Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Gepest worden op school ( of daar buiten ) . Heeft een anti-pest beleid zin ?


Ik ben nooit echt gepest. Wel vaak buitengesloten, dat er geen plek voor me werd gemaakt. Wat ik het ergste vond was dat mijn vader me altijd wist te vertellen wat ik had moeten zeggen of doen (victim blaming) als er wat was gebeurd en dat mijn moeder negeren geen pesten vond en vindt.
Mijn zus negeerde mij als puber heel vaak. Zelfs toen ik bij mijn moeder aangaf het heel vervelend te vinden, was haar reactie letterlijk 'nou en' en er werd hooguit gezegd 'doe niet zo flauw' maar het heeft nooit ook maar enige consequentie gehad.  

Pesten ban je niet uit. Dat is een utopie. Wij vinden ons zo ontwikkeld maar we blijven kuddedieren, alles wat afwijkt vd massa wordt verguisd en verketterd. Dat is en blijft dierlijk gedrag. Pesten gebeurt ook nog steeds op werkplekken door volwassenen. Protocollen zijn leuk hoor, maar die zijn er vooral om zichzelf op de borst te kunnen kloppen van kijk ons eens wij doen er wat aan. 

laat voorop staan dat pesten niet ok is! En ook niet goed te praten!

Op school van mijn kind zit een meisje dat reeds jaar en dag roept gepest te worden. Echter pest dit meisje zelf en verzint het letterlijk zaken om vervolgens de leerkrachten te mobiliseren haar te helpen tegen het gepest.


School heeft een anti pest beleid. Er zijn ook externen betrokken bij de klas. School probeert het goed te doen, kan het echter niet voor iedereen goed doen. Er is altijd minimaal 1 partij die zich te kort gedaan voelt.

Inderdaad, het zijn de zwijgers en meelopers die je moet aanpakken. Eigenlijk moet je die al in gr 2 of 3 versterken ter voorkoming. Zie je iets; meld dat dan mét een klasgenoot. Come sit with me is ook goed. Dat kunnen de sterke leerlingen zijn die niet pesten noch bang zijn dat ze ook gepest worden. Ook vroeg mee beginnen. Het is allemaal niet zo moeilijk maar we laten dit al 50 jaar gebeuren. Hoeveel schade richt het aan voor de samenleving?

Gatekeeper schreef op 21-04-2022 om 23:47:

Pesten ban je niet uit. Dat is een utopie. Wij vinden ons zo ontwikkeld maar we blijven kuddedieren, alles wat afwijkt vd massa wordt verguisd en verketterd. Dat is en blijft dierlijk gedrag. Pesten gebeurt ook nog steeds op werkplekken door volwassenen. Protocollen zijn leuk hoor, maar die zijn er vooral om zichzelf op de borst te kunnen kloppen van kijk ons eens wij doen er wat aan.

En in bejaardentehuizen. En ja het kan wel als je je richt op meelopers en zwijgers. Dáár moet je mee in gesprek. Een klas waar niet gepest wordt is een klas zonder zwijgers en meelopers. 

Ik heb het idee dat het echt straffen van pesters niet gebeurd. Zoon vertelde weleens dat een van de pesters na moest blijven omdat hij had gepest. Zoon had zelf als taakje in de klas om na school de tafels recht te zetten, hij kwam dus in de periode ene minuut of 5 later naar buiten en gaf aan dat de pester die na moest blijven al voor hem weer naar buiten mocht. 

Decembermamma schreef op 22-04-2022 om 06:54:

Ik heb het idee dat het echt straffen van pesters niet gebeurd. Zoon vertelde weleens dat een van de pesters na moest blijven omdat hij had gepest. Zoon had zelf als taakje in de klas om na school de tafels recht te zetten, hij kwam dus in de periode ene minuut of 5 later naar buiten en gaf aan dat de pester die na moest blijven al voor hem weer naar buiten mocht.

Dat heeft ook geen zin omdat het vaak dan nog erger en stiekemer wordt. Het heeft pas zin als er gestraft wordt als meelopers of zwijgers het gaan melden. 

wild-flower

wild-flower

22-04-2022 om 09:16 Topicstarter

Suusje. schreef op 22-04-2022 om 06:52:

[..]

En in bejaardentehuizen.

Nou dat ook inderdaad . Had ik nooit verwacht , maar die kunnen er ook wat van .

Op de middelbare school moesten wij aan het begin van elk jaar een niet-pesten-contract tekenen.
Iedereen tekende omdat je anders een gesprek had met de mentor over waarom je het niet tekent.
Het stelde verder niks voor maar dat kwam omdat de school niks deed met wangedrag. 

