Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Ergenis door NOS nieuws: leraren ziek dus kinderen naar huis, en oplossing?


Angela67

Angela67

10-02-2018 om 16:31

"ja maar"

Bieb, je moet Ja EN leren zeggen
JA het klopt dat dit initiatief niet vanuit de rijksbegroting wordt gefinancieerd. EN (dus niet MAAR) het is niet verboden dus geen woedende accountants aan je bureau.

Dat is de eerste ja maar.

JA EN (dus niet Ja MAAR) het is 500 euro (plus opleidingskosten vergoeden oid). Jij serveert dat meteen af als 'schiet niet op'. Natuurlijk kun je dat op die manier beschouwen, als je de totale begroting van Nederland bekijkt. Dacht jij misschien op een andere schaal, als je aan 'meer geld' denkt? Bijvoorbeeld Balkenende-norm . Ik denk: dit is een goed experiment omdat het de JA MAAR cultuur van Bieb-consorten doorbreekt. Het brengt wellicht iets op gang dat door de wetgevende macht gebruikt kan worden om wél uit de rijksbegroting te gaan financieren.

gr Angela

Bieb63

Het is dus geen ander verhaal. Want jij zegt dat het niet buiten de cao kan. Wel dus!

Of het helpt is een ander verhaal, maar er wordt een poging gedaan om op een andere manier problemen in het onderwijs op te lossen

bieb63

bieb63

10-02-2018 om 23:39

Angela en marsy

Het is wel een ander verhaal. Dat geld is niet van het ministerie, heeft niets met de cao te maken, heeft het bestuur geen zeggenschap over en valt buiten de bemoeonis en controle van accountant, inspectie of ministerie op her bestuur. Staat dus volledig los van wat het bestuur wel of niet mag doen met de rijksfinancien. Dit is een, leuke, actie van ern Gemeente. Zondermeer. Wel een actie die de gemeente doet uit eigen belang. Geeft niks, maar zo is het wel.

Angela67

Angela67

10-02-2018 om 23:49

Eigenbelang?

Bieb, waarom is het belang van Rotterdamse kinderen opeens eigenbelang?
Omdat in jouw gemeente jouw bloedjes van kinderen te weinig leerkrachten hebben mag Rotterdam daar geen eigen oplossing voor vinden voor de Rotterdamse bloedjes van kinderen? Lees je dan niet dat het bijvoorbeeld juist een positieve werking kan hebben op ontwikkelingen in / voor het hele land?
Gr Angela

PS je zou niet alleen minder JA MAAR moeten gebruiken, je zou ook eens meer in stapjes voorwaarts kunnen denken. In jouw tempo duurt het nog eens 150 jaar voordat er beweging komt

In elk geval

Krijgt het onderwijs er weer geld bij, al eerder dan in het regeerakkoord was vastgelegd en dus over een langere periode. En het bestuur (!) mag zelf beslissen hoe ze dat gebruiken om de werkdruk te verlichten. Als het helpt om mensen meer te betalen, dan kan het bestuur daar iets op verzinnen, bijvoorbeeld dat je extra uren uitbetaalt die niet aan lessen gebonden zijn, voor inspiratie of iets dergelijks. Mindfulness, yoga, boeken lezen, of zelf te bepalen door de leerkrachten.
Je kunt nu ook zelf met oplossingen komen: wat helpt om de werkdruk naar beneden te halen? Kom maar op! Spreek je bestuur aan.
En als er over 2 jaar weer geklaagd wordt: richt dat aan het bestuur van de scholen: zij maken de keuzes.
Het blijkt voor de overheid (en dus voor ons) heel lastig om achteraf te bekijken waar de scholen dat extra geld echt aan besteed hebben. En de leerkrachten blijven klagen.
In plaats van staken, ga aan de slag, kom met plannen die de werkdruk verlichten.

Tsjor

Maria

Maria

11-02-2018 om 13:36

team

Niet het bestuur beslist.
Het team zelf. De personeelsgeleding van de MR heeft instemmingsrecht. Bij ons op school gaat het er in ieder geval toe leiden dat het team zelf nu eens een flinke vinger in de pap heeft en niet het management team.
Ben erg benieuwd hoe het in praktijk gaat uit pakken.

