Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Green Card, thuisonderwijs


Ingridtiem6

Ingridtiem6

29-04-2021 om 09:59 Topicstarter

M Lavell schreef op 26-04-2021 om 16:35:

[..]

De oplossing die wordt gekozen, wordt door de school verzonnen. Zij zijn daarvoor, zij hebben budget (zelfs voor thuisonderwijs), zij zijn de experts. Maak je dus niet druk om de oplossing.

Jij moet je concentreren op het probleem.

Als een school volhoudt dat een kind best naar school kan dan zegt dat iets over de inschatting van het probleem.

Als een schoolarts tegen een school zegt dat het kind niet (volledig) naar school kan, dan kan de school niet anders dan zorgen voor een onderwijskundige oplossing buiten school.

De school is verplicht in die situatie onderwijs te bieden. Sommigen doen dat zelf, andere met ziezon, weer andere kopen materiaal bij IVIO. Wat het zal worden weet je niet. Het is niet jouw beslissing, je hoeft het ook niet te betalen.

Wat zeker niet kan is dat ouders zelf voor hun kind het gedroomde onderwijs verzinnen en dat vervolgens bestellen bij een school (hij toch gewoon de online lessen volgen en dan toetsen maken online die niet meetellen?)

Er kan zoveel in theorie, maar school is niet verplicht om dat te leveren.

Ik was het even vergeten te vragen, als hij zou verhuizen naar bijvoorbeeld België, en hij wil IVIO Wereldschool volgen, moeten wij (de ouders) het dan betalen of betaalt school het? Aangezien het wel in het buitenland is.

Ingridtiem6 schreef op 29-04-2021 om 09:59:

[..]

Ik was het even vergeten te vragen, als hij zou verhuizen naar bijvoorbeeld België, en hij wil IVIO Wereldschool volgen, moeten wij (de ouders) het dan betalen of betaalt school het? Aangezien het wel in het buitenland is.

Verhuis je naar België, dan valt je zoon onder de regelgeving daar.

https://onderwijs.vlaanderen.be/nl/huisonderwijs-wat-en-voor-wie

Leerplicht is in België echt leerplicht, niet zoals in Nederland schoolplicht. Als je kiest voor thuisonderwijs is dat voor eigen kosten en is er sprake van controle op het onderwijs door de overheid. Ook moet je kind verplicht twee keer examen doen. (basisschool en middelbare school).

Als een kind niet staat ingeschreven op een school gaat er natuurlijk ook geen enkele school de online lespakketten betalen. Dat doet een school alleen als het een leerling van hun is die aantoonbaar niet in staat is om fysiek onderwijs te volgen. 
Maar hoezo wil je nu opeens naar België verhuizen?

Je overweegt best drastische maatregelen, ik vind het nogal wat. Niet meer fysiek naar school, inschrijven op een school in een ander land. 

Ik mis informatie over wat je hebt gedaan en besproken met de huidige school om te zorgen dat het beter gaat op de huidige school. Wat hebben ze al gedaan en wat kunnen ze nog meer doen? Zou een andere school hem een nieuwe start kunnen bieden als het hier niet meer gaat? Als het echt door autisme komt, is een VSO dan geen optie? Wellicht heb je dat allemaal al lang gedaan en bedacht, maar ik krijg het gevoel dat je hier met zevenmijlslaarzen doorheen gaat. Je kunt alle problemen voor je zoon wegnemen, je kunt hem misschien ook leren hoe hij ze kan oplossen. Daar zal hij op de lange termijn misschien meer aan hebben.

Je zoon wil een diagnose om thuisonderwijs te mogen volgen. Zal hij eerlijk antwoord geven op de vragenlijsten tijdens een onderzoek naar autisme, of zal hij zijn antwoorden aanpassen om te zorgen dat hij voor elkaar krijgt wat hij wil? ( En wat jij wilt )

Ik krijg het idee dat er veel meer aan de hand is, dan je wil opschrijven. Dat is natuurlijk je goed recht. Het is een openbaar forum. 

Er zijn echter al heel veel verschillende adviezen gegeven die in basis allemaal op hetzelfde neerkomen: ga in gesprek met school! Hierbij kan je ondersteunt worden door de jeugdarts, de betrokken psycholoog, de buurvrouw. Je blijft echter zijwegen zoeken die er niet zijn. School heeft zorgplicht, maar jij hebt als ouder de plicht om te zorgen dat de school deze kan uitvoeren. Daarvoor zal je in gesprek moeten. 

Mirjam verwees naar de schoolarts, dat lijkt mij ook een goede stap.

Tsjor

Je wilt dus liever naar België verhuizen dan in gesprek met school ... 

Nadeel

Je zoon denkt zijn voordeel te winnen bij een diagnose. Nu is een diagnose ook niet 123 gesteld, maar het heeft ook een nadeel. Want als hij later voor een rijbewijs zou gaan, moet hij ook vermelden dat hij de diagnose heeft. Als hij dat verzwijgt en hij krijgt een ongeluk, is hij niet verzekerd. De diagnose bij RDW hield voor kort  ook in dat hij elke vijf jaar zijn rijbewijs moet verlengen incl. een medische keuring.

 Als er sprake is van grensgeval, ( het is in je verhaal niet duidelijk hoe zwaar de autisme hem parten speelt of hoe zeer het pesten hem weerhoudt), is het nog maar de vraag wat wijsheid is; wel of geen diagnose.

