Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Caesar

Caesar

12-06-2019 om 21:17

Gelijke kansen


bieb63

bieb63

16-06-2019 om 14:18

volgens mij..

Ten eerste is het volgens mij vrij simpel: als je hier in NL naar de bs en het VO gaat en het kind kán en wíl, heeft ieder kind gelijke kansen. En verder is het zo dat als een kind uit een nest komt waar ouders minder intelligent zijn (en dat kan iedereen zijn), ouders school/leren niet zo boeiend vinden (en dat kan iedere ouder zijn), of ouders slecht NL praten, ja dan komt het niet van 'huis uit'. Dan heb je dus van 'huis uit' een achterstand. Maar nogmaals: als kind kán en wíl, dan krijgt hij op bs en vo alle kansen.

Flavia

Flavia

16-06-2019 om 14:59

Nou

Dat is het ideaal beeld. Maar de praktijk blijkt anders.
Docenten hebben verwachtingen van kinderen en bewust en onbewust speelt dat mee bij de beoordeling. Een slordige schrijver die verder goed meedoet krijgt eerder het voordeel van de twijfel bv.
Zelf ben ik keihard afgerekend op het gehandicapt zijn van mijn zus. Ik moest maar naar LHNO/LTS. Zelfs met de hoogste cito score uit de regio. (Die uitslag hebben mijn ouders pas jaren later gezien toen ik met een bore-out thuis kwam en een Schooldirecteur het maar vreemd vond allemaal)

Op de middelbare kregen de meisjes structureel lagere cijfers voor technisch tekenen dan de jongens. Dat heb ik kunnen aantonen door mijn tekeningen bij meerdere docenten te wisselen met die van vrienden in parallel klassen. Ik kreeg minder voor hun eerder beoordeelde tekeningen dan zij en andersom kregen zij structureel hogere cijfers dan ik.
Hoeveel mannen zijn er in de thuiszorg? Vrouwen als vrachtwagenchauffeur?

Gelijke kansen? Op papier ja, maar de praktijk is wat weerbarstiger.

Ad Hombre

Ad Hombre

16-06-2019 om 17:08

Flavia

Als je je een beetje met de stroom laat meedrijven dan zullen de meeste mensen inderdaad aannemen dat je eerder in de thuiszorg dan de transportwereld zult terechtkomen als vrouw. Maar als je echt gemotiveerd bent (en de capaciteiten hebt) kun zowel als man wel degelijk bereiken wat je wilt. Moet je af en toe een beetje tegen de stroom in, nou en? Een beetje weerstand is goed voor je.

Flavia

Flavia

16-06-2019 om 17:56

Er werd ons niet eens een inschrijfformulier van de betreffende school gegeven. Betreffende school moest je een toelatingstoets voor maken, daar kwam je alleen binnen met advies dat ik niet kreeg want zus gehandicapt. Dat is niet een beetje weerstand dat is echt bewust tegenwerken geweest.

Ad Hombre

Ad Hombre

16-06-2019 om 18:49

Flavia

Jij mag niet maar een school omdat je zus gehandicapt is?

Ofwel je hebt het verkeerd begrepen (mensen halen zich soms de vreemdste dingen in hun hoofd) of het was wel een heel bijzonder geval.

Of er is inderdaad een samenzwering om kinderen met gehandicapte zussen te discrimineren.

Maar waarom in godsnaam?

Flavia

Flavia

16-06-2019 om 19:10

Ad, bewezen

Ad, ik had het geluk een huisarts en directeur van de ontvangende school na mijn bore-out te hebben die het helemaal uitgezocht hebben.

Het was echt omdat mijn zus gehandicapt was. Al mijn goede uitslagen waren toeval en de slechte resultaten het bewijs van het gelijk van de docent. Ik haalde ook geen bovenmatig hoge resultaten op de lagere school omdat ik of verveeld naar buiten aan het kijken was of mijn klasgenoten hielp waardoor bij een deel van de stof gewoon miste. Maar dat was ook allemaal alleen maar bewijs wat de docent wilde zien.

Schoolbegeleidingsdienst wilde een gesprek met mijn ouders waarom ik niet op het vwo was ingeschreven maar dat is door de docent nooit aan mijn ouders doorgegeven.

