Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Havo uit zoons hoofd praten


Er zijn ook havo-mbo’s. Dan doe je mbo-vakken met oa de vakken Nederlands, Engels, wiskunde op havo-niveau. 

KerryHouse schreef op 23-07-2021 om 13:11:

[..]

Ik heb twee oudere dochters die allebei nog thuiswonen en waarvan een al fulltime werkt. Die klaagt over dat ze haar werk saai vindt (afvinklijstjes doorlopen) en dat ze voor spannender en beter betaald werk wordt afgewezen en maar geen eigen woning kan betalen. Maar mijn zoon is daar niet door overtuigd.

Het is tegenwoordig mode om voor beroepen waar bv. mbo-niveau voor volstaat toch minstens een afgeronde hbo-opleiding te eisen. Daarnaast gaan er naar verhouding nu meer leerlingen naar het hoger onderwijs. De overheid roept wel zo leuk dat hbo/wo studenten moeten lenen voor hun studie en dat daarna makkelijk terug kunnen betalen, maar door de groeiende concurrentie op de arbeidsmarkt valt dat steeds vaker tegen. 

Ik zou trouwens niks uit je zoon zijn hoofd praten. Hij wordt zoals je zelf al hebt gemerkt nou eenmaal op elke havo geweigerd, wat wil je daaraan veranderen? 

Als later blijkt dat je je ongelijk moet bekennen, of dat je zoon altijd wat teleurgesteld blijft omdat je hem niet gesteund hebt in zijn keuze voor de HAVO, kun je altijd nog zeggen dat er forumleden op OOL waren die voor hem, en zijn keuze, gepleit hebben.

Dat uit het hoofd praten probeer ik hier ook wel eens maar je komt helemaal nergens, heb ik gemerkt.
En dus gaat mijn kind van 18 nu beginnen aan opleiding drie, weer het 1e jaar MBO maar weer een andere opleiding (BBL deze keer). Tja. Ik begrijp haar argumenten, zij moet het doen, we hebben alle voors en tegens doorgesproken en dat dit de laatste keer is en dat ze het nu wel af moet gaan maken.
Ik ben heel benieuwd, voorzie een beetje dat ze op driekwart jaar weer gaat zeggen dat het niet leuk is etc. Maar anderzijds, dit kiest ze wel echt zelf, het sluit aan bij haar werk, en ze kan er straks gelijk mee aan de slag. We gaan het maar zien. Ondertussen leert ze overal wel wat, wordt ze ouder en wijzer en uiteindelijk moeten kinderen hun eigen keuzes gaan maken.

Ik herinner me overigens heel goed hoe het ooit tijdens mijn studie ging, en mijn moeder dacht daar invloed op uit te kunnen oefenen wat de verhoudingen enorm verslechterde en mijn resultaten ook, en uiteindelijk heb ik na jaren extra de studie afgemaakt maar pas toen alle stof weer neergedwarreld was. Als ze me gesteund had was het allemaal echt wel soepeler gelopen dan nu met alle ruzies en conflicten en verwijten.

Laat je zoon het proberen. Laat hem zelf scholen zoeken. Zijn wens, zijn inspanning.
Dat hij nooit genoeg gaat verdienen met MBO is natuurlijk onzin, want wat is genoeg? Rijk worden maar weinig mensen, rondkomen kunnen er gelukkig veel meer.

Ik heb meer de indruk dat hij zich weggezet voelt als "jij kunt niet beter dan MBO".
Heel erg zonde, ik heb meerdere collega's die niet direct een universitaire studie hebben gedaan zoals ik maar juist via MBO, HBO en master opgeklommen zijn en daardoor juist veel meer praktische kennis en ervaring meebrengen. En bovendien meer verdienen...

Femke3000 schreef op 23-07-2021 om 13:31:

Ik heb hier thuis een 11-jarige die net naar groep 8 gaat en waar ze nu al elkaar wijs maken dat als je geen vwo-advies hebt je later putjesschepper wordt.



