Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Gymnasium Eindhoven


Bermbrand

Bermbrand

23-08-2018 om 22:24 Topicstarter

Drietje

Op zich ben ik dat wel met je eens, een categoraal gymnasium is niet voor ieder kind met vwo advies de beste keuze. Maar wat doe je eraan? Het basisschool advies is immers leidend (ik vind het beter als er weer een 2e objectief gegeven aan wordt toegevoegd omdat juist kansarme kinderen onderschat worden door de juf).

En ook in Amsterdam zijn excessen - met dank aan de centrale loting. De kinderen die voor gymnasium kiezen worden verdrongen door kinderen die kozen voor aantrekkelijke lycea en de gymnasia op nummers 4 t/m 8 van hun reservelijst hadden staan (je moet 12 scholen opgeven voor plaatsingsgarantie).

Zo gaan kinderen die het liefste gymnasium willen naar lycea en kinderen die het liefste naar een lyceum gaan komen terecht op een categoraal gymnasium, De oplossing? Meer aantrekkelijke lycea. Het aanbod van categorale gymnasium matcht immers heel aardig met de totale vraag. De mismatch op vwo niveau zit in Amsterdam vooral in aantrekkelijk atheneum (+) onderwijs (en dus niet in gymnasium zoals vaak ten onrechte gedacht wordt). De langste reservelijsten zijn bij 4 lycea: Amsterdams, Hyperion (categoraal vwo), Spinoza (brede Dalton school) en St. Nicolaas (havo/vwo). Veruit de meeste vwo kinderen kiezen helemaal niet voor gymnasium. De op deze scholen uitgelote kinderen gaan op de gymnasia voor als ze een beter lotnummer hebben. Wat je dat 3 van de 5 categorale gymnasia minder aanmeldingen dan plek hebben? Toch kun je uitgeloot worden dankzij die centrale loting.

Idioot

De situatie in Amsterdam vind ik echt idioot. Ik zou ervoor verhuizen. Kijk, hier hebben we het andere uiterste. Alleen scholengemeenschappen met zeer beperkte keuze. Maar de kwaliteit is goed, de sfeer is prettig. Ik denk dat we een stuk beter af zijn hier. Daarom denk ik ook dat het allemaal veel eenvoudiger is met alleen scholengemeenschappen. Het geeft kinderen ook veel meer flexibiliteit. Ik heb een kind dat zeer geinteresseerd was in de klassieke talen. En dus gymnasium ging doen (en dat nog steeds doet, maar daar wel elk jaar weer de keuze in had). Bij zelfstandige gymnasia spelen hele andere belangen dan pure interesse voor de klassieke talen. Status bijvoorbeeld, de naam van de school, de zekerheid dat er een bepaald milieu op school zit, kinderen boven hun niveau laten presteren, want 'een echt gymnasiumkind'.

Bermbrand

Bermbrand

23-08-2018 om 22:44 Topicstarter

Ginny

Waar het om gaat is dus iets heel anders dan je eerdere verwijten aan het adres van Amsterdamse ouders? Dat het Amsterdamse systeem van overstap naar het VO een nachtmerrie is, onderschrijf ik volledig - dat wens je niemand maar dan ook echt niemand toe.

Maar Amsterdamse ouders verwijten dat ze doen wat dat vermadelijke lotingssysteem en beleidsbepalers hen heel uitdrukkelijk opdragen, namelijk kiezen voor de allerbeste school van échte voorkeur, dat is echt de verkeerde kat de bel aanbinden. De Amsterdamse schoolbestuurders hebben zelf een monster gecreëerd en ouders tot onderwijs consumenten gereduceerd en hen een prachtig perspectief voorgespiegeld (iedereen in de top 3!). Dat is alleen voor vmbo leerlingen behaald, vooral dankzij stevige krimp van het aantal vmbo adviezen waardoor er flinke overcapaciteit is op vmbo niveau. Bijna een kwart van de vwo’ers wordt uitgeloot en 8% komt (ver) buiten de opgegeven top 3. Niet zo gek dus dat je vooral vwo ouders hoort!