Maria

Maria

11-02-2018 om 13:41

Werkdrukakkoord primair onderwijs Definitieve versie 9 februari

Werkdrukakkoord primair onderwijs Definitieve versie 9 februari 2018
Dit akkoord is gesloten tussen:
• De minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media, handelend als bestuursorgaan, hierna genoemd de minister; En: • De PO-Raad; • De Algemene Onderwijsbond, hierna genoemd AOb; • Algemene Vereniging Schoolleiders, hierna genoemd AVS; • CNV Onderwijs, hierna genoemd CNVO; • Federatie van Onderwijsvakorganisaties, hierna genoemd FvOv; • Federatie Nederlandse Vakbeweging, hierna genoemd FNV; • PO in actie; • Gezamenlijk hierna genoemd het PO-front.

Preambule
• In het regeerakkoord stelt het kabinet structureel € 430 miljoen beschikbaar voor de vermindering van werkdruk in het primair onderwijs (hierna genoemd: po). • Dit akkoord bevat afspraken tussen de minister en het PO-front over de aanpak van werkdruk in het po, de besteding van de middelen die dit kabinet beschikbaar heeft gesteld, de verantwoording, evaluatie en mogelijke bijsturing. • Het kabinet toont zich gevoelig voor de wens van scholen om eerder te starten met de aanpak werkdruk en stelt daarom een deel van de middelen eerder beschikbaar. • Partijen zijn ervan overtuigd dat de werkdruk met deze middelen er een grote stap gezet kan worden en spannen zich, ieder vanuit hun rol, in om dit te bereiken.

1. Gezamenlijk werken aan een aantrekkelijke sector • De urgentie is hoog: werkdruk is een groot probleem dat snel om actie vraagt om de bestrijding ter hand te nemen, zodat de sector aantrekkelijker wordt om in te werken en het lerarentekort niet nog verder oploopt. • Extra middelen zijn nodig om concrete maatregelen te kunnen treffen. Maar er is meer nodig: professionele organisaties, goede bestuurders en goede schoolleiders. • Bestuurders zijn daarin verantwoordelijk voor het personeels- en kwaliteitsbeleid: de randvoorwaarden om een goed werkklimaat mogelijk te maken. Bestuurders stimuleren en faciliteren de professionalisering van zichzelf, hun schoolleiders en hun teams. De code Goed bestuur is een levend document dat een leidraad vormt voor het professioneel handelen van bestuurders. • Schoolleiders realiseren het goede werkklimaat in de scholen en bevorderen en bewaken goede arbeidsomstandigheden, waaronder het verlagen van werkdruk.
2

• Leraren nemen als onderwijsprofessionals hun eigen verantwoordelijkheid voor de verlaging van hun werkdruk.

2. Uitgangspunten van de aanpak
Schoolteams aan zet
• Het is de gedeelde overtuiging dat de aanpak van werkdruk vorm moet krijgen in teams op scholen. Daar wordt samen met de leidinggevende (directeur of schoolleider) de professionele dialoog gevoerd. De extra middelen die het kabinet ter beschikking stelt voor de beheersing van werkdruk, komen daarom ter beschikking aan teams in scholen. Zij kiezen zelf welke maatregelen er in hun school worden genomen om de werkdruk te verminderen. • Om te garanderen dat het geld daadwerkelijk wordt ingezet om de werkdruk te verminderen, wordt op iedere school het gesprek gevoerd over de knelpunten die werknemers ervaren en de oplossingen die zij hiervoor voorzien en bepalen. Dit gesprek vindt plaats in het gehele team van leraren, schoolleider en overig personeel. • Op basis van dit gesprek wordt door de schoolleider / het schoolbestuur een bestedingsplan opgesteld voor de inzet van de werkdrukmiddelen dat ter instemming wordt voorgelegd aan de personeelsgeleding van de MR (hierna genoemd: P-MR). • Het bestedingsplan bevat naast de bestedingsdoelen de verwachtingen met betrekking tot de vermindering van de werkdruk, alsmede de wijze waarop de P-MR zal toezien op de inzet en de besteding van deze werkdrukmiddelen en het gevolgde proces.
Instemmingsrecht P-MR
• In de CAO PO 2018 wordt vastgelegd dat de personeelsgeleding van de MR instemmingsrecht heeft op de besteding van de extra middelen voor aanpak werkdruk die voor dat betreffende schooljaar per school (BRIN-niveau) beschikbaar worden gesteld voor de vermindering van de werkdruk. • De P-MR van de school wordt na afloop van het schooljaar door de schoolleider/het schoolbestuur geïnformeerd over de besteding van de extra werkdrukmiddelen van hun school (BRIN-niveau) in het voorgaande schooljaar. Over de niet-bestede middelen worden door de schoolleider/het schoolbestuur in samenspraak met het team en de P-MR nadere bestedingsafspraken gemaakt conform de doelen en verwachtingen van het bestedingsplan. • De hoogte van het bedrag dat vanuit het regeerakkoord jaarlijks per school (BRIN-niveau) beschikbaar wordt gesteld voor het verlagen van de werkdruk, wordt gepubliceerd op de websites van de sociale partners. • Vooruitlopend op de formele vastlegging van het instemmingsrecht van de P-MR in de cao in 2018, handelen schoolbesturen conform de hierboven weergegeven afspraken. Sociale partners infomeren scholen hier actief over. Zij richten een meldpunt in waar P-MR, leraren en andere betrokkenen terecht kunnen die van mening zijn dat deze afspraken niet worden nagekomen.
Bestedingsdoelen
• Het team kan kiezen voor verschillende bestedingsdoelen in het kader van werkdrukvermindering, de uitgaven moeten passen binnen de geldende regels ten aanzien van de besteding van onderwijsbekostiging.
3

