dochter? Wat ik nu weet (van orthopedagoog) is het ene pluswerk het andere niet. Logisch. Ik ging er bv vanuit dat compacten met rekenen en het plusschrift van de methode voldoende was, orthopedagoog die we hebben ingeschakeld gaf meteen aan, dat is niet voldoende, hij heeft dat en dat nodig. Plusschrift is meer voor de snellere rekenaars etc. Was voor mij een eyeopener.
Nog een keer versnellen, dat vind ik echt niet verstandig (iig voor mijn kind) en Leonardo wil ik ook nog steeds niet. Ik hoop met orthopedagoog een nog beter aangepast programma te krijgen. en wat mij betreft kopen we zelf bv methode Juan y Rosa of-weet-ik-veel. Met 16e naar universiteit? Hoe zie je at dan voor je als je kind iets wil studeren dat niet in Maastricht wordt aangeboden?
Waarom neem je geen orthopedagoog in de arm? Wat is op dit moment de kern van het probleem? Probleem voor/van jou of van je dochter? Wat ziet zij als oplossing?
Het vreemde vind ik dat je ook wel eens hebt aangegeven dat je dochter in sommige dingen 'nog niet zo goed is'. Ze scoorde voor rekenen toch behoorlijk laag. Wat is daar de reden van? Ik overweeg bv daarom om na groep 8 eventueel een jaar Leonardo te doen als schakelklas. Zien we dan wel.
Wij doen thuis niets aan tafels oefenen, handschrift bijspijkeren, spelling verbeteren. En dan valt er echt nog wel wat te leren. Okee, uitdaging blijft geboden en als hij de instructie krijgt aangereikt gaat het ook heel erg snel.