ayla
24-10-2011 om 10:56
Elisa, ervaringen 2 keer versnellen
We (school en wij) zijn er op dit moment over aan het denken om dochter een 2e keer te laten versnellen, hoe en wanneer is nog niet duidelijk maar het is wel waarschijnlijk dat het gaat plaatsvinden. Dit zou betekenen dat ze net een maand 10 is als ze naar het vervolgonderwijs gaat. De enige school die eigenlijk in aanmerking komt ligt ongeveer een half uur tot 3 kwartier fietsen van ons huis vandaan. Jouw zoon is ook 2 keer versnelt? Ik meen me te herinneren dat hij 7 over heeft geslagen? Ik vermoed dat we proberen dochter 5 te laten vol maken maar dat ze dan naar groep 7 gaat. Hoe heeft jouw zoon die 2e versnelling ervaren? En is hij nu de jongste in de klas? Merk je veel verschil tussen hem en de andere kinderen? Heb jij er spijt van nu naderhand? Ik had graag wat ervaringen gehoord.

Fransien
03-11-2011 om 21:20
Ayla
Misschien is fisher technik een idee, de oude dozen (hobby 1-4 en hobby S) behandelen alle natuurkunde behoorlijk grondig, je hebt dan de mechanica goed onder de knie. Met het nieuwe fisher technik kun je robots bouwen en programmeren, en als je dan wilt maken wat je in je hoofd hebt, heb je behoorlijk wat opgestoken. Bovendien krijg ik soms het idee dat je dochter vrij talig is, en dan kan een flink stuk beta best heel pittig zijn, maar wel goed om zich in de breedte te kunnen blijven ontwikkelen.

billie
03-11-2011 om 21:41
Klinkt goed ayla
Jaloersmakend, eigenlijk Ik zou er serieus blij mee zijn, niet alleen kan ik dat helemaal vergeten bij ons op school, ook weet ik dat andere scholen hier in de buurt ook absoluut niet zoiets bieden. Het is misschien niet helemaal op-maat, maar de intentie daartoe klinkt er wel uit.
Dat iets klinkt als een tijdelijke oplossing, zou ik absoluut geen argument vinden om ertegen te zijn. Tijdelijk is prima, zou ik zeggen, daarna kijk je weer verder.
Een brugklas voor versnelde kinderen; ideaal lijkt me dat. (of iig beter dan de opties die ik nu kan verzinnen) Leonardo is niet voor iedereen een optie; voor ons bijv is het echt te ver weg en zie ik geen mogelijkheden dat vervoerstechnisch te regelen. Maar zoon is echt te 'jong' om naar een gewone middelbare te gaan, de leeftijden liggen hier ook nog vrij hoog voor brugklassers. Zoon is slechts eenmaal versneld maar nu al heb ik buikpijn om hem met 11 te laten gaan; hij is emotioneel gewoon nog vrij jong. Maar een jaar langer op bs maakt hem emotioneel niet 'ouder', dat weet ik heel goed. Het onderwijs is zó niet-passend voor hem dat hij er alleen maar onzekerder van kan worden dan hij al is. Als er iets van een aanpepaste brugklas zou zijn, waar rekening gehouden wordt met jongere kinderen dan had ik hem graag al twee jaar terug zien gaan.

Fransien
04-11-2011 om 09:48
Leonardo ouder
Ik moet er inderdaad niet aan denken dat het voor mijn kinderen alleen maar doorstomen wordt in plaats van pluswerk, verbreding en verrijking. De oudste is net 7, doorgetoetst op begrijpend lezen en haalt op de LVS cito E8 een A, een lage A, maar toch. Ik zou het niet fijn vinden als ze nu met middelbare school boeken aan de slag zou moeten, die sluiten niet aan bij haar belevingswereld.

billie
04-11-2011 om 10:27
Wat een kind leuk vindt
Ik snap niet waarom kinderen moeten leren dingen te doen die ze niet leuk vinden. Hoe doe je dat dan met kinderen, al dan niet hb, die bijna alles leuk vinden? Ga je dan op zoek naar niet-leuke dingen?
Mijn zoon is zo'n kind dat leren/werken niet leuk vindt. (maar gegarandeerd dat hij het leuker had gevonden als het passender was geweest) Maar de combi van niet leuk/ niet zinnig is er één die hem de nek breekt. Als het dan toch moet, dan iig iets zinnigs, is zijn devies.
Overigens ben ik ervan overtuigd dat leren leuk is, iig heel veel leuker dan nu vaak, voor bijna ieder kind, zeker op deze jonge leeftijd. Als maar rekening wordt gehouden met kind. Dat heeft niets te maken met het zog. 'opleuken' van schoolwerk dat nu zo in trek is. Maar rekening houden met moeilijkheden, interesses en vaardigheden van kinderen. Volgens mij is het doel van school dat kinderen leren, niet dat ze leren zich te schikken. Als je dat als ouder belangrijk vindt mag je juist dat wat mij betreft thuis aanpakken.