Wanneer is een salaris laag, dat lijkt mij voor iedereen anders.
Een kennis van mij is "putjesschepper" en verdient daar toch een leuke boterham mee (al zal ook die boterham voor iedereen anders zijn)

Aquarius27

Aquarius27

23-07-2021 om 19:48

Vertel  hem dat de weg via MBO naar HBO veel beter is  want:
Hij is dan weer wat ouder en vaak zie je dat zaken als plannen etc dan beter gaan.  Op het MBO maak je veel opdrachten etc en fijn als je dat alvast geoefend hebt 

Hij kan een MBO kiezen die al in de richting van het HBO  gaat ( bv onderwijs assistent als hij leraar wil worden etc).  Dat geeft geen vrijstellingen maar wel zelf vertrouwen. 

Hoewel de overstap van MBO naar HBO best pittig is ( zeker als je een HBO kiest waar je veel moet lezen in her Engels) , is mijn ervaring dat MBO ers het toch vaak goed doen op stage en dergelijke.  De B in beide opleidingen staat voor Beroeps. 
 

En wanneer HBO toch niet lukt, heb je een afgeronde opleiding waar je uitstekende banen mee kunt vinden. 

Mijn broer moest en zou naar de havo. Had wel goede punten op tl, maar geen inzet. Ouders hebben het hem laten proberen en hij heeft het niet gered. Wilde daarna nog steeds niet naar mbo  maar ze hebben hem gewoon ingeschreven. Vanaf de eerste week mbo was hij 'om'. De opleiding paste precies bij hem. Maar hij wilde idd ook een beter loon en zelf 'iets te zeggen hebben'. Heeft daarna hbo gedaan. Nu een goede baan. 
Dus, linksom of rechtsom kan hij uiteindelijk wel met zijn begeerde hbo diploma eindigen. Ontmoedigen zou ik niet doen. Als hij niet wordt toegelaten lost het probleem zichzelf op. Als hij wel wordt toegelaten haalt hij het of zal hij zelf ervaren dat het niet lukt. Als hij het haalt en jij hebt hem ontmoedigd, hoe kom jij daar dan uit?

Aquarius27

Aquarius27

23-07-2021 om 19:56

Viva-Elize schreef op 23-07-2021 om 15:49:

Ik zou trouwens niks uit je zoon zijn hoofd praten. Hij wordt zoals je zelf al hebt gemerkt nou eenmaal op elke havo geweigerd, wat wil je daaraan veranderen?

Ik vind dat trouwens heel vreemd dat een school of scholengemeenschap iemand met een VMBO T (mavo) diploma zou weigeren.  Ik kan me wel voorstellen dat ze afraden om een vak te kiezen ( bv Frans als je daar geen examen in gedaan had) maar weigeren…. 
De meest succesvolle mensen hebben in hun CV een weg die ooit begonnen is met Mavo.  Sommige kinderen zijn laatbloeiers. 
De vraag is meer of hij nu gelukkig zou zijn op de Havo waar hij veel vakken moet doen die hij verder niet gaat gebruiken.  Nog een argument om via MBO naar HBO te gaan. 

ik factureer als ZZP mbo technicus €9000,-- per maand, dus goed verdienen is best mogelijk

Quadrant, wat jij factureert zegt nul komma niks als wij niet weten wat je kosten zijn.

Ik geloof overigens zonder meer dat veel technische mbo-ers het financieel beter doen dan veel hbo'ers en wo'ers. 

Groeten,

Temet 

Temet schreef op 23-07-2021 om 21:08:

Quadrant, wat jij factureert zegt nul komma niks als wij niet weten wat je kosten zijn.

Ik geloof overigens zonder meer dat veel technische mbo-ers het financieel beter doen dan veel hbo'ers en wo'ers.

