Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Green Card, thuisonderwijs


skik schreef op 04-05-2021 om 14:08:

[..]

Hmm, toen mijn kind een gesprek met de jeugdarts had gehad over ziekteverzuim (slapeloze nachten, continu hoofdpijn, angstaanvallen) concludeerde die dat mijn kind niet ziek was en gewoon naar school moest. Vervolgens mochten we ons bij de leerplichtambtenaar melden. Helaas kan je als ouder dus niet bepalen of je kind ziek is.

Bij ons ging dat anders (VO). Zelfde soort klachten incl (naar later bleek) depressie. Ze had wel gesprekken bij psychs, maar vooralsnog hielp dat niet. I.o.m.  mentor en afd.hoofd (zonder inmenging van  psych, school zag zelf ook wel dat het niet goed gin g) is ze  bijna het hele schooljaar maar gemiddeld 2 dagen  p/wk naar school gegaan. Met de druk er af en thuis wat extra opdrachten, is ze dat jaar doorgekomen. De school heeft de leerplichtambtenaar gewoon niet ingeschakeld. Gewoon niet gemeld. 

Zijn er advocaten die dit gegarandeerd voor elkaar krijgen of zijn er advocaten die ouders ondersteunen in hun pogingen om dit te regelen? 

Ik vermoed het laatste, eerlijk gezegd. En ik vraag me af, in deze fase, wat een advocaat zou moeten doen/kunnen dat je niet zelf kan.

Vergeet ook niet dat heel veel mensen enorm allergisch reageren als de andere kant bij een verschil van mening een advocaat in de arm neemt. Dat wordt soms als een persoonlijke belediging opgevat, en dan kan er niks meer en wil men niks meer. Overigens kan dat soms worden opgelost door de advocaat alleen op de achtergrond advies te laten geven over wat je zelf moet zeggen, zodat (in dit geval) de school niet weet dat je een advocaat hebt ingeschakeld.

Groeten,

Temet

tsjor schreef op 04-05-2021 om 15:09:

'ouders de hulp van een jeugdarts kunnen gebruiken' Daarom was je advies aan TS ook goed: ga naar de jeugdarts.

'Helaas kan je als ouder dus niet bepalen of je kind ziek is.' Je bedoelt dan: ziek genoeg om vrijstelling van de leerplicht te krijgen of een aangepast programma.

Wat zou je anders willen zien?

Tsjor

Nee hoor, ik bedoel met regelmaat (meerdere dagen per week) ziek genoeg om die dag niet naar school te kunnen gaan.

skik schreef op 04-05-2021 om 14:08:

[..]

Hmm, toen mijn kind een gesprek met de jeugdarts had gehad over ziekteverzuim (slapeloze nachten, continu hoofdpijn, angstaanvallen) concludeerde die dat mijn kind niet ziek was en gewoon naar school moest. Vervolgens mochten we ons bij de leerplichtambtenaar melden. Helaas kan je als ouder dus niet bepalen of je kind ziek is.

Het was niet mijn idee, maar dat van de leerplichtambtenaren. Zij hebben bedacht dat je de jeugdarts als bedrijfsarts in kunt zetten. Zij hebben verzuimprotocollen verzonnen waarbij leerlingen verplicht bij x verzuim naar de jeugdarts moeten met als argument “wij zijn geen dokter, wij weten niet wat ziek zijn is.”

In 2009 leverde dat in eerste instantie triomf op https://www.parool.nl/nieuws/vader-zieke-scholier-krijgt-fikse-boete~bdd0e21c/ Maar in hoger beroep is dat teniet gedaan (helaas is die uitspraak niet on line) 

Het antwoord van de rechter is duidelijk: ziek is ziek (je hoeft niet naar een dokter)

Toch zijn er scholen die nog steeds met die protocollen werken. Dat rust puur op intimidatie. Het heeft geen rechtsgrond. 
Om die wantrouwmachine weg te nemen kun je het beste pro-actief gebruik maken van de jeugdarts en hem in de armen sluiten als re-intergratie arts. Daarbij is timing wel een punt, als je gaat voordat de intimidatie campagne aanbreekt, leg je het hele spel subiet het zwijgen op. De intimidatie smelt als sneeuw voor de zon. Je neemt een wapen uit handen en gebruikt het voor jezelf.

Heb jij een boete gehad of een waarschuwing?


bieb1963 schreef op 04-05-2021 om 17:05:

[..]