3de Leo ouder
04-11-2011 om 10:29
Wat een gegeneraliseer!
Ik wou dit draadje lekker laten waaien, maar nu wordt het in dit draadje wel heel bont gemaakt.
Volgens mij kunnen jullie beter ophouden. Het lijkt wel of nuances geld kosten in dit draadje.
P, het klopt, ieder kind zou gebaat zijn bij een kleinere klas. Ik denk dat veel Leo-ouders zich daar terdege van bewust zijn. Helaas hebben zij niet veel keus zelf. Waar ik van te voren al bang voor was, ik hoor van andere ouders dat hun hb kind weggestuurd wordt door een school omdat ze "het niet aankunnen". En ook niet aan willen kunnen. Tsja, dan kies je toch voor een Leo. Je kind moet wel naar school en vaak hebben dit soort ouders er al jaren gevechten of discussies of eindeloze gesprekken met school op zitten. Zonder resultaat.
Verder is het natuurlijk onzinnig om voor alle hb kinderen 1 recept aan te raden. Allemaal op hun 14de naar de universiteit en met 9 naar de brugklas, hoe verzin je het. Echt kokervisie vind ik dat. Gespeend van ieder inzicht hoe grillig en in hoe veel dimensies mensen/kinderen zich ontwikkelen. Een didactische voorsprong op een bepaald gebied zegt toch niets over de totale ontwikkeling? Het didactische is maar zo'n klein onderdeel van de schoolervaring.
Maar laat jullie vooral niet hinderen verder. Ik wou dat het hele leven zo simpel was als de hier geventileerde alles-of-niets denkbeelden. Eindelijk duidelijkheid!

ayla
04-11-2011 om 10:38
Reactie
Natuurlijk klinkt het heel goed, dat realiseer ik me heel goed. Alleen zitten er naar mijn gevoel ook wat haken en ogen aan. Ayladochter is de enige met zo’n pluspakket op school, de enige die ook zo’n complexe en moeilijke stof aankan. Dit betekent dat zij de komende 3,5 jaar altijd alleen zou moeten werken aan haar pluspakket want er is gewoon geen ander kind die dit aankan. Wat gaat dit voor haar betekenen. Ze hebben het nu over 80% pluswerk en 20% gewoon werk met de klas. Ze gaat dadelijk volledig buiten de klas vallen qua werk. Verder blijft er het probleem dat zij gewoon niet tussen deze kinderen past, iedere dag is moeilijk voor haar, kinderen begrijpen haar niet en zij begrijpt de kinderen niet. De directeur zei gisteren dat het voor haar moet zijn alsof ze als volwassene iedere dag met kinderen omgaat. Omdat ze vragen veel sneller doorheeft dan andere mag ze geen antwoord geven, ze moet andere de kans geven maar zij moet dus wel continu wachten wachten en nog eens wachten. Snappen jullie wat ik bedoel?

M Lavell
04-11-2011 om 10:48
Ja, dat probleem zie ik. En als er een Leonardo school in de buurt is en je kunt het betalen, dan moet je dat dan ook maar gewoon doen.
Er gaapt een groot gat tussen 'het beste' of onderwijsidealen en dat wat je op dit moment voor je eigen kind kunt doen.
Ik sluit niet uit dat ik zelf destijds ook voor een Leonardo had gekozen als die er geweest was. Je moet wat.
Maar je moet het ook relativeren. Het blijft behelpen, zeker als er op zo'n school subdoelen ontstaan die eigenlijk weer doen waar je kind van zou willen vluchten: Klein houden. Bang zijn dat kinderen eerder meer weten dan wat ouders bij kunnen houden. Als de dood zijn dat er een 13 jarige op de universiteit belandt. Feitelijk alsnog proberen om ongewone kinderen gewoon te maken.
Dat gaat natuurlijk ook niet werken. Maar op korte termijn kan het beter zijn dan je nu hebt.
Groet,
Miriam Lavell

anna van noniemen
04-11-2011 om 10:52
Ayla
ja, dat begrijp ik zelfs heel goed. Ik ben niet HB, maar ik heb een snel snappertje, zoals een collega van mij dat altijd noemt. Eén uitleg of even laten zien en ik snap het. Ik kan dan ook slecht tegen oeverloze uitleg over 1 ding, ik word dan ook ongeduldig enzo...Dus ik kan me heel goed voorstellen hoe dat voor je dochter moet zijn, die dus wel HB is en het misschien nog wel sneller snapt dan ik...Zolang scholen nog teveel uitgaan van het gemiddelde blijft het lastig, ondanks dat je nu een school hebt gevonden die heel veel voor je dochter doet...

