Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Gepest worden op school ( of daar buiten ) . Heeft een anti-pest beleid zin ?

pesten.gif



Ik zag gisteren het verhaal van Puk bij Hart van Nederland . Indrukwekkend .
Leerlingen moeten zichzelf kunnen zijn .
Gepest worden kan kinderen hun hele leven beïnvloeden .

Scholen moeten aan het begin van elk schooljaar voorlichting geven over
pesten en de gevolgen daarvan. Ook moet er meer klassikaal over worden
gepraat . Maar gebeurt dat ook en heeft het zin  ?  Wat zijn jullie ervaringen hiermee ?

https://www.ad.nl/binnenland/honderden-motoren-begeleiden-gepeste-puk-16-naar-examenfeest-statement-tegen-pesters~ae9cd965/


Als ik kijk naar de school van mijn kind - die nog relatief goed aangeschreven staat - is het momenteel eerder verzuipen dan pompen.  Er is een pestprotokol, maar er is geen budget, geen mankracht, geen energie meer om er ook daadwerkelijk veel mee te doen.  Leraren staat vol overvolle klassen.  In de jongere klassen is veel corona-achterstand maar ook corona-wangedrag.  Veel kinderen zijn twee jaar lang tussen wal en schip beland en worden nu in een propvolle brugklas geduwd.  Leraren raken overspannen, haken af.  Ze moeten naast lesgeven ook socialiseren en halve psychologen zijn gezien alle problematieken die samen komen in zo'n klas.  
Ik heb gesprekken gehad met ondersteuningsteam en afdelingsleiders, maar ook die zijn overvraagd.  Ik zie het somber in eigenlijk. 

wild-flower

wild-flower

21-04-2022 om 11:51 Topicstarter

Poekewiki schreef op 21-04-2022 om 11:17:

Als ik kijk naar de school van mijn kind - die nog relatief goed aangeschreven staat - is het momenteel eerder verzuipen dan pompen. Er is een pestprotokol, maar er is geen budget, geen mankracht, geen energie meer om er ook daadwerkelijk veel mee te doen. Leraren staat vol overvolle klassen. In de jongere klassen is veel corona-achterstand maar ook corona-wangedrag. Veel kinderen zijn twee jaar lang tussen wal en schip beland en worden nu in een propvolle brugklas geduwd. Leraren raken overspannen, haken af. Ze moeten naast lesgeven ook socialiseren en halve psychologen zijn gezien alle problematieken die samen komen in zo'n klas.
Ik heb gesprekken gehad met ondersteuningsteam en afdelingsleiders, maar ook die zijn overvraagd. Ik zie het somber in eigenlijk.

Oh dat klinkt niet goed inderdaad .

Beleid is één, uitvoering is twee.
Pesten bestaat bij de gratie van degenen die het toelaten.
Je kunt wel 'regels' stellen (die scholen dan afspraken noemen), maar het staat of valt met handhaving en het aanpakken ervan. Ook de onderliggende problematiek en niet alleen de symptomen.

AttentiveCobra73

AttentiveCobra73

21-04-2022 om 12:20

Mijn ervaring is dat er wel protocollen zijn maar er weinig gedaan word
Helaas
Daarom kind hier die emdr heeft gehad

Op de school van zoonlief wordt veel gepest, kinderen zijn echt keihard. Ze hebben het van de week over pesten gehad en toen vertelde een van  grootste pestkoppen  van mijn zoon hoe hij ooit gepest werd door een jongen die echt niet zo stoer was. Toen ik mijn zoon vroeg of hij toen klassikaal gevraagd heeft of dat dan de reden is dat hij hem pest zei mijn zoon dat hij dat niet durft.

De juffen werken er hard aan om het op te losssen maar met een klas waarin veel probleemgevallen zitten die volgens het oude beleid een plekje op een school hadden gehad voor leer of gedragsproblemen is het een soort van dweilen met de kraan open. School heeft een protocol maar dat werk niet echt dus. Overigens merk ik duidelijk verschil met voor en na vakanties, bij afwezigheid vaste docent (en dus met invallers) het is gewoon een soort van drama.

