Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Gepest worden op school ( of daar buiten ) . Heeft een anti-pest beleid zin ?


GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

28-04-2022 om 13:03

MamaE schreef op 28-04-2022 om 12:43:

Vijf minuten nablijven heeft geen zin, das veel te kort en stelt niks voor.
Als een kind moet nablijven vind ik het wel zo netjes als school dan even de ouders wat laat weten, bijvoorbeeld om jongere broertjes/zusjes op te halen.
En als het echt niet kan bijvoorbeeld vanwege BSO, dan laat je het kind op een andere dag nakomen.
Overigens kun je een kind in het geval van BSO ook de hele middag laten nablijven. Dan halen de ouders het kind na hun werk gewoon op school op ipv op de bso.
Ik heb moeite met de opvatting 'school mag een bepaalde straf niet geven want daar hebben ouders last van'.

Maar dan ben je zelf toch ook verantwoordelijk voor dat kind als je het de hele middag laat nablijven, dus daar heeft een leerkracht dus ook zichzelf mee

MamaE schreef op 28-04-2022 om 12:43:


Overigens kun je een kind in het geval van BSO ook de hele middag laten nablijven. Dan halen de ouders het kind na hun werk gewoon op school op ipv op de bso.
Ik heb moeite met de opvatting 'school mag een bepaalde straf niet geven want daar hebben ouders last van'.

En dan word je als leerkracht ook gestraft. Geen moment meer zonder kind. En ja een bepaalde straf moet je niet geven omdat de ouders daar last van hebben, dat betekent dus dat je een andere straf moet verzinnen. Overigens heb ik al gezegd dat straffen van de pester op deze manier niet werkt: het wordt vaak veel erger. Je moet de meelopers en zwijgende meerderheid aanpakken. Dan stopt het pesten. Straffen kan maar dan tijdens de les. Kind dus iets niet laten doen wat het leuk vindt of andersom. Maar niet zonder een gesprek met de rest van de klas. 

Engeltje schreef op 28-04-2022 om 12:28:

[..]

Dat kon vroeger prima, maar tegenwoordig niet. Veel kinderen moeten naar de BSO, die kun je dan niet verplichten om langer op school te blijven.

In de tijd dat mijn dochter net zelf naar huis mocht vanaf school moest ze een keer nablijven. Een half uur. Ik kan je vertellen dat dat het naarste half uur van mijn leven is geweest . En een vriendje van zoon moest ook eens nablijven. Zijn oudere zus had de opdracht om samen naar huis te komen. Zij had dansles, maar kon/durfde niet naar huis zonder haar broertje. Dat meiske heeft dus óók straf op deze manier... Ik snap prima dat als ze over de schreef gaan kinderen straf verdienen. Maar nablijven vind ik echt geen goede methode daarvoor.

Nou dan heb je hem er thuis wel van langs gegeven denk ik? Dat hij ervoor moet zorgen dat hij nooit meer na moet blijven anders krijgt hij er thuis straf bovenop.

En dat vriendje zal er ook van langs hebben gehad van zowel zijn zus als ouders. 

En met een BSO is dat natuurlijk een probleem voor de ouders, kind is er niet op hetf afgesproken moment dan zullen de ouders hem even moeten brengen als de straf voorbij is.


Overigens zal een kind voor een incident niet zo snel na moeten blijven.

Decembermamma schreef op 28-04-2022 om 14:12:

[..]

Nou dan heb je hem er thuis wel van langs gegeven denk ik? Dat hij ervoor moet zorgen dat hij nooit meer na moet blijven anders krijgt hij er thuis straf bovenop.

En dat vriendje zal er ook van langs hebben gehad van zowel zijn zus als ouders.

En met een BSO is dat natuurlijk een probleem voor de ouders, kind is er niet op hetf afgesproken moment dan zullen de ouders hem even moeten brengen als de straf voorbij is.


Overigens zal een kind voor een incident niet zo snel na moeten blijven.

Hoezo? Als ik mijn kind straf thuis hoeft de juf hem toch niet ook nog eens straf te geven? Van langs geven nog wel? Dat betekent een pak slaag he? En je wilt werkelijk uit je werk komen stante pede om je kind naar de BSO te brengen omdat de leerkracht zo oncreatief is in het bedenken van straffen? 