• Verschillende mogelijkheden zullen (niet limitatief) worden aangegeven in een door sociale partners gezamenlijk uit te brengen handreiking in het kader van de werkdrukmiddelen. Deze handreiking zal voorbeelden bevatten op het gebied van inzet van personeel en andersoortige bestedingsdoelen op andere vlakken. Bijvoorbeeld door te zorgen voor: meer handen in de school, meer onderwijsondersteunend personeel, meer tijd om lessen voor te bereiden, minder administratieve lasten, coaching en professionalisering en kleinere klassen. • Sociale partners ondersteunen scholen op het gebied van werkdruk door hen te voorzien van begeleiding en advies rond arbo- en welzijnsbeleid.

3. Verantwoording , monitoring en bijsturing • In het jaarverslag zal op bestuursniveau specifiek verantwoording worden afgelegd ten aanzien van de extra middelen voor de aanpak werkdruk door middel van: - Een beschrijving van het proces hoe de beslissingen over de besteding van deze werkdrukmiddelen tot stand zijn gekomen, waarbij de rol en instemming van het team op het bestedingsplan nadrukkelijk beschreven wordt; - Een (globaal) overzicht van de daadwerkelijke besteding van de ter beschikking gestelde en bekend gemaakte werkdrukmiddelen. • Met een jaarlijks (beleids)onderzoek/monitor naar werkdruk worden de ontwikkelingen gevolgd en geëvalueerd. De indicatoren worden vooraf, voor de zomer van 2018, door partijen bepaald. Het gaat hierbij om outcome-indicatoren (bijvoorbeeld ervaren werkdruk) en throughputindicatoren (bijvoorbeeld aantal extra fte onderwijsondersteunend personeel). De ontwikkelingen kunnen bijvoorbeeld inzichtelijk gemaakt worden door onderstaande vragen en indicatoren bij het onderzoek te betrekken: - Hebben leraren meer tijd en ruimte gekregen en ervaren? - Hoe wordt het teamgesprek gevoerd en op welke wijze worden afspraken vastgelegd? - Heeft de (P)MR ingestemd met de gemaakte keuzes? - Op welke wijze worden afspraken geëvalueerd en vervolgafspraken gemaakt? - We zetten er objectieve indicatoren naast zoals toename FTE per BRIN, ziekteverzuim, burnout-percentages. • De monitoring heeft eveneens betrekking op niet-financiële maatregelen. Monitoring van nietfinanciële maatregelen omvat bijvoorbeeld personeelsbeleid, bestrijding van ziekteverzuim en uitval. • Uitgangspunt bij de monitoring is dat het minimale administratieve lasten voor scholen en besturen oplevert. Daarbij wordt zo veel mogelijk gebruik gemaakt van bestaande metingen en reeds bestaande afspraken over monitoring (meervoudig gebruik van gegevens). Bij de monitoring wordt rekening gehouden met factoren met een mogelijke invloed op werkdruk, waaronder het lerarentekort. • In 2020 vindt een tussenevaluatie plaats. Op basis van de tussenevaluatie wordt bezien of bijsturing nodig is. De tweede tranche (oploop naar € 430 miljoen) wordt pas uitgekeerd nadat bewezen is dat de middelen daadwerkelijk conform de afgesproken procedure ingezet zijn voor het verlagen van de werkdruk en de resultaten hiervan merkbaar zijn.

4

4. Financieel kader • Vanwege de urgentie wordt een deel van de door het kabinet beschikbaar gestelde middelen eerder beschikbaar gesteld, zodat per komend schooljaar gestart kan worden met maatregelen tegen werkdruk. • Dit houdt in dat vanaf komend schooljaar (2018/2019) € 237 miljoen per schooljaar wordt toegevoegd aan de personele bekostiging en beschikbaar is. • Op basis van de uitkomsten van de tussenevaluatie in 2020 kan bijsturing plaatsvinden op de oploop van middelen in 2021 en de wijze waarop deze middelen worden ingezet. • Vanaf schooljaar 2021/2022 is totaal € 430 miljoen beschikbaar.

