Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Havo/vwo of vwo sociaal gebied

Dochter van 11 had in groep 7 havo/vwo advies en in groep 8 zat ze op de grens vwo maar aangezien hier toch brugklassen zijn van havo/vwo die op vwo-niveau les krijgen heeft de meester het zo laten staan.  Echter had ze de iep eindtoets zo goed gemaakt dat hij nu ook een vwo advies wil geven.
Het is nu aan ons om te zeggen wat we willen en ook aan dochter natuurlijk. 
Dochter heeft steeds minder goed aansluiting met de rest van de klas. Ze doet bewust niet mee met meelopers en ze ergert zich aan de dynamiek in de klas. Ze is zelf erg loyaal aan een vriendin maar haar vertrouwen is er te veel in geschaad.
Nu is de vraag in welke klas zal ze meer aansluiting gaan krijgen? 
Als ze kiest voor volledig vwo advies dan wordt zij geplaatst in een klas met kinderen met ook volledig vwo advies. 
Als we het laten staan zoals het is dan komt ze in de brugklas havo/vwo. Het niveau is ook vwo alleen het verschil is dat daar kinderen in zitten met havo/vwo advies. 

Wellicht heb ik teveel vooroordelen maar ik zie juist in een vwo klas meer kinderen die wat minder sociaal zijn. Of zal ze daar juist goed tussen passen omdat het bij haar natuurlijk ook lijkt, voor haar huidige klas, dat ze minder sociaal is?

Zo'n moeilijke keuze..


Waarom zouden kinderen met VWO-advies minder sociaal zijn dan kinderen met HAVO/VWO-advies?

Zwanske999

Zwanske999

22-05-2022 om 15:45 Topicstarter

Pejeka1 schreef op 22-05-2022 om 15:39:

Waarom zouden kinderen met VWO-advies minder sociaal zijn dan kinderen met HAVO/VWO-advies?

Geen idee. Ik heb mss vooroordelen.

Ik zou niet kunnen bedenken waarom kinderen in een VWO-klas minder sociaal zijn. Maar bedenk wel dat het vaak lastig is om vanuit een HAVO/VWO klas naar het VWO te gaan, terwijl je daar in een VWO-klas al zit. In een brugklas moet je je nog bewijzen dat je op het VWO hoort. En dat kan best lastig zijn. Dus voor mij zou de keuze zeker niet lastig zijn!

wat versta je onder sociaal? Want ik heb dit echt nog nooit gehoord ergens. 
Denk je dat er allemaal Sheldon’s can Big Bang theory in de brugklas van het VWO zitten?

Jesse_1 schreef op 22-05-2022 om 15:47:

Ik zou niet kunnen bedenken waarom kinderen in een VWO-klas minder sociaal zijn. Maar bedenk wel dat het vaak lastig is om vanuit een HAVO/VWO klas naar het VWO te gaan, terwijl je daar in een VWO-klas al zit. In een brugklas moet je je nog bewijzen dat je op het VWO hoort. En dat kan best lastig zijn. Dus voor mij zou de keuze zeker niet lastig zijn!

Ik snap dan weer niet waarom ouders zo gefocust zijn op VWO. Een dakdekker, een loodgieter, een schilder, ze verdienen tegenwoordig minstens zo veel als iemand die VWO heeft. Gewoon omdat er een schreeuwend tekort is aan vakmensen die nog met hun handen weten te werken. Waarom moet je kind dan persé naar het VWO? Tuurlijk, als het er de capaciteiten voor heeft, doen! Maar waarom wordt het dan als minderwaardig bezien als je kind meer geschikt is voor een andere opleiding?

Pejeka1 schreef op 22-05-2022 om 16:18:

[..]

Ik snap dan weer niet waarom ouders zo gefocust zijn op VWO. Een dakdekker, een loodgieter, een schilder, ze verdienen tegenwoordig minstens zo veel als iemand die VWO heeft. Gewoon omdat er een schreeuwend tekort is aan vakmensen die nog met hun handen weten te werken. Waarom moet je kind dan persé naar het VWO? Tuurlijk, als het er de capaciteiten voor heeft, doen! Maar waarom wordt het dan als minderwaardig bezien als je kind meer geschikt is voor een andere opleiding?