Dat erin Eindhoven evenwicht is en voor elk wat wils is mooi. Neemt niet weg dat de columnist uitdrukkelijk zegt iets te willen toevoegen aan het bestaande aanbod en niets wil afnemen.

Bermbrand

Bermbrand

23-08-2018 om 22:58 Topicstarter

Drietje

Zou je jouw kind ook omschrijven als een ‘echt gymnasiumkind’? Gezien zijn interesse voor de klassieke talen. Ik snap nl de link niet zo die je legt tussen ‘status’, ‘milieu’, ‘boven het eigen niveau presteren’ en ‘echt gymnasiumkind’.

Stel, je woont op een geheel andere plek, in een gemiddelde Nederlandse gemeente met een stedelijk gymnasium en eent havo/vwo lyceum waar ook gymnasium kan; had je het stedelijk gymnasium dan sowieso niet overwogen voor je zoon? Of had je de open dagen van beide scholen samen met je zoon bezocht en een afweging gemaakt? Ik vraag dit omdat ik - misschien ten onrechte - de indruk krijg dat je een enorme aversie tegen gymnasium als afzonderlijke school hebt.

Nee

Als hier een zelfstandig gymnasium zat had ik dat niet overwogen voor mijn oudste zoon en ik had het hem zelfs ook afgeraden. Maar ik had hem uiteindelijk wel zelf laten kiezen (uit principe). Ik vind hem geen typisch gymnasiumkind. Sterker nog, hij is nogal een atypisch gymnasiumkind Mijn jongste zoon is veel meer een gymnasiumkind. In de ogen van anderen dan, want hij moet er zelf niet aan denken.

Tja, ik houd niet zo van dat seperatisme op niveau. Ik denk dat het fijner is voor kinderen als er minder druk ligt op het niveau dat ze volgen. En dat op school verschillende niveaus zitten vind ik ook prettig. Mijn kinderen hebben hun vrienden op verschillende niveaus. Hier kies je voor een school, omdat sfeer en inhoud je aanspreken. Niet om de naam. In status zijn ze gelijk.

Echt gymnasiumkind

Dat bedoel ik een beetje cynisch. Ouders vinden hun kinderen vaak een echt gymnasiumkind. Ik denk niet dat een kind dat over zichzelf zal zeggen. En vooral als de rsultaten tegenvallen gebruiken ouders deze term. Want ja, Miepje haalt veel B-tjes, maar is toch wel een echt gymnasiumkind.

Bermbrand

Bermbrand

24-08-2018 om 00:10 Topicstarter

Drietje

“Hier kies je voor een school, omdat sfeer en inhoud je aanspreken.“

Ik denk dat ‘sfeer’ een vrij algemeen aanvaard uitgangspunt is bij de schoolkeuze, het gevoel dat een school bij je past en je jezelf thuisvoelt, dat bleek bijv. ook uit een recent onderzoek naar schoolkeuze in Amstedam. Vanuit dat basisgevoel van veiligheid kan een kind zich ontwikkelen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

24-08-2018 om 00:51

Huh

Verwijten? Nee. Al vraag ik me stiekem wel eens af of het nu de ouders of de kinderen zijn die bewust voor het gymnasium kiezen. Het staat ook zo leuk. Maar eerlijk is eerlijk, ik heb ook even op oudste ingepraat (want van gym naar technasium kon altijd nog, van technasium naar gym niet meer, dan was eenmaal gekozen ook gekozen) maar zijn keuze stond vast. Technasium zou het worden. (En toen werd het gym op zijn school opgeheven en viel er wat dat betreft ook niet veel meer te kiezen.)

Ik verwijt ouders niet dat ze het (in hun ogen) beste voor hun kind willen. Waar zeg ik dat?

En ik zie (maar dat was al duidelijk) de meerwaarde van voorstel van de columnist niet. Ik ben bang dat dit ten koste gaat van de bestaande scholen. Ik ken al die verhalen van geen risico op afstromen wel, maar ik denk daar na 7 jaar middelbare schoolervaring anders over. Het alternatief van afstromen (in een fuik zitten omdat afstromen meteen ook schoolwissel betekent) is mijn ogen erger. Ik ben de brede scholengemeenschap eigenlijk dus wel gaan waarderen in de loop der jaren.