2018 2019 2020 2021 2022 Struc Struc in
Aanpak werkdruk primair onderwijs (excl. 20 miljoen kleine scholen)
0 155 305 430 430 430
2021
Kasschuif 99 82 -68 -113 0
Aangepaste reeks werkdruk
99 237 237 317 430 430
2022

Arie Slob, de minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media

Anko van Hoepen, PO-Raad

Jilles Veenstra, FvOv

Eugenie Stolk, AOb

Jan Boersma, FNV

Petra van Haren, AVS

Jan van de Ven, PO in actie

Loek Schueler, CNVO

Thijs Roovers, PO in actie

Ad Hombre

"Elke meid van 17,18 jaar zou zichzelf de vraag moeten stellen: hoe krijg ik zoveel verdiend, dat ik straks man en kinderen kan onderhouden." Yes!'
Daar mag dan wel nog iets aan toegevoegd worden: het is in het belang van beiden, dat partners ervoor zorgen, dat elke partner genoeg verdient om, indien nodig, partner en kinderen financieel te onderhouden.
Nu gaan de keukengesprekken meestal zo: hij (man) verdient meer dan ik, dus ik (vrouw) ga minder werken als de kinderen komen. Met alle drama's naderhand. Een beter gesprek zou zijn: ik kan meer verdienen, dus ik kan met minder uren genoeg verdienen; maar jij verdient minder, dus we moeten zorgen dat jij meer uren kunt maken. Zeg dat je zo'n 1500 minimaal nodig hebt. Dan zorg je ervoor dat beiden zo'n 1500 kunnen verdienen. Samen heb je het dan goed en als er een inkomen wegvalt kun je het ook nog redden (met alle toeslagen).

Tsjor

Nog beter

Inderdaad, de schoolteams zelf. Nog beter. Op naar het professionele gesprek! Tsjor

Niet blij

Bieb "Het is wel een ander verhaal. Dat geld is niet van het ministerie, heeft niets met de cao te maken, heeft het bestuur geen zeggenschap over en valt buiten de bemoeonis en controle van accountant, inspectie of ministerie op her bestuur. Staat dus volledig los van wat het bestuur wel of niet mag doen "
Dat idee had ik al.
Jij leeft nog in de tijd dat het geld voor salarissen geoormerkt werd.

Een citaat "Op 1 augustus 2006 is voor het gehele primair onderwijs de lumpsumfinanciering ingevoerd.
Scholen krijgen van het Rijk één totaalbedrag voor personele en materiële uitgaven.
Schoolbesturen mogen het bedrag naar eigen inzicht besteden. De grootste verandering zit in
de bekostiging van de personeelssalarissen. Het huidige declaratiesysteem wordt afgeschaft en
daarvoor in de plaats komt een lumpsumbedrag dat vooraf wordt uitgekeerd en geen schotten
noch oormerken meer kent "
uit
https://www.vosabb.nl/wp-content/uploads/2013/06/Personele_kosten_PO_2009.pdf

Werk je nog steeds in het onderwijs Bieb, of haal je slechts herinneringen op?

Ik ben helemaal niet blij met al dat geld erbij en het zogenaamde werkdruk akkoord. Zeker niet omdat het wéér Lumpsum is. Het eerste lumpsum is nog niet eens tot alle gelederen doorgedrongen. Al het volgende geld ook weer niet. Precies zo zal het nieuwe geld weer niet belanden waar het moet.

Maria "Bij ons op school gaat het er in ieder geval toe leiden dat het team zelf nu eens een flinke vinger in de pap "
Ik help het je hopen, maar ik vrees het ergste. Het team zal in ieder geval niet de handtekening onder de cheque kunnen zetten. Daar stokt het dan zomaar toch.

Marjolein Ploegman rekende het uit

http://www.marjoleinploegman.nl/lerarentekort-of-deeltijdprobleem/
http://www.marjoleinploegman.nl/deeltijdwerk-kost-4-617-fte/

Marjolein Ploegman heeft uitgerekend wat er zou gebeuren als alle deeltijders in het onderwijs 1 dag extra zouden gaan werken (dus niet per se full-time)
Het effect is magistraal.

Het is natuurlijk niet verrassend. Je kunt het op je vingers natellen.
Het is een van de redenen dat ik heel erg tegen het lokken van zij-instromers en extra studenten ben. Feitelijk is er voor hen helemaal geen werk. Er zijn meer dan genoeg leerkrachten. Ze maken alleen niet voldoende uren.

