Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Examendraadje 2022

De examens gaan bijna beginnen. 
Zijn er hier nog meer ouders van examenleerlingen?

Hoe gaan jullie er mee om, hoe zijn de kandidaten er onder etc.


Ysenda

Ysenda

09-05-2022 om 15:38 Topicstarter

Ik trap af.
Zoon doet examen TL, staat er best redelijk voor.
Hij kan niet gaan freewheelen maar met wat aandacht is er ook nog genoeg ruimte om leuke dingen te doen tussen de examens door. 

Ik probeer vooral de rust in huis te bewaren door juist te stimuleren wel te sporten zoals hij normaal ook doet. (Veel en zwaar) 
Ook vind ik het niet nodig om meer dan 4 uur per dag te gaan leren, dan neem je ook niet of nauwelijks meer iets op. Herhalen is prima, maar als je het hele jaar gewoon je best gedaan hebt en ook herhaald hebt dan is vooral oefenen met examens volgens mij voldoende. Dit omdat de vraagstelling toch echt anders is dan de schooltoetsen en je ook leert hoe de antwoorden verwacht worden.

En ik maak speciale ontbijtjes in het thema van het vak. 

Ja, hier een VWO-leerling. Ze heeft haar tekortpunten weggewerkt. Maar staat wel alles rond de 6. Dus ze moet nog wel even aan de bak. Vorig jaar heeft ze al versneld Engels gedaan en NLT heeft ze ook al afgerond. Voor allebei een 7, dus 2 compensatiepunten zijn vast binnen.
Ze oefent nu vooral met oude examens (tussen het gamen door. 😉)

Hier doet de middelste examen vmbo kader. Ze staat er goed voor. Voor alle vakken tussen de 6,3 en 7. Nadeel hiervan is dat ze er in haar ogen zo goed voor staat dat ze niks meer hoeft te doen.  Want ze zal heus wel minimaal een 4 halen voor alles, behalve voor economie maar je mag een onvoldoende halen en ze heeft een compensatiepunt voor Maarschappijleer en ze mag een  vak wegstrepen dus het gaat sowieso wel goed komen. Ik vind het ietwat riskant maar krijg haar niet echt gemotiveerd om nog iets te doen.

Ja, hier ook een VWO-er die vorig jaar Engels heeft afgerond en al klaar is met NLT. In WIS-D doen ze ook geen CE. Ze heeft wel een extra vak dus ze doet nu nog 6 vakken. Ze is supergoed bezig. Ze staat er zo goed voor dat ze zich geen zorgen hoeft te maken. Sterker nog, ze gaat proberen om cum laude te slagen. Dat zal niet helemaal vanzelf gaan want ze is een echt betameisje en Latijn is niet haar favoriete vak. Het wordt nog pittig om daar een zeven voor te staan. En Bio wil ook nog wel eens tegenvallen. Maar ze werkt dus echt heel erg hard en gedisciplineerd en ik ben nú al beretrots! Mij maakt het echt niet uit of ze cum laude slaagt maar ik gun het haar inmiddels wel heel erg. Ik denk dat ze vrijwel iedere dag tussen de 2 en 3,5 uur per dag heeft gewerkt in de meivakantie. 

In de vakantie heb ik taxi gespeeld naar een vestiging van de huiswerkbegeleiding die een aantal dagen open was voor eindexamenkandidaten en op ons vakantieadres hebben we om haar werkuren heen gepland met de leuke dingen. Deze week doen ze examentrainingen op school van 's ochtends vroeg tot 14u en gaat ze zelfs deels nog naar de huiswerkbegeleiding. Jongere broer gaat vanaf morgen met school een weekje weg: dat is fijn! Voor de duur van de examens is (namelijk rust en vrede in huis absolute prioriteit. 

Biscuitje schreef op 09-05-2022 om 15:53:

Hier doet de middelste examen vmbo kader. Ze staat er goed voor. Voor alle vakken tussen de 6,3 en 7. Nadeel hiervan is dat ze er in haar ogen zo goed voor staat dat ze niks meer hoeft te doen. Want ze zal heus wel minimaal een 4 halen voor alles, behalve voor economie maar je mag een onvoldoende halen en ze heeft een compensatiepunt voor Maarschappijleer en ze mag een vak wegstrepen dus het gaat sowieso wel goed komen. Ik vind het ietwat riskant maar krijg haar niet echt gemotiveerd om nog iets te doen.

Als ze alleen maar vieren haalt is ze alsnog gezakt want je moet gemiddeld een 5,5 halen voor de centrale examens. 