Het Maastricht-verhaal helpt ook niet echt.

Bermbrand

Bermbrand

24-08-2018 om 01:27 Topicstarter

Ginny

In #54 geeft Goeilampje ineens zwaar af, specifiek op Amsterdamse ouders, in #55 onderschrijf je dat ‘100%’, in #56 reageer ik daarop, ik ben immers een ouder die in Amsterdam woont, en in #60 schrijf je waar het jou echt om gaat: dat je de nachtmerrie van Amsterdam niet in Eindhoven wenst. Daar reageer ik weer op in #64 omdat je blijkbaar de verwijtpost van Gloeilampje over specifiek Amsterdamse ouders dus toch niet 100% onderschrijft (gelukkig!).

Verder, dank voor je toelichting over Eindhoven en jouw afweging. Het beste voor je kind willen was overigens een reactie op de aannames dat er nou eenmaal ouders zijn die voor scholen kiezen die jullie blijkbaar uitdrukkelijk niet kiezen. Dat maakt hen geen slechte ouders, zij willen net als iedere ouder gewoon het beste voor hun kinderen alleen de uitkomst van die afweging is anders. Het is heus niet zo dat ouders donweg vanwege ‘status’ oid voor een categoraal gymnasium kiezen. Ja, die zullen er zijn maar de overgrote meerderheid vindt gewoon dezelfde dingen belangrijk als jullie: sfeer, afstand tot school (gepercipieerde) kwaliteit van onderwijs etc. Ik accepteer de schoolkeuze van ouders, ook als de uitkomst heel anders is dan mijn keuze. Vrijheid van schoolkeuze is belangrijk, juist ook om Maastrichtste toestanden te voorkomen.

Bermbrand

Bermbrand

24-08-2018 om 11:08 Topicstarter

Goeilampje

#56 “Waarom de columnist hier pas na zijn werkzame leven in de OMO-scholengroep mee komt, en dan ook nog een school aanwijst die onder een andere koepel valt vind ik echt heel gek.”

Dat is niet zo gek, de schrijver laat helder zien dat wiens brood men eet, diens woord men spreekt. De belangen van OMO stonden kennelijk eerst voorop. De schrijver heeft zelf op het Augustianum in Eindhoven gymnasium gedaan, zo zegt hij op Twitter, daar heeft hij blijkbaar warme herinneringen bij.

Bermbrand

Bermbrand

24-08-2018 om 11:32 Topicstarter

Ginny

#69 “En ik zie (maar dat was al duidelijk) de meerwaarde van voorstel van de columnist niet. Ik ben bang dat dit ten koste gaat van de bestaande scholen.“

Ik snap je angst, want een zelfstandig gymnasium waar de columnist voor pleit, zal er waarschijnlijk toe leiden dat de andere vwo scholen met een gymnasium afdeling in Eindhoven minder aanmeldingen krijgen. Aanbod creëert ook (nieuwe) vraag. De schrijver beoogt ook: concentreer alles op een zelfstandig gymnasium. Ik ben het volledig met je eens dat concentratie op één locatie niet goed is, want dat zou de keuze niet verrijken maar juist beperken. Je verwijst terecht naar het debacle in Maastricht, waar geen keuze meer was omdat alle scholen onder hetzelfde bestuur vallen.

Aan de andere kant zorgt verrijking van het bestaande aanbod van scholen wel voor nieuwe concurrentie, waardoor bestaande scholen getriggerd worden om de kwaliteit van het onderwijs streng te handhaven of te verbeteren. Ik lees hier dat meerdere ouders juist voor een lyceum of brede scholengemeenschap zouden kiezen en niet voor een zelfstandig, stedelijk gymnasium Eindhoven. Met andere woorden: een zelfstandig gymnasium zou niet leiden tot concentratie van gymnasium op één plek, want genoeg ouders kiezen juist voor gymnasium op een lyceum of scholengemeenschap. Maar het zou wel een keuzemogelijkheid toevoegen in Eindhoven.

