Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Foute Geschiedenislessen


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Flanagan schreef op 14-09-2023 om 19:02:

[..]

Zo zal dat in het onderwijs ook zo gaan; wanneer in een dorp zowel een katholieke school als een protestantse school kampt met te weinig lln, zegt de overheid gewoon ‘kieper maar bij elkaar’.


In de link over de geschiedenis van financiële steun aan bijzondere scholen die dus niet openbaar zijn, zit blijkbaar een politiek gekonkel. Op voorwaarde dat er een mannenkiesrecht ingevoerd werd, ging de deur open voor financiële gelijkheid voor alle scholen. De christelijke en bijzondere scholen kregen ook recht op financiële steun, gelijk aan de openbare scholen met als doel om zo bekwame leraren voor de klas te kunnen zetten. De overheid hechtte namelijk veel waarde aan de kwaliteit van het onderwijs.

Speelt al sinds 1848: grondwet vrijheid van onderwijs



https://oudersenonderwijs.nl/kennisbank/schooloverkoepelend/stichten-fuseren-en-sluiten-van-scholen/het-nederlandse-schoolsysteem/

Dat is dan oecumenisch. 

PerfumedAlpaca84

PerfumedAlpaca84

14-09-2023 om 21:47

Mevrouw75 schreef op 14-09-2023 om 21:41:

[..]

Dat is dan oecumenisch.

Toppunt van multi-culti!

MoederSterretje

MoederSterretje

16-09-2023 om 06:10 Topicstarter

Flanagan schreef op 14-09-2023 om 19:02:

[..]

Zo zal dat in het onderwijs ook zo gaan; wanneer in een dorp zowel een katholieke school als een protestantse school kampt met te weinig lln, zegt de overheid gewoon ‘kieper maar bij elkaar’.


In de link over de geschiedenis van financiële steun aan bijzondere scholen die dus niet openbaar zijn, zit blijkbaar een politiek gekonkel. Op voorwaarde dat er een mannenkiesrecht ingevoerd werd, ging de deur open voor financiële gelijkheid voor alle scholen. De christelijke en bijzondere scholen kregen ook recht op financiële steun, gelijk aan de openbare scholen met als doel om zo bekwame leraren voor de klas te kunnen zetten. De overheid hechtte namelijk veel waarde aan de kwaliteit van het onderwijs.

Speelt al sinds 1848: grondwet vrijheid van onderwijs



https://oudersenonderwijs.nl/kennisbank/schooloverkoepelend/stichten-fuseren-en-sluiten-van-scholen/het-nederlandse-schoolsysteem/

Dat is ook geen probleem. Iedereen is op onze school welkom. Ik begrijp alleen niet dat dit de reden is om te discrimineren  

MoederSterretje

MoederSterretje

16-09-2023 om 06:11 Topicstarter

Bloemenaandewaterkant schreef op 14-09-2023 om 19:04:

[..]

In deze buurt is een nieuwe school opgericht en dat kon alleen als de fundamenteel anders was dan wat er al was. Dus openbaar, katholiek, christelijk etc.. dat werd dus katholiek want de rest was er al en ze wilden zich weer niet onderscheiden als jordan school of vrije school. Dat wil in de praktijk zeggen dat ze de katholieke feestdagen vieren maar actief uit de bijbel voorlezen doen ze niet. Als je dat soort onderwijs wilt, ga dan in het zuiden wonen, daar vind je dat vast wel. Of in België. Daar kan je dan ook nog uit twee talen kiezen.

Nee, hoor. Niet discrimineren is voldoende

MoederSterretje

MoederSterretje

16-09-2023 om 06:18 Topicstarter

MamaE schreef op 14-09-2023 om 20:13:

Valt tegen hoor. Veel scholen zijn hier in naam katholiek en er wordt aandacht besteed aan sint Maarten, Kerst, carnaval en een beetje Pasen, maar dat is vooral voor de leuk en weinig inhoudelijk. Echt lessen over godsdienst en verschillende geloven hebben veel scholen niet eens meer.
Geeft niks, doen wij thuis wel. Ik denk oprecht dat mijn dochter van acht meer weet over geloof dan menig leerkracht.
Oké, niet de maat der dingen want mijn man is theoloog en docent levensbeschouwing.

Helaas gaan de scholen in de steden verder en gebruiken ze veel thema's on het atheïsme te promoten (ook niets mis mee, maar dan op een andere leeftijd en niet op de lagere school). Daar zijn instructies voor op websites. De aanname is dat atheïsme een "hoger" moreel standpunt heeft (net als geen vlees eten). Dit noem ik geen vrijheid van levensbeschouwing

MoederSterretje schreef op 16-09-2023 om 06:18:

[..]

Helaas gaan de scholen in de steden verder en gebruiken ze veel thema's on het atheïsme te promoten (ook niets mis mee, maar dan op een andere leeftijd en niet op de lagere school). Daar zijn instructies voor op websites. De aanname is dat atheïsme een "hoger" moreel standpunt heeft (net als geen vlees eten). Dit noem ik geen vrijheid van levensbeschouwing

Kom dan eens met de links naar die websites, zo moeilijk is dat toch niet?

Want jij stelt iets, dan moet je het ook bewijzen. Alleen maar je stelling herhalen maakt het niet overtuigender en al helemaal nog geen waarheid. 

We lijken hier met z'n allen net een gezin waar jij de stampvoetende kleuter bent die haar zin wil krijgen en de rest de ouders die nog geen argument hebben gezien of gehoord om overstag te gaan. Het is een continue herhaling van zetten in al je draadjes. Best vermakelijk als een soap op tv, ik mis alleen de nootjes nog.

