Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Ervaringen delen eindexamen


@nnemoon, oke dan snap ik het weer .

MMacGonagall, kan mij voorstellen dat 3 uur eindeloos lang lijkt. Mijn dochter heeft bijna nooit binnen de tijd iets af, dat wordt nog wat. 

Twee jaar geleden is mijn oudste geslaagd, die stond er goed voor toen. Uitslagdag alsnog zenuwslopend maar meer voor de vorm. Deze keer ben ik er niet als ze de uitslag krijgt! Hoop dat ze dan niet onder de douche staat, hilarisch verhaal Biebel.

Toen ik zelf examen deed, was ik gewoon de stad in gegaan op de dag van de uitslag. Geen zin om op de uitslag te wachten. Weet niet meer wat mijn moeder daarvan vond trouwens.

De mijne doet wegens andere omstandigheden (geheel los van Corona etc) gespreid examen; dit jaar 3 vakken en volgend jaar nog vier. 

Zoals altijd kent hij geen stress (echt niet!), doet hij het minimale, al moet ik zeggen dat ik de indruk heb dat hij iets meer gedaan heeft dan bij de SE-weken.

Hij heeft op zwaar aandringen van mij wel wat Engelse oefenexamens gemaakt waar hij dan net voldoende op scoort (in de SE’s trouwens zwaar onvoldoende).

Voor de andere twee vakken heeft ie wel wat oefenopgaven gemaakt, maar een volledig examenboekje maken vindt ie teveel werk, al dat opschrijven pppfffttt.....en ook nog es nakijken....neuh geen zin in. Hij gelooft het allemaal wel.

Telefoon, hangen en filmpjes kijken vindt ie belangrijker. Als ie ongeveer 2-3 uurtjes per dag wat gedaan heeft (incl. een (deel van) een boekje) dan vindt hij dat hij hard gewerkt heeft.

Niet mijn visie.


Dus tsja...ik vind het heel lastig en heb er matig vertrouwen in dat hij deze drie vakken allen voldoende afsluit, mede omdat hij voor de vakken tussen de 5.5 - 6.0 voorstaat, niet bepaald ruim dus. 
De laatste cijfers voor die vakken uit de SE-weken waren ook allen onvoldoende of nét voldoende. Een zeven ofzo heb ik al meer dan een jaar niet meer voorbij zien komen. Alle cijfers zijn net aan.

Hijzelf ziet het anders: ‘ik ga met allemaal voldoendes de eindexamens in’.  Dussss....tsja...
Ik kan niet zeggen dat ik er gerust op ben nee. 
Hem boeit het weinig. Zou ie het nu niet halen, dan geen idee wat de opties zijn. Ziet ie dan wel weer.
Zucht, totaal geen drive om het examen te halen. 

Echt, dat kind van mij.....

2-3 uurtjes?! Dat is echt veel hoor! Ik denk dat we hier de drie uur per week niet eens halen. We hebben voor alle vakken oefenexamens liggen, maar alleen Nederlands en wiskunde zijn al gemaakt. De rest is nog zooo ver weg, volgens haar.

Ah, @mamaonbekend, klinkt niet abnormaal hoor... hoe oud is hij?

Die van mij is nu 18 en heeft het licht ook nog niet helemaal gezien. 60% denk ik, we gaan vooruit maar langggzaaammmm...

Ik vind het wel wat weinig.Zeker als je er zo mager voorstaat, in zoons geval dan. Kijk, sta je allemaal dikke voldoendes, dan kun je wat lijden. Maar hij staat álle vakken onder de 6.0 hè, maakt nogal wat uit wat mij betreft. Best grote kans dat het kwartje dan toch de foute kant op valt. Zeker als ik kijk naar zijn laatste SE-cijfers, dat was weinig hoopvol zullen we maar zeggen. 
Zelf zou ik eerder bijna elke dag 1 volledig oefenexamen maken (is ca. 2,5 uur) en daarnaast nog een zeker uur of 2 leren nog voor die andere vakken (2 in zijn geval). Juist omdat hij meer tijd heeft om te leren gezien de vermindering van het aantal vakken, kun je dat doen en heb je daar ruimte voor.

Maar goed, zoon is mij niet, en doet dat dus niet. 

Maar hoe oud is ie dan?

Mamaonbekend, frustrerend om dat aan te zien. Maar je kunt ook denken dat zijn vertrouwen in dat het goed gaat komen, hem ook zal helpen om zonder stress de examens zelf te doen. Kan zomaar goed uitpakken. 

