MoederSterretje
07-09-2023 om 13:51
Foute Geschiedenislessen
Mijn kind zit op de lagere school en ze krijgt nu geschiedenislessen. Daarbij wordt haar verteld hoe slecht de Katholieken waren en dat de Spaanse koning een hekel had aan protestanten. Katholieken krijgen de schuld van heksenvervolgingen en het geweld tussen de protestanten en de Katholieken. Ikzelf ben als kind uit het Oostblok naar Nederland gekomen, maar ik heb nooit vroeger hier zoveel haat in de lessen meegemaakt. Het lijkt of de godsdienstoorlog opnieuw wordt aangewakkerd.
Wat mij ook opviel, is dat in het land waar ik vandaan kom geen heksenvervolgingen waren en ook geen hongersnoden. Als de Katholieke kerk daar verantwoordelijk voor was, waarom dan niet in het Oostblok? Ik ben maar eens wat gaan spitten in de geschiedenis en kwam er achter dat dit alles iets anders in elkaar zit. Het huidige verhaal is verzonnen in de 19e eeuw als propaganda.
Sind skort worden deze spookverhalen in Nederland opnieuw verteld, bijvoorbeeld in de uitzending van Schooltv: "Welkom in de 80-jarige oorlog", dat midden in het conflict begint en direct de schuld geeft aan de Katholieken.
Er wordt echt geen neutraal standpunt ingenomen om uit te zoeken hoe het precies zit.
Na aardig veel speurwerk blijkt dat alles begonnen is met de komst van de Zwart Dood (of De Straf van God, zoals de pest hier genoemd werd) uit het Midden-Oosten). Zowel Luther als Calvijn deden een wanhopige poging om deze verschrikkelijke pandemie (dat meer dan 500 jaar lang, steeds zou terugkomen) het hoofd te bieden. Ze zochten in allerlei heilige geschriften en wilden daarom de kerk hervormen. Ze kozen ervoor om terug te gaan naar het Oude (en strenge) Testament.
Calvijn voerde zelfs het Consistorie in naar het voorbeeld van de Spaanse Inquisitie (eeuwen eerder) die destijds tot taak had om slavenhandelaren die zich als Katholieken voordeden op te sporen en te berechten (miljoenen Europeanen verdwenen destijds in de Islamitische slavenhandel en dat werd bevochten, zie de Spaanse Reconquista).
Om een lang verhaal kort te maken. De belangen van de slavenhandelaren uit de Lage Landen waren meer gediend door het protestantse geloof dan door het Katholieke (die de slavenhandel verboden had). Calvijn had zich ondertussen helemaal vastgebeten in de heksenjacht. hij had in Zwitserland er een hele studie van gemaakt en trok steeds meer gelijkgestemden aan. Maar hij beschouwde zichzelf nog steeds als Katholiek, en Luther overigens ook.
Vooral Karel V (de gekozen keizer van Duitsland en de Koning die de Lage Landen had geërfd) was een obstakel voor de handelaren uit de Lage Landen. Hij verdedigde Europa tegen de moslims en moest het veld ruimen. Hij bezat de halve wereld en de Hollanders wilden dat graag hebben. Door middel van piraterij is ze dat ook gelukt. Samen met de Berberse slavenjagers gingen ze op pad en de slavenhandel bloeide als nooit tevoren.
Het is kortom een geschiedenis van economische belangen en een onafhankelijkheidsstrijd van de Hollanders. Pas later werd dit als een godsdienstoorlog gepresenteerd. Wat ik zeer jammer vind, is dat we in de 21e eeuw weer teug gaan naar de primitieve uitleg uit de 19e eeuw. Hiermee worden de Nederlandse kinderen opgezet tegen hun Katholieke vriendjes. Kunnen we deze haat niet stoppen?
Infobericht: dit topic is gesloten voor overleg
MiniJCW
07-09-2023 om 15:44
MoederSterretje schreef op 07-09-2023 om 15:34:
[..]
In Nederland worden Katholieken gedoogd, het officiële staatsgeloof is protestants (ik heb daar geen moeite mee, ik kom uit een gemengd gezin en de vader van mijn kind ook). Met daar bedoel ik in het Oostblok, zoals jullie dat zeggen. Hoor mij nou, tot voor kort beschouwde ik mijzelf als een Nederlandse.
Daar ga je al de mist in. Nederland heeft geen staatsgodsdienst. Van alle Nederlanders zegt 49% religieus te zijn, de grootste groep (20%) is Katholiek.
https://www.cbs.nl/nl-nl/longread/statistische-trends/2020/religie-in-nederland
Ik ben ook wel benieuwd naar het antwoord op de vraag welke bronnen je gelooft en waarom je ze gelooft.
MoederSterretje
07-09-2023 om 15:45
Coreopsis schreef op 07-09-2023 om 15:41:
[..]
Ja, ik was ook verbaasd toen ik dat vernam.
Doemijdieglazenbol
07-09-2023 om 15:45
MoederSterretje schreef op 07-09-2023 om 15:45:
[..]
Ja, ik was ook verbaasd toen ik dat vernam.
Het is dan ook niet waar.
Nick90
07-09-2023 om 15:46
MoederSterretje schreef op 07-09-2023 om 15:34:
[..]
In Nederland worden Katholieken gedoogd, het officiële staatsgeloof is protestants (ik heb daar geen moeite mee, ik kom uit een gemengd gezin en de vader van mijn kind ook). Met daar bedoel ik in het Oostblok, zoals jullie dat zeggen. Hoor mij nou, tot voor kort beschouwde ik mijzelf als een Nederlandse.
Gedoogd? In welke zin dan? Ik heb daar dus nog nooit wat van gemerkt.