caton
04-11-2011 om 10:53
Ayla
mijn dochter heeft ook in bijna alle vakken pluswerk. Dit doet ze echter wel gewoon in de klas, dus heeft ze niet het gevoel buiten de klas te staan. Ze bouwt meer een relatie met een klasgenoot op met het buitenspelen dan met het feit dat ze hetzelfde rijtje sommen maken. Ook zij werkt met andere kinderen samen. En niet alle samenwerking draait alleen maar om cognitieve vaardigheden. Ik bedoel: als ze een powerpoint maken is het leuk dat je kind de technische kennis heeft om die presentatie te maken, maar het kan ook zijn dat een kind waar ze mee samenwerkt wel hele creatieve ideeen of andere invalshoeken heeft zodat ze samen tot een mooi resultaat kunnen komen.
Trouwens even een zijsprongetje: een dochter van mijn collega is ook zeer slim (geen test voor hb gedaan, maar ze doet VWO+ met veel gemak). Zij heeft wel altijd moeite gehad met het automatiseren van de tafels en nu bij Grieks komt ze er achter dat ze dat moeilijk vindt. Omdat haar broers dyslectisch zijn is zij nu ook getest, en nu blijkt ze dus ook dyslexie te hebben. Ze heeft dit door haar 'slimheid' altijd weten te maskeren. Kan het zijn dat dit ook bij jouw dochter zo is?

Maylise
04-11-2011 om 11:02
Leonardo
Ik vind het best zo'n Leonardo school zolang de meerkosten maar worden opgebracht door de ouders zelf. Ik zie namelijk niet in waarom hoogbegaafde kinderen in kleinere klassen zouden moeten zitten. Elk kind is gebaat bij kleine klassen, ook de middenmoot en ook kinderen die net daaronder of net daarboven zitten.
De vergelijking met speciaal onderwijs klopt van geen kanten. naar het speciaal onderwijs ga je als je een handicap hebt of andere zware problemen. Hoogbegaafheid is geen handicap.
Wat dat betreft kan je een Leonardo school beter vergelijken met bijzonder onderwijs. Een school die zich op een bepaalde doelgroep richt en onderwijs op een manier inricht die bij een bepaalde filosofie past. Net zoals een vrije school, dalton en jenaplan school.
Zolang Leonardo ouders zelf de meer kosten opbrengen lijkt me er niks aan de hand net zoals ze op de vrije school ook zelf de extra kosten voor de euritmie en de luit betalen.

Leonardoouder
04-11-2011 om 11:02
Reactie op: nog even
"Mijn jongste zou zo verschrikkelijk op zijn plek zijn in een kleine klas! Daar wordt HIJ ook veel beter van. Hij zou daar een veel betere begeleiding krijgen en het gewoon snappen. Dat geldt toch voor elk kind. "
En dat is precies dus wat de Leonardo's doen, elk kind een eigen programma op eigen niveau. dan kan dus alleen in een kleinere klas en dat is wat het onderwijs duurder maakt. niet de excursies en de extra vakken. Natuurlijk als de verschillen tussen de kinderen kleiner zijn zoals op een Leonardo dan is dat makkelijker te organiseren maar waarom zou het op een reguliere school niet kunnen. De topic starter heeft nog het geluk van een welwillende school met wat kennis maar de realiteit is dat op de meeste scholen men niet verder komt dan wat "extra werk" in plaats van een heel eigen programma.
Buitenschools uitdagen doen veel ouders al maar je komt nooit op het niveau van 6 uur per dag school en ook een hoogbegaafd kind wil na school wel eens buitenspelen of gewoon niets doen. Nog los van de kosten die je dan ook zelf mag betalen voor een paar sporten, muziekles, een type cursus en noem maar op wat je kan verzinnen om een kind dan maar zelf uit te dagen. Met wat opzoeken op internet om zelf een werkstuk te maken ben je er ook niet, dat is een paar keer leuk maar geen jaren lang.
"Je kunt kinderen in groep 1 en 2, ook als ze hb zijn gewoon ook extra laten buitenspelen en andere dingen laten doen" Dus je bedoelt vertragen? "Jantje jij bent hoog begaafd dus ga maar lekker in je eentje buitenspelen terwijl wij met elkaar de eerste letters leren lezen!" zou een kind daar gelukkig van worden?
Was trouwens precies wat de vorige school van mij zoon deed. Als je klaar bent ga je maar Donald Duckjes lezen.
Je kan een kind best wel wat laten versnellen maar met 2 jaar houdt dat echt wel op. En dat betekent dan dat je ze minimaal zes jaar bezig moet houden met stof die ze in drie jaar echt wel uit hebben. Dus moet je een programma op niveau hebben wat maar een enkele school lukt omdat de klassen te groot zijn en de kennis ontbreekt.
En dan komen we bij mijn standpunt waarom we wel geld uit willen geven aan zwakbegaafde kinderen om ze een gelukkige schoolperiode te geven maar niet aan de even grote groep hoogbegaafde kinderen? nog los van alle andere kinderen die in een klas van 20 kinderen beter af zijn dan met 35.
Ik maak me echt het meest boos over het feit dat voor ouders van zwakbegaafde kinderen alles geregeld en vergoed wordt en dan je het met een hoogbegaafd kind alles zelf moet uitzoeken en betalen.
De school heeft er geen verstand van en zegt simpel weg "we weten het ook niet" Het intelligentie onderzoek mag je zelf betalen, De extra schoolkosten mag je zelf betalen en ook het vervoer naar school komt bijna altijd voor eigen rekening omdat de basisschool die tegen de ouders zegt het ook niet meer te weten weigerd om aan te geven dat ze handelings onbekwaam zijn.
All animals are equal but some are more equal than others.
Jammer Nederland