Op de BSO gaat het makkelijker de juffen doen gewoon alsof er niets gebeurd, ze negeren het compleet, en als zoon dat eens het lef heeft om iets terug te doen hebben ze blijkbaar door dat het te ver is gegaan maar zien ze alleen de reactie van mijn zoon en zit mijn zoon op de strafbank.

wild-flower

wild-flower

21-04-2022 om 13:21 Topicstarter

Decembermamma schreef op 21-04-2022 om 12:32:

Ze hebben het van de week over pesten gehad en toen vertelde een van grootste pestkoppen van mijn zoon hoe hij ooit gepest werd door een jongen die echt niet zo stoer was. Toen ik mijn zoon vroeg of hij toen klassikaal gevraagd heeft of dat dan de reden is dat hij hem pest zei mijn zoon dat hij dat niet durft.


Vaak is dat zo inderdaad .

Tegenwoordig vindt veel van het pesten ook online plaats. Via snap is het al helemaal lastig. We zijn op school ook niet altijd goed in staat het op een goede manier aan te pakken. Want regelmatig gaat het dan over op negeren en uitsluiten, wat net zo hard pesten is.
In de brugklas gaat het bij ons vaak nog wel goed, het is vooral in klas 2 dat het mis gaat. 

Online pesten maakt het inderdaad allemaal nog ingewikkelder.
Je kunt als school op school bepaalde kaders zetten en zoveel mogelijk handhaven maar wat de kinderen online doen, daar heb je geen zicht/grip op. Je kunt hoogstens de ouders inlichten zodat zij ermee aan de slag gaan.

wild-flower schreef op 21-04-2022 om 13:21:

[..]


Vaak is dat zo inderdaad .

Ja hoewel ik dat bij dit kind betwijfel hij is al vanaf de kleuters een uitdaging voor de docenten en de andere kinderen om mee.om.te gaan.

alhambra schreef op 21-04-2022 om 18:36:

Online pesten maakt het inderdaad allemaal nog ingewikkelder.
Je kunt als school op school bepaalde kaders zetten en zoveel mogelijk handhaven maar wat de kinderen online doen, daar heb je geen zicht/grip op. Je kunt hoogstens de ouders inlichten zodat zij ermee aan de slag gaan.

Dit is echt bizar want die gebeurde bij ons dus in groep 4 en 5 al met dat hele corona gebeuren gewoon via teams. 

clivia53 schreef op 21-04-2022 om 12:20:

Mijn ervaring is dat er wel protocollen zijn maar er weinig gedaan word
Helaas
Daarom kind hier die emdr heeft gehad

Ik heb ook emdr gehad vanwege gepest worden. Ik had een hele lieve mentor die het meteen oppakte dat jaar, maar er gebeurde verder niets mee. Oh ja, ik moest een sociale vaardigheden training volgen. 

Online is inderdaad lastig. Maar je hebt wel bewijs zwart op wit. 
Dat een kind het moeilijk heeft betekent niet dat je hoeft te tolereren dat het het leven van een ander zuur maakt. 
En ouders denken ook vaak dat hun kind niet pest of vinden het gedrag van hun kind geen pesten.

Decembermamma schreef op 21-04-2022 om 18:58:

[..]

Dit is echt bizar want die gebeurde bij ons dus in groep 4 en 5 al met dat hele corona gebeuren gewoon via teams.

Nee, de Teams van school en de groepsapp van de school is natuurlijk wel iets waar school grip op kan en zou moeten hebben.

Ik heb het over digitaal pesten dat niet via de schoolplatforms gaat.

En tuurlijk ga en kun je met de leerlingen in gesprek na een online incident maar als het buiten de invloedssfeer is van de school is het ook een taak van de ouders.


Mijn ervaring is ook dat niets helpt. 
Mijn schoolcarrière ligt alweer even achter me, dus pestprotocollen bestonden toen nog maar net. Iedereen wist dat ik gepest werd: medeleerlingen, docenten, ouders, iedereen. Maar niemand lukte het om het te stoppen. En inderdaad, MIJ werd een sociale vaardigheidstraining aangeraden, want ik was de afwijkende factor (oh?). Wat het gevoel juist versterkte dat het aan mij lag en dat ik niet goed genoeg was. Die pesters werd nooit een training aangeraden 

Er is zelfs op een gegeven moment mediation geprobeerd: ik en de pesters om tafel, inclusief ouders van beide kanten, met een soort vertrouwenspersoon ertussen. Maar daarna ging het juist 10x erger verder   het werkte totaal averechts. 