MoederSterretje
07-09-2023 om 15:46
MiniJCW schreef op 07-09-2023 om 15:44:
[..]
Daar ga je al de mist in. Nederland heeft geen staatsgodsdienst. Van alle Nederlanders zegt 49% religieus te zijn, de grootste groep (20%) is Katholiek.
https://www.cbs.nl/nl-nl/longread/statistische-trends/2020/religie-in-nederland
Ik ben ook wel benieuwd naar het antwoord op de vraag welke bronnen je gelooft en waarom je ze gelooft.
Dat zijn de peilingen. Het koningshuis bepaalst het staatsgeloof. Ik viel ook van mijn stoel af.
MiniJCW
07-09-2023 om 15:47
MoederSterretje schreef op 07-09-2023 om 15:46:
[..]
Dat zijn de peilingen. Het koningshuis bepaalst het staatsgeloof. Ik viel ook van mijn stoel af.
En hoe kom je aan deze "wijsheid"?
Daglichtlamp
07-09-2023 om 15:48
Onze Koningin is nota bene katholiek. Al was het destijds in 1964 nog wel echt nieuws dat Prinses Irene katholiek werd.
Schemerlampje
07-09-2023 om 15:48
Nederland (katholiek 1555-1579; Nederduits gereformeerd/Nederlands hervormd 1579-1796; 1816-1848), sinds de godsdienstvrede van Augsburg voerden de Habsburgers een beleid dat slechts het rooms-katholicisme toestond in hun Erflanden. De Nederduitsch Gereformeerde Kerk werd in 1579 de dominante kerk in de bij de Unie van Utrechtaangesloten opstandige gewesten, hoewel dit niet bij wet vastgelegd werd en dus geen 'echte' staatsgodsdienst voorstelde. De NGK werd wel publiekelijk bevoorrecht ten opzichte van andere godsdiensten, zoals het katholicisme, dat echter wel getolereerd werd. Gedurende de Franse tijd in Nederland bestond er geen staatsgodsdienst, maar tijdens het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden trachtte koning Willem I de Nederlandse Hervormde Kerk tot staatskerk te verheffen. In 1848 volgde de gelijkstelling van alle godsdiensten door de Grondwet van Thorbecke.
Nederland heeft dus sinds 1848 al geen staatsgodsdienst meer.
Overigens is ons koningspaar ook een mix van hervormd en katholiek.
Valeria
07-09-2023 om 15:49
MoederSterretje schreef op 07-09-2023 om 15:46:
[..]
En toen ben je geen onderzoek gaan doen in echt betrouwbare bronnen?
MoederSterretje
07-09-2023 om 15:54
Doemijdieglazenbol schreef op 07-09-2023 om 15:45:
[..]
Het is dan ook niet waar.
De godsdienst is uit de officiële stukken geschrapt, maar voor zover ik weet is het nooit afgeschaft.
Maar wellicht weet jij dat wel? Ik ben benieuwd
Schemerlampje
07-09-2023 om 15:55
MoederSterretje schreef op 07-09-2023 om 15:54:
[..]
De godsdienst is uit de officiële stukken geschrapt, maar voor zover ik weet is het nooit afgeschaft.
Maar wellicht weet jij dat wel? Ik ben benieuwd
1848 grondwet Thorbecke
MoederSterretje
07-09-2023 om 15:56
Daglichtlamp schreef op 07-09-2023 om 15:48:
Onze Koningin is nota bene katholiek. Al was het destijds in 1964 nog wel echt nieuws dat Prinses Irene katholiek werd.
In 1997 werd Willem-Alexander via een openbare belijdenis officieel lid van de Nederlandse Hervormde Kerk. 28 okt 2017
NOS: De koning en de kerk: vanzelfsprekend, en toch ook weer niet
MoederSterretje
07-09-2023 om 15:59
Schemerlampje schreef op 07-09-2023 om 15:48:
Nederland (katholiek 1555-1579; Nederduits gereformeerd/Nederlands hervormd 1579-1796; 1816-1848), sinds de godsdienstvrede van Augsburg voerden de Habsburgers een beleid dat slechts het rooms-katholicisme toestond in hun Erflanden. De Nederduitsch Gereformeerde Kerk werd in 1579 de dominante kerk in de bij de Unie van Utrechtaangesloten opstandige gewesten, hoewel dit niet bij wet vastgelegd werd en dus geen 'echte' staatsgodsdienst voorstelde. De NGK werd wel publiekelijk bevoorrecht ten opzichte van andere godsdiensten, zoals het katholicisme, dat echter wel getolereerd werd. Gedurende de Franse tijd in Nederland bestond er geen staatsgodsdienst, maar tijdens het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden trachtte koning Willem I de Nederlandse Hervormde Kerk tot staatskerk te verheffen. In 1848 volgde de gelijkstelling van alle godsdiensten door de Grondwet van Thorbecke.
Nederland heeft dus sinds 1848 al geen staatsgodsdienst meer.
Overigens is ons koningspaar ook een mix van hervormd en katholiek.
Des te meer een reden om de haat te schrappen uit de schoolboeken
Valeria
MoederSterretje schreef op 07-09-2023 om 15:56:
[..]
In 1997 werd Willem-Alexander via een openbare belijdenis officieel lid van de Nederlandse Hervormde Kerk. 28 okt 2017
Als je even doorleest in jouw eigen link, staat daar precies wat ze zei: dat de koningin katholiek is.
MiniJCW
MoederSterretje schreef op 07-09-2023 om 15:56:
[..]
De godsdienst van de koning en de staatsgodsdienst staan los van elkaar. Dat heeft niets met elkaar te maken.