Suusje. schreef op 28-04-2022 om 14:17:

[..]

Hoezo? Als ik mijn kind straf thuis hoeft de juf hem toch niet ook nog eens straf te geven? Van langs geven nog wel? Dat betekent een pak slaag he? En je wilt werkelijk uit je werk komen stante pede om je kind naar de BSO te brengen omdat de leerkracht zo oncreatief is in het bedenken van straffen?

In geval van straffen om pesten vind ik dit wel degelijk een goede straf en heel goed dat de ouders hierin meevoelen.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

28-04-2022 om 14:34

Decembermamma schreef op 28-04-2022 om 14:28:

[..]

In geval van straffen om pesten vind ik dit wel degelijk een goede straf en heel goed dat de ouders hierin meevoelen.

Die ouders reageren zich dan gewoon af op de leerkracht denk ik

Battle-Royale schreef op 28-04-2022 om 14:34:

[..]

Die ouders reageren zich dan gewoon af op de leerkracht denk ik

Als ik naar ouders van de pestkoppen op de school van mijn zoon kijk is dat ongetwijfeld het geval. Dat zegt gelijk wat over de ellende waar gepeste kinderen in terecht komen.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

28-04-2022 om 14:42

Decembermamma schreef op 28-04-2022 om 14:37:

[..]

Als ik naar ouders van de pestkoppen op de school van mijn zoon kijk is dat ongetwijfeld het geval. Dat zegt gelijk wat over de ellende waar gepeste kinderen in terecht komen.

Ja ik zou ook eerder boos zijn op de leerkracht omdat ik niet zomaar wegkan van werk om kind naar de bso te brengen vanwege nablijven.

Decembermamma schreef op 28-04-2022 om 14:28:

[..]

In geval van straffen om pesten vind ik dit wel degelijk een goede straf en heel goed dat de ouders hierin meevoelen.

Goh, ga je weer lekker met je (voor)oordelen? Het ging in beide gevallen niet, NIET dus, om pesten. En zeker bij pesten helpt het niet om de pester na te laten blijven. Die zal zich daarna weer afreageren op het slachtoffer, dus zo maak je het alleen maar erger.

Verder vind ik dat als een kind op school al gestraft is voor iets dat het op school gedaan heeft, ik dat niet nog eens dunnetjes over hoef te doen. Dat gebeurt andersom toch ook niet? En dat je als ouder aan moet komen rennen om je kind later naar de BSO te brengen, vind ik helemaal een giller. Tuurlijk, als verpleegkundige laat ik mijn patienten in de steek, als docent mijn leerlingen, als verkeersregelaar laat ik gewoon alles in de soep lopen, als kassadame gooi ik gewoon mijn kassa dicht, ze gaan maar naar mijn collega. Zie je het voor je??

Als het om pesten zou gaan denk ik trouwens dat straffen door de ouders niet werkt, dan moet je het gesprek aangaan en zien te achterhalen wat de aanleiding is en zorgen dat je kind daar hulp voor krijgt. Ja, een pester heeft zeker ook hulp nodig, ik denk zelfs misschien nog meer dan het slachtoffer. En in de klas inderdaad wat Suusje zegt, meelopers en wegkijkers moet je mee zien te krijgen, dan pas verandert er wat in een klas.

Decembermamma schreef op 28-04-2022 om 14:37:

[..]

Als ik naar ouders van de pestkoppen op de school van mijn zoon kijk is dat ongetwijfeld het geval. Dat zegt gelijk wat over de ellende waar gepeste kinderen in terecht komen.

Nee, dat zegt wat over de ellende waar pester UIT komen. Waarmee ik weer bij mijn punt kom dat het volgens mij meer zin heeft om de pesters te helpen, want daar is meer mee mis dan met de slachtoffers.

Engeltje schreef op 28-04-2022 om 14:44:

[..]

Goh, ga je weer lekker met je (voor)oordelen? Het ging in beide gevallen niet, NIET dus, om pesten. En zeker bij pesten helpt het niet om de pester na te laten blijven. Die zal zich daarna weer afreageren op het slachtoffer, dus zo maak je het alleen maar erger.

