Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Ervaringen delen eindexamen


Hier begint het volgende week pas. Maandag Nederlands (en misschien nog iets, ik ken het rooster niet van buiten). We hebben vandaag een proefexamen Nederlands gemaakt (afzonderlijk), beide een dikke voldoende Daarna heeft dochter nog een proefexamen wiskunde gemaakt, dat gaat ook vlotjes. Komende dagen gaat ze de andere vakken nog doen. Het spannendst worden Natuur- en scheikunde. Daarvoor heeft ze niets aan mij, maar ze kijkt af en toe wel naar boeken in.

Ik meld me ook. Kind hoeft nog maar voor de helft van haar vakken vwo 6 examen te doen. En ze leert regelmatig, staat er goed voor en heeft de kern vakken vorig jaar al goed afgesloten. 

Dus geen stress? Bijna goed. De hele Corona stress is nu op zijn hoogst. Hopen dat je niet in quarantaine moet/ziek wordt. En dat voor iemand die nog steeds een kinkhoest-restant-hoestje heeft; toch heel erg spannend weer. Houdt ze het lang genoeg gezond? En weet ze de stress om te buigen in goede resultaten? Over vier weken weten we het hopelijk. 

Slofje, dat is ook wat van je zoon. Uit ervaring kan ik zeggen dat kinderen vrij flexibel zijn. Maar iedereen is anders en dit is natuurlijk wel heftig. Hopelijk kan hij zich wel concentreren en zijn rust pakken als dat nodig is. 

Ik meld me ook. ....2 examenklassen dit jaar. Havo 5 en VWO 6.    Worden drukke weken!

Jacobien

Jacobien

14-05-2021 om 16:09 Topicstarter

@Slofje: sterkte voor je zoon. Klinkt heftig.

Wouw wat zijn al veel klassen gestart met het eindexamen. Hier het eerste examen op dinsdag: havo Engels. Hij staat er goed voor en is best wel relaxed. Misschien vind ik het wel spannender dan hij 😀.

Doen jullie nog iets extra’s qua verwennerij in de examenweken? Lekker eten, snoep, drinken? Hoor het graag hoe jullie daar mee omgaan.

Ik ga haar in ieder geval op alle vlakken ontzien en ze mag kiezen wat ze mee wil aan eten en drinken. Ik ben erg benieuwd hoe het gaat. Ze kan buitengewoon chagrijnig worden onder stress, dus ik hoop dat het meevalt allemaal.

Hier ook eentje, 6 vwo. Heeft alle 8 vakken in 1 week😓. Ze staat er redelijk voor, wel wat vakken op 5,5 dus kan wel spannend worden!

Wat verwennerij betreft ontzien wij haar maar ze zorgt zelf voor lekkere dingen, ze moet maar zien wat ze wil.

Gaan jullie kinderen vakken spreiden?

Zussie, ja, de mijne wel (nu max. 1 vak per dag). 

Hij lijkt cool onder de overval. Dader zit vast, dus als mijn zoon overduidelijk hierdoor zakt (niet door zijn eigen luiheid bijvoorbeeld) dan krijgt de dader een extra claim aan zijn broek.

Jacobien

Jacobien

14-05-2021 om 17:59 Topicstarter

Mijn zoon gaat niet spreiden. Is ook niet nodig. Volgende week 2 vakken, de week erop 3 en de week daarna nog 1. Dus een mooie verdeling.
@zussie: 8 vakken in 1 week. Pfff wat pittig!

Wauw Zussie, 8 vakken in een week, dat is wel heel veel. Mijn zoon in havo5 heeft er maximaal 2 per week. Hij begint met Engels en Nederlands en dat moet wel goed gaan en geeft hopelijk ook wat vertrouwen voor de rest. Hij staat er goed voor maar wil graag met mooie cijfers slagen.

@slofje, wat vreselijk die overval. Gelukkig zit de dader vast.

Slofje, wat erg voor je zoon! Lekkere timing ook pfff.

Ja, 8 vakken in 1 week komt doordat ze nogal bijzondere combinatie van vakken heeft.

Wat spreiden betreft lijkt mij dat heel verstandig van jullie examenklanten. Ik had mijn dochter ook aangeraden 1 vak per dag te doen. Maar ze was bang dat ze erna niet meer op gang zou kunnen komen om weer zich op te gaan laden om voor te bereiden. Ze was ook bezorgd dat ze in 2e tijdvak corona zou krijgen (waarom ineens dan, zou je zeggen, maar goed) en dan in 3e tijdvak weeer aan de bak zou moeten. Nu duimen dat het goed uitpakt. Afgelopen weken heeft ze in ieder geval hard gewerkt, meer dan in afgelopen 3 jaar . 

Zussie schreef op 14-05-2021 om 22:13:

Slofje, wat erg voor je zoon! Lekkere timing ook pfff.

Ja, 8 vakken in 1 week komt doordat ze nogal bijzondere combinatie van vakken heeft.

Wat spreiden betreft lijkt mij dat heel verstandig van jullie examenklanten. Ik had mijn dochter ook aangeraden 1 vak per dag te doen. Maar ze was bang dat ze erna niet meer op gang zou kunnen komen om weer zich op te gaan laden om voor te bereiden. Ze was ook bezorgd dat ze in 2e tijdvak corona zou krijgen (waarom ineens dan, zou je zeggen, maar goed) en dan in 3e tijdvak weeer aan de bak zou moeten. Nu duimen dat het goed uitpakt. Afgelopen weken heeft ze in ieder geval hard gewerkt, meer dan in afgelopen 3 jaar .

Spreiden is juist helemaal niet verstandig, het wordt op onze school ook afgeraden. Alleen bij een specifieke reden doen.

School was hier ook heel resoluut over spreiden; eigenlijk niet doen. Belangrijkste argumentatie; je kunt in deze tijd niet altijd voorkomen dat je ziek bent of in quarantaine moet. Als je dat dan in periode 2 gebeurt, moet je ineens in periode 3, wanneer alles op elkaar en gelijktijdig gepropt is, weer inhalen. 

Al begreep ik dat je, als je in periode 3 twee examens tegelijk zou hebben, dattoch kan. Dan ga je in isolatie met 2 (!) begeleiders om de examens met een uur pauze te maken.

Wat een spanning toch weer. Over vier weken weten we meer. Kind heeft het eten voor komende week al ‘besteld’, al heeft zet vooral de tweede week de meeste toetsen

Ik vond dat spreiden ook geen goed idee, maar ja, hij is 18 en beslist dat toch echt zelf... en hij zegt: ik heb een vak extra, en ik mag 1 onvoldoende meer hebben, dus ik kan er sowieso 1 a.2 wegstrepen.

Als het misloopt, was het een wijze les. Als het goedgaat denkt hij weer dat hij een verstandig besluit heeft genomen (en niet dat ie alwéér mazzel heeft gehad 🙄).

Misschien is de wijze les wel dat hij het beter weet dan school en Moët hij docent worden

Overigens vind ik het ook -bijzonder- dat wij als ouders van onze 19 jarige nog steeds ons akkoord hadden moeten geven op spreiding. Hoezo volwassen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.