Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Caesar

Caesar

12-06-2019 om 21:17

Gelijke kansen


Marianne

Marianne

18-06-2019 om 12:28

Ad Hombre

Daarom is zeer makkelijk lerende kinderen ook een uitdrukking die meer recht doet aan de situatie waar die groep zich in bevindt. En de problemen die daarmee samen kunnen gaan. Zowel op persoonlijk niveau als op nationaal niveau erg triest en dom, om talent te verkwisten omdat ze te beroerd zijn om er fatsoenljk onderwijs voor te maken.

Pennestreek

Pennestreek

18-06-2019 om 12:55

in welke enclave woon en werk jij dan wel niet?? Gelukkig varieert het IQ van de mensen in mijn omgeving tussen de 70 en 130+. Houdt het lekker boeiend.
Zelf overigens geen idee van mijn IQ maar zeker wel zeer makkelijk lerend, dus vandaag makkelijk geleerd dat ik dan hoogbegaafd ben. Joechei!

Nou Pennestreek.....

Joechhei is natuurlijk met dubbel h.

skik

Pennestreek

Pennestreek

18-06-2019 om 15:00

Ach skik nou toch

als hb-er zat je wegens verveling zeker even niet op zitten letten bij het lesje over joechei...

Zie http://www.hansdorrestijn.nl/gedichten/hoera_joechei.html voor de juiste spelling. En voor de nodige relativering van alle relatieperikelen

Enna M.

Enna M.

18-06-2019 om 15:08

Darwin vs. Donald Duck

""Niet om dóór te komen..."

Voor een HB-er leest dat net zo makkelijk weg als een Donald Duck strip."

Volgens mij kijk jij iets teveel op tegen hoogbegaafden. Of leest iedereen die jij kent stoffige 19e eeuwse verhandelingen alsof het duckjes zijn?

Ad Hombre

Ad Hombre

18-06-2019 om 15:52

Enna

Ach, ik ben er zelf een net als mijn vriendin, maar in onze tijd hadden ze dat stompzinnige label gelukkig nog niet uitgevonden. In mijn omgeving is 130+ niet zo bijzonder. Ik kijk wel enorm tegen ons op, natuurlijk, dat wel.

'Voor een HB-er leest dat net zo makkelijk weg als een Donald Duck strip.'

Je hebt echt geen benul, he?

Maar

Hoe weet je dan wat je eigen IQ i, laat staan dat van de mensen in je omgeving? Ik weet echt geen IQs van mensen uit mijn omgeving en ook niet van mijzelf. Een IQ test doe je alleen maar als er iets aan de hand is. Zo heeft mijn zoon een IQ test gedaan als deel van andere onderzoeken. Verder is een IQ test niet iets wat mensen standaard doen.

Ai, Pennestreek

Geen samenstelling van Joech en hei dus. Dichterlijke vrijheid, of Hebreeuws? Joe chei?

skik (niet hb, noch makkelijk lerend)

Ad Hombre

Ad Hombre

18-06-2019 om 17:28

Kyana

Voor sommige banen is een assessment verplicht/optioneel. Daarnaast zijn er opleidingsniveau/iq correlaties waar je het een en ander uit kunt afleiden.

https://wetenschap.infonu.nl/onderzoek/92471-iq-betekenis-iq-score.html

Enna M.

Enna M.

18-06-2019 om 17:30

"Ach, ik ben er zelf een net als mijn vriendin, maar in onze tijd hadden ze dat stompzinnige label gelukkig nog niet uitgevonden. In mijn omgeving is 130+ niet zo bijzonder. Ik kijk wel enorm tegen ons op, natuurlijk, dat wel."

Ach, ik ben er zelf waarschijnlijk ook wel een, maar nooit officieel getest dus zeker weten doe ik het niet. Dat betekent ook niet dat ik met mijn vermoedelijk zeer hoge intelligentie met gemak alles lees. Maar jij las op je 10e dus wel Darwin begrijp ik. Bijzonder! Ik denk dat je wel een veel hoger iq hebt dan 130

Ad Hombre

Ad Hombre

18-06-2019 om 17:32

Enna

"Maar jij las op je 10e dus wel Darwin begrijp ik. "

Als je dat denkt gelezen te hebben begin ik toch aan je te twijfelen...

Ad Hombre

Ad Hombre

18-06-2019 om 17:33

Pennestreek

"dus vandaag makkelijk geleerd dat ik dan hoogbegaafd ben. Joechei!'

Gefeliciteerd!

Pennestreek

Pennestreek

18-06-2019 om 17:37

Het glas is even halfvol

maar dat hoort dan weer in een ander draadje.

