Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Gepest worden op school ( of daar buiten ) . Heeft een anti-pest beleid zin ?


Flanagan schreef op 28-04-2022 om 14:53:

Een pestprotocol kan effectiever als ouders sneller opgetrommeld worden. Na diverse besprekingen van voorvallen, worden die dat wel zat.
Ik denk dat de meeste pestkoppen het ontbreekt aan respect voor de leerkracht. Dat mogen hun ouders hen dan alsnog bijbrengen.

We hebben hier weinig hardleerse leerlingen, maar wel de ervaring dat hun ouders vaak slecht te benaderen zijn. Waardoor we uiteindelijk toch vooral zelf het kind steeds aan het corrigeren zijn in plaats van dat de ouders ermee aan de slag gaan.

Ik wil graag een positief geluid laten horen. De basisschool van mijn kinderen gebruikt het KiVa programma om pesten tegen te gaan. Vorig jaar werd mijn jongste behoorlijk gepest, maar met hulp van KiVa is dat gestopt. Daar ben ik heel blij mee.

Decembermamma schreef op 28-04-2022 om 14:52:

[..]

Ga je lekker ? Kan ik beter aan jou vragen dit onderwerp gaat over pesten dus als jij schrijft dat straffen van pesters geen zin heeft en dat je zelf een half uur met angst en beven thuis hebt gezeten omdat je kind gestraft was en dus later thuis dan heb ik alle reden aan te nemen dat het om straffen voor pesten gaat.


Ze reageerde op nablijven en de gevolgen voor ouders, niet op pesten. 

Suusje. schreef op 29-04-2022 om 11:15:

[..]

Ze reageerde op nablijven en de gevolgen voor ouders, niet op pesten.

Ja en dat nalijven was in het kader van het aanpakken van pesters. 

Leene

Leene

29-04-2022 om 11:26

Martje80 schreef op 29-04-2022 om 09:26:

Ik wil graag een positief geluid laten horen. De basisschool van mijn kinderen gebruikt het KiVa programma om pesten tegen te gaan. Vorig jaar werd mijn jongste behoorlijk gepest, maar met hulp van KiVa is dat gestopt. Daar ben ik heel blij mee.

Ja daar hoor ik ook positieve geluiden over. Volgens mij is dat een programma waar de hele klas bij betrokken wordt en als klas/ groep wordt aangesproken

Alleen jammer dat KiVa niet voor VO is. Hopelijk ontwikkelen ze dat nog verder.

GlamorousGuanaco18

GlamorousGuanaco18

29-04-2022 om 11:39

Op de basisschool van mijn kinderen werd niet gepest. Gewoon niet! Ze werken er niet met een anti-pestprogramma, maar de sfeer was/is daar toch opmerkelijk goed en heel erg veilig. Ik heb helaas geen idee wat het geheim van de school is. Op de middelbare school wordt er wel gepest helaas. 

Bij pestende kinderen zou ik als school de ouders inschakelen, omdat het naar mijn idee (ook) een opvoedingsprobleem is. Ik zou de ouders tot vervelends toe naar school blijven roepen en het kind schorsen als er niets verandert. Het is natuurlijk te idioot voor woorden dat kinderen met angst naar school moeten omdat daar een bully zit die niets in de weg wordt gelegd. Daarmee creëer je types als Johan Derksen. 

Leene

Leene

29-04-2022 om 11:40

Engeltje schreef op 28-04-2022 om 14:45:

[..]

Nee, dat zegt wat over de ellende waar pester UIT komen. Waarmee ik weer bij mijn punt kom dat het volgens mij meer zin heeft om de pesters te helpen, want daar is meer mee mis dan met de slachtoffers.

En toch is dat niet altijd waar. Ik heb ook onderzoeken gelezen dat je dat echt niet zomaar 1 op 1 kan zeggen. Sommigen doen het ook om meer aanzien te krijgen! En komen best uit goede stabiele gezinnen. Het schijnt wel zo te zijn dat pesters later in hun leven vaker het slechte pad op gaan of slechte relaties hebben. Dus het is wel goed dat zij ook op een normale manier met anderen om leren gaan.

Als ik kijk naar de grootste pesters van mijn zoon kwam de één uit een gezin met problemen. Maar thuis was hij juist degene die niet veel problemen gaf ( en ouders wilden of konden het niet geloven en deden er dus niets aan)en één uit een leuk gezin. Maar wel een beetje een stoer joch wat zich snel ergerde aan wat gevoeliger kinderen zeker als ze dan ook niet goed waren in sport.