Op het LHNO/LTS deed ik het natuurlijk heel goed, die zagen in mij mooi promotie materiaal omdat ik naar het vHBO wilde gaan, het tussenstapje tussen LTS en HBO (jaren 80)

Ik ben niet voor niets in mei naar de mavo gegaan en mocht begin oktober van datzelfde kalenderjaar kiezen of ik in de havo of vwo klas wilde.
Ik koos voor de havo klas omdat in de vwo klas de pestkoppen van de lagere school zaten. Ik had al genoeg klappen en ellende van ze gehad, daar ging ik me niet vrijwillig aan blootstellen.
Vervolgens met hoge cijfers de havo afgerond en door naar de HTS.

Ik durf te beweren dat er meer kinderen door deze docent zijn benadeeld door zijn voiringenomen houding. Ik weet ook dat andere docenten er over gesproken hebben, die zie ik nog wel eens en ze beginnen er nog steeds over.

bieb63

bieb63

16-06-2019 om 19:20

Flavia

Jij hebt het over de jaren 80....... ja, toen was e.e.a. enigszins anders. Hoe jammerlijk ook, anno nu zal dat met een gehandicapte zus echt niet zo gebeuren. Nog enige jaren daarvoor werd een vrouw in overheidsdienst, bijv. leerkracht, ontslagen als ze zwanger was. Dus laten we even bij de huidige les blijven.
En uiteraard kan iedereen met een vooringenomen docent te maken krijgen, dat is heel vervelend, maar dat is niet het beleid.

Ik herken het niet

Mijn thuissituatie was ook alles behalve 'hoogopgeleid' of zelfs maar stabiel. Ik heb zelfs een tijd in de crisisopvang gezeten vanwege toestanden thuis. Maar ik kreeg gewoon een havo/vwo-advies en ben naar een gemengde brugklas gegaan. Daar op basis van mijn cijfers naar het vwo, en met wat nu een NT/NG-profiel zou zijn (dus wiskunde, biologie, scheikunde en natuurkunde) geslaagd.

Flavia

Flavia

16-06-2019 om 19:40

Nee bieb

Nog steeds ben je afhankelijk van de docent. Als die een tunnelvisie heeft bij een kind krijgt die kans niet.

Mijn dochter is ook van school gewisseld om een vergelijkbare reden, V bij de cito's zou haar niveau zijn, wij dachten daar anders over.
De onderzoekend psycholoog ook.

Caesar

Caesar

16-06-2019 om 19:54

Bieb

“Jij hebt het over de jaren 80....... ja, toen was e.e.a. enigszins anders. Hoe jammerlijk ook, anno nu zal dat met een gehandicapte zus echt niet zo gebeuren.”

Hoe weet je dat zo zeker? Schooladvies is nog steeds gebaseerd op wat de leerkracht vindt. Als je geluk hebt kijkt die sec naar meerdere jaren resultaten van genormeerde toetsen. Met een beetje pech zit er een dikke saus van een boterzachte private meninkjes overheen.
Tegenwoordig zijn het vooral Ali’s die te lage adviezen krijgen, terwijl Sophie’s daar een stuk minder last van hebben.

“Nog enige jaren daarvoor werd een vrouw in overheidsdienst, bijv. leerkracht, ontslagen als ze zwanger was. Dus laten we even bij de huidige les blijven.”

Wanneer precies was dat ookalweer?

“En uiteraard kan iedereen met een vooringenomen docent te maken krijgen, dat is heel vervelend, maar dat is niet het beleid.”

Dat is het nou precies het probleem, dat is wél het beleid. Het beleid is dat de school (en dus de leerkracht) het advies bepaalt, zonder dat daar duidelijke criteria voor zijn. Niks criteria op basis van harde feiten, nee, elk meninkje kan keihard meetellen.

Ad Hombre

Ad Hombre

16-06-2019 om 20:34

Cito

Cito scores zijn toch bepalend? Als je met een vwo cito in de hand zit en de docent vmbo adviseert wil ik nog wel eens zien wie zijn zin krijgt.

Als het kind op de wip zit zal ik het advies terdege overwegen. Mijn oudste kreeg havo/vwo advies maar mooi dat ik dat na de laatste cito naar boven heb laten bijstellen.

Met jaren aan cito grafieken is er toch een stuk minder ruimte voor willekeur van de docent lijkt mij.

Flavia

Flavia

16-06-2019 om 20:41

Dat mag je hopen, maar het officiële antwoord is dat het advies van de docent leidend is en dat lvs resultaten (cito is niet verplicht) meegewogen moeten worden.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

16-06-2019 om 21:15

Andersom kan ook

En dan ben je blij met die leerkracht. Oudste dochter had destijds een zeer tegenvallende Cito en het was goed dat haar leerkracht advies gaf op basis van de ervaringen van de afgelopen twee jaar. Maar ja dat was 25 jaar geleden, ( oud, oeioei) weet niet of dat nu nog mogelijk zou zijn.