Ik werk inderdaad niet in een omgeving waar je een assessment hoeft te doen om aangenomen te worden (in elk geval niet met een IQ test). Ik werk aan de universiteit dus mijn naaste collega's zijn allemaal hoog opgeleid (gepromoveerd) dus ongetwijfeld zullen we allemaal niet echt dom zijn. Echter wat hun (of mijn) IQ is weet ik dus niet. Ik heb nooit een IQ test hoeven doen voor enige baan of opleiding. Misschien is het inderdaad in sommige banen heel standaard en weet iedereen dat dus maar dat is dan wel heel specifiek alleen in bepaalde sectoren.

Ad Hombre

Ad Hombre

18-06-2019 om 17:59

Kyana

Dan kun je er redelijk van uitgaan - ook zonder test - dat ze gemiddeld 130+ zijn. Ik neem aan dat je zelf ook wel een soort rangorde kunt aanbrengen in de slimheid van je collega's. Als je nou van een van hen als baseline het IQ kent kom je een end.

Dus ja, op sommige plekken is HB zijn bijna vanzelfsprekend.

"dat is dan wel heel specifiek alleen in bepaalde sectoren."

Valt wel mee eigenlijk, mijn vriendin moest een assessment doen bij zo'n groot adviesburo (naam is me even ontschoten) voor een baan in een branche waar je *helemaal* niet zou verwachten dat ze aan dat soort tests doen. Volgens mij ging het ze meer om de stressbestendigheid (die is - toegegeven - ook niet helemaal super), maar die IQ test zat er bij inbegrepen.

Pluk

Pluk

18-06-2019 om 18:10

Universiteit

Ad, je denkt toch niet dat iedereen die afstudeert aan de uni hb is?

Ad Hombre

Ad Hombre

18-06-2019 om 18:13

Pluk

Nee, maar ik schat meer dan de helft van het wetenschappelijk personeel op een universiteit wel.

Lol

'Nee, maar ik schat meer dan de helft van het wetenschappelijk personeel op een universiteit wel.'

Welnee.

Marianne

Marianne

18-06-2019 om 19:07

115

Om het VWO succesvol te doorlopen en dus toegang te hebben tot de universiteit heb je een IQ van minimaal 115 nodig. Dus gefeliciteerd AD, je zit minimaal 1 sigma van de grootste groep af Maar wetenschappelijk werk- en denkniveau betekent geenszins een IQ behorende tot de top 2,5%.

Ad Hombre

Ad Hombre

18-06-2019 om 19:09

Marianne

Met welke van de twee woorden 'wetenschappelijk personeel' heb jij moeite?

Lente

Lente

18-06-2019 om 19:10

Bij een assessment zit meestal geen echte IQ test

Wel een groepstest waar o.a. wat over de intelligentie wordt gezegd. Heb ik ook wel eens gehad. Maar dat is dan geen goedgekeurde valide IQ-test. Wel een indicatie van de intelligentie met een grotere range aan onzekerheid wat betreft de uitslag.

Marianne

Marianne

18-06-2019 om 20:22

Huh?

Wat bedoel je Ad?

Ad Hombre

Ad Hombre

18-06-2019 om 21:37

Marianne

Ik heb het over wetenschappelijk personeel, jij over studenten. Dat maakt een groot verschil.

Enna M.

Enna M.

18-06-2019 om 23:23

kaf en koren ofzo?

Jij bedoelt dat op een universiteit alleen de intelligentste mensen doorgaan in de wetenschap, en de rest ander soort werk gaat doen? Volgens mij komt daar nog heel veel motivatie bij kijken.....intelligentie is zeker belangrijk, maar ik geloof dat je niet voor alle vakgebieden even intelligent hoeft te zijn. Sociale wetenschappen lijkt mij bijvoorbeeld een richting waarbij je niet persé hoogbegaafd hoeft te zijn om te kunnen promoveren.

Het zou me niets verbazen als er onder promovendi meer hoogbegaafden zijn dan onder academici in het algemeen. Ik heb geen idee. Hoeveel procent van de bevolking heeft een wetenschappelijke carrière? Dat moet dan gelijk aan of minder dan 1,25% zijn, afgaande op jouw stelling dat de helft van de wetenschappelijke medewerkers hoogbegaafd is, en niet iedereen die hoogbegaafd is aan een universiteit werkt. Of aan een onderzoeksinstituut natuurlijk.