Maylise
04-11-2011 om 11:04
Billie
Wie echt alles leuk vindt is een gezegend mens. Echter de meerderheid van de kinderen vindt een deel van de schoolvakken vaak minder leuk. Voor kinderen die school heel makkelijk vinden is het goed dat ze zich juist ook concentreren op de kanten die ze wat moeilijker vinden en zich daarmee in verdiepen. Zo krijg je een evenwichtere opleiding. Je hoeft niet speciaal te gaan zoeken naar dingen die niet leuk zijn maar wel dingen die wat minder vlot gaat, juist om te zorgen voor een evenwichtigere ontwikkeling.

M Lavell
04-11-2011 om 11:05
Uitgestippeld pad
"Verder is het natuurlijk onzinnig om voor alle hb kinderen 1 recept aan te raden. Allemaal op hun 14de naar de universiteit en met 9 naar de brugklas, hoe verzin je het."
Precies. Het omgekeerde, in alles voorkomen dat ze op hun 9e naar de brugklas en hun 14e naar de uni gaan, is net zo suf.
"Het didactische is maar zo\'n klein onderdeel van de schoolervaring."
Het grappige is dat dit argument precies het argument is dat veel leerkrachten gebruiken om hb lln niet te versnellen of geen pluswerk te geven. Dat rekenen mag dan snor zitten, maar sociaal-emotioneel.... en dan komt er een riedel.
Waarom geloof je daarin? Waarom bovendien, geloof je dat voor die ontwikkeling een school nodig is?
Je pleit voor kleuterverlengen. Klein houden, traag maken, in het belang van 'de groei'. Alsof dat een vooraf uitgestippeld pad is waaraan de meeste kinderen voldoen.
Als er nou toch eindelijk iets helder zou moeten zijn, dan is dat dat zo'n pad eigenlijk voor niemand bestaat en bovendien dat hb kinderen daar sowieso van afwijken.
En inderdaad, er is geen ander eenduidig pad.
Daarom: laat gaan. Laat vliegen. Desnoods en als dat kan en zolang het leuk is met 13 naar de uni. Maar dat hoeft niet. Het komt zoals het komt.
Groet,
Miriam Lavell

ayla
04-11-2011 om 11:17
Reactie
Dyslexie denk ik niet, ik heb zelf wel eens gedacht aan beelddenken, ik heb gisteren ook het werkboek ik leer anders van de meester gekregen. Het is wel typisch dat juist die dingen waar dochter problemen mee heeft daar ook in behandeld worden, de analoge klok, de tafels, de spellingregels. De tafels, je kunt ze met haar oefenen en op maandag weet ze ze allemaal en op woensdag is ze ze helemaal kwijt, dan kun je weer van vooraf aan beginnen. Idem voor de klok, ze ziet er geen logica in.
Ik heb vanochtend nog een mail gestuurd waarin we naast het pluspakket toch nog pleiten voor een versnelling. Uitgelegd dat dochter dit ook echt graag wil, ze zelf ook graag door wilt en wij haar daarin ook steunen. De redenen liggen voor de hand. Ik ben echt heel blij met wat school doet en ik weet ook dat dit veel meer is dan de gemiddelde basisschool doet. Ik was zelf ook nog aan het denken, stel dat dochter grieks gaat doen op school, wie gaat haar begeleiden, idem voor Duits, of voor de gevorderde geschiedenis. Kan een basisschool haar hierin begeleiden?