Dat is juist de kern van het probleem, het toelaten van wangedrag.

Decembermamma schreef op 22-04-2022 om 06:54:

Ik heb het idee dat het echt straffen van pesters niet gebeurd. Zoon vertelde weleens dat een van de pesters na moest blijven omdat hij had gepest. Zoon had zelf als taakje in de klas om na school de tafels recht te zetten, hij kwam dus in de periode ene minuut of 5 later naar buiten en gaf aan dat de pester die na moest blijven al voor hem weer naar buiten mocht.

Dan heeft die pester alsnog meer straf gehad dan mijn pestende klasgenoten op de middelbare school.

Ik denk trouwens dat er wel kinderen onder de indruk zijn van 5 minuten nablijven maar sommige niet en dat een school daarop moet anticiperen

Melany123 schreef op 27-04-2022 om 21:42:

[..]

Dan heeft die pester alsnog meer straf gehad dan mijn pestende klasgenoten op de middelbare school.

Ik denk trouwens dat er wel kinderen onder de indruk zijn van 5 minuten nablijven maar sommige niet en dat een school daarop moet anticiperen

Ik denk dat 5 minuten nablijven totaal geen indruk geeft bij kinderen zeker niet omdat ouders dat vaak niet door hebben. Toevallig stond ik naast de ouders van de pestkop bij het plein en die vroegen waarom kind laat was "o ik moest nog even plassen" was her antwoord en daarmee was de kous af. Nablijven mag wat mij betreft betekenen wachten tot de kids weg zijn en dan met de bezem het plein op en het plein vegen, of een ander suf klusje doen. 

Decembermamma schreef op 28-04-2022 om 06:42:

[..]

Ik denk dat 5 minuten nablijven totaal geen indruk geeft bij kinderen zeker niet omdat ouders dat vaak niet door hebben. Toevallig stond ik naast de ouders van de pestkop bij het plein en die vroegen waarom kind laat was "o ik moest nog even plassen" was her antwoord en daarmee was de kous af. Nablijven mag wat mij betreft betekenen wachten tot de kids weg zijn en dan met de bezem het plein op en het plein vegen, of een ander suf klusje doen.

Dat kon vroeger prima, maar tegenwoordig niet. Veel kinderen moeten naar de BSO, die kun je dan niet verplichten om langer op school te blijven.

In de tijd dat mijn dochter net zelf naar huis mocht vanaf school moest ze een keer nablijven. Een half uur. Ik kan je vertellen dat dat het naarste half uur van mijn leven is geweest . En een vriendje van zoon moest ook eens nablijven. Zijn oudere zus had de opdracht om samen naar huis te komen. Zij had dansles, maar kon/durfde niet naar huis zonder haar broertje. Dat meiske heeft dus óók straf op deze manier... Ik snap prima dat als ze over de schreef gaan kinderen straf verdienen. Maar nablijven vind ik echt geen goede methode daarvoor.

Engeltje schreef op 28-04-2022 om 12:28:

[..]

Dat kon vroeger prima, maar tegenwoordig niet. Veel kinderen moeten naar de BSO, die kun je dan niet verplichten om langer op school te blijven.

In de tijd dat mijn dochter net zelf naar huis mocht vanaf school moest ze een keer nablijven. Een half uur. Ik kan je vertellen dat dat het naarste half uur van mijn leven is geweest . En een vriendje van zoon moest ook eens nablijven. Zijn oudere zus had de opdracht om samen naar huis te komen. Zij had dansles, maar kon/durfde niet naar huis zonder haar broertje. Dat meiske heeft dus óók straf op deze manier... Ik snap prima dat als ze over de schreef gaan kinderen straf verdienen. Maar nablijven vind ik echt geen goede methode daarvoor.

Hier stuurt de meester een berichtje in mijn school als er kinderen nablijven, of het nou iets leuks is of voor straf. 

Oh en nablijven is heel effectief, mits je het goed aanpakt. Niet voor pesten trouwens. Het is toch niet de schuld van de leerkracht wanneer jouw kind zich misdraagt? 

Vijf minuten nablijven heeft geen zin, das veel te kort en stelt niks voor.
Als een kind moet nablijven vind ik het wel zo netjes als school dan even de ouders wat laat weten, bijvoorbeeld om jongere broertjes/zusjes op te halen. 
En als het echt niet kan bijvoorbeeld vanwege BSO, dan laat je het kind op een andere dag nakomen.
Overigens kun je een kind in het geval van BSO ook de hele middag laten nablijven. Dan halen de ouders het kind na hun werk gewoon op school op ipv op de bso. 
Ik heb moeite met de opvatting 'school mag een bepaalde straf niet geven want daar hebben ouders last van'.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.