Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Havo/vwo of vwo sociaal gebied


Zwanske999

Zwanske999

23-05-2022 om 11:35 Topicstarter

Het gaat hierbij om vriendschappen. Sociale omgeving, het gevoel hebben erbij te horen. Iedereen heeft het altijd over het hoogst haalbare qua leren maar ik vindt het juist belangrijk dat ze gelukkig zijn en worden. 
Ik plaats haar op het geadviseerde niveau. Hier  is havo/vwo en vwo echt allebei les op vwo niveau. 
Ik hoop gewoon  dat ze gelukkig wordt.. maar dat niemand heeft een glazen bol...

Pinokkio schreef op 22-05-2022 om 22:53:

Ik heb zelf havo gedaan en voelde me doodongelukkig in de klas, had echt totaal geen aansluiting.
Mijn vrienden zaten op de mavo. (vmbo)
En in de hoogste klassen van havo kreeg ik contacten met leerlingen uit vwo van onze school, daar kon ik het ook goed mee vinden. (Waarmee het gelukkig een stuk minder ondraaglijk werd op school)
Misschien toevallig juist de samenstelling van die klas maar ik denk dat ik het juist wat minder goed kan vinden met de grote middenmoot.
Hoewel ik denk dat vwo ers ook lang niet altijd zo sociaal zijn: bij dochter in klas toch ook wel flink wat arrogante kak.

Laatste groep zit ook massaal op de havo. Je wil niet weten hoeveel mensen die nauwelijks in staat zijn geweest een opleiding te doen nu bv. eigenaar zijn van een groot modemerk of zelfs maar de plaatselijke Albert Heijn. Die sturen hun kinderen dan vaak naar de mavo of havo en als ze het niet halen de laatste 1-2 jaar naar het Luzac. Ik ken ze...

Zwanske999 schreef op 23-05-2022 om 11:35:

Het gaat hierbij om vriendschappen. Sociale omgeving, het gevoel hebben erbij te horen. Iedereen heeft het altijd over het hoogst haalbare qua leren maar ik vindt het juist belangrijk dat ze gelukkig zijn en worden.
Ik plaats haar op het geadviseerde niveau. Hier is havo/vwo en vwo echt allebei les op vwo niveau.
Ik hoop gewoon dat ze gelukkig wordt.. maar dat niemand heeft een glazen bol...

Je kunt helemaal niet weten of havo/vwo en vwo echt allebei les is op vwo-niveau. Er zijn heel veel scholen waar je niet direct vwo kan doen die vwo-leerlingen dan maar binnenhalen met dit verhaal. (vanwege concurrentie met gymnasia) Intussen moeten de kinderen voor overgang naar vwo al gauw iets van een 8 gemiddeld halen. Als je kind op een te laag niveau zit gaat die wrs. ook nog onderpresteren.

Viva-amber schreef op 23-05-2022 om 11:08:

[..]

Maar ook niet dat je het niet bent. Het is niet zo dat onderwijs volgen op een lager niveau leidt tot het worden van een socialere mens. Dat verband wordt hier gelegd, maar is ook onzin. Daarbij gaat het hier om een meisje. Ik heb bij een jongentje nog nooit gehoord: stuur hem maar niet naar het UWV, want daar wordt hij minder sociaal van.

Ik vermoed dat hier ook gender-vooroordelen meespelen. Een meisje hoeft niet slim te zijn maar moet vooral sociaal of lief worden. In hoeverre spelen eigen vooroordelen dan mee? Als ouder bewijs je je kind daarmee geen dienst.

UWV is zeker vwo?


Het lijkt mij idd ook onzin dat hoe hoger het niveau hoe minder sociaal.

Daarnaast zijn er heel vaak onderzoeken gedaan waaruit blijkt dat leerlingen op de lagere niveau's zich vaker onveilig voelen op school. Ik kan hier mogelijk wel een verklaring voor geven: leerlingen met gedragsproblemen heb je op elk intelligentieniveau, maar zakken vaker naar een lager niveau omdat ze zich heel erg laten afleiden door niet-schoolse dingen en daardoor bv. vaker rare dingen gaan doen in de klas. Vmbo is de ondergrens voor afzakken, voor de praktijkschool moet je echt een toelatingstest doen dus daar hopen die leerlingen zich op...