Hier ook afgelopen jaar veel SE onvoldoendes (overigens niet heel raar met veel online les en onzekerheid). Ze merkt nu wel dat ze gaten heeft in haar kennis.

Even een vraag van heel andere orde: de grafische rekenmachine moet op examenstand tijdens examen, maar kan dat al ver van tevoren ingesteld worden, vandaag bijvoorbeeld? Of is dat instellen zo makkelijk en snel dat dat bij aanvang ook kan? 

Zussie schreef op 16-05-2021 om 09:26:

Even een vraag van heel andere orde: de grafische rekenmachine moet op examenstand tijdens examen, maar kan dat al ver van tevoren ingesteld worden, vandaag bijvoorbeeld? Of is dat instellen zo makkelijk en snel dat dat bij aanvang ook kan?

Voor zover ik weet is dat nog wel een gedoetje en deed de wiskunde docent van dochter dat al aan het begin van het jaar. Er brandt dan een lampje oid, waardoor het voor surveillanten makkelijk te zien is. Typisch iets om te zorgen dat vandaag al in orde is

Jacobien

Jacobien

16-05-2021 om 09:39 Topicstarter

Zoon leert ong 3 uur per dag. Maakt dan vooral delen van een oefenexamen. Wiskunde wordt spannend, daar staat hij ook net aan een voldoende voor. Biologie is veel maar moet volgens hem wel goedkomen. Over de andere vakken hoor ik hem niet zoveel. 
Toen ik hem vroeg of hij deze weken iets speciaals wil eten of lekkers mee wil krijgen naar het examen, keek hij mij vreemd aan. Vond hij onzin .... het is toch gewoon iets als een toetsweek!! Nou ja, die houden we er dan maar in. 

Hij is 17. Maar zoals ook al iemand zei: het licht is nog niet voldoende aangegaan, om het zo maar te zeggen. 

Punt is dat hij ook altijd vol vertrouwen is, geen enkele zorg heeft, kent dus ook geen stress. 

Dat is voor hem fijn, maar in de praktijk bleek nogal es dat hij zichzelf overschat en dan toch een dikke onvoldoende had. 
Vandaar dat ik niet zomaar op zijn vertrouwen durf terug te vallen.

We wachten af, en hopen er het beste van.

Examenstand van de rekenmachine moet bij mijn dochter op school voorafgaand aan de toets worden ingesteld. Ze heeft een sticker op de hoes hoe dat moet.  In examenstand zetten kan ze zelf door de stappen op die sticker te volgen.  Eruit halen is ingewikkelder. Dat is sinds de laatste schoolexamens niet meer gebeurd. 

Voor de zomervakantie moet hij er wel uit,  irritant knipperend fel lampje dat stroom vreet en dan is de batterij na de zomer te ver ontladen en ze heeft hem volgend jaar weer nodig op de universiteit.

Zoon hier doet Havo, begint dinsdag met Engels en Geschiedenis. Twee sterke vakken gelukkig. Dan Nederlands en Aardrijkskunde op woensdag en donderdag, dan  4 dagen niks en dan zijn struikelvakken wiskunde, filosofie en economie. Zoals hij er nu voor staat slaagt hij net, dus hij hoeft het alleen maar niet erger te maken 😂. Hij zit afgelopen week en op zijn vrije dagen tijdens de examenperiode 3 uur per dag bij de huiswerkbegeleiding te leren, verder doet hij niet veel. We gaan het zien. 


https://www.youtube.com/channel/UCoakeH4bmdUYtptWdmoUrRQ

Last minute vragenstellen over de examenstof aan docenten in de examentijd. Begint vandaag.

Zussie schreef op 16-05-2021 om 09:26:

Even een vraag van heel andere orde: de grafische rekenmachine moet op examenstand tijdens examen, maar kan dat al ver van tevoren ingesteld worden, vandaag bijvoorbeeld? Of is dat instellen zo makkelijk en snel dat dat bij aanvang ook kan?

Ik hoop dat ik niet onaardig overkom, maar waarom vraag JIJ je dat af? Je kind doet examen VWO (als ik het goed zag), dus tenzij ze (ik hoop dat ik dat ook goed gezien heb, anders excuses) iets speciaals heeft, zal ze capabel genoeg zijn dit soort dingen zelf te regelen. Volgend schooljaar kan/mag ze naar de Universiteit! Tijd voor een beetje zelfstandigheid.

Daarbij zal het niet de eerste toets zijn die ze met de rekenmachine op examenstand moet maken neem ik aan. Heeft ze jou om hulp gevraagd?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.