Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Geen versoepelingen eindexamens meer, is dat eerlijk?

Dit jaar moeten eindexamenkandidaten weer aan alle normen voldoen, terwijl juist deze kandidaten meer nog dan eerder te weinig les gehad hebben.
Ik had het fijn gevonden als er in elk geval de mogelijkheid tot een extra herkansing zou zijn geboden. Wat vinden jullie?


Leerlingen missen nu ook steeds lessen. Het online geven van lessen werkt nog steeds niet goed. Mijn zoon durft zich niet eens meer te laten testen want hij wil zijn herkansingen niet missen. 

Het gaat niet goed. En fruitijsje. De vervolgopleidingen zijn niet lager van niveau geworden. Leerlingen zijn niet slechter geworden doordat examens wat meer verspreid zijn en er wellicht eens een herkansing extra wordt gegeven of een vak mag vervallen. Alsof leerlingen alle vakken later nodig hebben bij hun vervolgopleiding. 

Ik zie wel een enorme hoeveelheid stress bij mijn twee eindexamenkandidaten. De bijlessen via school zijn te slecht van kwaliteit. Deze worden gegeven voor goedbedoelende oudleerlingen maar ze kunnen het niet goed genoeg (bijlessen geven is echt een vak). Ze missen lessen omdat leraren positief getest worden, omdat klasgenoten positief getest zijn, omdat ze zelf snipverkouden zijn etc. 

Het is geen fijne periode en mijn kinderen hebben zo veel lessen gemist afgelopen jaar en het jaar ervoor. 

wij hopen maar dat het goed komt want veel lol hebben ze niet meer aan de middelbare school. En plezier met het bezoeken van vervolgopleidingen en meeloopsessies hebben ze ook al niet want die zijn er nauwelijks of gaan ook online. 

Ik benijd mijn kinderen niet. En natuurlijk komt het goed. Ik vind het ook niet erg als ze er een jaar langer over doen maar dat willen ze zelf niet. Mijn dochter in Havo 5 staat er goed voor maar die deed vorig jaar nog 4 VWO (door slechte online lessen teveel weggezakt op wiskunde dus nu verder met Havo 5 zonder wiskunde). Zoon in 6 VWO heeft het pittig. Ik heb bij hem soms het idee dat hij teveel gemist heeft en totaal geen overzicht meer heeft (bij hem gaan wij wel voor examentrainingen). 

Ik benijd de jongeren ook zeer zeker niet. Het is een moeilijke tijd om jong te zijn.

Plantenbak schreef op 06-12-2021 om 10:05:

Leerlingen missen nu ook steeds lessen. Het online geven van lessen werkt nog steeds niet goed. Mijn zoon durft zich niet eens meer te laten testen want hij wil zijn herkansingen niet missen.

Het gaat niet goed. En fruitijsje. De vervolgopleidingen zijn niet lager van niveau geworden. Leerlingen zijn niet slechter geworden doordat examens wat meer verspreid zijn en er wellicht eens een herkansing extra wordt gegeven of een vak mag vervallen. Alsof leerlingen alle vakken later nodig hebben bij hun vervolgopleiding.

Ik zie wel een enorme hoeveelheid stress bij mijn twee eindexamenkandidaten. De bijlessen via school zijn te slecht van kwaliteit. Deze worden gegeven voor goedbedoelende oudleerlingen maar ze kunnen het niet goed genoeg (bijlessen geven is echt een vak). Ze missen lessen omdat leraren positief getest worden, omdat klasgenoten positief getest zijn, omdat ze zelf snipverkouden zijn etc.

Het is geen fijne periode en mijn kinderen hebben zo veel lessen gemist afgelopen jaar en het jaar ervoor.

wij hopen maar dat het goed komt want veel lol hebben ze niet meer aan de middelbare school. En plezier met het bezoeken van vervolgopleidingen en meeloopsessies hebben ze ook al niet want die zijn er nauwelijks of gaan ook online.