Eindeloos

' Maar het zou wel een keuzemogelijkheid toevoegen in Eindhoven.' Als het er alleen maar om gaat keuzemogelijkheden toe te voegen zijn er eindeloos veel mogelijkheden. Zeker als je bedenkt dat een zeer klein aantal ge-interesseerden al voldoende is.

Tsjor

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

24-08-2018 om 15:36

En wie roept daar om?

Die keuzemogelijkheid is er echt wel. Eerlijk gezegd is het nu al een flinke puzzel om de juiste school te vinden. 5-6 scholen op fietsafstand is uitzondering. Deze regio is al zeer ruim voorzien.

Gloeilampje

Gloeilampje

24-08-2018 om 20:12

Meer dan voorzien

Ginny schreef" Deze regio is al zeer ruim voorzien"

Injderdaad. Zo ruim zelfs dat het Montessoricollege geen toestemming krijgt om uit te breiden met een vwo-poot. Heb je al eens op de onderwijskaart van EIndhoven gekeken Bermbrand? Ik had in een straal van nog geen 5km de keus uit vijf goed aangeschreven scholen, allen met een prettig gemengde leerlingenpopulatie. met een volledige gymnasiumafdeling. EN dat is dus nog alleen maar in Eindhoven Zuid.

In Noord zitten ook brede scholengemeenschappen, evenals in de aanpalende middelgrote dorpen. Die laatste categorie is er zeker niet bij gebaat als hun vwo-afdeling onder druk komt te staan vanwege de aanzuigende werking van een elitaire categoriale school,

Echte gymnasium diehards kunnen hun kroost naar Deurne sturen. Da's een stief kwartiertje met de trein vanuit hier, Daar lachen ze in Drente en Zeeland om En ook mjjn nichtje op IJburg is langer onderweg.

Kortom dankjewel voor je bezorgdheid, maar het is niet nodig. Ondertussen ben ik wel razend benieuwd waar jouw fixatie op het gymnasium vandaan komt. Mag ik vragen welk schooldiploma je behaald hebt?

Bermbrand

Bermbrand

24-08-2018 om 21:22 Topicstarter

Gloeilamje

Ik heb maar één fixatie beste gloeilamp en dat is vrij schoolkeuze.

Dat het montessori college van de Eindhovense schoolbestuurders niet ‘mag’ uitbreiden met vwo ondat dat mogelijk schadelijk is voor de bestaande vwo afdelingen is tekenend. Ik kan me zo voorstellen dat niet alleen vmbo en havo leerlingen montessori onderwijs willen volgen, maar als vwo is dat dus niet mogelijk omdat schoolbestuurders samen hebben besloten dat dit niet wenselijk is?

Maar waarom zo onaardig en probeer je het nu ineens persoonlijk te maken? Dat doe ik immers ook niet.
Persoonlijke gegevens verstrek ik dus ook niet en is niet ook helemaal niet van belang. Spelregels van dit forum, discussiëren doe je in een draad en niet over andere zaken. Ik stel ongevaaagde exposure van persoonlijke gegevens door anderen ook niet op prijs, dank u!