En weet je Engeltje ik erger mij ook aan dit soort uitspraken van jou want niet iedereen die uit een slecht gezin komt pest.

En wat denk je wat pesten doet met een kind. Onze zoon heeft EMDR gehad en worstelt nog steeds met de gevolgen.

En die pesters van mijn zoon. Zitten nog gewoon op school... Mijn kind heb ik als een angstig vogeltje moeten verkassen naar een andere school. Dat is gelukkig goed gegaan maar helemaal over is het trauma niet. Zij zijn er makkelijk mee weggekomen.

Sorry maar ik heb op dit moment bitter weinig empathie voor die pesters en ergens hoop ik dat ze het deksel nog eens op hun neus krijgen. Niet alleen voor wat zij mijn kind hebben aangedaan maar ook omdat ik dit ook niemand anders gun om zo gepest en belachelijk gemaakt te worden 

Het lijkt mij een heel redelijke straf om pesters te laten nablijven. Sowieso zie ik eigenlijk weinig andere opties. Strafregels schrijven is een beetje onzinnig en uit de tijd, net als in de hoek staan. Lijfstraffen zijn terecht verboden. Binnenblijven in de pauze lijkt me wel een goed alternatief. 1 keer bij de eerste overtreding, drie keer bij de tweede en twee weken bij de derde keer of zo. En altijd de ouders op gesprek laten komen.
Pesten begint echt een maatschappij ontwrichtend probleem te worden en moet bij de wortel worden aangepakt. En de gepeste is niet die wortel, dat is de pester. Of misschien zijn/haar gezin, ook daarom moet je altijd (ook) met de ouders in gesprek.

Mijn ex en ik zijn heel erg anti-pesten maar onze dochter van 12 is in potentie wel een pester, niet met woorden maar wel soms met buitensluiten. Beetje Queen Bee gedrag. Aan de andere kant komt ze ook wel weer op voor kinderen die gepest worden maar dat buitensluitgedrag vinden we heel naar. En dan gaat het dus: met 12 uit de klas gaan ze iets leuks doen, en dan mag de 13e niet meefietsen, die moet dan zelf maar komen als ze mee wil want die hoort niet bij de ‘kern’. 

SuzyQFive schreef op 29-04-2022 om 12:19:

Mijn ex en ik zijn heel erg anti-pesten maar onze dochter van 12 is in potentie wel een pester, niet met woorden maar wel soms met buitensluiten. Beetje Queen Bee gedrag. Aan de andere kant komt ze ook wel weer op voor kinderen die gepest worden maar dat buitensluitgedrag vinden we heel naar. En dan gaat het dus: met 12 uit de klas gaan ze iets leuks doen, en dan mag de 13e niet meefietsen, die moet dan zelf maar komen als ze mee wil want die hoort niet bij de ‘kern’.

Mijn kind was zo'n kind als deze 13e. Ze is vroeger ook gepest, maar het buitensluiten was vele malen erger en heeft m.i. de meeste schade aangericht. Altijd maar op je tenen lopen om erbij te willen horen, om goed genoeg gevonden te worden is iets wat je eigenlijk nooit meer kwijt raakt. En het is misschien nog wel ongrijpbaarder om iets tegen te doen bij degene die de ander steeds buitensluiten omdat het veel minder concreet is. Pesten herken je veel sneller dan buitensluiten. En bovendien, "ze doen toch niks fout? Degene willen ze gewoon liever niet mee omgaan".

Buitensluiten en negeren is ook pesten. Het allerergste vond ik dat mijn zus dat als puber stelselmatig bij mij deed en dat mijn ouders dat min of meer oké vonden, hooguit 'niet nodig'. Maar het heeft nooit ook maar enige consequentie gehad. Als andere kinderen dat deden vonden ze het dan wel weer gemeen. Die blinde vlek voor wat je eigen kinderen doen bestaat echt. En juist door die bescherming hebben kinderen het idee dat ze alles kunnen maken.
Moet je je voorstellen dat je elke dag naar een omgeving moet waar iedereen net doet alsof je er niet bent, alsof je niet bestaat. Dat is toch de hel op aarde?