Zelf geen kinderen die dit jaar examen doen. Stiefzoon is volgend jaar de eerste weer. Nichtje doet wel examen. 
Wel 5 van de leerlingen die ik dit jaar intensief begeleid heb doen examen dit jaar. Spannend! 3 gaan het zeker wel halen, bij twee zal de duimregeling een uitkomst bieden. 

Ik heb twee examenkandidaten. Mijn dochter doet haar havo examen en zoon vwo. 

Dochter is heel serieus bezig. Zoon zegt dat hij oefent maar die maakt zich niet zo druk. 

Het is een wereld van verschil met mijn oudste zoon die een paar jaar geleden examen deed. Die was helemaal de kluts kwijt. Wist niet wat hij moest doen en waar hij aan moest beginnen. Het was een en al stress vanaf de meivakantie t/m de eindexamenuitslag. Ik ben heel blij dat mijn huidige examenkandidaten daar geen last van hebben. 

Yep, hier een havo-examenkandidaat! Leuk topic. Zoon staat er niet echt lekker voor (gaat met drie vijven z’n examen in….), maar is de laatste weken wel wat serieuzer aan de slag geweest. Informatica heeft hij al afgerond (met een 7, dus een compensatiepunt ), dus hij heeft nog 6 examenvakken over. Ik vraag me vooral af of hij de 5,5 gemiddeld gaat halen voor al z’n vakken, want dat heeft hij dit jaar in nog geen enkele toetsweek gehaald….

Nou ja, we gaan het zien. Ik zie de uitslagdag in ieder geval alvast met angst en beven tegemoet. 

SuzyQFive schreef op 09-05-2022 om 18:02:

[..]

Als ze alleen maar vieren haalt is ze alsnog gezakt want je moet gemiddeld een 5,5 halen voor de centrale examens.

Oh, misschien dat roch nog even tegen zoonlief zeggen. Waarschijnlijk weet hij dat wel maar zijn levensmotto is: liever een zes zonder stress dan een zeven zonder leven. Je weet het bij hem maar nooit. 

Ik heb een stuk of 30 examenkandidaten waar ik me betrokken bij voel. M’n hele mentorklas Havo 5, plus m’n examenkandidaten op het VSO schooltje dat inpandig zit in ons lyceum, en die ik ook natuurkunde geef. 2 stuks Havo  5, en ook 2 in VWO 6. 
Ik maak  me wel zorgen oven m’n Havo 5. Corona heeft een zware wissel getrokken op hun middelbare school tijd, en ik vrees toch wel een beetje  dat het een slagveld wordt. De hiaten die ze links en rechts hebben in combinatie met het feit dat ze het steeds meer moeite lijken te hebben om de ‘aan’ knop te vinden…..ik weet niet of de duim regeling alles kan gaan redden….

maar goed. Ik kan nu weinig meer doen. We gaan het zien…….

Dochter doet ook examen. Ze heeft 4 Havo over gedaan. Door  corona stond ze er niet zo best voor, online les was niet goed voor haar motivatie , de laatste toetsweek had ze heel slecht gemaakt. Vorig jaar is ze met mooie cijfers overgegaan en gelukkig heeft ze dat in de 5e vastgehouden dus ze staat er prima voor.

Jeetje Mija, jouw dochter is wel heel fanatiek. Examentrainingen (laat trouwens dat school dat nu nog geeft), huiswerkbegeleiding en ook op vakantie nog aan het werk. Daar hoef ik bij zoon niet mee aan te komen hoor... 

Zoon doet dus ook examen (Havo), oefent wat oude examens en dat was het zo'n beetje. Ik wou dat hij net zoveel aandacht voor school had als voor het gamen, maar helaas... Gelukkig staat hij er goed voor dus hopelijk komt alles goed en kan de vlag uit.

Veel succes voor alle examenkandidaten!

je hoeft toch niet gemiddeld een 5,5 halen voor het centraal examen? 

Hier een zoon die VWO-examen doet en die vorig jaar Havo heeft gedaan, het gevoel is nog vers! Hij staat er nu een stuk beter voor dan op de havo. En maakt elke dag wat examens, een beetje mat, maar vooruit, hij gaat aan de slag. Alleen maatschappijwetenschappen lukt niet zo goed, hij snapt niet waar dat aan ligt.
Heel veel succes, zowel kinderen als ouders!

Kikki39 schreef op 11-05-2022 om 18:13:

je hoeft toch niet gemiddeld een 5,5 halen voor het centraal examen?

Zeker wel! Daar ben ik bij onze zoon het meest bang voor, eerlijk gezegd 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.