Verder vind ik dat als een kind op school al gestraft is voor iets dat het op school gedaan heeft, ik dat niet nog eens dunnetjes over hoef te doen. Dat gebeurt andersom toch ook niet? En dat je als ouder aan moet komen rennen om je kind later naar de BSO te brengen, vind ik helemaal een giller. Tuurlijk, als verpleegkundige laat ik mijn patienten in de steek, als docent mijn leerlingen, als verkeersregelaar laat ik gewoon alles in de soep lopen, als kassadame gooi ik gewoon mijn kassa dicht, ze gaan maar naar mijn collega. Zie je het voor je??

Als het om pesten zou gaan denk ik trouwens dat straffen door de ouders niet werkt, dan moet je het gesprek aangaan en zien te achterhalen wat de aanleiding is en zorgen dat je kind daar hulp voor krijgt. Ja, een pester heeft zeker ook hulp nodig, ik denk zelfs misschien nog meer dan het slachtoffer. En in de klas inderdaad wat Suusje zegt, meelopers en wegkijkers moet je mee zien te krijgen, dan pas verandert er wat in een klas.

Ga je lekker ? Kan ik beter aan jou vragen dit onderwerp gaat over pesten dus als jij schrijft dat straffen van pesters geen zin heeft en dat je zelf een half uur met angst en beven thuis hebt gezeten omdat je kind gestraft was en dus later thuis dan heb ik alle reden aan te nemen dat het om straffen voor pesten gaat.


O en dat pestkoppen hulp nodig hebben is wel duidelijk ja, maar aan te kondkgen dat pesters meer hulp nodig hebben dan de slachtoffers dan heb je het mis. De slachtoffers worden letterlijk de grond in getrapt en voelen zich onveilig. Kind van een bekende is door de politie thuis gebracht omdat ze hem aantroffen op de rand van een viaduct klaar om te springen .....dat zegt denk ik wel genoeg. Heel veel gelezen zitten in zak en as en dat trekt zich door tot ver in hun volwassen leven.

Een pestprotocol kan effectiever als ouders sneller opgetrommeld worden. Na diverse besprekingen van voorvallen, worden die dat wel zat.
Ik denk dat de meeste pestkoppen het ontbreekt aan respect voor de leerkracht. Dat mogen hun ouders hen dan alsnog bijbrengen.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

28-04-2022 om 15:03

Flanagan schreef op 28-04-2022 om 14:53:

Een pestprotocol kan effectiever als ouders sneller opgetrommeld worden. Na diverse besprekingen van voorvallen, worden die dat wel zat.
Ik denk dat de meeste pestkoppen het ontbreekt aan respect voor de leerkracht. Dat mogen hun ouders hen dan alsnog bijbrengen.

Ik denk eerlijk gezegd dat leerkrachten daar geen zin in hebben, die hebben ook geen zin in gezeik.

Battle-Royale schreef op 28-04-2022 om 15:03:

[..]

Ik denk eerlijk gezegd dat leerkrachten daar geen zin in hebben, die hebben ook geen zin in gezeik.

Natuurlijk hebben ze daar geen zin in. Wij hebben ook geen zin om elke dag een kind te motiveren naar school te gaan en elke dag een verdrietig kind met weer 1 of meer nieuwe blauwe plekken van school te halen. School moet zorgen voor een veilige omgeving.

MamaE schreef op 28-04-2022 om 12:43:

Vijf minuten nablijven heeft geen zin, das veel te kort en stelt niks voor.
Als een kind moet nablijven vind ik het wel zo netjes als school dan even de ouders wat laat weten, bijvoorbeeld om jongere broertjes/zusjes op te halen.
En als het echt niet kan bijvoorbeeld vanwege BSO, dan laat je het kind op een andere dag nakomen.
Overigens kun je een kind in het geval van BSO ook de hele middag laten nablijven. Dan halen de ouders het kind na hun werk gewoon op school op ipv op de bso.
Ik heb moeite met de opvatting 'school mag een bepaalde straf niet geven want daar hebben ouders last van'.

Hier doen we niet aan nablijven, wel aan dat de kinderen als straf in de pauze binnen moeten blijven. De meeste kinderen ervaren dat ook wel echt als straf. Ik kan tevens niet en kinderen laten nablijven en tegelijk ouders (die hun kind komen halen) aanspreken op bijzonderheden, dat is teveel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.