Een kleine maatschappelijke verandering kan dat laatste als een blad aan de boom omkeren: één dagje extra werken. Het is peanuts. Het is zo gebeurd.
Staat er ineens alsnog een horde vers opgeleide of gelokten aan de kant. Zoals dat in de afgelopen decennia steeds opnieuw gebeurt.

Ad Hombre

Ad Hombre

11-02-2018 om 16:15

Tsjor

"Daar mag dan wel nog iets aan toegevoegd worden: het is in het belang van beiden, dat partners ervoor zorgen, dat elke partner genoeg verdient om, indien nodig, partner en kinderen financieel te onderhouden."

Ja, dat lijkt me handig.

"Nu gaan de keukengesprekken meestal zo: hij (man) verdient meer dan ik, dus ik (vrouw) ga minder werken als de kinderen komen. Met alle drama's naderhand. Een beter gesprek zou zijn: ik kan meer verdienen, dus ik kan met minder uren genoeg verdienen; maar jij verdient minder, dus we moeten zorgen dat jij meer uren kunt maken. Zeg dat je zo'n 1500 minimaal nodig hebt. Dan zorg je ervoor dat beiden zo'n 1500 kunnen verdienen. Samen heb je het dan goed en als er een inkomen wegvalt kun je het ook nog redden (met alle toeslagen)."

Het keukengesprek bij ons ging iets anders. Meer zoiets van, we kunnen best op mijn inkomen een comfortabel leven leiden, maar mocht mijn inkomen ooit wegvallen dan is het wel handig als jij voldoende kunt verdienen om een redelijk comfortabel leven te kunnen leiden. Dus ga maar studeren en een baan zoeken

bieb63

bieb63

11-02-2018 om 16:33

Angela

"Omdat in jouw gemeente jouw bloedjes van kinderen te weinig leerkrachten hebben mag Rotterdam daar geen eigen oplossing voor vinden voor de Rotterdamse bloedjes van kinderen?"

Waar zeg ik dat dat niet mag van mij......? Ik vind het prima dat Rotterdam dat doet. Jij maakt weer een eigen draai van mijn tekst. En je bent naief. Rotterdam wil zichzelf goed op de kaart (niets mis mee). Willen graag mensen die daar graag wonen (niets mis mee) en dus verzinnen ze daar dingen voor. Bijv. iets om leerkrachten aan te trekken, zodat ze een tekort voorkomen. Keuzes.

Angela67

Angela67

11-02-2018 om 16:39

bieb

Je laat gevoegelijk even jouw eigen woorden weg waar ik door getriggerd werd: "Wel een actie die de gemeente doet uit eigen belang. Geeft niks, maar zo is het wel."
Het intrigeert mij in hoge mate waarom jij het hebt over eigen belang van de gemeente. Wat is daar zo bijzonder aan? Uit wiens belang zouden ze het dan moeten doen? Of mogen ze het helemaal niet doen? Wat zit er achter jouw opmerking, welke gedachtengang?
Je begrijpt dat het bij mij oproept dat het 'je de bloedjes van Rotterdamse kindjes niet gunt', en kennelijk bedoel je dat dus niet. Da's mooi.
Maar waarom vind je het dan belangrijk om te melden?
gr Angela

Het is bovendien niet waar

https://www.rotterdam.nl/werken-leren/lerarenbeurs/

"De Rotterdamse Leraren C.A.O. staat voor Complementaire Arbeidsvoorwaarden Onderwijs. ...{knip]... Met de Rotterdamse Leraren C.A.O. willen de gemeente en schoolbesturen de aantrekkelijkheid van Rotterdam als vernieuwende onderwijsstad bevorderen,"
Het is helemaal geen actie van de gemeente alleen.
Bovendien worden de leerkrachten gewoon via hun salarisstrook betaald.

Belonen buiten de looncao om is niet verboden.
Bovendien wordt de cao vastgesteld door de loonpartners.
Dat zijn de werknemers (leerkrachten) en de werkgevers (de schoolbesturen)
De overheid is daarin niet betrokken.

bieb63

bieb63

11-02-2018 om 16:55

Miriam

Ik leef en werk niet in het verleden.....

