Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Havo/vwo of vwo sociaal gebied


Mija schreef op 22-05-2022 om 16:25:

[..]

Op het gymnasium van mijn kinderen verwacht ik toch echt wel een hoger percentage afwijkende persoonlijkheden. Waarschijnlijk samenhangend met hoogbegaafdheid? Op de Leo (BO hoogbegaafdenonderwijs) vond ik dat in ieder geval onmiskenbaar. Mijn dochter heeft er ook wel eens op gezinspeeld dat er op deze school meer autisme zou voorkomen dan op andere scholen. Een vriendin van zoon moest afstromen naar de Havo en baalt want nu zit ze naar eigen zeggen tussen de ‘normale kinderen’.

Of dat op het atheneum ook zo is, weet ik niet. Misschien kiezen die (extreem) hoogbegaafden eerder voor het gymnasium? Het heeft voor- en nadelen trouwens. Aan de ene kant is er een tolerantie voor sociaal wat minder handig gedrag. Aan de andere kant, is de sociale omgang soms ook wel wat ingewikkeld. Maar ik kan verder niet vergelijken met Havo of Atheneum. Die van mij zitten allebei op het gymnasium en hebben ook allebei zo hun dingetjes. Ik denk dat zij er prima passen.

Ik heb op een categoraal gymnasium gezeten, maar die ervaring deel ik niet.

Uit ervaring met mijn zoon kan ik alleen maar adviseren om je dochter direct naar het hoogste/juiste niveau te laten gaan, dus vwo.
Mijn zoon zat een aantal maanden in een combiklas (met een lager niveau) en had helemaal geen zin om naar die school te gaan en haalde daar al bijna een 8 gemiddeld. Nu zit hij ergens anders op zijn eigen niveau en heeft hij tot nu toe nog hogere cijfers dan toen hij op het "halve niveau lager" zat.

Volgens mij is passend onderwijs ook dat je kind op een juist niveau zit en niet gaat onderpresteren.

TwoThirds schreef op 22-05-2022 om 19:48:

[..]

Ik heb op een categoraal gymnasium gezeten, maar die ervaring deel ik niet.

Dat soort dingen kan je opzoeken in het schoolondersteuningsprofiel dat elke school heeft

Ik heb niet alles gelezen, maar ik zou absoluut meteen voor het VWO kiezen. Er is geen enkele reden om te denken dat die leerlingen minder sociaal zouden zijn. 
Misschien zijn er wel net iets meer niet-meelopers zoals je dochter, dat meen ik namelijk te zien in de klas van mijn VWO'er: veel eigenzinnige typjes. Maar juist heel gezellig: feestjes, sleepovers, samen naar concerten maar ook samen studeren. De vriendenclubjes van mijn kind zijn ontzettend divers en heel tolerant.

Waarom zou het niveau in een havo/vwo klas vwo zijn? Omdat de school dat zegt? Voor zover ik weet moet je vanuit een havo/vwo klas hoge cijfers halen om verder te mogen op het vwo. Dan is een vwo-klas waar je met een 6 over mag toch veel fijner?

Zwanske999

Zwanske999

22-05-2022 om 21:45 Topicstarter

Marianne76 schreef op 22-05-2022 om 21:33:

Ik heb niet alles gelezen, maar ik zou absoluut meteen voor het VWO kiezen. Er is geen enkele reden om te denken dat die leerlingen minder sociaal zouden zijn.
Misschien zijn er wel net iets meer niet-meelopers zoals je dochter, dat meen ik namelijk te zien in de klas van mijn VWO'er: veel eigenzinnige typjes. Maar juist heel gezellig: feestjes, sleepovers, samen naar concerten maar ook samen studeren. De vriendenclubjes van mijn kind zijn ontzettend divers en heel tolerant.

Dankjewel dit is wat ik bedoel inderdaad. 


Thy

Thy

22-05-2022 om 21:57

Marty1984 schreef op 22-05-2022 om 16:25:

Ik zou vooral geen zin hebben dat ze misschien eindelijk vrienden heeft na een jaar maar dat de groep weer opgebroken wordt omdat de helft afsplitst. En ze weer eens opnieuw mag beginnen.