Bij ons ging dat anders (VO). Zelfde soort klachten incl (naar later bleek) depressie. Ze had wel gesprekken bij psychs, maar vooralsnog hielp dat niet. I.o.m. mentor en afd.hoofd (zonder inmenging van psych, school zag zelf ook wel dat het niet goed gin g) is ze bijna het hele schooljaar maar gemiddeld 2 dagen p/wk naar school gegaan. Met de druk er af en thuis wat extra opdrachten, is ze dat jaar doorgekomen. De school heeft de leerplichtambtenaar gewoon niet ingeschakeld. Gewoon niet gemeld.

Mijn dochter heeft een vergelijkbare periode doorgemaakt en er speelde meerdere dingen tegelijkertijd. Echt zo’n periode waarin je twijfelt of je moet straffen of strelen. Puber. Veel verzuim was er, ook wel eens zonder dat ik het wist. Buikpijn....

Dat verzuim is redelijk bijgetrokken maar die buikpijn niet.

Ze blijkt Crohn te hebben. Dat werd overigens pas vier jaar later officieel vastgesteld. 

tsjor schreef op 04-05-2021 om 16:17:

Anomarie, helemaal eens, met deze kanttekening dat het wat school betreft dan moet gaan over wat wenselijk en mogelijk is binnen het onderwijs. 'Ondersteuning aan ouders' gaat net een stap verder.

Tsjor

Voorop moet staan dat de school het onderwijs aan de leerling waarborgt. Het is helemaal niet redelijk om daar grenzen aan te stellen zolang de oplossing zo eenvoudig is. Dat ouders meeprofiteren van een pro-actieve school mag geen excuus zijn om dat niet te doen.

Overigens heb ik het idee dat jij steeds maar reageert uit de positie van een leerkracht als in “hoe moet die leerkracht dat dan weer doen?”

Scholen zijn tamelijk waterhoofdige organisaties met duurbetaalde functies en gelikte instituten om dit soort kwesties ter hand te nemen. 

Ingridtiem6 schreef op 04-05-2021 om 16:22:

[..]

Ik zie dat er advocaten zijn die ouders en kinderen helpen met het krijgen van thuisonderwijs. Zodat het kind permanent thuisonderwijs kan krijgen, maar goed, daar ben je ook al minimaal €300 aan kwijt dan.

Wat fijn dat je nog meeleest.
ja, er is veel juridische strijd voor het uitvoerbaar maken van passend onderwijs. In sommige gevallen is dat thuisonderwijs.

Maar advocaten of juridische strijd heeft zelden het bedoelde effect. Dat kan ook niet want formeel is er maar één partij die beslist en dat is de school. Zelfs de rechter kan de school niet tot beslissen brengen.

Of er wat te doen is hangt bovendien van de situatie af. We weten te weinig van jouw situatie om dat te kunnen beoordelen. Wat we wel weten doet een aantal alarmbellen af gaan.

Want wiens idee is het nu eigenlijk, dat thuisonderwijs? Is dat je zoon ( hoe oud is hij?) of is dat zijn vader?

Wat zijn vader van plan is te doen, kind meenemen naar Belgie, valt onder kind ontvoering. Tenzij jij uitgebreid instemt, maar dan zou het weer onder verwaarlozing kunnen vallen.

Het is belangrijk om te bedenken dat er juist in deze tijd van opkomend rechts extremisme een toenemende argwaan is tegen mensen die kinderen van school willen houden. Zelfs in Frankrijk, waar thuisonderwijs niet verboden is, is er om die reden onlangs jacht gemaakt op een moeder en haar dochtertje (https://www.ad.nl/buitenland/frans-meisje-mia-8-spoorloos-moeder-gaf-complotdenkers-opdracht-voor-ontvoering~ad27d62c/)

Ik zou willen dat je begrijpt dat je in alle omgevingen wantrouwen zult ontmoeten. Je bent dat hier eerder ook al tegen gekomen. 

Als het je werkelijk te doen is om een oplossing te vinden voor je zoon, dan kun je met een bezoek aan de jeugdarts tijd winnen en een gesprek op gang brengen waaruit mogelijk een oplossing rolt.

Maar als het eigenlijk te doen is om een separatistische daad, afscheiding van de boze wereld, dan zul je geen medestand vinden. 

'Overigens heb ik het idee dat jij steeds maar reageert uit de positie
van een leerkracht als in “hoe moet die leerkracht dat dan weer doen?”'