En jij vergeet een heleboel dingen. Een bestuur heeft te maken met lange termijn visie en ontwikkelingen, soms zaken die op heel korte termijn investeringen op allerlei manieren vereisen. Als salarisschalen niet via de CAO omhoog gaan of anderzijds leerkrachten zomaar geld toegestopt mag worden, is daar ook geen extra financiering van de overheid voor.
Niet zo lang geleden is uitgevonden dat kinderen rond 2,5 jaar het beste informatie opnemen. En daar wil/moet 'men' iets mee. Zie daar: de Kindcentra. Bs scholen die starten met de leeftijd van 2,5. Dat is de nabije toekomst. Besturen kunnen niet achterover gaan leunen, moeten dit gaan ontwikkelen, pilotscholen opzetten enz. Maar.... daar moet wel in geinvesteerd worden. Vooralsnog wordt dit niet bekostigd door de Rijksoverheid, zit het niet in de lumpsum. Daar wordt vooralsnog geteld met de hoeveelheid 4-plussers.'Onderwijs', of beter gezegd de huidige opvang van 4-minners wordt een beetje bekostigd door de Gemeente en vooral door de ouders. Dus de besturen moeten met het huidige lumpsum geld deze investeringen gaan doen. Pilots.
Daar is tijd, beleid, en geld voor nodig.

Ontwijkspraak II

Je ontwijkspreekt er weer op los Bieb.

Je bewering was dat het schoolbesturen verboden is om buiten de cao om te vergoeden.
Die bewering is onjuist.

Ik begrijp dat je nu de stelling aan wilt dat het voorfinancieren van een uitbreiding van onderwijstaken belangrijker is dan het aantrekken van voldoende arbeidskrachten.

Intelligent.

Ik hoop van harte dat jouw functie niet te veel betekenis heeft binnen die school.
Maar het zou mij niets verbazen als je een Belangrijke Beslisser bent.
Weet Maria meteen hoe het komt dat schoolbesturen zo oliedom kunnen doen.

bieb63

bieb63

11-02-2018 om 19:49

Haha miriam

Je zit er volkomen naast. Jammer joh

By the way: bij ons zijn er voldoende leraren, geen lege klassen. Gebruikmakend van een lerarenpool (nietbij bestuur in dienst)

Angela67

Angela67

11-02-2018 om 20:14

oei . .

Bieb, die lerarenpool, die is toch niet via een illegaal uitzendbureau ofzo .
gr Angela

bieb63

bieb63

11-02-2018 om 21:46

Nee hoor

Via (legale) uitzendbureaus kan het ook, maar is duur. Dit is een organisatie opgezet door scholen/besturen. De leraren zijn daar bij aangesloten. De org regelt alle formalliteiten, zoals vog rnz. De leraren worden de gewerkte uren door de scholen/ besturen uitbetaald en de scholen/besturen betalen een jaarlijkse fee. Helaas is het ketenbeding wel van toepassing.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-02-2018 om 13:06

In het verleden leven, klein beetje o.t.

Ik pik deze uitspraak zomaar op en als ik aan dit soort discussies mee doe ben ik mij wel bewust van het feit dat ik er niet meer middenin zit. Mijn jongste zit in het laatste stukje van haar hbo-opleiding, dus van alles wat daaraan vooraf gaat is voor mij min of meer 'in het verleden leven'. Dus ik doe er wel aan mee, maar ik ben mij ervan bewust dat daar een 'risico' in zit. Dat mijn kennis toch niet meer echt 'actueel' genoeg is. Op een gegeven moment moeten de 'deskundigen' uit een nieuwe generatie komen . Ik zeg dit in het algemeen. Niet speciaal op één persoon gericht.

Valt mee

Kaaskopje, heel in het algemeen gezegd kan er vrij eenvoudig worden nagekeken of wat er beweerd wordt nog wel klopt. Om up to date te zijn hoef je niet deskundig te zijn. Hooguit nieuwsgierig.

Maar goed, juist in het onderwijsveld is het gebruikelijk om te herhalen wat je van horen zeggen hebt en aan te nemen dat wat "iedereen" zegt (of ergens in een folder staat) wel waar zal zijn.
Nieuwsgierigheid lijkt gek genoeg een aan het onderwijsveld vreemde eigenschap.

bieb63

bieb63

12-02-2018 om 16:40

Precies Miriam

Zoals jij veronderstelde dat accountants veredelde boekhouders waren (ja, wellicht voor éénpitters) ipv verplichte controle van besturen tbv ministerie/inspectie.
Geeft niks, maar je maakt je daar zelf schuldig aan: conclusies trekken over zaken die je niet exact weet.

De klok en de klepel

Bieb. Je komt werkelijk niet verder dan de klok horen luiden en niet weten waar de klepel hangt.
Maar ach, het zal in het belang van jouw werkgever zijn dat men jou laat denken wat je denkt.
Je bent een mooie voorstopper voor klagende leerkrachten.