Leonardo ouder
04-11-2011 om 11:19
Reactie op: leonardo
"Ik vind het best zo\'n Leonardo school zolang de meerkosten maar worden opgebracht door de ouders zelf."
Dan stel ik voor dat de ouders van een zwakbegaafd kind ook de meerkosten gaan betalen. 5 a 10.000 euro per jaar exclusief de taxikosten.
Maar dat dat is iets wat je in dit land nog erger besmet is dan de uitspraken van een blonde kuif.
Maar waar zit nu het verschil? in beide gevallen heb je kinderen waar het reguliere onderwijs niet mee overweg kan. Kinderen die niet tot hun recht komen en af haken op het normale programma.
Begrijp me goed, ik wil kinderen in het speciaal onderwijs hun aangepaste onderwijs niet ontzeggen; ik wil alleen gelijke kansen voor ALLE kinderen.
Volgens mij is Calvijn nu wel lang genoeg dood maar nog
steeds is boven het maaiveld uitsteken iets wat niet kan in dit land. We willen met alle geweld alles niveleren. Iedereen op hetzelfde niveau!
In het speciaal onderwijs praat je over klassen van tien of elf kinderen met twee juffen, een Leonardo klas is 18 kinderen met 1 juf.

M Lavell
04-11-2011 om 11:26
Filosofie opdracht
"Maar waar zit nu het verschil? in beide gevallen heb je kinderen waar het reguliere onderwijs niet mee overweg kan. Kinderen die niet tot hun recht komen en af haken op het normale programma. "
Leg die vraag eens voor aan een Leonardo-klas ihkv filosofie. Ik denk dat de kinderen het kunnen beantwoorden (sociaal-emotioneel al een heel eind op weg).
Tipje van de sluier: een zwakbegaafd kind komt zonder extra ondersteuning helemaal niet tot ontwikkeling.
Een hoogbegaafd kind komt ook zonder school wel tot ontwikkeling.
Het doel van leerplichtig onderwijs is kinderen beschermen tegen kinderarbeid en helpen aan een maatschappelijke kwalificatie.
Jouw kind heeft daar werkelijk geen school voor nodig. Laat staan een speciale die extra geld kost.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
04-11-2011 om 11:31
Geheugentraining
Ayla, niet kunnen automatiseren is een bekend fenomeen. Vroeger (honderd jaar geleden of zo), was leren onthouden (met trucjes en tips) een belangrijk lesonderdeel op scholen.
Tegenwoordig doet men dat niet meer. Maar de trucjes (al duizenden jaren oud) bestaan nog steeds.
Zie http://pauwenwitteman.vara.nl/Fragment-detail.1548.0.html?&tx_ttnews[tt_news]=23688&tx_ttnews[backPid]=1547&cHash=deefae241f0d1e1135f8e15f844d114e
Onthouden kun je leren.
"Kan een basisschool haar hierin begeleiden? "
In beginsel niet, tenzij juf er zelf aardigheid in heeft. Maar loop er niet op vooruit. Misschien komt je dochter er zelf wel uit.
Met vragen kan ze misschien ook wel terecht bij een andere leerkracht, het schoolhoofd, of bij iemand uit je kennissenkring.
Groet,
Miriam Lavell

3de
04-11-2011 om 11:32
Wachten
Ooh Ayla, wat herken ik dat. (Billie noemde dat geloof ik ook). Éindeloos gewacht. Kost bakken met energie, en dan moet je daarna nog thuis de uitdaging gaan zoeken. Ik heb zelf gewacht, en ik zag het mijn kinderen weer doen op regulier onderwijs. Ik schrik nu ook wel als ik zie hoe mijn jongste rekent en wat haar leeftijdgenoten op de klassikale school doen. Net 6, en het loopt zo ver uitelkaar.
Oh en Mirjam, ik pleit niet voor kleuterverlengen. Ik vind het jammer als je zo drammerig reageert, dat neemt me een beetje de lust. Ik dacht meer aan de leeftijd tussen 7 en 13, aan alle dingen die je dan leert op sociaal vlak maar ook andere vaardigheden op het gebied van leerstrategie, teleurstelling in dingen die je doet, handvaardigheid, praktische zaken in het huishouden, timmeren/klussen. Ik wil dat mijn kinderen daar tijd en ruimte voor krijgen. Ik zie nu al dat mensen vaak meer van ze verwachten omdat ze cognitief zo ver zijn, dat gat wordt alleen maar groter als ze zogenaamd mee draaien op het niveau van de brugklas terwijl ze nog gewoon vet basisschoolkind zijn op al die andere gebieden.