Marjoleine64

Marjoleine64

24-08-2018 om 21:44

in Breda

Onze zoons hebben in Breda op een grote scholengemeenschap VWO gedaan. De oudste was vanaf dag 1 echt gegrepen door het technasium, daar was de school ook op uitgezocht. Met jongste zijn we veel breder gaan oriënteren, maar uiteindelijk koos hij voor dezelfde school. Hij wilde écht niet naar het stedelijk gymnasium, écht niet, terwijl meerdere van zijn vrienden daarheen gingen. In de technasium brugklas kregen ze een paar kennismakingslessen Latijn, Grieks en bijbehorende cultuur, waarop hij in de 2e toch voor de gymnasium-stroming koos. Dat was toen een halve VWO-klas. Van die halve klas hebben er uiteindelijk in de bovenbouw 7 voor Grieks gekozen, en 3 voor Latijn (1 voor beide). Hij vond achteraf gezien het Grieks compleet nutteloos, had beter wis-D kunnen kiezen (zijn woorden). Maar er was dus wel aanbod van echt gymnasium (naast technasium, wat hij toen ook weer opgepakt heeft met O&O als profielkeuzevak).
Voor zover ik weet bieden de meeste VWO scholengemeenschappen/lycea in Breda op deze manier gymnasium aan, al zijn de klassen klein. En dat dus naast het stedelijk gymnasium met 3 of 4 volle klassen per jaarlaag. De gemeente Breda heeft de scholen ook opgedragen om de andere 'speciaaltjes' onderling te verdelen, zodat er één school is met technasium, één met sportklassen, één met extra cultuurklassen, één met 2-talig onderwijs etc. Dat werkt erg goed daar, wat ze doen doen ze dus ook goed, omdat ze voldoende leerlingen hebben om met vakdocenten met voldoende uren een goed curriculum te draaien.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

25-08-2018 om 00:23

Dat kan

Maar dan wellicht eerder een Montesori vwo dan een categoriaal gym.
Ook in Eindhoven Noord namelijk zo dus 6 scholen met volledig programma van Vmbo-t tot vwo binnen bereik, waarvan 5 ook met een gymnasium afdeling.

Ik zou eigenlijk denken dat enkel vmbo- basis/kader wat onderbelicht is. Daar zijn er in de hele stad maar 3 van?

Bermbrand

Bermbrand

25-08-2018 om 03:08 Topicstarter

Citaten Twitter

Dit zegt de columnist Pieter Hendrikse op een vraag over mavo op Twitter, Ginny:
“Mijn pleidooi betreft een verrijking van aanbod en daardoor ook meer keuzemogelijkheden. Meer van hetzelfde leidt tot minder profiel, meer eenvormigheid en dus minder keuze. Dat geldt wellicht ook mbt het aanbod #mavo in de stad!”

Op vragen over de niches en pronken schrijft hij oa:
“Niches doen er toe: zie succes @derooipannen en @SintLucas Daarnaast ook belang brede(re) sg’s. Ook daarvoor geldt vervolgens belang van sterk profiel.Zo valt er wat te kiezen....”
“inderdaad: @Eckartcollege voorziet in #technasium Mooi! Aanbod op zelfstandig #gymnasium kent meer aandacht voor #humaniora Vervolgens valt er meer te kiezen....!”
“Ouders pronken ook met kinderen op @derooipannen Hoe meer ouders pronken, des te beter Het gaat om keuzemogelijkheden. En de 5e stad vh land biedt niet álle mogelijkheden: that's it !”

Het Augustianum reageert overigens op Twitter met “Leuke suggestie!” op de oproep van Hendrkse aan hun adres om de handschoen / traditie op te pakken.

Let op: dit zijn allemaal citaten van de columnist (niet van mij dus, ik ben niet zo bekend in Eindhoven op Twitter.

Bermbrand

Bermbrand

25-08-2018 om 03:20 Topicstarter

Marjoleine64

“De gemeente Breda heeft de scholen ook opgedragen om de andere 'speciaaltjes' onderling te verdelen,”

De gemeente kan wensen doorgeven over het aanbod van VO aan de schoolbesturen maar de schoolbesturen zijn autonoom in de besluitvorming over het aanbod.

Bedankt voor je bijdrage over het aanbod in Breda; de stad werd niet zo lang geleden in een stuk genoemd als een stad met loting voor scholen. Heeft Breda een regiofunctie n en open supysteem? Of hebben kinderen uit Breda voorrang bij plaatsing?

vlinder72

vlinder72

25-08-2018 om 10:41

Echt gymnasiumkind

Dat is mijn zoon dus. Wij hebben hier in de stad eigenlijk alleen maar uitstekende middelbare scholen waarvan een aantal met een gymnasium. En een categoraal gymnasium. En die school is ook uitstekend maar zeker niet razend populair. Mijn zoon was de enige van zijn basisschool die daar naar toe ging.

