Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Foute Geschiedenislessen


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Daglichtlamp schreef op 07-09-2023 om 15:21:

https://schooltv.nl/programma/welkom-in-de-80-jarige-oorlog/
Ik heb geprobeerd om te kijken om uit eigen ervaring er iets over te kunnen zeggen, maar ik ben na vijf minuten afgehaakt. Niet mijn manier van geschiedenis vertellen.
Overigens begonnen geschiedenislessen in mijn tijd pas in de derde klas van de basisschool (wat nu groep 5 is). En aangezien dat in historische volgorde behandeld werd, kwam je pas nog later toe aan de tachtigjarige oorlog.

Ja! En de vraag in het proefwerk was:"hoe lang duurde de 80 jarige oorlog?"

Mischa83 schreef op 07-09-2023 om 15:07:

[..]

Met ons bedoel ik de mensen die hier op het forum lezen en reageren. Het panel met de foute woke ideën is er alleen op de maandagmiddag.

Mijn antwoord op jouw vraag wat je hier

MoederSterretje

MoederSterretje

07-09-2023 om 15:28 Topicstarter

MamaE schreef op 07-09-2023 om 15:01:

Het valt me wederom op dat jij wel heel erg veel weet van wat er in de lessen op school allemaal verteld wordt, alsof je er zelf bij bent geweest. Jouw dochter zit in groep 4 toch? Die herhalen thuis echt niet woordelijk de complete lessen die ze op school leren. Waarom heb jij alle schoolboeken thuis?

Ik vind het ook voorbarig om te beweren dat alle scholen exact dezelfde lessen geven. Dat is niet zo. Er is altijd een keuze wat je wel/niet behandelt en ook de manier waarop. Ik kan mij niet voorstellen dat een juf of meester gaat vertellen dat alle katholieken slecht zijn en dat je daar niet meer mee om mag gaan etc. Als dat wel gebeurt, dan kun je de docent daar op aanspreken; hee, wij zijn katholiek en we merken dat kinderen niet meer met dochter om willen gaan omdat er tijdens de geschiedenislessen is verteld dat katholieken slechte dingen hebben gedaan. Dat lijkt ons niet de de bedoeling.

Er zijn in het verleden door bijna alle partijen en overal ter wereld dingen gebeurd waar we niet trots op kunnen zijn. Zowel door katholieken als door protestanten als door allerlei andere groepen. In Nederland is het protestantisme wel leidend geweest. Dat heeft een grote stempel op ons land gedrukt. Maar in een periode van secularisatie vinden katholieken en protestanten elkaar weer vaker. De scherpe randjes van de 80-jarige oorlog zijn er wel vanaf. Haat tegen religie is meer algemeen dan tegen één groep specifiek. En als het al specifiek is, dan toch vooral tegen de moslims.

En ja, de Spanjaarden waren geen lieverdjes. Hier niet, maar elders ook niet. Die deden ook volop aan kolonialisme en slavenhandel. Dat was niet voorbehouden aan protestanten. Het wereldbeeld, het mensbeeld en de normen en waarden waren toen anders.

Geschiedenis is nooit neutraal. Je kiest altijd wat je wel/niet opschrijft en doceert, hoe je dingen vertelt. Ook de schrijvers van bronnen waren niet neutraal.

Ik was dezelfde mening toegedaan, dat het achter ons ligt. Maar helaas kijk naar schooltv en de 80-jarige oorlog, hoe leuk het was om katholieken te doden en hoe gemeen ze waren. Hoewel zelfs de protestanten het meest walgden van het levend villen van mensen door de Virgin Qeen in Engeland...

En dan de Zwarte Legende over de Spanjaarden die in Nederland wordt verteld, maar die ook niet klopt. De Maja's hadden al zelf hun leiders omgebracht en de putten in de steden met lijken vergiftigd (waardoor er 15 miljoen van hen stierven zegt de BBC) en de Azteken gaven zich zelf aan Spanjaarden over vanwege een mythe van hen dat er een godheid van overzee zou komen (zegt de BBC). Ze stierven vervolgens aan de Europese ziektes.

Het uitroeien van de bevolking door de Spanjaarden is een Hollands mythe. De Spanjaarden hadden niet zo veel oorlogsschepen aan het begin van de ontdekkingstochten en dat was ook niet nodig. Maar door die mythe bouwden de Hollanders een hele vlot waarmee ze vervolgens eerst Spanjaarden aanvielen en daarna hun aanvankelijke vrienden de Portugezen.

Maar het gaat erom dat men heel duidelijk, in de leerboeken, fouten dingen zegt die jonge kinderen oppikken en haat voelen tegen andere geloven. Dat is niet ok. 

Oei, hier een katholieke opgevoede vrouw uit een gebied in Nederland dat door enkele Oranjes is bevrijd van het Spaanse juk in de Tachtigjarige Oorlog. Moet ik me zorgen gaan maken?

Over jou, bedoel ik. Je komt over als iemand die het niet aĺlemaal meer aan kan.

Ik vraag me af, hoe jij weet wat de juiste versie van een geschiedenisverhaal is. Ik was er niet bij, maar jij ook niet. Hoe bepaal jij welke bronnen betrouwbaar zijn? De Spanjaarden vertellen misschien wel een heel ander verhaal dan de Maya’s, welke is dan waar? 

Coreopsis schreef op 07-09-2023 om 15:19:

[..]

Ik begon me al af te vragen of ik in het buitenland ben opgegroeid (Limburg) . Nooit wat van haat tegen katholieken gemerkt. Ik was vroeger wel zeer jaloers op mijn katholieke vriendinnetjes. Wat zij aan cadeau's kregen voor hun communie...