Ja mijn ervaringen van de afgelopen tijd als docent spelen zeker een rol. Online, fysiek, hybride, alsof het allemaal zomaar kon. Slopend.

En dan kan 'buikpijn' ook 'gewoon' ongesteld zijn, elke maand weer. Dat kan, natuurlijk. Alleen de sancties zijn pittig: als je niet op tijd je normen haalt kost je dat zo meer dan 10.000 euro. Ziek melden kan, natuurlijk, met alle begrip. Maar het kost je tijd en geld.

'Maar als het eigenlijk te doen is om een separatistische daad, afscheiding van de boze wereld, dan zul je geen medestand vinden.' Klopt. Dan moet je doen wat de vader in Ruinerwold heeft gedaan: je kind niet aangeven bij de geboorte. Boerderij, heg eromheen, en je kunt je gang gaan.

Tsjor

tsjor schreef op 05-05-2021 om 09:27:

' Alleen de sancties zijn pittig: als je niet op tijd je normen haalt kost je dat zo meer dan 10.000 euro. Ziek melden kan, natuurlijk, met alle begrip. Maar het kost je tijd en geld. 


Over welke sancties, welke normen en wiens geld heb je het hier? 

M Lavell schreef op 05-05-2021 om 07:23:

[..]

Het was niet mijn idee, maar dat van de leerplichtambtenaren. Zij hebben bedacht dat je de jeugdarts als bedrijfsarts in kunt zetten. Zij hebben verzuimprotocollen verzonnen waarbij leerlingen verplicht bij x verzuim naar de jeugdarts moeten met als argument “wij zijn geen dokter, wij weten niet wat ziek zijn is.”

In 2009 leverde dat in eerste instantie triomf op https://www.parool.nl/nieuws/vader-zieke-scholier-krijgt-fikse-boete~bdd0e21c/ Maar in hoger beroep is dat teniet gedaan (helaas is die uitspraak niet on line)

Het antwoord van de rechter is duidelijk: ziek is ziek (je hoeft niet naar een dokter)

Toch zijn er scholen die nog steeds met die protocollen werken. Dat rust puur op intimidatie. Het heeft geen rechtsgrond.
Om die wantrouwmachine weg te nemen kun je het beste pro-actief gebruik maken van de jeugdarts en hem in de armen sluiten als re-intergratie arts. Daarbij is timing wel een punt, als je gaat voordat de intimidatie campagne aanbreekt, leg je het hele spel subiet het zwijgen op. De intimidatie smelt als sneeuw voor de zon. Je neemt een wapen uit handen en gebruikt het voor jezelf.

Heb jij een boete gehad of een waarschuwing?


De leerplichtambtenaar stelde een traject voor waarvan ze aangaf dat dat inderdaad niet in het belang van mijn kind was maar wel in haar belang, want dan voldeed zij aan de verplichting dat het kind ergens onder de pannen was en zij haar lijstje kon afvinken. Als we niet mee zouden werken zou ze dwangzorg gaan inzetten. Gelukkig vonden we snel een andere (particuliere) school waar kind ingeschreven kon worden hoewel ze daar ook nauwelijks heen kon maar die simpelweg niks doorgeven aan Leerplicht. 

M Lavell schreef op 05-05-2021 om 07:31:

[..]

Mijn dochter heeft een vergelijkbare periode doorgemaakt en er speelde meerdere dingen tegelijkertijd. Echt zo’n periode waarin je twijfelt of je moet straffen of strelen. Puber. Veel verzuim was er, ook wel eens zonder dat ik het wist. Buikpijn....

Dat verzuim is redelijk bijgetrokken maar die buikpijn niet.

Ze blijkt Crohn te hebben. Dat werd overigens pas vier jaar later officieel vastgesteld.

Je bedoelt dat bij al dat buikpijnverzuim ook geen leerplichtambtenaar (of dreiging daarmee) werd ingeschakeld, ook al was er geen 'doktersbriefje'?

bieb1963 schreef op 05-05-2021 om 14:36:

[..]

Je bedoelt dat bij al dat buikpijnverzuim ook geen leerplichtambtenaar (of dreiging daarmee) werd ingeschakeld, ondanks 'doktersbriefje'?

Dokters maken geen doktersbriefjes. 