Ik benijd mijn kinderen niet. En natuurlijk komt het goed. Ik vind het ook niet erg als ze er een jaar langer over doen maar dat willen ze zelf niet. Mijn dochter in Havo 5 staat er goed voor maar die deed vorig jaar nog 4 VWO (door slechte online lessen teveel weggezakt op wiskunde dus nu verder met Havo 5 zonder wiskunde). Zoon in 6 VWO heeft het pittig. Ik heb bij hem soms het idee dat hij teveel gemist heeft en totaal geen overzicht meer heeft (bij hem gaan wij wel voor examentrainingen).

Je geeft aan dat het niveau niet lager is geworden, terwijl je eigenlijk zelf aangeeft dat het wel zo is. Juist het laten wegvallen van vakken waar een kind minder goed in is, maakt het makkelijker. Natuurlijk heb je niet alle vakken nodig in je vervolgopleiding, maar juist de voorgezetonderwijsopleidingen bieden een bepaalde basis. Door delen van de basis weg te halen, maak je het makkelijker en haal je dus het niveau omlaag.

Ook het voorzien van een extra herkansing maakt een opleiding makkelijker. Ik heb leerlingen gesproken die bewust kozen om voor bepaalde vakken niet te leren om meer tijd te hebben voor een ander vak, omdat ze toch nog genoeg herkansingen hadden. In mijn ogen een hele slechte ontwikkeling.

Wat betreft het plezier.... helaas is dat voor zo'n beetje elke Nederlander op dit moment. Dat is niet alleen bij de scholieren, daar moeten we allemaal mee omgaan. Niet leuk, maar het is niet anders. Probeer het leuk te maken op andere manieren, wellicht hebben ze daar zelf ook ideeen over.

Misschien moeten we allemaal de tijdspaden die we voor onze kinderen hadden bedacht loslaten en gewoon accepteren dat door Corona het leven op een soort pauze staat. Dat betekend niet dat het over is, dat betekent ook niet dat er niets kan of dat ze heel veel moeten missen in hun leven. Dat houdt in mijn ogen juist in dat ze iets hebben meegemaakt waar je heel veel van kunt leren en dat de dingen die allemaal nu had willen doen een paar jaar later doet. Je dochter kan nog steeds haar VWO diploma halen, alleen niet in het jaar dat jullie hadden verwacht. Het wordt een paar jaar later. Is dat nu werkelijk zo erg?

Kijk eens naar de andere kant. Veel kinderen hebben lessen geleerd die jij wellicht pas leerde toen je 10/15 jaar ouder was. Dingen als accepteren dat het niet allemaal gaat zoals je wilt. Dat zelftstudie ook een mogelijkheid is en dat het beste kunt maken van moeilijke situaties, maar ook dat je als land moet samenwerken om uit een situatie als deze te komen. Helaas begrijpen veel volwassenen dat laatste nog steeds niet.

Fruitijsje schreef op 06-12-2021 om 10:26:

Ik benijd de jongeren ook zeer zeker niet. Het is een moeilijke tijd om jong te zijn.

[..]

 Je dochter kan nog steeds haar VWO diploma halen, alleen niet in het jaar dat jullie hadden verwacht. Het wordt een paar jaar later. Is dat nu werkelijk zo erg?


Mijn dochter vindt het totaal niet belangrijk of ze havo of vwo doet en wij ook niet. Zij weet allang wat ze wil gaan doen en het VWO alsnog halen is niet haar plan. 


CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

06-12-2021 om 11:04

Een extra herkansing had ik wel logisch gevonden, ja. Er is sinds het eerste kwartaal van 2020 geen sprake geweest van normaal gestructureerd onderwijs zoals wij dat allemaal in onze middelbare schooltijd hebben mogen genieten. 

Bakblik schreef op 06-12-2021 om 08:49:

De generatie die in 2020 eindexamen deed had er in mijn ogen het minste "recht" op. Die hebben nog tot half maart 2020 normaal les gehad en in mei zouden de examens al zijn. Die hebben effectief maar 6 weken onderwijs gemist.
De kinderen die dit jaar examen moeten doen hebben veel langer onderwijs gemist en dus hiaten in hun kennis.
Ik kan de beleidsmakers niet meer volgen

Eh... volgens mij was er in 2020 helemaal geen CE en is dat de voornaamste reden dat het anders is gegaan.