"wij zijn met handen en voeten gebonden, want oweee de accountants"

Ik droom van nieuwsgierige leerkrachten die zichzelf informeren waardoor ze "uitleg" van het soort dat jij geeft links zullen laten liggen.

Laten we wel wezen, Maria dacht ergens in dit draadje ook dat er geoormerkt gefinancierd werd door de overheid.

Maar ik geloof dat ik geheel per ongeluk het lek in je denken gevonden heb.
In #42 schrijf je "Het salaris van de leerkracht is CAO gebonden. Een schooldirecteur en ook een bestuur kan daar niets aan veranderen."
Ik had het niet eerder gezien.

Helaas heb je van die stelling op geen enkele manier een onderbouwing gegeven, behalve dan je poging tot het demoniseren van de accountant.
Maar ik ben een nieuwsgierig mens, dus ik kan je helpen.
Want dat de salarissen van directeuren aan maxima gebonden zijn en dat de Inspectie daarop controle uitoefent, dat geloof ik onmiddellijk. Er moet iets zijn met de Balkenendenorm, niet waar? Bovendien lijkt het evident om controle uit te oefenen op personen die bij machte zijn hun eigen salaris te verhogen.
Ik heb even gezocht en zie daar http://wetten.overheid.nl/BWBR0032452/2017-01-01

Iets dergelijks heb ik niet gevonden als het om het salaris van leerkrachten gaat.
Ik geloof ook niet dat dat er is.
Jij hebt het niet laten zien.
Je denk wel dat voor de leerkracht dezelfde regels gelden als voor de schooldirecteur.

Niet waarschijnlijk en bovendien niet de praktijk.
Zie de aanvullingen die er bijvoorbeeld in Rotterdam worden betaald.
En nee, dat mag voor schooldirecteuren niet.

Als je nu toch nog nieuwsgierig bent geworden naar de functie van een accountant en het verschil tussen een accountant en een van overheidswege gestuurde controleur, dan kun je hier beginnen https://nl.wikipedia.org/wiki/Accountant
Dan zie je dat wat jij als iets heel bijzonders lijkt te zien, namelijk de controle van jaarrekeningen etc., helemaal niet bijzonder en of uniek is voor het onderwijs.
Alle (middel)grote bedrijven/instellingen moeten dat.
Voor het onderwijs wordt er (ook) aan de onderwijsinspectie gerapporteerd volgens het protocol wat de Inspectie daarvoor heeft gemaakt.

De Accounted zit met zijn werk dichter bij een notaris dan bij een opsporingsambtenaar.
Toch zijn beide in staat om overtredingen en zelfs strafbare feiten te vinden. Ze zijn bovendien verplicht daarvan melding te maken als ze het vinden.
Maar wees niet bang. De accountant zal het extra betalen van een leerkracht niet als fraude melden.

Vogel

Vogel

13-02-2018 om 15:23

En helpt zo’n griepprik voor leraren dan?

Zie https://www.volkskrant.nl/wetenschap/vaccinatie-tegen-griep-bij-leraren-voorkomt-volgend-jaar-groot-ziekteverzuim-klopt-dit-wel~a4569277/
En ik durf te voorspellen dat de helft ‘m nog niet eens wil.

bieb63

bieb63

13-02-2018 om 16:46

Uh Miriam

Je kunt een heel verhaal houden over accountants en de controle, maar jij weet niets van hoe dat in de praktijk gaat.

"Bieb. Je komt werkelijk niet verder dan de klok horen luiden en niet weten waar de klepel hangt.
Maar ach, het zal in het belang van jouw werkgever zijn dat men jou laat denken wat je denkt.
Je bent een mooie voorstopper voor klagende leerkrachten."
En dit is echt weer heel lachwekkend. Voor mijn werkgever én voor de leerkrachten is het totaal niet relevant wat ik wel of niet denk..... en heb ik daar ook geen énkele invloed op.

Maar dan nog even een ander punt: Het wordt door jou de besturen aangerekend dat de leerkrachten te weinig betaald zouden krijgen. Heel apart dat de leerkrachten dan hun actie/staking richten richting de overheid en niet richting hun bestuur. Zowel w.b.t. de salariëring als de werkdruk. Zouden zij dan misschien beter weten dan jij hoe de vork in de steel zit....
Uiteraard kan er wel eens een gratificatie uitgedeeld worden enz. Maar daar gáát het niet om. Het gaat om iets structureels.

Daarom dus.