Maar inderdaad, de school deed niks. Dat kwam vooral omdat de schooladministratie een chaos was. Pas in maart was er aandacht voor, bij wijze van een soort van razzia. Alle leerlingen die van het hele jaar nog onverantwoord verzuim hadden staan, werden uit de klas gehaald en kregen het recept voor verbetering mee. De uren moesten dubbel worden ingehaald. Zo werd mijn dochter belast met 22 schooldagen nablijven.  
Maar toen ik de school vroeg om welk verzuim het dan precies ging konden ze daar niks over zeggen. Data, uren, niks. Ik ben dus niet akkoord gegaan met 22 dagen strafonderwijs. Ik was al lang blij als ze 22 dagen zonder verzuim haar gewone onderwijs zou volgen.

Dochter en ik hadden wel onze verzuimadministratie op orde. Ik had haar juist betrapt op spijbelen in de week ervoor. Die dag heeft ze ingehaald, de rest niet.

Dochter heeft haar opleiding op een particuliere school afgemaakt. Nauwelijks verzuimd. Die school begon 3 kwartier later. Dat bleek voor dochter precies de slow start die ze nodig had.

M Lavell schreef op 05-05-2021 om 15:02:

[..]

Dokters maken geen doktersbriefjes.

Maar inderdaad, de school deed niks. Dat kwam vooral omdat de schooladministratie een chaos was. Pas in maart was er aandacht voor, bij wijze van een soort van razzia. Alle leerlingen die van het hele jaar nog onverantwoord verzuim hadden staan, werden uit de klas gehaald en kregen het recept voor verbetering mee. De uren moesten dubbel worden ingehaald. Zo werd mijn dochter belast met 22 schooldagen nablijven.
Maar toen ik de school vroeg om welk verzuim het dan precies ging konden ze daar niks over zeggen. Data, uren, niks. Ik ben dus niet akkoord gegaan met 22 dagen strafonderwijs. Ik was al lang blij als ze 22 dagen zonder verzuim haar gewone onderwijs zou volgen.

Dochter en ik hadden wel onze verzuimadministratie op orde. Ik had haar juist betrapt op spijbelen in de week ervoor. Die dag heeft ze ingehaald, de rest niet.

Dochter heeft haar opleiding op een particuliere school afgemaakt. Nauwelijks verzuimd. Die school begon 3 kwartier later. Dat bleek voor dochter precies de slow start die ze nodig had.

Oké, maar dan was onze situatie anders. School werkte en dacht mee met verzuim, omdat school zag dat het (psychisch) niet goed ging en accepteerde veelvuldig verzuim. Werd niet gemeld bij leerplicht, maar onderling overleg tussen school en ouders.

'' Over welke sancties, welke normen en wiens geld heb je het hier?'. Bij mij gaat het om inburgeringscursisten. Die moeten de examens halen of 600 lesuren hebben volgemaakt. Dat moet binnen 3 jaar (verlengd vanwege corona, als ze geen online lessen hebben gevolgd). Als ze dat niet halen moeten ze de lening terugbetalen (kan 10.000 euro zijn) en krijgen ze een boete van maximaal 1250 euro.

De prijzen van de lessen zijn inmiddels zo hoog, dat je eigenlijk nog maar voor 1,5 jaar les kunt betalen, dat is 624 lesuren (ongeveer 78 weken x 8 uur). Tenzij je examens en ONA wil doen, dan heb je nog minder tijd, maar die 600 lesuren heb je nodig, mocht je 4 keer voor een examenonderdeel niet slagen en vervolgens ontheffing aanvragen wegens voldoende inspanning.

Het is dus eigenlijk al niet te doen. Sommige mensen melden zich echter gemakkelijk (excusez le mot, als er chronische problemen zijn kan een traject on hold worden gezet) ziek en dan wordt het echt een probleem. Er zijn allerlei administratieve handelingen om presentie toetsbaar te registreren, dus zomaar even: 'ik ben ziek, dus kun je online les geven', dat gaat niet lukken. Nog afgezien van het feit dat ieder een eigen traject heeft en dat een online les simpelweg een andere didactische vorm is die een andere voorbereiding vraagt.

Je kunt overvraagd worden als docent.

Tsjor

Probleem daarbij is dat er door de gestegen vraag naar betaalde taalles en taalcoaches rijp en groen ineens taalles geeft en taalcoach wordt. Ik verwijs mensen dan ook altijd naar de universiteiten die allang ervaring en deskundigheid hebben, tegenwoordig geven ze ook les op lagere niveaus, niet alleen voor academici. Het kost wat maar dan heb je ook wat.

En daar is online les geen enkel probleem.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.