Dit moest beslist worden relatief kort voor het CE, toen we net in lockdown zaten en er nog bijzonder weinig bekend was over wat een covid-19 besmetting betekende of kon betekenen. Of eigenlijk juist wat het wel kon betekenen (o.a. Italië...).

[Overigens verwacht ik wel dat er een of andere regeling komt voor leerlingen die door ziekte of quarantaine een deel van het CE moeten missen. Beetje afhankelijk ook van hoe de pandemie verder verloopt de komende maanden/half jaar. Ik neem aan dat men ook niet wil dat leerlingen die in quarantaine moeten zitten, toch naar het eindexamen komen...]

Jesse_1 schreef op 06-12-2021 om 11:21:

[..]

Eh... volgens mij was er in 2020 helemaal geen CE en is dat de voornaamste reden dat het anders is gegaan.

Dit moest beslist worden relatief kort voor het CE, toen we net in lockdown zaten en er nog bijzonder weinig bekend was over wat een covid-19 besmetting betekende of kon betekenen. Of eigenlijk juist wat het wel kon betekenen (o.a. Italië...).

[Overigens verwacht ik wel dat er een of andere regeling komt voor leerlingen die door ziekte of quarantaine een deel van het CE moeten missen. Beetje afhankelijk ook van hoe de pandemie verder verloopt de komende maanden/half jaar. Ik neem aan dat men ook niet wil dat leerlingen die in quarantaine moeten zitten, toch naar het eindexamen komen...]

Nee dat klopt die zijn helemaal gematst door zonder CE toch een diploma te krijgen.  Het grootste deel van de schoolexamens was klaar dus wie op sla agenda stond kreeg dat diploma en wie op zaken stond niet. 

Wat overigens niet wil zeggen dat ze er niks voor gedaan hebben, ook voor schoolexamens moet hard worden gewerkt. 

Zij hebben weinig gemist en kregen een groot cadeau diploma zonder CE.

Af gelopen schooljaar kon er gespreid examen worden gedaan,  voldoende compensatie voor een mankerend schooljaar. 

Dit schooljaar,  voor leerlingen die al in hun 3e jaar school met maatregelen zit,  geen compensatie vind ik niet eerlijk. Sommige scholen hebben de boel gewoon nog steeds niet op orde. In theorie moet mijn zoon,  als hij in quarantaine zit,  de lifestream van de lessen volgen.  8 uit 10 van die lifestreams  gaat niet goed. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

06-12-2021 om 11:33 Topicstarter

Ik zou in elk geval spreiden van eindexamens en een extra herkansing willen laten staan. Ik denk dat de duimregeling terecht vervalt, die vond ik vorig jaar ook het meest discutabel. Op die manier kon je een heel vak laten vervallen.

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

06-12-2021 om 11:53

Daglichtlamp schreef op 06-12-2021 om 11:33:

Ik zou in elk geval spreiden van eindexamens en een extra herkansing willen laten staan. Ik denk dat de duimregeling terecht vervalt, die vond ik vorig jaar ook het meest discutabel. Op die manier kon je een heel vak laten vervallen.


Die regeling vond ik ook verkeerd. Niet omdat ik de leerlingen de schuld wil geven, maar omdat ik voorstander ben van een waardevast diploma. 

Die duimregeling moet vervallen want dat is echt een aantasting van het diploma, bij spreiding vind ik dat niet, je moet nog steeds de stof beheersen en dat moet je doen met 3 jaar krakkemikkig onderwijs want de vragen liggen al vast, het niveau van de vragen wordt niet lager. 
Juist door het krakkemikkige onderwijs moeten leerlingen veel meer zelf uitzoeken. 

Ysenda schreef op 06-12-2021 om 09:13:

[..]

School heeft idd geld gekregen en wil dit heel graag inzetten maar er is geen personeel te krijgen die dat kan doen. Er is al nauwelijks personeel te krijgen om gewoon les te geven.