Nablijven is alleen nuttig als je die tijd gebruikt om kinderen tot inzichten te brengen. 
Gedrag spiegelen. Wat zou je ervan vinden als iemand x of y bij jou deed? Hoe denk je dat diegene zich nu moet voelen. Waarom doe je dit? Niet als je een kind alleen maar een half uur extra op een stoel laat zitten en daarna kan hij of zij weer weg.

Leene

Leene

29-04-2022 om 14:21

SuzyQFive schreef op 29-04-2022 om 12:19:

Mijn ex en ik zijn heel erg anti-pesten maar onze dochter van 12 is in potentie wel een pester, niet met woorden maar wel soms met buitensluiten. Beetje Queen Bee gedrag. Aan de andere kant komt ze ook wel weer op voor kinderen die gepest worden maar dat buitensluitgedrag vinden we heel naar. En dan gaat het dus: met 12 uit de klas gaan ze iets leuks doen, en dan mag de 13e niet meefietsen, die moet dan zelf maar komen als ze mee wil want die hoort niet bij de ‘kern’.

Helpt het als je zegt ' wat als dit jou nu zou overkomen?' hoe reageert ze dan. Ik erger mij eerlijk gezegd kapot aan Queen Bee gedrag en ik ben niet de enige. Ik zou het heel erg vinden als mijn dochter zo zou zijn. Zij is eerder stil en rustig in de klas ( thuis niet hoor ) dat heb ik  echt liever.

Gepest worden is erger maar een pester zijn en een Queen Bee is ook niet geweldig. Die gaan zichzelf soms ook lelijk tegen komen. Maar goed dat moet dan maar.

Ik vind het wel knap dat je het zelf ziet. Vaak merk ik dat ouders het  niet kunnen geloven. Overigens vind ik buitensluiten ook onder pesten vallen en dat is nog lastiger om je tegen te verdedigen

Leene schreef op 29-04-2022 om 14:21:

[..]

Helpt het als je zegt ' wat als dit jou nu zou overkomen?' hoe reageert ze dan. Ik erger mij eerlijk gezegd kapot aan Queen Bee gedrag en ik ben niet de enige. Ik zou het heel erg vinden als mijn dochter zo zou zijn. Zij is eerder stil en rustig in de klas ( thuis niet hoor ) dat heb ik echt liever.

Gepest worden is erger maar een pester zijn en een Queen Bee is ook niet geweldig. Die gaan zichzelf soms ook lelijk tegen komen. Maar goed dat moet dan maar.

Ik vind het wel knap dat je het zelf ziet. Vaak merk ik dat ouders het niet kunnen geloven. Overigens vind ik buitensluiten ook onder pesten vallen en dat is nog lastiger om je tegen te verdedigen

Dank je, maar dat komt ook omdat ik zelf 1,5jr in het VO ook op die manier buitengesloten werd en we beide in het onderwijs werken. Het echte pesten durfden ze destijds niet omdat mijn vader daar ook werkte. Vooral door meiden trouwens. Twee klassen later zeiden jongens uit de klas dat het gebeurde omdat die meiden mij vooral als een soort concurrent zagen. Ik was nog zo bleu als wat maar zij zagen een bedreiging 🤷🏼‍♀️. 
Ik was dan alleen niet zo van maar alles willen doen om erbij te horen (eventjes maar). Ik zocht uiteindelijk mijn eigen groepje mensen, ook al zaten ze in andere klassen. 
Wellicht was ik ook anders dan de anderen. Ik dacht op een andere manier, tijdens mijn studententijd werd ontdekt dat ik HB ben. Ik legde relaties en verbanden veel sneller. Was in mijn denken verder. Denk dat ze daarom wel wilden samenwerken 🤪. 

Mijn dochter wordt woest als ik zeg dat buitensluiten net zo goed pesten is… Maar we blijven herhalen en het begint wel door te dringen nu. Ze kan bovendien rustig thuis blijven als we het merken (controleren haar telefoon). Gelukkig neemt het nu erg af en komt het minder voor. We blijven alert. 

En ja, in mijn werk zien we vaak die blinde vlek van ouders, maar ook vaak dat ouders het gewoon ook echt niet weten. Maar het is vaak lastig om ouders van onze categorie leerlingen op school en vooral betrokken te krijgen. 

SuzyQFive schreef op 29-04-2022 om 11:32:

Alleen jammer dat KiVa niet voor VO is. Hopelijk ontwikkelen ze dat nog verder.

Ja lijkt mij ook een heel goed idee SuzyQFive

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.