Leonardo ouder
04-11-2011 om 11:35
Reactie ayla
Hoi Ayla,
Het slecht kunnen automatiseren is typisch iets voor hoogbegaafde kinderen. Ze kunnen het wel leren maar hebben er veel moeite mee omdat ze het nauwelijks nodig hebben.
Een leuk voorbeeld is bijvoorbeeld iemand aankijken tijdens een gesprek, dit is ook iets wat geautomatiseerd wordt bij normaal begaafde kinderen omdat ze anders het gesprek niet kunnen volgen.
Hoogbegaafde kinderen die met elkaar praten doen dit vaak zonder elkaar aan te kijken omdat ze dit niet nodig hebben om een gesprek te kunnen volgen. Zelfs een kinder psychiater verward dit soms met autisme!
Ken je het boek "Als je kind (G)een Einstein is van Tessa Kieboom? Dit heeft mij heel veel herkenning gegeven en het nodige inzicht gebracht.
Groeten,
Leonardo ouder

Fransien
04-11-2011 om 11:37
Ayla
Het lijkt me onderhand echt erg moeilijk voor je dochter worden. Als ik me het goed herinnerde was haar sociaal-emotionele voorsprong ook erg groot.
Als je dochter echt andere vakken zoals Duits gaat doen, er zijn meestal wel juffen met een talenknobbel die hun middelbare school Frans/Duits nog goed beheersen, verder zijn er nog wel eens anderstalige thuisblijfmoeders die best een klasje op school willen draaien, is er voor frans alliance francaise, voor duits misschien iets anders. Het is in te vullen. Juan y Rosa is overigens zo opgezet dat het echt zelfstudie is, maar dat is spaans en misschien doet je dochter dat al.
Vergevorderde geschiedenis kun je prima door een journalist laten begeleiden, een goede journalist heeft daar de opleiding en het kritisch denkvermogen voor, en als het goed is prima gespreksvaardigheden en dat kan bij je dochter best heel prettig werken.

Maylise
04-11-2011 om 11:39
Leonardo ouder
Ik snap zelfs niet dat je de vergelijking met speciaal onderwijs durft te maken. Een hoog IQ is geen handicap. Het kan zelfs een voordeel zijn. Er is ook geen enkele reden waarom een kind met een hoog IQ niet zou kunnen functioneren in een klas met 35 kinderen. Natuurlijk zijn er kinderen die daar moeite mee hebben maar er zullen ook kinderen die gemiddeld begaafd zijn die daar uiterst veel moeite mee hebben.
Ik heb sowieso moeite met segegratie op basis van IQ maar ik ben een groot voorstander van de vrijheid van onderwijs dus je zal mij niet horen protesteren tegen het Leonardo onderwijs zolang inderdaad die meerkosten maar door de ouders zelf worden opgebracht.
En nee dat vind ik niet van het speciaal onderwijs. Dat is een heel ander verhaal.
Ik hoef alleen maar te denken aan mijn uiterst slimme zoon en het gemak waarmee hij zich allerlei concepten eigen maakt en dat te vergelijken met mijn gehandicapte nichtje die elke weer worstelt met het leren van dingen die ze nooit werkelijk zal snappen, die leeft in een wereld die ze nooit echt zal begrijpen maar waar ze wel voldoende inzicht heeft dat ze weet dat ze anders is. Ik zou me schamen om die vergelijking sowieso te maken.

Leonardo ouder
04-11-2011 om 11:57
Handicap
En dat is dus de kern van het probleem; een hoog IQ is WEL een handicap alleen in Nederland nog niet als zodanig erkend.
Een slim kind wat op een normale basisschool af en toe wat tegen komt waar het moeite voor moet doen leert hiervan om te gaan met problemen, het oplossen van uitdagingen en dat er soms iets is wat echt niet lukt.Een hoog IQ kan een voordeel zijn maar dit is geen vast gegeven. Waarom maakt maar 17% van de hoogbegaafden een universitaire opleiding af? Heel simpel ze hebben in het basisonderwijs niet leren doorzetten en omgaan met teleurstellingen. Dus beginnen ze allemaal op het VWO, zakken naar een paar jaar af naar havo en eindigen extreem vaak met een VMBO of zelf zonder diploma. Er zit echt een wereld van verschil tussen een slim kind en een hoogbegaafd kind.
Overigens kan een hoogbegaafd kind prima in een grote klas zitten zolang de differentiatie maar mogelijk is en dat is nu net de reden dat een Leonardo klas zo klein is. Sommige kinderen hebben een IQ van 130, weer anderen ver boven de 150.
Leonardo ouder