Wie heeft het over minderwaardig? 

Doemijdieglazenbol schreef op 22-05-2022 om 16:01:

wat versta je onder sociaal? Want ik heb dit echt nog nooit gehoord ergens.
Denk je dat er allemaal Sheldon’s can Big Bang theory in de brugklas van het VWO zitten?

Op het gymnasium van mijn kinderen verwacht ik toch echt wel een hoger percentage afwijkende persoonlijkheden. Waarschijnlijk samenhangend met hoogbegaafdheid? Op de Leo (BO hoogbegaafdenonderwijs) vond ik dat in ieder geval onmiskenbaar. Mijn dochter heeft er ook wel eens op gezinspeeld dat er op deze school meer autisme zou voorkomen dan op andere scholen. Een vriendin van zoon moest afstromen naar de Havo en baalt want nu zit ze naar eigen zeggen tussen de ‘normale kinderen’. 

Of dat op het atheneum ook zo is, weet ik niet. Misschien kiezen die (extreem) hoogbegaafden eerder voor het gymnasium? Het heeft voor- en nadelen trouwens. Aan de ene kant is er een tolerantie voor sociaal wat minder handig gedrag. Aan de andere kant, is de sociale omgang soms ook wel wat ingewikkeld. Maar ik kan verder niet vergelijken met Havo of Atheneum. Die van mij zitten allebei op het gymnasium en hebben ook allebei zo hun dingetjes. Ik denk dat zij er prima passen. 

Ik zou vooral geen zin hebben dat ze misschien eindelijk vrienden heeft na een jaar maar dat de groep weer opgebroken wordt omdat de helft afsplitst. En ze weer eens opnieuw mag beginnen.

Of dat ze perfect VWO-niveau aankan maar meegesleept wordt door de HAVO'ers en geen bal doet voor school.

Ineens VWO dus.

Mevrouw75 schreef op 22-05-2022 om 16:21:

[..]

Wie heeft het over minderwaardig?

Niemand, maar het is wel een tendens die je ziet om je heen: het moet minstens VWO zijn en anders is het te weinig. Ouders die helemaal over de rooie gaan als hun kind VMBO-advies krijgt, want het moet toch minstens HAVO of VWO zijn. Terwijl ik dan denk: een kind dat wellicht geen hoofd heeft om te studeren, maar wel talent heeft om met de handen iets te kunnen, is net zo veel waard. 

Pejeka1 schreef op 22-05-2022 om 16:18:

[..]

Ik snap dan weer niet waarom ouders zo gefocust zijn op VWO. Een dakdekker, een loodgieter, een schilder, ze verdienen tegenwoordig minstens zo veel als iemand die VWO heeft. Gewoon omdat er een schreeuwend tekort is aan vakmensen die nog met hun handen weten te werken. Waarom moet je kind dan persé naar het VWO? Tuurlijk, als het er de capaciteiten voor heeft, doen! Maar waarom wordt het dan als minderwaardig bezien als je kind meer geschikt is voor een andere opleiding?

Ik neem aan dat de dochter van Swanske geen interesse heeft in een timmercarrière oid, want dan zit zou ik het helemaal niet richting HAVO/VWO zoeken. Als je keuze hebt tussen HAVO/VWO, dan zou ik altijd voor het VWO gaan, omdat je dan na je diploma meer opties hebt, want je kunt ook naar de uni. En ook alsnog naar het HBO.

Overigens zeg je het al zelf: "Waarom moet je kind dan persé naar het VWO? Tuurlijk, als het er de capaciteiten voor heeft, doen!" Dochter van Swanske heeft de capaciteiten voor het VWO, dus waarom dan in een HAVO/VWO klas zetten?

Waar gaan de meeste kinderen uit haar huidige klas naar toe? Aangezien de aansluiting nu niet heel goed is, zou ik kiezen voor een frisse start en kiezen  voor een school waar weinig of geen klasgenoten naar toe gaan.

Jesse_1 schreef op 22-05-2022 om 16:35:

[..]

