Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Ervaringen delen eindexamen


De pubers hier worden redelijk in de watten gelegd.  Mogen de komende weken het menu bepalen,  krijgen wat lekkers toegestopt tijdens het leren en zijn vrijgesteld van hun taakjes.

Cor beiden gaat het maandag beginnen.  VWO wiskunde en MAVO Nederlands. 

De vwo-er heeft maar twee vakken te doen na een tussenjaar om haar profiel te corrigeren zodat de gewenste studie gestart kan worden. De docent op de vavo heeft heel slecht lees gegeven en ik de toetsen waren niet opgebouwd zoals de CSE's. In de meivakantie zijn er nog volop YouTube filmpjes gekeken van Math with Menno om alle stof onder de knie te krijgen. Inmiddels beheerst ze alle stof uit het boek (grotendeels op eigen kracht verworven) maar als alles wordt gecombineerd tot een examenopgave weet ze niet waar een hoe te beginnen. 

Inmiddels heeft de halve klas het aangekaart bij de inspectie, omdat de klachtencommissie van de school de klachten over de slechte lessen niet wil onderzoeken. We zijn al aan het kijken naar een zomercursus die gebruikt kan worden om toegelaten te worden. Hoop dat het niet nodig is maar vrees van wel. 

Wat apart Biebel dat je akkoord moest geven. Ik heb hier niks daarover gehoord tijdens de voorlichting. Wat ik wel raar vond was dat ouders gingen vragen aan de mentor: helpt school kind wel goed herinneren wat hij moet doen qua inschrijven voor tijdvakken? Euhhhh kind is 18 , kind moet het zelf doen en anders doe jij het als ouder als je je kind niet vertrouwt.....Onze zoon maakt zich niet druk. Op mijn vraag over eten, lekkers etc keek hij me heel vreemd aan. Sjee het is gewoon een soort toetsweek hoor. Dus hier gewoon net als anders komende weken. Hij heeft geen stress. Zo ken ik hem ook. Zal wel goedkomen. Ik vind het zelf wel heel bijzonder ...ben me daar wel bewust van. Afsluiten van een tijdperk en dan vertrekt hij uit huis.

Dat mogen kiezen qua eten was hier iedere toetsweek aan de hand.  Dochter van bijna 19 was en reflux baby en heeft nog steeds heel snel last van zuurbranden na pittig en of vet eten. Inslapen is dan soms moeilijk en slecht slapen is een garantie voor tegenvallende prestaties.  De komende dagen hier dus simpele AVGtjes. Nasi en pizza kan wel weer als de 2 examens van dochter voorbij zijn.  

Een paar dagen simpel koken is voor mij ook wel eens lekker makkelijk. 😉🤭

Spreiden werd ook door de mentor afgeraden, maar jeetje, 8 in 1 week lijkt mij heftig. Maar nu ze er voor gekozen heeft, is ze daar zelf content mee. Maandag wiskunde b. Ze is vandaag er eentje aan het maken om te oefenen weer. 

Mavo dus Nederlands en wat doet havo maandag?

havo bedrijfseconomie, vmbo basis Duits, vmbo kader ook Nederlands.

Hier staat maandag Nask op het programma, vmbo kader. 

Nogal wat variatie dus.

Stomme vraag, maar heeft vmbo kader dan maandag Nederlands én nask (voor wie nask heeft dan)? Nou ja, kan ook even zelf googlen natuurlijk.

https://www.examenblad.nl/examenrooster/2021

Handige link om op te zoeken wanneer welk vak is. Even schooltype aanklikken en je ziet alles.

Volgens mij heeft vmbo kader maandag geen nask (maar Nederlands), maar ik heb geen recht van spreken, want ik heb geen eindexamenkandidaat en ik heb gewoon gekeken in het schema dat Haaknaald ook plaatste.

Hier ook geen eindexamenkandidaat meer, maar ik lees wel mee, ik weet nog wat een enerverende tijd het was. En de opluchting daarna. Hopelijk lukt het wel, al is het soms met een 'her'. Heel veel succes, geduld en kalmte gewenst.

Zoon is wel in zijn eindfase van zijn master, maar daar hoef ik alleen maar 'getuige' van te zijn. Dat gaat helemaal zelfstandig terwijl hij ook aan het oefenen is om om de deur uit te kunnen gaan. Af en toe een aanmoedigende opmerking of een blijk van meeleven of een vraag naar de toestand, of even meejuichen als er weer een interview gelukt is en uitgewerkt, is genoeg.

Ik hoef niet eens meer de tekst na te lopen. Heerlijk, genoeg gedaan.

Op school van zoon doen de leerlingen het Centraal Examens van de algemene vakken digitaal. De school mag zelf de indeling bepalen. Hij heeft vorige week al Nederlands gehad en maandag heeft hij dus Nask.

Bij mijn oudste vond ik vooral de dag van de uitslag stressvol. Nu geloof ik echt wel dat jongste erdoor komt, maar ze denkt er zelf erg makkelijk over. Examen tot 15.30 uur? ‘Oh, als ik dan voor 15.00 uur klaar ben, mag ik weg. Dan ben ik ruim op tijd voor paardrijden.’

Zussie schreef op 15-05-2021 om 14:37:

Stomme vraag, maar heeft vmbo kader dan maandag Nederlands én nask (voor wie nask heeft dan)? Nou ja, kan ook even zelf googlen natuurlijk.

Twee varianten: papieren en flex. Papieren valt gelijk met examens andere onderwijstypes. Flex is op de computer en moet in een bepaalde periode afgenomen worden.

De uitslag dag? Die van andere kind is nog steeds legendarisch en heb ik hier wel eens gedeeld. Hij dacht dat de uitslag vanaf  half 4 kwam dus wilde tot drie slapen/op bed liggen en dan douchen en dan wachten. 

Fout. Docent belde om drie. Terwijl kind in de douche stond. Hart verzakking bij moeders (ze bellen bij gezakten te vroeg), maar extreme lachbui bij docent. Kind was dan ook geslaagd. 

Huidige examenkandidaat is een iets ander type. Ik verwacht dat de stress dan wel door het dak stijgt. Stapje voor stapje, nu eerst hopen dat ze de examens gewoon gezond doorkomt. 

OmaVan2 heeft het goed uitgelegd. Mijn zoon doet kader maar met de flex variant.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.