Een vooroordeel gebaseerd op mijn eigen ervaring: kinderen met een havo/vwo advies hebben concentratieproblemen en zakken af naar vmbo-t, in tegenstelling tot kinderen met een havo- of vwo-advies. Hier heb je niks aan, maar op basis van vooroordelen over sociale vaardigheden bepalen naar welk niveau je kind gaat heeft geen enkel nuttig doel.

Je kunt gissen naar allerlei algemeenheden over sociale vaardigheden, maar de klas waarin je kind terecht komt, dat is toch geluk hebben met of het aansluit of niet.
En vaak wisselt de samenstelling na de brugklas ook weer. Zeker bij een havo/vwo klas waarbij een deel naar havo en een deel naar vwo gaat.
Ik zou de keuze daarvoor niet gaan baseren op allerlei vooroordelen, denkbeelden en algemeenheden en de nogal multi-interpretabele definitie van sociaal.

Zwanske999 schreef op 23-05-2022 om 11:35:

Het gaat hierbij om vriendschappen. Sociale omgeving, het gevoel hebben erbij te horen. Iedereen heeft het altijd over het hoogst haalbare qua leren maar ik vindt het juist belangrijk dat ze gelukkig zijn en worden.
Ik plaats haar op het geadviseerde niveau. Hier is havo/vwo en vwo echt allebei les op vwo niveau.
Ik hoop gewoon dat ze gelukkig wordt.. maar dat niemand heeft een glazen bol...

Als het om stabiele vriendschappen gaat dan is een brugklas VWO misschien beter omdat de klas dan samen blijft na 1 jaar. Bij een havo/vwo klas wordt de klas na het eerste jaar gesplitst. 

Wat verder ook niet erg is, ik had geloof ik elk jaar een andere klas op de middelbare school en soms was dat jammer maar het was ook wel weer leuk om zo nieuwe mensen te ontmoeten.

Echter als je denkt dat voor jouw dochter de sociale omgeving een grotere uitdaging kan vormen dan is een klas met 1 niveau misschien beter omdat ze dan bij elkaar blijven.

Kyana schreef op 23-05-2022 om 12:59:

[..]

Als het om stabiele vriendschappen gaat dan is een brugklas VWO misschien beter omdat de klas dan samen blijft na 1 jaar. Bij een havo/vwo klas wordt de klas na het eerste jaar gesplitst.

Wat verder ook niet erg is, ik had geloof ik elk jaar een andere klas op de middelbare school en soms was dat jammer maar het was ook wel weer leuk om zo nieuwe mensen te ontmoeten.

Echter als je denkt dat voor jouw dochter de sociale omgeving een grotere uitdaging kan vormen dan is een klas met 1 niveau misschien beter omdat ze dan bij elkaar blijven.

Met deze redenatie zul je dan ook een school moeten zoeken waar van het gewenste niveau maar 1 klas is... Anders heb je dat ze in de bovenbouw alsnog met leerlingen uit andere klassen les heeft.


Er zijn trouwens wel veel scholen met in ieder leerjaar maar iets van 20-25 leerlingen op het vwo, of nog minder.

Lara_L schreef op 23-05-2022 om 11:41:

[..]

UWV is zeker vwo?


Het lijkt mij idd ook onzin dat hoe hoger het niveau hoe minder sociaal.

Daarnaast zijn er heel vaak onderzoeken gedaan waaruit blijkt dat leerlingen op de lagere niveau's zich vaker onveilig voelen op school. Ik kan hier mogelijk wel een verklaring voor geven: leerlingen met gedragsproblemen heb je op elk intelligentieniveau, maar zakken vaker naar een lager niveau omdat ze zich heel erg laten afleiden door niet-schoolse dingen en daardoor bv. vaker rare dingen gaan doen in de klas. Vmbo is de ondergrens voor afzakken, voor de praktijkschool moet je echt een toelatingstest doen dus daar hopen die leerlingen zich op...