Of dat ze perfect VWO-niveau aankan maar meegesleept wordt door de HAVO'ers en geen bal doet voor school.

Ineens VWO dus.

Dus HAVO-ers zijn eigenlijk VWO-ers die geen bal doen? Dat is nou weer een raar vooroordeel de andere kant op. 

Dochter zat in een HAVO/VWO brugklas van 26 leerlingen. Op twee na deed iedereen zijn stinkende best, zowel de kinderen die aan het einde van het jaar een HAVO advies kregen als de leerlingen met een VWO advies. Mijn ervaring is dat je gewoon ook een beetje mazzel moet hebben qua sfeer en sociale omgang in wat voor groep je terechtkomt.

Het ligt ook heel erg aan de school denk ik, en aan de klas. Daar moet je een beetje geluk mee hebben. 
Mijn dochter heeft klas 1 en 2 op een klein zelfstandig gymnasium gedaan. Daar waren best veel typische 'nerds' of kinderen waar iets mee was. Maar misschien juist wel daardoor ook een hele open, tolerante sfeer. Iedereen is een beetje apart en dat is gewoon ok.
Zij vond het echt heel anders in de atheneum klas op een grote scholengemeenschap waar ze daarna terecht kwam (omdat Grieks en Latijn niet echt haar ding bleek te zijn). Nog steeds alleen maar vwo leerlingen, maar een heel andere sfeer. Veel meer groepsvorming, ook een beetje neerkijken op iedereen die afwijkend was.
Dat kan op een andere school weer totaal anders zijn natuurlijk, dus ik zou daar mijn keuze niet vanaf laten hangen.

Ik zou overigens wel kiezen voor een vwo klas, maar dat is dan vooral omdat je dan met een 6 gemiddeld gewoon door mag naar 2 vwo (zoals anderen ook al gezegd hebben) en waarschijnlijk is dat anders vanuit de havo/vwo klas. Dus dat laatste geeft wat meer druk en minder ruimte voor fouten en wennen. Mijn dochter was bijvoorbeeld de eerste maanden in de brugklas behoorlijk afgeleid door het hele sociale gebeuren. Fijn dat die ruimte er was.

Cynthi@ schreef op 22-05-2022 om 22:02:


Ik zou overigens wel kiezen voor een vwo klas, maar dat is dan vooral omdat je dan met een 6 gemiddeld gewoon door mag naar 2 vwo (zoals anderen ook al gezegd hebben) en waarschijnlijk is dat anders vanuit de havo/vwo klas. Dus dat laatste geeft wat meer druk en minder ruimte voor fouten en wennen. Mijn dochter was bijvoorbeeld de eerste maanden in de brugklas behoorlijk afgeleid door het hele sociale gebeuren. Fijn dat die ruimte er was.

Herkenbaar. Het is ook weer typisch prestatiemaatschappij als je al een vwo-advies hebt en dan nogmaals in de brugklas zo (overdreven) hoog moet gaan scoren om te laten zien dat je het echt verdiend hebt.

Ik heb zelf havo gedaan en voelde me doodongelukkig in de klas, had echt totaal geen aansluiting. 
Mijn vrienden zaten op de mavo. (vmbo) 
En in de hoogste klassen van havo kreeg ik contacten met leerlingen uit vwo van onze school, daar kon ik het ook goed mee vinden. (Waarmee het gelukkig een stuk minder ondraaglijk werd op school) 
Misschien toevallig juist de samenstelling van die klas maar ik denk dat ik het juist wat minder goed kan vinden met de grote middenmoot. 
Hoewel ik denk dat vwo ers ook lang niet altijd zo sociaal zijn: bij dochter in klas toch ook wel flink wat arrogante kak. 