Groeten,

Temet

Sowieso 25% voor je pensioen, een paar honderd euro voor je aansprakelijkheids- en arbeidsongeschiktheidsverzekering (geen overbodige luxe in de bouw!). Als je aan die 9000 3000 netto overhoudt, ben je spekkoper. Wat natuurlijk een prima inkomen is dat de meeste mbo’ers in loondienst niet krijgen.

AnneJ schreef op 23-07-2021 om 13:32:

Je kunt de zoon ook een jaar gunnen om de benodigde vakken via staatsexamen of VAVO te halen om wel naar de HAVO te gaan.
Of de mogelijkheid om begeleiding te krijgen op het speciaal onderwijs.
Je als ouder inzetten voor een motivatie van je kind kan niet verkeerd zijn. Een kind wat VMBO-T haalt, heeft een goede kans, zeker gezien zijn motivatie, om ook HAVO te halen.
Is er soms iemand op zijn huidige school die zich voor hem wil inzetten om wel een school te vinden? Een mentor/decaan, zorgbegeleider?

Voorlopig blijkt die motivatie alleen uit dat hij zegt dat hij naar de havo wil omdat hij niet naar het mbo wil. Beetje magere, niet echt inhoudelijke motivatie. En gezien de moeizame weg naar het vmbo-t diploma lijkt het ook geen goede kans om havo te halen.

Aangezien de jongen nog leerplichtig is, is staatsexamen geen optie, da's alleen voor mensen die niet deelnemen aan 'gewoon' voortgezet onderwijs. Lijkt me ook niet dat die jongen zelfstandig, zonder docent, aan de slag gaat en in twee jaar zijn havo haalt buiten school. Op het vavo is hij al afgewezen, daar moet je 18 voor zijn of een uitbestedingsformulier van je huidige school hebben. Die gaat hij niet krijgen van zijn huidige school want die hebben niks uit te besteden, de jongen heeft tenslotte zijn diploma daar gehaald en is leerling-af. Verder heeft zijn vmbo-school ook geen zorgplicht meer sinds hij zijn diploma heeft.

Is dat niet wat al te negatief Skik? Gelukkig zijn er ook docenten en ander onderwijspersoneel die zich inzetten voor de toekomst van kinderen ook zonder dat kinderen formeel nog aan de school gebonden zijn. Je moet ze even weten te vinden, soms is een vraag stellen genoeg om een goed antwoord te krijgen.
Wat is het probleem met de jongen een kans te geven? En je kunt een risico nemen met de leerplicht, het liefste doe je het met iemand van school, maar ze hebben liever een leerling die gemotiveerd doorzet dan de tientallen dropouts die wegblijven zonder diploma. Zonodig ga je naar de rechter. Dan is er al weer een half jaar om en is de jongen bijna 18 jaar. Ik geef toe het is wat spannend, maar je steunt je kind.

Welke motivatie zie jij bij die jongen behalve "Zoon vindt dat hij naar de havo moet omdat hem is verteld dat hij zonder hbo een laag salaris zal krijgen" , of vind jij het voorgaande een prima motivatie?

De vo-school heeft de leerling met diploma afgeleverd. Ik denk dat het niet 'wat al te negatief' gedacht is dat er geen mentor, zorgcoördinator of docent van die school in zijn of haar zomervakantie zich hard gaat maken voor een plek op een havo op een andere school voor die jongen. Na 1,5 coronajaar. "Je moet ze even weten te vinden" vind ik dan weer wat al te positief gedacht. 

Verder is de weg via vavo of staatsexamen niet 'wat al te negatief gesteld', die wegen zijn er gewoon niet. Vavo niet omdat je per 1 augustus 2021 18 moet zijn als je in 2022 staatsexamen wil doen, dus dat hij over een half jaar 18 wordt helpt daar niet aan. Staatsexamen niet omdat het meer dan onwaarschijnlijk is als hij met magere cijfers in 5 jaar zijn vmbo-t haalt, hij zelfstandig zonder school zijn staatsexamen havo zal halen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.