Mijn zoon past op deze school. Hij vond ook alleen deze school leuk. Zoon houdt van ouderwets onderwijs. Hij wil geen laptoponderwijs. Hij wil niet steeds dingen in groepsverband doen. Hij is niet geïnteresseerd in toneel. Niet in het m a k e n van filmpjes. Hij wil gewoon goed les krijgen in heel veel verschillende vakken. En dat biedt deze school.

Zijn broer zit overigens dit jaar in 5 Havo op een mavo/havo/vwo school en zijn jongere zus is een jaar na hem in een vwo klas begonnen op de school van haar oudste broer. Zij vond het gymnasium helemaal niks. Past ook niet bij haar. Zij houdt juist van al die fratsen op school.

Bermbrand

Bermbrand

25-08-2018 om 13:30 Topicstarter

Vlinder72

Dat klinkt als voor ieder van je 3 kinderen een passende school, fijn dat dat mogelijk is!

Vlinder

"" Zoon houdt van ouderwets onderwijs. Hij wil geen laptoponderwijs. Hij wil niet steeds dingen in groepsverband doen. Hij is niet geïnteresseerd in toneel. Niet in het m a k e n van filmpjes. Hij wil gewoon goed les krijgen in heel veel verschillende vakken. En dat biedt deze school."
En het misverstand is dat dit soort onderwijs alleen op categorale gymnasia te krijgen is. Als dat zo zou zijn, dan wel echt balen voor havo en mavo leerlingen die alleen maar les kunnen krijgen met allerlei fratsen
Niet dus. Mijn zoon zit op een scholengemeenschap die precies soort onderwijs geeft wat jij beschrijft, Maar dan niet alleen voor de slimme kinderen maar ook voor havo en vwo.
Mijn dochter zit inderdaad op een scholengemeenschap met een andere insteek. Dat past ook bij haar.

Bermbrand

Ik geef eerlijk toe dat mijn haren wat overeind gaan staan van iemand die alleen maar post - of in ieder geval onder deze nick - als het gaat over het heil van het gymnasium.

Bermbrand

Bermbrand

25-08-2018 om 19:03 Topicstarter

Alkes

Dan lees je heel selectief. Jij valt mij juist weer op door standaard negatief te reageren zodra je het “g-woord” leest, van wie dan ook. Je maakt keer op keer het punt dat gymnasia een onnodig em in jouw ogen onwenselijk schooltype is die ouders en kinderen trekt om (in jouw ogen) de verkeerde redenen. Dat mag jij vinden hoor, heb ik helemaal geen probleem mee. Net zo goed kun jij je erbij neerleggen dat een minderheid van de vwo’ers voor gymnasium kiest. Waar maak je je toch druk om, we hoeven het helemaal niet eens te worden hietover, er is vrijheid van schoolkeuze. Ieder z’n meug!

Ps: je hoeft het niet te lezen, er zit een knop op je pc 😉

vlinder72

vlinder72

25-08-2018 om 19:22

Alkes

Dat weet ik. Maar in onze stad biedt deze school dit onderwijs. Een mavo school trouwens ook maar daar heeft mijn zoon niks te zoeken. De meeste scholengemeenschappen hebben hier wat meer toeters en bellen.

Ik zeg ook nergens dat dit soort onderwijs alleen op het gymnasium is. Maar hier in de stad is het op het gymnasium te vinden. En op een mavo school. En op de reformatorische school maar daar wordt mijn zoon niet op toegelaten.

Sas

Sas

25-08-2018 om 21:37

En hier baal ik nou zo van (indruk van een zelfstandig gymnasium

"Bij zelfstandige gymnasia spelen hele andere belangen dan pure interesse voor de klassieke talen. Status bijvoorbeeld, de naam van de school, de zekerheid dat er een bepaald milieu op school zit, kinderen boven hun niveau laten presteren, want 'een echt gymnasiumkind'."