Ja, dat is zeker zo. 1 van mijn kinderen zit op vmbo kader en daar zitten inderdaad gemiddeld meer 'moeilijke' kinderen in de klas dan bij mijn andere 2 kinderen die op het vwo zitten. Inderdaad, leerlingen die afgezakt zijn en die gewoon echt helemaal geen zin in school hebben; soms door gedragsproblemen, soms door andere zaken. Die kosten vaak evenredig veel tijd van de leerkrachten en kunnen de sfeer echt negatief beïnvloeden. Het verschilt ook wel per vmbo school. Wij hebben er heel wat bezocht en ik merk echt verschil tussen de de sfeer. De school waar zoon op zit is een wat kleinere, groen VMBO en omdat groen veel leerlingen niet trekt als richting hebben veel kinderen hier wel echt bewust voor deze school gekozen.

Kyana schreef op 23-05-2022 om 13:03:

[..]

Ja, dat is zeker zo. 1 van mijn kinderen zit op vmbo kader en daar zitten inderdaad gemiddeld meer 'moeilijke' kinderen in de klas dan bij mijn andere 2 kinderen die op het vwo zitten. Inderdaad, leerlingen die afgezakt zijn en die gewoon echt helemaal geen zin in school hebben; soms door gedragsproblemen, soms door andere zaken. Die kosten vaak evenredig veel tijd van de leerkrachten en kunnen de sfeer echt negatief beïnvloeden. Het verschilt ook wel per vmbo school. Wij hebben er heel wat bezocht en ik merk echt verschil tussen de de sfeer. De school waar zoon op zit is een wat kleinere, groen VMBO en omdat groen veel leerlingen niet trekt als richting hebben veel kinderen hier wel echt bewust voor deze school gekozen.

In de stad waar ik woon hebben ze meer dan de helft van de vmbo-scholen opgeheven en zijn het nu bijna allemaal beroepscolleges, groene scholen en technische scholen. De enige vmbo-school die niet zo'n soort school is, is ook gelijk de enige die hier negatief bekend staat.

Ik zou net als wat andere mensen zeggen, in de eerste instantie kiezen voor een vwo-brugklas. Inderdaad omdat de klas volgend jaar min of meer hetzelfde blijft, wat met een havo/vwo klas zeker niet het geval is. Als ze nu weinig aansluiting heeft, dan zou ik ook kiezen voor een school waar weinig/geen bekenden heen gaan (heeft voor 1 van mijn kinderen heel goed uitgepakt). 

Dat een vwo-klas minder sociaal zou zijn dan havo/vwo, lijkt me onzin. Het hangt heel erg af van de samenstelling van de groep of de kinderen een beetje leuk met elkaar optrekken of niet. Daar moet je toch een beetje geluk mee hebben. 

Het is wel zo dat leerlingen op lagere niveaus meer behoefte hebben aan een band met de leraar dan leerlingen op hogere niveaus. Als docent moet je op het vmbo dus meer investeren in het persoonlijke contact met de leerlingen dan op het vwo, daar zijn leerlingen gemiddeld gezien iets afstandelijker/zelfstandiger richting de leraar, maar niet naar elkaar. Mijn ervaring tot nu toe met verschillende leerniveaus in het onderwijs is ook: hoe lager het niveau, hoe drukker (ook meer gedragsproblemen), maar druk zijn is niet gelijk aan sociaal zijn natuurlijk. 

Misschien komt daar je vooroordeel vandaan? 

Hoe kom je erbij dat leerlingen in een vwo klas minder sociaal zijn? Het Stedelijk Gymnasium in Haarlem staat er juist om bekend dat iedereen er wel een plekje vindt, terwijl dat op de vele vmbo/havo/vwo scholen die vooral kinderen uit de buurt trekken en niet de hele regio echt minder is. Je kan wel raden welke school in de regio het meest divers is met de leerlingen...


Je zou ev. ook kunnen kijken naar een Vrije School als je het sociale belangrijk vindt, maar ik had met mijn kinderen de indruk dat leerlingen daar heel erg met elkaar omgaan alsof ze elkaars familie zijn en nieuwe contacten niet echt nodig vinden. Daar hadden mijn kinderen waarschijnlijk helemaal geen aansluiting (ze zijn trouwens beide niet naar het gymnasium gegaan)

Dit is echt de raarste afweging om een schooladvies die ik ooit heb gelezen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.