Ik neem aan dat de dochter van Swanske geen interesse heeft in een timmercarrière oid, want dan zit zou ik het helemaal niet richting HAVO/VWO zoeken. Als je keuze hebt tussen HAVO/VWO, dan zou ik altijd voor het VWO gaan, omdat je dan na je diploma meer opties hebt, want je kunt ook naar de uni. En ook alsnog naar het HBO.

Overigens zeg je het al zelf: "Waarom moet je kind dan persé naar het VWO? Tuurlijk, als het er de capaciteiten voor heeft, doen!" Dochter van Swanske heeft de capaciteiten voor het VWO, dus waarom dan in een HAVO/VWO klas zetten?

Ik kan niet over die dochter oordelen, ik neem aan dat de leerkrachten dat wel kunnen. En dan maar hopen dat het kind voldoende kennis heeft van taal en rekenen, want daar schort het nog wel eens aan tegenwoordig na de lagere school, een zin ontleden kunnen ze niet, hoofdrekenen kunnen ze niet, ze kunnen eigenlijk weinig, dus wat je dan op het VWO te zoeken hebt, is me een raadsel.

Pejeka1 schreef op 22-05-2022 om 16:18:

[..]

Ik snap dan weer niet waarom ouders zo gefocust zijn op VWO. Een dakdekker, een loodgieter, een schilder, ze verdienen tegenwoordig minstens zo veel als iemand die VWO heeft. Gewoon omdat er een schreeuwend tekort is aan vakmensen die nog met hun handen weten te werken. Waarom moet je kind dan persé naar het VWO? Tuurlijk, als het er de capaciteiten voor heeft, doen! Maar waarom wordt het dan als minderwaardig bezien als je kind meer geschikt is voor een andere opleiding?

Ik snap dan weer niet hoe je obv mijn posting aan een focus op het VWO komt, en dan nog t.o.v. een schilder. Daar hebben we het toch helemaal niet over? TO vraag naar een keuze tussen HAVO/VWO of VWO - waar de basisschool nota bene nog zegt dat het kind direct naar het VWO kan.

Pejeka1 schreef op 22-05-2022 om 16:39:

[..]

Ik kan niet over die dochter oordelen, ik neem aan dat de leerkrachten dat wel kunnen. En dan maar hopen dat het kind voldoende kennis heeft van taal en rekenen, want daar schort het nog wel eens aan tegenwoordig na de lagere school, een zin ontleden kunnen ze niet, hoofdrekenen kunnen ze niet, ze kunnen eigenlijk weinig, dus wat je dan op het VWO te zoeken hebt, is me een raadsel.

Sorry hoor, maar je zit nu echt te raaskallen.

"ik neem aan dat de leerkrachten dat wel kunnen"

En direct daarna trek je dit in twijfel:

"En dan maar hopen dat het kind voldoende kennis heeft van taal en rekenen, want daar schort het nog wel eens aan tegenwoordig na de lagere school, een zin ontleden kunnen ze niet, hoofdrekenen kunnen ze niet, ze kunnen eigenlijk weinig, dus wat je dan op het VWO te zoeken hebt, is me een raadsel."

Misschien kunnen we het VWO beter afschaffen, want blijkbaar komt er geen enkel kind meer van de basisschool met een beetje kennis-niveau?

Jesse_1 schreef op 22-05-2022 om 16:42:

[..]

Sorry hoor, maar je zit nu echt te raaskallen.

"ik neem aan dat de leerkrachten dat wel kunnen"

En direct daarna trek je dit in twijfel:

"En dan maar hopen dat het kind voldoende kennis heeft van taal en rekenen, want daar schort het nog wel eens aan tegenwoordig na de lagere school, een zin ontleden kunnen ze niet, hoofdrekenen kunnen ze niet, ze kunnen eigenlijk weinig, dus wat je dan op het VWO te zoeken hebt, is me een raadsel."

Misschien kunnen we het VWO beter afschaffen, want blijkbaar komt er geen enkel kind meer van de basisschool met een beetje kennis-niveau?

Het is allang een bekend gegeven dat de taalvaardigheid en rekenvaardigheid van kinderen die van de lagere school komen, bedroevend laag is, en gestadig daalt. Zo ver zelfs, dat in vele brugklassen lagere school stof herhaald moet worden om het niveau op te krikken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.