Mijn oudste heeft gekozen voor een zelfstandig gymnasium in een kleine stad. Niet om de status, niet om de naam van de school. Wij (haar ouders) hebben haar niet beïnvloed in haar keuze. Het zogenaamde milieu en status vonden wij niet van belang. Daar zijn we zelf ook niet in opgevoed. Boven niveau laten presteren was niet aan de orde. Eerder op voldoende niveau laten presteren. Oudste scoorde erg hoog en had veel leerhonger.

Oudste concludeerde na de open dagen dat ze op het zelfstandig gymnasium het hardst zou moeten werken. Dus daar koos ze voor.
En oudste had gelijk. Op dit gymnasium lag de lat hoog. Er waren veel kansen. Drie extra vakken in het profiel waren geen probleem,. Kunst en filosofie in een NT/NG profiel ook niet. De hele omgeving was uitgerust om te leren en intellectuele uitdagingen te zoeken. Precies wat mijn oudste nodig had.
Die shit over status en milieu was een nadeel . Al die oordelen over een school en niveau waren heel vervelend voor haar. Alsof ze een ander persoon werd omdat ze koos voor het zelfstandig gymnasium. . Iedereen had zijn/haar oordeel klaar. Net zoals sommigen op dit forum.

Jongste heeft een andere keuze gemaakt. Minimaal net zoveel capaciteiten. Had ook naar een gymnasium gekund. Maar heeft een andere keus gemaakt. Belangrijkste redenen: niet te veel doen, go with the flow, wel op VWO niveau blijven want anders wordt het te saai.

We vinden ze allebei even lief. En we zijn blij dat ze zo bewust gekozen hebben.

Wat een luxe.

Waar ik woon kan een vwo kind kiezen tussen een mainstream scholengemeenschap op een km of 7 ( met gymnasium afdeling) of minimaal 20 km fietsen voor categoraal gymnasium of scholengemeenschap met misschien wat anders toeters en bellen of onderwijsssysyeem. Met 1 1/2 uur fietsen per dag verschil in reistijd moet je wel heel erg graag iets anders willen.....

Ingrid ( alle 3 kinderen, hoewel heel verschillend van aard doen of deden vwo op de buurtschool. De jongste gymnasium. Allemaal best tevreden)

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

26-08-2018 om 01:46

Mavo is ook prima

Misschien wat minder keuze dan havo of vwo, maar 4 mavo scholen op een kilometer op 6-7 kan ik zo verzinnen. Wellicht dat dat in het zuiden van de stad wat minder is, maar echt dramatisch is het daar volgens mij ook niet.

Hij zit er wat naast, die mijnheer Hendrikse. Ik ken wel regio's waar het allemaal wat dramatischer is. Ik verwacht inderdaad juist dat een categoriaal gymnasium eerder leidt tot minder keuze, want de spoeling lijkt nu al wat dun voor veel scholen. Vandaar dit besluit van Sint Joris. Bovendien rammelt zijn argumentatie nogal. Ook het mavo argument klopt weer niet.

Ik geloof eigenlijk niet dat ik nog heel veel aandacht wil besteden aan wat mijnheer allemaal roept.

AA

AA

26-08-2018 om 07:23

teveel keus in E

Mijn kind in groep 8 moet dit jaar een keus maken, maar ik kwam tot een lijst van 9 scholen met VWO alleen al in de stad. Je kunt ze niet eens allemaal bezoeken, want de open dagen vallen vaak tegelijk (echt, zó over nagedacht!). En het kind heeft geen bepaalde voorkeur voor het 'extra's' waar sommige scholen mee schermen, zoals sport/techniek/kunst/... (en wat zo op het eerste oog het enige is dat ze onderscheidt, naast natuurlijk de afstand tot ons huis). Een extra gymnasium zou de keus alleen maar lastiger maken.

Ik denk dat het gewoon de dichtstbijzijnde gaat worden.

Triva

Triva

26-08-2018 om 08:20

In zo'n omgeving zou ik dus al in groep 7 beginnen maar als het één pot nat is kun je idd de dichtstbijzijnde nemen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.