Ik zou kiezen voor een vwo-brugklas omdat doorstromen naar vwo dan makkelijker is, omdat je je dan minder hoeft te 'bewijzen'. Op elk niveau zitten sociale en minder sociale kinderen. Ik heb vroeger na een havo/vwo brugklas (er waren toen geen brugklassen met alleen vwo op mijn school) in klas 2 en 3 gymnasium gedaan en zat toen in een klas met heel veel meisjes die nogal kliekerig waren en vooral bezig met kleding, make-up, mode, uitgaan en er heerste nogal een kletscultuur. Mijn zus zat een jaar lager en die had wat meer serieuze kinderen in de klas.
De klas waarin je kind terecht gaat komen, daar kun je gewoon niet zo heel veel over zeggen. Je kunt geluk hebben of niet. Ik zou daar niet de niveaukeuze vanaf laten hangen.

De verschillen worden echt veel te groot uitgemeten in dit draadje, zoveel verschil zit er nu ook weer niet tussen de gemiddelde havo en de gemiddelde vwo leerling (en ook niet met de gemiddelde mavo leerling). Als de omstandigheden iets anders waren zou die havo'er op het vwo zitten en die vwo'er op de havo. 
Het hangt veel meer af van de school, van de omgeving van de school, van de klas, van het groepje waar je in zit... Niveau zegt echt weinig.

Kyana schreef op 22-05-2022 om 23:36:

De verschillen worden echt veel te groot uitgemeten in dit draadje, zoveel verschil zit er nu ook weer niet tussen de gemiddelde havo en de gemiddelde vwo leerling (en ook niet met de gemiddelde mavo leerling). Als de omstandigheden iets anders waren zou die havo'er op het vwo zitten en die vwo'er op de havo.
Het hangt veel meer af van de school, van de omgeving van de school, van de klas, van het groepje waar je in zit... Niveau zegt echt weinig.

Eens. Goed kunnen leren, betekent niet automatisch dat je aardiger en respectvoller bent.  

Ik heb op de middelbare nogal een omweg gemaakt en alle niveau's gezien. Niet handig, maar wat verschillen tussen mavo, havo en vwo betreft, ben ik nu wel een beetje een ervaringsdeskundige  

Op elk niveau heb je introverte en extraverte kinderen, kinderen met weinig zelfvertrouwen en zelfverzekerde kinderen, leiders en volgers, potentiële pestkoppen en vredestichters, brave borsten en blowers ... 

De onderlinge chemie is wat de boel leuk houdt, maar waardoor het ook ineens minder gezellig kan worden. 

@ TO, ik zou vwo kiezen, dat is haar niveau. En dan maar hopen dat ze zich daar niet ook vanaf de zijlijn gaat ergeren aan de dynamiek, want dat risico blijft.

Ach, als de resultaten wat eerder gestabiliseerd waren zou je deze keus helemaal niet krijgen; dan kreeg ze gewoon een vwo advies.

De meester maakt een uitzondering omdat de leerlingen zich al hebben ingeschreven en van elkaar weten naar welke school ze gaan en wie er mogelijk/waarschijnlijk bij elkaar in de klas komen. 

Ik zou alleen gebruik maken van die uitzondering als er een specifiek vriendinnetje is dat naar de havo/vwo brugklas op dezelfde school gaat als dochter. En anders gewoon vwo doen!

yette schreef op 23-05-2022 om 07:02:

[..]

Eens. Goed kunnen leren, betekent niet automatisch dat je aardiger en respectvoller bent.


Maar ook niet dat je het niet bent. Het is niet zo dat onderwijs volgen op een lager niveau leidt tot het worden van een socialere mens. Dat verband wordt hier gelegd, maar is ook onzin. Daarbij gaat het hier om een meisje. Ik heb bij een jongentje nog nooit gehoord: stuur hem maar niet naar het UWV, want daar wordt hij minder sociaal van. 

Ik vermoed dat hier ook gender-vooroordelen meespelen. Een meisje hoeft niet slim te zijn maar moet vooral sociaal of lief worden. In hoeverre spelen eigen vooroordelen dan mee? Als ouder bewijs je je kind daarmee geen dienst. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.