M Lavell
04-11-2011 om 12:02
Tss
"En dat is dus de kern van het probleem; een hoog IQ is WEL een handicap alleen in Nederland nog niet als zodanig erkend. "
Tsss.
Je verwart wat zaken. Je doet alsof de school een maat is waaraan alle kinderen moeten voldoen en alsof wie niet voldoet _dus_ gehandicapt is.
Is niet zo.
School is een armzalig model uit praktische motieven ontstaan in een tijd die heel anders was dan ie nu is.
Een hoog IQ is geen handicap. Het onderwijsmodel is wel ouderwets.
"Waarom maakt maar 17% van de hoogbegaafden een universitaire opleiding af?"
Ik kreeg laatst van iemand die onderzoek doet naar hb de vraag waar deze wijsheid vandaan komt. Zij kon het niet vinden. Ik ook niet. Het is niet meer dan napraterij.
Maar bovendien: waarom zou iemand met een hoog iQ een universitaire studie moeten doen? Waarom mag die geen koekenbakker worden?
Groet,
Miriam Lavell

3de
04-11-2011 om 12:05
Maylise
"worstelt met het leren van dingen die ze nooit werkelijk zal snappen, die leeft in een wereld die ze nooit echt zal begrijpen maar waar ze wel voldoende inzicht heeft dat ze weet dat ze anders is."
Weet je dat dit precies is wat ik bij twee zwaar hb familieleden terugzie die uit de bocht gevlogen zijn? Dat kwam door een combinatie van omstandigheden en kwetsbaarheden, zoals dat zo mooi heet in de psychiatrie. Hb zit bij ons in de familie en die gevoeligheid voor psychiatrische problemen staat officieel natuurlijk geheel los van IQ. In de praktijk echter kan een reguliere schoolomgeving die geen rekening houdt met deze kinderen voldoende zijn om ze dat zetje te geven. In verband met de herkenbaarheid kan ik niet heel erg ingaan op details, maar het komt voor mij dermate dichtbij dat ik mijn kinderen extra goed in de gaten houd. Het ene familielid komt niet verder dan vrijwilligerswerk tussen opnames door, het andere werkt in een mbo-functie. Beide zijn gepromoveerd.
Dit probleem zie ik in iedere generatie weer opduiken, en als die mensen eenmaal door de piek van hun psychiatrische problemen heen zijn dan leven ze precies met dat zelfinzicht wat jij hierboven beschrijft, dat ze er nooit echt bij zullen horen en dat ze simpele dingen niet snappen die iedereen lijkt te begrijpen.
Natuurlijk kun je, zoals ik al zei, aanvoeren dat deze gevoeligheid helemaal los staat van IQ. Maar feit blijft dat er een extra inzet wordt gevraagd van hb kinderen in het reguliere onaangepaste onderwijs, en die extra inzet is soms te veel. Mijn middelste heeft het ook heel zwaar gehad op school, alles, maar dan ook alles kwam bij haar binnen. Als je 20-25 uur per dag niet gezien wordt op school dan hakt dat erin.

Massi Nissa
04-11-2011 om 12:14
Man o man (leonardo ouder)
Normaal begaafde kinderen kunnen geen gesprek volgen zonder de ander aan te kijken? Waar haal je dit soort hilarische nonsens vandaan? Ouders van een gehandicapt kind gelijktrekken met de bofferds die een slim kind krijgen? Dat vind ik grenzen aan schoffering. Schandalige vergelijking die absoluut geen stand houdt.
Verder natuurlijk eens met Miriam en Maylise. Als je zo verschrikkelijk toe bent aan een reality check, kom dan eens bij mij op school kijken. Je zit echt niet voor je zweetvoeten op het speciaal onderwijs.
En houd op over die koppen boven het maaiveld en laat Calvijn met rust. Hoogbegaafde kinderen zijn niet zielig en hun ouders al helemaal niet. Ik word hier zo boos om, ik zou haast zeggen: zoek een andere hobby dan je slimme kind ziek verklaren, maar dan eentje die de wereld daadwerkelijk beter maakt.
Groetjes
Massi