—-

Verder:

Het is naar dat hij, ondanks de aanwezigheid van vrienden en een sociaal leven, niet naar school durft. Het ‘wegvlucht-gedrag’ raakt hij niet kwijt door naar het buitenland te gaan. Dankzij social media, zou dat verleden hem toch weer kunnen inhalen. Andere school in andere plaats, voorkomt ook niet dat men hem niet ‘herkent’, maar de kans is wel groter dat hij daar de laatste jaren van zijn VO- tijd kan afmaken zonder zich te ‘ verstoppen’. Lijkt mij ook belangrijk voor zijn zelfvertrouwen, nu en later.

Ingridtiem6 schreef op 29-04-2021 om 09:59:

[..]

Ik was het even vergeten te vragen, als hij zou verhuizen naar bijvoorbeeld België, en hij wil IVIO Wereldschool volgen, moeten wij (de ouders) het dan betalen of betaalt school het? Aangezien het wel in het buitenland is.

Ja dan koet je dat zelf betalen.

Hoe oud is je zoon eigenlijk?

Ingridtiem6

Ingridtiem6

30-04-2021 om 10:06 Topicstarter

MeikeT schreef op 29-04-2021 om 17:32:

Je wilt dus liever naar België verhuizen dan in gesprek met school ...

Zijn vader wil liever naar België verhuizen dan in Nederland blijven wonen. 

Ingridtiem6

Ingridtiem6

30-04-2021 om 10:16 Topicstarter

Update: als ze de Green Card winnen duurt het hele proces maar rond de 4 maanden, van mei tot september. Eventueel ietsjes langer, maar ik denk toch echt maximaal oktober. Dus als ze het winnen, gaan wij voor onze zoon een tijdelijke vrijstelling van de leerplicht aanvragen. Wij dachten namelijk eerst dat het echt een jaar zou duren. Als ze het niet winnen, is de kans 95% dat ze naar België gaan verhuizen.

Ik had het geloof ik al ergens anders gevraagd en geen antwoord gezien, maar wat vind jij hier zelf nu van? Ik lees dat het jouw ex-vriend is dat met jullie zoon naar de VS of België of ... wil verhuizen. Waar blijf jij dan? Ik neem aan dat jij niet met de green card mee mag naar de VS. Is er geen eenvoudigere optie te verzinnen waarin jullie bij elkaar in de buurt blijven wonen? Ik vind dit allemaal wel drastische opties voor een jongen die mogelijk/vermoedelijk/kenmerken van autisme heeft en niet meer fysiek naar school wil omdat hij daar gepest wordt.

Ingridtiem6 schreef op 30-04-2021 om 10:06:

[..]

Zijn vader wil liever naar België verhuizen dan in Nederland blijven wonen.

Maar zijn vader heeft de Duitse nationaliteit, waarom dan niet naar Duitsland?

Woont je zoon nu ook bij zijn vader?

Jesse_1 schreef op 30-04-2021 om 10:45:

Ik had het geloof ik al ergens anders gevraagd en geen antwoord gezien, maar wat vind jij hier zelf nu van? Ik lees dat het jouw ex-vriend is dat met jullie zoon naar de VS of België of ... wil verhuizen. Waar blijf jij dan? Ik neem aan dat jij niet met de green card mee mag naar de VS. Is er geen eenvoudigere optie te verzinnen waarin jullie bij elkaar in de buurt blijven wonen? Ik vind dit allemaal wel drastische opties voor een jongen die mogelijk/vermoedelijk/kenmerken van autisme heeft en niet meer fysiek naar school wil omdat hij daar gepest wordt.

ik vind het zelf ook een beetje chaotisch, maar misschien is het pesten erger en extremer dan dat ze hier eigenlijk ook uitlegd of wil bespreken, hun maken het mee en hun zullen als ouders denk ik dan ook wel zelf weten hoe ernstig de situatie is.

waarschijnlijk wil ze alleen weten van ons hoe groot de kans is dat ze daarheen kunnen en wat de opties daarvoor zijn

zo hebben ook al veel (bijna iedereen) aangegeven dat de kans erg klein is, dit heb ik zelf ook gezegd. 

maar ik heb wel uit eerdere draadjes gezien dat ze het niet prettig vind dat de meeste waarschijnlijk oordelen over hoe ernstig de situatie is en of het allemaal wel echt zo erg is met haar zoon, en of dit allemaal wel zo nodig is terwijl ze zelf ook aangeeft dat zij wel vind dat dit nodig is.

ik ben het ook niet allemaal eens over hoe ze het wil aanpakken maar dan denk ik ook wie ben ik om daarover te oordelen.

daarom heb ik het zelf gehouden bij het feit dat ik denk dat de kans zeer klein is en ik denk dat de enige optie is om met school in gesprek te gaan en ben verder ook niet van plan om haar hierin te blijven overtuigen, ze mag zelf bepalen of ze dit dus wel of niet wil doen. 

dit is trouwens geen aanval naar jou persoonlijk hoor maar ik denk dat we gewoon iets voorzichtiger moeten zijn met het oordelen over de situatie met haar zoon en het gewoon moeten houden bij de kans is klein.

Ondanks dat ik vind dat de meeste het al erg voorzichtig hebben aangepakt om te reageren op haar bericht.

MeikeT schreef op 30-04-2021 om 11:06:

[..]

Maar zijn vader heeft de Duitse nationaliteit, waarom dan niet naar Duitsland?

Woont je zoon nu ook bij zijnvader?

 Volgens mij is Duitsland nog strenger qua schoolplicht dan Nederland.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.