"Je kunt een heel verhaal houden over accountants en de controle, maar jij weet niets van hoe dat in de praktijk gaat."
Maar natuurlijk weet ik dat wel Bieb.
Voor de zoveelste keer: Alle (middel)grote bedrijven en instellingen zijn verplicht zich aan Accountantscontrole te onderwerpen. Het onderwijs is helemaal niet uniek daarin. Zodoende weet "iedereen" hoe dat werkt en kun jij je helemaal niet verschuilen achter een geheimzinnige en unieke procedure in het onderwijs, want die is er gewoon niet.

"Voor mijn werkgever én voor de leerkrachten is het totaal niet relevant wat ik wel of niet denk..... "
Dat is niet waar Bieb. Als jij daadwerkelijk in het onderwijs werkt op een positie waar het geld verdeeld of op zijn minst gecontroleerd wordt en je denkt wat je denkt, dan ben je niet de enige. Dat bleek trouwens ook al in dit draadje, ook Maria dacht dat er geoormerkt gefinancierd werd.
Je helpt op zijn minst bij het in stand houden van belemmeringen die er eigenlijk helemaal niet zijn.

"et wordt door jou de besturen aangerekend dat de leerkrachten te weinig betaald zouden krijgen."
Nee. Dat doe ik niet. Ik reken het jou aan dat je voor het extra betalen van leerkrachten een flauwekul argument hanteert. Alsof besturen en directies niks te vertellen hebben en aan een leiband lopen. Van accountants ook nog.

Ondertussen, en dat heb ik al eerder gezegd, vind ik helemaal niet dat leerkrachten er geld bij moeten krijgen. Ik vind ze meer uren moeten maken.

"Heel apart dat de leerkrachten dan hun actie/staking richten richting de overheid en niet richting hun bestuur."
Dat is het probleem dus en jij werkt er hard aan mee.
Het lukt besturen telkens om hun werknemers wijs te maken dat ze machteloos zijn.
Jij denkt dat en de meeste leerkrachten denken dat ook.
Dan gaan leerkrachten staken en komt er geld bij: Lumpsum voor de besturen.Die vervolgens weer doen alsof ze machteloos zijn en niks kunnen betekenen.

Kortom: er verandert helemaal niks.
Het duurt weer even voordat de leerkrachten dat door hebben en dan gaan ze weer staken.....
Ken je het liedje "de hond kwam in de keuken?..." Dat dus. Keer op keer op keer zonder dat er ook maar een spat verandert.

Ik droom van nieuwsgierige leerkrachten die uitzoeken hoe de vork wel in de steel zit en die te hoop lopen tegen hun schoolbestuur. Dát is de werkgever. Het is bovendien de partij met geld (reserves) en macht (het bevoegd gezag met grondrechten).
Niemand heeft zoveel te zeggen als het schoolbestuur.
Zelfs de minister niet.

braam

braam

13-02-2018 om 18:07

ervaring

Voorbeeldje van mijn kind op basisschool. Was jenaplanschool, dus in principe 3 jaar lang dezelfde leerkracht. Helaas hele schoolcarriere van kind steeds leerkrachtwissels gehad. Maar nu, groep 6, een goede meester, die enthousiast was en graag wilde blijven. Maar meester kwam niet terug in groep 7. Waarom niet? Nou, omdat hij al 3 contracten had gehad (op andere scholen van hetzelfde schoolbestuur), en er "dus" een half jaar uit moest. Ik was zo boos toen hij dat vertelde. Maar ook verbaasd dat hij het zelf de normaalste zaak van de wereld leek te vinden. Hij zei ook dat dat moet van "de overheid". Ik zei nog dat dat natuurlijk niet zo was, dat de overheid natuurlijk niet aan schoolbesturen verplicht om leerkrachten alleen maar tijdelijke contracten te geven en steeds weer te ontslaan. Maar ook mij werd verteld dat ik het niet begreep, dat het nu eenmaal zo werkte, dat de school er zeker niets aan kon doen, zo waren de regels nou eenmaal. Onbegrijpelijk vond ik het.

Ad Hombre

Ad Hombre

13-02-2018 om 18:27

Vogel

"En helpt zo’n griepprik voor leraren dan?"

"En ik durf te voorspellen dat de helft ‘m nog niet eens wil."

Nou, dat kun je uitrekenen, Vogel. Dat scheelt dan dus de helft van 70 tot 80% volgens het artikel. Dus 35 tot 40% van de griepgevallen onder leraren als die beide schattingen kloppen.

Dus, ja, dan helpt het...

Braam

Dat dus! Slecht personeelsbeleid wat door alle besturen zo ingezet wordt en dus is het "normaal"

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.