Inmiddels ligt het achter me, maar ik weet nog steeds niet wat nou een goede benadering was geweest. Wat had er beter gekund? Wie had in moeten grijpen? 
Er is heel veel therapie nodig geweest naderhand, want ik kon op een gegeven moment niet meer langs groepjes middelbare scholieren lopen of fietsen zonder angstaanval te krijgen. En nog steeds krijg ik kriebels als ik langs een middelbare school fiets rond het moment dat iedereen naar buiten gaat, maar het beheerst mijn leven niet meer en ik fiets er ook niet meer voor om. 

Leene

Leene

21-04-2022 om 22:17

Schommelstoel schreef op 21-04-2022 om 21:50:

Mijn ervaring is ook dat niets helpt.
Mijn schoolcarrière ligt alweer even achter me, dus pestprotocollen bestonden toen nog maar net. Iedereen wist dat ik gepest werd: medeleerlingen, docenten, ouders, iedereen. Maar niemand lukte het om het te stoppen. En inderdaad, MIJ werd een sociale vaardigheidstraining aangeraden, want ik was de afwijkende factor (oh?). Wat het gevoel juist versterkte dat het aan mij lag en dat ik niet goed genoeg was. Die pesters werd nooit een training aangeraden

Er is zelfs op een gegeven, moment mediation geprobeerd: ik en de pesters om tafel, inclusief ouders van beide kanten, met een soort vertrouwenspersoon ertussen. Maar daarna ging het juist 10x erger verder het werkte totaal averechts.

Inmiddels ligt het achter me, maar ik weet nog steeds niet wat nou een goede benadering was geweest. Wat had er beter gekund? Wie had in moeten grijpen?
Er is heel veel therapie nodig geweest naderhand, want ik kon op een gegeven moment niet meer langs groepjes middelbare scholieren lopen of fietsen zonder angstaanval te krijgen. En nog steeds krijg ik kriebels als ik langs een middelbare school fiets rond het moment dat iedereen naar buiten gaat, maar het beheerst mijn leven niet meer en ik fiets er ook niet meer voor om.

Wat een drama

Onze zoon is ernstig gepest en buiten gesloten op de basisschool. In groep 7 van school gewisseld. EMDR gehad. En weet je  hoe de bovenbouw coördinator reageerde toen zij dit hoorde? ' ik heb nog nooit gehoord dat een kind EMDR nodig heeft ivm pesten, dan zijn er echt wel kind factoren bij jullie zoon die meespelen". Maw het is de schuld van jullie kind. Gelukkig was zoon er niet bij maar desalniettemin heeft hij nu nog wel eens dat hij denkt dat het allemaal zijn schuld was..

De bovenbouw IB er dacht er wel anders over hoor. Zij heeft de enige ingreep gedaan die iets hielp. Namelijk de hele klas aanspreken op het pestgedrag. Ik heb veel gelezen over pestgedrag en het enige wat volgens mij helpt is het versterken van degenen die het pesten ook hinderlijk vinden maar niet op durven te komen voor de gepeste te versterken. En de meelopers aan de goede kant zien te krijgen. Kinderen houden echt wel op als ze er achter komen dat de rest van de klas het gepest niet meer pikt.

Mijn dochter zat in zo'n klas met positieve bekrachtigers en mijn zoon nu ook. En de klas waar hij nu in zit is klein dat helpt ook maar niet altijd. Want de klas daaronder is ook klein en daar hebben ze veel meer moeite mee.

Wat jou is overkomen Schommelstoel is exemplarisch. Het helpt geen malle rotmoer om pesters en gepesten bij elkaar te zetten. Dit geeft de pesters volgens mij alleen maar meer aanzien. Nee je moet de klas zover zien te krijgen dat die voor de gepeste opkomt en van mijn part de gepeste doodzwijgen.

Ik vraag me af of iemand die meeleest en op een middelbare school werkt eens  hierop wil reageren. Waarom zetten jullie in op de pesters en degene die gepest worden en niet op de omstanders. 

Er is Amerika een soort beweging. ' come sit with us'. Daar nodigen medescholieren medeleerlingen uit die altijd alleen staan om bij hun te komen zitten in de pauze of een keer mee te gaan in een tussenuur.

Waarom wordt daar niet wat vaker op in gezet? 

Zoon gaat na de vakantie naar de middelbare school die op zich een goede naam heeft. Maar hij ziet er tegen op en ik snap hem al proberen we hem te versterken. Als ik dit dan weer lees pffff...



Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.