MoederSterretje

MoederSterretje

16-09-2023 om 06:44 Topicstarter

Wat een interessant (maar erg) gegeven was dat de Joden als eersten zijn aangepakt om de Zwarte Dood te bestrijden. Van een Joodse vriend begreep ik dat in de Koran staat dat Joden tovenaars zijn (dat leek zo voor de Arabieren uit die tijd omdat Joden onderwijs genoten, terwijl Arabieren analfabeten waren). In de Koran staat dat alle tovenaars dood moeten door onthoofding en Ketters door verbranding.

Maar de Joden vervolgen werkte niet en oude vrouwen vervolgen werkte ook niet. Dus kreeg de Katholieke kerk de schuld van de Straf van God en van de hekserij. Alles werd op deze manier uitgelegd, meer dan 500 jaar lang, want de Zwarte Dood kwam steeds terug. 

Het nationaal beeld van de Nederlanders is gebaseerd op de goede protestant en de foute katholiek. Tot op heden worden Katholieken als schuldig en slecht bezien. Zelfs op zogenaamd Katholieke scholen. Men neemt niet de moeite om een breder beeld van de geschiedenis te schetsen.

MoederSterretje schreef op 16-09-2023 om 06:44:

Wat een interessant (maar erg) gegeven was dat de Joden als eersten zijn aangepakt om de Zwarte Dood te bestrijden. Van een Joodse vriend begreep ik dat in de Koran staat dat Joden tovenaars zijn (dat leek zo voor de Arabieren uit die tijd omdat Joden onderwijs genoten, terwijl Arabieren analfabeten waren). In de Koran staat dat alle tovenaars dood moeten door onthoofding en Ketters door verbranding.

Maar de Joden vervolgen werkte niet en oude vrouwen vervolgen werkte ook niet. Dus kreeg de Katholieke kerk de schuld van de Straf van God en van de hekserij. Alles werd op deze manier uitgelegd, meer dan 500 jaar lang, want de Zwarte Dood kwam steeds terug.

Het nationaal beeld van de Nederlanders is gebaseerd op de goede protestant en de foute katholiek. Tot op heden worden Katholieken als schuldig en slecht bezien. Zelfs op zogenaamd Katholieke scholen. Men neemt niet de moeite om een breder beeld van de geschiedenis te schetsen.

Tja, nu ga je weer blaten.

Vooral lucht, heb je een lachgas tankje op? Ben je aan het blowen of kun je alleen schrijven en niet lezen dat je niet op vragen om links etc reageert?

Ysenda schreef op 16-09-2023 om 06:37:

[..]

Kom dan eens met de links naar die websites, zo moeilijk is dat toch niet?

Want jij stelt iets, dan moet je het ook bewijzen. Alleen maar je stelling herhalen maakt het niet overtuigender en al helemaal nog geen waarheid.

We lijken hier met z'n allen net een gezin waar jij de stampvoetende kleuter bent die haar zin wil krijgen en de rest de ouders die nog geen argument hebben gezien of gehoord om overstag te gaan. Het is een continue herhaling van zetten in al je draadjes. Best vermakelijk als een soap op tv, ik mis alleen de nootjes nog.

Daarnaast gaat het nu opeens over atheïsten tegenover alle gelovigen ofzo.  

Volgens mij past TO steeds haar verhaal een beetje aan omdat ze wel erg geniet van alle aandacht die ze zo krijgt.
En/of ze lacht zich rot om iedereen die er serieus op in gaat en is benieuwd hoe lang ze dit topic zo kan laten lopen.

MoederSterretje schreef op 16-09-2023 om 06:10:

[..]

Dat is ook geen probleem. Iedereen is op onze school welkom. Ik begrijp alleen niet dat dit de reden is om te discrimineren

Eigenlijk is het ook allemaal de schuld van het Franse volk; zie link oudersenonderwijs hierboven.

‘Het startschot tot de schoolstrijd kwam tijdens de Franse tijd in Nederland (1795-1813), met het principe van scheiding van staat en kerk. Tot die tijd had de Nederlands Hervormde Kerk het voor het zeggen op scholen en was er dus maar een schoolsysteem. Onder invloed van Frankrijk werd onderwijs een staatszaak. Aparte christelijke scholen mochten – met toestemming van de overheid – wel voortbestaan maar op overheidsgeld hoefden zij niet te rekenen.


Nog een geluk dat er überhaupt Christelijke  scholen bestaan.

Lollypopje schreef op 16-09-2023 om 07:39:

Volgens mij past TO steeds haar verhaal een beetje aan omdat ze wel erg geniet van alle aandacht die ze zo krijgt.
En/of ze lacht zich rot om iedereen die er serieus op in gaat en is benieuwd hoe lang ze dit topic zo kan laten lopen.

Alles beter dan gehersenspoeld je werk doen.

Flanagan schreef op 16-09-2023 om 07:47:

[..]

Alles beter dan gehersenspoeld je werk doen.

Ik werk niet, dus dat scheelt dan weer

Lollypopje schreef op 16-09-2023 om 07:49:

[..]

Ik werk niet, dus dat scheelt dan weer

Met werk doel ik op de wijze waarop TO haar boodschap uitstuurt.

Ik heb de bel van de voordeur maar weer even uitgezet.

Flanagan schreef op 16-09-2023 om 08:11:

[..]

Met werk doel ik op de wijze waarop TO haar boodschap uitstuurt.

Ik heb de bel van de voordeur maar weer even uitgezet.

Ohhhh ik las het als dat TO vind dat de leerkrachten gehersenspoeld hun werk doen (en wij dus eigenlijk ook)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.