Ik leer veel bij van TO. Stoppen met alle gezeur over racisme, antisemitisme en islamofobie. Dat stelt niets voor. De haatzaaierij tegen die arme katholieken, door politiek en onderwijs (en dit forum, stelletje woke idioten die dat ook nog verdedigen), dáár moet eens aandacht aan besteed worden. We worden allemaal gehersenspoeld.

TO, ik zie maar 1 oplossing. Zo snel mogelijk vluchten naar een land waar katholieken niet in het verdomhoekje zitten. Dit Sodom en Gomorra is reddeloos verloren.

Ik heb daar ook nooit wat gemerkt en woon in Brabant. Buiten dat denk ik niet dat m’n zoon met z’n maatjes over geloof praat enzo. 

MoederSterretje

MoederSterretje

07-09-2023 om 15:34 Topicstarter

Nick90 schreef op 07-09-2023 om 15:09:

[..]

Waar? In Nederland wonen toch ook gewoon katholieken?

In Nederland worden Katholieken gedoogd, het officiële staatsgeloof is protestants (ik heb daar geen moeite mee, ik kom uit een gemengd gezin en de vader van mijn kind ook). Met daar bedoel ik in het Oostblok, zoals jullie dat zeggen. Hoor mij nou, tot voor kort beschouwde ik mijzelf als een Nederlandse.

MoederSterretje

MoederSterretje

07-09-2023 om 15:36 Topicstarter

wil40 schreef op 07-09-2023 om 15:25:

[..]

Ja! En de vraag in het proefwerk was:"hoe lang duurde de 80 jarige oorlog?"

Leuke bijdrage Ik wou dat ze daarbij waren gebleven...

MoederSterretje schreef op 07-09-2023 om 15:34:

[..]

In Nederland worden Katholieken gedoogd, het officiële staatsgeloof is protestants (ik heb daar geen moeite mee, ik kom uit een gemengd gezin en de vader van mijn kind ook). Met daar bedoel ik in het Oostblok, zoals jullie dat zeggen. Hoor mij nou, tot voor kort beschouwde ik mijzelf als een Nederlandse.

Hou toch op zeg, hoezo worden Katholieken gedoogd? Ze krijgen niet meer of minder ruimte dan Protestanten.

MoederSterretje

MoederSterretje

07-09-2023 om 15:40 Topicstarter

MelaS schreef op 07-09-2023 om 15:31:

Oei, hier een katholieke opgevoede vrouw uit een gebied in Nederland dat door enkele Oranjes is bevrijd van het Spaanse juk in de Tachtigjarige Oorlog. Moet ik me zorgen gaan maken?

Over jou, bedoel ik. Je komt over als iemand die het niet aĺlemaal meer aan kan.

Ik heb begrepen dat Willem van Oranje zo erg tekeer ging met rijke Hollanders te martelen om geld dat een Spaans legioen gestuurd is om orde op zaken te stellen. En die was niet zachtzinnig, vandaar dat verhaal over de Spaanse Juk. O ja er moet per persoon 1 cent betaald worden voor de bescherming. Dat was natuurlijk ook fout...

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

07-09-2023 om 15:41

MoederSterretje schreef op 07-09-2023 om 15:34:

[..]

In Nederland worden Katholieken gedoogd, het officiële staatsgeloof is protestants (ik heb daar geen moeite mee, ik kom uit een gemengd gezin en de vader van mijn kind ook). Met daar bedoel ik in het Oostblok, zoals jullie dat zeggen. Hoor mij nou, tot voor kort beschouwde ik mijzelf als een Nederlandse.

Schemerlampje schreef op 07-09-2023 om 15:38:

[..]

Hou toch op zeg, hoezo worden Katholieken gedoogd? Ze krijgen niet meer of minder ruimte dan Protestanten.

Je weet toch nog wel van de Grote Katholieke Vlucht na de tweede wereldoorlog,  toen iedere katholiek in Europa naar het veilige Oostblok emigreerde?

MoederSterretje schreef op 07-09-2023 om 15:34:

[..]

In Nederland worden Katholieken gedoogd, het officiële staatsgeloof is protestants 

Volgens mij ben je een paar honderd jaar geleden ergens blijven hangen.

MoederSterretje schreef op 07-09-2023 om 15:34:

[..]

In Nederland worden Katholieken gedoogd, het officiële staatsgeloof is protestants (ik heb daar geen moeite mee, ik kom uit een gemengd gezin en de vader van mijn kind ook). Met daar bedoel ik in het Oostblok, zoals jullie dat zeggen. Hoor mij nou, tot voor kort beschouwde ik mijzelf als een Nederlandse.

Nederland heeft geen staatsgodsdienst. Toch jezelf even beter inlezen voor je wat blaat.

Ik heb je stuk even aan een docent geschiedenis laten lezen en hij heeft geen idee waar je je bronnen zoekt maar de interpretatie klopt in elk geval van geen kant. Daarbij zitten de onderwerpen die je hier beschrijft niet in het curriculum van groep 5 die zitten nog veel meer in het begin van de geschiedenis.

MoederSterretje

MoederSterretje

07-09-2023 om 15:44 Topicstarter

Schemerlampje schreef op 07-09-2023 om 15:33:

Ik vraag me af, hoe jij weet wat de juiste versie van een geschiedenisverhaal is. Ik was er niet bij, maar jij ook niet. Hoe bepaal jij welke bronnen betrouwbaar zijn? De Spanjaarden vertellen misschien wel een heel ander verhaal dan de Maya’s, welke is dan waar?

Ik neem aan dat een protestants gerenomeerd onderzoek door de BBC vrij redelijk in de buurt komt...

Het zijn juist de protestanten die veel dingen onderzoeken en boven water halen. Petje af.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.