Leonardo ouder
04-11-2011 om 12:35
Kom op massi
Öm te beginnen stond er: Hoogbegaafde kinderen kunnen een gesprek prima voeren zonder elkaar daar bij aan te kijken dus lees voordat je reageert, het was alleen een voorbeeld uit onderzoek wat ik aanhaalde om te laten zien dat automatiseren vaak een Hb probleem is. verder niets.
Een reality check is echt niet nodig maar soms moet je zaken wat scherper neer zetten. Ik wil niemand het speciaal onderwijs ontzeggen die dat nodig heeft, Ik wil alleen dat het er is voor IEDEREEN die vastloopt in het huidige systeem. En als dat kosten neutraal kan met optimaal maatwerk voor iedereen graag. Ook een kind met een Autisme Spectrum Stoornis gaat soms naar het speciaal onderwijs omdat de gewone basisschool daar niets mee kan terwijl het kind daar zelf niet gelukkiger van wordt.Het is beter af tussen normaal begaafde kinderen in een niet te grote groep met een duidelijke structuur.
En over je laaste opmerking ik verklaar geen slim kind ziek, ik verklaar een hoogbegaafdkind tot een kind wat stukloopt in het normale basisonderwijs maar wat vanuit de politiek niet die erkenning en ondersteuning krijgt die wel wel aan de andere kant van de schaal geven. Waarom kregen we wel de kinderspychiater vergoed maar niet het onderwijs wat uiteindelijk de problemen van ons kind echt oploste.
Wij zitten gelukkig in de positie dan we alles konden regelen en betalen met een leonardo school op redelijke afstand maar er zijn nog talloze kinderen waarvoor dat niet het geval is.
P.S. gisteren toevallig nog TV gekeken? een voorbeeld van 2 kinderen die zelfs in het normale V.O niet welkom zijn en nu maar thuis moeten leren.

Massi Nissa
04-11-2011 om 12:42
Leonardo ouder: knip-plak
Een leuk voorbeeld is bijvoorbeeld iemand aankijken tijdens een gesprek, dit is ook iets wat geautomatiseerd wordt bij normaal begaafde kinderen omdat ze anders het gesprek niet kunnen volgen.
Jouw woorden, schat.

Leonardo Ouder
04-11-2011 om 13:06
Reactie:?
Beste P.
Een intelligentietest voor kinderen gaat vaak niet verder dan 150 er zijn echter kinderen in een klas die boven de 160 of 170 zouden scoren.Dit is minder dan een gewone basisschool maar het tempo op een gewone basisschool is aangepast op de zwakste kinderen. iedereen moet de kerndoelen kunnen halen. Dus een kind met een IQ van 110 kan dan vaak al meer aan en is prima geholpen met een zongroepje voor lezen.
maar wat als je door je hoogbegaafd heid al als kleuter kan lezen en in groep vier al avi uit bent. Dan loop je dus tegen een muur op.
En ook Leonardo zal de komende jaren naar grotere klassen gaan om de kosten te beperken; het is opgezet vanuit een ideaal beel en in dat ideaal is een klas 16 of 18 kinderen naast een heleboel andere zaken.
En wat die etiketjes betreft; die lopen ook in Leonardoklassen rond want naast mijn zoon met ADHD lopen er ook nog enkele zwaar beschadigde kinderen rond wat niet nodig was geweest als het reguliere basisonderwijs een plek voor hen had gehad.

Leonardo ouder
04-11-2011 om 13:14
Reactie: leonardo ouder: knip-plak
Schat zeggen hoeft niet hoor maar wel aardig van je
Ik gebruikte het als voorbeeld dat wat als normaal gedrag gezien wordt voor een hoogbegaafd kind niet vanzelfsprekend is. Van een kind verwacht men dat het oogcontact zoekt tijdens een gesprek, kleine kinderen doen dit niet maar leren het wel aan.
Hoogbegaafde kinderen moet je vaak echt aanleren dat het ergens toe dient; de ander partij merkt dan dan je interesse in het verhaal hebt.
Dit bericht stond wat mij betreft helemaal los van de rest van mijn punt hier; het ging me erom om aan Ayla duidelijk te maken dat wat zij constateert niet vreemd is maar wel te leren valt. Er is alleen extra moeite voor nodig. Tafels leren was bij ons een ramp. Engels en Spaans zijn tot nu toe overigens geen probleem.
Leonardo ouder

leonardo ouder
04-11-2011 om 13:27
Reactie tss (miriam)
"Een hoog IQ is geen handicap. Het onderwijsmodel is wel ouderwets. "
Dus zolang het model niet aangepast is is een hoog IQ wel een handicap omdat het niet in het model past.
Het onderzoek wat stelt dat slecht 17% een universitaire opleiding zou afmaken komt uit een rapport van stichting plato (taal 1997)Dit is overigens ook ijn eigen persoonlijke ervaring en ik lees het in dit draadje al meer over gezegd.
Iemand met een hoog IQ heeft de capaciteiten om een universitaire studie af te maken, natuurlijk hoeft dat niet maar de realiteit is dat een enorme groep afhaakt omdat ze ver voor de universiteit tegen een muur oplopen. Een muur die er mogelijk bij een goede aanpak op basis en VO niet was geweest.
Lees in dit kader het raport van de KPC groep "talenten ontwikkelen" eens door.
Leonardo ouder