Ik vind het voor een ander heel moeilijk in te schatten hoe intelligent die precies is. Zelf heb ik wel bij verreweg de meeste mensen (ook academici) het gevoel dat ze minder slim zijn dan ik en maar een enkeling waarvan ik denk: wow, die is echt slim. Dus in die zin kan ik deze uitspraak van jou wel begrijpen:
"Ik neem aan dat je zelf ook wel een soort rangorde kunt aanbrengen in de slimheid van je collega's. "

Volgens mij zijn mensen intelligent op verschillende vlakken. Ik persoonlijk kom op van die doe-het-zelf IQ-testjes op tv of van Mensa op internet en dergelijke altijd als tamelijk uitzonderlijk briljant naar voren (test foutloos maken, dat werk), maar ja. Ik weet dat ik een heel goed ruimtelijk inzicht heb en goed ben met reeksen enzo, wat veel voorkomt in zo'n test. Verbaal ben ik daarentegen niet supersterk en ik ben ook niet zo goed met vreemde talen. Snel ben ik ook al niet.

En de AIVD-kerstpuzzel krijg ik ook nog niet helemaal opgelost ;-p

Enna M.

Enna M.

18-06-2019 om 23:27

""Maar jij las op je 10e dus wel Darwin begrijp ik. "

Als je dat denkt gelezen te hebben begin ik toch aan je te twijfelen..."

Dit begrijp ik nog steeds niet van je. Je noemt ergens dat een hoogbegaafde leerling op de basisschool met hetzelfde gemak The origin of species leest als de Donald Duck, vervolgens laat je ergens vallen dat jij en je partner hoogbegaafd zijn, dus dan denk ik: jij hebt ervaring met het lezen van zulke literatuur (ik ook), sterker nog, blijkbaar met het grootste gemak (ik niet! Maar ik ben dan weer niet zo goed met taal

Ad Hombre

Ad Hombre

19-06-2019 om 06:48

Enna

Het gaat meer om je gevoel voor humor. Het was een grapje of beter, een vorm van humoristische overdrijving. Natuurlijk leest (nagenoeg) geen enkel kind die werken. Het is al bijzonder genoeg als ze überhaupt lezen.

En al meende ik dat wel serieus dan wil dat nog niet zeggen dat ik of mijn vriendinnetje op jonge leeftijd al hoogdravende boeken lazen. Dat je het zou kunnen wil nog niet zeggen dat het moet.

Als laatste: de white paper van Nakamoto is uit 2010, dus die kan ik als kind nooit gelezen hebben.

Marianne

Marianne

19-06-2019 om 10:52

Studenten zijn de basis van waaruit het toekomstig wetenschappelijk personeel geselecteerd wordt en zichzelf selecteert. Om wetenschapper te worden moet je ten eerste een carrière in de wetenschap ambitieeren, en ten tweede een goed gevoel voor politiek hebben. Afhankelijk van het vakgebied moet je ook bereid zijn, om zeker in het begin van je carrière met een substantieeel lager salaris genoegen te nemen dan je vakgenoten die toegepast onderzoek doen in het bedrijfsleven.
En als je dat allemaal hebt, dan moet je ook nog de 'beste' van de groep zijn, maar dat allemaal zonder IQ test. En dat betekent dat degene met een lageer IQ maar met betere organisatorische vaardigheden, dus met beter werk weer een stapje verder komt in het proces. En uiteindelijk moet iemand ook nog in het team passen en dan hebben we het over de gewenste persoonijkheidskenmerken.

Waar haal jij toch het idee vandaan dat er ergens een rangschikking is waarin de meest intelligenten bovenaan staan?

Zullen we het er maar gewoon op houden dat het systeem van lezen, je bewijst dat je het aankunt en mag dus een niveau omhoog, een goed idee is? En dat je dus best in groep 3 kunt zitten en kunt lezen op niveau eind groep 4 bijvoorbeeld? Als we dat nou ook eens zouden doen voor andere vakken als taal en rekenen? En dan ook nog eens zouden kijken naar waar vind een kind aansluiting? Zodat we ook kunnen verbreden en veridiepen als dat beter past? Dan hoeven de hele snellen zich niet te vermaken met Darwin, maar mogen ze gewoon lekker werk doen op het niveau waar ze wat te leren hebben en waarbij ze dus studievaardigheden ontwikkelen. Dan hoeven we ook geen namen te geven aan statistiche termen.

bieb63

bieb63

19-06-2019 om 11:09

Eens met Marianne

Los van het 'officiële' IQ van een kind, vind ik dat een kind dat al redelijk kan lezen je niet in groep 3 moet vermoeien met het eerste maan/roos/vis boekje. Dat is dodelijk natuurlijk. Net zoals een kind dat al aardig kan rekenen niet sommen gaat laten maken van 2+3=5

Ad Hombre

Ad Hombre

19-06-2019 om 11:25

Marianne

"Waar haal jij toch het idee vandaan dat er ergens een rangschikking is waarin de meest intelligenten bovenaan staan? "

Net zoals er een rangschikking op gewicht is waar de dikste koeien (en stieren) bovenaan staan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.