Enna M.

Enna M.

17-06-2019 om 10:00

wat naief!

Ah jongens, het gebeurt tegenwoordig nog volop dat kinderen door een bevooroordeelde docent niet op hun plek zitten. Misschien wel weer meer dan in de jaren 80-90, vanwege de groeiende kloof tussen hoog- en laagopgeleiden. Echt naïef om te denken dat zulke dingen tegenwoordig niet meer gebeuren.

Mijn kinderen hebben tot een paar jaar geleden op een gemengde basisschool gezeten, met relatief veel kinderen uit probleemgezinnen. Het plusklasje, dat was opgezet door een leerkracht die ergens anders was gaan werken, stelde niets meer voor. Uit een gesprek met de ib'er (die het klasje verzorgde) bleek dat zij van mening was dat er 'op een school als deze toch geen hoogbegaafde leerlingen zitten'. Dat was voor haar blijkbaar genoeg reden om niet teveel moeite in het klasje te steken..... voor ons reden om van school te veranderen. Niet vanwege de plusklas, maar wel vanwege zulke denkbeelden die in het team breed uitgedragen werden. Natuurlijk zaten er de nodige intelligente kinderen op die school, die best wat extra's konden gebruiken. Maar op basis van de populatie werd er vanuit gegaan dat ze niet hoefden te investeren in hoog presterende leerlingen.

Wat ook voorkomt is dat migrantenkinderen een voorzichtig schooladvies krijgen omdat er vanuit wordt gegaan dat ze niet kunnen worden ondersteund door het thuisfront.

Andersom komt ook voor. Kort geleden werd een kennis van mij (leerkracht po) bijna over de tafel getrokken door een woedende vader, wiens oogappel een pre-advies voor het vmbo had gekregen. Je moet aardig sterk in je schoenen staan als leerkracht om voet bij stuk te houden bij sommige ouders.

Zelf - en dat is wel iets langer geleden, namelijk 20 jaar - heb ik ook iets dergelijks meegemaakt. In het eindexamenjaar haalde ik voor de schoolonderzoeken die mondeling waren lage cijfers. Net aan voldoende, terwijl ik zeker wist dat het goed was gegaan. Een andere klasgenoot, ook uit een arbeidersgezin, had hetzelfde. En dat terwijl de rijke kinderen hele dikke cijfers kregen (bij sommige tot hun grote verbazing). Met het centraal eindexamen haalde ik de cijfers aardig op.

Ad Hombre

Ad Hombre

17-06-2019 om 13:44

Enna M.

"Mijn kinderen hebben tot een paar jaar geleden op een gemengde basisschool gezeten, met relatief veel kinderen uit probleemgezinnen. Het plusklasje, dat was opgezet door een leerkracht die ergens anders was gaan werken, stelde niets meer voor. Uit een gesprek met de ib'er (die het klasje verzorgde) bleek dat zij van mening was dat er 'op een school als deze toch geen hoogbegaafde leerlingen zitten'."

Ouders van 'hoogbegaafde kinderen' op zoek naar bijzondere behandelingen op vaccinatievrije scholen daar hadden we vroeger inderdaad minder last van. Maar of dat nou zo'n verbetering is...

Enna M.

Enna M.

17-06-2019 om 14:34

"Ouders van 'hoogbegaafde kinderen' op zoek naar bijzondere behandelingen op vaccinatievrije scholen daar hadden we vroeger inderdaad minder last van. Maar of dat nou zo'n verbetering is..."

Wat wou je daarmee zeggen?

Marianne

Marianne

17-06-2019 om 14:36

Ja Ad, leg eens uit?

Ad Hombre

Ad Hombre

17-06-2019 om 14:40

Dat ik een gezond gevoel van wantrouwen heb jegens ouders van zogenaamde hoogbegaafde kinderen. Net als hypersensitieve nieuwetijdskinderen, bla bla...

Hebben ze daar al eens een luizenmoederaflevering aan gewijd?

oh gelukkig maar Ad

Dat je alleen wantrouwen hebt tegen de ouders van 'zogenaamde' hoogbegaafde kinderen. Dus niet ten opzichte van ouders van echt hoogbegaafde kinderen.

Enna M.

Enna M.

17-06-2019 om 14:52

oh, zo.