Zoon heeft nu al 5 weken van de 10 die dit blok telt geen docent aardrijkskunde en dus ook geen les, maar moet over 4 weken wel het 2e schoolexamen doen.

De wiskunde-docent geeft online les met 2 studentbegeleiders in de klas. Maar die letten nauwelijks op dus die les verloopt ook maar op halve kracht.
De vervangende mentor mist nogal eens een les, voorbereiding op de vervolgopleiding missen ze daardoor ook.
Het rooster is een volkomen onvoorspelbare gatenkaas.

Dat is allemaal ook een groot probleem natuurlijk, maar een andere dan Corona. 

Bakblik schreef op 06-12-2021 om 11:32:

[..]

Nee dat klopt die zijn helemaal gematst door zonder CE toch een diploma te krijgen. Het grootste deel van de schoolexamens was klaar dus wie op sla agenda stond kreeg dat diploma en wie op zaken stond niet.

Wat overigens niet wil zeggen dat ze er niks voor gedaan hebben, ook voor schoolexamens moet hard worden gewerkt.

Zij hebben weinig gemist en kregen een groot cadeau diploma zonder CE.

Af gelopen schooljaar kon er gespreid examen worden gedaan, voldoende compensatie voor een mankerend schooljaar.

Dit schooljaar, voor leerlingen die al in hun 3e jaar school met maatregelen zit, geen compensatie vind ik niet eerlijk. Sommige scholen hebben de boel gewoon nog steeds niet op orde. In theorie moet mijn zoon, als hij in quarantaine zit, de lifestream van de lessen volgen. 8 uit 10 van die lifestreams gaat niet goed.

Dat eerste jaar was er nog een resultaatverbeteringstoets (2 konden ze doen geloof ik), dus wie op zakken stond kon nog slagen. 

Daarnaast is er onderzoek gedaan waaruit bleek dat het niet heel veel uitmaakte of dat examen nou gedaan werd of niet. Het zal in een zeer individueel geval natuurlijk net wel uitmaken, maar dat zijn er maar een paar. 

Mevrouw75 schreef op 06-12-2021 om 12:35:

[..]

Dat is allemaal ook een groot probleem natuurlijk, maar een andere dan Corona.

Nee, want veroorzaakt door Corona, kwetsbare docent en een docent die door Corona langdurig uitgevallen is. 

Dan kan er wel geld zijn voor bijspijkeren etc, je moet het ook verantwoorden en dat lukt dus niet omdat er geen mogelijkheden zijn om het in te vullen. 

Ik ben niet tegen het spreiden van de examens. Sterker nog ik zou het heel erg vinden als een leerling die in quarantaine hoort niet in quarantaine durft te gaan uit angst zijn examen te missen. Dan krijg je dat leerlingen toch gaan, want een jaar verspelen is wel een heel hoge boete voor je maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen. Ondanks dat daar misbruik van gemaakt kan worden (zeggen dat je in quarantaine gaat omdat je langer wilt leren) geloof ik niet dat de kwaliteit daardoor achteruit gaat. Je beheerst de stof en dat is waar het omdraait. Er zijn ook genoeg mensen die na zakken een paar vakken via volwassenenonderwijs halen en die krijgen ook een volwaardig diploma.

Ik ben wel tegen geen centraal examen en het mogen weglaten van vakken. Dat doet echt af aan de kwaliteit van het diploma.

Ik vind het ook raar. Hier ook een eindexamenkandidaat (VWO) en net doen alsof ze wel 'normaal' examen kunnen doen na een paar maanden 'normaal' onderwijs, vind ik 'bijzonder'. Ik had eigenlijk ook wel verwacht dat er íets zou worden gedaan. Maar ik ben mijn vertrouwen in de Nederlandse overheid behoorlijk aan het verliezen dus ik wind me nauwelijks op: het was te verwachten. 

de huidige examenlichting had vorig jaar wel een lekker soepel pta-inhaal/herkansingsregelement, maar dat is per school behoorlijk verschillend. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.