Nou, ik heb nergens gezegd dat ik vind dat mijn kind hoogbegaafd is. Dat vind ik ook helemaal niet zo belangrijk. Die juf op school noemde het hb-woord. Met haar opmerking over het ontbreken van hoogbegaafden op school was ik wel definitief het vertrouwen kwijt dat kinderen daar serieus werden genomen. A: pluswerk moet er m.i. zijn voor elke leerling die vlot door de stof heen gaat, hoogbegaafd of niet; B: zij kan helemaal niet beoordelen of iemand hoogbegaafd is, laat staan dat je een hele schoolpopulatie over één kam scheert en weg zet als niet al te slim.

Marianne

Marianne

17-06-2019 om 15:29

AD Hombre

Je lijkt de IB-er op de vorige school wel. Als wij het niet zien,' ik hoor het haar nog zeggen. Meer uitdaging was echt niet nodig, werk was passend. Kind maakte nog foutjes. Schoolwissel, doortoetsen, voorsprong van een jaar op alle vakken. Dat was eind groep 4, na twee jaar 'echt' school dus.
Vertel eens, waarom zo'n wantrouwen?

Lol

Wat heeft hoogbegaafd met vaccins te maken?

Ad Hombre

Ad Hombre

17-06-2019 om 18:56

Knurf

Ik gooi alle 'verworvenheden' van de 'moderne' ouder even op een hoop, dat snap je toch wel?

Een beetje hoogbegaafd kind heeft geen plusklas nodig. Die geef je 'the origin of species' of het white paper van Satoshi Nakamoto mee naar school voor na het reguliere werk en dan komt het vanzelf wel goed.

@Emma

@Emma

17-06-2019 om 19:37

Onderwijs

Het nadeel van onderwijs is dat iedereen kinderen heeft en dat iedereen zelf op school heeft gezeten. Iedereen heeft er "dus" verstand van. Vandaar de luizenmoeder, allemaal karikatuur, en Ad hier de grootste karikatuur van zichzelf.

Onzin ad

'Een beetje hoogbegaafd kind heeft geen plusklas nodig.'

Mijn dochter was erg blij met de plusklas. Ondanks werkstukken over de dodo en andere onderwerpen waar haar klasgenoten niet aan dachten. En ondanks alle extra dingen die wij naast school aanboden, zoals de museumjeugduniversiteit (overigens aan aanrader!).

Ad Hombre

Ad Hombre

17-06-2019 om 20:53

Knurf

Wat natuurlijk niet wil zeggen dat er iets *mis* mee is, zeker niet als je kind er blij mee is.

Enna M.

Enna M.

18-06-2019 om 10:37

oh, wauw

"Een beetje hoogbegaafd kind heeft geen plusklas nodig. Die geef je 'the origin of species' of het white paper van Satoshi Nakamoto mee naar school voor na het reguliere werk"

Ja, tuurlijk! Je hebt ze zelf ook gelezen zeker? (Niet om dóór te komen...).

Marianne

Marianne

18-06-2019 om 11:28

Ad Hombre

Volgens mij snap jij niet helemaal wat hoogbegaafd is, en haal je dat door de war met geniaal. Hoogbegaafd is een term die het segment dat 2 sigma van het gemiddelde afwijkt, ofwel de 2,5 bovenste procent. Dat is zo ongeveer een op de 30. Een betere term is zeer makkelijk lerend, want dat is waar we het als het gaat om school over hebben.
Zowiezo is de term hoogbegaafd behoorlijk misleidend want als iemand begrijpt dat de meest makkelijk lerende 2 op de honderd zich vervelen, dan snappen ze ook wel dat nummer 3 ook wel eens uit de neus eet.

Ad Hombre

Ad Hombre

18-06-2019 om 12:06

Enna

"Niet om dóór te komen..."

Voor een HB-er leest dat net zo makkelijk weg als een Donald Duck strip.

Ad Hombre

Ad Hombre

18-06-2019 om 12:08

Marianne

"Volgens mij snap jij niet helemaal wat hoogbegaafd is, en haal je dat door de war met geniaal. Hoogbegaafd is een term die het segment dat 2 sigma van het gemiddelde afwijkt, ofwel de 2,5 bovenste procent."

Dat weet ik wel, IQ 130+ enzo, maar als ik dat stel word ik altijd gecorrigeerd omdat het niet zo simpel ligt. (bijna iedereen die ik ken heeft een IQ > 130, wat overigens niet wil zeggen dat ze zomaar alles zeer makkelijk leren)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.